Helnas schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:59:
[...]
In jou situatie zou ik al deze dingen niet doen maar 4-5 jaar sparen, huis erbij kopen, verhuren, 3-4 jaar sparen, huis kopen, verhuren, 2 jaar sparen, huis kopen ect ect. Kan je over 10 jaar met pensioen met flinke inkomsten per jaar.
lol, zo mooi is de situatie nu ook weer niet.
ik kan nu 20k€ per jaar opzij zetten, dus na 10 jaar zou ik een huis kunnen kopen.
maar na 10 jaar zijn de huizen prijzen gestegen naar 300k€.
dus ik ben bang dat ik dat niet ga redden.
maar zit er wel aan te denken om een nieuw huis te kopen, en dan misschien deze te behouden voor verhuur.
maar ook hier zitten allerlei nadelen aan, dus dit is geen uitgemaakte zaak.
Kan er met mijn hoofd niet helemaal bij dat sommige mensen een dure nieuwe auto kopen om reiskosten te besparen terwijl ze dit nooit terug gaan verdienen maar zelf wel denken dat ze economisch goed bezig zijn.
lol, ik blijf wel nog een aantal jaar rond rijden in mijn 22 jarige oude fort feest.
heb nu net iets meer als 100.000km op de teller staan. (1x keer klokje rond)
jep dat zijn niet veel kilometers per jaar, dus als ik het eigenlijk goed bekijk.
dan is de auto hebben voor mij duurder als dat ik er in rij.
(ach we doen er eigenlijk alleen maar plezier ritjes mee, een beetje luxe mag een mens ook wel hebben.
maar financieel gezien is het voor ons totale onzin, zelfs huren is te betalen voor ons.
ach vind soms ook wel leuk om er aan te knutselen, dus kosten voor ons zijn laag.)
Heb een collega die voor 25k een warmte pomp heeft laten installeren op een huis van 8 jaar oud die al bijna geen energy gebruikte, beetje zonde.
lol, 25k€ voor minder als de helft heb ik mijn zonnepanelen en warmtepomp gekocht.
en ja ik vind knutselen wel leuk, dus ook die zelf aangelegd (zo moeilijk is het ook weer niet).
of iets zonde is of niet, is altijd een mening geen waarheid.
als er een gasketel word vervangen voor een warmtepomp, dan krijg je er ook koeling bij.
als dat gewenst is, dan is die prijs toch een stuk lager.
(mijn warmtepomp doet niet koelen, en geeft maar 1,4kW aan warmte af (tegen over een gasketel is dat 5 tot 7,5kW).
dan kun je denken hoge kW is luxer, maar nop dat is niet zo.
lage kW is luxer, mijn vloerverwarming is nu vaker warm als ik met gas deed.
met gas was mijn huis in een uur of 2 warm en de rest mijn vloer koud.
met warmtepomp is hij daar 3x langer mee bezig, dus veel meer een warme vloer.
maar ja, hoe calculeer je luxe in, dit is persoonlijk, maar zou nooit meer gas willen.)
maar ben je wel een beetje uit je vraag?
mijn stelling is dat het niet heel veel zal uit maken, en meer aan je persoonlijke toekomst vizie/wensen zit als financieel.
verder als je af bent van je hypotheek, dan pas merk je hoeveel er eigenlijk vaan je maand budget naar huisvesting gaat, het is een verademing in je financiële plaatje als afgelost.
dan kun je ook zeggen, nu minder betalen voor de resterende loop tijd, of minder loop tijd.
het maakt niet veel uit.
de loop tijden kunnen zo lang zijn (30jaar b.v.) dat er zelf een mogelijkheid is dat je ouders overlijden en je een erfenis krijgt. (ik wens het niemand toe, ik mis mijn vader nog steeds, gelukkig leeft mijn moeder nog.)
en dan is de situatie zo anders, dat kun je niet voorspellen.
ben al 20 jaar aan het oefenen.
(kan wel zeggen dat ik wel; van kinderen hou, ondanks dat ik ze niet heb.
appeltje in de mond, insmeren met honing tijm mosterd en een paar uur boven een vuurtje, jammie.

)
Maar dit is natuurlijk het goede soort probleem om te hebben

gelukkig wel.
@
WhySoSerious
jep toen je vroeger nog met een lange oe schreef, toen had je nog rentes, jep.
ik vond zelfs mijn 5,4% nog laag.
maar toen had je buiten annuïteiten of lineaire hypotheken ook nog de kapitaal verzekering hypotheek.
en die heeft mij toch veel opgeleverd.
(oke in tegenstelling tot wat veel andere hebben gedaan in die tijd, heb ik vanaf dag 1 in de tegen rekening 10k€ gestort.
dat heeft mij 10jaar lang 5,4% rente opgeleverd en door de hypotheek rente aftrek niet veel gekost.
dit was naderhand gezien een vliegende start geweest.)
[
Voor 6% gewijzigd door
migjes op 03-09-2020 11:16
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)