Boot problemen bij cold-boot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalu
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-03-2024
Hey daar!
Ik ervaar boot problemen met mijn nieuwe computer.
Mijn vraag:
Ik heb afgelopen vrijdag mijn eerste pc in elkaar gezet.
Windows en de drivers gedownload, maar na de pc een tijdje niet te gebruiken werkt het display niet.
Dit houdt in dat alles aangaat en draait, maar dat ik geen beeld krijg.
Als ik vervolgens de computer opnieuw aanzet dan krijg ik wel beeld. Als ik de pc uitzet en na 1 uur hem opnieuw aanzet, dan krijg ik ook meteen een display.
Enkel doet hij het niet als ik mijn pc langere tijd uit heb gezet.
Zou iemand weten wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Tomahawk b450 max
ryzen 3700x
trident gskillz 3200mhz 2*8 gb
powercolor red devil 5700xt
corsair rm550x
samsung 970 m.2 1tb

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ram speeds aangepast.
Andere displaypoort geprobeerd.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen,
groeten Daan :)

Beste antwoord (via Dalu op 10-12-2019 10:52)

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:09
Heb je binnen het bios ErP ready enabled? Heb hetzeldd moederbord en bij mn nieuwe build de eerste keer hetzelde gedrag. Na aanpassen het issue zelf niet meer gehad.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 13:47

edeboeck

mie noow noooothing ...

Dalu schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:16:
(knip) na de pc een tijdje niet te gebruiken werkt het display niet.
Dit houdt in dat alles aangaat en draait, maar dat ik geen beeld krijg.
Als ik vervolgens de computer opnieuw aanzet dan krijg ik wel beeld. Als ik de pc uitzet en na 1 uur hem opnieuw aanzet, dan krijg ik ook meteen een display.
Enkel doet hij het niet als ik mijn pc langere tijd uit heb gezet.
Je vermeldt niet wat je doet als je geen beeld krijgt... is dat spontaan/beweeg je de muis/sla je bepaalde toetsen aan/…?
Op basis van wat je zegt, denk ik spontaan aan energiebeheer en slaapstand. Kijk eens in de instellingen hoe het daar is ingesteld.
Voorbeeld: mijn eigen pc kan ik niet met toetsencombinaties uit de slaapstand halen, daarvoor moet ik de powerknop (die staat te knipperen als slaapstand actief is) indrukken.

Het is natuurlijk ook mogelijk dat het niets met slaapstand/scherm uitschakelen te maken heeft, maar dat kan ik niet afleiden uit jouw topic start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalu
Hey!
Ja ik bedoelde nadat ik hem heb afgesloten via windows (dus geen slaapstand).
Daarbij als ik zwart beeld krijg , dan druk ik op enter of backspace en beweeg ik de muis. Dit leidt echter niet vaak tot wat. Soms krijg ik nog wel mijn moederbord logo te zien en daarna valt het beeld weg.
Maar de tweede opstart gaat altijd goed tot nu toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 13:47

edeboeck

mie noow noooothing ...

Dus het probleem treedt op als je de pc opstart nadat die meer dan een uur uitgeschakeld is geweest?
Zelf ben ik zeker geen hardware-expert, maar het zal toch niets te maken hebben moet het feit dat graka of moederbord stroom niet goed kan vasthouden? Spontaan denk ik aan condensatoren (en dus vervanging van een onderdeel - de hardware leverancier contacteren is in dat geval goede zet) maar allicht kunnen anderen die daar wel in onderlegd zijn, zinniger suggesties geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roflzor
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-09 12:30
Controleer even of alle aansluiten goed zitten, denk aan RAM bankjes, kabels van de voeding naar zowel HDD/SDD als naar bijvoorbeeld het moederbord. Ondanks dat alles begint te draaien, betekent dit niet dat er voldoende stroom is om door te kunnen starten.

Ondertussen staat de machine een uurtje aan, kabeltjes worden iets warmer en zetten daardoor iets uit waardoor er beter contact is en op die manier komt er net wel genoeg stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalu
Ok ik heb alle kabels aangeduwd, verhelpt niets.
Daarbij krijg ik eerst wel een boot screen van mijn bios, maar het lijkt alsof hij de eerste boot windows niet "herkent".
Als ik capslock indruk, verlicht er inderdaad een ledje op mijn toetsenbord die aangeeft dat capslock ingedrukt is.
Hebben jullie nog andere ideeen?
groeten Daan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:34
Er zijn nogal wat problemen met de drivers voor de 5700 serie, dit staat bijv bij "known issues"

Radeon RX 5700 series graphics products may intermittently experience loss of display or video signal during gameplay.

Misschien zijn de drivers wel verdacht ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roflzor
MEN-O schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 10:46:
Er zijn nogal wat problemen met de drivers voor de 5700 serie, dit staat bijv bij "known issues"

Radeon RX 5700 series graphics products may intermittently experience loss of display or video signal during gameplay.

Misschien zijn de drivers wel verdacht ?
Heb je meerdere RAM bankjes? Probeer eens individueel op te starten op één RAM bankje om uit te sluiten dat niet één stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalu
Ik heb 2 x 8 gb trident g skillz, ze zijn in een setje gekocht.
Zou ram ervoor zorgen dat de eerste boot niet goed gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-10 20:21
Het zou inderdaad je RAM kunnen wezen. Trek 1 reepje eruit, start hem op met 1 reepje - probeer hierbij alle slots stuk voor stuk, totdat hij het doet.

Probeer ook eens bij de volgende "cold-boot' zo min mogelijk aangesloten te hebben, oftewel alle onnodige HDD's, SSD's (fans eventueel), enz enz. Om zoveel mogelijk onderdelen waar het probleem in zou kunnen zitten uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalu
Ik zal vanavond een ram stick eruit halen en morgen opnieuw proberen. Morgen wissel ik de stick om in de avond, maandag zal ik de resultaten hier plaatsen. Bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:09
Heb je binnen het bios ErP ready enabled? Heb hetzeldd moederbord en bij mn nieuwe build de eerste keer hetzelde gedrag. Na aanpassen het issue zelf niet meer gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dalu
Yes mensen ik heb beide dagen mn ramsticks verwisseld, helaas geen geluk.
Gister avond heb ik ErP emabled en vanochtend geen problemen ervaren voor het eerst.
Bedankt iedereen voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roflzor
Fijn dat het is opgelost! Dank voor het delen van de oplossing
Pagina: 1