Scheurtjes in stucwerk thv naden in de gipsplaten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlusVrouwtje
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2023
Op een schuine wand met gipsplaten (met ronde kant) heb ik stucwerk met MP75 gemaakt. Na het drogen zie ik dat er klein barstjes zitten in het stucwerk ter hoogte van de naden van de gipsplaten. De rest van het stucwerk is super strak. Zijn deze klein barstje weg te werken met het één of ander zodat ze niet meer zichtbaar zijn als ik er later muurverf overheen zet? Ik neem tenminste aan dat als ik er nu muurverf overdoe dat de barstjes er altijd doorheen zullen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:00
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:08 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:10
Zit er stucband over de naden onder de MP75? Zo niet, dan ga je dit denk ik niet kunnen wegwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlusVrouwtje
Nee, er zit helaas geen gaasband onder de naden en dat is natuurlijk ook de reden van de kleine barstjes. Kan dat überhaupt wel bij gipsplaten met ronde kant om er gaasband onder te doen?
Ik ben er namelijk ook bang voor dat ik het niet ga wegwerken maar dacht: misschien heeft één van jullie een goede tip. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlusVrouwtje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-YPCK3iTKaFAIHBt0jgGI6WkX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rqf0fX4RWaSb1if9LdVUzDSg.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is trouwens de foto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niels1910
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10-09 11:08
Je gebruikt gaasband alleen bij AK gipsplaten, was dus ook een mooiere optie geweest. Wat je kan proberen is het vullen van de scheur met flexibele muurvuller, maar niet meer met gips, heb je ze zo weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 22:02

krvabo

MATERIALISE!

Even (licht) uitkrabben met een puntig mes of de punt van een plamuurmes, stofvrij maken en opvullen met muurvuller, gipsplaatvuller of haarscheurvuller.
Pak een breed plamuurmes en vul het op. Laat het drogen, even met een fijn schuurpapiertje de plekken die niet egaal zijn opschuren, en dan even wachten. Je hebt kans dat het nog een keer (deels) gaat scheuren. Het kan zo zijn dat je dit een paar keer moet doen, maar meestal zie je het wel binnen een paar dagen of het opnieuw gescheurd is. Keer of twee, drie, en dan zal het denk ik wel weg zijn. Erna kun je schilderen.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlusVrouwtje
Het niet mooi kunnen wegwerken van naden met gipsplaatvuller is nu net de reden geweest dat ik de gipsplaten ben gaan stucken. Op een ander stuk heb ik de gipsplaten met ronde kant ook gevuld/afgewerkt met gipsplaatvuller en afgeschuurd. Dit daarna nog 3x herhaald en meende een glad resultaat te hebben. Nadat de muurverf erop gezet is blijf ik met strijklicht de naden zien. Na wat googlen kom ik er achter dat het bijna onmogelijk (?) is om op deze manier de naden weg te werken. Daarom op een ander stuk dus gestuckd. Zou het nu dan wel lukken omdat er al een stuclaag op zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
Je moet eerst de naden strak maken (normaal met band en vuller) pas daarna kan je met stucwerk aan de slag. Of je moet met behang/glasweefsel aan de gang gaan, dan ben je dit ook kwijt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@KlusVrouwtje wat was de laagdikte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlusVrouwtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het kan ook gewoon zijn dat je dak (ik neem aan dat het een dak is) werkt. Dus enigszins vullen met kit of flexibele vuller en dan schilderen.
Met een laagdikte van 6mm zou je al niet heel veel problemen meer verwachten, tenzij de wand waarop de gipsplaten zit niet helemaal 100% is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlusVrouwtje
Het is inderdaad de schuine kant onder het dak. Er zit een nieuwe rietenkap op, die gemaakt is op isolatieplaten 6cm. Dit geheel afgewerkt met gipsplaten. Een lichte trilling in het dak is natuurllijk altijd mogelijk. Overigens ga ik voor de andere kamers geen gipsplaten met RK meer gebruiken. Ik stap over op Ak om dit probleem verder te voorkomen. Dank voor jullie meedenken! Ik ga het proberen met flexibele vuller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:34
75 is toch spuitstuc? Dacht ik tenminste.

Maar ik zou het inderdaad vullen en dan schilderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:01
Mektheb schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:01:
Niet mijn vak, maar: ja, je kunt dat machinaal verwerken staat er op. Maar dat het kan betekent niet dat het moet hoor. Heb het hier alleen nog maar met de hand zien gebeuren (en ja door echte stucadoorsbedrijven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
Mektheb schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:01:

Maar ik zou het inderdaad vullen en dan schilderen
Het is dunner en er zijn stucadoors die het prettiger werken vinden, zeker om het glad te strijken. Zie het wel vaker.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-09 18:15
MP75 is een populaire versie die goed geschikt is voor zowel handmatige als machinale verwerking.

Dat gezegd hebbend, mijn ervaring is dat je elke naad tussen gidsplaten zal moeten verstevigen. Doorgaans doe je dit met gaas of papierband.
Met deze scheuren is mijn advies om de stuck op de naden vrij te maken van de stuc, gaas of papierband aan te brengen en vervolgens alles weer dicht te stucken.

Doorgaans wordt dit band toegepast op afgeschuinde gisplaten (AK), maar in principe is er niets mis mee om dit ook toe te passen op de afgeronde varianten. Het grote verschil is dat je bij de AK variant, de gaasband "in" de gipsplaat kan doen en bij de afgeronde variant niet. Dit vereist dat je bij de afgeronde variant het geheel moet stucken, maar dit heb je al gedaan.

Voor wat betreft de verkleuring, ik heb zelf goede ervaring door de naden van de AK platen minimaal 3x te vullen: 2x met jointfiller en minimaal 1x met een kant en klare pasta (bijv finishpasta). Vervolgens het geheel voorstrijken, daarna een primer en daarna 2x met muurverf (ik gebruik zelf Sikkens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlusVrouwtje
MRTNbos schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:32:

Voor wat betreft de verkleuring, ik heb zelf goede ervaring door de naden van de AK platen minimaal 3x te vullen: 2x met jointfiller en minimaal 1x met een kant en klare pasta (bijv finishpasta). Vervolgens het geheel voorstrijken, daarna een primer en daarna 2x met muurverf (ik gebruik zelf Sikkens).
Begrijp ik hieruit goed dat als je op deze manier te werk gaat je niet het geheel hoeft te stucken mits je met grote zorgvuldigheid de naden afwerkt?
O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRTNbos
KlusVrouwtje schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:14:
[...]

Begrijp ik hieruit goed dat als je op deze manier te werk gaat je niet het geheel hoeft te stucken mits je met grote zorgvuldigheid de naden afwerkt?
O-)
Ja, bij AK platen hoef je niet het geheel te stucken. (In januari nog het plafond van onze woonkamer zo gedaan, en dat ziet er picobello uit!)
In jou geval heb je 9mm afgeronde platen, en dan heb je geen kamertje waar het gaasband/papierband in kan liggen. Als je het geheel dan niet stucked, krijg je een golf patroon omdat het op de naden dikker is. (Het gaasband/papierband moet uiteraard wel helemaal in de stuc zitten.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlusVrouwtje
Top, Thnxzz voor je duidelijke uitleg. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Welke mp75?

De standaard blauwe heeft een minimum verwerkingsdikte.
Overigens heb ik nog nooit kieren dichtgezet met mp75, maar met iets flexibelers als uniflot of fill en finish.

[ Voor 8% gewijzigd door teacher op 14-04-2020 16:43 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
Ik vind het moeilijk te zien hoe breed de scheuren nou zijn, omdat je de schaal niet ziet. Maar, even als leek, bestaat er misschien ook een soort flexibele muurverf-variant waarmee je kleine (haar)scheurtjes kunt voorkomen/herstellen? Of zeg ik nu iets doms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRTNbos
@teacher
TS heeft een hele muur gestucked. Daarvoor lijkt MP75 mij prima geschikt. Zou hij alleen de overgangen van een AK plaat dichtmaken, dan zou uniflot of jointfiller een betere keuze zijn...al is het alleen al omdat dit een fijnere structuur heeft dan MP75.

@Rubbergrover1
Je kunt er vanuit gaan dat een gipsplaat zelf niet werkt. Echter, onderling zullen gipsplaten wel werken door de ondergrond. Er zullen dan scheuren ontstaan op de zwakste plek....de overgangen. Je kunt dit eindeloos proberen dicht te smeren, maar zolang de ondergrond niet stevig is zal je het nooit permanent netjes krijgen.

Wat dus helpt is een versteviging die er in een paar smaken is.
De bekenste is het gaasband.
Een technisch betere, maar minder bekende en arbeidsintensievere variant is papierband.
Nog een ander alternatief is mortel waarin een dergelijke versteviging al in zit...bijvoorbeeld uniflot.

(Ik heb zelf goede ervaringen met zowel gaas als papierband. Naden met alleen uniflot dichtzetten heb ik nog niet aangedurfd, maar zou dus volgens de fabrikant wel moeten kunnen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:34
Señor Sjon schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:04:
[...]

Het is dunner en er zijn stucadoors die het prettiger werken vinden, zeker om het glad te strijken. Zie het wel vaker.
Klopt alleen schijnt er dan meer lucht in te zitten omdat het handmatig gedaan is.

Of dat echt vóór de kwaliteit uitmaakt weet ik niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:18
In de schuine uitbouw met gipsplaten is hier ook overal gaasband aangebracht, ondanks dat de platen niet afgeschuind zijn. Eigelijk elke scheur/naad is hier gaas op gegaan.. waarom zou je het niet doen? Je loopt dan altijd hier kans op..

[ Voor 15% gewijzigd door ID-College op 14-04-2020 21:39 ]

Pagina: 1