Vraag

• Stefan87
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-12-2023
Hallo allemaal 👋

Ik heb een aanbod gekregen van een Amerikaanse onderneming (lees: gevestigd in de Verenigde Staten) om voor hen fulltime als consultant te werken. Ik ga, zoals het zo mooi is verwoord, telecommunicatiediensten leveren (lees: Ik ga software ontwikkelen). Het is een prachtig aanbod en wil er graag op ingaan, maar ik zit met veel vragen op het gebied van ondernemerschap, belastingen en andere regelingen.

Ik heb hier en daar al wel wat rondgezocht en ben al iets wijzer geworden, maar ben niet zeker of ik de juiste informatie heb danwel het goed heb geïnterpreteerd.

Volgens de KvK moet je je inschrijven als je voldoet aan de volgende drie criteria:
  1. Je levert goederen en/of diensten. Bijvoorbeeld je verkoopt fietsen of je bent fotograaf.
  2. Je vraagt hier een meer dan symbolische vergoeding voor. Bijvoorbeeld je factureert de kosten en het uurtarief.
  3. Je neemt deel aan het (normale) economische verkeer. Bijvoorbeeld je fotografeert in opdracht van een klant en niet voor familie en vrienden.
Aan alle drie de punten voldoe ik volledig, dus kan ik aannemen dat ik mijzelf bij de KvK moet inschrijven?

Volgens de Belastingdienst ben ik ook ondernemer voor de BTW, omdat ik zelfstandig een bedrijf of een beroep ga uitoefenen.

Maar de grote vraag is: Ben ik ondernemer voor de inkomstenbelasting? Ik voldoe niet aan alle criteria die de Belastingdienst stelt, ik begin immers met "slechts" één opdrachtgever, maar ik heb ook begrepen dat men niet aan alle criteria hoeft te voldoen om voor de inkomstenbelasting als ondernemer erkend te worden.

In de jurisprudentie wordt namelijk gesteld dat een persoon met één opdrachtgever, maar wel ondernemersrisico loopt wel degelijk als ondernemer voor de inkomstenbelasting gerekend kan worden.
Ik loop wel degelijk ondernemersrisico, dus kan ik dan aannemen dat de belastingdienst mij als ondernemer voor de inkomstenbelasting rekent?

Zoals jullie merken weet ik het niet en mijn hoop is op jullie gevestigd. Kunnen jullie mij helpen met het beantwoorden van mijn vragen?

Beste antwoord (via Stefan87 op 27-08-2020 21:54)

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
@Stefan87 Ik doe zelf precies hetzelfde en ben gewoon ondernemer voor de inkomstenbelasting. Ik weet niet hoe veel je verdient, maar je zou kunnen overwegen om een BV te nemen en dan heb je hoe dan ook geen gedoe met het aantal opdrachtgevers. In de eerste jaren doet de belastingdienst overigens niet zo moeilijk (zelfs bij een controle) als je maar 1 opdrachtgever hebt, want je bent uiteindelijk nog startende.

Je contract maakt ook niet zo veel uit, want je kan waarschijnlijk toch op elk moment ontslagen worden. Ik zou me daar ook niet druk om maken, want dat is gewoon normaal (employment at will) in de meeste staten en ze gaan je echt niet zo maar ontslaan zonder dat je dat ziet aankomen.

Met betrekking tot aansprakelijkheid valt het ook allemaal wel mee. De vraag is uberhaupt hoe een Amerikaans bedrijf bij jou in Nederland verhaal gaat halen (en omgekeerd ook). Dat is nog niet zo eenvoudig.

Ik heb zelfs aanspraak op WBSO subsidie voor de werkzaamheden die ik in de VS doe.

Alle reacties

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat ga je nou precies doen, ga je hun product verkopen, of zijn hun jouw enige klant voor wie je software ontwikkelt. Zou zeker met Amerikanen het heel erg goed op papier zetten en onder Nederlands recht anderss kan het ook zomaar erg kortstondig en vervelend worden. Je kan ook altijd de vraag bij de belastingdienst of KvK stellen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Daar zijn de geleerden nog niet helemaal over uit, over hoe precies die regels van de BD gehandhaafd moeten worden.

Hier onder is een check om te kijken of je ondernemer bent voor de IB
https://www.belastingdien...oor-de-inkomstenbelasting
Als je aan de meeste eisen wel voldoet dan ben je waarschijnlijk wel ondernemer voor de IB, maar zeker weten doe je dat pas bij een eventuele controle.

PS. de kans dat je controle krijgt en je hangt op maar 1 opdrachtgever is heel erg klein. Je zou voor jezelf uit kunnen rekenen wat het netto verschil in jaarloon is tussen ''Inkomsten uit overige werkzaamheden'' en ''inkomsten als ondernemer'' en dan het verschil op een spaarrekening zetten voor als je over 5 jaar toch niet als ondernemer aangemerkt wordt. (dit verschil is ongeveer 6-8k per jaar)

PPS. als je je inschrijft bij de KVK, gebruik dan een nep 06-nummer, anders wordt je daarna door een heel leger telefonische verkopers platgebeld.

PPPS. kom hier eens buurten, in dit topic staat heel veel info.
Het freelance ICT-ers discussie topic

[ Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 27-08-2020 14:10 ]

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Ben je niet gewoon werknemer?

• Stefan87
Frogmen schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:07:
Wat ga je nou precies doen, ga je hun product verkopen, of zijn hun jouw enige klant voor wie je software ontwikkelt. Zou zeker met Amerikanen het heel erg goed op papier zetten en onder Nederlands recht anderss kan het ook zomaar erg kortstondig en vervelend worden. Je kan ook altijd de vraag bij de belastingdienst of KvK stellen.
Dankjewel voor je reactie. Ik ga software ontwikkelen voor het Amerikaanse bedrijf. Zij zijn dus mijn enige klant.

• Ernemmer
  • Niet online
delete

[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 27-08-2020 14:11 ]

• Stefan87
Dat is dus mijn vraag 🤔 en dat is nou precies iets waar ik geen eenduidig antwoord over heb gevonden...

• Ernemmer
  • Niet online
Stefan87 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:11:
[...]

Dat is dus mijn vraag 🤔 en dat is nou precies iets waar ik geen eenduidig antwoord over heb gevonden...
Het is niet, of ondernemer, of werknemer, er zit nog iets tussenin.
Dan ben je ''ondernemer/freelancer'' zonder belastingvoordelen en zijn er praktisch geen regels waar je aan hoeft te voldoen.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heeft het bedrijf ook een Nederlandse vestiging of alleen in Amerika? Persoonlijk vindt ik het erg risicovol, wat als ze na drie maanden zeggen bedankt en tot ziens, je hebt ons goed op weg geholpen met je ideeen de rest doen ze in India.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:34

Herman

FP ProMod
Ernemmer schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:08:
(...)
Als je aan de meeste eisen wel voldoet dan ben je waarschijnlijk wel ondernemer voor de IB, maar zeker weten doe je dat pas bij een eventuele controle.
(...)
^^ Dit linkje geeft inderdaad een goede indicatie.

Over het punt van één opdrachtgever: Dat zelfs een simpele pakketbezorger van PostNL als zelfstandig ondernemer kan worden aangemerkt, heeft dit standpunt van de Belastingdienst m.i. aardig onderuit gehaald :)

Frogmen schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:14:
Heeft het bedrijf ook een Nederlandse vestiging of alleen in Amerika? Persoonlijk vindt ik het erg risicovol, wat als ze na drie maanden zeggen bedankt en tot ziens, je hebt ons goed op weg geholpen met je ideeen de rest doen ze in India.
Dat Lijkt me een uitstekend antwoord op een vraag die niet gesteld is :>

[ Voor 22% gewijzigd door Herman op 27-08-2020 14:17 ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Stefan87
Ernemmer schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:08:
Daar zijn de geleerden nog niet helemaal over uit, over hoe precies die regels van de BD gehandhaafd moeten worden.

PS. de kans dat je controle krijgt en je hangt op maar 1 opdrachtgever is heel erg klein. Je zou voor jezelf uit kunnen rekenen wat het netto verschil in jaarloon is tussen ''Inkomsten uit overige werkzaamheden'' en ''inkomsten als ondernemer'' en dan het verschil op een spaarrekening zetten voor als je over 5 jaar toch niet als ondernemer aangemerkt wordt. (dit verschil is ongeveer 6-8k per jaar)

PPS. als je je inschrijft bij de KVK, gebruik dan een nep 06-nummer, anders wordt je daarna door een heel leger telefonische verkopers platgebeld.

PPPS. kom hier eens buurten, in dit topic staat heel veel info.
Het freelance ICT-ers discussie topic
Bedankt alvast voor alle informatie! Ik heb even een check gedaan en hier het resultaat:
U bent waarschijnlijk geen ondernemer voor de inkomstenbelasting.
Op basis van uw antwoorden in de OndernemersCheck lijkt het erop dat u geen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting. Bekijk zelf alle eisen waaraan u moet voldoen om ondernemer voor de inkomstenbelasting te zijn. Of bespreek uw situatie met een belastingadviseur.

[...]

Uit de ondernemerscheck komen de volgende aandachtspunten:
  • Bedrijfsomvang
    • U hebt minder dan 3 opdrachtgevers per jaar.
    • U werkt meer dan 70% van uw tijd voor dezelfde opdrachtgever.
Wat denken jullie?

• Stefan87
Frogmen schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:14:
Heeft het bedrijf ook een Nederlandse vestiging of alleen in Amerika?
Het heeft geen Nederlandse vestiging. Alleen in Amerika.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:04

ralpje

Deugpopje

Stefan87 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:11:
[...]

Dat is met name een vraag die je bij de 'werkgever' neer moet leggen: of je een arbeidscontract tekent, of dat ze je op freelance basis inhuren. Het hangt allemaal af van het type contract dat je daar tekent.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Laatst online: 29-05 11:26

SeatRider

Hips don't lie

Nog helemaal niet benoemd, maar minstens net zo interessant, is of TS volgens de Amerikaanse wet niet belastingplichtig is. Ik lever zo nu en dan wel eens een (digitaal) product aan een klant in de VS, en sommigen doen heel apathish over allemaal W8-BEN-formulieren die ik dan moet invullen.

Dat kan heel lang goed gaan, tot je een keer Amerika binnen wilt wandelen en iemand bij de paspoortcontrole wakker wordt. Dan mag je ineens aftikken.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Stefan87
SeatRider schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:27:
Nog helemaal niet benoemd, maar minstens net zo interessant, is of TS volgens de Amerikaanse wet niet belastingplichtig is. Ik lever zo nu en dan wel eens een (digitaal) product aan een klant in de VS, en sommigen doen heel apathish over allemaal W8-BEN-formulieren die ik dan moet invullen.

Dat kan heel lang goed gaan, tot je een keer Amerika binnen wilt wandelen en iemand bij de paspoortcontrole wakker wordt. Dan mag je ineens aftikken.
Goeie! Ik moet inderdaad een W8-BEN formulier overleggen, maar dat staat los van het feit dat ik aldan wel of niet ondernemer ben voor de BD.
"Hiermee onderbouwt je klant bij de Amerikaanse belastingdienst (Internal Revenue Service, IRS) waarom hij geld overmaakt naar een buitenlandse partij." - bron: kvk.nl

• Stefan87
ralpje schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:25:
[...]

Dat is met name een vraag die je bij de 'werkgever' neer moet leggen: of je een arbeidscontract tekent, of dat ze je op freelance basis inhuren. Het hangt allemaal af van het type contract dat je daar tekent.
Ik word op freelance basis ingehuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:22
Het aantal opdrachtgevers is niet het belangrijkste in deze. Anders zou je als freelance ontwikkelaar nooit grote projecten kunnen doen. Maar dat je speciaal voor deze klant ondernemer wil worden is wel een aanwijzing dat het om een verkapt dienstverband gaat.

IANAL, maar om een zinnge inschatting van te maken is vooral de gezagsrelatie van belang. In hoeverre:
- ben je vrij om je werk zelfstandig in te delen?
- maak je gebruik van je eigen bedrijfsmiddelen (computers, software, etc)?
- ben je vrij om het werk uit te besteden aan een andere ontwikkelaar?

Als het antwoord op alledrie die vragen "ja" is zou ik het wel aandurven.

Regeren is vooruitschuiven

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-05 10:31
Naast je huidige situatie is ook van belang hoe je je onderneming neerzet. Ga je voor groei? Maak je reclame?

Iedere onderneming heeft op enig moment 1 klant gehad, namelijk de 1e klant. Ben je van plan om jarenlang fulltime voor deze klant te werken? Of ga je vervolgstappen maken?

Gezagsrelatie is een ander punt. De fysieke afstand werkt mogelijk in je voordeel.

Indien je het niet bij deze ene klant wil laten, zou ik voor ondernemersaangifte gaan.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:10

Standeman

Prutser 1e klasse

Als ik om me heen kijk zie ik bizar weinig ICT freelancers/zzp-ers die meer dan 1 klant hebben. Ze zitten makkelijk 3-5 jaar bij dezelfde klant en niemand die daar over zeurt.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

@Ts, ik zou serieus er naar kijken een bv te starten hiervoor, om je aansprakelijkheid te beperken
Amerikanen willen nog wel een rechtszaakje aanspannen...

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Laatst online: 29-05 11:26

SeatRider

Hips don't lie

Dan gelijk 2, je weet wat ze zeggen: 1 BV is geen BV...

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Stefan87
SeatRider schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 15:26:
Dan gelijk 2, je weet wat ze zeggen: 1 BV is geen BV...
Zeg maar nee, dan krijg je er twee!

@jeanj Het lijkt mij verstandig om dit eens goed uit te zoeken. Heb je toevallig wat meer informatie?

• Stefan87
t_captain schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:55:
Naast je huidige situatie is ook van belang hoe je je onderneming neerzet. Ga je voor groei? Maak je reclame?

Iedere onderneming heeft op enig moment 1 klant gehad, namelijk de 1e klant. Ben je van plan om jarenlang fulltime voor deze klant te werken? Of ga je vervolgstappen maken?

Gezagsrelatie is een ander punt. De fysieke afstand werkt mogelijk in je voordeel.

Indien je het niet bij deze ene klant wil laten, zou ik voor ondernemersaangifte gaan.
Bedankt voor je tips! Als ik het zo lees kan ik wel degelijk voor de ondernemersaangifte gaan (aangenomen dat je hiermee ondernemer voor de inkomstenbelasting bedoelt). :)

• JJerome
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-05 15:27
@Stefan87 Ik zit in dezelfde situatie, helaas ook nog niet uitgevogeld dus ik ga dit topic op de voet volgen :-)

Op zich maakt het waarschijnlijk niet veel uit of de belastingdienst het gewoon als loondienst ziet, de extra kosten die daarbij horen zou je kunnen meenemen in je vergoeding. Maar het is inderdaad wel lastig uit te vogelen waar je in deze situatie nu precies onder valt. En, stel dat je het wel gewoon prima vind om alle loonheffingen af te dragen (inclusief het werkgevers gedeelte), ook hoe dat precies werkt is lastig te vinden.

Ik neig zelf naar "gewoon" freelance, met gebruik van alle mkb-aftrekposten die daar bij horen, maar dat is wel een risico.

• Ernemmer
  • Niet online
JJerome schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:41:
@Stefan87 Ik zit in dezelfde situatie, helaas ook nog niet uitgevogeld dus ik ga dit topic op de voet volgen :-)

Op zich maakt het waarschijnlijk niet veel uit of de belastingdienst het gewoon als loondienst ziet, de extra kosten die daarbij horen zou je kunnen meenemen in je vergoeding. Maar het is inderdaad wel lastig uit te vogelen waar je in deze situatie nu precies onder valt. En, stel dat je het wel gewoon prima vind om alle loonheffingen af te dragen (inclusief het werkgevers gedeelte), ook hoe dat precies werkt is lastig te vinden.

Ik neig zelf naar "gewoon" freelance, met gebruik van alle mkb-aftrekposten die daar bij horen, maar dat is wel een risico.
Je haalt hier heel wat dingen door elkaar.
Als jij voor 1 bedrijf werkt en de BD vind dat jij geen ondernemer bent, wilt dat niet zeggen dat je dan ineens automatisch in loondienst bent.

Eigenlijk zijn er vier mogelijkheden.

- Loondienst, lekker makkelijk elke maand netto je loon op de rekening.

- ''Freelancen'' en inkomsten aangeven als ''inkomsten uit overig werk''

- Ondernemen met een éénmanszaak waarbij je inkomstenbelasting betaald over je winst.

- Ondernemen met een BV waarbij je eigenlijk in loondienst bent van je BV.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 27-08-2020 16:52 ]

• Stefan87
Ernemmer schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:44:
[...]

Je haalt hier heel wat dingen door elkaar.
Als jij voor 1 bedrijf werkt en de BD vind dat jij geen ondernemer bent, wilt dat niet zeggen dat je dan ineens automatisch in loondienst bent.

Eigenlijk zijn er vier mogelijkheden.

- Loondienst, lekker makkelijk elke maand netto je loon op de rekening.

- ''Freelancen'' en inkomsten aangeven als ''inkomsten uit overig werk''

- Ondernemen waarbij je inkomstenbelasting betaald over je winst.

- Ondernemen met een BV waarbij je eigenlijk in loondienst bent van je BV.
Wat zal jij in mijn situatie adviseren?

• Ernemmer
  • Niet online
Stefan87 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:47:
[...]

Wat zal jij in mijn situatie adviseren?
Ik weet niet wat jouw ambities zijn, maar gewoon ondernemen als éénmanszaak is het makkelijkste.
De aansprakelijkheid kan je afdekken in een contract en heb je geen BV voor nodig.
Wel zorgen dat er in je contract staat dat die onder het Nederlandse recht valt, anders moet je zo ver reizen om jezelf te verdedigen.

[ Voor 16% gewijzigd door Ernemmer op 27-08-2020 17:41 ]

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Stefan87 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:15:
[...]

Zeg maar nee, dan krijg je er twee!

@jeanj Het lijkt mij verstandig om dit eens goed uit te zoeken. Heb je toevallig wat meer informatie?
Nee helaas niet en geen ervaring er mee

Ik haal niet uit je verhaal of je wordt ingehuurd op uur basis (en de verantwoordelijkheid voor het product ligt bij het bedrijf wat je inhuurt) of om een product te leveren (en jij bent verantwoordelijk voor het resultaat)

Als het tweede is dan sowieso zou ik idd 1 of 2 bv's te nemen. Vergeet ook niet een goede verzekering te nemen en op te nemen in het contract (als dat kan) dat je hoogstens aansprakelijk bent voor het bedrag wat je verzekering uit keert. Check ook onder welk recht het contract valt. Check of je verzekering je dekt in America....

Als het eerste is dan zou ik, gezien de juridische cultuur, in Amerika het zeker over wegen. Ik heb er geen ervaring mee ben deskundige en ik kan het zeker niet goed beoordelen, dus laat je hier goed over adviseren.

Een andere reden om 1-2 bv's te nemen is een fiscale, er is ergens een omslag punt (tussen zzp en freelance), afhankelijk van je omzet. Je zou zelfs nog buitenlandse bv's kunnen overwegen voor wat belasting ontwijking , maar dat is expert werk en daarom zou ik het in eerste instantie niet doen, tenzij je echt veel omzet/winst maakt (en dus belasting betaald)

NB voor transparantie ik ben zelf zzp-er in NL, en heb een eenmanszaak, en een verzekering.

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
@Stefan87 Ik doe zelf precies hetzelfde en ben gewoon ondernemer voor de inkomstenbelasting. Ik weet niet hoe veel je verdient, maar je zou kunnen overwegen om een BV te nemen en dan heb je hoe dan ook geen gedoe met het aantal opdrachtgevers. In de eerste jaren doet de belastingdienst overigens niet zo moeilijk (zelfs bij een controle) als je maar 1 opdrachtgever hebt, want je bent uiteindelijk nog startende.

Je contract maakt ook niet zo veel uit, want je kan waarschijnlijk toch op elk moment ontslagen worden. Ik zou me daar ook niet druk om maken, want dat is gewoon normaal (employment at will) in de meeste staten en ze gaan je echt niet zo maar ontslaan zonder dat je dat ziet aankomen.

Met betrekking tot aansprakelijkheid valt het ook allemaal wel mee. De vraag is uberhaupt hoe een Amerikaans bedrijf bij jou in Nederland verhaal gaat halen (en omgekeerd ook). Dat is nog niet zo eenvoudig.

Ik heb zelfs aanspraak op WBSO subsidie voor de werkzaamheden die ik in de VS doe.
Pagina: 1