Check alle Γ©chte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen Γ©chte deals zien

Ideapad Z500 bricked, graag advies voor diagnose/fix

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• droner
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-10 22:36
Lenovo Ideapad Z500 laptop reageert opeens totaal niet meer, ook gaat het 'laden' lampje niet branden als ik de adapter aansluit. Kan iemand me helpen met diagnose / fix?

Historie: aanvankelijk dacht ik een defecte cap te bespeuren maar dat lijkt loos alarm. Pinnetje in adapter ingang gecheckt (schijnt nogal eens los te kunnen gaan), dat lijkt goed vast te zitten.

NB: ik heb een multimetertje maar totaal geen ervaring in het doormeten van computers.

Voor het geval dat bruikbaar is, hieronder een fotootje... Adapter ingang bij de pijl.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfc65KLh3iCiLFcYU3ymmbaTzfg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1G6DkKqvY6S6KRQWvJWhqeoZ.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:49

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zet de multimeter op 20VDC en meet rood en zwart bij de accu. Komt de gemeten spanning ongeveer overeen met de waarde vermeld op de accu? Dan is deze nog vol.

Heb je de accu al losgekoppeld, een tijdje gewacht en weer aangesloten?

Meet de spanning van de adapter ook even met de multimeter, zelfde stand.
Meet je deze waarde ook rechtsboven de chipset?
(hoewel het allang geen set meer is) ;)

[ Voor 6% gewijzigd door PD2JK op 15-08-2020 22:30 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Nielless
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 28-11 14:04

Nielless

Born at a very young age.

Weet je zeker dat ie niet "opeens" niets meer doet na het smeren van je koelpasta?

XBL: DeutscheHelm // STEAM: Niellesβ„’

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Wat bedoel je eigenlijk met 'reageert niet meer', als in Windows of?

Ik zie dat je een socketed CPU hebt, wellicht eerst uitsluiten of dat het probleem is?

Ik heb ooit een zelfde verhaal gehad. 2e hands laptop gekocht van een tweaker, begon met BSOD's en ging daarna helemaal niet meer aan, geen bios, helemaal niks. Conclusie van andere Tweaker was defecte CPU. Maar CPU was gesoldeerd dus kon er niks meer mee.

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is dat dezelfde Lenovo als in Laptop keyboard connectors losgeraakt ?

Zo ja, is het dan niet eens tijd voor de recycle bin?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• droner
PD2JK schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 22:23:
Zet de multimeter op 20VDC en meet rood en zwart bij de accu. Komt de gemeten spanning ongeveer overeen met de waarde vermeld op de accu? Dan is deze nog vol.

Heb je de accu al losgekoppeld, een tijdje gewacht en weer aangesloten?

Meet de spanning van de adapter ook even met de multimeter, zelfde stand.
Meet je deze waarde ook rechtsboven de chipset?
(hoewel het allang geen set meer is) ;)
Even stap voor stap.

- Batterij even los- en weer aankoppelen: geen effect

Multimeter is autorange (DC meten gaat via een stand die 'V' heet). Meet rood en zwart zeg je, ik neem aan dat je de rode en zwarte draadjes naar de connector bedoelt? Daarvan zijn er 3 rode en 3 zwarte. Maakt het uit welke je kiest? Uiterst links en uiterst rechts gekozen, meetresultaat is zo'n 420 mV. Accu specs zijn 14.4V, 3040 mAh. Accu hield het al een tijdje niet meer even lang vol als bij aankoop ;)

- Adapter meten: hoe? ;)

- 'rechtsboven de chipset'? Ik moet echt weten exact waar ik beide pinnetjes neer moet zetten, ben ik bang ;) Evt. maak ik graag wat (detail) fotootjes

@Nielless Yup, laatste koelpasta verversing is plm. een jaar geleden

@d22wth Staat uit en reageert totaal nergens meer op

@MAX3400 Ha ha

• d22wth

d22wth

droner schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 22:47:
[...]

Even stap voor stap.

- Batterij even los- en weer aankoppelen: geen effect

Multimeter is autorange (DC meten gaat via een stand die 'V' heet). Meet rood en zwart zeg je, ik neem aan dat je de rode en zwarte draadjes naar de connector bedoelt? Daarvan zijn er 3 rode en 3 zwarte. Maakt het uit welke je kiest? Uiterst links en uiterst rechts gekozen, meetresultaat is zo'n 420 mV. Accu specs zijn 14.4V, 3040 mAh. Accu hield het al een tijdje niet meer even lang vol als bij aankoop ;)

- Adapter meten: hoe? ;)

- 'rechtsboven de chipset'? Ik moet echt weten exact waar ik beide pinnetjes neer moet zetten, ben ik bang ;) Evt. maak ik graag wat (detail) fotootjes

@Nielless Yup, laatste koelpasta verversing is plm. een jaar geleden

@d22wth Staat uit en reageert totaal nergens meer op

@MAX3400 Ha ha
Ik weet niet of de powerbutton los is van het toetsenbord, anders kun je proberen die pins te shorten oid.

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tja, ik zal wel simpel zijn; als het het zoveelste topic is over iets wat al maanden niet / niet goed / amper werkt, wat denk je dan nog te redden?
maar totaal geen ervaring in het doormeten van computers.
Lijkt me toch redelijk essentieel als je vragen stelt over voltages, opladen, niet opstarten en DC-jacks?
droner schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 17:06:
Ook op zoek naar een goedkope multimeter, kort vraagje voor de kenners: sommige multimeters hebben aparte 1,5V/9V standen voor het testen van batterijen. Kies je in plaats daarvan bijvoorbeeld een 20V stand dan is je meting meteen een stuk minder nauwkeurig.

Hoe zit dat met een meter die auto-range biedt, past die de range ook op die lage voltages goed aan zodat je die batterijen goed kunt meten?
4 jaar bezig met leren multi-meten?

[ Voor 35% gewijzigd door MAX3400 op 15-08-2020 22:55 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• droner
d22wth schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 22:49:
[...]

Ik weet niet of de powerbutton los is van het toetsenbord, anders kun je proberen die pins te shorten oid.
Normaliter brandt het 'laden' lampje ook indien de computer uit staat.

Intussen lijkt het me steeds aannemelijker dat de accu het probleem is, ligt ook wel enigszins voor de hand gezien de leeftijd. Maar het zou fijn zijn om dat nog even zeker te weten voordat ik een nieuwe bestel :)

• d22wth

d22wth

Maar als je de accu eruit hebt, en alleen aan de stroom hebt hangen, dan moet de laptop ook aangaan

• droner
d22wth schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 23:11:
Maar als je de accu eruit hebt, en alleen aan de stroom hebt hangen, dan moet de laptop ook aangaan
Weet je dat zeker? Is dacht ik niet bij alle laptops het geval.

Hoe dan ook, geen idee hoe ik dat shorten aan zou moeten pakken (en waarom?). Power button is idd los van keyboard, zie fotootje.

• d22wth

d22wth

droner schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 23:23:
[...]

Weet je dat zeker? Is dacht ik niet bij alle laptops het geval.

Hoe dan ook, geen idee hoe ik dat shorten aan zou moeten pakken (en waarom?). Power button is idd los van keyboard, zie fotootje.
Dan kan je dus sws uitsluiten of het geen issue is met de powerbutton. Meeste laptops die ik heb gehad gaan gewoon aan zonder (werkende) accu, dus dat moet t issue niet zijn. T kan trouwens ook iets met de AC adapter zelf zijn, heb je al een andere geprobeerd?

• droner
Yup, twee adapters geprobeerd.

Ik lees her en der dat er zeker laptops zijn die detecteren of een batterij aanwezig is en niet werken zonder, maar kan geen bericht vinden over een dergelijke functie bij deze Ideapad dus wellicht heb je gelijk en zou hij moeten werken zonder accu.

Aangezien hij ook niet werkt zonder accu maakt dat het denk ik minder waarschijnlijk dat de accu het probleem is.

'Laden' lampje gaat dus ook niet aan, zou dat denk je gerelateerd kunnen zijn aan een niet werkende power button?
Het lijkt me dat de stroomtoevoer ergens stokt...

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Je kunt ook ergens kortsluiting hebben. Dan worden alle circuits uitgeschakeld, om de laptop te beschermen.

Kijk anders even op YouTube hoe je een goede diagnose doet. Zou ik trouwens alleen doen, als het niet erg is als je wat sloopt.

• droner
Voor het vervangen van de koelpasta (paar keer gedaan) moet je redelijk wat demonteren dus ik ken deze puzzel intussen wel een beetje... qua montage dan, niet qua doormeten. Zal eens kijken wat ik kan vinden op Youtube...
Pagina: 1