Het aantal bits/s geeft eigenlijk aan hoeveel informatie er per seconde beschikbaar is om het geluid weer te geven. Theoretisch als alles goed geëncodeert is heb je met hogere bits/s dus ook meer geluid om te horen = 'betere' kwaliteit. Dit heeft wel een limiet natuurlijk, je kunt niet gbits/s aan muziek gaan streamen en verwachten dat er ineens veel meer te horen is, het moet er in eerste instantie ook wel zijn
De 24-bit/96kHz gaat over de sample size/sample rate: Hoe vaak per seconde wordt er een stukje informatie opgeslagen, en hoeveel dan? Bij Tidal is dat inderdaad aanzienlijk hoger dan de meeste streamingdiensten. Ook dit betekent uiteindelijk weer: meer informatie per seconde = 'beter' geluid.
Dan kom je nog bij je apparatuur. Als jij Tidal gebruikt om te streamen, en vervolgens oordopjes van 2 euro dan doe je de streaming kwaliteit te kort. Andersom, als jij een geluidsfragment hebt dat slechts 100kbit/s is en je hebt high end audio apparatuur dan wordt vaak pijnlijk duidelijk dat het geluid niet is zoals je verwacht (vervormd, blikkerig, ruis bijv.).
Daarnaast zijn er een hoop mensen die op goede apparatuur het verschil tussen 320kbit/s en 256kbit/s heel goed horen, en een hoop die het niet horen. Belangrijkste tip die ik je kan meegeven is: Luister met je eigen apparatuur naar je favoriete/meeste bekende muziek op beide platformen, en bekijk dan of je inderdaad verschil hoort.
Mijn ervaring zelf is dat er een bovengrens is. Het verschil tussen Spotify op 320kbits (High quality) en Tidal op hoge kwaliteit hoor ik nauwelijks, heeeel soms vind ik er iets verschil te horen maar vaak vind ik het zo subtiel dat omgevingsgeluid het al weg drukt. Verschil tussen Spotify op 320 en op 256 of lager vind ik wel merkbaar, dan hoor ik toch wel wat afkapping hier en daar en als ik rustig aan het luisteren ben irriteert me dat wel, maar tijdens gewoon werkzaamheden kan ik dat ook al weer een stuk minder horen.
Dat is mijn ervaring, ik ken een aantal mensen en weet dat er een hoop mensen zijn die wel (veel) verschil horen en dat lijkt me heerlijk, toen ik eindelijke wat meer high end audio apparatuur kon betalen kon ik mijn favoriete muziek helemaal opnieuw ontdekken en dat was waanzinnig