Mesh v.s. Accesspoints

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobams
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 02-06 12:15
Hi Tweakers,

Na lange tijd alleen lezen, vandaag mijn eerste bericht op de GoT.
Hoewel ik al een aantal topics heb gelezen wil ik met deze post toch wat vragen stellen over het dilemma mesh-systeem vs router+accesspoints.

Situatie:
We zijn recent verhuisd naar een huis van ongeveer 100m2 met twee verdiepingen.

Helaas is in dit huis de standaardrouter van Ziggo niet meer voldoende. Beneden is het bereik prima, maar op de eerste verdieping is deze een stuk minder.
Het aanschaffen van een wat krachtigere router(TP-Link Archer C1200) en de plaatsing in het trapgat maakten dat het bereik wel wat verbeterde. Helaas halen we in de twee achterste kamers(achter een betonnen draagmuur) nog steeds niet veel meer snelheid van 5Mbit/s.
Er lijkt ruimte om een kabel te trekken naar de eerste verdieping, maar deze kabel ligt er nog niet.

Doel:
- Goede wifi-dekking in het hele huis
- Niet te veel onderhoud(eenmalig goed instellen vind ik leuk om te doen, wekelijks klooien is niet mijn hobby)
- Enigszins future-proof (Nu hangen er een smart-tv, enkele laptops en telefoons aan. Wellicht komen er op den duur ook wat smart-home apparaten in huis)
- Nog geen specifiek budget voor ogen. Het moet goed werken, maar hoeft ook geen overkill te zijn(geen gigabit internetverbinding 8)7 )

Mogelijke oplossingen:
De ‘standaard-optie’ welke door onze provider werd aangeraden was een ‘Wifi-booster’
*Range extender
+ Goedkoop
- Trager
- Gedoe met verschillende SSID / Zelfde SSID maar niet automatisch overschakelende devices

Na wat rondkijken in verschillende web-winkels lijkt een mesh-systeem een populaire optie, bijv. de TP-Link Deco M5 of M9
*Mesh systeem
+ Makkelijk op te zetten
+ Prima internetsnelheden
- Prijziger

Uiteraard heb ik voorafgaand even op de GoT gekeken en hier lijken bedrade accesspoints (met name Ubiquiti AC Lite) in de smaak te vallen
*Router+Accesspoints
+ Internetsnelheid
+ Zekerheid van bekabelde verbinding
+ Configurabel?
- Kabels trekken
- Meer moeite te configureren (?)

Vragen:
Wat zouden jullie aanraden?
Een mesh-systeem zoals TP-Link Deco M5/M9 (of nog een andere?)?
Of een kabel trekken en een accesspoint installeren?

Als ik een accesspoint installeer; hoe zorg ik ervoor dat apparaten ook soepel overschakelen van de router naar accesspoint?
Kan ik gewoon een Ubiquiti AC Lite in de standaard modem/router van mijn provider prikken? Of is moet ik dit op een andere manier configureren?

Dank voor jullie hulp!
(Mocht dit al in een eerder topic besproken zijn dan hoor ik het ook graag)

Beste antwoord (via bobams op 21-08-2020 16:57)

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:42

FreakNL

Well do ya punk?

Doel:
- Niet te veel onderhoud(eenmalig goed instellen vind ik leuk om te doen, wekelijks klooien is niet mijn hobby)
Kabels trekken met APs...

Met al het andere blijf je toch kloten.

Kabels + APs is het meest stabiel. Ik heb dat in 2014 gedaan toen ik ging wonen waar ik nu woon (1 kabel naar de woonkamer en 1 kabel naar zolder/trapgat) en ik heb overal prima dekking. Behalve dan helemaal achterin de tuin, achteraf gezien had ik daar ook een kabel naartoe moeten trekken.

En dan hoef je echt niet perse de duurste van de duurste APs te kopen, lokatie is veel belangrijker.

Die van ziggo zijn ook goed (https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster/via-internetkabel) maar daar kun je er blijkbaar maar 1 van krijgen..

Die van @5pë©ïàál_Tèkén zijn ook prima, ik zie nu dat hij een 5-pack linkte (ik dacht dat het er 1 was)... Maar je kan je Ziggo ding gewoon als router houden hoor, zeker als je maar 2 APs gaat ophangen. @5pë©ïàál_Tèkén heeft best wel een punt qua poorten, maar dat kun je altijd nog gaan uitbreiden als het nodig is... Ik ben niet heel thuis in het Ubiquity spul maar volgens mij kun je de APs best gebruiken zonder Ubiquity router...

[ Voor 41% gewijzigd door FreakNL op 18-08-2020 16:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:48
Qua netwerken ben ik old school - zo veel mogelijk bedraad.

Pak één van deze als je main router en hang daar vervolgens pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (5-Pack) aan. (of single AP natuurlijk) Zeker niet de goedkoopste optie, daar ga ik niet omheen draaien.
Goed future proof, alles zelf instellen en ook prima documentatie (dat doen ze bij Ubiquiti erg goed - zelfs mijn vader kreeg het aan de praat :o ).
Ik schroom niet om redelijk overkill te gaan met netwerken. Als alle apparatuur die er aan hangt niet tot hun recht komt door laks/goedkoop netwerk is dat zonde op z'n best.
De ervaring leert dat steeds meer dingen internet gebruiken. Kwak de boel éénmaal goed in elkaar, dan hoef je niet 'telkens' houtje-touwtje de boel semi in de lucht te houden.

ps: welkom bij Tweakers oOo

misschien een idee om het topic hier naartoe te schoppen ==> Netwerken

[ Voor 5% gewijzigd door 5pë©ïàál_Tèkén op 17-08-2020 21:53 ]

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Wanneer je de Deco's bedraad gaat aansluiten is een 3 node Deco M5 een goede optie. Wanneer je ze niet bedraad gaat aansluiten dan is de M5 af te raden (heeft namelijk geen dedicated Backhaul) en zal je de M9 moeten gebruiken. Andere oplossingen zijn eigenlijk geen oplossingen. Een andere optie is een Netgear Orbi systeem, maar daar betaal je gelijk de hoofdprijs voor.

Voordeel van deze systemen is dat je weinig configuratie nodig hebt. Wat wel aan te bevelen is, dat de router van Ziggo in Bridge modus gaat. Maar dat kan met 1 telefoontje.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:04
afhankelijk van hoe je stroomnetwerk is ingericht zou je ook nog de deco p7 of p9 kunnen overwegen. deze hebben namelijk een powerline backhaul.
Dit werkt in mijn huis zeer stabiel maar N=1 natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobams
Dank voor het warme welkom en jullie adviezen! :D

Als ik het goed begrijp:
Kan ik kiezen voor eenvoudige set-up, met prima resultaten middels een TP-Link systeem:
- Bedrade Deco M5's
- 'Powerline mesh' met Deco P7/P9's
- WiFi mesh met M9's

Wat complexer en prijziger, maar wel futureproof en hoge snelheid is de combinatie van een ubiquiti router met accesspoints.
@5pë©ïàál_Tèkén Je raadt routers aan met minimaal acht poorten. Is dat om alle 5 de AP's+bijv een NAS aan te sluiten of is er nog een andere reden voor?
Indien de AP's ongeveer even sterk zijn als mijn huidige router denk ik dat er ik er namelijk maar 2 nodig heb (één voor elke verdieping). Dan zou bijv een ubiquiti edge router X ook al voldoen.

Een andere vraag die ik heb over de unifi routers:
Is het nodig om 24/7 een controller(bijv de unifi cloudkey) te hebben runnen? Of kan ik hem ook een keer installeren en vervolgens met rust laten?
Ik heb namelijk behoudens mijn synology nas geen computers die ik 24/7 aan heb staan.
(Als dat inderdaad nodig is zou een Cloudkey/Dreammachine nog een mooie oplossing kunnen zijn, dit zijn echter ook weer extra kosten :-( )

Nogmaals dank voor al jullie hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:48
Zoals ik eerder postte - alles bedragen wat mogelijk. Slimme meter, PC(s), AP(s) en toekomstig spul (smart home, rasberry pi met ???) en dan zit je al snel aan 4+. Je lijkt me niet iemand die graag de boel opnieuw aansluit ;). Vandaar de 8 poorten.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobams
Haha, dat is een goede inschatting van je! Een keer goed aansluiten en daarna zo min mogelijk gezeik is de instelling.
Dan is inderdaad die 8 poorten wel een mooie uitgangspositie.

Na wat extra lezen heb ik al een antwoord gevonden op mijn vraag over de cloudkey/controller.
Die lijkt voornamelijk nodig voor het op afstand benaderen van het netwerk-portal en verkrijgen extra 'statistieken' (als ik het goed begrijp dan.. :P )

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Doel:
Kabels trekken met APs...

Met al het andere blijf je toch kloten.

Kabels + APs is het meest stabiel. Ik heb dat in 2014 gedaan toen ik ging wonen waar ik nu woon (1 kabel naar de woonkamer en 1 kabel naar zolder/trapgat) en ik heb overal prima dekking. Behalve dan helemaal achterin de tuin, achteraf gezien had ik daar ook een kabel naartoe moeten trekken.

En dan hoef je echt niet perse de duurste van de duurste APs te kopen, lokatie is veel belangrijker.

Die van ziggo zijn ook goed (https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster/via-internetkabel) maar daar kun je er blijkbaar maar 1 van krijgen..

Die van @5pë©ïàál_Tèkén zijn ook prima, ik zie nu dat hij een 5-pack linkte (ik dacht dat het er 1 was)... Maar je kan je Ziggo ding gewoon als router houden hoor, zeker als je maar 2 APs gaat ophangen. @5pë©ïàál_Tèkén heeft best wel een punt qua poorten, maar dat kun je altijd nog gaan uitbreiden als het nodig is... Ik ben niet heel thuis in het Ubiquity spul maar volgens mij kun je de APs best gebruiken zonder Ubiquity router...

[ Voor 41% gewijzigd door FreakNL op 18-08-2020 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobams
@FreakNL Thanks! Helder antwoord! Ik ga nog eens rondkijken welke ik uiteindelijk ga aanschaffen :-D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Zelf heb ik de Netgear Orbi Rbk50 + Buiten satellite. Maar daarmee zit je al snel op de € 600. Ik heb een bekabelde backhaul met WiFi als Backup voor het geval mijn switch kapot gaat. Nu heb ik binnen maar 96m2 af te dekken verdeeld over twee verdiepingen en is de buiten satellite een gimmick en overbodig.

Hoewel de instelling beperkt zijn valt mij met name het gemak op van mesh configuratie. Weinig configureren en naadloos overal werkend. Alsof je 1 groot WiFi netwerk hebt.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobams
Ha, zie nu dat je je reactie nog hebt aangepast @FreakNL .
Op zich zou het eerst aansluiten van een ubiquiti AP ook een mooie tussenoplossing zijn om wat geld te besparen.
Enige wat ik me afvraag: Wisselen mijn devices dan even soepel van mijn huidige (ziggo)router naar de AP als bij een mesh-netwerk/volledige ubiquiti set-up?
(Heb kennissen met een wifi-repeater, en het niet automatisch wisselen wordt daar als erg storend ervaren)

@Wim-Bart Goed te horen dat die Orbi-set up erg makkelijk in te stellen is en werkt. De prijs is inderdaad wel weer een stuk hoger dan enkele andere mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Wim-Bart schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 02:28:
Wanneer je de Deco's bedraad gaat aansluiten is een 3 node Deco M5 een goede optie. Wanneer je ze niet bedraad gaat aansluiten dan is de M5 af te raden (heeft namelijk geen dedicated Backhaul) en zal je de M9 moeten gebruiken. Andere oplossingen zijn eigenlijk geen oplossingen. Een andere optie is een Netgear Orbi systeem, maar daar betaal je gelijk de hoofdprijs voor.

Voordeel van deze systemen is dat je weinig configuratie nodig hebt. Wat wel aan te bevelen is, dat de router van Ziggo in Bridge modus gaat. Maar dat kan met 1 telefoontje.
Met de Ziggo router in bridge modus verlies je echter IPv6. Dat is niet wenselijk en ook niet toekomst-proof.

Je kan dus beter de router van Ziggo gewoon laten routeren en je WiFi daar transparant achter zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

@bobams Wifi uitzetten op de Ziggo router. Ding puur als router gebruiken.

Wat @Snow_King zegt dus

En dan trek je kabels en zet je op elke verdieping een AP.

[ Voor 75% gewijzigd door FreakNL op 19-08-2020 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-06 23:10
je kan de ubiquiti's ook inzetten als mesh ap, het beste is natuurlijk kabelstrekken naar alle plaatsen waar het kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

bobams schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 07:59:
Ha, zie nu dat je je reactie nog hebt aangepast @FreakNL .
Op zich zou het eerst aansluiten van een ubiquiti AP ook een mooie tussenoplossing zijn om wat geld te besparen.
Enige wat ik me afvraag: Wisselen mijn devices dan even soepel van mijn huidige (ziggo)router naar de AP als bij een mesh-netwerk/volledige ubiquiti set-up?
(Heb kennissen met een wifi-repeater, en het niet automatisch wisselen wordt daar als erg storend ervaren)

@Wim-Bart Goed te horen dat die Orbi-set up erg makkelijk in te stellen is en werkt. De prijs is inderdaad wel weer een stuk hoger dan enkele andere mogelijkheden.
De Deco is een stuk voordeliger. Maar het zelfde principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Snow_King schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:46:
[...]

Met de Ziggo router in bridge modus verlies je echter IPv6. Dat is niet wenselijk en ook niet toekomst-proof.

Je kan dus beter de router van Ziggo gewoon laten routeren en je WiFi daar transparant achter zetten.
Waarom zou ik IPv6 willen... Bovendien werkt de Orbi niet lekker met Ziggo wanneer deze niet in Bridge modus staat en dubbel NAT is ook niet aan te bevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Wim-Bart schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:15:
[...]

Waarom zou ik IPv6 willen... Bovendien werkt de Orbi niet lekker met Ziggo wanneer deze niet in Bridge modus staat en dubbel NAT is ook niet aan te bevelen.
Je wil toch toegang tot internet? IPv6 is onderdeel van het internet. Alle moderne diensten werken over IPv6. Google, Facebook, Netflix, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Snow_King schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:18:
[...]

Je wil toch toegang tot internet? IPv6 is onderdeel van het internet. Alle moderne diensten werken over IPv6. Google, Facebook, Netflix, etc.
Ik heb geen IPv6 en het werkt allemaal prima. IPv6 is totaal onnodig en voor die 50 devices thuis is een enkele private /24 IPv4 zat.

Overigens staan op al mijn systemen netjes de IPv6 Options op IPv4 Only+Preferred.

[ Voor 10% gewijzigd door Wim-Bart op 19-08-2020 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Wim-Bart schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:25:
[...]

Ik heb geen IPv6 en het werkt allemaal prima. IPv6 is totaal onnodig en voor die 50 devices thuis is een enkele private /24 IPv4 zat.
Ik nodig je graag uit je wat meer in te lezen in IPv6. De kennis ontbreekt duidelijk.

Ik wil de TS juist aanraden toekomstgericht te kopen. Een stap terug zetten door IPv6 uit te zetten is niet verstandig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Snow_King schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:23:
[...]

Ik nodig je graag uit je wat meer in te lezen in IPv6. De kennis ontbreekt duidelijk.

Ik wil de TS juist aanraden toekomstgericht te kopen. Een stap terug zetten door IPv6 uit te zetten is niet verstandig.
Voor Internetten is IPv6 helemaal niet nodig. Ik hoef mij ook niet in te lezen en ik weet wat IPv6 is, ook heb ik IPv6 implementaties ontworpen en geïmplementeerd, en dan spreek je over 50K seats of meer.

En ja, met de wereld had al op IPv6 moeten zitten, maar dat is een ander verhaal. Maar voor de gewone consument is IPv6 totaal overbodig en sterker nog, de meeste generieke Layer 3 hardware kan er niet eens mee overweg.

Daarnaast is er bijna geen enkele Ziggo router die IPv6 überhaupt zonder tunneling door laat, Bridge modus heeft dan ook totaal geen invloed, met uitzondering van die paar, wat zal het zijn, 100, 1000? Ziggo klanten met IPv6 in expirimentele fase.

En ja, een groot aantal partijen zoals Fakebook, Google, Microsoft et cetera aangesloten via IPv6, maar ook via IPv4. En zonder IPv6 zijn ze allemaal te benaderen, en dat is maar goed ook want anders hadden we nu behoorlijk wat problemen.

Ja IPv6 is toekomst gericht, maar niet verplicht. En informeer je eerst even over een persoon wanneer je een opmerking maakt over inlezen, had namelijk mijn eerste IPv6 al draaien over mijn XS4All lijntje via een broker toen het nog draft was in 2000 bij SixXS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobams
Thanks voor de verhelderingen allemaal!
Ik ga eens een UTP-kabel proberen te trekken en dan twee AP's kopen.
(Als dat erg lastig blijkt kan ik altijd nog een mesh-systeem kopen)

Aan het gesprek over IPv4 vs IPv6 kan ik weinig toevoegen.
Als ik het goed begrijp zou het nu prima moeten werken als ik de Ziggo-router laat routeren, maar als ik een aparte router(/mesh-systeem) neem kan de bridge-modus een goede verandering zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ja als je een aparte router neemt moet dat Ziggo ding in bridge idealiter. Heb ik hier ook. Maar ik wil VPN draaien op mijn router. Dat is de enige reden dat ik een eigen router heb. Als je geen speciale wensen hebt kun je prima af met de Ziggo router. Zou wel de WiFi erop uitzetten en alles via 1 merk regelen (bijvoorbeeld inderdaad Ubiquity). Geen mesh troep, gewoon lekker alles bekabeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 16:47
Wim-Bart schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:40:
[...]

Voor Internetten is IPv6 helemaal niet nodig. Ik hoef mij ook niet in te lezen en ik weet wat IPv6 is, ook heb ik IPv6 implementaties ontworpen en geïmplementeerd, en dan spreek je over 50K seats of meer.

En ja, met de wereld had al op IPv6 moeten zitten, maar dat is een ander verhaal. Maar voor de gewone consument is IPv6 totaal overbodig en sterker nog, de meeste generieke Layer 3 hardware kan er niet eens mee overweg.

Daarnaast is er bijna geen enkele Ziggo router die IPv6 überhaupt zonder tunneling door laat, Bridge modus heeft dan ook totaal geen invloed, met uitzondering van die paar, wat zal het zijn, 100, 1000? Ziggo klanten met IPv6 in expirimentele fase.

En ja, een groot aantal partijen zoals Fakebook, Google, Microsoft et cetera aangesloten via IPv6, maar ook via IPv4. En zonder IPv6 zijn ze allemaal te benaderen, en dat is maar goed ook want anders hadden we nu behoorlijk wat problemen.

Ja IPv6 is toekomst gericht, maar niet verplicht. En informeer je eerst even over een persoon wanneer je een opmerking maakt over inlezen, had namelijk mijn eerste IPv6 al draaien over mijn XS4All lijntje via een broker toen het nog draft was in 2000 bij SixXS.
toon volledige bericht
De layer3 switches die ik de afgelopen 10 jaar in handen heb gehad, konden allemaal IPv6 aan. Waarschijnlijk werk je met wel hele oude switches?

Veel consumenten zijn tegenwoordig ook thuiswerkers, daarom is IPv6 nu zo belangrijk. IPv4 adressen zijn op en de prijzen van IPv4 adressen zijn ook hoger geworden in veel gevallen.

En 5G komt eraan met IOT. Je kunt wel alles achter CGNAT stoppen, maar met steeds meer devices wordt CGNAT steeds trager. Oftewel IPv4 wordt straks een kostenpost voor het pappen en nathouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobams
Update:
Heb een kabel naar boven getrokken en op beide verdiepingen een Unifi AP AC Lite gehangen.
Eén keertje ingesteld met de unifi controller op m'n laptop; Was easy en redelijk wat mogelijkheden.
Nu perfect bereik in het hele huis! :-)

Wellicht dat er op termijn toch nog een nieuwe router en een cloud key/raspberry pi/nieuwe nas komen zodat ik de controller altijd online heb, maar dat zijn luxe-opties :-P

Nogmaals thanks allemaal voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

zx9r_mario schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:58:
[...]

De layer3 switches die ik de afgelopen 10 jaar in handen heb gehad, konden allemaal IPv6 aan. Waarschijnlijk werk je met wel hele oude switches?

Veel consumenten zijn tegenwoordig ook thuiswerkers, daarom is IPv6 nu zo belangrijk. IPv4 adressen zijn op en de prijzen van IPv4 adressen zijn ook hoger geworden in veel gevallen.

En 5G komt eraan met IOT. Je kunt wel alles achter CGNAT stoppen, maar met steeds meer devices wordt CGNAT steeds trager. Oftewel IPv4 wordt straks een kostenpost voor het pappen en nathouden.
Op het moment doe ik zelf niks met Switches, maar bij de laatste paar klanten hoor ik alleen maar van die Cisco jongens dat IPv6 niet werkt en dat het uit moet. En dan zie ik dat ze modern Nexus spul hebben staan.

Pagina: 1