Vraag UTP & S/FTP kabel + DIY

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Is het heel nodig een S/FTP een kabel te gebruiken, indien er 2 door dezelfde buis aangelegd worden? Stel dat ik een complete kabel koop, kan ik deze dan makkelijk strippen, om aan 1 zijde aan een wanddoos aan te sluiten? Met behulp van deze krimptang en deze kabelstripper? Overigens heb ik een ander wand kastje dan onderstaande, dus ik zal nakijken of deze geschikt is voor cat 6a. De krimptang is misschien niet nodig, maar ik wil later zelf complete kabels in elkaar gaan zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9pCzooyl-BxHnYMwaTcJCGpjck=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sPMiwavEtSnQA34li6N2hJNP.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JsQvmxNZVfn_vMb3V-KmDcKcp1o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XHA2tvRdSPzG1aMhdbd9XtTE.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lrDW42gmo74xogqd3Cac2xBp45o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2eLrWYOVucP1tN0NBzc7GqMm.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_mp6r8oIq3YMJoxR9REnistnJk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iGHpcuUf6dMdYRwK5iH1HFRz.png?f=user_large

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-10 16:38
In een huis heb je echt geen shielded kabels nodig, dat is voor in data centra waar er 100-en kabels naast elkaar lopen. Waarom denk je eigenlijk cat6 nodig te hebben? cat5e gaat tot 10Gbit/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
borft schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:12:
In een huis heb je echt geen shielded kabels nodig, dat is voor in data centra waar er 100-en kabels naast elkaar lopen. Waarom denk je eigenlijk cat6 nodig te hebben? cat5e gaat tot 10Gbit/s.
Oke, bedankt. Cat6a omdat het volgens mij niet zoveel uit maakt qua prijs volgens mij. Maar goed, dan kan ik dus UTP kabels kopen i.p.v. S/FTP.

[ Voor 10% gewijzigd door Luxicon op 21-08-2020 14:16 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:50
6a is altijd shielded. (Paar uitzonderingen daargelaten).
5e gaat NIET OFFICEEL tot 10 Gbit

Je kan gewoon 2 x cat 6 nemen die zij unshielded

[ Voor 13% gewijzigd door Jan-man op 21-08-2020 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Jan-man schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:17:
6a is altijd shielded.
5e gaat NIET OFFICEEL tot 10 Gbit

Je kan gewoon 2 x cat 6 nemen die zij unshielded
Oke, bedankt. Is deze 6a ook in orde? Het maakt mij niet veel uit als het om de prijs gaat. Stel dat het lastig wordt met strippen en dergelijke, kan ik cat 6 overwegen. Ik zag ook krimptangen waarbij er gesproken wordt over doorsteek connectoren, maar ik neem aan dat ik deze niet nodig heb voor mijn wand RJ45 aansluiting.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:29
Luxicon schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:10:
Stel dat ik een complete kabel koop, kan ik deze dan makkelijk strippen, om aan 1 zijde aan een wanddoos aan te sluiten?
Nee, een kant-en-klare kabel is normaal gesproken een kabel met soepele kern die bedoeld is om je apparaat te verbinden met een vaste aansluiting (patchkabel). Bij een wanddoosje wordt normaal gesproken de kabel gemonteerd op LSA strips, en dit werkt alleen goed voor stugge netwerkkabel (installatiekabel).

Daarnaast dit topic ook nog maar even onder de aandacht brengen: Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Nielson schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:23:
[...]
Nee, een kant-en-klare kabel is normaal gesproken een kabel met soepele kern die bedoeld is om je apparaat te verbinden met een vaste aansluiting (patchkabel). Bij een wanddoosje wordt normaal gesproken de kabel gemonteerd op LSA strips, en dit werkt alleen goed voor stugge netwerkkabel (installatiekabel).

Daarnaast dit topic ook nog maar even onder de aandacht brengen: Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels
Bedankt ook, bij mij is de aansluiting enerzijds de wanddoos en anderzijds een apparaat (bjivoorbeeld een router en / of switch). De omschrijving geeft aan dat de kabels 100% koper zijn, maar ik zou niet weten of dat werkelijk zo is. Volgens mij staat de webshop verder wel goed bekend.
50µ vergulde contacten
Slimline trekontlasting (geschikt voor patchpaneel)
Lengte indicatie op de trekontlasting
Aders 4x2 AWG 26/7 100% koper
LSZH mantel (Low Smoke Zero Halogen)
Snagless Tule (opstaande flapjes aan de zijkant die het vergrendelinglipje van de plug beschermt)
Kabel diameter +/- 5 mm
Deze Cat6a kabel U/UTP is geschikt voor temperaturen tussen de -20 °C en 65 °C
Stugge kabels kan ik enkel vinden op rol. Dus dat is een beter plan?

[ Voor 22% gewijzigd door Luxicon op 21-08-2020 14:30 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:02
Neem unshielded stugge Cat6 dat kan tot 55m 10Gbps aan.
Soepele kabel is voor patchkabels en die koop je kant en klaar met aangespoten stekkers.

Elke kabel is verkrijgbaar in shielded en unshielded uitvoeringen alleen is shielded volkomen onzin in een
thuis situatie.

Cat6a en shielded zijn beiden onzinnig en misschien niet meer duurder maar wel veel dikker en dus veel lastiger te verwerken.

En monteer het af op een doos, patchpanel of keystone en ga niet lopen prutsen met Rj45 connectors aanknijpen die kun je niet aan stugge kabel knijpen en een goede connectie verwachten.

[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 21-08-2020 14:32 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:35

lier

MikroTik nerd

Een goede bron van informatie is dit topic, @Luxicon :
Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Ben(V) schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:30:
Neem unshielded stugge Cat6 dat kan tot 55m 10Gbps aan.
Soepele kabel is voor patchkabels en die koop je kant en klaar met aangespoten stekkers.

Elke kabel is verkrijgbaar in shielded en unshielded uitvoeringen alleen is shielded volkomen onzin in een
thuis situatie.

Cat6a en shielded zijn beiden onzinnig en misschien niet meer duurder maar wel veel dikker en dus veel lastiger te verwerken.

En monteer het af op een doos, patchpanel of keystone en ga niet lopen prutsen met Rj45 connectors aanknijpen die kun je niet aan stugge kabel knijpen en een goede connectie verwachten.
Oke, bedankt. Deze lijkt mij daaraan te voldoen. Al geeft de website aan dat deze 250Mhz maximaal 1 Gbit aankan. Dus tot 55 is 10 Gbit prima te doen? Ook hier wordt 100% koper aangegeven. Geen idee of dat werkelijk zo is.

Heb je een bepaalde suggestie voor een patchpanel en / of keystone? Want de gedachte was dus, dat de andere zijde een RJ45 connector is.

Voorlopig heb ik deze in gedachten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K03Cm-Q0B92tDprbuBxyDnPSDmU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NPbysvypNobZAIkLteZhTlpq.jpg?f=user_large

@lier Bedankt, ik zal dit topic erbij houden / doorlezen.

[ Voor 14% gewijzigd door Luxicon op 21-08-2020 14:52 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:50
Patchpaneel in de meterkast/netwerk opstel plaats is meestal goedkoper als losse keystone's met keystone frame. Kwa werking maakt het niet uit wat je doet.

Zelf vind ik keystone's makkelijker werken maar da's een persoonlijke voorkeur :).

Dat patchpaneel heb ik BTW ook in mijn 10 inch kastje werkt prima :).

[ Voor 13% gewijzigd door Jan-man op 21-08-2020 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luxicon
Jan-man schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:19:
Patchpaneel in de meterkast/netwerk opstel plaats is meestal goedkoper als losse keystone's met keystone frame. Kwa werking maakt het niet uit wat je doet.

Zelf vind ik keystone's makkelijker werken maar da's een persoonlijke voorkeur :).

Dat patchpaneel heb ik BTW ook in mijn 10 inch kastje werkt prima :).
Goed, ik zal me er eens in verdiepen voor ik wat ga kopen. Het klinkt logisch om in de meterkast een patchpanel te gebruiken en aan de andere kant een wanddoos.

Het gebruik van een patchpanel lijkt mij vooral nuttig, indien er meerdere aansluitingen zijn (voor iedere VLAN bij wijze van spreken). Dat nut lijkt mij minder het geval als er enkel verbonden wordt met een trunkport van de switch. Zo zal ik misschien enkel 2 poorten van het patchpanel gaan gebruiken.
Misschien dat dit veranderd op het moment er in de meterkast ook een switch opgesteld wordt.

@Jan-man Staat genoteerd. Prima kastje dus. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Luxicon op 21-08-2020 15:47 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:02
Overigens is een Cat6 kabel wel tot 55m geschikt voor 10Gbps maar de huidige connectors zijn dat niet.
Een Rj45 kan simpelweg nooit geschikt zijn voor 10Gbps daarvoor is de afstand van de pinout te klein.

Voor 10GBase-T zijn momenteel alleen CX4 connectors geschikt.

Ga er maar gerust vanuit dat de komende jaren het maximum op 2.5Gbps komt te liggen, dat kan een Rj45 nog net aan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1