Nemesizz schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 17:03:
[...]
Heb die video's vluchtig bekeken, maar volgens mij ligt bij hem meer de nadruk op de laatste procent performance eruit persen ten koste van alles (hoge powerlimit en beefy VRM's zijn daar heilig). Want de kaarten die volgens die lijst slecht scoren is puur vanwege lage power limit en weinig overklok mogelijkheden.
Als ik reviews nalees (en heb er aardig wat gehad de afgelopen tijd, vooral bij Techpowerup) doen die Ventus kaarten het zo slecht nog niet. Ja, lage power limit (ongeveer gelijk of net iets hoger dan de FE) maar voor de rest wel goede prestaties alleen dus minder overklok headroom.
Het is puur persoonlijk natuurlijk, je kan beter reviews nalezen en uitzoeken welke kaart het beste past bij je wensen. Ik vind bijvoorbeeld de laatste procent performance eruit persen voor een 40% hoger verbruik het niet waard, en dan zijn die Ventus kaarten ineens zo slecht niet. Lawaai maken doen ze ook niet wat ik in reviews lees (stiller dan bepaalde andere 'uber modellen').
Ook dingen als boost snelheid houden ze gewoon vast, het is ook niet dat ze na een tijdje ineens in clockspeed inkakken terwijl die anderen dat niet zouden doen.
Vind die titels van bepaalde Youtubers ook zo schreeuwerig "which to AVOID" in caps... Avoid zou ik echt doen met een kaart/ding waarvan je weet dat die echt brak is. Maar goed, het lukt die gast in elk geval wel om op ieder forum een link naar z'n video te krijgen.
"AVOID" vind ik in dit geval ook wellicht wat overdreven hoor!
Alhoewel er in het verleden "Ventus" kaarten waren waarbij er echt iets mis was met de VRM/VRAM koeling (of dat die het alleen moesten hebben van lucht stroom; geen heatsink of contact met de heatsink).
Als "tier" list klopt het toch wel aardig, volgens mij.
Volgens mij is het ook zo dat een betere VRM ook minder stroomgebruik oplevert (en dat geldt ook voor mobo's) ?
En let ook wel dat een kaart met een dikkere VRM sector feitelijk langer mee gaat, de VRM sector wordt gewoon simpelweg minder zwaar belast/minder warm.
Bij de 3060 kaarten valt het allemaal wel mee, ik heb één review gevonden van een MSI 3060 Aero ITX (dit is denk ik het beste voorbeeld van de "minste" 3060 kaart qua koeling en VRM) waarbij tijdens overklokken de VRM sector de bottleneck was.
Die kaart "moest" overigens overgeklokt worden om het normale prestatie niveau van een 3060 te halen (dus dat kan ook nog voorkomen!).
Dat kaartje is sinds een week of twee ook aardig leverbaar.
Tuurlijk, je kan dan ook losgaan met een 3080 meer stroom laten trekken.
Zelf ben ik meer van het undervolten en het stroomverbruik juist tunen om een balans te vinden.
Er zijn ook vreemde eenden in de bijt (ik heb voornamelijk naar 3060 kaarten onderzoek gedaan, verder niet).
MSI 3060 kaarten met vrij forse koeling en 1x6pin en 1x8pin stekker, die dan "geknepen" (zoals wat jij zegt... het is niet dat ze het op "stock" nodig hebben) zijn qua power limit.
Terwijl MSI gaming 3060 kaarten gewoon hele goede kaarten zijn, zie ook de Tweakers roundup review van de 3060's.
Of dat allemaal zo boeiend is voor de "gewone" consument... tja "you get what you pay for".
Prijsverschil (stunts en aanbiedingen daargelaten) is er niet voor niets.
Verder onderzoek doen (reviews lezen) zou ik ook altijd aanraden en je (een potentiële koper) niet alleen baseren op dit soort video's.
[
Voor 7% gewijzigd door
HugoBoss1985 op 02-03-2022 17:42
]