West Europa met hoge energieprijzen was volgens mij nooit de hot spot van de cryptomining. Met uitzondering van bedrijfspanden die hun energie aan 10% betalen van wat de bevolking moet betalen. Dat is slechts een erg klein percentage miners. Aziatische landen met goedkope energie en minder regelgeving (waar trouwens de gpu's uit de fabrieken komen rollen, ze kunnen ze bij manier van spreken aan de fabriekspoort ophalen, overdreven gesteld), daar zitten de grote cryptominers. En dan betreft het niet een particulier met een rekje met 5 kaarten, maar volledige schuren vol.
Denk dat al bij al de energieprijs impact beperkt is, wat eerder zal spelen is idd de waardedaling van crypto.
Wat ook speelt is misschien een overschatting van het aantal die hard gamers die steeds het beste van het beste willen en elk jaar upgraden. Dat soort ultra-nerds en pixelpeepers (no offense) zijn wellicht oververtegenwoordigd online, in fora en op youtube. Hele volksstammen zitten op 1060/2060 klasse kaarten (of vaak daar nog ver onder) en zijn prima tevreden voor de games die ze spelen. De die hard hobbyisten zijn misschien al voor een groot deel voorzien van nieuwe hardware?
Vergeet ook niet dat de afzetmarkt voor 1000+ euro kostende hardware (voor een 'spelletje') een erg kleine markt is. Als ik naar mezelf kijk, merk ik ook dat ik de drang voel voor een upgrade, niet omdat het nodig is, maar omdat het kan. Zoals het een mak consumentenschaap betaamt.
Wat ik ook belangrijk vind, en ondervertegenwoordig is op dit forum, is de prijsdaling van 1650 en 1050ti klasse kaarten. Daar zit ook een erg belangrijike vervangmarkt en een grote groep afnemers. Nu komen die volgens de prijswatch eindelijk terug in de 240-299 euro range. Akkoord, dat is wat ze 5 jaar geleden ook kostten, maar in absolute getallen is dat prima te behappen. (als bedrag, nog los van wat je er echt voor krijgt).
In principe, als dit soorten kaarten 'genoeg' is, maakt het niet uit of ze gelijk zijn aan wat je 5 jaar geleden kreeg. Genoeg=genoeg in dat soort gevallen, je kan er je games op medium op spelen en dat vodoent. En de prijs is te overzien voor budget gamen.
Ik denk dan aan:
- pc gamers die prima tevreden zijn met een 1060, maar met een dode gpu zitten, en een basic vervanging nodig hebben
- jongere gamers (12-16) die met een erg beperkt budget willen pc-gamen (geld van ouders, bijbaantje). Zonder jonge instroom is pc gaming bij voorbaat gedoemd te verdwijnen. Een paar kapitaalkrachtige volwassenen die geen tijd hebben om te gamen, zal de markt wel niet overeind houden.
- Gamers die geen recente games spelen, enkel +- vijf jaar oude games.
- ...
Blijft natuurlijk de markt over die deze kaarten nodig heeft voor professionele doeleinden. Game developpers zelf, maar ook 3D artiesten, video bewerkers, CAD gebruikers, ...
Oprechte vraag, ik volg zeker het gaming nieuws wel, maar ik kan niet meteen games bedenken die echt nood hebben aan 3080+ klasse kaarten?

Ik laat me graag informeren. Ik merk toch veel stagnatie in de hardware requirements van de meeste games. Die markt is gewoon te klein. Vroeger was het vaak: nieuwe game = nieuwe hardware (crysis, ...) en zag je een merkelijk verschil.
In het achterhoofd houdend dat ultra-settings gewoon totale absurditeit zijn, die niemand in een dubbelblind test, al gamend, kan zien. Die fabel is ook al lang en breed gedocumenteerd door verschillende videos op youtube. Als je ultra gamet, is het gewoon omdat het 'kan', het zit verder volledig tussen de oren. Meer voor het e-penis gehalte zeg maar. 100 Watt extra verstoken en je grafische kaart laten zweten voor de benchmarks.
Behalve MS flight simulator, en echte next gen zoals cyberpunk (bugs daargelaten) kan ik weinig bedenken. Zal maar even de "new and popular" sectie van steam aanslingeren... Moderne shooters aan 144Hz misschien?