[Muziek Streaming Diensten] Echte praktijkervaringen gezocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Wie heeft uitgebreide vergelijkende ervaringen opgedaan met meerdere betaalde muziek streaming diensten?
Leuk om ervaringen te delen en te zien wat je uiteindelijke keuze is geworden. En vooral waarom.

Ik ben benieuwd wie zelf al een uitgebreid vergelijkend onderzoek heeft gedaan. En dan bedoel ik uitgebreid vergelijken en geen reacties van 'Spotify is de beste, daarom'. :P

Er zijn inmiddels zoveel streaming diensten dat het vergelijken een langdurige kwestie gaat worden.
Als je op reviews afgaat spreekt een review een andere zo weer keihard tegen. Neem de Vara Kassa test van dit jaar: Spotify werd daar de winnaar om de muzikale ontdekkingen. Mooi dacht ik, duidelijk. Hopla, deze site beweert juist het tegendeel dat Google Play Music beter is dan Spotify omdat die betere persoonlijke aanbevelingen doet. Pffft en weer terug bij af!
http://www.techinsider.io...etter-than-spotify-2016-4

Mijn ervaringen
Ik heb Spotify een maand uitgeprobeerd en heb nu sinds een paar dagen Google Play Music met de actie van €1 voor 3 maanden. Nog te kort om conclusies te trekken.
Behalve dat Google Play Music een heel andere benaderwijze kent met gepersonaliseerde playlists zoals 'Zwelgen in zelfmedelijden'. :P

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2u5xqgm.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Bijzonder!

Niemand die zelf ervaring heeft met verschillende betaalde streaming diensten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10 14:50
CR2032 schreef op zondag 18 september 2016 @ 18:37:
Bijzonder!

Niemand die zelf ervaring heeft met verschillende betaalde streaming diensten?
Inderdaad, erg vreemd dat hier geen enkele reactie op komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swagger
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 17:31
Ik gebruik momenteel SoundCloud & Spotify, voornamelijk Spotify. Ik heb ook 9 maanden TIDAL gebruikt. En een maandje Deezer uitgeprobeerd. Heel uitgebreid heb ik ze niet tegen elkaar op gezet maar..

SoundCloud heeft mij een beetje verloren, veel nummers die voordat er een betaalde service kwam zijn nu niet meer beschikbaar voor free users. Ook al zijn deze nummers gratis te downloaden (via de artiest zelf). Verder prima voor de meer obscure muziek. Geluidskwaliteit is minder dan andere streaming diensten. Aangezien de meeste nummers door ons, gewone gebruikers wordt toegevoegd. Het maken van playlists is wat omslachtig en ik mis een eigen applicatie op Windows. De iPhone/Android app is naar mijn mening ook matig. Veel (officiële) muziek wordt er ook niet op aangeboden, ook al heeft deze het grootste aanbod van muziek, is voor mij dus totaal niet vergelijkbaar met andere streaming diensten.

Spotify, ik heb dit het langst gebruikt en het is mijn go-to streaming dienst. Is tegenwoordig van alle kanten ingehaald als het gaat om beschikbare nummers maar zelf heb ik daar nog geen last van gehad. Zoals ik zei, gebruik is SoundCloud voor deze nummers. Qua mobiele app en op Windows is het nagenoeg perfect. Al heeft iOS 10 nu wel een issue waarbij het previewen van tracks de app doet crashen, ik verwacht dat dit snel wordt opgelost. Kleinigheden die ik miste in TIDAL zoals het gebruiken van de vorige/volgende knop op m'n muis om door pagina's te bladeren. Het naar rechts swipen op tracks om deze toe te voegen aan de wachtrij. De ondersteuning door streamers. Naar mijn mening klopt het hele plaatje. Muziek ontdekken op Spotify werkt prettig d.m.v. aanbevolen nummers onderaan playlists. Hoe het zal met TIDAL kan ik me niet meer precies herinneren.

De combinatie Spotify & SoundCloud is naar mijn mening perfect, vullen elkaar goed aan.

Goed nieuws voor niet Apple Music gebruikers:
https://www.engadget.com/...eaming-exclusives-report/

Sinds vandaag heb ik ook de 3 maanden trial van Apple Music dus ik ga even kijken hoe het daar is. Deezer heb ik zelf nooit de kans gegeven, tijdens de maand dat ik Deezer in gebruik had heb ik toch veel gebruikt gemaakt van Spotify.

[ Voor 7% gewijzigd door Swagger op 18-09-2016 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarach
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-07 13:22
Werk zelf in een hi-fi zaak. Aldaar heb ik beschikking om de verschillende muziekdiensten uit te proberen. Na enkele maanden kom ik persoonlijk op de volgende conclusie uit:

Kijk wat voor jou zelf het beste werkt. Denk daarbij well aan crossplatform ondersteuning (Bijvoorbeld het toevoegen van lokale muziek dat wel in Spotify kan, maar niet in Tidal) en integratie met bepaalde apparatuur (Sonos, HEOS etc.) . Het komt vaak voor dat je de dienst op verschillende paltformen gaat gebruiken, het is dan prettig om zonder "gemieter" direct te kunnen genieten van je muziek. Had zelf het probleem met Tidal op Windows Phone dat ik het gewoon nooit met hetzelfde gemak kon gaan gebruiken met Sonos zoals dat op Android of Apple wel kan.

Wat mij persoonlijk opvalt is dat het muziekaanbod en het design van de apps nog wel aardig kan verschillen. Zo heb je bijvoorbeeld op Spotify geen mogelijkheid om Beyoncé te beluisteren wat dan weer wel op Tidal mogelijk is. Helaas voor mij is Rammstein niet te beluisteren op Tidal, wat dan wel weer kan op Spotify. Verschillen als deze zijn tussen de verschillende diensten aanwezig, Anderzijds vind ik het aanbod klassiek uitgebreider op Tidal.

Ik adviseer je om gewoon eens flink te experimenteren met de diensten en zelf te kijken wat alle mogelijkheden zijn. Die proefabonnementen kosten tegenwoordig "peanuts" en geven je de perfecte mogelijkheid om voor een prikkie alle mogelijkheden te ontdekken.

[ Voor 12% gewijzigd door Yarach op 18-09-2016 21:40 ]

"You are not thinking fourth dimensionally!"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vertel mij eens waarom ik een betaalde streamingdienst zou moeten gebruiken als ik via Vtuner ca 20k aan radiokanalen aan kan in willekeurig welk genre, en een NAS heb met alle muziek die ik wil lokaal. Waar zit dan nog de meerwaarde van een betaalde dienst :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-10 13:45
Het niet meer moeten kopen van cd's/iTunes/Mp3's om je nas te vullen en een nog uitgebreidere bibliotheek met soms handige functies met aanbevelingen voor muziek en playlists.

Heb zelf Spotify ivm gratis bij telefoonabbo en een 2e 3 maand proefabbo TIDAL wat bij m'n streamer zat (Raumfeld).

Spotify is veel gelokaliseerder, Nederlands aanbod, playlists en hitlijsten, tidal is erg Amerikaans.
Heb idee dat er wat meer hifi gerichte albums/playlists op tidal staan.
Integratie van Tidal op streamer is beter, dat werkt vanuit de Raumfeld app, Spotify moet via de spotify app en via een omweg op 2 streamers tegelijk.

Vind zelf spotify ook wat rommeliger... maar dat is voorkeur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swagger
The Eagle schreef op zondag 18 september 2016 @ 21:54:
Vertel mij eens waarom ik een betaalde streamingdienst zou moeten gebruiken als ik via Vtuner ca 20k aan radiokanalen aan kan in willekeurig welk genre, en een NAS heb met alle muziek die ik wil lokaal. Waar zit dan nog de meerwaarde van een betaalde dienst :?
Zelf bepalen welke muziek ik luister (artiest/nummer) én de mogelijk hebben om radio te luisteren als ik dit zou willen. In plaats van muziek aanschaffen, CD rippen, op een NAS zetten en deze vervolgens alleen lokaal te kunnen gebruiken overal met een internetverbinding mijn muziek beschikbaar hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-09 12:17

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

Goed idee deze topic! Zullen veel mensen wat aan hebben die twijfelen alleen. Had inderdaad ook meer animo verwacht.

Hierbij dan mijn ervaring tot nu toe.

Ikzelf heb al een poosje spotify gebruikt dit omdat er in het begin weinig alternatiever waren en je krijgt het bij kpn er bij. (Zoals een echte hollander hou ik van gratis😜) vind ik spotify goed en makelijk in gebruik. Ook je kan heleplay list volgen zoals b.v. De top40 en word netjes iedere week bijgewerkt hoef je zelf niks te doen. Werkt super in de bose soundtouch app. Nu hebben we thuis alles gebaseerd met apparaten van het welbekende fruitmerk zit ik nogsteeds in een 2 strijd welke het uit eindelijk wordt spotify of apple music.. apple music is met zijn eigen apparaten super geintergreerd. Alleen het gemak van playlist zoals bij spotify b.v. Van top40 is lastiger of niet aanwezig altans nog niet gevonden.. data verbruik is apple music wel beter (zoals een test heeft uitgewezen alleen even kwijt waar het artikel stond) geluids kwaliteit heb ik niet echt verschil in gemerkt. En kan op beide al het muziek vinden die ik wil en zoek.

Iemand die mij de 2strijd kan oplossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Swagger schreef op zondag 18 september 2016 @ 22:46:
[...]

Zelf bepalen welke muziek ik luister (artiest/nummer) én de mogelijk hebben om radio te luisteren als ik dit zou willen. In plaats van muziek aanschaffen, CD rippen, op een NAS zetten en deze vervolgens alleen lokaal te kunnen gebruiken overal met een internetverbinding mijn muziek beschikbaar hebben.
Ik heb ook een hoop muziek op mn NAS, maar dat heb ik overal met een internetverbinding gewoon beschikbaar. En net als met de streamingdiensten kan ik ook offline muziek opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 21:05

skoozie

SCSI

Ervaring met:
Spotify: gratis" bij kpn alles-in-1
Deezer: 1 jaar gratis gehad (geheel 2015) bij aanschaf van een sonos box
Soundcloud: is niet betaald maar leuke manier om wat minder bekende muziek te ontdekken.
NAS: 125GB+ aan MP3's voor lokaal+Sonos gebruik, begonnen vanaf de Napster/Morpheus/Limewire tijd :D

Met mijn beperkte kennis kon ik op verschil in muziek het verschil niet horen tussen Spotify en Deezer.
Deezer had, toen ik het gebruikte, een betere optie om te zoeken op het genre lounge/deephouse. dat genre kan ik nog niet echt terug vinden in Spottify. Ik was echter steeds binnen de Deezer app de weg kwijt. de Spotify app vind ik fijner in gebruik, maar ook daar loop ik vaak te klooien. Alle 4 mijn ervaringen werken goed met Sonos waar de kwaliteit van de NAS soms achterblijft maar dat komt door de lage bitrate van de MP3-tjes. Vroeger had je MP3 spelers van 64MB opslag!

De reden dat ik nu Spotify heb als betaal dienst is dus omdat ik hem 'graits' heb en voldoet aan wat ik wil. ik stream meestak in de auto in high quality. soms mis ik nummers/artiesten en kan ik niet al mijn genres even goed vinden. voor dat soort momenten grijp ik naar Soundcloud. de NAS gebruik ik steeds minder door de streaming diensten en groeit ook niet echt meer.
Een laatste wens op apps zou zijn dat Youtube geluid door speelt met het scherm uit.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart_g
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-04-2023
Ik heb ervaring met Apple music en Tidal.

Eerst over Apple music. Als Mac gebruiker vind ik het fijn om iTunes te gebruiken. Het geheel is goed geïntegreerd in mijn set up. Nadeel is wel dat het niet meer helemaal duidelijk is wat in mijn lokale bibliotheek staat en wat er online staat. Ik vind dat niet zo'n probleem, omdat ik eigenlijk alleen nog maar stream. Verder werkt iTunes vertrouwd voor mij. Qua gebruiksgemak vind ik het dus wel een fijne dienst. Wat ik verder een groot pluspunt vind is de "voor jou" sectie. Daar doet Apple music allerlei leuke suggesties op basis van je favorieten. In mijn geval werkt dat erg goed en ik heb op die manier al diverse leuke nieuwe artiesten gevonden. Qua zoeken en beheer van je favorieten vind ik het ook prima werken. Geluidskwaliteit is gewoon goed. Al met al ben ik tevreden over Apple music.

Dan Tidal. Ik kreeg een 3 maanden abonnement bij mijn Dynaudio Xeo 2 speakers. Voor mij zit de meerwaarde in het hifi verhaal. Ik heb het idee dat Tidal echt wel wat beter klinkt dan Apple Music, maar het is dan ook 2 keer zo duur. De software ziet er gelikt uit en werkt zonder problemen. Ik moet nog wel wennen aan de bediening. Ook werkt airplay (ik speel via een airport express) wat omslachtiger dan via iTunes. Dat is een groot minpunt. Verder mis ik in het aanbod Metallica. Dat is er eigenlijk niet op Tidal. Afgezien van de geluidskwaliteit zie ik geen voordelen voor mij ten opzichte van Apple music. Ik ben er ook nog niet over uit of ik het die 10 euro extra per maand waard vind.

Ik vind het dan ook moeilijk om aan te geven wat de beste dienst is. Ik denk dat het niet zo makkelijk is om daar iets zinnigs over te zeggen. Het ligt aan voorkeuren qua bediening, maar ook wat past bij je setup. Nu past Apple Music het beste bij mij vanwege airplay. Mocht ik later via een ander device gaan streamen dan kan dat ook weer veranderen...

• Swagger
KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 19 september 2016 @ 12:52:
[...]

Ik heb ook een hoop muziek op mn NAS, maar dat heb ik overal met een internetverbinding gewoon beschikbaar. En net als met de streamingdiensten kan ik ook offline muziek opslaan.
Duidelijk, dat wist ik niet. Maar dan blijft er alsnog het aanschaffen van de muziek en deze op de NAS zetten over. Een meerwaarde kan er in ieder geval wel zijn. Ook gigantische aanbod van muziek waardoor iedereen wel iets te luisteren heeft (bijvoorbeeld met meerdere mensen in de auto of bij een feestje thuis).

• KeRsTmAnNeKe
En de muziek is van jezelf... als een streamingdienst de samenwerking met label X of artiest X stopt dan verdwijnt deze, op je NAS blijft deze behouden (tenzij Apple toestanden, maar das een ander verhaal)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik kwam laatst trouwens tot de conclusie dat http://www.pandora.com ook in NL beschikbaar is. Heb ik in de US wat ervaringen mee gehad, was best prettig :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Iemand hier nog recent ervaring tussen Spotify en Deezer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rotjeknor54
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 12:49
Ik heb bijna 6 maanden Deezer gehad. Ben een luie luisteraar en laat me graag verrassen door de streaming dienst met nieuwe nummers, die op mijn smaak gebaseerd zijn.
Na Apple Music, vond ik het prettig te werken met de zeer 'eenvoudige' interface. De "flow' die muziek genereert op basis van je voorkeuren vond ik in het begin fijn, maar later ontdekte ik dat muziek wel vaak herhaald werd.
Nu een paar maanden Spotify en ik ben verslaafd aan 'Weekly discover', een playlist, die wekelijks vernieuwd wordt en die goed aansluit bij mijn luistergedrag. Verder ben ik erg tevreden over de Spotify connect. Vanuit elk apparaat kun je stream op je audio (of in mijn geval ook Android TV) sturen. Erg makkelijk.
Het nieuwe familie abonnement van Spotify is voor ons gezin een uitkomst. Iedereen heeft nu zijn muziek en niemand wordt eraf gegooid omdat iemand op een anders account luistert.

• Moris
Mooi, bedankt voor je bijdrage ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroDarkThirty
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 30-01-2024
Ik heb een casus.

Ik heb mijn mobiele abonnement bij T-Mobile. Via T-Mobile ben ik geabonneerd op Deezer Family. Iedereen blij, lekker streamen op mobiele device & PC.

Echter... voor mijn werk heb ik een iPhone 6s icm een abonnement van KPN.

Sommige van mijn collega's zijn prive ook aangesloten via KPN en gebruiken Spotify dus ook op hun iPhone. Echter, als ik via Deezer muziek wil streamen op mijn KPN iPhone via het KPN netwerk, dan krijg ik de mededeling "Fout: kan niet afspelen. De gevraagde inhoud is niet aan het laden." Via WiFi (niet zijnde KPN) lukt het wel.

Met andere woorden... blokkeert KPN de Deezer dienst om zo mensen ri Spotify te pushen ? En mag dat eigenlijk wel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canth
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-10 15:42
Niet echt vergelijkings ervaring, maar ik ben ook een langdurige gebruiker van Spotify. Ben vooral fan van de discover weekly functionaliteit en de radiostations. Sinds kort kan ik ook rechtstreeks vanuit de Spotify app naar mijn Sonos systeem streamen, ben dus erg enthousiast over Spotify. Ik hoor overigens graag ervaringen van andere systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Gezien de eerste pagina's van topics geen alternatieve draad opleverde, blaas ik deze wat leven in.

Ik heb ondertussen vrijwel alle streaming diensten geprobeerd. Om diverse redenen heb ik een aantal afgeserveerd en heb ik nu Groove op mijn Android device (ook al werkt de app brak). Wat ik opmerkte in mijn zoektocht is dat er 2 manieren zijn van het beheren van de muziekbibliotheek en dat niemand op het internet dit benoemt. Wat raar is, want dit is de basis van hoe je een dienst gebruikt :?

Manier 1: Lijst en filter.
In een aantal diensten (Spotify/Groove/Apple) wordt alles in 1 lijst gezet. Binnen deze lijst kan je filteren op albums/artiesten/tracks. Voeg je dus een album van Muse toe, dan zie je Muse ook terug in je Artiestenlijst.

Manier 2: Separate lijsten
De andere manier (Deeze/Tidal/Qobuz) beschouwt artietsen, albums, en tracks als volledig separate lijsten en niet als filter in je bibliotheek. Dus als je een album van Muse toevoegt, komt Muse niet bij de artiestenlijst te staan.

Over het algemeen prefereer ik de eerste manier. Dit maakt het makkelijker om alle muziek van een artiest af te spelen, eventueel zonder dat ene album dat ik niet leuk vond en dus niet in mijn library heb staan. Ook geeft het een mooi overzicht van alle muziek die in de bibliotheek zit.
Echter het nadeel van manier 1, is dat ook artiesten waar ik maar 1 nummer van heb in de lijst staan. Dus ik kan niet even door enkel mijn favo bands heen scrollen; oftewel veel clutter van bands met enkele nummers.

Is er ondertussen een dienst die deze combineert?
Dan denk ik bijvoorbeeld aan het opdelen van de bibliotheek met tags. Oftewel Muse wil ik bewaren maar luister ik niet vaak; taggen met 'old' en 'verjaardagen'. Of wat anime muziek taggen met 'recent' en 'japans'.
Playlists zouden het ook kunnen oplossen, echter dat vind ik op dit moment bij de meeste diensten te veel hassle. Even door de lijst scrollen en een artiest op zetten is minder moeite dan elke keer de tracks in een playlist bijwerken.

Diensten die ik per principe niet heb:
Spotify door hun privacy policy: Heb het zelfs bij hun nagevraagd, maar ze harken van alle klanten data binnen, of je nu betaald of niet. Overigens reageerden ze pas na een onacceptabele 6 weken op mijn email.
Google Music: Wederom privacy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Ik weiger DRM, dus kan helaas mijn ervaring niet delen. Wil wel over als het DRM loos is en 24/192 kwaliteit.

Grootste deel van mijn muziek collectie is SACD/DVD Audio of HDTracks. Helaas non legaal, maar gewoon simpelweg met de reden dat er geen goed alternatief bestaat waar wel hoge kwaliteit audio gewaardeerd wordt.

Ben groot plaatliefhebber en RtR heb ik ook een stevige collectie in de laatste 25 jaar verzameld. Maar voor eenvoudige luisteren wil ik HD Digitale Audio. Gewoon omdat deze audio met liefde is overgezet van de originele master tapes en niet zoals met CD's waar ze zo goedkoop mogelijk en snel de conversies hebben doorgevoerd eind jaren 80 tot ver in de jaren 90. Wat totaal ruk conversies zijn en wat ze ook nu durven toe te geven. Al die CD's kunnen linearecta de afval bak in want het is een grove belediging, Alleen al de keuze voor 16/41 ipv DAT kwaliteit was al een zware belediging midden jaren 80 en wat was ik blij toen SACD eind jaren 90 om de hoek kwam kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-10 21:45
Ik gebruik zelf geen Spotify of andere betaaldiensten. Vindt het het geld niet waard omdat ik al een behoorlijke muziekcollectie heb waar ik naar luister.

In de auto en onderweg stream ik vaak via TuneIn app om verschillende radio stations van mijn interesse beluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
In de auto luister ik DAB tegenwoordig met lose antenne op dak, want ruit antenne is echt waardeloos, Klassieke zender en Arrow. Goed genoeg, gedoe met usb sticks ben ik ook wel klaar mee.

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:08
Leuk topic. Ik gebruik sinds een aantal maanden Spotify. Daarvoor 1,5 jaar Tidal, goedkoop gescoord via de aankoop van een aantal waardebonnen op Marktplaats. Wilde graag kijken of ik het verschil in geluidskwaliteit zou horen op mijn Bluesound Node 1 streamer en Arcam DAC.

Ik moet zeggen dat ik het verschil duidelijk hoorde, ook als ik een Chromecast gebruikte in plaats van de Node. Het geluid vond ik veel voller klinken, met meer detail. Nu toch teruggegaan naar Spotify omdat ik streaming diensten vaak gebruik als achtergrond muziek en om nieuwe albums te beluisteren. Als ik iets heel goed vind dan koop ik het op LP. Vinyl is voor mij meer voor het aandachtig luisteren.
Voordeel van Spotify t.o.v. Tidal vind ik de playlists, daar zijn er veel meer van dan bij Tidal, ook zijn ze beter uitgewerkt. Ook fijn dat er zoveel platenmaatschappijen en andere aanbieders playlists op Spotify aanbieden. Zo ontdek je snel leuke nieuwe muziek. Discover weekly, hier al vaker genoemd, is ook erg fijn.

• NeWSJuNK
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:54
Inderdaad leuk topic! Ik heb al meer dan een jaar spotify Premium en dat bevalt goed. Ook luister ik vaak internet radio waar ik regelmatig de meest fraaie nummers voorbij hoor komen van bekende en minder bekende artiesten. 9 van de 10 keer vind ik het desbetreffende nummer ook op spotify. De geluidskwaliteit is wel erg wisselend. Het internet radio station waar ik regelmatig naar luister klinkt beter.
Met andere diensten heb ik geen ervaring maar ben nog steeds enthousiast over spotify.

• timadriaans
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-10 17:26
Ik ben vooral benieuwd naar de verschillen in audio kwaliteit.

Als ik een lossless-flac luister op mijn hifi systeem, hoor ik echt een groot verschil met de gemiddelde spotify tracks. Ik lees op internet veel comments die beweren dat het verschil niet te horen is, maar dat is het wel.

Tidal zou lossless zijn als ik het goed heb begrepen. Ga ik er dan ook beduidend op vooruit in audio kwaliteit wanneer ik Tidal via Airplay over mijn receiver stuur?

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Hier Spotify premium. Heb hem op de hoogste audio kwaliteit staan en op zich is het best prima te luisteren. Muziek wat ik echt wil luisteren koop ik op LP. Maar voor zo naar te luisteren is Spotify voor mij ideaal. Ik heb een brede muziek smaak gaande van Opeth naar Wardruna en van Chopin naar Elvis. Ik heb vroeger heel veel moeite moeten doen om sommige muziek te vinden 'Sopor Aeturnus' Nu staat dat ook gewoon op Spotify.

Kwa audio geluid, vind ik het best acceptabel.
Ik heb even Tidal gebruikt maar dat vond ik te duur, dat was wel iets beter maar ook weer een keer zo duur.
Dan moet ik toch echt eerst investeren in betere apparatuur en meer verdienen :p

Apple music vind ik gelijkwaardig aan spotify kwa geluid. Heb dat ook even geprobeerd en daarin hoorde ik geen verschil.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

• NeWSJuNK
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:54
Ik luister zowel Spotify als McIntosh music in 320 KBPS. McIntosh music klinkt (veel) voller dan Spotify. Misschien met uitsturing te maken ?

• PVD66
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-10 18:32
timadriaans schreef op donderdag 28 september 2017 @ 13:48:
Ik ben vooral benieuwd naar de verschillen in audio kwaliteit.

Als ik een lossless-flac luister op mijn hifi systeem, hoor ik echt een groot verschil met de gemiddelde spotify tracks. Ik lees op internet veel comments die beweren dat het verschil niet te horen is, maar dat is het wel.

Tidal zou lossless zijn als ik het goed heb begrepen. Ga ik er dan ook beduidend op vooruit in audio kwaliteit wanneer ik Tidal via Airplay over mijn receiver stuur?
Nee Tidal via Airplay geeft zeker geen verbetering maar een verslechtering.
Neem een goede streamer voor Tidal.

Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dupondje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-09 13:27

dupondje

Powa 2 Tha PPL :)

Het verbaast me telkens hoeveel mensen er Spotify gebruiken. Terwijl ik persoonlijk Spotify een van de slechtere vind.
Ik luister vooral naar elektronische muziek en geen mainstream, dus dit kan natuurlijk een volledig ander beeld geven!

Spotify
+ Software voor Linux & Android
+ Playlists
+ De mainstream, waardoor zo goed als alle platenlabels hier gebruik van maken
- Bij radioshows (bijvoorbeeld Above & Beyond Group Therapy) ontbreken regelmatig tracks (wegens licensing)
- Zo goed als elk mixalbum ontbreekt de continuous mix

Deezer
+ Flow
+ Uitgebreid aanbod
+ Zoekmogelijkheden (bv zoeken op label etc)
- Ook hier ontbreken regelmatig tracks uit radioshows
- Helaas ook hier zo goed als elk mixalbum zonder de continuous mix

Google Music
+ Beste app op android
+ Snelle interface
+ Zo goed als nooit een ontbrekende track in radio show
+ Mixcd tenminste included :)
- Mindere search (bv niet op label)
- Bepaalde gaten in de content (vooral lokale muziek)

Tidal
+ Groot aanbod (een van de beste eigenlijk), sterk gegroeid het laatste jaar allesinds
+ Zo goed als nooit een ontbrekende track in radio show
+ Mixcd is hier ook included
- Ook hier niet mogelijk om op bijvoorbeeld een label te zoeken
- Radioshows komen precies soms wat 'achter' :)

Ik heb allesinds al gemerkt dat het echt lastig is om een dienst te hebben die alle aanbod heeft.
Tidal lijkt me hier atm (voor mijn profiel) het beste te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robin84
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:28
Ik heb tot nu toe altijd Spotify gebruikt, maar moet zeggen dat de afgelopen maanden de beperkte library mij wel duidelijk begon te worden. Vanaf vandaag overgestapt naar Apple Music (vanwege de grote library).

Eerste indruk is dat er iets meer dynamiek lijkt te zitten in de muziek. Misschien is de audio output van de verschillende diensten vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:40
dupondje schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 22:03:
Het verbaast me telkens hoeveel mensen er Spotify gebruiken. Terwijl ik persoonlijk Spotify een van de slechtere vind.
Ik luister vooral naar elektronische muziek en geen mainstream, dus dit kan natuurlijk een volledig ander beeld geven!

...............
Mensen, zoals ik, stellen hele andere eisen aan de streamingdienst dan dat jij doet. Jij kan dat wel een van de mindere vinden, maar bij mij sluit het perfect aan op mijn wensen.
Verder merk ik in mijn omgeving dat Spotify prima voldoen en mensen hierdoor niet de alternatieven (hoeven te) gebruiken. Het zit ook nog in mijn KPN-pakket, dus nog gratis ook :).

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbiestone
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-04-2024
Wat een uitvinding die muziekdiensten !! En dan zeker TIDAL waar ik al enkele jaren in cd kwaliteit van geniet met de Sonos connect rechtstreeks naar mijn versterker.
En dat zegt niet een jonge gast hier maar een bijna 60 jarige.
Al lezend op de webpagina van Bluesmagazine zie ik nieuwe cd releases die ik op uitzonderingen na allemaal in cd kwaliteit vind in Tidal.
Ieder die afstand kan doen van het fenomeen "verzamelen" is hier op de goede plaats.
Niets geen teleurstellingen meer dat een cd zo tegenvalt en waar je bijna 20 euro voor betaalde en waar je een maand lang Tidal voor kunt luisteren. Geen gezoek meer naar de cd's in je verzameling. En vooral je portemonnee zal goed gevuld blijven nu je niet meer honderden euro's uit hoeft te geven om wat afwisseling in het luisteren te houden.

De uitkomst voor ex vinyl fundamentalisten die hebben toegegeven aan het feit dat de terugkomst van de fossiele LP een hype is, en streaming in welke vorm dan ook de onoverkomelijke volgende stap zal zijn.
Alle schijven zijn naar mijn inschatting binnen nu en tien jaar helemaal verdwenen.

robbiestone.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roarrr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 30-03-2020
Al jaren een tevreden Spotify gebruiker.

Gewend aan de app werkt Spotify erg fijn.
Nu een maand Tidal Hifi aan het testen op mijn streamers. Voornamelijk om te testen of ik verschil hoor in audio kwaliteit.
Het verschil in bediening is voor mij geen issue aangezien ik hier snel aan wen.

Hoor ik verschil? Jazeker
Tidal Hifi klinkt beter op mijn streamers dan Spotify Premium op hoogste kwaliteit. Ik hoor meer detail in de instrumenten en vind het ruimtelijker klinken. De muziek lijkt meer als een geheel over te komen dan uit twee speakers voor

Is het mij de meerprijs waard?
Dat vind ik nu lastig te bepalen na 1 weekje luisteren. Van het weekend ben ik van plan om beide diensten naast elkaar te luisteren om tot een goed oordeel te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

Zelf gebruik ik on-the-go altijd Spotify. Veel handige functionaliteiten, charts, downloaden van je playlists en de kwaliteit is prima voor in de auto. Je merkt dat Spotify erg goed is in hun charts en playlisten die ze netjes bijhouden en wekelijks updaten. Ook zit er voor mij vaak nog wel wat leuks bij de aanbevelingen (Discover weekly).

Thuis gebruik ik Tidal voor het streamen in cd kwaliteit. Het verschil is (op een wat betere installatie) duidelijk te horen. Daarnaast krijgt Tidal ook een steeds groter aanbod van de MQA albums die er op staan, elke week zijn dit er wel een aantal. Hier zitten hele mooie studio versies tussen en klinken echt super.

Beide diensten samen zijn voor mij een prima combinatie. Thuis albums op cd kwaliteit via Tidal en on-the-go het gemak van Spotify.

(Spotify is een Family account, waardoor de extra kosten relatief laag zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qaatloz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:30
Ik heb zelf ervaringen met 2 streamingdiensten. Spotify en Qobuz.

Ik heb een voorkeur voor het luisteren naar klassieke muziek (juist ook wat onbekendere dingen als kamermuziek e.d.).

Van spotify heb ik alleen de free version gebruikt, maar in de tijd dat ik het gebruikte vond ik belangrijke pluspunten:
+ dat je makkelijk nieuwe muziek kon vinden op basis van suggesties
+ je niet exact gespelde zoektermen hoefde te gebruiken.
+- beperkte functionalteit android app, maar dat was vanwege gebruik free abbonement.
- Beperktere aanbod in geluidskwaliteiten (tov qobuz)
- wat beperktere bibliotheek op gebied van klassieke muziek vond ik wat minder

Qobuz heb ik nu een jaar premium (mp3 320 kbps) gebruikt maar ook wel wat albums op flac gekocht:
Voor mij belangrijke plussen:
+ Ruim aanbod (en in mijn ervaring meer focus op klassieke muziek)
+ Keuze uit hogere kwaliteiten (tot de 24bit 192 khz sampled muziek voor audiofielen)
+ offline tracks in android app (kunt ook veel (denk aan honderden tracks) offline halen voor je weg gaat)
- Zoekfunctie belabberd. Zodra je een spelfoutje in een naam maakt vind hij gewoon niets.
- Meerdere spelvormen van componisten (met name Russische zoals Tchaikovsky v.s. Tsjajkovski v.s.Tschaikowski) komen niet onder 1 componistenlabel te hangen dus het is hit & miss om de meest complete overzichten te krijgen
- Weinig tot geen gepersonaliseerde suggesties en playlists.
Pagina: 1