Overstappen van Windows naar Mac Mini

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard1950
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-04-2024
Hallo,

Mijn windows laptop is aan zijn eindje gekomen.
Ik overweeg de overstap naar een Apple computer te maken.
Ik heb belangstelling voor de Mac Mini, omdat ik al scherm, etc heb. En omdat je losse componenten naar je eigen wensen later eventueel kunt toevoegen.
Ik heb geen idee welke versie ik nodig heb, vandaar dat ik die vraag hier stel.

Mijn laptop is een Lenovo G50. Ben vergeten wanneer ik die gekocht heb, misschien 8 jaar geleden? Ding was traag met opstarten. Nadat ik 16 GB geheugen er in had geprikt en later een SSD schijf, had ik geen klachten. Maar windows, dus vaak gedoe.

Wat ik doe op een computer:
Browsen internet;
Youtube;
Kantoorsoftware, spreadsheet e.d. (niet te zwaar);
Foto’s:
16MP bestanden bewerken met DxO software, geen uitgebreide bewerkingen en soms wat printen. Ik stel geen al te grote eisen aan kleurmanagement.;
Soms knutsel ik een videootje in elkaar. Geen grote producties, Geen 4K, geen hoge eisen aan snelheid.;
Clip Studio Paint, een tekenprogramma. Doe ik met een Wacom tablet.

Ik heb:
een BenQ GL 2450 scherm (voor mij goed genoeg) en los toetsenbord en een verzameling muizen.
een WD externe harddisk en een Seagate externe SSD, voor de backups.

Vraag:
- Heb ik genoeg aan het Mac mini basismodel: 3.6 Ghz quad core i3 processor van € 929?
- In hoeverre is het nodig/handig/verstandig om uit te breiden naar de i5 versie van € 1279 ? Deze heeft 512 ipv 256 GB opslag.
- Heb ik genoeg aan 8 GB of moet ik naar 16 GB geheugen? En zo ja, zijn er mensen/bedrijven die voor het insteken van dat geheugen veel minder vragen dan Apple?
- Apple vraagt ook nog € 125 voor 10 Gigabit Ethernet. Ik heb geen idee wat dat is, dus weet ook niet of ik het nodig heb.
- Kan ik die monitor aansluiten of heb ik een adapter nodig?
- Ik heb een USB hub, waar soms wel 7 apparaten (muis, wacom, etc) aan hangen. De mini heeft Thunderbolt poorten, kan ik met die hub blijven werken?

Een boel vragen, die Youtube mij niet beantwoordt. De jongens daar hebben het over overclocking, hyperthreading en throttling. Knap interessant allemaal, maar geen informatie, waarnaar ik op zoek ben.

Wie van jullie kan deze leek (ondanks 25 jaar PC ervaring) helpen met mijn keuze?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Gerard1950 Er is een Mac Mini topic [Mac mini 2018] Ervaringen & Discussie
  • i3 is prima, maar i5 wat sneller/sterker als je het budget hebt zou ik daar voor kiezen. Bij foto/video bewerking is dat wel fijn en die extra opslag is dan een bonus
  • Geheugen kan je zelf uitbreiden, dus begin met 8GB zou ik zeggen en dan kan je altijd later nog upgraden. https://www.ifixit.com/Gu...+(RAM)+Replacement/115309
  • Er zit gewoon een HDMI poort op de Mac Mini dus monitor moet geen probleem zijn.
  • De Mini heeft 2 USB-A poorten en 4x Thunderbolt/USB-C je kan dus eventueel een dongle of dock aansluiten op 1 van de Thunderbolt poorten voor het aansluiten van meer apparaten, er is ook een stand van Satechi https://satechi.net/produ...ni?variant=30617258688600

[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 29-08-2020 10:16 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard1950
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-04-2024
@Greatsword
Dank voor je antwoord en de tip over de Satechi.
Dat mini topic heb ik helemaal uitgeplozen, maar vindt het te technisch.

Dan heb ik alleen nog de vraag over 10 Gigabit Ethernet. Heb ik dat nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Gerard1950 Nee is alleen interresant als je ook 10gbit netwerk apparatuur hebt en dat is er bijna niet of niet te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Bovenstaande reactites zijn afgesplist van [iMac 2020 (21,5 & 27-inch Intel)] Ervaringen & Discussie, aangezien het hier niet om een iMac gaat, en dit soort vragen sowieso beter passen in een eigen topic :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-06 07:31
Greatsword schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 10:13:
@Gerard1950 Er is een Mac Mini topic [Mac mini 2018] Ervaringen & Discussie
Voordat je het advies geeft om zelf RAM te vervangen: dit is niet user-replaceable en heeft dus invloed op je garantie. Zou ik niet zonder meer aanraden om zelf te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Je laptop heb je inmiddels een jaar of 7, maar daar was tussendoor wel even een upgrade van het geheugen en de disk voor nodig. Bij Apple is zo’n upgrade halverwege niet zo makkelijk. Ik zou daarom niet gaan voor de basisvariant, maar een stapje hoger.

Van de i5 met 512 SSD en 16GB ram voor € 1529 heb je waarschijnlijk een stuk langer plezier van dan van de i3 met 8GB.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:31

Croga

The Unreasonable Man

De belangrijkste vraag mis ik hier nog even....

Waarom zou je over willen stappen?

Realiseer je twee dingen goed;
- Zoals @Volkan1984 en @eLScha al melden is het de Mac Mini niet bedoelt om user-upgradable te zijn. Dat betekend dat je het nú koopt of níet koopt. Dat betekend dat je op €1500 zit voor een vrij basaal uitgerust systeem. En mocht je ooit periferals nodig hebben dan zijn die ook 2 keer zo duur dan wanneer je die voor een run-of-the-mill systeem zou aanschaffen (zie de Satechi hub van €80 die je voor ieder ander systeem voor €25 op de kop tikt)
- Je hebt nu jarenlang ervaring met een bepaalde manier van werken. Die manier van werken zal op MacOS op de schop moeten. Wat je op Windows deed zal niet meer werken. Ga er gerust van uit dat je een maand of 2, zo niet langer, verder bent voordat je net zo productief bent.

Als je nu, van te voren, een hele goede reden hebt om over te stappen én je weet al dat alles wat je nu doet ook kan op MacOS én je hebt meer dan geld genoeg dan zou ik het zeker doen. Als één van die drie ontbreekt zou ik sterk overwegen om geen Mac Mini aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:58
Waarom wil je eenac? Dat wordt niet duidelijk in je verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Volkan1984 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 23:41:
Voordat je het advies geeft om zelf RAM te vervangen: dit is niet user-replaceable en heeft dus invloed op je garantie.
Wat je zegt klopt. Zie ook https://support.apple.com/en-us/HT205041 Wat @Greatsword zegt vind ik ook kloppen. Wanneer je weinig geeft om garantie, een beetje handig en voorzichtig bent, of de oude modules bewaart zodat je de Mac mini weer in originele staat terug kunt brengen, kun je prima zelf de geheugens vervangen of upgraden. Je moet natuurlijk wel zelf even inschatten of je dat ziet zitten met al dat fragiele spul.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-06 22:20
Gerard1950 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:39:
En omdat je losse componenten naar je eigen wensen later eventueel kunt toevoegen
Ik vrees dat je verkeerd geïnformeerd bent. Het schijnt nu wel makkelijker te kunnen om het ram te upgraden, maar makkelijk is dat zeker niet. En daar houdt het upgradesprookje dus ook meteen op.
Ik wil je hier ook even uit de droom helpen. Een Mac is zeer zeker niet vrij van gedoe. Dat is geen enkel systeem helaas... Soms zeg je: wauw dit gaat hier veel beter! Maar soms is het ook: 8)7

Mag ik even zeggen dat ik het wel knap vind dat je 8 jaar hebt gedaan met die laptop. Goed bezig.

Houdt er rekening mee dat een Mac, als je de officiële software draait, wellicht eerder aan vervanging toe is als je op het laatste besturingssysteem van Mac OS wilt zitten. Voor de komende update van MacOS, Big Sur, zal je een Mac model moeten hebben vanaf het jaar 2014 (of 2013, als er 'Pro' in de naam staat). Telt u even mee? Dat zijn 6 jaren. Kans dat ze volgend jaar dus niet meer mee doen. Als je dit belangrijk vindt, dan is dit wel een detail als je lang met hardware doet. Op Windows stoppen de upgrades eigenlijk niet tenzij je systeem het echt niet meer trekt. Dat is anders op Apple. Hoewel, Windows installeren kan natuurlijk wel :+

Succes met je zoektocht! Een Mac mini is echt een leuk ding, maar staar je niet blind!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
edit:
Bij nader inzien geen passend advies

[ Voor 145% gewijzigd door anandus op 31-08-2020 08:25 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:28

nelizmastr

Goed wies kapot

eLScha schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 02:34:

Van de i5 met 512 SSD en 16GB ram voor € 1529 heb je waarschijnlijk een stuk langer plezier van dan van de i3 met 8GB.
Sowieso nooit een geheugen upgrade bij Apple kopen bij een Mac waar het geheugen te vervangen is.
Dat is bij de Mac Mini het geval. Voor 60 euro heb je 16GB DDR4, ding kan niet harder dan 2666 dus dat is nog goedkoop ook. Met een kwartiertje ongeveer heb je het erin zitten :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
nelizmastr schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 08:25:
[...]

Sowieso nooit een geheugen upgrade bij Apple kopen bij een Mac waar het geheugen te vervangen is.
Dat is bij de Mac Mini het geval. Voor 60 euro heb je 16GB DDR4, ding kan niet harder dan 2666 dus dat is nog goedkoop ook. Met een kwartiertje ongeveer heb je het erin zitten :)
Tot je garantie nodig hebt en niet moet vergeten om eerst dat eigen geheugen er weer uit te trekken omdat anders je garantie geweigerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:14

mr.paaJ

generatie cmd+z

Hoeft niet weet ik uit ervaring. Zelf 32 erin geprikt en geen problemen met garantie gehad, kreeg het netjes op een nieuw moederbord terug.

Het plaatsen is wel een rot klus.

[ Voor 11% gewijzigd door mr.paaJ op 31-08-2020 09:07 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Volkan1984 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 23:41:
[...]

Voordat je het advies geeft om zelf RAM te vervangen: dit is niet user-replaceable en heeft dus invloed op je garantie. Zou ik niet zonder meer aanraden om zelf te doen.
We blijven hier op Tweakers zitten, dus dan verwacht ik dat je wel een beetje technisch bent en niet bang bent om wat schroefjes en onderdelen los te maken en terug te zetten.

Betreft garantie, ik heb zelf vorige maand een Mac Mini moeten laten repareren bij de Apple Store.
Het moederbord was stuk gegaan en ze deden helemaal niet moeilijk over het zelf geplaatste RAM dus alles viel gewoon netjes onder de garantie.
Croga schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 04:50:

Realiseer je twee dingen goed;
- Zoals @Volkan1984 en @eLScha al melden is het de Mac Mini niet bedoelt om user-upgradable te zijn.

Dat betekend dat je het nú koopt of níet koopt. Dat betekend dat je op €1500 zit voor een vrij basaal uitgerust systeem.

En mocht je ooit periferals nodig hebben dan zijn die ook 2 keer zo duur dan wanneer je die voor een run-of-the-mill systeem zou aanschaffen (zie de Satechi hub van €80 die je voor ieder ander systeem voor €25 op de kop tikt)

- Je hebt nu jarenlang ervaring met een bepaalde manier van werken. Die manier van werken zal op MacOS op de schop moeten. Wat je op Windows deed zal niet meer werken. Ga er gerust van uit dat je een maand of 2, zo niet langer, verder bent voordat je net zo productief bent.
Als het niet bedoeld was om (zelf) te kunnen upgraden hadden ze het wel vast gesoldeerd op het moederbord.
Het is dus zeker niet zo makkelijk als bij een 27" iMac, maar wel degelijk mogelijk en voor een beetje Tweaker is dit een eitje.

Verder is de Mac mini met 4x Thunderbolt/USB-C juist heel makkelijk uitbreidbaar.

Betere Videokaart > eGPU
Meer opslag > externe SSD

Die stand van Satechi was natuurlijk een dure met mooi passend design voor de Mac mini. Er zijn er natuurlijk ook gewoon goedkope op Amazon te vinden.

Betreft workflow e.d. lees ik dat het gaat om browsen, spreadsheet, foto en videobewerking dat heb je echt wel binnen een weekje onder de knie en als bonus kan hij ook nog Windows draaien met Bootcamp of via VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

MacOS is inderdaad wennen als je altijd Windows gebruikt hebt.
Heb zelf wel eens een Hackintosh gemaakt op een PC, voor ervaren mensen goed te doen, met weinig ervaring ... hmmm ... voor die mensen liggen de interesse vaan op een ander vlak, niet aan beginnen dus...

Er zit in de Mac-Mini een gen-8 I5 CPU in...
https://www.apple.com/sho...-boost-up-to-4.1ghz-512gb
pricewatch: Apple Mac Mini 2020 i5 3.0GHz, 8GB, 512GB (NL model)
Ze schrijven niet er bij welke i5 exact het is maar gelukkig doet Intel dat wel...wat het vergelijk transparanter maakt met bijv andere Mini-PC's....
Het is dus een Intel-core-i5-8500-processor.
https://ark.intel.com/con...cache-up-to-4-10-ghz.html
Die is inmiddels ook al weer 2 jaar oud...geen bijzondere CPU maar wrs gekozen om de prijs van de Mac-Mini niet nog verder op te laten lopen...

Alternatieven Windows mini-PCs:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1436916;1472508/
De linker, de HP Elitedesk-800-g5-mini is ca 300 euro goedkoper Als de 256GB SSD te krap is, een 512GB type kost ca 6 tientjes.
pricewatch: HP EliteDesk 800 G5 Mini (7PF50EA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-06 15:59
Een Mac is best leuk om mee te werken. Ik heb een aantal jaren terug naast mijn PC een Mac gekocht om het ook eens te bekijken, en nu heb ik beide naast elkaar, en gebruik ik ze naast elkaar.
Vrijwel alles wat er voor Windows is kan je ook voor de Mac krijgen kwa software, met als uitzondering games.Veel games komen helaas niet uit op het besturingssysteem van Apple. Aan de andere kant krijg je veel software gratis, zoals IMovie en Garageband, waar je erg veel mee kan.
Bij een Mac mini is geheugen uitbreiden niet zo makkelijk, mocht je graag wat meer geheugen willen hebben dan zou ik dat er wel meteen bij kopen.
Voor de rest: Het werkt gewoon. Je hoeft niet je OS om de zoveel tijd opnieuw te installeren, upgrades zijn voor de komende x jaren gratis en dat zijn niet alleen servicepack upgrades zoals bij Windows.

Mijn oude Mac uit 2008 werkt gewoon nog steeds. Helaas krijgt deze geen software updates meer, maar nog wel wat security fixes. Hij werd uiteindelijk toch te traag, dus zo erg is het niet. Intussen heb ik een nieuwe gekocht, en als die weer zo lang mee gaat ben ik tevreden.

Dit zijn mijn ervaringen ermee, anderen hebben wellicht andere ervaringen. Voor mij zijn het met de Apple in ieder geval meer dan 10 probleemloze jaren geweest, waarbij de Mac iedere dag, meerdere uren per dag werd gebruikt.

Dan de Mac mini, ik zou voor een SSD gaan met minimaal 512 GBm en 16 Gb ram, een I5 processor is ook wel prettig. Het hangt er natuurlijk van af wat je ermee gaat doen. Een beetje internetten en Office? Dan is 8 de basisconfiguratie waarschijnlijk ook wel goed genoeg.

[ Voor 9% gewijzigd door elhopo op 31-08-2020 09:29 ]

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

elhopo schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:27:
Mijn oude Mac uit 2008 werkt gewoon nog steeds. Helaas krijgt deze geen software updates meer, maar nog wel wat security fixes. Hij werd uiteindelijk toch te traag, dus zo erg is het niet. Intussen heb ik een nieuwe gekocht, en als die weer zo lang mee gaat ben ik tevreden.
Mijn ega heeft een systeem uit 2009 met 4GB RAM. Met de (gratis) upgrade naar Windows 10 draait ze nu nog steeds op naar tevredenheid.
Heb vorig jaar nog gevraagd of ze een andere wilde... "neen hoor, ik kan er nog prima op werken..".
En de updates krijgt ze nog steeds. Dat was dus een uitstekende/duurzame aankoop.
Over de smaak verschillen tussen de MacOS en Windows OS ga ik niet beginnen, dat is puur persoonlijk, ik heb met beiden ervaring en geef de voorkeur aan de veel grotere hardware flexibiliteit, prijskeuze range voor Windows systemen.

Als je eenmaal in een Office programma of foto/video editor werkt, gaan de verschillen van de OS toch meer naar de achtergrond. De performance van die programma hangt imho sterker af van de hardware dan van het OS. En bijv Lightroom is vrijwel het zelfde als je het draait of je het nu onder MacOS of Windows draait.

Aanvullend op mijn Windows mini-pc: Maak er 16 GB van ipv die standaard 8GB, daar ga je veel comfort in performance van krijgen, ook als je toch voor de Mac-Mini kiest.
Het hardware vergelijk naast elkaar voor de HP en Apple mini.
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1436916;1537046/

Tav Windows en de issues? Die zijn er voor elk OS, ga maar eens op een MacOS sectie van een forum lezen.... die is bepaald niet leeg..
Mijn aanpak: Maak het Windows systeem helemaal compleet/af zoals je het hebben wilt en maak bijv met Aomei Backupper Free een image van je SSD. Vergeet niet de UEFI of legacy reddings-USB stick te maken. Is er een probleem dan kun je ruim binnen een half uur het systeem weer terug zetten. Update het dan meteen en maak een nieuwe image zodat je weer helemaal "bij bent". Onder MacOS kan dat met Time-machine.

Zie vooral ook nog @Croga 's bijdrage
Croga in "Overstappen van Windows naar Mac Mini"

[ Voor 39% gewijzigd door route99 op 31-08-2020 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberFly
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-06 18:54
Bij Apple laptops kan/mag je helemaal niets zelf upgraden. Zulke upgrades moet je vooraf laten installeren tegen een meerprijs tijdens het bestellen.

Als je graag een keer een ander OS wil proberen zet dan eens Ubuntu op een usb stick. Dat kan je zonder installeren draaien. https://ubuntu.com/tutori...ick-on-windows#1-overview

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-06 16:55
Niet om helemaal off-topic te apple bashen (hoe fijn dat ook is)

Wil je perse een mac, of wil je iets dat gewoon makkelijk werkt zonder gedoe.

Want als ik jou was dan zou ik een ITX build maken (meeste SFF cases zien er mooier uit dan een mac mini imho), en daar dan voor de minimalistische OSX ervaring, iets als Elemetary OS op te zetten.
Je bent goedkoper uit, zit niet vast aan apple's anti eigenaar praktijken, en gewoon de keuze uit de hardware die je wilt.

Denk aan zoiets als dit.
https://nl.pcpartpicker.com/list/3QYr3t (alhoewel ik niet 100% zeker ben over de APU)
-16 GB ram, Kost geen zak, altijd fijn
- 1TB SSD opslag
- je bent met ~ € 800 goedkoper uit dan waar je bij apple €1300 voor zou betalen (alleen een iMac heeft specs die in de buurt komen maar alleen met 8GB)

Edit: Nerd die ik ben, ik was vergeten dat er voor de minder tech savy ook nog NUC's bestaan.

Of een NUC, ben je nog steeds beter uit :P

code:
1
Persoonlijke meening over

En om je vragen te beantwoorden.
  • - Heb ik genoeg aan het Mac mini basismodel: 3.6 Ghz quad core i3 processor van € 929?
  • - In hoeverre is het nodig/handig/verstandig om uit te breiden naar de i5 versie van € 1279 ? Deze heeft 512 ipv 256 GB opslag.
  • - Heb ik genoeg aan 8 GB of moet ik naar 16 GB geheugen? En zo ja, zijn er mensen/bedrijven die voor het insteken van dat geheugen veel minder vragen dan Apple?
  • - Apple vraagt ook nog € 125 voor 10 Gigabit Ethernet. Ik heb geen idee wat dat is, dus weet ook niet of ik het nodig heb.
  • - Kan ik die monitor aansluiten of heb ik een adapter nodig?
  • - Ik heb een USB hub, waar soms wel 7 apparaten (muis, wacom, etc) aan hangen. De mini heeft Thunderbolt poorten, kan ik met die hub blijven werken?
  1. basis model is wel erg kairg, mijn ervaring met macs van deze specs is dat je na een jaar of 2 al begint te schelden als je het voor meer dan browsen gebruikt.
  2. Kijk naar mijn voorgestelde linux build, het is die 1200 absoluut niet waard, maar je heb het zeker wel nodig, 256 GB aan opslag ga je gewoon heel snel tegenaan zitten als je met foto's en video's gaat knutselen, vooral met swap gebruik.
  3. Ja, 8 GB heb je in principe genoeg aan voor je usecase, er zullen wel bedrijven zijn die er minder voor vragen, maar nog steeds teveel.
  4. 10 Gb/s ethernet is handig als je veel grote bestanden (denk aan 4K video) constant naar een locale server aan het heen en weren bent zoals content producers, de netwerk apperatuur in je meterkast(?) moet ook 10 Gb/s ondersteunen, en dat doet geen enkele particuliere router/switch, tenzij je er een paar 100 voor heb betaald.
  5. Hij heeft een HDMI poort, de BenQ GL2450 heeft blijkbaar alleen VGA en DVI, dus je zal een HDMI naar DVI adapter nodig hebben.
  6. Er zitten 2 usb poorten op dus ja (verdiep je eens in thunderbolt tho, je kan er heeeel veel aan hangen, incl beeldschermen)

[ Voor 1% gewijzigd door dakka op 31-08-2020 13:33 . Reden: Ik was vergeten dat NUC's bestaan ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Mac mini model 2018 en later kan je geheugen niet meer zelf upgraden....

Runs everything...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander85
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-06 12:48
MacIsCool schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:56:
Mac mini model 2018 en later kan je geheugen niet meer zelf upgraden....
Can you upgrade 2020 Mac mini RAM?

Here’s how you install it.

1. Flip over the Mac Mini.
2. Place your thumbs in the circular divots and twist the base clockwise.
3. The base should simply pull away, but may need prying with a plastic tool or even a credit card.
4. Pry apart the metal brackets around the current RAM sticks.
5. As they pop up, gently pull them away.
6. Line up the new RAM sticks and push gently into the slots.
7. Push down gently until they lock into place.
Bron: https://shopinbrand.com/m...pgrade-2020-mac-mini-ram/

Niet zo eenvoudig als het lijkt inderdaad. Als ik YouTube: How to EASILY Upgrade Mac Mini RAM zie moet je het hele moederboard er uit halen voordat je er bij kan.

[ Voor 12% gewijzigd door sander85 op 31-08-2020 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:28
Houd er ook rekening mee dat wanneer je overstapt naar een ander platvorm dat je gekochte software opnieuw moet kopen. De meeste cloudlicenties als Office365 en Adobe Cloud kan je wel meenemen naar de MAC omgeving.

Persoonlijk zou ik adviseren om slechts overstappen naar het MAC platform als je Windows echt beu bent. Zoals aangegeven, de hardware voor MAC is over het algemeen flink duurder en je bent toch even bezig om te wennen aan hoe alles werkt op OSX.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Thnxs, mijn verouderde info was van tijdens de introductie, toen werd gezegd dat het niet kon.. Het is een aardige klus, maar heb mijn mac mini wel eens uit elkaar gehaad voor een SSD upgrade..

Runs everything...

Pagina: 1