Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik was voor een plaat 60x100x10 69 euri's kwijt en daar kwam 29 euri's porto bij. Daarover 22% btw maakte 119,56 in totaal. Had het heel snel in huis. Minder dan een week, via DHL.

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dahaan
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-12-2024
Ja ik ben toch op zoek naar een goedkopere oplossing. Ik had niet verwacht dat dit zo prijzig zou zijn.

Ik zat te denken aan een aquariumfilter, filterdoek of geperforeerde spons. Deze zijn allemaal goed water absorberend en lucht doorlatend. Het laatste is dus nog te verbeteren door gaten in de windrichting te maken.

https://www.amazon.nl/dp/...9SJA?_encoding=UTF8&psc=1

https://www.wtw-filtersho...te-5-mm.html?id=198063465

https://glazenwasserswink...ose-spons-1-pak-10-stuks/

Al enige ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
Hmmm, ik zou dat niet doen. Je hebt een flink debiet aan lucht nodig. Dat spul van Aerofiltri veroorzaakt amper/geen drukval. Ik heb twee diktes van 10cm achter elkaar geplaatst. Lucht gaat dus door 20cm materiaal heen en daar merk ik niets van. Bedenk ook dat dat Aerofiltri behandeld is met anti-rot agent en je het jarenlang kunt gebruiken. Uit één plaat van 60x100 (x10) haal ik 6 stukken van 30x30. Twee per koelerpakket, en als zo'n pakket 5 jaar meegaat, kan ik 15 jaar vooruit met die handel. Dan is 120 euro opeens niet veel.
Risico dat sponzen vergaan, rotten of beschimmelen is veel groter. Ik zou er nog es over nadenken...

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinx77
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-09 17:23
Heb ook de Aerofeel, maar dan de 15cm dikte. En de filterbox is 20x20x15, dus een slag kleiner dan Roger. Het kost €150 maar dan heb je genoeg voor de komende jaaaaren (stukken van 20x20 uit 600x1000 = 15 stuks), dus €10 per verversing ipv €156. HomEvap adviseert elke 2 jaar vervangen.

Mijn project gaat uiteindelijk zo'n €250 tot €300 kosten. Als je die initiële kosten verder omlaag wilt brengen, twijfel ik of jouw voorstellen wel geschikt zijn. Die materialen zijn namelijk niet behandeld, zodat legionella-bacteriën zich er makkelijker in kunnen nestelen. Alhoewel de "1 uur per dag droog houden" hier misschien ook wel al voldoende is? Ik ga het zelf niet proberen op die manier.

Heb je dit gezien? https://3dprint.com/41447/3d-printed-cool-brick/

Algoritmes, maar dan supersnel uitgevoerd, dat is zeg maar mijn ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-09 15:02

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Even voor de checkup @Roger_de_Poger ; je huis is daadwerkelijk koeler met deze dagen door deze adiabatische koeling?

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dahaan
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-12-2024
Thanks voor jullie feedback,

Ik ben een soort add-on voor een conventionele ventilator aan het ontwerpen. Het idee is dat deze gemakkelijk te plaatsen is tegen de ventilator zodat je tijdens warme zomerdagen extra verkoeling kan toevoegen. Het wordt dus zeer intensief gebruikt.

Het debiet moet natuurlijk wel gewaarborgd blijven, maar als het paneel jaarlijks vervangen kan worden kies ik nu liever voor een kostendrukkend product. Ik ga het gewoon eens testen en zien wat er uitkomt.

Betreft legionella, ik dacht dat dat alleen ontstaat in stilstaand water tussen 20-55 graden. Wanneer de filterspons dagelijks wordt drooggeblazen en het waterreservoir dagelijks wordt vervangen, lijkt me de kans op legionellagroei vrij klein. Dat hou ik nu nog even buiten beschouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
Sjoerdfoto schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:24:
Even voor de checkup @Roger_de_Poger ; je huis is daadwerkelijk koeler met deze dagen door deze adiabatische koeling?
Mijn huis is erg goed geisoleerd dus het duurt altijd effe voor de warmte echt in de muren zit. Ik hou je op de hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
Dahaan schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:33:
Thanks voor jullie feedback,

Ik ben een soort add-on voor een conventionele ventilator aan het ontwerpen. Het idee is dat deze gemakkelijk te plaatsen is tegen de ventilator zodat je tijdens warme zomerdagen extra verkoeling kan toevoegen. Het wordt dus zeer intensief gebruikt.

Het debiet moet natuurlijk wel gewaarborgd blijven, maar als het paneel jaarlijks vervangen kan worden kies ik nu liever voor een kostendrukkend product. Ik ga het gewoon eens testen en zien wat er uitkomt.

Betreft legionella, ik dacht dat dat alleen ontstaat in stilstaand water tussen 20-55 graden. Wanneer de filterspons dagelijks wordt drooggeblazen en het waterreservoir dagelijks wordt vervangen, lijkt me de kans op legionellagroei vrij klein. Dat hou ik nu nog even buiten beschouwing.
Wat is een "conventionele ventilator"? Zo'n patatsnijder waar je vooral niet je fikken in moet steken? Als je daar een natte spons voor houdt, gaat het amper iets opleveren. Los daarvan neemt de luchtvochtigheid in huis toe, en da's nou juist wat je niet wilt. Da's direct adiabatische koeling. Liever kies je voor indirect (mits je balansventilatie hebt). Qua legionella: als je een reservoir gebruikt, is de kans op legionella juist groter. Beter kies je voor verswatertoevoer icm een afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:04
@Dahaan
ik heb wel ervaring bij familie met zo'n luchtkoeler, precies hetzelfde principe als jij van plan bent te maken. Dat is overigens nauwelijks de moeite want die dingen kosten maar een paar tientjes. Als je niet genoeg kan krijgen van de warmte maar ook het drukkend benauwde 200% luchtvochtigheid gevoel erbij wil hebben dan is dat werkelijk het ultieme apparaat. Ze noemen het niet voor niets een swamp koeler.
Tenzij je in een of andere fabriekshal woont heb je dat in een paar uurtjes al dik voor mekaar. Pro-tip, koop een Shrek-outfit en zeg tegen iedereen dat ze je moeras moeten verlaten.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:49
@Roger_de_Poger Die dingen zijn niet bedoelt om mee te koelen maar worden gebruikt in de winter om mee te verwarmen, als in de winter je luchtvochtigheid in huis hoger is voelt dat minder koud, zeker bij luchtverwarming ivm hoofdzakelijk verwarming door convectie.

Luchtbevochtiging in de winter is een zeer nuttige toevoeging als je balanceventilatie of luchtverwarming hebt, maar totaal niet in de zomer.

Als je gaat bevochtigen in de zomer wordt het juist zeer benauwd in huis, mag je temperatuur wel iets zaken maar gevoelsmatig zal het juist warmer gaan aanvoelen.

Het is niet te vergelijken met wat boeren doen in stallen, die nevelen ook maar op een heel andere manier en fors meer waarbij ook het overtollige vocht direct weer afgevoerd wordt naar buiten toe.

En niet te vergeten doordat je luchtvochtigheid gigantisch gaat stijgen heb je fors meer kans op schimmel in huis als je niet zeer goed gaat afzuigen/ventileren.

[ Voor 44% gewijzigd door mr_evil08 op 08-06-2021 16:42 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
@mr_evil08,
Heb je goed begrepen dat ik twee systemen heb draaien, icm met balansventilatie?
Het ene systeem is wordt gebruikt als bevochtiger die tussen wtw en huis-inblaas zit gemonteerd. Dit ding houdt de luchtvochtigheid op orde in zowel zomer maar vooral winter.

Het andere systeem is een INDIRECTE adiabatische koeler. Die zit tussen afzuig en wtw gemonteerd. De afgewerkte lucht -met verhoogde Rv- wordt direct naar buiten geblazen via de kruisstroomwisselaar waar het de verse buitenlucht koelt.

Kortom, identiek aan HomEvap, echter een stuk betaalbaarder, zuiniger en slimmer.

Wat een boer doet moet 'ie zelf weten. Voor een woonhuis is het idd geen oplossing. Ik heb geen last van schimmel in huis want de Rv is een mooie constante 50-55%. Het koelvermogen is iets lastiger te beoordelen omdat die afhankelijk is van de Rv vd buitenlucht. Hoe hoger die is, hoe minder het koelvermogen. Het beperkte koelvermogen ondersteun ik met geautomatiseerde rolluiken en vraaggestuurd ventileren. Al met al ben ik van mening dat het systeem werkt, maar ik heb nog geen eindeloze rijen en kolommen om m'n bevindingen te staven. Als ik echter de sensorwaarden bekijk, zie ik in beide systemen datgene gebeuren waar ik op uit ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinx77
Was een tijd ziek, dus even wat vertraging.

Ben toch niet zo kapot van Gardena, omdat het flink lekt bij de aansluitingen. Dus dit is echt tijdelijk voor het experiment, maar gelukkig hebben we ook een tuin.

De koeling valt tegen, helaas.
code:
1
incoming: 24.5, outgoing: 24.5, supply: 22.5, extract: 19.5

Dit betekent dat de koeling 5 graden is en de warmtewisselaar daar 2 graden van oppikt. Had meer gehoopt op 10 en 5 graden.

Ik heb het idee dat het meeste water gewoon naar beneden druppelt en het karton niet echt nat maakt. Dus misschien moet er toch verneveld worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11-09 21:22
@Roger_de_Poger

Ik heb ook veel interesse in zo'n koelsysteem.
In het kader van domme vragen bestaan niet, heb ik een vraag.

Als ik het goed begrijp zit hij in het kanaal met afgezogen lucht uit het huis.
Die vieze lucht koel je af, dan gaat het door de wtw en word naar buiten geblazen.
De verse buitenlucht is heet gaat door de wtw en word afgekoeld en je huis ingeblazen.

Waarom is het dan van belang dat er geen legionella gevormd kan worden?
Deze lucht verlaat je huis immers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
Hi Franq,
het legionella-vraagstuk is alleen relevant als je toegevoerde lucht gaat bevochtigen. Als je afgewerkte lucht gaat koelen dmv bevochtigen, dan zie ik het probleem niet. Die afgewerkte rommel blaas je inderdaad door je wtw en door naar buiten. Er is altijd een purist te vinden die vindt dat je potentieel legionella naar buiten blaast...
Ik zou me er niet druk om maken.

Voor de goede orde: ik gebruik een nagenoeg identieke kast om de TOEGEVOERDE lucht te bevochtigen. Dus van WTW naar huis. Die wil je beslist vrij van legionella hebben! Daarom vernevel ik die lucht niet door de honeycomb maar laat ik het over het karton spoelen. Ik gebruik een geperforeerde slang die in twee-laags filterdoek ligt. Dat maakt een mooie overgang van waterleidingdruk naar losjes-uit-de-pols en kabbel-de-kabbel. Geen gespetter!

[ Voor 36% gewijzigd door Roger_de_Poger op 15-06-2021 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
F_J_K schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 13:45:
Leuk om zelf te maken. Let wel erg op ook de hygiëne op de lange termijn. Legionella en andere bacteriën kunnen heel vervelend zijn. En ook schimmel gaat een ding kunnen zijn.
Om deze reden zit er vaak een ionisator in luchtbevochtigers.

Dit is ook een leuk project:
YouTube: Revolutionary Air Conditioner!

[ Voor 15% gewijzigd door Manke op 15-06-2021 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinx77
Filterdoek... Ok, ga ik proberen.

@Roger_de_Poger Wat voor temperatuurverschillen heb jij momenteel
  • tussen buitenlucht en inblaas
  • voor en na de adiabatische koeling
Ik begreep dat jij hogere verschillen had dan ik nu heb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
de delta tussen in/uit van alleen de loeler is afhankelijk van de luchtvochtigheid. Immers, hoe droger de lucht, hoe meer water je erin kunt oplossen en dus hoe sterker de lucht afkoelt. De Rv van de buitenlucht gaat de laatste 48 langzaam omhoog van 40% naar nu 66%. Er komt duidelijk een onweertje aan.
Nadeel is dat je Rv in huis ook langzaam stijgt. Diezelfde lucht ga je gebruiken om waterdamp aan toe te voegen dus op enig moment gaat dat amper nog. Dan kakt het koelvermogen in. Da'sook de reden waarom je deze systemen weinig/niet ziet. De lucht is veelal te vochtig. Het werkt beter in een land met landklimaat.
Terug on topic: ik heb wel eens een delta van 7 graden gehaald. 30 of 23 is een significant verschil. Van die delta blijft minder over want je moet het rendement van je kruiswisselaar meenemen. Van een nette wtw is die rond de 90-95%. Enfin, idealiter 95% van 7 graden. Daarom zeg ik ook dat je het in combinatie met andere maatregelen moet nemen. Gordijnen/rolluiken dicht, overstek, etc.
@vinx77 Kijk goed naar de werking van een evt bypass klep in je wtw. Als die open staat, wordt je inkomende lucht niet door de wisselaar geblazen. Dan sta je te koelen voor de vogels... :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
net goed gekeken: met een inblaastemp (van wtw naar huis) van 24,6 en een aanvoertemp (van buiten naar wtw) van 30,2 bij een Rv van 64% in huis. de koeler haalt er dus 5,6 graad af in de wtw. Prima resultaat wmb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardvHeugten
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 10-07-2021
Mooi verhaal,
Mogelijk heb je hier wat aan:
https://www.airsain-industrie.nl/bio-filter-glacier-tb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
Dit is een directe adiabatische koeling. In mijn optiek ongeschikt voor gebruik binnenshuis omdat het de Rv enorm doet toenemen. Lijkt er ook niet op alsof de fabrikant gebruik binnenshuis promoot...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
Hallo allen,
nu we middenin een hittegolfje zitten, leek het me wel leuk om er wat getallen tegenaan te gooien.
buiten is het nu 33,5°C met een Rv van 33%. De INdirecte koeling blaast nu met 24°C in. De bevochtiger krikt de ingeblazen Rv nog een fractie op, naar 55%. Experiment geslaagd. En ja, ik snap dat de lage buiten-Rv in m'n voordeel is. _/-\o_

edit: iemand óók iets dergelijks geknutseld gebouwd?

[ Voor 8% gewijzigd door Roger_de_Poger op 18-07-2022 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
Ik lees de WTW (Zehnder WH950) al uit, en die heeft een luchtvochtigheidssensor.
Hoe doe je dat? Hier kan ik temperaturen op de Zehnder WH930 basic wel uitlezen, maar alleen als ik ellenlang door allerlei menu's heen ga. Afstandsbediening heeft standen 1,2,3 en timer, geen RV sensor. Het zou berehandig zijn als het via wifi, zigbee of bluetooth zou werken. Dan kan je de waardes meteen gebruiken voor de aansturing...

En op je vraag of iemand óók zoiets geknutseld heeft: ik ben er mee bezig maar doe het iets anders.
Een ventiel in de afvoerlucht, tegen het plafond vlak bij de WTW, gaat er uit, er komt een verloop van 110->75mm in en via een naar beneden hangende pijp ø75van ongeveer 2 meter wordt lucht aangezogen.
De pijp heeft op het eind een Y-stuk met een dop op de onderkant van de Y. Aanzuiging gaat in de Y 'de bocht om' omhoog langs de sproeier en overtollig water wordt onderin opgevangen.

In de buis zit op 1/4 van onder een T-stuk met een dop van 50mm, waarin een terrarium sproeier hangt die naar beneden spuit, tegen de luchtstroom in. Het is geen mist zoals je die kent van de ultrasone misters, maar wel heel fijne druppeltjes, van demi water bij een druk van 4 bar. Vrijwel de hele opgaande 2 meter kunnen die druppeltjes verdampen. Wat naar beneden loopt komt in de Y waar de lucht nog vrij droog is en kan daar verdampen. Druppeltjes die in de WTW neerslaan komen er via de condensafvoer vast wel weer uit.

Verbruik 2.5 liter per sproeier per uur (water komt uit de regenwaterput, gaat een RO en 'afvalwater' daarvan wordt hergebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
Je schrijft een heleboel.
Ik heb geen Zehnder xxx, da's iemand anders. Ik lees mijn Brink Renovent Excellent+ nog niet direct uit. Ik gebruik sensors in alle luchtstromen om temp en Rv te meten. Microcontroler stuurt niet alleen de bevochtiger en koeler aan, maar ook verwarming en ventilatie.

Inventief verzonnen om een buis te gebruiken maar je bent dan wel gebonden aan een constant debiet. Te veel lucht en het water gaat je wtw in, te weinig en het valt er onder uit. Waarom maak je geen in-line systeem? Feitelijk gebruik je niet het volledige ventilatiedebiet om water in te verdampen (alleen het volume lucht dat via de buis gaat).

Je rept over demi-water maar schrijft dat het water uit een regenput komt. Kijk nog eens naar je laatste zin. Ik snap niet goed wat je schrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron168
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03-09 14:35
Roger_de_Poger schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:12:
Hallo allen,
nu we middenin een hittegolfje zitten, leek het me wel leuk om er wat getallen tegenaan te gooien.
buiten is het nu 33,5°C met een Rv van 33%. De INdirecte koeling blaast nu met 24°C in. De bevochtiger krikt de ingeblazen Rv nog een fractie op, naar 55%. Experiment geslaagd. En ja, ik snap dat de lage buiten-Rv in m'n voordeel is. _/-\o_

edit: iemand óók iets dergelijks geknutseld gebouwd?
Er zijn nu een aantal jaren voorbij.

Hoe werkt jouw systeem nu?
Wij gaan ons huis renoveren en ik ben me aan het verdiepen in manieren om te koelen. Helaas is er nog steeds weinig informatie te vinden over dergelijke systemen. Ik ben erg nieuwsgierig!
Pagina: 1 2 Laatste