Hulp bij trekken CAT6a kabels, breken telkens af

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-06 09:06
Ben(V) schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:18:
Dan zou ik zeker voor een patchpaneel gaan, je kunt in dit item meer dan genoeg nette voorbeelden zien. :)
Zaken netjes wegwerken en indelen lukt me wel :P
Ik zit meer even te kijken naar de enorme keuze in patch panels en dat ik even niet goed weet welke te nemen. Daarbij heb ik 3 cat6 kabels en 1 cat7 kabel en ga ik nog een cat7 kabel trekken vanuit een laatste kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Ben(V) schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:18:
Dan zou ik zeker voor een patchpaneel gaan, je kunt in dit item meer dan genoeg nette voorbeelden zien. :)
Will do, patchkabels van 25cm zijn lang zat toch of kan ik beter voor 50cm gaan? Ander kleurtje per kamer?

• taurus0205
Alright patchpaneel en patchkabels besteld, gaan we morgen weer verder met alles netjes afwerken, foto zal dan nog volgen :)

Waarschijnlijk slim de kabels die van her en der komen en die ik ga verwerken in de patch panel om deze niet te kort te snoeien, toch? Het kan altijd zijn dat ik later de indeling nog aanpas in de meterkast.

De decoupeerzaag die ook la mijn verlanglijstje staat, zal ook goed van pas komen om eea netter te maken. Heb veel mooie afwerkingen gezien.

Hoe zit het eigenlijk met hitte in de meterkast? Ik bedoel patch panel en modem creëren niet heel veel toch?
In de toekomst komt er nog wel een switch en een nas en mogelijk nog een router. Met dat in gedachte moet je dan tegen die tijd nog een blower of iets dergelijks verwerken in de meterkast en eventueel een rooster erin zagen bovenin?

Tot slot nog deze vraag, is mijn treekveer compleet om zeep of is dit nog recht te trekken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2hfDf2DZa2BjkkRYq8cdll0P5YM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sTZ0NGxf8muZQ2jJcBenUto3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 95% gewijzigd door taurus0205 op 27-08-2020 14:44 ]

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:49
taurus0205 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:50:

Tot slot nog deze vraag, is mijn treekveer compleet om zeep of is dit nog recht te trekken?
Hoe krijg je dat voor elkaar? Ik zou een nieuwe kopen...

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• taurus0205
Freeaqingme schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 17:10:
[...]

Hoe krijg je dat voor elkaar? Ik zou een nieuwe kopen...
Moest extreem veel kracht zetten om de kabel door de buis te trekken, dat is gelukt door de trekveer om een stuk hout te draaien teneinde voldoende kracht te kunnen zetten.

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23:41
taurus0205 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:50:
Hoe zit het eigenlijk met hitte in de meterkast? Ik bedoel patch panel en modem creëren niet heel veel toch?
In de toekomst komt er nog wel een switch en een nas en mogelijk nog een router. Met dat in gedachte moet je dan tegen die tijd nog een blower of iets dergelijks verwerken in de meterkast en eventueel een rooster erin zagen bovenin?
Een patch paneel creëert geen warmte. De rest valt mee. Er voor zorgen dat er onder en boven lucht kan doorstromen. Uiterste geval een ventilator plaatsen. Maar niet al te druk maken. Als er een zware server geplaatst wordt, dan wordt het een ander verhaal.
Maar kijk eerst wat de temperatuur wordt...
Oud ijzer, of lampjes in monteren, en met kerst in de kerstboom hangen...

• taurus0205
ardvark99 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 18:56:
[...]

Een patch paneel creëert geen warmte. De rest valt mee. Er voor zorgen dat er onder en boven lucht kan doorstromen. Uiterste geval een ventilator plaatsen. Maar niet al te druk maken. Als er een zware server geplaatst wordt, dan wordt het een ander verhaal.
Maar kijk eerst wat de temperatuur wordt...

[...]

Ah top, morgen wat dingen afwerken in de meterkast.

Oud ijzer, of lampjes in monteren, en met kerst in de kerstboom hangen...
Jammer slechts voor 4 kabels kunnen gebruiken. Ligt nu in de kliko.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:34
Was ook geen al te beste trekveer, een goede is veel soepeler en blijft dat.
Ik heb er een die in een rol is ingebouwd, handig met opbergen, met afschroefbaar oog, blijft soepel en knikt niet.

Zoals met al het gereedschap is goedkoop meestal duurkoop. O-)

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• taurus0205
Ben(V) schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 19:55:
Was ook geen al te beste trekveer, een goede is veel soepeler en blijft dat.
Ik heb er een die in een rol is ingebouwd, handig met opbergen, met afschroefbaar oog, blijft soepel en knikt niet.

Zoals met al het gereedschap is goedkoop meestal duurkoop. O-)
heb je daar een link van?

• Ben(V)
Helaas, ik heb dat ding al 15 jaar.
Die gaat al twee verhuizingen mee.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-06 12:41
Op zich hoef je geen dure trekveer te kopen om er fatsoenlijk mee te kunnen werken. Maar je moet hem wel goed behandelen :D

Met een stalen trekveer kun je een aantal lussen draaien waardoor de trekveer op eens een stuk stijver wordt en beter door de leiding te duwen is. Mocht het dan nog niet lukken kun je nog een verenpomp gebruiken.

Mocht je er geen zin in hebben dan kan je gewoon de goedkoopste halen en klikoficeren als je klaar bent :9 Overigens is een buigveer met knikjes ook nog wel te gebruiken, alleen een klein beetje vervelend als hij bij het invoeren net op een knikje stopt.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-04 11:24
Een meterkast wordt pas warm als je er normale server in plaatst of een van deze jongens daarom heb de deur vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
raymonvdm schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:40:
Een meterkast wordt pas warm als je er normale server in plaatst of een van deze jongens daarom heb de deur vervangen
zo een grote switch komt er bij niet in :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Even een praktische vraag voor het bevestigen van het patchpanel.
Schroeven jullie deze in de regel volledig vast of hang je hem als het ware alleen op middels 2 schroeven?

Thanks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HNl4eM8U1qEof-Q0o9gY9DiK4j0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GGZydV24jVoo4JBTE0nLpM6U.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:09
taurus0205 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:34:
Schroeven jullie deze in de regel volledig vast of hang je hem als het ware alleen op middels 2 schroeven?

Thanks.

[Afbeelding]
Ik kan niet goed zien wat nu de boven/onderkant is, maar ik zou er altijd voor zorgen dat er geen beweging in zit. Je wilt niet dat je bij het wisselen van kabels ineens het hele paneel naar beneden krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
hpmkruit schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:48:
[...]

Ik kan niet goed zien wat nu de boven/onderkant is, maar ik zou er altijd voor zorgen dat er geen beweging in zit. Je wilt niet dat je bij het wisselen van kabels ineens het hele paneel naar beneden krijgt.
ja precies dus gewoon met 4 schroeven vast zetten in plaats van 2 in de muur waar je hem dan aan ophangt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:41

rally

Deyterra Consultancy

taurus0205 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:34:

Thanks.

[Afbeelding]
Ik zet ze altijd vast op de middelste met een ringetje ervoor. Dan beweegt het echt niet meer hoor :)

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Hoeveel stugge kabel hou je gemiddeld over (voor reserve of niet) dat van het plafond naar je patch panel loopt?

Ik kan me voorstellen dat als je niks reserve houdt dit problemen kan opleveren wanneer je in de toekomst nog een andere indeling wilt maken of wat dan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:41

rally

Deyterra Consultancy

taurus0205 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:31:
Hoeveel stugge kabel hou je gemiddeld over (voor reserve of niet) dat van het plafond naar je patch panel loopt?

Ik kan me voorstellen dat als je niks reserve houdt dit problemen kan opleveren wanneer je in de toekomst nog een andere indeling wilt maken of wat dan ook.
Ik hou ongeveer 1-2 meter aan op een "rolletje". Meestal kun je dat wel kwijt boven een plafonnetje in de meterkast (of ik maar er eentje).
Een andere indeling heb ik eigenlijk zelden meegemaakt, en met 1-2 meter redde is de ene keer dat dat moest met gemak.

Het is niet alleen handig in verband met een andere indeling. Als je een paar keer een fout maakt met het patchen van de poort (waar je nooit veel additionele lengte kunt houden), kun je nog eens stukje uit de meterkast trekken.
Het gebeurt mij eigenlijk nooit meer (gewoon geduldig en geconcentreerd werken), maar vroeger was ik wat ongeduldiger en heeft het me meermaals gered :P

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
rally schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:58:
[...]

Ik hou ongeveer 1-2 meter aan op een "rolletje". Meestal kun je dat wel kwijt boven een plafonnetje in de meterkast (of ik maar er eentje).
Een andere indeling heb ik eigenlijk zelden meegemaakt, en met 1-2 meter redde is de ene keer dat dat moest met gemak.

Het is niet alleen handig in verband met een andere indeling. Als je een paar keer een fout maakt met het patchen van de poort (waar je nooit veel additionele lengte kunt houden), kun je nog eens stukje uit de meterkast trekken.
Het gebeurt mij eigenlijk nooit meer (gewoon geduldig en geconcentreerd werken), maar vroeger was ik wat ongeduldiger en heeft het me meermaals gered :P
Top, voor mij eerste keer dit, dus wilde even dubbel checken dat ik niks vergeet.

Voor monteer ik enkel het patch panel en de kpnbox12. Later nog eens kijken welke switch ik moet hebben, NAS en eventueel een andere router.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• taurus0205
Zo het is klaar en het werkt. Het geeft een goed gevoel dat ik alles zelf gedaan heb (eerste keer voor mij). Afwerking van de kabels tegen het plafond aan ben ik niet echt fan van, het ziet er nogal rommelig uit, wist even niet hoe ik dat anders had moeten doen.
Heb ook maar alle telefoonkabels en coax kabels die er aangelegd waren verwijderd om eea ander wat meer opgeruimd en netter te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/229zJZ5enjMQwA0XflKmDaSNVJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1oEOLdfB9UPQAKeBAQ29F9TU.jpg?f=fotoalbum_large
Kabels erin, A coedering aangehouden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qXmu9G4SsCSyP0QcHK2JVDs5vdY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vUhUbg0WAOZ4SmU9Zing06n4.jpg?f=fotoalbum_large

Eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkkW0wNCbaG2d_UH-7_v7uHspX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8WWwNjDWvlcr3Qp2U6ndKwrn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iKVaJwQdUAWFMpHix_JIF3MJ96o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xEBXMtxttJZm7AyJyZ4s2DnR.jpg?f=fotoalbum_large

DE stekkerdoos staat nu nog een piepschuimbox van Vattenvall, kan je deze niet beter ophangen (weet niet hoe)?

[ Voor 5% gewijzigd door taurus0205 op 03-09-2020 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-06 15:07
@taurus0205 Dat ziet er netjes uit!
Je hebt de aders nu wel volgens 568A aangesloten, terwijl 568B eigenlijk 'de standaard' is. Het maakt qua performance of verbinding allemaal niet uit, zoals je maar aan beide zijden dezelfde standaard gebruikt. En met het dekseltje dicht kun je het toch niet zien. :)

Wat betreft die stekkerdoos: er zit naast je patchpanel een mooi lasdoosje voor elektra. Daar zou je een leiding op kunnen aansluiten zodat je een paar extra stopcontacten in je meterkast kunt maken in plaats van een losse stekkerdoos. Maar dat is meer iets voor in het Elektra-topic.

Punctuality is the politeness of kings

• taurus0205
dreamscape schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:30:
@taurus0205 Dat ziet er netjes uit!
Je hebt de aders nu wel volgens 568A aangesloten, terwijl 568B eigenlijk 'de standaard' is. Het maakt qua performance of verbinding allemaal niet uit, zoals je maar aan beide zijden dezelfde standaard gebruikt. En met het dekseltje dicht kun je het toch niet zien. :)

Wat betreft die stekkerdoos: er zit naast je patchpanel een mooi lasdoosje voor elektra. Daar zou je een leiding op kunnen aansluiten zodat je een paar extra stopcontacten in je meterkast kunt maken in plaats van een losse stekkerdoos. Maar dat is meer iets voor in het Elektra-topic.
Ah, ik doelde eigenlijk op een manier om die stekkerdoos verticaal op te hangen.

Overigens heb ik op de tweede verdieping de aansluiting verkeerd gedaan op de rj45datadoos. Hoe krijg ik de kabels er daar weer uit, of kan dat niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
taurus0205 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:33:
Ah, ik doelde eigenlijk op een manier om die stekkerdoos verticaal op te hangen.

Overigens heb ik op de tweede verdieping de aansluiting verkeerd gedaan op de rj45datadoos. Hoe krijg ik de kabels er daar weer uit, of kan dat niet?
Ophangen van een stekkerdoos is vast wel te doen met dubbelzijdig tape, of met een zelf gefabriceerd beugeltje. Alleen is dat niet echt 'nette afwerking', vandaar mijn idee om echte stopcontacten te maken. Maar dat moet je alleen doen als je durft te klussen aan elektra. Anders moet je het bij netwerkkabels houden. :)

Als je draden verkeerd hebt gepuncht, kun je ze in principe wel loshalen. Ik neem aan dat je zo'n punch-down tool hebt gebruikt zoals in onderstaande afbeelding:
Afbeeldingslocatie: https://www.cables.co.za/pub/media/catalog/product/cache/image/700x560/e9c3970ab036de70892d86c6d221abfe/r/j/rj45-tool-4-base.jpg
Met dat haakje dat je rechts ziet, kun je een draad weer uit de LSA-strip halen. Niet iets om heel vaak te doen, maar als je een foutje hebt gemaakt, kun je dat hiermee wel herstellen.

• taurus0205
dreamscape schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:48:
[...]

Ophangen van een stekkerdoos is vast wel te doen met dubbelzijdig tape, of met een zelf gefabriceerd beugeltje. Alleen is dat niet echt 'nette afwerking', vandaar mijn idee om echte stopcontacten te maken. Maar dat moet je alleen doen als je durft te klussen aan elektra. Anders moet je het bij netwerkkabels houden. :)

Als je draden verkeerd hebt gepuncht, kun je ze in principe wel loshalen. Ik neem aan dat je zo'n punch-down tool hebt gebruikt zoals in onderstaande afbeelding:
[Afbeelding]
Met dat haakje dat je rechts ziet, kun je een draad weer uit de LSA-strip halen. Niet iets om heel vaak te doen, maar als je een foutje hebt gemaakt, kun je dat hiermee wel herstellen.
Ow geweldig, ik dacht al waar zijn die armpjes voor 8)7

Op zich sta ik er wel voor open die elektra zelf te doen, tenzij ik weer enorm veel spul moet aanschaffen wat duur is en wat ik vervolgens nooit meer echt gebruik. Dan kan ik dat geld beter steken in de aanschaf van een NAS en een switch.

• Ben(V)
Ik zou een van deze stekkerdozen kopen, er zitten erbij die je ook simpel aan de muur kunt schroeven.
https://www.kabelshop.nl/...gs-beveiliging-p7556.html

Hier ooit een keer blikseminslag in de buurt gehad en door inductie knalde een hoop apparatuur eruit (inclusief de TV).
Helaas bleek toen ook nog in de kleine lettertjes van de verzekering te staan dat schade door bliksem alleen bij directe inslag verzekerd was en niet via inductie op de netspanning.

• taurus0205
Ben(V) schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:56:
Ik zou een van deze stekkerdozen kopen, er zitten erbij die je ook simpel aan de muur kunt schroeven.
https://www.kabelshop.nl/...gs-beveiliging-p7556.html

Hier ooit een keer blikseminslag in de buurt gehad en door inductie knalde een hoop apparatuur eruit (inclusief de TV).
Helaas bleek toen ook nog in de kleine lettertjes van de verzekering te staan dat schade door bliksem alleen bij directe inslag verzekerd was en niet via inductie op de netspanning.
Ik ook in een heel oud waar ik tijdens mijn studententijd antikraak woonde. Sindsdien gebruik ik altijd stekkerdozen met met zo een lichtschakelaar erop. gelukkig woon ik nu in een huis van 2008 dus de Electra enz ligt er hier wat beter bij. Maar dan toch, safety 1st ;-)

Nog tips over hoe ik die kabels bovenin beter had kunnen wegwerken, ik heb ze express nog wat langer gehouden indien er in de toekomst wat gaat veranderen qua indeling in de meterkast.

• Ben(V)
Neem er een met blisem beveiliging, dat geeft meer zekerheid dan alleen een schakelaar.

In mijn meterkast heb ik een vals plafond gemaakt, de overlengte van de kabels liggen daar boven.
Twee balkje aan de zijkant schroeven en een plaat erop leggen.
Plaat iets minder diep dan de kast maken, dan kunnen de kabels er aan de achterkant langs.

• taurus0205
Wat is hier eigenlijk aan de hand? De volgorde wijkt af van de zowel A als B, bij deze rj45 datadoos zeggen ze te beginnen met bruin...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AanXruertdBCtQffWUfe_3qS4kU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ywlzPcOpNJbd0q4VitGfbB48.jpg?f=fotoalbum_large

Op het patchpanel stonden de nummer er gewoon goed bij.
Gewoon met blauw beginnen aan 1 zijde en zo afwerken volgens profiel A naar de andere zijde? Dan komt het namelijk overeen met hoe ik het in het patchpanel heb afgewerkt

• taurus0205
Ben(V) schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:38:
Neem er een met blisem beveiliging, dat geeft meer zekerheid dan alleen een schakelaar.

In mijn meterkast heb ik een vals plafond gemaakt, de overlengte van de kabels liggen daar boven.
Twee balkje aan de zijkant schroeven en een plaat erop leggen.
Plaat iets minder diep dan de kast maken, dan kunnen de kabels er aan de achterkant langs.
slim ga ik doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:32
taurus0205 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:40:
Wat is hier eigenlijk aan de hand? De volgorde wijkt af van de zowel A als B, bij deze rj45 datadoos zeggen ze te beginnen met bruin...
[Afbeelding]
Zoals elke keer bij dezelfde vraag in dit topic en elders op het forum wordt aangegeven. Gewoon de kleuren volgen op je patchpanel dan wel WCD.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:38
taurus0205 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:40:
[Afbeelding]

Op het patchpanel stonden de nummer er gewoon goed bij.
Gewoon met blauw beginnen aan 1 zijde en zo afwerken volgens profiel A naar de andere zijde? Dan komt het namelijk overeen met hoe ik het in het patchpanel heb afgewerkt
Yes, als je patchpaneel volgens A is gedaan dan ook de inbouwdoos A doen. De aders zijn vervolgens intern goed aangesloten en klopt gewoon. Dus aansluiten zoals in de doos (/handleiding) staat en noet te veel denken aan hoe je een stekker op een kabel zet.

• taurus0205
RobertMe schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:43:
[...]

Yes, als je patchpaneel volgens A is gedaan dan ook de inbouwdoos A doen. De aders zijn vervolgens intern goed aangesloten en klopt gewoon. Dus aansluiten zoals in de doos (/handleiding) staat en noet te veel denken aan hoe je een stekker op een kabel zet.
okeej excuus dat ik een reeds eerder gesteld vraag gesteld heb. Mijn dank is groot!

Mja hoe weet je dan of je A profiel vanaf rechts moet gaan leggen of vanuit de linkerkant of boeit dat dus niet?

• Ben(V)
Die volgorde wordt bepaalt door hoe het het beste uitkomt op het printplaatje.
Dus de nummers en de kleuren gelijk houden en het komt in orde.

[ Voor 11% gewijzigd door Ben(V) op 03-09-2020 15:53 ]

• CurlyMo
taurus0205 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:46:
[...]
Mja hoe weet je dan of je A profiel vanaf rechts moet gaan leggen of vanuit de linkerkant of boeit dat dus niet?
Ik snap in ieder geval je vraag niet.

Je plaatje zegt gewoon alles wat je moet weten:

B: Br - Br/W - Bl/W - Bl - G - G/W - O - O/W
A: Br - Br/W - Bl/W - Bl - O - O/W - G - G/W

• taurus0205
CurlyMo schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:50:
[...]

Ik snap in ieder geval je vraag niet.

Je plaatje zegt gewoon alles wat je moet weten:

B: Br - Br/W - Bl/W - Bl - G - G/W - O - O/W
A: Br - Br/W - Bl/W - Bl - O - O/W - G - G/W
ja die volgorde, maar dat kan je aanhouden door aan de rechterzijde te beginnen of aan de linkerzijde. Ik begrijp dat dat niet uitmaakt als je maar die volgorde aanhoudt?

• Ben(V)
Nee je moet de nummers gelijk houden.
Dus 1 op je patch panel moet aansluiten op 1 in de wcd enz.
En de kleuren bepalen of je A of B gebruikt. in de kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
taurus0205 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:53:
[...]

ja die volgorde, maar dat kan je aanhouden door aan de rechterzijde te beginnen of aan de linkerzijde. Ik begrijp dat dat niet uitmaakt als je maar die volgorde aanhoudt?
Een kleur is vanaf de rechterzijde toch niet anders dan vanaf de linkerzijde? Dat is het enige wat telt. Of je kabel van rechts, links, boven of onder komt is alleen relevant voor het zo makkelijk mogelijk in de muur proppen van je WCD. Als je links al een bulk kabels danwel lasdozen heb zitten dan laat je je UTP kabel vanaf rechts komen.

• taurus0205
Ben(V) schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:55:
Nee je moet de nummers gelijk houden.
Dus 1 op je patch panel moet aansluiten op 1 in de wcd enz.
En de kleuren bepalen of je A of B gebruikt. in de kabel.
ok, in dat geval zaten ze gewoon goed, want volgens de rj45 datadoos die ik heb is het dan: bruin, bruinwit, blauw, blauwwit, oranje, oranje wit, groen, groen wit. Kijkende naar de nummering in de doos.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AanXruertdBCtQffWUfe_3qS4kU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ywlzPcOpNJbd0q4VitGfbB48.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
taurus0205 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:00:
[...]

ok, in dat geval zaten ze gewoon goed, want volgens de rj45 datadoos die ik heb is het dan: bruin, bruinwit, blauw, blauwwit, oranje, oranje wit, groen, groen wit. Kijkende naar de nummering in de doos.
Voor de derde keer. Je moet niet de kleuren matchen maar je letter matchen. A in patchpanel is A in WCD. niks anders. Vervolgens pas je de kleuren toe die bij A horen in je WCD en bij A in je patchpanel.

Het kan goed zijn dat de kleuren bij A in je WCD overeenkomen met de kleuren bij B in je patchpanel. Dat is dus wat je niet moet volgen, want dat heeft geen enkele waarde.

• ArCadE
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:20

ArCadE

No banana available

CurlyMo schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:05:
[...]

Voor de derde keer. Je moet niet de kleuren matchen maar je letter matchen. A in patchpanel is A in WCD. niks anders. Vervolgens pas je de kleuren toe die bij A horen in je WCD en bij A in je patchpanel.

Het kan goed zijn dat de kleuren bij A in je WCD overeenkomen met de kleuren bij B in je patchpanel. Dat is dus wat je niet moet volgen, want dat heeft geen enkele waarde.
In Nederland hanteren we normaal gesproken de B standaard, dus als je het niet zeker weet dan zou ik die aanhouden.

• taurus0205
CurlyMo schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:05:
[...]

Volgens mij bedoelen we hetzelfde, de nummers staan er toch op in de doos en die moeten dan matchen met profiel alleen loopt de nummering in de datadoos net anders dan in het patchpanel, maar die gewoon aanhouden

• RobertMe
taurus0205 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:09:
[...]

Volgens mij bedoelen we hetzelfde, de nummers staan er toch op in de doos en die moeten dan matchen met profiel alleen loopt de nummering in de datadoos net anders dan in het patchpanel, maar die gewoon aanhouden
Gewoon even helemaal terug. Pak een willekeurige ader van de kabel, kijk waar die kleur in de datadoos en patchpaneel staat (en bepaal of je alles volgens de A of B standaard wilt doen) en punch de ader op die plek erin.

Uiteraard doe je het niet letterlijk willekeurig. Maar maak het niet moeilijker dan het is en kijk alleen naar de kleur van de ader, op de LSA strook, en of je A of B gebruikt, en maak je niet druk om nummers, afwijkende volgordes, of wat dan ook.

• CurlyMo
ArCadE schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:09:
[...]

In Nederland hanteren we normaal gesproken de B standaard, dus als je het niet zeker weet dan zou ik die aanhouden.
Klopt, maar dat maakt voor het onderliggende principe dan weer niet uit ;)
taurus0205 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:09:
[...]

Ik weet niet hoe je het voor elkaar krijgt, maar ik snap er elke keer niks van als je me probeert te parafraseren :)

Je hebt het over nummers, maar het enige wat boeit is letters en kleuren.

Pak de letter die je bij je patch panel hebt toegepast ( A of B ) en match de kleur van je aders bij de kleur van je LSA strook van je WCD.

Als je de patch panel nog niet hebt gedaan. Denk dan ook niet na over de letter maar neem overal volgorde B.

Dan hoef je dus alleen nog kleuren te matchen. Makkelijker kunnen ze het echt niet maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
ArCadE schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:09:
[...]

Volgens @dreamscape hierboven heeft hij het patchpaneel volgens de A standaard aangesloten. Zelf kan ik het niet goed zien op de foto.

Maar het is dus aan @taurus0205 om te bepalen om (overal) A of B te gebruiken.

Zelf kwam ik mijn eerste keer ook pas halverwege erachter dat B standaarder is, maar heb gewoon alles lekker volgens A af gemaakt.

• taurus0205
via geschrift is altijd lastiger communiceren dan met woord en beeld natuurlijk.

Fijn dat jullie me willen helpen, lastig dat ik de boodschap niet overgedragen krijg.

Het verhaal van A of B is mij helemaal duidelijk trouwens. Ik Heb A gebruikt en dat werkt overal, dus zou dan ook A moeten gebruiken voor die WCD.

Vervolgens moet ik de cijfers negeren zeg je en de kleuren aanhouden.
Wat ik probeer uit te leggen is dat zowel de kleur volgorde als de cijfer volgorde afwijkt van de WCD (gele ovaal) ten opzichte van de rode ovaal zoals ik deze op het patchpanel heb toegevoegd.

Hierdoor ontstaat bij mij verwarring en onzekerheid (want heb als ik het weer fout doe is er niet genoeg ruimte aan de bovenzijde om dat te herstellen, plus de kabel zit moervast in de goot).

Jullie zeggen hou gewoon standaard A aan en volg de kleuren op de WCD strip, maar zoals te zien in het plaatje is daar de volgorde anders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VkvuGATlP7zWVxVSk87e-wrYaNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OJb27gswBD4tLgwDCCfZk5xa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door taurus0205 op 03-09-2020 16:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
taurus0205 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:22:
Wat ik probeer uit te leggen is dat zowel de kleur volgorde als de cijfer volgorde afwijkt van de WCD (gele ovaal) ten opzichte van de rode ovaal zoals ik deze op het patchpanel heb toegevoegd.
Opnieuw probeer je kleuren te matchen tussen patchpanel en WCD. Dat moet je niet doen.

Er bestaat niet iets zoals afwijkende volgordes want je mag kleure volgordes tussen aansluitpunten niet met elkaar vergelijken. Dat had ik al eerder gezegd. Oftewel, gooi dat papier weer terug in de meterkast, kijk er niet meer naar, maar volg letterlijk de kleuren zoals die in je WCD bij A staan. Punt. Niks meer niks minder. Punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
taurus0205 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:22:
via geschrift is altijd lastiger communiceren dan met woord en beeld natuurlijk.

Fijn dat jullie me willen helpen, lastig dat ik de boodschap niet overgedragen krijg.

Het verhaal van A of B is mij helemaal duidelijk trouwens. Ik Heb A gebruikt en dat werkt overal, dus zou dan ook A moeten gebruiken voor die WCD.

Vervolgens moet ik de cijfers negeren zeg je en de kleuren aanhouden.

Hierdoor ontstaat bij mij verwarring en onzekerheid (want heb als ik het weer fout doe is er niet genoeg ruimte aan de bovenzijde om dat te herstellen, plus de kabel zit moervast in de goot).

Jullie zeggen hou gewoon standaard A aan en volg de kleuren op de WCD strip, maar zoals te zien in het plaatje is daar de volgorde anders.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Ik zie op het plaatje in de kolom van A bij pin 1 groen/wit, en in de doos rechts een 1 in een wit vlak met groen ernaast bij A. Bij pin 2 staat in de handleiding een groene kleur en in de doos staat na de 1 een 2, en die staat op een groene achtergrond (voor A), ...

Edit:
Dat die handleiding van het patchpaneel is was me niet eens opgevallen 8)7 En zelfs dan komen kleuren en nummers overeen.

[ Voor 4% gewijzigd door RobertMe op 03-09-2020 16:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
RobertMe schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:27:
[...]

Ik zie op het plaatje in de kolom van A bij pin 1 groen/wit, en in de doos rechts een 1 in een wit vlak met groen ernaast bij A. Bij pin 2 staat in de handleiding een groene kleur en in de doos staat na de 1 een 2, en die staat op een groene achtergrond (voor A), ...
Laten we gewoon die cijfers negeren. Dat maakt het allemaal nog veel complexer. Gewoon kleuren volgen per aansluitpunt en niet vergelijken tussen aansluitpunten.

• taurus0205
CurlyMo schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:29:
[...]

Laten we gewoon die cijfers negeren. Dat maakt het allemaal nog veel complexer. Gewoon kleuren volgen per aansluitpunt en niet vergelijken tussen aansluitpunten.
Zo dan kleuren gevolgd, nog even schematisch voor dubbele check

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGisc5FJcWecrVXf5M5zR1hukr0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gxYSaxGfxE19YLb9qFdtusJp.jpg?f=user_large

of moet het zo, dan negeer ik cijfers en kleuren, en volg ik die A standaard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M0AsNXmRnYOkP7KyXR0bOPlmmkc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bLecW9HaGXDEla6Zgugfolox.jpg?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door taurus0205 op 03-09-2020 16:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
taurus0205 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:34:
[Afbeelding]
Je moet niet de kleuren negeren, dat is juist het enige waar je op moet letten. Dus een blauwe ader bij een bruin vlakje in het WDC is hartstikke fout.

En je moet dus absoluut totaal niet de handleiding van het patchpaneel gebruiken om het WDC aan te sluiten. Immers bevatten beiden een ander circuit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sliderhome
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-06 18:54
@taurus0205

In de foto met het patch paneel heb je de draden afgewerkt als de standaard A
Dit moet je dan ook doen op de outlet.

normaal gebruiken we de B standaard in Nederland!

B standaard

pen
1 wit/oranje
2 oranje
3 wit/groen
4 blauw
5 wit/blauw
6 groen
7 wit/bruin
8 bruin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taurus0205
RobertMe schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:51:
[...]

Je moet niet de kleuren negeren, dat is juist het enige waar je op moet letten. Dus een blauwe ader bij een bruin vlakje in het WDC is hartstikke fout.

En je moet dus absoluut totaal niet de handleiding van het patchpaneel gebruiken om het WDC aan te sluiten. Immers bevatten beiden een ander circuit.
Okeej dus zo is het goed, indien ik standaard A hanteer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGisc5FJcWecrVXf5M5zR1hukr0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gxYSaxGfxE19YLb9qFdtusJp.jpg?f=user_large

• Sliderhome
@taurus0205
Ja dit is goed,

Het zou handiger zijn om het overal volgens de B standaard aan te sluiten, dan maak je later geen fouten bij een uitbreiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taurus0205
Sliderhome schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:00:
@taurus0205
Ja dit is goed,

Het zou handiger zijn om het overal volgens de B standaard aan te sluiten, dan maak je later geen fouten bij een uitbreiding.
Top dankje voor de bevestiging. Dan zat het de eerste x al goed, maar zo heb ik wat extra oefening :P
Heb een notitie gemaakt dat ik overal standaard A gebruikt hebt met oog op toekomst. Bedankt voor de tip.

Bedankt voor jullie geduld.

[ Voor 3% gewijzigd door taurus0205 op 03-09-2020 17:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
taurus0205 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:34:
[...]
[Afbeelding]
Er klopt helemaal niks van deze zin i.c.m. met bijbehorende plaatje. Dus probeer maar niet uit te leggen hoe je dat hebt bedacht, maar zorg maar dat je het vergeet :+

• Ben(V)
Heerlijk zo'n Babylonische spraakverwarring.

Ik ga het ook nog een keer proberen.
De nummers zijn gewoon de nummers van de pennen en die moeten dus altijd 1 op 1 overeenkomen.
De kleuren markeren de aderparen.
Een aderpaar bestaat uit een kleur en een kleur/wit.
Welke aderparen waar komen wordt bepaalt door de keuze of je voor een A schema of een B schema kiest.
Het B schema is in Europa de standaard.
Zie de plaatjes hoe het moet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/opa7K2w0V921PYENgaaLv5If96Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rth2WP3ZQCTsHb7CFcW87Ufy.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65OoXp7y8pNoFiYp_bWZvEIVpWU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/joAzFrYVI396KaEBxwaJ0KG0.jpg?f=user_large

• taurus0205
Ben(V) schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:51:
Heerlijk zo'n Babylonische spraakverwarring.

Ik ga het ook nog een keer proberen.
De nummers zijn gewoon de nummers van de pennen en die moeten dus altijd 1 op 1 overeenkomen.
De kleuren markeren de aderparen.
Een aderpaar bestaat uit een kleur en een kleur/wit.
Welke aderparen waar komen wordt bepaalt door de keuze of je voor een A schema of een B schema kiest.
Het B schema is in Europa de standaard.
Zie de plaatjes hoe het moet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja het is soms wat lastig zo via een forum communiceren, uit dit bericht blijkt dat we echter op dezelfde frequentie zitten. Een tekening zoasl je die gemaakt hebt kan eea snel duidelijker maken, bedankt nogmaals voor het geduld en de hulp.

Ik heb dus in het patchpanel reeds stanaard A toegepast en dus zal dat ook op de wcd moeten doen.

Is er een reden waarom B in Europa wordt gebruikt en niet A?

[ Voor 4% gewijzigd door taurus0205 op 03-09-2020 18:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:08
B is voor data connectie
A is voor voice connectie

Heeft met de twisting in de kabel maken maar voor data nog voice maakt het uit.

B is eigenlijk overal de standaart maar vaak de Amerikanen willen a gebruiken.

• taurus0205
Jan-man schreef op donderdag 3 september 2020 @ 18:28:
B is voor data connectie

Thnx voor de uitleg, Er is dus geen reden om alles opnieuw aan te leggen aangezien ik dacht dat het niks uitmaakte en ik daarom gewoon met A gestart bent

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:08
taurus0205 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 18:33:
[...]

Thnx voor de uitleg, Er is dus geen reden om alles opnieuw aan te leggen aangezien ik dacht dat het niks uitmaakte en ik daarom gewoon met A gestart bent
Nee maakt echt niks uit welke je gebruikt als je maar aan beide kanten de zelfde standaart gebruikt

Als je meer wilt weten even op EIA/TIA 568 standaart googlen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taurus0205
Jan-man schreef op donderdag 3 september 2020 @ 18:37:
[...]

Nee maakt echt niks uit welke je gebruikt als je maar aan beide kanten de zelfde standaart gebruikt

thnx will do

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taurus0205
Die kabeltester van de kabelshop is ruk, batterij erin en aangesloten op de rj45doos maar er gebeurd niks:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qsCJPWJyzHUslu6JVPATvsKixlw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LbW1xPmIeUq73sEefOtTNB2s.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna even de laptop van mijn vrouw erop aangesloten en het internet werkt nu dan ook op de tweede. Kan ik eindelijk mijn pc van de eerste naar de tweede verplaatsen uit de slaapkamer :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJHjoOGK9hWYK38mBzaDXZprEvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SMaTKky1m2ezXVfJpVBtqy8P.jpg?f=fotoalbum_large

• CurlyMo
taurus0205 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:26:
Die kabeltester van de kabelshop is ruk, batterij erin en aangesloten op de rj45doos maar er gebeurd niks:
[Afbeelding]
Heb je de kabeltester eerst eens getest met een losse kabel uit de winkel?

• Martijn85
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-04 19:52
Jan-man schreef op donderdag 3 september 2020 @ 18:37:
[...]

Heb je dan geen probleem als je patchkabels koopt met de 568B standaard?

• taurus0205
Martijn85 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:32:
[...]

geen idee, vertel jij het me maar, ik heb gewoon patchkabels gekocht verder er niet op gelet want ik weet pas recent dat je A en B hebt...

• taurus0205
CurlyMo schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:31:
[...]

Heb je de kabeltester eerst eens getest met een losse kabel uit de winkel?
nee, ik heb zo een pakketje in combinatie met andere items bij de kabelshop gekocht en die tester nu pas gebruikt. Overigens niet erg happy met de kabelshop en zal er ook niks meer bij bestellen. De krimptang was na 1x knijpen al defect en ze hebben me ook verkeerde kabels aangesmeerd wat me ook geld gekost heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
Jan-man schreef op donderdag 3 september 2020 @ 18:28:
B is voor data connectie

Er zit echt geen verschil in de twisting en onderscheid tussen voice en data ook niet
Alle aderparen zijn altijd hetzelfde getwist.
Zowel A als B zijn genormeerd en voldoen voor alles prima.

Het zou prettiger zijn geweest als de normering gewoon een van de twee had voorgeschreven.
Als je nu een bestaande situatie tegenkomt moet altijd aan het andere einde kijken hoe het daar zit.

Daarom roepen we altijd gebruik enkel B

En kijken wat voor patchkabel je hebt is natuurlijk onzin, wat er ook gebruikt is, er zitten natuurlijk twee connectoren aan die ofwel beiden A ofwel beiden B zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 03-09-2020 19:42 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobertMe
Martijn85 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:32:
[...]

Nee, maakt niet uit. Heb het hier ook. LSA volgens A en patch kabels via B en geen probleem. Zou ook niet uit moeten maken, aders lopen toch gewoon door, of er nu wel of geen ander kleurtje op zit :p

Heb hier zelfs twee stukken kabel gesplitst. Aan een kant gewoon geknepen volgens de B standaard, en aan de andere kant gesplitst en aangesloten met 4 aders (dus 2x 4 aders). Dat dan met twee stukken kabel gedaan. Een kabel gaat van muur naar RPi en versterker, en de andere gaat van patchpaneel naar switch (2 poorten dan). En werkt perfect. Uiteraard wel maar 100Mbit/s, maar dat is dd RPi en versterker toch al.
Jip, if it looks stupid, but works, it ain't stupid

Edit:
Een foto zegt meer dan 1000 woorden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ws4gaxunT6VE__B0kbKpGqZBR-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zhRj8zAC2RqKm29vg7H7r3Xi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door RobertMe op 03-09-2020 19:46 ]

• CurlyMo
taurus0205 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:35:
[...]

nee, ik heb zo een pakketje in combinatie met andere items bij de kabelshop gekocht en die tester nu pas gebruikt. Overigens niet erg happy met de kabelshop en zal er ook niks meer bij bestellen. De krimptang was na 1x knijpen al defect en ze hebben me ook verkeerde kabels aangesmeerd wat me ook geld gekost heeft.
Test dat ding dan alsnog even met een losse tabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:52
RobertMe schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:41:
[...]

Nee, maakt niet uit. Heb het hier ook. LSA volgens A en patch kabels via B en geen probleem. Zou ook niet uit moeten maken, aders lopen toch gewoon door, of er nu wel of geen ander kleurtje op zit :p

Heb hier zelfs twee stukken kabel gesplitst. Aan een kant gewoon geknepen volgens de B standaard, en aan de andere kant gesplitst en aangesloten met 4 aders (dus 2x 4 aders). Dat dan met twee stukken kabel gedaan. Een kabel gaat van muur naar RPi en versterker, en de andere gaat van patchpaneel naar switch (2 poorten dan). En werkt perfect. Uiteraard wel maar 100Mbit/s, maar dat is dd RPi en versterker toch al.
Jip, if it looks stupid, but works, it ain't stupid

Edit:
Een foto zegt meer dan 1000 woorden:
[Afbeelding]
De kleur is meer optisch voor de mens om te zorgen dat je de juiste kleuren gebruikt.

Apparatuur stuurt de data via koper en denk niet van oh een andere kleurtje we stoppen :p

Wel zorgen dat je de juiste volgorde aanhoudt aan beide kanten .

Overigens slim idee voor apparatuur als je maar 100mb nodig hebt en je wilt of moet op poorten besparen

Edit en nu lezen in de quote dat jij eigenlijk hetzelfde zegt 8)7

2250 WP Zuid PVoutput

• CurlyMo
MdO82 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 20:01:
[...]
Wel zorgen dat je de juiste volgorde aanhoudt aan beide kanten .
Niet helemaal, want je moet ook rekening houden dat je aders op de juiste manier uit de verschillende twists combineert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:59

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

MdO82 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 20:01:
[...]
Overigens slim idee voor apparatuur als je maar 100mb nodig hebt en je wilt of moet op poorten besparen
Staat zelfs wel ergens een plaatje, waarschijnlijk in dezelfde folder als
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/opa7K2w0V921PYENgaaLv5If96Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rth2WP3ZQCTsHb7CFcW87Ufy.png?f=user_large
Yup, zie:
Afbeeldingslocatie: https://faq.tweakers.net/nt/2in1.png

(Van Equator in "NT FAQ" )

[ Voor 11% gewijzigd door Freee!! op 03-09-2020 20:25 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-06 00:45

xleeuwx

developer Tweakers Elect
[Afbeelding]

Daarna even de laptop van mijn vrouw erop aangesloten en het internet werkt nu dan ook op de tweede. Kan ik eindelijk mijn pc van de eerste naar de tweede verplaatsen uit de slaapkamer :P
[Afbeelding]
Let er wel op dat je 3 opties hebt, off, auto en single de laatste blijft hij staan, je moet hem op auto zetten (denk bij jou in het midden) daarnaast even testen met een losse kabel waar je zeker van bent dat die werkt

• dreamscape
xleeuwx schreef op donderdag 3 september 2020 @ 21:16:
[...]

Let er wel op dat je 3 opties hebt, off, auto en single de laatste blijft hij staan, je moet hem op auto zetten (denk bij jou in het midden) daarnaast even testen met een losse kabel waar je zeker van bent dat die werkt
Ik heb datzelfde ding. Op standje ON en S loopt hij gewoon achter elkaar de aders na. Op S doet hij het alleen wat langzamer. De S van Slow, zeg maar...

Er zit heel weinig logica in zo'n ding. Een functie 'AUTO' is echt te veel eer voor zo'n apparaatje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-06 08:52

MeltedForest

Lenny-t

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb deze ook en in principe kan je er weinig fout mee doen..
Als je hem aanzet hoort het ledje linksboven te gaan knipperen.. gebeurt dat niet dan zit a) je batterij er niet goed in of b) hij is gewoon kapot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Juist om dat zo'n kabeltester een vrij gammel ding is test ik hem altijd eerst met een losse kabel. Dan weet ik zeker dat het eventuele problemen niet aan de kabeltester zelf ligt. In de stress van het moment wanneer dat gebeurt vergeet je sneller dat ding te valideren dan wanneer je dat vooraf doet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taurus0205
CurlyMo schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:26:
Juist om dat zo'n kabeltester een vrij gammel ding is test ik hem altijd eerst met een losse kabel. Dan weet ik zeker dat het eventuele problemen niet aan de kabeltester zelf ligt. In de stress van het moment wanneer dat gebeurt vergeet je sneller dat ding te valideren dan wanneer je dat vooraf doet :)
Heb maar even een filpmje gekeken om te zien hoe zo een ding eigenlijk werkt :P

Dat ding doet helemaal niks, ook niet met een werkende kabel.

[ Voor 6% gewijzigd door taurus0205 op 04-09-2020 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sliderhome
@Ben(V)

Je melding "Alle aderparen zijn altijd hetzelfde getwist."

Dit klopt niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mL-_J6hNnc7i2UOwO1JIIeyhdX4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ix33yPaJWo2IYhWrxt8zBZlt.png?f=user_large

Per ader paar heb je een verschillend aantal wisselingen per meter.

Strip een lang stuk UTP kabel en je kan het goed zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Nog nooit van gehoord.

EDIT
Heb het even nagezocht en je hebt gelijk.

[ Voor 146% gewijzigd door Ben(V) op 04-09-2020 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
taurus0205 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:53:
[...]

Heb maar even een filpmje gekeken om te zien hoe zo een ding eigenlijk werkt :P

Dat ding doet helemaal niks, ook niet met een werkende kabel.
Even voor de zekerheid: je hebt de het andere deel van de tester wel aan de andere kant aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
dreamscape schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 21:13:
[...]

Even voor de zekerheid: je hebt de het andere deel van de tester wel aan de andere kant aangesloten?
batterij erin, 1zijde van patchkabel in het grote blok, andere uiteinde van de patchkabel in de kleine blok gestoken dat eraan vast geklikt is, knopje op on gezet maar er gebeurd niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
En je had op zo'n kabel wel een werkende netwerkverbinding met een laptop? Dan is je kabeltester stuk. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taurus0205
dreamscape schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 21:22:
En je had op zo'n kabel wel een werkende netwerkverbinding met een laptop? Dan is je kabeltester stuk. :)
Volgens een youtube filmpje kan je je die kabeltester ook op alleen een patchkabel testen en dan moet er een lampje gaan branden indien het een goede kabel is. Die patchkabels werken gewoon maar op de tester brand niks, dus vrees dat ie stuk is ja.

Kabelshop maar bellen voor een nieuwe dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:15

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ter info. Dit topic en de berichten zijn afgesplitst van: Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4
Pagina: 1 2 Laatste