Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• droner
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 28-11 20:59
Iemand een idee of en hoe deze connectors te repareren zijn?

Gaat over: Laptop keyboard connectors (Lenovo Z500)

Op de foto:

- beide aansluitingen op de laptop
- brede (blauwe) kabel voor keyboard
- smal kabeltje voor keyboard verlichting
- breed connectortje los
- smal connectortje los

Even opengedraaid om de fan schoon te kunnen maken en ai...beide plastic connectortjes van de kabels zijn losgeraakt, terwijl ik toch voorzichtig was. Misschien lijm die uitgedroogd was? Hoe dan ook, zonder die connectortjes zijn de kabeltjes vrijwel niet goed te bevestigen, geprobeerd met wat tape maar daarmee krijg ik ze niet goed genoeg aansluitend.

Hoe kan ik deze repareren? Klein tikje lijm misschien? Welke kant moet boven? Andere ideeën? Thanks!!!

Beste antwoord (via droner op 23-05-2020 21:15)

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20:10
Dat zijn ZIF-kabels. ZIF staat voor: Zero Insertion Force. Die connectors moet je openschuiven of 90 graden omhoog draaien voor je de kabel er uithaalt, en in omgekeerde volgorde weer terugstoppen.

Als je de kabel er nu inschuift, en vervolgens de connector weer dichtdrukt, blijft het dan niet zitten?

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 18:41

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik denk dat je niet voorzichtig bent geweest want je moet best kracht zetten om de kabeltjes los te trekken.

Maar je kunt het kabelte er weer goed in schuiven en dan het plasticje bovenop de kabel in de connector schuiven, het plasticje duwt de cabel op de contacten in de connector.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1Henk 'm!

• droner
Herhaling: ik was voorzichtig.

Thx voor de tip!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20:10
Dat zijn ZIF-kabels. ZIF staat voor: Zero Insertion Force. Die connectors moet je openschuiven of 90 graden omhoog draaien voor je de kabel er uithaalt, en in omgekeerde volgorde weer terugstoppen.

Als je de kabel er nu inschuift, en vervolgens de connector weer dichtdrukt, blijft het dan niet zitten?

• droner
Het is erg lastig om die dingen te controleren... ben in eerste instantie bezig met de brede, dat is een heel smal dingetje en het toetsenbord moet tegelijkertijd schuingehouden houden om te voorkomen dat de kabel er weer uitvliegt (kabeltjes zijn kort). Het is me dus nog niet gelukt.

Maar, omhoog draaien zeg je - betekent dat dat het een soort draai/klapmechanisme is, zou ik die dingetjes er ook weer in kunnen zetten, open klappen en dan de kabeltjes er pas weer in schuiven of hoe moet ik dat zien?

@memphis Dit verklaart wellicht de extra kracht.. ik dacht dat ze er gewoon recht/plat uitgeschoven konden worden.

Thanks weer!

[Voor 10% gewijzigd door droner op 23-05-2020 18:28]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 18:19
Ik heb hetzelfde gehad met een z510 (dacht ik) van een vriend van mij. Als er niks is afgebroken, gewoon terug duwen. Dus terugduwen, dan openen en dan flat-kabel er weer in en dichtduwen.

Mocht het dan nog niet opgelost zijn, zou ik het lipje even andersom proberen. Ik had het lipje toen verkeerd teruggeplaatst, waardoor de kabel na verloop van tijd slecht contact ging maken, omdat deze niet goed vast zat. Duurde best lang voordat we hier achter waren, omdat ik gewoon dacht dat ik het lipje gesloopt had.

Andere optie is trouwens eentje desolderen van een oud moederbord en terugplaatsen op jouw moederbord. Moet je wel kennis van zaken voor hebben en een hetelucht station. Waarschijnlijk smelt je het plastic als je echt niet goed doet.

[Voor 37% gewijzigd door hoi1234 op 23-05-2020 18:52]

• hoi1234
memphis schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 17:51:
Ik denk dat je niet voorzichtig bent geweest want je moet best kracht zetten om de kabeltjes los te trekken.

Maar je kunt het kabelte er weer goed in schuiven en dan het plasticje bovenop de kabel in de connector schuiven, het plasticje duwt de cabel op de contacten in de connector.
Overigens heb je helemaal niet zo heel veel kracht nodig om het lipje te slopen. Ik wou dat lipje toen omhoog duwen, zodat de kabel eruit kom, maar het lipje kwam gewoon los.

• droner
Dank voor de geruststelling, @hoi1234 ;)

Even voor de zekerheid, in welke richting zouden ze erin moeten? Zoals ze op de foto's staan t.o.v. de aansluitingen op de linkerfoto of anders?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hoi1234
droner schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 19:01:
Dank voor de geruststelling, @hoi1234 ;)

Even voor de zekerheid, in welke richting zouden ze erin moeten? Zoals ze op de foto's staan t.o.v. de aansluitingen op de linkerfoto of anders?
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Ik zou ze met die verhoging omlaag terugstoppen. Dat lijkt me het meest logisch, anders zou ik niet weten waar de verhoging voor is. Misschien kun je het in de handleiding/op YouTube vinden? Lenovo is zeer goed gedocumenteerd.
Maar je hoeft niet bang te zijn om de laptop te slopen als je het verkeerd doet. Dus gewoon proberen en er vanzelf achter komen dat sommige toetsen niet werken, is niet erg. Dan moet je het alleen even opnieuw doen. Dan moet je alleen even onthouden dat je dit moet doen als sommige toetsen het opeens niet meer goed doen over een paar weken.

[Voor 7% gewijzigd door hoi1234 op 23-05-2020 19:15]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: augustus 2005
  • Nu online
hoi1234 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 19:14:
Maar je hoeft niet bang te zijn om de laptop te slopen als je het verkeerd doet. Dus gewoon proberen en er vanzelf achter komen dat sommige toetsen niet werken, is niet erg. Dan moet je het alleen even opnieuw doen.
De connectors zijn behoorlijk fragiel, dus wel voorzichtig / niets forceren!.
Zelf ben ik ook vaak genoeg bezig geweest om deze weer te herstellen. :X
Raadpleeg google om je connector de identificeren?

• droner
Bedankt! Ik ga nog even hobbyen. Het is allemaal al een stuk duidelijker.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 19:44

ThaHandy

Discovery Channel

Zie vanaf 1:15 van bijvoorbeeld dit HP Zbook filmpje. Hier wordt het een en ander ook duidelijk gemaakt over die connectors
YouTube: How to Replace the Keyboard | HP ZBook 15 G5, G6 Mobile Workstation

[Voor 16% gewijzigd door ThaHandy op 23-05-2020 20:23]

• droner
ThaHandy schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 20:22:
Zie vanaf 1:15 van bijvoorbeeld dit HP Zbook filmpje. Hier wordt het een en ander ook duidelijk gemaakt over die connectors
YouTube: How to Replace the Keyboard | HP ZBook 15 G5, G6 Mobile Workstation
Thanks, dat zijn dus opwippers. Ik denk dat de mijne uitschuivers zijn maar ben er nog niet helemáál achter... ik zoek nog even tot ik ze echt goed in beeld heb.

Edit: wipt hier ook op ben ik intussen achter

[Voor 4% gewijzigd door droner op 23-05-2020 20:48]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• droner
Fixed! Het waren dus idd opklappende systeempjes. Ik had dat niet in de gaten toen ik ze los haalde, dacht dat de zwarte deeltjes als 'stekkertjes' aan de kabel vast hoorden te zitten dus had die (helaas met succes) losgeduwd van de witte basis. Mijn geluk was dat daarbij niets afgebroken was.

Oplossing was recht (plat) terugduwen waarna ze weer opengeklapt konden worden... daarna wees alles zichzelf.

Bedankt iedereen voor de tips!!

• hoi1234
droner schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 21:14:
Fixed! Het waren dus idd opklappende systeempjes. Ik had dat niet in de gaten toen ik ze los haalde, dacht dat de zwarte deeltjes als 'stekkertjes' aan de kabel vast hoorden te zitten dus had die (helaas met succes) losgeduwd van de witte basis. Mijn geluk was dat daarbij niets afgebroken was.

Oplossing was recht (plat) terugduwen waarna ze weer opengeklapt konden worden... daarna wees alles zichzelf.

Bedankt iedereen voor de tips!!
Ben ik alleen benieuwd: hoe zitten ze nou precies? Met die uitstulping naar boven of toch naar onderen?

Tip voor de volgende keer: Lenovo is ontzettend goed gedocumenteerd. Zoek voortaan eerst een filmpje op YouTube of kijk desnoods in de handleiding, voordat je gaat hobby'en. Dat doe ik ook nog steeds. Ik denk dat je het aantal laptops dat ik geopend heb, niet op 1 hand kunt tellen.

• droner
Ze zitten precies zoals ze op de foto staan. Die kleine gaf (achteraf gezien) eigenlijk al een hint: er zit een lipje aan waarmee je 'm omhoog kunt wippen.

Ik heb deze laptop ook al de nodige keren geopend. O.a. schoonmaken, koelpasta vernieuwen, en: een keer om het toetsenbord te vervangen door een nieuwe :D Is wel alweer een tijd geleden. Steeds idd filmpjes erbij gehouden, maar ik dacht er nu gewoon helemaal niet bij na dat het überhaupt anders zou kunnen werken dan ik in gedachten had dus ik heb helemaal niet op dat detail gelet. Toen ik destijds een nieuw keyboard naast me had liggen had ik natuurlijk de visuele clue van kabels zonder stekker.

Als je het mij vraagt is het o.a. dan ook een design issue, de aanwijzingen dat er sprake zou zijn van een opklapmechanisme zijn vrijwel nihil - ja dus achteraf dat 'lipje' maar je weet hoe klein die dingen zijn he ;)
Volgens mij stikt het dan ook van de mensen die dezelfde fout maken - wat dan weer blijkt uit de enorme hoeveelheid filmpjes en artikelen die ik intussen gevonden heb over 't onderwerp.Geef die dingen een duidelijker/groter lipje en mensen zullen die fout veel minder vaak maken, is mijn inschatting.

RTFM, sure maar als designer zeg ik: goed design behoeft geen handleiding ;)
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True