Welk accesspoint?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-01 19:06
Ik zoek een?
om op zolder fatsoenlijke wifi ontvangst /snelheid te krijgen zoek ik een ap/router. Zou het fijn vinden als deze ook een goed bereik heeft waardoor ik ook in de tuin nog redelijke verbinding heb zodat ik eventueel buiten in de tuin zou kunnen thuiswerken.

Wat is je budget?
max rond de 50 euro

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
op advies van dion_b zoek ik een ac1200 apparaat. Bij voorkeur met dfs. En naast een utp poort om te ontvangen, ook een utp poort om nog een apparaat op aan te sluiten.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
ik zat zelf te kijken naar deze apparaten :
AP's:
pricewatch: TP-Link AC1750 Wi-Fi Range Extender RE450

pricewatch: Netgear EX6120 - WiFi Range Extender

pricewatch: KPN Experia Wifi

pricewatch: TP-Link EAP225-Wall

pricewatch: TP-Link EAP225 Access Point AC1350 V3

router:
pricewatch: TP-Link Archer Draadloze Dual Band Gigabit Router Archer C1200

DFS heb ik nergens nog kunnen vinden. Wel van TP link een lijst gekregen met apparaten die wel DFS hebben maar die zijn te ver boven mijn budget.
Verder hebben de netgear en de tp link alleen een utp in. de 4e heeft enkel 100mbps utp poorten, 5e heeft voor zover ik kan zien geen extra utp uitgang.

Welke geschikte opties zijn er nog voor mij?

[ Voor 196% gewijzigd door DeRooney op 27-08-2020 20:41 ]

Alle reacties

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-05 17:12
Wat voor router heb je momenteel nu staan?

Als je budget het toe kan laten, dan zou ik kijken voor een MESH opstelling zoals de pricewatch: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (2-pack)

Je kan ze beide in Access Point modus zetten of je gebruikt er 1 als Router en de andere in AP modus.

Voordeel van deze units is ook dat ze zowel via draadloos als bekabeld (backhaul) kunnen verbinden met elkaar.

Zelf heb ik 3 van deze units door mijn huis en ze werken perfect met elkaar.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• DeRooney
Ik heb nu een experiabox v10a van Telfort staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

FreakNL

Well do ya punk?

Gezien het feit dat je extra poorten willen vallen de standaard AccessPoints met 1 uplinkpoort af.

Je kan naar een router kijken en die als AP configureren:
[HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

Of inderdaad APs met een extra poorten.

Maar belangrijker;

Bij WiFi is van belang:
Location, location, location.

Tuurlijk, kwalitatief goed spul kopen is ook belangrijk, maar als je die dan op een verkeerde plek hangt ben je nog geen steek verder.

Hoe ziet je huis eruit? En ga je kabels trekken vanaf je hoofd modem/router?

Vraag komt overigens wekelijks voorbij...
Wifi bereik verbeteren met enkel nieuwe router?
Mesh v.s. Accesspoints

De set die @Wylana linkt is prima. Trek twee kabels vanuit je Modem naar (bijvoorbeeld) de woonkamer en trapgat/zolder/whatever en sluit die dingen aan en je hebt waarschijnlijk overal prima bereik.. Maar dan praat ik over een huis van pakweg 130m2 en een klein tuintje wat grenst aan je woonkamer... Wel nog even de wifi van je bestaande router uitzetten, beter gewoon 1 netwerk/SSID door dezelfde fabrikant..

Heb je een groter huis zul je meer APs moeten aanschaffen.

Plaats ze gewoon strategisch, het lijkt me logisch dat je er niet 2 naast elkaar gaat hangen, dat helpt niet.. Gewoon een beetje verspreiden door je huis en desnoods nog 1 achterin de tuin/schuur/blokhut/overkapping als je een grote tuin hebt..

APs/Routers met een "groter" zendbereik is onzin en alleen marketing.
Ben(V) in "Advies nodig om degelijk netwerk te bouwen in ziggo gebied"
dion_b in "Zendbereik Router"
Frogmen in "Multiroom wifi advies"
Groentjuh in "Nieuwe router"

En ja, kabels trekken kan lastig zijn. Maar dat is niet iets waar je voor moet weglopen. Het is (zeker nu, maar eigenlijk al sinds de opkomst van internet/thuisnetwerken) integraal onderdeel van een goede huisinstallatie, net zoals gas, water en licht dat zijn. Mensen vinden het geen enkel probleem om een COAX kabel van X naar Y te leggen (TV) of een extra groep of 2 naar die nieuwe keuken (vaatwasser, inductie) maar voor netwerk/internet lopen ze allemaal te kloten met repeaters, powerline en wat dies meer zij.. Trek gewoon kabels (of laat het doen) en je kunt zo minimaal 10 jaar vooruit zonder ergernis...

Dit dus:
[TP-Link Deco M5] Ethernet Backhaul
Ze hebben in de dat topic wel wat probleempjes om de APs rechtstreeks aan de modem te koppelen (er schijnt nog een switch tussen te moeten, dat is eigenlijk raar, want je modem heeft een ingebouwde switch) maar het gaat even om het principe..

WiFi is ondersteunend, maar moet niet je backhaul zijn, da's gewoon koper (of fiber, als je echt een beroepsidioot bent :+)

Maar pas dus even op wat je koopt.. Als deze TP-LINK Deco problemen er echt zijn kun je misschien beter naar een ander merk kijken.. Ik kan daar echter te weinig over roepen omdat ik in 2014 daad bij woord heb gevoegd en ik sindsdien geen omkijken meer heb naar mijn WiFi (1x router -> twee utp kabels naar woonkamer (Airport Extreme) en zolder (Airport Express)). Dat werkt zo fantastisch dat ik nog nooit behoefte heb gehad om naar andere merken te kijken en ik daardoor ook totaal niet meer weet wat de markt doet.. Ik weet Ubiquiti goed spul verkoopt, dat blijkt wel op Tweakers keer op keer.

[ Voor 93% gewijzigd door FreakNL op 27-08-2020 14:05 ]

• DeRooney
utk kabel van experiabox naar de zolder ligt er al. Die heb ik gisteren van connectors voorzien.

Huis ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpJ2-evQeY_UiU4hmnO-w9p68jI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I6tkWmIkmGzk6D0GjFrnbZdb.jpg?f=fotoalbum_large

De experiabox geeft beneden een prima wifi verbinding. Op zolder is het echter belabberd. Daarvoor wil ik ook op zolder een goede wifi: zodat mijn dochter via telefoon / tablet genoeg wifi heeft maar eventueel ook op haar kamer gewoon huiswerk kan maken. En zodat ik op zolder op de werkplek ook voldoende ontvangst heb om thuis te kunnen werken via een externe inlog op de bedrijfsomgeving.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

FreakNL

Well do ya punk?

Een eenheidsworst huis dus ;) Net als het mijne.

Je bent qua dekking goed op weg, als dat AP op zolder een beetje centraal hangt (trapgat?) ben je al een heel eind op weg voor zolder / 1e verdieping.

De reden dat ik aanraadt om WiFi uit te schakelen op je Experia is omdat 1 ssid op meerdere apparaten vaak beter werkt als je daar dezelfde fabrikant/apparatuur voor gebruikt..

Alsnog kun je het wel gewoon proberen te mixen, of je gebruikt verschillende SSIDs...

[ Voor 42% gewijzigd door FreakNL op 27-08-2020 18:57 ]

• DeRooney
centraal hangen zou voor wifi wellicht het handigste zijn. maar omdat ik ook utp kabel in wil pluggen bij de werkplek, wordt dat hem niet. maar dat geeft op zich niet.

dit is de situatie op zolder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDJJcdRnHO20-L1nC3ey824f-0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cPsjcAfJeXnTdhqsWSgRdot8.jpg?f=fotoalbum_large

de wifi ontvangst op de kamer (vanaf de experiabox) is op zich goed (haalt nog 27 mbps heb ik van de week gemerkt.Alleen de wifi op de werkplek was heel belabberd: 6 mbps maar. terwijl daar het signaal niet belemmerd werd door een wandje of iets dergelijks. Maar bij de werkplek wil ik dus een kabel in kunnen pluggen, daarom wil ik daar de AP ook plaatsen.

• DeRooney
Aangepast lijstje met opties:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Access pointsKPN Experia Wifi€ 0,-€ 0,-
1Access pointsUbiquiti airCube AC€ 76,-€ 76,-
1Access pointsUbiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 75,53€ 75,53
1Modems en routersTP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (2-pack)€ 99,90€ 99,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 251,43

Net gehoord van de telfort support medewerker dat in sept en okt alle Telfort Thuis klanten overgaan naar KPN. Als dat gedaaan is kan ik ook de KPN Wifi Manager gebruiken en als die als resultaat geeft dat mijn wifi niet goed genoeg is kan ik de Experia Wifi krijgen. Maar om nou voor een 'misschien' tot die tijd te blijven wachten...
Pagina: 1