Videokaart niet stabiel, recht op terugbetaling na 10 maande

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalu
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-03-2024
Hey iedereen,
Ik heb in november een 5700xt red devil gekocht.
Ondertussen is het algemeen bekent dat deze kaarten niet stabiel zijn en het lijkt er ook niet op dat ze dat zullen zijn.
Daarom besloot ik 20 augustus om mijn videokaart te retourneren omdat ik het niet kan hebben dat de pc restart tijdens een schoolproject.
Aangezien ik 500 euro heb betaald en een goed werkende videokaart verwacht voor die prijs zou ik mijn geld terug willen. Heb ik hier recht op? Aangezien de 5700 xt kaarten onstabiel zijn.
Ik heb al 7.50 verzendkosten betaald en wacht ondertussen al 13 dagen op mijn videokaart.
*knip* (Web)winkel zegt dat dit komt vanwege vakantieperiode.
Maar mijn vraag is dus specifiek, heb ik recht op mijn 500 euro omdat de 5700xt kaarten niet stabiel zijn?
Met vriendelijke groet,
Daan

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 01-09-2020 21:12 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Je zou het kunnen gooien op niet voldoen aan verwachting... Maar of dat nog werkt na 8 maanden en zonder terugroep actie van fabrikant... Lijkt me bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dalu schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:07:
Hey iedereen,
Ik heb in november een 5700xt red devil gekocht.
Ondertussen is het algemeen bekent dat deze kaarten niet stabiel zijn en het lijkt er ook niet op dat ze dat zullen zijn.
Daarom besloot ik 20 augustus om mijn videokaart te retourneren omdat ik het niet kan hebben dat de pc restart tijdens een schoolproject.
Aangezien ik 500 euro heb betaald en een goed werkende videokaart verwacht voor die prijs zou ik mijn geld terug willen. Heb ik hier recht op? Aangezien de 5700 xt kaarten onstabiel zijn.
Ik heb al 7.50 verzendkosten betaald en wacht ondertussen al 13 dagen op mijn videokaart.
*knip* zegt dat dit komt vanwege vakantieperiode.
Maar mijn vraag is dus specifiek, heb ik recht op mijn 500 euro omdat de 5700xt kaarten niet stabiel zijn?
Met vriendelijke groet,
Daan
Nee, je hebt het recht op een deugdelijk product, en winkel mag repareren of vervangen. Kan dit niet of niet binnen redelijke termijn, ben jij niet meer te houden aan overeenkomst, en kun je ontbinden.

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 01-09-2020 21:14 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Zoals ook in Shopping Forum - Beleid staat, is het noemen van de naam van de (web)winkel niet de bedoeling in geschillentopics. Gezien deze discussie ook gevoerd kan worden zonder de naam, heb ik deze uit de TS en topictitel verwijderd.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:09
Had je ook daadwerkelijk problemen, of heb je 'm meer uit voorzorg teruggestuurd?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalu
Hackus, ik zal dat proberen in een mailtje als ze zeggen dat ze niets kunnen vinden.

Hahn, ik had er erg veel last van. Per avond crashte de kaart 3 a 4 keer. Deze kaart staat er algemeen bekend om dit probleem te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:37
Dalu schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:25:
Hackus, ik zal dat proberen in een mailtje als ze zeggen dat ze niets kunnen vinden.

Hahn, ik had er erg veel last van. Per avond crashte de kaart 3 a 4 keer. Deze kaart staat er algemeen bekend om dit probleem te hebben.
Maar je probleem melden na 10 maanden valt wel buiten de redelijke termijn van je defect melden als ik eerlijk ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalu
Loki, ik had verwacht en gehoopt dat amd het probleem zou oplossen. Aangezien ik met mijn opleiding informatica start kan ik het niet hebben dat mijn videokaart 3/4 keer per avond mijn pc afsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-10 15:47

ITsEZ

parttime all-rounder

Dalu schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:54:
Loki, ik had verwacht en gehoopt dat amd het probleem zou oplossen. Aangezien ik met mijn opleiding informatica start kan ik het niet hebben dat mijn videokaart 3/4 keer per avond mijn pc afsluit.
Alsnog moet je dat eerst overleggen met de webshop, zomaar terug sturen werkt natuurlijk niet. Je hebt recht op een degelijk product, en in dit geval zou AMD reparatie/software update kunnen bieden. Geld terug is pas van toepassing als het na meerdere pogingen nog niet is opgelost.

What you see is always what you get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
War loki bedoelt is te vragen wanneer de problemen zijn begonnen. Waren die er al vanaf het begin, of zijn die pas recent begonnen?
ITsEZ schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:35:
[...]

Alsnog moet je dat eerst overleggen met de webshop, zomaar terug sturen werkt natuurlijk niet. Je hebt recht op een degelijk product, en in dit geval zou AMD reparatie/software update kunnen bieden. Geld terug is pas van toepassing als het na meerdere pogingen nog niet is opgelost.
Als reparatie niet mogelijk is en vervanging niet helpt, kun je direct de koop ontbinden. De bewijslast daarvoor ligt wel op TS. Als de helft van de kaarten wel goed werkt, denk ik dat TS eerst moet omruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 20:15
Dalu schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:54:
Sluit jouw pc 3/4 keer per avond af vanwege de videokaart? Dan kun je garantie claimen.
Al zal de winkel dat kunnen afwijzing als de kaart bij hun wel goed werkt. Of als ze denken dat jij de kaart hebt gesloopt door verkeerd gebruik.

Heb je gelezen dat dit type videokaart voor problemen kan zorgen, maar heeft jouw videokaart nergens last van? Dan heb je nergens recht op.

[ Voor 5% gewijzigd door RocketKoen op 01-09-2020 22:51 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Laatst online: 06-10 15:47

ITsEZ

parttime all-rounder

GlowMouse schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:41:
[...]

War loki bedoelt is te vragen wanneer de problemen zijn begonnen. Waren die er al vanaf het begin, of zijn die pas recent begonnen?

[...]

Als reparatie niet mogelijk is en vervanging niet helpt, kun je direct de koop ontbinden. De bewijslast daarvoor ligt wel op TS. Als de helft van de kaarten wel goed werkt, denk ik dat TS eerst moet omruilen.
Als alle kaarten instabiel zijn heb je inderdaad gelijk. Maar ik neem aan dat als iedere kaart 3-4 keer per dag zou herstarten, ze al uit de verkoop waren gehaald.

What you see is always what you get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalu
Reactie op Glowmouse, nee mijn product had eerst af en toe een shutdown, 3 keer per week. De laatste paar weken is dit echter naar meerdere keren per avond gegaan.

Reactie op ITsEZ. ik had verwacht dat het probleem verholpen zou zijn en de reden dat ze nog te koop zijn komt omdat amd zegt het probleem te hebben verholpen en dat het een software fout is. Echter is bij mij en bij vele anderen het nog niet verholpen. Oplossingen zoals een clean install van de nieuwe drivers heeft helaas ook niet geholpen.

RocketKoen, mijn kaart heeft dus weldegelijk last van de problemen die door velen ook onderonvonden worden. Daarbij lijkt het me sterk dat ik niet goed met mijn kaart ben omgegaan, heb hem niet laten vallen of iets raars, noch overgeclockt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Dalu schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 23:31:
Reactie op Glowmouse, nee mijn product had eerst af en toe een shutdown, 3 keer per week. De laatste paar weken is dit echter naar meerdere keren per avond gegaan.

Reactie op ITsEZ. ik had verwacht dat het probleem verholpen zou zijn en de reden dat ze nog te koop zijn komt omdat amd zegt het probleem te hebben verholpen en dat het een software fout is. Echter is bij mij en bij vele anderen het nog niet verholpen. Oplossingen zoals een clean install van de nieuwe drivers heeft helaas ook niet geholpen.

RocketKoen, mijn kaart heeft dus weldegelijk last van de problemen die door velen ook onderonvonden worden. Daarbij lijkt het me sterk dat ik niet goed met mijn kaart ben omgegaan, heb hem niet laten vallen of iets raars, noch overgeclockt.
Dat zegt hij ook nergens. Hij geeft aan dat de winkel dat nog kan denken.

Maar wacht eerst eens de reactie van de winkel af. Pas dan is het echt zinvol om veder te gaan kijken. En we kunnen niet zomaar zeggen ja of nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-10 12:57
Dalu schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 23:31:

de kans lijkt mij bij zo veel crashes veel groter dat er een hardware conflict is die specifiek voor jouw PC geldt. Meest logische een probleem met je voeding.
Ik verwacht dat de webshop je geretourneerde kaart test en afhankelijk van hun bevindingen iets zullen doen. Zoals ik je post begrijp verwacht ik niet dat ze overeenkomstig jouw verwachting gaan handelen. Voor de hand ligt wat mij betreft dat ze je een door hen werkend geteste kaart terugsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalu
Reactie Bartnl,
Ik heb een corsair 550mx, ik verwacht eigenlijk niet dat de voeding het probleem veroorzaakt aangezien ook tijdens minecraft en youtube videos ik black screens krijg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dalu schreef op woensdag 2 september 2020 @ 00:29:
Reactie Bartnl,
Ik heb een corsair 550mx, ik verwacht eigenlijk niet dat de voeding het probleem veroorzaakt aangezien ook tijdens minecraft en youtube videos ik black screens krijg
Heleboel aannames, maar niets getest. En dan gewoon de kaart terugsturen zonder overleg met de winkelier?

Vraag de kaart terug, en ga eerst testen. Want het is maar de vraag of het de videokaart is.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:11
@Dalu dat zegt niet zoveel eigenlijk. Dan kan het nog steeds de voeding zijn of wellicht het geheugen.
Wat zit er verder nog in je pc?

Heb zelf een sapphire 5700xt nitro+ en nergens last van. 1 keer een bsod, maar toen was ik zelf bezig met klooien. Zegt verder overigens ook helemaal niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loki504
gambieter schreef op woensdag 2 september 2020 @ 00:33:
[...]

Heleboel aannames, maar niets getest. En dan gewoon de kaart terugsturen zonder overleg met de winkelier?

Vraag de kaart terug, en ga eerst testen. Want het is maar de vraag of het de videokaart is.
Ook jij doet de aannamen dat er niet is overlegt. Ik lees alleen dat hij is terug gestuurt is. En niet of het met of zonder overleg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-10 10:02
gambieter schreef op woensdag 2 september 2020 @ 00:33:
[...]

Heeft last van een probleem met PC. Doet onderzoek op internet en ziet veel mensen met hetzelfde probleem met dezelfde videokaart. In dit geval dus best begrijpelijk dat TS daar het euvel zoekt.

Of het probleem beter had kunnen worden geanalyseerd? absoluut. Maar nu de kaart terugvragen zou dom zijn. TS mag dan naar alle waarschijnlijkheid de onderzoekskosten betalen terwijl er niets is onderzocht, om vervolgens na verdere analyse mogelijk toch te concluderen dat het de videokaart is die het probleem veroorzaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:16
Zoveel is er ook weer niet geprobeerd, het word heel snel op de hoop 'op internet staat dat ze slecht zijn dus dan moet deze ook wel slecht zijn' gegooit. Terwijl er niet eens naar de drivers is gekeken. Hoe kan je dan die conclusie trekken? Zelfde geld vinden hun dus geen issues omdat ze hun zaken wel op orde hebben.

Een kabel die niet goed vast zit, kortsluiting, geen aarde, driver issues, allemaal zaken waardoor je pc ineens uit kan vallen. En dat kan allemaal veroorzaakt zijn bij het plaatsen van de kaart.

Btw, TS laat in de eerste post een beetje overkomen dat hij de kaart preventief terugstuurt omdat hij dingen leest op internet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-10 00:01
Tja, als ik Google op die kaart kom ik inderdaad ook veel problemen tegen. Maar de meeste wel van vorig jaar of begin dit jaar. Het volume klachten is sinds maart (driver updates) enorm afgenomen. Wel nog wat mensen die niet goed gelezen hebben en verteld moet worden dat ze de oude drivers volledig moeten verwijderen met een uninstall tool, maar dat is doorgaans dan ook de oplossing (of ze reageren opeens niet meer, wat op hetzelfde zal neerkomen). 'Echte' onderbouwde klachten zie je nu veel minder.

Had de TS die kaart in februari teruggestuurd, dan was verwijzing naar de vele problemen wellicht wel genoeg geweest. Maar inmiddels lijkt dat redelijk opgelost. Tuurlijk is er her en der nog wel wat te vinden, maar die mensen hebben nu toch echt wel de schijn tegen zich. Net als bij de TS kan het oorspronkelijke probleem gewoon de andere hardware geweest zijn, of een corrupte Windows installatie, of malware, of...

[ Voor 14% gewijzigd door Nijn op 02-09-2020 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Sorry voor mijn late antwoord, ik had onverwacht dienst.

Jammer dat je de problemen niet verder hebt besproken hier Boot problemen bij cold-boot. AMD is niet echt click and go te noemen als Nvidia. Het is aan te raden om een undervolt te doen en dan lichte OC. AMD is dus meer voor Tweakers. Het kan goed dat het daarmee te maken heeft (al je instellingen). Het kan dus goed, dat er geen defect is aan je kaart, en de verkoper niets kan vinden.
Dan valt er ook niets te repareren. maar we wijden nu meer uit naar problemen met AMD, dan met je vraag uit OP. Problemen die je ervaart, en erger worden hoor je binnen redelijke termijn te melden aan verkoper. Het hele driver verhaal was al eerder verholpen. Misschien kun je overleggen om de GPU om te ruilen met RTX...(zelf meerdere builds gebouwd met 5700XT, en geen problemen ervaren. Strix,Nitro, Red Dragon..)

[ spreek een termijn af met de verkoper, en als jij daar hinder van ondervindt kun je een leen GPU aanvragen.
(je 3700X geeft geen beeld zonder GPU)]

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 02-09-2020 10:06 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
wanneer ik bij de "Minimum System Power requirement (W)" van deze videokaart kijk zit jij daar met de 550mx duidelijk onder de gestelde 700W.
Specifiek jouw vraag is of jij recht op terugbetaling zou hebben na 10 maanden. Op basis van wat je tot dusver post zou ik dat niet denken en zou ik advies opvolgen om een een vergelijkbare videokaart te vragen waar je wel vertrouwen in hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalu
Ik heb wel degelijk onderzoek gedaan en ook overlegd met de verkooper, zij stelde voor dat ik de kaart terug kon sturen zodat ze hem konden testen.

Ik heb een b450 tomahawk
Corsair 550mx
Ryzen 3700x
2x 8gb trident g skillz 3200mhz
(Ik had deze al geprobeerd te underclocken naar 2933, hielp helaas niet)
En 1tb m.2 samsung evo
Verder zijn de temperaturen van de kaart prima, meestal rond de 65 graden tijdens het gamen.
Vooral tijdens zware games crashte hij met regelmaat, ondertussen ook tijdens web browsing en minecraft.
Daarbij heb ik zelf ook meerdere keren getroubleshoot en heb ik de drivers uninstalled zoals aanbevolen was en een clean install gedaan.

Daarnaast krijg ik geen bsod maar een zwart scherm waar het geluid kraakt waarom de pc vervolgens reboot terwijl de componenten nog aanstaan. Op internet heb ik vernomen dat dit aan de videokaart ligt.

Ik heb niet zonder testen of zonder zelf troubleshooting te doen de kaart terug gestuurd.
Vele zwarte schermen per avond zorgde ervoor dat ik op videos terecht kwam van andere 5700xt gebruikers met precies hetzelfde probleem.
(Op 15:30 kan je zien wat er bij mij ook gebeurd. YouTube: Radeon 5700 XT with B550 Chipset - Black Screen Crash after 20 minut...)

Ook is er bericht vanuit de webshop dat er niets is gevonden terwijl er 2 tests gedaan zijn, maar niets gevonden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
BartNL schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:16:
[...]

wanneer ik bij de "Minimum System Power requirement (W)" van deze videokaart kijk zit jij daar met de 550mx duidelijk onder de gestelde 700W.
Specifiek jouw vraag is of jij recht op terugbetaling zou hebben na 10 maanden. Op basis van wat je tot dusver post zou ik dat niet denken en zou ik advies opvolgen om een een vergelijkbare videokaart te vragen waar je wel vertrouwen in hebt.
en je weet dat die requirments bedoelt zijn voor leken die een ploef voeding van 30 euro nemen?

ingame verbruikt hij 213W.
reviews: Radeon RX 5700 en 5700XT - Serieuze concurrent in het middensegment

neem daar een 100(meer als werkelijk is)
reviews: Ryzen 3900X en 3700X - AMD stoot Intel van de troon

en nog eens 100 aan random onderdelen(ook meer als het werkelijk is).

en we zitten op 413W. Nog meer dan genoeg headroom over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
loki504 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:21:
[...]
en je weet dat die requirments bedoelt zijn voor leken die een ploef voeding van 30 euro nemen?
....
en we zitten op 413W. Nog meer dan genoeg headroom over.
nee is bedoelt voor mensen die denken dat wanneer een voeding 550W kan leveren dat altijd voldoende is om 413W aan willekeurige componenten te leveren ;) Je zou al meer in detail moeten kijken op welk voltage de PSU het vermogen kan leveren en op welk voltage het verbruik zit.
Punt is dat je na 10 maanden niet zonder meer kunt verwachten geld terug te krijgen. Dat lukt mogelijk wanneer je vanaf dag één een klacht hebt lopen bij de verkoper. Wanneer je na 10 maanden je klacht meldt moet je erg goed voorbereid zijn op allerlei vragen van de verkoper. Met een 550W voeding ben je dat al aantoonbaar niet dus zul je zelf onderzoek moeten doen. Naar mijn mening is dat zo lastig dat je beter naar een haalbare omruil kunt vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Laatst online: 06-10 16:39
Dalu schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:05:
Ik heb niet zonder testen of zonder zelf troubleshooting te doen de kaart terug gestuurd.
Vele zwarte schermen per avond zorgde ervoor dat ik op videos terecht kwam van andere 5700xt gebruikers met precies hetzelfde probleem.
(Op 15:30 kan je zien wat er bij mij ook gebeurd. YouTube: Radeon 5700 XT with B550 Chipset - Black Screen Crash after 20 minut...)
En daar zie je in de comments dat het volgende kan helpen;
- volledige driver herinstallatie
- Windows opnieuw installeren
- aanpassen clock speed
- aanpassen fans (temperatuur probleem?)
- aanpassen voltages
- CMOS / BIOS reset
- ...

Dus je kan echt 100x meer testen dan alleen naar een videotje op YouTube kijken en van daaruit de aanname doen dat je videokaart brak is.
Ook is er bericht vanuit de webshop dat er niets is gevonden terwijl er 2 tests gedaan zijn, maar niets gevonden is.
Nou, dan wordt het wel lastig. Zelf toch maar meer testen dan, of wat bieden ze nu aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalu
Ik had hem destijds niet terug gestuurd omdat ik gehoopt had dat amd de drivers zou fixen.
Daarbij viel het toen ook mee, met gemiddeld 3 crashes per week.
De take-away is dat wanneer je product niet goed werkt, je er meteen melding van moet maken?

Daarnaast is het niet zo dat ik een youtube video heb gekeken, ik heb dingen zoals bios update en radeon chill ook geprobeerd. Vele reddit posts en youtube videos hebben helaas niet geholpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Dalu schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:44:
Ik had hem destijds niet terug gestuurd omdat ik gehoopt had dat amd de drivers zou fixen.
De take-away is dat wanneer je product niet goed werkt, je er meteen melding van moet maken?

Daarnaast is het niet zo dat ik een youtube video heb gekeken, ik heb dingen zoals bios update en radeon chill ook geprobeerd. Vele reddit posts en youtube videos hebben helaas niet geholpen
Je moet binnen redelijke termijn kenbaar maken dat het product niet conform is(niet werkt zoals behoort/je mag verwachten). Een rechter heeft 2 maanden als minimale redelijk geacht. Maar dit kan meer afhankelijk van het product/klachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartNL
wanneer je vraagt om "recht op terugbetaling na 10 maanden" wel.
Dat de winkel iets voor je moet doen lijkt mij wel voor de hand liggend maar dan kun je verwachten wat jou nu overkomt en dat is dat de videokaart volgens de winkel wel werkt. Naar mijn idee kom je daar het beste uit door de winkel een oplossing aan te laten dragen. Daarbij zou je kunnen aangeven dat jij op basis van je ervaring nog 0,0 vertrouwen hebt in AMD videokaarten. Het doel zou toch een werkende PC moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
@Dalu Heb je ook de omschrijving onder de video (welke jezelf linkte) gelezen? De uploader geeft aan dat bij het gebruik van een Intel systeem het probleem niet optreedt en de temperatuur ook een stuk lager is. Heeft de webshop getest met een Intel of AMD systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Op de zijkant van de meeste voedingen staat trouwens hoeveel watt je waar uit kunt trekken. Het is niet zo dat je bij een 550 watt voeding, die gehele 550 watt uit één kabel kunt trekken. Dit is verdeeld over alle aansluitingen. En verschilt per aansluiiting.

Houdt er rekening mee dat wanneer je de drivers van AMD gebruikt, het max fan profiel standaard staat op 50%. Dat betekend dat deze nooit sneller zal draaien dan 50% van wat de fan's aan kunnen. En dat is vaak te weinig. Velen zullen dan kijken naar de waardes van de temperatuur sensor. Vergetend dat, dat maar één sensor is die alleen meet op één punt van de videokaart. Het kan dus zomaar het geval zijn dat één specifiek component te warm wordt, terwijl de waardes van de tempsensor aangeven dat je prima binnen de marges zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
*
Waarom ben je zo overtuigd dat je een videokaartdriver probleem hebt en niet één van de honderden andere dingen die je problemen kunnen veroorzaken? Daarnaast is het sowieso niet normaal dat je systeem meerdere keren per week crashed. Dan klopt er echt iets niet. Als dit normaal zou zijn voor de driver van AMD dan hadden ze een RMA rate gehad van waarschijnlijk iets van 95% of meer. Want heel weinig mensen zullen dat accepteren.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:19
Maar dat gezegd hebbende zijn er wel echt veel problemen met de RX 5000 series videokaarten, echter lijkt dit vaak ook te maken te hebben met de andere gebruikte componenten in je systeem.
Velen lijken namelijk ook ( voor een groot gedeelte ) de problemen te kunnen oplossen door de voeding te vervangen of zelfs soms door bijvoorbeeld een andere Display Port kabel te gebruiken.
Het mes snijdt aan twee kanten zullen we maar zeggen.
Ik heb zelf ook een RX5700 XT videokaart en ervaar nauwelijks problemen.

[ Voor 23% gewijzigd door JohanNL op 02-09-2020 21:50 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:18
Uhm, je hoort toch gewoon 0 problemen te ervaren? Nauwelijks lijkt mij al meer dan acceptabel zou moeten zijn? :-/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Reactie Bartnl,
Ik weet niet wat de leeftijd is van deze voeding en de componenten in de rest van het systeem, maar de Red Devil (ik heb hem ook en ben zeer tevreden) is net zoals de Nitro nogal energie hongerig. Ik gebruik hem zelf in combinatie met een TX850M omdat de TX550M in combinatie met de rest van mijn hardware het niet trok. Daarnaast waren er ook nog wat driver issues, maar daarbij crashde alleen games, maar ook daar heb ik verder geen last meer van.

Daarnaast staat duidelijk op de doos "Minimum 700W powersupply vereist". En dat mag ook wel want de kaart trekt in games tussen de 266W en 290W (met extra OC in Radeon Software), zelf had ik hem tijdens een potje gamen op 283W piek.

[ Voor 14% gewijzigd door Wim-Bart op 02-09-2020 22:20 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
President schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:09:
[...]

Uhm, je hoort toch gewoon 0 problemen te ervaren? Nauwelijks lijkt mij al meer dan acceptabel zou moeten zijn? :-/
Dat zou het aller mooiste zijn ja, met nauwelijks bedoel ik dan ook niet echt kritische zaken zoals met Radeon Relive ( het opname programma van AMD ) die bij bepaalde driver versies soms het spel niet wou opnemen.
Dan moest ik het spel afsluiten en opnieuw starten, dan wou het meestal wel weer.
Heb dan nog heel soms dat ik spontaan wat artifacts in het beeld krijg, een herstart van de pc verhelpt dit probleem dan.
Voor de rest merk ik geen problemen op.

Helaas kom je met vrijwel alle hardware wel wat dingetjes tegen die het product net niet perfect maken, vooral als er drivers mee gemoeid zijn, maar in de meeste gevallen uiteindelijk het product niet perse slechter maken dan dat het zou moeten zijn.
Mijn ervaring tenminste.

[ Voor 16% gewijzigd door JohanNL op 02-09-2020 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
[...]

hangt van de problemen af. als ik 0 problemen mag ervaren had ik vrijwel elk onderdeel in mijn PC terug kunnen sturen. want er kan altijd wel eens een crash gebeuren. of door drivers of door door een Windows instelling, ETC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
[...]Uhm, je hoort toch gewoon 0 problemen te ervaren? Nauwelijks lijkt mij al meer dan acceptabel zou moeten zijn? :-/
wanneer je dat verwacht moet je niet zelf een computer in elkaar schroeven. Doe je dat wel dan loop je het risico dat er wel problemen zijn die je zelf zult moeten oplossen. Dat laatste geldt wat mij betreft ook voor TS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

JohanNL schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:23:
[...]

Dat zou het aller mooiste zijn ja, met nauwelijks bedoel ik dan ook niet echt kritische zaken zoals met Radeon Relive ( het opname programma van AMD ) die bij bepaalde driver versies soms het spel niet wou opnemen.
Dan moest ik het spel afsluiten en opnieuw starten, dan wou het meestal wel weer.
Heb dan nog heel soms dat ik spontaan wat artifacts in het beeld krijg, een herstart van de pc verhelpt dit probleem dan.
Voor de rest merk ik geen problemen op.
Er was een tijd dat ik de kaart uit ergernis uit mijn systeem wilde rukken en terugsturen. Maar na vervangen van mijn Corsair TX550M door een Corsair TX850M waren de reboots verdwenen. En met verise 20.5.1 uit mei waren veel game issues verdwenen. Wat ik wel weet is dat de 550M maar 516W op de 12V heeft en de 850M 849W op de 12V kan leveren. Beide natuurlijk afhankelijk van wat de 5V vragen waardoor dit een stuk lager ligt. De CX550M heeft 550W maximaal op de 12V lijn, maar dat ligt ook lager wanneer andere lijnen gebruikt worden. 50W op de +5V en de waarden voor de 12V liggen zo maar 50W lager. Overigens heeft de RM550 bijna zelfde specs alleen is daar de combi 3.3/5v 130W ipv 120 bij de VS.

[ Voor 3% gewijzigd door Wim-Bart op 02-09-2020 22:44 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Wim-Bart schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:16:
[...]

Ik weet niet wat de leeftijd is van deze voeding en de componenten in de rest van het systeem, maar de Red Devil (ik heb hem ook en ben zeer tevreden) is net zoals de Nitro nogal energie hongerig. Ik gebruik hem zelf in combinatie met een TX850M omdat de TX550M in combinatie met de rest van mijn hardware het niet trok. Daarnaast waren er ook nog wat driver issues, maar daarbij crashde alleen games, maar ook daar heb ik verder geen last meer van.

Daarnaast staat duidelijk op de doos "Minimum 700W powersupply vereist". En dat mag ook wel want de kaart trekt in games tussen de 266W en 290W (met extra OC in Radeon Software), zelf had ik hem tijdens een potje gamen op 283W piek.
Het probleem was iig niet dat de voeding niet voldoende kon leveren, want de voeding schakelt gewoon uit bij overbelasting. Dingen die het wel kunnen zijn geweest zijn bijvoorbeeld een defecte voeding of een probleem met de kabels, beide komt wel voor.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

-The_Mask- schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:44:
[...]

Het probleem was iig niet dat de voeding niet voldoende kon leveren, want de voeding schakelt gewoon uit bij overbelasting. Dingen die het wel kunnen zijn geweest zijn bijvoorbeeld een defecte voeding of een probleem met de kabels, beide komt wel voor.
Klopt, ik hoorde op de TX550 bij een reboot ook een click die ik ook hoorde bij een uitschakeling van systeem. Nu is mijn systeem iets zwaarder dan die van TS met een 3900X+OC en veel te veel andere meuk zoals RGB maar ik vind zelf een 550 te krap voor een dergelijke kaart.

Overigens een leuke review:
https://www.techpowerup.c...5700-xt-red-devil/31.html

Met wat leuke waarden over power consumptie van de kaart (en wat anderen).

[ Voor 12% gewijzigd door Wim-Bart op 02-09-2020 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Wim-Bart schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:41:
[...]

Er was een tijd dat ik de kaart uit ergernis uit mijn systeem wilde rukken en terugsturen. Maar na vervangen van mijn Corsair TX550M door een Corsair TX850M waren de reboots verdwenen. En met verise 20.5.1 uit mei waren veel game issues verdwenen. Wat ik wel weet is dat de 550M maar 516W op de 12V heeft en de 850M 849W op de 12V kan leveren. Beide natuurlijk afhankelijk van wat de 5V vragen waardoor dit een stuk lager ligt. De CX550M heeft 550W maximaal op de 12V lijn, maar dat ligt ook lager wanneer andere lijnen gebruikt worden. 50W op de +5V en de waarden voor de 12V liggen zo maar 50W lager. Overigens heeft de RM550 bijna zelfde specs alleen is daar de combi 3.3/5v 130W ipv 120 bij de VS.
Het lijkt inderdaad vaak wel ( gedeeltelijk ) te maken te hebben met de PSU inderdaad, wellicht ook wel in TS's geval.
Heb hier zelf ( een zwaar overkille ) Corsair AX1200i voeding, maar hé, het werkt!

Pagina: 1