Welke stream dienst geluid kwaliteit verschil

Pagina: 1
Acties:
  • 1.064 views

Vraag

• Ronaldcycling
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-12-2023
Er zijn verschillende stream diensten die hun muziek aanbieden zoals Spotify, Tidal en Deezer enz

Spotify gaat voor 20kbit/s
Tidal hifi gaat voor 24-bit/96kHz

Nu vraag ik mij af of er ervaringen zijn die het verschil horen. Het heeft toch te maken met de weergave volume en het aantal Hertz wat je kan horen?

Ik lees veel op het net maar dat is meer theorie maar weinig ervaringsgebruik.

Alle reacties

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:24
Ik begrijp niet helemaal wat je wil weten en waar je naar op zoek bent. Je haalt ook wat dingen door elkaar: Spotify heeft geen streams van 20kbit/s maar van 320 kbit/s. Er is genoeg te vinden op internet over de verschillen in streams tussen de verschillende aanbieders, zoals je noemt is dat natuurlijk (deels) theoretisch en het lastige is dat je het verschil waarschijnlijk pas gaat merken tussen bijv. een Tidal en een Spotify als je apparatuur hebt die ook kwalitatief hoogwaardig is.

Als je dus op zoek bent naar advies voor welke dienst, dan zou je wat dat betreft meer moeten delen over de apparatuur waar je het mee gaat gebruiken. Tegelijkertijd zou ik zeggen: zoek op internet een beetje uit welke diensten de muziek bieden waar jij blij van wordt, sluit vervolgens een keer een maand een abonnement af (desnoods bij meerdere, hoewel Spotify ook een gratis abonnement heeft met reclame, volgens mij zijn de streams daar niet van lagere kwaliteit maar dat zou je dan even moeten opzoeken). Vergelijk en kijk welke prijs/kwaliteit verhouding jij het beste vindt. Zowel qua kwaliteit van muziek als qua aanbod van muziek. Je kan nog het mooiste geluid hebben via aanbieder X, maar als zij weinig muziek hebben die in jouw smaak valt, heb je daar natuurlijk vrij weinig aan.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-05 13:55
Het aantal bits/s geeft eigenlijk aan hoeveel informatie er per seconde beschikbaar is om het geluid weer te geven. Theoretisch als alles goed geëncodeert is heb je met hogere bits/s dus ook meer geluid om te horen = 'betere' kwaliteit. Dit heeft wel een limiet natuurlijk, je kunt niet gbits/s aan muziek gaan streamen en verwachten dat er ineens veel meer te horen is, het moet er in eerste instantie ook wel zijn ;)

De 24-bit/96kHz gaat over de sample size/sample rate: Hoe vaak per seconde wordt er een stukje informatie opgeslagen, en hoeveel dan? Bij Tidal is dat inderdaad aanzienlijk hoger dan de meeste streamingdiensten. Ook dit betekent uiteindelijk weer: meer informatie per seconde = 'beter' geluid.

Dan kom je nog bij je apparatuur. Als jij Tidal gebruikt om te streamen, en vervolgens oordopjes van 2 euro dan doe je de streaming kwaliteit te kort. Andersom, als jij een geluidsfragment hebt dat slechts 100kbit/s is en je hebt high end audio apparatuur dan wordt vaak pijnlijk duidelijk dat het geluid niet is zoals je verwacht (vervormd, blikkerig, ruis bijv.).

Daarnaast zijn er een hoop mensen die op goede apparatuur het verschil tussen 320kbit/s en 256kbit/s heel goed horen, en een hoop die het niet horen. Belangrijkste tip die ik je kan meegeven is: Luister met je eigen apparatuur naar je favoriete/meeste bekende muziek op beide platformen, en bekijk dan of je inderdaad verschil hoort.

Mijn ervaring zelf is dat er een bovengrens is. Het verschil tussen Spotify op 320kbits (High quality) en Tidal op hoge kwaliteit hoor ik nauwelijks, heeeel soms vind ik er iets verschil te horen maar vaak vind ik het zo subtiel dat omgevingsgeluid het al weg drukt. Verschil tussen Spotify op 320 en op 256 of lager vind ik wel merkbaar, dan hoor ik toch wel wat afkapping hier en daar en als ik rustig aan het luisteren ben irriteert me dat wel, maar tijdens gewoon werkzaamheden kan ik dat ook al weer een stuk minder horen.

Dat is mijn ervaring, ik ken een aantal mensen en weet dat er een hoop mensen zijn die wel (veel) verschil horen en dat lijkt me heerlijk, toen ik eindelijke wat meer high end audio apparatuur kon betalen kon ik mijn favoriete muziek helemaal opnieuw ontdekken en dat was waanzinnig :)

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-05 18:19
Ik heb er geen ervaring mee (heb enkel Spotify), maar weet dat ook op audiokwaliteit vaak wordt gestreden met cijfers die zelden een praktische meerwaarde hebben.

24bit/96khz is leuk, maar als je niet de spullen of het gehoor hebt om het waar te nemen, heb je er niet zoveel aan. Zie het als een auto met een topsnelheid van 350km/u die je vervolgens enkel gebruikt voor de boodschappen een straat verderop.

24bit/96 kHz heeft als ik het goed heb, met dynamisch bereik te maken. Oftewel hoe groot het verschil is tussen de delen met laag volume en delen met hoog volume binnen een liedje. Het zegt volgens mij ook hoe vaak per seconde die volume verschillen kunnen plaatsvinden en hoeveel tussenstapjes dat kunnen zijn.

Dat zegt dus iets over de maximale potentie, maar wordt gelimiteerd door de kwaliteit van de bron. Veel hedendaagse muziek heeft maar weinig dynamisch bereik, dus heeft het voor die muziek al geen meerwaarde.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-05 09:19
Ik zou zeggen.. neem bij beiden een maandje proefabbo en hoor zelf het verschil.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
In Audio en HiFi zijn daar wel wat topics over te vinden zoals bijvoorbeeld:
Spotify vs Deezer vs Tidal
[Muziek Streaming Diensten] Echte praktijkervaringen gezocht
;)

[ Voor 4% gewijzigd door S1NN3D op 27-08-2020 08:49 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Ik zou dan ook voorstellen om in Spotify vs Deezer vs Tidal verder te gaan. Nog een topic over hetzelfde onderwerp voegt niets toe. Tevens is deze TS niet zodanig uitgewerkt om dit topic als primair te laten gaan.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.