Hulp bij trekken CAT6a kabels, breken telkens af

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-06 11:47
kan iemand me vertellen of laten zien (middels video op internet) hoe ik een cat6a kabel vastmaak aan mijn trekveer? Bij mijn eerste poging brak de cat6a kabel af, dus moest ik hem weer helemaal eruit trekken en de trekveer er opnieuw induwen, zou fijn zijn als het bij de tweede poging wel lukt :)

Er ziujn zat filmpjes over de volgorde van de kabels te vinden en hoe je een connector maakt en hoe het met de sla tang moet om het in de rj45doos te steken, maar kan niks vinden over hoe je het nu fatsoenlijk aan de trekveer krijgt

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:36
Koop een trekkous.
Beetje investering, hoop gemak.

https://www.elektroshop.n...-4-6mm-100mm-lang-nl.html

En eventueel wat smeermiddel
https://www.elektroshop.n...trekken-glit-katimex.html

Nooit met zeep, of gewone smeermiddelen werken, daarmee metsel je de buis dicht .

[ Voor 44% gewijzigd door Ben(V) op 18-08-2020 17:08 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Ben(V) schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:06:
Koop een trekkous.
Beetje investering, hoop gemak.

https://www.elektroshop.n...-4-6mm-100mm-lang-nl.html

En eventueel wat smeermiddel
https://www.elektroshop.n...trekken-glit-katimex.html

Nooit met zeep, of gewone smeermiddelen werken, daarmee metsel je de buis dicht .
heb een een metalen trekveer van kabelshop.nl van 20meter gekocht. Eerste en begane grond verliep vlekkeloos. Nu bij de tweede poging ducttapeeromheen gegdaan maar vlak voor het einde zit ergens een lastige bocht ofzo en nu trok ik net voor de tweede keer de trekveer weer zonder cat6a kabel eruit :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
maybe moet ik het andersom proberen. het knelpunt lijkt zich te bevinden vlak voor het einde van de opening op de tweede. Op punt is weinig trekveer over en trek je vooral aan de cat6a kabel lijkt me. Daar knapt die dan ook. Als ik nou vanuit de andere kant trek zou het maybe goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinoudkil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:16
taurus0205 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:39:
maybe moet ik het andersom proberen. het knelpunt lijkt zich te bevinden vlak voor het einde van de opening op de tweede. Op punt is weinig trekveer over en trek je vooral aan de cat6a kabel lijkt me. Daar knapt die dan ook. Als ik nou vanuit de andere kant trek zou het maybe goed gaan.
Trekkous is een investering die je dubbel en dwars terug verdiend in gemak, ik ga er dan wel vanuit dat je een trekveer hebt met m5 koppeling, kous erom, schroefdraad erop draaien en trekken maar (met z’n tweeën en belijd...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

taurus0205 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 16:57:
kan iemand me vertellen of laten zien (middels video op internet) hoe ik een cat6a kabel vastmaak aan mijn trekveer? Bij mijn eerste poging brak de cat6a kabel af, dus moest ik hem weer helemaal eruit trekken en de trekveer er opnieuw induwen, zou fijn zijn als het bij de tweede poging wel lukt :)

Er ziujn zat filmpjes over de volgorde van de kabels te vinden en hoe je een connector maakt en hoe het met de sla tang moet om het in de rj45doos te steken, maar kan niks vinden over hoe je het nu fatsoenlijk aan de trekveer krijgt
Wat voor kabel? Stug of soepel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Netwerkkabel - Cat6a S/FTP - 50 meter (Soepele kern, 100% koper, LSZH)

wtf.. ja daar ligt het dan aan ik zei nog dat ik een stugge wilde voor door het trekken door muren, maar ja zo gaat alles naar de maan :(

Waarschijnlijk heb ik me dus op het laatste moment zelf vergist, maar dat maakt het niet minder kut

[ Voor 19% gewijzigd door taurus0205 op 18-08-2020 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
taurus0205 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:34:
[...]

heb een een metalen trekveer van kabelshop.nl van 20meter gekocht. Eerste en begane grond verliep vlekkeloos. Nu bij de tweede poging ducttapeeromheen gegdaan maar vlak voor het einde zit ergens een lastige bocht ofzo en nu trok ik net voor de tweede keer de trekveer weer zonder cat6a kabel eruit :(
Ik had het over een trekkous en smeermiddel waarmee je de kabel aan de trekveer bevestigd.
Dat heb je dus naast een trekveer nodig.

Overigens had je ook gewoon Cat 6 moeten nemen in plaats van het zinloze Cat 6a dan had je waarschijnlijk deze problemen niet gehad.
Cat 6a is in thuis situaties volkomen onzinnig en alleen maar lastig.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sliderhome
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-05 18:23
@Ben(V)

Ik ben maar wat blij met mijn cat6a.
Zelf gebruik ik passieve HDMI over cat6a 40meter; met cat6 lukt dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taurus0205
Ben(V) schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 19:53:
[...]

Ik had het over een trekkous en smeermiddel waarmee je de kabel aan de trekveer bevestigd.

Overigens had je ook gewoon Cat 6 moeten nemen in plaats van het zinloze Cat 6a dan had je waarschijnlijk deze problemen niet gehad.
mijn gedacht wa shet nu 1x aan te leggen en de komende 20jaar heb ik er geen omkijken meer naar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:12
En altijd met zn tweeën trekken: 1 trekken de ander invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
AtRi schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 20:42:
En altijd met zn tweeën trekken: 1 trekken de ander invoeren.
deed het alleen omdat ik vandaag alleen thuis was, maar zal mijn vrouw vragen te assisteren dan.
Eerst eens zien wat ik met die 50m verkeerde kabel moet gaan doen en moet sws andere kabel kopen want deze past niet eens op de rj45 doos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Sliderhome schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 20:26:
@Ben(V)

Ik ben maar wat blij met mijn cat6a.
Zelf gebruik ik passieve HDMI over cat6a 40meter; met cat6 lukt dat niet.
Beetje niet ter zake doende opmerking lijkt met.
We hebben het hier over netwerk en dat jij netwerkkabel misbruikt voor Hdmi heeft er weinig mee te maken.
Overigens kan Hdmi best over Cat 6 en zelfs tot een meter of 30 over Cat 5e als je maar de juiste baluns gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Ben(V) schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 19:53:
[...]

en daarbij is de kern van deze kapel niet eens 100% koper maar cca, dus echt waardeloos. Aldoende leert men, ik zal deze fout niet nog eens maken. Die 50m kabel kan ik dus net zo goed weggooien realiseer ik me :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sliderhome
@taurus0205

Als je toch cat 6a wil hebben maar niet te dik. Zelf gebruik ik de: Panduit. TX6A™ UTP Vari-MaTriX

Of je cat6a moet gebruiken in je thuis is een eigen keuze.

Ik heb het goedkoop kunnen krijgen en dan is het altijd de beste keuze :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Sliderhome schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:19:
@taurus0205

Als je toch cat 6a wil hebben maar niet te dik. Zelf gebruik ik de: Panduit. TX6A™ UTP Vari-MaTriX

morgen komt sws een storingsmonteur van kpn langs, want in plaats van de 200mb waarvoo rk betaal kom ik maximaal aan 9mb dagelijks, dus dat schiet sws niet op

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Sliderhome schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:19:
@taurus0205

Niet als je die Cat 6a niet door de buis heen krijgt, dan is het naast onzinnig ook nog onbruikbaar. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Ben(V) schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:46:
[...]

Niet als je die Cat 6a niet door de buis heen krijgt, dan is het naast onzinnig ook nog onbruikbaar. 8)7
plus deze cat6a omdat het een soepele kern heeft si ook niet geschikt om op een rj45 doos aan te sluiten. Daarbij ben ik er ook nog achter gekomen dat het geen 100%koperen kern heeft maar een cca kern heeft dus vrij nutteloos bij elkaar opgeteld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sliderhome
@Ben(V)

We begrijpen dat jij geen nut ziet in cat6a, maar laat mensen zelf de keuze maken. Anders zaten we nog met cat5 :)

PS. Ik geef aan dat de panduit 6A MaTriX kabel dun is en wel makkelijk door een buis kan.

Jou opmerking "Niet als je die Cat 6a niet door de buis heen krijgt. Beetje niet ter zake doende opmerking lijkt me.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:27
taurus0205 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:48:
[...]

plus deze cat6a omdat het een soepele kern heeft si ook niet geschikt om op een rj45 doos aan te sluiten. Daarbij ben ik er ook nog achter gekomen dat het geen 100%koperen kern heeft maar een cca kern heeft dus vrij nutteloos bij elkaar opgeteld.
Soepel kern kan zoiezo al veel minder trek gewicht hebben. En als het dan ook nog cca is dan verbaast me niks dat het is afgebroken.

Hopelijk is de tape niet is de buis achtergebleven ?.

Trekkous is imo zoiezo overbodig. Doe het al 10+ jaar en nog nooit een kous of tape gebruikt.

Gewoon zorgen voor ca 20/30 cm draad en deze per 2 paren kruislings door het oog halen en terugvouwen. Daar kun je met je hele gewicht aan hangen (en ik ben 100+ >:) )

En als je 6a wilt gewoon lekker 6a nemen. Ik heb ook 400meter 6a in huis liggen en geen sec spijt van gehad. En laat je draarbij niet tegenhouden door dat iemand anti 6a is en dat maar graag van de daken schreeuwd.

Zolang je maar 1 kabel per buis doet is het geen enkel probleem maar zou wel een 2e persoon erbij halen die hem aanduwd terwijl jij trekt scheelt echt een hoop werk en kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Sliderhome schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:54:
@Ben(V)

We begrijpen dat jij geen nut ziet in cat6a, maar laat mensen zelf de keuze maken. Anders zaten we nog met cat5 :)

PS. Ik geef aan dat de panduit 6A MaTriX kabel dun is en wel makkelijk door een buis kan.

Jou opmerking "Niet als je die Cat 6a niet door de buis heen krijgt. Beetje niet ter zake doende opmerking lijkt me.
Toevallig ging het er juist over dat @taurus0205 problemen had om die cat 6a kabel door de buis te krijgen dus tamelijk relevant lijkt mij.
Maar ik begrijp dat je behoefte aan een echo had.

En het is niet een kwestie van wat ik vind, maar wat er feitelijk aan de hand is.
Cat6 kan tot gewoon 10Gbps aan tot 55m dus gezeur dat je voor de toekomst cat6a nodig hebt is ook niet aan de orde.
En als je een cat6a kabel hebt die even dun of dunner is dan Cat 6, dan kan hij per definitie niet aan de norm voldoen en zal er vermoedelijk te dunne aders gebruikt worden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sliderhome
@Ben(V)

Graag bij de feiten houden

1) 10gb kan tot 55 meter (lose kabel niet in een bundel), maar daar is geen garantie voor en is ook buiten de specs van de kabel.

2) Gerenommeerd merk Panduit kabel is volgens specs en dat betekend tot 100 meter de max snelheid

Certified channel performance in a 4-connector configuration up to 100 meters and
exceeds the requirements of ANSI/TIA-568-C.2 Category 6A and ISO 11801 Class
EA standards for supporting 10GBASE-T transmission over twisted-pair cabling

http://www1.panduit.com/h...-TX6A10GigUTPCopCable.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan-man
Ben(V) schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:36:
[...]

Toevallig ging het er juist over dat @taurus0205 problemen had om die cat 6a kabel door de buis te krijgen dus tamelijk relevant lijkt mij.
Maar ik begrijp dat je behoefte aan een echo had.

En het is niet een kwestie van wat ik vind, maar wat er feitelijk aan de hand is.
Cat6 kan tot gewoon 10Gbps aan tot 55m dus gezeur dat je voor de toekomst cat6a nodig hebt is ook niet aan de orde.
En als je een cat6a kabel hebt die even dun of dunner is dan Cat 6, dan kan hij per definitie niet aan de norm voldoen en zal er vermoedelijk te dunne aders gebruikt worden
Duidelijk nog nooit met Panduit gewerkt |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Ok even de feiten dan.

1. Bij 10Gbps kunnen kabels in bundels last krijgen van de zogenaamde "Alien NEXT" storing, wat inhoud dat de signalen van verschillende kabels elkaar versterken en dan de middelste kabel kunnen storen.
Dat kan alleen optreden bij de hoge frequenties die 10Gbps met zich meebrengt en enkel in bundels van minimaal vier kabels of meer, waarbij dan de middelste kabel storing kan ondervinden.
Vandaar dat Cat 6a kabels enkel zinvol zijn in gebouwen bekabeling waar veel netwerkkabels in een goot of kabelbundels bij elkaar liggen.
Dat zal in een thuissituatie bijna niet voorkomen want daar trek je kabels in buizen en zelden in bundels in een kabelgoot.

2. Die panduit kabel is volgens de specs afhankelijk welke je hebt tussen de 7,4mm en 7,7mm in diameter.
Een cat6 kabel, heeft afhankelijk van het merk een diameter tussen de 5,3mm en 5,6 mm
Dus die dunne panduit kabel is dus aanzienlijk dikker dan een cat 6 kabel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sliderhome
Ben(V)

Graag bij de feiten houden

1)"Alien NEXT bestaat al van af de oude versie cat kabel, Alleen wordt deze meer naar maten de snelheid hoger wordt (frequentie) niet alleen bij 10Gbps. vandaar verbeterde kabel versie cat5, cat5e enz.

https://www.belden.com/bl...out-alien-crosstalk-today

2) De diameter van de Panduit kabel is vrij dun voor een cat6a 7,4mm waar een hoop tot wel 10mm gaan. Zelfs van cat6 kabels zijn er veel die dik zijn.
.
FEP Plenum (CMP): 0.292 in. (7.4mm) nominal.

http://www1.panduit.com/h...-TX6A10GigUTPCopCable.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Alien Next is nooit de reden voor de overgang naar cat 5e en cat6 geweest.
Die reden was NEXT stroring wat de invloed van de aderparen binnen een kabel is en die opgelost werd door een hoger twist frequentie (voor cat5e) en de toevoeging van een afstand kruis voor Cat6 tussen de ader paren..

Pas bij de hogere frequentie van 10Gbps kon de invloed van andere kabels optreden vandaar het woord Alien ( de crossover kwam van buiten de kabel) en om dat tegen te gaan is Cat 6A gespecificeerd.

Verder noemen we de argumenten die jij aanvoert "er een punt aan lullen".
En kennis is iets anders dan googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Jan-man schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:12:
[...]

Soepel kern kan zoiezo al veel minder trek gewicht hebben. En als het dan ook nog cca is dan verbaast me niks dat het is afgebroken.

Hopelijk is de tape niet is de buis achtergebleven ?.

Trekkous is imo zoiezo overbodig. Doe het al 10+ jaar en nog nooit een kous of tape gebruikt.

Gewoon zorgen voor ca 20/30 cm draad en deze per 2 paren kruislings door het oog halen en terugvouwen. Daar kun je met je hele gewicht aan hangen (en ik ben 100+ >:) )

En als je 6a wilt gewoon lekker 6a nemen. Ik heb ook 400meter 6a in huis liggen en geen sec spijt van gehad. En laat je draarbij niet tegenhouden door dat iemand anti 6a is en dat maar graag van de daken schreeuwd.

Zolang je maar 1 kabel per buis doet is het geen enkel probleem maar zou wel een 2e persoon erbij halen die hem aanduwd terwijl jij trekt scheelt echt een hoop werk en kracht.
de trekveer erdoorheen duwen vond ik niet erg zwaar eerlijk gezegd.
Inderdaad het verbaasde me al dat de kabel allemaal koperen draadje had inplaats van een stugge kern, vandaar ook dat die knapte.
Mijn eigen fout dus door het niet heel oplettend te zijn bij de bestelling. Die fout zal ik nu niet nog eens maken.

Cat6a is trouwens wel 2x zo duur, nu zit ik alleen ook met een rj45 doosje die bedoeld is voor cat6a

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan-man
taurus0205 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 07:34:
[...]

Inderdaad het verbaasde me al dat de kabel allemaal koperen draadje had inplaats van een stugge kern, vandaar ook dat die knapte.
Mijn eigen fout dus door het niet heel oplettend te zijn bij de bestelling. Die fout zal ik nu niet nog eens maken.

Cat6a is trouwens wel 2x zo duur, nu zit ik alleen ook met een rj45 doosje die bedoeld is voor cat6a
De zwakste schakel bepaald de categorie van je netwerk. Dus als jij cat 6 neemt met 6a keystone's dan is jouw netwerk gewoon cat 6.

Alleen even kijken welke diameter de aders minimaal moeten zijn voor je 6a aansluit doosje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
taurus0205 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 07:34:
[...]

Dat maakt niet uit die Cat 6 kabel kun je prima op een Rj45 doos die ook voor Cat 6a geschikt is afmonteren.
Daar hoef je echt geen andere voor te kopen
.
Overigens had je die soepele kabel toch niet kunnen gebruiken een doos heeft een Lsa connectie en daar kun je alleen stugge aders induwen.

En die ader diameter is altijd goed want als het een Cat kabel is zit het altijd in de range die elek Lsa aankan.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 19-08-2020 09:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jan-man
Ben(V) schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:46:
[...]

En die ader diameter is altijd goed want als het een Cat kabel is zit het altijd in de range die elek Lsa aankan.
Dat is dus niet altijd zo! En wat is de moeite om het het even te checken ipv maar gewoon lukraak er vanuit te gaan.
Ben(V) schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 00:20:
Alien Next is nooit de reden voor de overgang naar cat 5e en cat6 geweest.
Die reden was NEXT stroring wat de invloed van de aderparen binnen een kabel is en die opgelost werd door een hoger twist frequentie (voor cat5e) en de toevoeging van een afstand kruis voor Cat6 tussen de ader paren..

Pas bij de hogere frequentie van 10Gbps kon de invloed van andere kabels optreden vandaar het woord Alien ( de crossover kwam van buiten de kabel) en om dat tegen te gaan is Cat 6A gespecificeerd.

Verder noemen we de argumenten die jij aanvoert "er een punt aan lullen".
En kennis is iets anders dan googlen.
Bij cat 5/5e/6 was alien er ook gewoon maar werdt het niet als een 'issue' gezien omdat de data/ferqeuntie veel lager lag. Daarom zie je nooit iemand het daar over hebben.

En nu ze 2.5 en 5 gbit als standaart over 5e willen hebben gaat Alien echt wel een dingetje worden.

Daarnaast ken jij @Sliderhome niet waardoor jouw laatste opmerkingen kant nog wal raken.

[ Voor 62% gewijzigd door Jan-man op 19-08-2020 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-05 10:40
Om nog even in te haken op het trekken ... ik heb ooit 2x CAT6 solid-core door een 19mm buis getrokken ... flink wat zeep en moest best kracht zetten maar met zeep lukte het in mijn eentje maar was wel een rotklus omdat je dan per meter moet insmeren, zorgen dat de kabel geen bochten of kniks heeft ... handen wassen (anders geen grip op trekveer) ... 1 meter trekken en weer terug naar de invoerkant en insmeren maar :/

Op deze foto LAN + CAI maar heb ook 2x LAN zo gedaan

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/JErcFgUQu9kr/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/bYpasa9uoybv/1k0.jpg

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Jan-man schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:51:
[...]

Dat is dus niet altijd zo! En wat is de moeite om het het even te checken ipv maar gewoon lukraak er vanuit te gaan.

[...]

Bij cat 5/5e/6 was alien er ook gewoon maar werdt het niet als een 'issue' gezien omdat de data/ferqeuntie veel lager lag. Daarom zie je nooit iemand het daar over hebben.

En nu ze 2.5 en 5 gbit als standaart over 5e willen hebben gaat Alien echt wel een dingetje worden.

Daarnaast ken jij @Sliderhome niet waardoor jouw laatste opmerkingen kant nog wal raken.
Alien NEXT kan helemaal niet optreden bij 100Mbps waar Cat 5 voor geschikt is en ook niet bij 1Gbps (Cat 5e).
Pas bij 10Gbps ( en misschien ook wel bij 2,5 of 5Gbps) kan het optreden en daar kan tot Cat 6 prima mee omgaan tot 55m.
Dus cat 5 en cat 5e moet je nu niet meer gebruiken om toekomst bestendig te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Oystein schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:17:
Om nog even in te haken op het trekken ... ik heb ooit 2x CAT6 solid-core door een 19mm buis getrokken ... flink wat zeep en moest best kracht zetten maar met zeep lukte het in mijn eentje maar was wel een rotklus omdat je dan per meter moet insmeren, zorgen dat de kabel geen bochten of kniks heeft ... handen wassen (anders geen grip op trekveer) ... 1 meter trekken en weer terug naar de invoerkant en insmeren maar :/

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Alleen heel jammer dat je zeep gebruikt hebt en geen kabelsmeer middel.
Zeep hard namelijk uit en dan zit daarna je buis volkomen dicht gemetseld dus ooit nog vervangen zit er waarschijnlijk niet meer in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan-man
Oystein schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:17:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Groene zeep nooit doen tenzij je nooit meer je kabels eruit hoeft te hebben. Groenzeep droogt namelijk op waardoor je kabels muurvast blijven zitten.

Beste kan je talk poeder of speciale kabel glijmiddel gebruiken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 30-05 12:21
@Oystein Bedankt voor je bijdrage, maar in het topic is al een paar keer gemeld dat je zoiets niet met zeep moet doen. Het werkt wel, maar het wordt hard en dan kun je later niks meer met die leiding.

Dus, omdat je er zo'n grote foto bij plaatst, nogmaals voor anderen de waarschuwing:
GEEN ZEEP GEBRUIKEN.
Voor het trekken van kabels gebruik je kabelglijmiddel. Dit spul:

Afbeeldingslocatie: https://multimedia.3m.com/mws/media/997219P/3m-lub-i.jpg

(oké, dit venster stond wat lang open en in de tussentijd hebben anderen ook al iets vergelijkbaars gemeld...)

2x CAT6 past sowieso wel in 19mm. Vaak ook zonder zeep, maar niet in je eentje. Het is dan ook altijd beter om zoiets met twee personen te doen. Dat levert ook minder risico op voor je bekabeling.

[ Voor 7% gewijzigd door dreamscape op 19-08-2020 10:33 ]

Punctuality is the politeness of kings

• taurus0205
ik wordt beetje wanhopig, nu is er vandaag een nieuwe kabel aangekomen dit keer een stugge met 100%koperen kern, maar deze breekt dan ook weer af... :( Dit keer met 2 personen gedaan.

Is dan zo een kabeltrekkous de enige oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Graficon
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:44
Even een gekke tip: talkpoeder... een hoopje op je hand, kabel laat je erdoor glijden en die gaan als een tierelier. Om er achteraf terug uit te halen: stofzuiger er op en andere open kant open/dichtdoen met je hand om luchtschokjes te veroorzaken. Zo heb ik al de gekste kabels kunnen leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 15:28
Wat voor veer gebruik je ? Ik heb hier destijds bij alles de zwarte kabel gebruikt die de bouwer er in had gedaan, en kon na bv zolder er 4 belden utp door trekken (19mm buis).

Of zit er ergens een moeilijke bocht ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:34

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

LightStar schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 18:33:
Wat voor veer gebruik je ? Ik heb hier destijds bij alles de zwarte kabel gebruikt die de bouwer er in had gedaan, en kon na bv zolder er 4 belden utp door trekken (19mm buis).

Dat maakt wel verschil inderdaad. Die witte (nylon?) Trekdraden zijn ruk. Beter de echte stalen veren.

En ff een tube 3m glijmiddel. Life saver!

• taurus0205
LightStar schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 18:33:

https://www.kabelshop.nl/...0147570-i8255-t22108.html
gebruik deze veer, en dit keer samen met mijn vrouw gedaan want dat zou beter zijn dan alleen. Inderdaad talkpoeder gebruikt. Nu dus maar een kabeltrekkous besteld, hopelijk gaat het dan wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:43
gebruik deze veer, en dit keer samen met mijn vrouw gedaan want dat zou beter zijn dan alleen
En nog samen of echtscheiding aangevraagd? ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-05 09:23
taurus0205 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:39:
ik wordt beetje wanhopig, nu is er vandaag een nieuwe kabel aangekomen dit keer een stugge met 100%koperen kern, maar deze breekt dan ook weer af... :( Dit keer met 2 personen gedaan.

Is dan zo een kabeltrekkous de enige oplossing?
Kan je eens een foto sturen van die afgebroken kabel? Ik ben nu wel benieuwd hoe je dat telkens voor elkaar krijgt :? Zet je dan zoveel kracht ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
reinoudkil schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:47:
[...]

Trekkous is een investering die je dubbel en dwars terug verdiend in gemak, ik ga er dan wel vanuit dat je een trekveer hebt met m5 koppeling, kous erom, schroefdraad erop draaien en trekken maar (met z’n tweeën en belijd...)
Op advies van diverse hier een kabeltrekkous aangeschaft. Deze is 6-9mm en de kabel is 6mm daar zit het probleem ook niet.
De lus van de kabelkous past niet door het oog van de trekveer. Op de lus van de kous zit een soort dopje die je op de trekveer zou moeten kunnen schroeven, alleen is daar geen optie voor bij de trekveer.

Dit is overigens de trekveer die ik heb: https://www.kabelshop.nl/...0147570-i8255-t22108.html

Wellicht dat iemand weet welke trekkous ik dan aanschaffen moet?

waarschijnlijk is dit een beter idee: https://1001a-tools.nl/ru...met-haak-6mm-tot-9mm.html

Bijgeleverd nog een foto.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQ03mtREpXYPx6mGOhjROMaHzYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IuwdBr3oReOF1nPY9anZlsIO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door taurus0205 op 25-08-2020 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinoudkil
  • Laatst online: 21:16
taurus0205 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:42:
[...]

Op advies van diverse hier een kabeltrekkous aangeschaft. Deze is 6-9mm en de kabel is 6mm daar zit het probleem ook niet.
De lus van de kabelkous past niet door het oog van de trekveer. Op de lus van de kous zit een soort dopje die je op de trekveer zou moeten kunnen schroeven, alleen is daar geen optie voor bij de trekveer.

Dit is overigens de trekveer die ik heb: https://www.kabelshop.nl/...0147570-i8255-t22108.html

Bijgeleverd nog een foto.[Afbeelding]
Geen tips van mij daarvoor, ik heb een trekveer met m5 aansluiting, dus ik schroef de kous op de veer.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:59
[...]

Ik wist niet dat er ook trekkousen voor aan je voeten bestonden! :+
Ik heb helaas geen zinvol antwoord op je vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:35

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

[...]

waarschijnlijk is dit een beter idee: https://1001a-tools.nl/ru...met-haak-6mm-tot-9mm.html

Kun je het huidige dopje niet van de trekveer afschroeven?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:21
gewoon de kabel met isolatietape aan de trekveer plakken? En eventueel een paar aderparen door het oog van de trekveer rijgen. zo doe ik het altijd. ik heb nog nooit een kabeltrekkous gebruikt, en nog nooit problemen gehad met mijn methode 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
_Hades_ schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:44:
gewoon de kabel met isolatietape aan de trekveer plakken? En eventueel een paar aderparen door het oog van de trekveer rijgen. zo doe ik het altijd. ik heb nog nooit een kabeltrekkous gebruikt, en nog nooit problemen gehad met mijn methode 😉
zo heb ik het bij andere verdiepingen ook gedaan, maar van de tweede naar de meterkast zit ergens een heel stroef punt en dan kom ik vast te zitten en als ik iets te hard trek breekt de boel af..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Freee!! schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:18:
[...]

Kun je het huidige dopje niet van de trekveer afschroeven?
nee, dat lukt niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• taurus0205
HenkDePoema schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:52:
[...]

Ik wist niet dat er ook trekkousen voor aan je voeten bestonden! :+
Ik heb helaas geen zinvol antwoord op je vraag
Tja over smaak valt niet te twisten, maar het is fantastisch schoeisel (Vibran Five Fingers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
[...]

Vreemde trekveer, normaal gesproken kunt je dat oog er gewoon afschroeven.
Maar koop bij de bouwmarkt een M5 schroefoog en draai die in de trekkous dan kun je die daarna aan het oog van de trekveer bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Ben(V) schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:57:
[...]

Vreemde trekveer, normaal gesproken kunt je dat oog er gewoon afschroeven.
Maar koop bij de bouwmarkt een M5 schroefoog en draai die in de trekkous dan kun je die daarna aan het oog van de trekveer bevestigen.
Super goed idee! Ben namelijk wel klaar ermee producten retour te doen en weer nieuw spul te moeten kopen.
https://1001a-tools.nl/ru...met-haak-6mm-tot-9mm.html

deze trekkous was waarschijnlijk beter geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Denk het niet, als zoiets er onderweg afschiet loop je de kans dat het ergens halverwege in de buis blijft zitten, daar wordt je niet blij van.

Als je namelijk aan de kabel trekt zonder ook aan de trekveer te trekken schiet die kous van je kabel af.
Dus zorg voor een degelijke verbinding tussen kous en trekveer.

[ Voor 38% gewijzigd door Ben(V) op 25-08-2020 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Ben(V) schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:03:
Denk het niet, als zoiets er onderweg afschiet loop je de kans dat het ergens halverwege in de buis blijft zitten, daar wordt je niet blij van.
wat zou er dan af kunnen schieten?

met jou methode creëer je immers een soort gelijke situatie.

[ Voor 10% gewijzigd door taurus0205 op 25-08-2020 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Die trekkous uit je laatste link zit alleen met een haakje aan de trekveer.
Als je bezig bent en het gaat lastig dan moet je vaak even terug en weer heen als dat haakje losschiet ben je de klos.

Je moet dat M5 oog ook degelijk aan de trekveer vastmaken en dus ook echt een oog nemen en geen haak.

[ Voor 21% gewijzigd door Ben(V) op 25-08-2020 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Ben(V) schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:07:
Die trekkous uit je laatste link zit alleen met een haakje aan de trekveer.
Als je bezig bent en het gaat lastig dan moet je vaak even terug en weer heen als dat haakje losschiet ben je de klos.
ah.. op die fiets. Met jou oplossing om een M5 oog te kopen zou dit toch ook kunnen gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Vastmaken met ijzerdraad of misschien een tire-wrap

Hmm ik bedenk me ineens dat zo'n oog wel eens te groot zou kunnen worden voor de buis.

[ Voor 46% gewijzigd door Ben(V) op 25-08-2020 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Ben(V) schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:10:
Vastmaken met ijzerdraad of misschien een tire-wrap

Hmm ik bedenk me ineens dat zo'n oog wel eens te groot zou kunnen worden voor de buis.
trouwens het maakt niet uit of je hem van beneden naar boven trekt of van boven naar beneden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-05 23:14

xleeuwx

developer Tweakers Elect
taurus0205 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:16:
[...]

trouwens het maakt niet uit of je hem van beneden naar boven trekt of van boven naar beneden toch?
Behalve dat omhoog de kabel gemakkelijker afrolt van de rol als omlaag (hangt natuurlijk ook van de situatie af)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:34

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

xleeuwx schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:49:
[...]

Behalve dat omhoog de kabel gemakkelijker afrolt van de rol als omlaag (hangt natuurlijk ook van de situatie af)
Edoch; naar beneden werkt het gewicht van veer en kabel in je voordeel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Maakt niets uit.
Het beste is altijd een persoon kabel aanvoeren en de andere trekken, dan doet richting er niet toe.

Wel is het soms zo dat als het niet wil lukken van richting wisselen wel eens wil helpen.
Soms blijft iets wel eens haken terwijl het vanaf de ander kant het wel lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Ben(V) schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:03:
Maakt niets uit.
Het beste is altijd een persoon kabel aanvoeren en de andere trekken, dan doet richting er niet toe.

Wel is het soms zo dat als het niet wil lukken van richting wisselen wel eens wil helpen.
Soms blijft iets wel eens haken terwijl het vanaf de ander kant het wel lukt.
trekkous met een dikke koperdraad aan de trekveer gemaakt. maar ergens in de buis een dusdanig moeilijk stuk dat ik hem gewoon niet erdoor heen krijg. Grof geweld helpt ook niet wat hij is weer geknapt, zowel de trekveer en de kabel er weer uit, mja

[ Voor 16% gewijzigd door taurus0205 op 25-08-2020 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:06
taurus0205 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:45:
[...]

trekkous met een dikke koperdraad aan de trekveer gemaakt. maar ergens in de buis een dusdanig moeilijk stuk dat ik hem gewoon niet erdoor heen krijg. Grof geweld helpt ook niet wat hij is weer geknapt, zowel de trekveer en de kabel er weer uit, mja
Je doet dit toch wel met zijn tweeën of niet?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
CurlyMo schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 17:49:
[...]

Je doet dit toch wel met zijn tweeën of niet?
ja, maar degene die beneden aanvoert voelt zich vrij nutteloos en degene die bovenaan de trekveer moet trekken trekt zichzelf een ongeluk. terwijl de trekveer erin zijn eentje soepeltjes doorheen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
taurus0205 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 18:02:
[...]

ja, maar degene die beneden aanvoert voelt zich vrij nutteloos en degene die bovenaan de trekveer moet trekken trekt zichzelf een ongeluk. terwijl de trekveer erin zijn eentje soepeltjes doorheen gaat.
Maar de duwer moet ook wel daadwerkelijk duwen, anders werkt het ook niet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• taurus0205
De aanhouder wint... :)

Opnieuw de trekveer er doorheen gejast. Het M5 oogje van de trekkous er met de betonschaar afgeknipt. De lus van de trekkous past niet door het oogje van de trekveer, dus heb de helft erdoorheen gewurmd en die i in zichzelf gedraaid, tape erover en met veel kracht het dicht er doorheen gehaald. Voor extra kracht een schroevendraaier gepakt en hier steeds de trekveer omheen gedraaid.

Nu alles netjes afwerken op de rj45 doos boven en de connector beneden.

Nog dank voor alle tips.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EwySieWmuNbrIPyCDdBG8kZtmwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MWYbdJb6pRSwbdkrvkWO38r5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2hfDf2DZa2BjkkRYq8cdll0P5YM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sTZ0NGxf8muZQ2jJcBenUto3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door taurus0205 op 25-08-2020 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Laatst online: 00:45
taurus0205 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 18:16:
De aanhouder wint... :)

Opnieuw de trekveer er doorheen gejast. Het M5 oogje van de trekkous er met de betonschaar afgeknipt. De lus van de trekkous past niet door het oogje van de trekveer, dus heb de helft erdoorheen gewurmd en die i in zichzelf gedraaid, tape erover en met veel kracht het dicht er doorheen gehaald. Voor extra kracht een schroevendraaier gepakt en hier steeds de trekveer omheen gedraaid.

Nu alles netjes afwerken op de rj45 doos boven en de connector beneden.

Nog dank voor alle tips.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goed bezig! De aanhouder wint inderdaad!
De trekveer heeft wel zijn beste tijd gehad zo te zien ;)

14590 Wp PV | 6 kWh Thuisaccu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• taurus0205
Peutpeut schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:03:
[...]

Goed bezig! De aanhouder wint inderdaad!
De trekveer heeft wel zijn beste tijd gehad zo te zien ;)
ja dat is wel zonde inderdaad van die veer, maar zonder hem om een stok of schroevendraaier heen te draaien kon ik niet zoveel kracht zetten en zou ik waarschijnlijk mijn handen helemaal opengescheurd hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taurus0205
zolang je bij de rj45doos dezelfde volgorde aanhoudt als bij de aansluiting op de connector zit je goed toch?
In mijn geval heb ik bij de rj45 doos aangehouden: bruin,bruin wit, blauw wit, blauw, groen, groen wit, oranje, oranje wit.
In de kabel die ik heb zijn ze overigens wit de witte en niet om en om.

Jammer dan weer dat de connector die mij verkocht is niet past op de 8draadjes, het is gewoon veel te smalAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUP1eSvv0MLIow-CVXfGVcrAmOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RxWQlpm0ch2QpXplNUcWQVol.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4PwAzgo9YVHMJdEkZT-InuPk0fk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yxdhM6Gqxx2iO3OQFhSQvfvu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door taurus0205 op 25-08-2020 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:02
taurus0205 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:08:
zolang je bij de rj45doos dezelfde volgorde aanhoudt als bij de aansluiting op de connector zit je goed toch?
In mijn geval heb ik bij de rj45 doos aangehouden: bruin,bruin wit, blauw wit, blauw, groen, groen wit, oranje, oranje wit.
In de kabel die ik heb zijn ze overigens wit de witte en niet om en om.

Jammer dan weer dat de connector die mij verkocht is niet past op de 8draadjes, het is gewoon veel te smal[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je moet de kleuren in de doos zo aansluiten zoals in de doos aangegeven. Alleen dan even kijken of je de A of B standaard gebruikt. De B standaard is in ieder geval standaarder :+ Wat dus OrW, Or, GrW, Bl, BlW, Gr, BrW, Br is. Volgens mij zeg jij hetzelfde, alleen dan omgedraaid :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
RobertMe schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:22:
[...]

Je moet de kleuren in de doos zo aansluiten zoals in de doos aangegeven. Alleen dan even kijken of je de A of B standaard gebruikt. De B standaard is in ieder geval standaarder :+ Wat dus OrW, Or, GrW, Bl, BlW, Gr, BrW, Br is. Volgens mij zeg jij hetzelfde, alleen dan omgedraaid :p
jaik heb aangehouden wat in de rj45 wandcontcatdoos staat en dat gekopieerd voor beneneden, alleen krijg ik die connector met geen mogelijkheid over de kabels heen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:27

breinonline

Are you afraid to be known?

Het is niet toevallig zo'n connector met twee lagen? Dan kunnen de draden dichter bij elkaar gelegd worden en kan de connector iets smaller zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obaSLuf3MknMMG5WJ29XMnjUAA4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YTXZloJdR8fMr7pk6LTiwoHE.png?f=user_large

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
breinonline schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:35:
Het is niet toevallig zo'n connector met twee lagen? Dan kunnen de draden dichter bij elkaar gelegd worden en kan de connector iets smaller zijn:
[Afbeelding]
Hoi het betreft deze connector: https://www.kabelshop.nl/...141-8-8-i5397-t25965.html

Ik heb het er uiteindelijk in weten te frotten, maar het is dan lastig te zien of het nog goed zit, het zat inderdaad zo in twee lagen eruit.

Dit setje erbij gekocht: https://www.kabelshop.nl/...39919-1-i5354-t15997.html
maar de met het aandrukken van de krimptang bleef vervolgens de connector in de krimptang steken en trok ik alles er weer van af.
Weet dus niet of ik nog harder had moeten drukken of dat de krimptang gewoon ruk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:27

breinonline

Are you afraid to be known?

Voldoende kabel strippen, centimeter of 4 a 5. Dan de twee lagen op volgorde en plat naast elkaar leggen (dat is makkelijker met overlengte, van daar de 4/5cm), afknippen op de lengte die de connector ongeveer is. Dan de twee lagen vormen en dan kan je het er in schuiven tot het niet verder kan. Je kan dan aan de voorkant keurig zien of het goed zit (ver genoeg is). Daarna rustig maar onder grote druk de tang dichtknijpen. En onthou: oefening baart kunst. De eerste paar pogingen mislukken bij bijna iedereen denk ik :o

[ Voor 8% gewijzigd door breinonline op 25-08-2020 20:44 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
breinonline schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:43:
Voldoende kabel strippen, centimeter of 4 a 5. Dan de twee lagen op volgorde en plat naast elkaar leggen (dat is makkelijker met overlengte, van daar de 4/5cm), afknippen op de lengte die de connector ongeveer is. Dan de twee lagen vormen en dan kan je het er in schuiven tot het niet verder kan. Je kan dan aan de voorkant keurig zien of het goed zit (ver genoeg is). Daarna rustig maar onder grote druk de tang dichtknijpen. En onthou: oefening baart kunst. De eerste paar pogingen mislukken bij bijna iedereen denk ik :o
Bedankt voor de uitleg :)

Alleen hoe weet je of het dan de volgorde nog goed zit als je het in twee lagen doet?
De connector zit helemaal vast in de krimptang, dat kan ook niet de bedoeling zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:50
taurus0205 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:08:
Als je op het printplaatje van de outlet kijkt, zie je daar nummers bij staan, dat is de volgorde die je moet aanhouden op de RJ45 connector. De printbaantjes lopen vanaf de LSA niet 1 op 1 naar de outlet. De volgorde die @RobertMe aangeeft klopt voor een RJ45 connector (google eens naar een RJ45 connector, zie je de pin nummers).

Pinvolgorde standaard RJ45:
1       oranje/wit
2       oranje
3       groen/wit
4       blauw
5       blauw/wit
6       groen
7       bruin/wit
8       bruin

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyzC7mtAUGRIhFPHetZJC6kJNX8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6GtoxoU3pumtOeu3lwY80PPm.jpg?f=user_large

Edit: @dreamscape Zie mijn uitleg, er staan nummers bij. En idd, dit is kabel voor patchpanneel naar outlet, niet echt bedoeld voor RJ45 connectors.

[ Voor 81% gewijzigd door ardvark99 op 25-08-2020 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
Is die kabel niet gewoon te lomp voor in een stekker? Aan beide zijden afwerken in een laag doosje / keystone en dan met een patch kabel werken.

En in de foto hierboven klopt er niks van de volgorde. Groen, blauw en blauw/wit zitten in ieder geval verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
dreamscape schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 21:01:
Is die kabel niet gewoon te lomp voor in een stekker? Aan beide zijden afwerken in een laag doosje / keystone en dan met een patch kabel werken.

En in de foto hierboven klopt er niks van de volgorde. Groen, blauw en blauw/wit zitten in ieder geval verkeerd.
ik heb toch gewoon de volgorde aangehouden zoals deze staat aangeven op de foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4PwAzgo9YVHMJdEkZT-InuPk0fk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yxdhM6Gqxx2iO3OQFhSQvfvu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
taurus0205 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 21:03:
[...]

ik heb toch gewoon de volgorde aangehouden zoals deze staat aangeven op de foto:
[Afbeelding]
Zie mijn uitleg:
ardvark99 in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
dat is een duidelijke uitleg, alleen zitten in mijn kabel geen combi kleuren enkel 4 witte en 4 gekleurde..dan wordt het als nel verwarrend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
taurus0205 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 21:07:
[...]

dat is een duidelijke uitleg, alleen zitten in mijn kabel geen combi kleuren enkel 4 witte en 4 gekleurde..dan wordt het als nel verwarrend
Als het goed is is er een gekleurde en een witte getwist als 1 paar, die bij elkaar horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
taurus0205 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 21:03:
[...]

[Afbeelding]
Het ging me om de stekker. Het groene paar moet op 3-6 en het blauwe paar op 4-5. Jij hebt ze op 3-4 en 5-6 gezet. Dat werkt niet.

Maar ik vermoed dat een stekker op die kabel sowieso een no-go is. Patch panel / keystone of iets dergelijks zal beter werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taurus0205
ardvark99 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 21:09:
[...]

Als het goed is is er een gekleurde en een witte getwist als 1 paar, die bij elkaar horen.
klopt, dus even de hele handel afknippen en opnieuw een stukje strippen en opnieuw doen?
Morgen weer verder, voor vandaag helemaal klaar ermee.

In ieder geval enorm bedankt voor alle hulp, ik voel me echt heel onhandig zo, maar het is wel leuk om het zelf te doen ook al gaat het even moeizaam.

[ Voor 17% gewijzigd door taurus0205 op 25-08-2020 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
dreamscape schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 21:11:
[...]

Het ging me om de stekker. Het groene paar moet op 3-6 en het blauwe paar op 4-5. Jij hebt ze op 3-4 en 5-6 gezet. Dat werkt niet.

Maar ik vermoed dat een stekker op die kabel sowieso een no-go is. Patch panel / keystone of iets dergelijks zal beter werken.
@taurus0205 idd, zoiets bijvoorbeeld in de meterkast:
https://www.kabelshop.nl/...KU-12D-i19467-t25466.html

Deze is voor in een 10 inch patchkastje, maar je hebt ook panelen die tegen de wand geschroefd kunnen:
https://www.kabelshop.nl/...37652-3-i7331-t25466.html

En dan vanaf het patchpaneel met een kort UTP kabeltje doorpatchen naar switch/router in de meterkast.

[ Voor 6% gewijzigd door ardvark99 op 25-08-2020 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
ardvark99 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 21:15:
[...]

@taurus0205 idd, zoiets bijvoorbeeld in de meterkast:
https://www.kabelshop.nl/...KU-12D-i19467-t25466.html

Deze is voor in een 10 inch patchkastje, maar je hebt ook panelen die tegen de wand geschroefd kunnen:
https://www.kabelshop.nl/...37652-3-i7331-t25466.html

En dan vanaf het patchpaneel met een kort UTP kabeltje doorpatchen naar switch/router in de meterkast.
Ik begrijp zo een patchpaneel niet exact.

Ik heb nu in 4kamers een rj45 wandcontactdoos gemaakt. De kabels die daarin zitten komen allemaal in de meterkast uit. Op 3 zit al een connector, met de laatste zit ik nog even te stoeien zoals blijkt. Deze dacht ik in een switch te steken en deze weer op de kpnbox 12

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:25
taurus0205 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 21:20:
[...]

Om te beginnen scheelt het je een hoop gestoei zoals waar je nu tegenaan loopt. :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
taurus0205 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 21:20:
[...]

Ik heb nu in 4kamers een rj45 wandcontactdoos gemaakt. De kabels die daarin zitten komen allemaal in de meterkast uit. Op 3 zit al een connector, met de laatste zit ik nog even te stoeien zoals blijkt. Deze dacht ik in een switch te steken en deze weer op de kpnbox 12
Als je een patchpaneel niet begrijpt, kijk dan eens rond in dit topic, en vooral de foto's van de meterkasten. Een patchpaneel is veel handiger, om daar al jouw UTP kabels die komen vanaf de outlets in de kamers op af te monteren. Daar is ook jouw gebruikte UTP kabel ook voor bedoeld (en niet om er een RJ45 aan te zetten). En vanuit het patchpaneel (naam zegt het al) patch je de aansluitingen door naar de switch/router/NAS/server/etc. Bovendien begrijp ik niet dat je gelijk 2 UTP kabels doortrekt naar de kamers, en in de kamers dubbele outlets monteert. Toekomst bestendig...

Maar ieder zijn vakgebied ;)

Edit:
Een voorbeeldje van af gelopen dagen, onderste paneel is een patchpaneel. Iets te groot voor jouw, maar er zijn verschillende modellen te verkrijgen:
LightStar in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

[ Voor 10% gewijzigd door ardvark99 op 25-08-2020 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
ardvark99 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 21:36:
[...]

Als je een patchpaneel niet begrijpt, kijk dan eens rond in dit topic, en vooral de foto's van de meterkasten. Een patchpaneel is veel handiger, om daar al jouw UTP kabels die komen vanaf de outlets in de kamers op af te monteren. Daar is ook jouw gebruikte UTP kabel ook voor bedoeld (en niet om er een RJ45 aan te zetten). En vanuit het patchpaneel (naam zegt het al) patch je de aansluitingen door naar de switch/router/NAS/server/etc. Bovendien begrijp ik niet dat je gelijk 2 UTP kabels doortrekt naar de kamers, en in de kamers dubbele outlets monteert. Toekomst bestendig...

Maar ieder zijn vakgebied ;)

Edit:
Een voorbeeldje van af gelopen dagen, onderste paneel is een patchpaneel. Iets te groot voor jouw, maar er zijn verschillende modellen te verkrijgen:
LightStar in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"
Ik doe dit voor het eerst, waarbij ik nochtans dacht goed voorbereid te zijn maar helaas op talloze problemen stuit, dat had ik van te voren niet kunnen inschatten.
Voornaamste is dat mijn pc een direct bekabelde verbinding heeft, mijn vrouw werkt liever via de wifi. Overal dubbele aansluitingen zou overkill zijn. Tegen de tijd dat we dit huis weer verkopen mag de volgende bewoner zich uitleven. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
@taurus0205 wat je nu doet is eigenlijk sowieso niet de bedoeling. Wat je nu doet is om het met elektra te vergelijken een installatiekabel door de muur trekken, in de kamer werk je het af met een stopcontact, maar vervolgens ga je in de meterkast een stekker er aan zetten om die vervolgens juist in een stopcontact te steken. En zoals dat bij elektra absoluut not done is, geldt hetzelfde eigenlijk ook bij netwerkaansluitingen. Stugge kabel door de muur en afwerken op een WCD of patch paneel, en patchkabel voor het laatste stukje.

Stugge netwerkkabel is ook niet gemaakt om los te leggen. Doordat deze stug is loop je een groot risico dat deze kapot gaat door bv buigen. Ga je de kabel dus (in de meterkast) vaker uit trekken en in steken en daarbij buigen is de kans groot dat de kabel kapot gaat. Daarom dat je stugge kabel af werkt op een patchpaneel of WCD. Die verplaatst je niet. En het laatste stukje doe je dan met patch/flexibele kabel.

Waarom ze dan wel stekkees maken voor stugge kabels? Soms kan het niet anders / moet je RJ45 hebben op een vaste plek. Denk aan een access point dat je aan plafond hangt. Daar zit een RJ45 aansluiting op, en aangezien je het AP toch niet regelmatig gaat af pakken kun je ook wel een stekker direct op de kabel zetten. Alternatief is een keystone en dan een korte patchkabel. Technisch gezien beter, maar effectief maakt het niet veel uit.

@ardvark99 dat was inderdaad wat ik bedoelde. Als de stekker via de B standaard wordt aangesloten dan ook de B standaard aanhouden op de LSA strook. Anders werkt het natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
taurus0205 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 21:42:
[...]

Ik doe dit voor het eerst, waarbij ik nochtans dacht goed voorbereid te zijn maar helaas op talloze problemen stuit, dat had ik van te voren niet kunnen inschatten.
Tja, vandaar mijn opmerking. Maar je pakt het aan, en leert er van, en dat is al heel mooi. En het houd meer in dan je nu tegenkomt.
De meeste hier hebben daar al min of meer (vaak door werk) een beetje ervaring in. Maar als je nooit een outlet of patchpaneel en bekabeling bent tegen gekomen, loop je de eerste keer idd tegen dit soort problemen aan.
Voornaamste is dat mijn pc een direct bekabelde verbinding heeft, mijn vrouw werkt liever via de wifi. Overal dubbele aansluitingen zou overkill zijn. Tegen de tijd dat we dit huis weer verkopen mag de volgende bewoner zich uitleven. :)
Maar toch als tip, volgende keer dubbel uitvoeren, krijg je geen spijt van als je later een apparaat bij koopt, en een aansluiting mist, dat je weer moet oplossen met een switchje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@taurus0205 aangezien alles nieuw voor je is. Je hebt wel gecontroleerd dat je geen CCA kabel hebt gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
ardvark99 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 21:53:
[...]

Tja, vandaar mijn opmerking. Maar je pakt het aan, en leert er van, en dat is al heel mooi. En het houd meer in dan je nu tegenkomt.
De meeste hier hebben daar al min of meer (vaak door werk) een beetje ervaring in. Maar als je nooit een outlet of patchpaneel en bekabeling bent tegen gekomen, loop je de eerste keer idd tegen dit soort problemen aan.

[...]

Maar toch als tip, volgende keer dubbel uitvoeren, krijg je geen spijt van als je later een apparaat bij koopt, en een aansluiting mist, dat je weer moet oplossen met een switchje..
Ik snap je. Ik dacht als basis alles bekabeld te doen en om dan te zorgen dat wifi overal bereik heeft nog paar van die routers te plaatsen in een mesh netwerk. Bij die units zitten vaak ook weer poorten aan dus dan dacht ik is het niet nodig meer dan 1 kabel te trekken.

In de kamer heb ik deze in de muur geplaatst https://www.berkerstore.n...tdoos-cat6a-1-voudig.html daar zit zo een patch strip dat is toch de bedoeling? Nu lees ik hier dat een stugge kabel niet op rj45data doos hoort, maar hoe wou je het anders netjes in de muur afwerken?

[ Voor 14% gewijzigd door taurus0205 op 26-08-2020 09:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-05 09:23
taurus0205 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:07:
In de kamer heb ik deze in de muur geplaatst https://www.berkerstore.n...tdoos-cat6a-1-voudig.html daar zit zo een patch strip dat is toch de bedoeling? Nu lees ik hier dat een stugge kabel niet op rj45data doos hoort, maar hoe wou je het anders netjes in de muur afwerken?
Nee, wat men zegt is dat een stugge kabel niet op een RJ45 plug hoort. Op een data doos in de muur gaat dat perfect, daar is die kabel ook voor bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
taurus0205 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:07:
[...]

Ik snap je. Ik dacht als basis alles bekabeld te doen en om dan te zorgen dat wifi overal bereik heeft nog paar van die routers te plaatsen in een mesh netwerk. Bij die units zitten vaak ook weer poorten aan dus dan dacht ik is het niet nodig meer dan 1 kabel te trekken.

De stugge kabel hoort juist wel afgewerkt te worden in een RJ45 doos zoals je hebt, of een patch paneel. Maar je hoort er geen stekker aan te zetten zoals je nu dus aan de kant van de meterkast doet. O.a. omdat "met stekker" de kans veel groter is dat je de kabel nog wel eens uit gaat trekken, ermee gaat wiebelen, etc. En daar kan een stugge kabel niet tegen. Daarom dat je in de meterkast beter een patch paneel kunt plaatsen (zeker als je naar meerdere kamers stugge kabel hebt getrokken. Gaat het maar om 1 kabel zou je natuurlijk ook in meterkast een WCD kunnen plaatsen). En een patchpaneel kan dan ook een klein "doosje" zijn dat je aan de muur kunt schroeven of op een plank kunt vast maken. Iets als dit dus: https://www.netwerkproduc...desktop-cat-6a-zwart.html Hierin zit dan ook een LSA strook waarin je de stugge kabel vast puncht. Vervolgens kun je hierop weer gewoon een (flexibele) patch kabel aansluiten die je in de switch prikt. Dan kun je de boel ook nog eens om steken of de switch verplaatsen zonder dat je veel met de stugge kabel moet bewegen en dus potentieel die kabel "sloopt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
RobertMe schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:21:
[...]

De stugge kabel hoort juist wel afgewerkt te worden in een RJ45 doos zoals je hebt, of een patch paneel. Maar je hoort er geen stekker aan te zetten zoals je nu dus aan de kant van de meterkast doet. O.a. omdat "met stekker" de kans veel groter is dat je de kabel nog wel eens uit gaat trekken, ermee gaat wiebelen, etc. En daar kan een stugge kabel niet tegen. Daarom dat je in de meterkast beter een patch paneel kunt plaatsen (zeker als je naar meerdere kamers stugge kabel hebt getrokken. Gaat het maar om 1 kabel zou je natuurlijk ook in meterkast een WCD kunnen plaatsen). En een patchpaneel kan dan ook een klein "doosje" zijn dat je aan de muur kunt schroeven of op een plank kunt vast maken. Iets als dit dus: https://www.netwerkproduc...desktop-cat-6a-zwart.html Hierin zit dan ook een LSA strook waarin je de stugge kabel vast puncht. Vervolgens kun je hierop weer gewoon een (flexibele) patch kabel aansluiten die je in de switch prikt. Dan kun je de boel ook nog eens om steken of de switch verplaatsen zonder dat je veel met de stugge kabel moet bewegen en dus potentieel die kabel "sloopt".
Duidelijk en super bedankt dat je de tijd neemt het me even uit te leggen.

Onderstaand mijn meterkast. Die blaadjes dus even verplaatsen en bovenin een patchpanel monteren, daaronder het modem ophangen en verbinden met patchkabels. Aanvankelijk dacht ik het modem te vervangen voor een asus router met wifi6 maar deze nieuwe kpnbox12 heeft al de ax en wifi6 technologie dus dan is het wellicht overbodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2I9Wd2YR8nXBc7gSPAlBgjG-8Uc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hYaxfmWPXsDAyY3lePrMZVcV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
taurus0205 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:41:
[...]

Duidelijk en super bedankt dat je de tijd neemt het me even uit te leggen.

Onderstaand mijn meterkast. Die blaadjes dus even verplaatsen en bovenin een patchpanel monteren, daaronder het modem ophangen en verbinden met patchkabels. Aanvankelijk dacht ik het modem te vervangen voor een asus router met wifi6 maar deze nieuwe kpnbox12 heeft al de ax en wifi6 technologie dus dan is het wellicht overbodig.
[Afbeelding]
Een patchpanel is alleen handig als je meer dan twee kabels hebt die in de meterkast uitkomen.
Anders kun je het net zo goed afmonteren op een doos.
Die heb je ook in opbouw versies die je tegen dat houten achterpaneel kunt schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ben(V) schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:50:
[...]
Die heb je ook in opbouw versies die je tegen dat houten achterpaneel kunt schroeven.
Ook de standaard inbouwdozen kan je prima tegen een achterwand schroeven ;)
Afbeeldingslocatie: https://www.shiftcomputers.nl/image/cache/catalog/Digitus/digitus_dn-9005n_2-500x500.jpg

Je hebt alleen wat langere schroeven nodig. Gezien de vlakke achterkant blijft dat prima zitten.

Of het dan nog wel binnen dit topic valt is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Kan wel maar je hebt dan geen nette afdekkap meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taurus0205
Ben(V) schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:50:
[...]

Een patchpanel is alleen handig als je meer dan twee kabels hebt die in de meterkast uitkomen.
Anders kun je het net zo goed afmonteren op een doos.
er komen nu 4 kabels uit de doos en mogelijk trek ik er nog 2 bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Dan zou ik zeker voor een patchpaneel gaan, je kunt in dit item meer dan genoeg nette voorbeelden zien. :)

Pagina: 1 2 Laatste