[BBG] SFF Casual Gaming TV/Media - September 2020

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:40
September komt al in zicht, dat betekend dat er een nieuwe editie van de BBG aan zit te komen.
Jullie feedback wordt uiteraard gewaardeerd, waardoor we met z'n allen een mooi systeem samen kunnen stellen.

Doel van het systeem:
- Sterk genoeg om 4K HDR beeldmateriaal naar je TV te kunnen sturen.
- Casual gaming op de bank, voor als je Netflix even beu bent!
Doel is om games als F1 2020, of iets als Death Stranding op ~60FPS op 1080P te kunnen spelen.

Het budget ligt niet vast, we willen de beste bang-for-buck voor het doel wat we gesteld hebben.

De basis (Updated: 14-08-2020 13:19 ):

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 3 3100 Boxed€ 103,-€ 103,-
1MoederbordenASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac€ 108,-€ 108,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 229,85€ 229,85
1BehuizingenFractal Design Node 202€ 71,27€ 71,27
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4€ 38,95€ 38,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 59,90€ 59,90
1VoedingenCorsair SF450€ 86,-€ 86,-
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 58,31€ 58,31
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 755,28

De basis van het systeem bestaat uit een AMD Ryzen 3100 CPU, sterk genoeg voor veel games, maar toch geen energieslurper, en ook voor een aardig prijsje. De 3300X zou ook kunnen, maar is op het moment van spreken erg slecht leverbaar.

Als moederbord een ASRock B550 ITX/AC. Daar zit al mooi een Wifi + BT module ingebouwd, zo kan je eventuele controllers via Bluetooth aansluiten.

De Nvidia GTX1660 Super omdat het niet zo'n energieslurper is, en in de behuizing wil je niet teveel warmte ontwikkeling. Toch kan hij best een aardige FPS neerzetten in Death Stranding (102FPS) en F1 2020 (100FPS).

Redelijk standaard SSD en Geheugen. Niet veel over te melden.

De behuizing is een platte Fractal Design Node 202, welke compact is, en niet zou misstaan in menig TV meubel. De behuizing bied door middel van een riser constructie ruimte aan vrijwel elke grootte GPU, waardoor de 1660 Super prima past.
Klein nadeel is wel dat er een SFX voeding in moet, waardoor de voeding iets duurder wordt dan een vergelijkbaar ATX model.

Voeding is (op regelmatig aanraden in het Voeding advies topic) de Corsair SF450. Iets aan de prijzige kant, maar kwalitatief er goed, waardoor we ons niet snel druk hoeven te maken over de levensduur in deze krappe situatie :).

Een low profile Noctua koeler, zodat het systeem lekker stil blijft.

Nog een restpuntje:
Er zitten geen casefans in de case, en de aangewezen plek daarvoor is volgens Fractl 'in de GPU kamer'. Welke natuurlijk al relatief vol zit met de GPU zelf.
Misschien dat het systeem met alleen de CPU, Voeding en GPU koelers niet genoeg push naar buiten heeft.

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:24

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ik zou proberen er een AMD 3600 in te krijgen. 3100 is toch een stap minder. Je kan eventueel besparen op het moederbord door een B450-moederbord te kiezen. De pricewatch: ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac heeft ook WiFi en bluetooth.

Als je dan non-gaming tot lichte games wil, dan zou ik een apu zoals de 3400G nemen (maar dan zit je in het vaarwater van de populaire Asrock barebone).

[ Voor 7% gewijzigd door Bolletje op 14-08-2020 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Hmm, de 3600 gebruikt (maximaal) wel een sloot meer stroom 140W vs de 61W van de 3100 (als ik 2 random benchmarks van Google mag geloven). Dat wordt een stuk zwaarder voor de koeling...

De 3400G zou inderdaad ook kunnen als we de 1660 zouden laten zitten. Misschien een honorable mention geven in de BBG als men echt alleen casual of niet zou willen gamen. Qua CPU performance zitten de 3100 en 3400G extreem dicht op elkaar.

Moederbord is goed punt, ik zat te denken dat het B550 chipset betere USB poorten had, die voor een woonkamer systeem wel handig zouden kunnen zijn voor accessoires. Ik zie nu dat dat B450 bord veel beter uitgerust is.

Gaan we aanpassen!

[ Voor 3% gewijzigd door FireDrunk op 14-08-2020 13:18 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Ik vind eigenlijk dat de processor minimaal rond het prijsniveau van het moederbord moet liggen.
Dus ofwel de b450 en 3100 ofwel de 3600 kiezen. En dan kan je eventueel nog voor het b450 bord kiezen.

Als je naar de beste bang for the buck kijkt, dan zou ik echt dit kiezen:
* AMD 3600 - is de meerprijs echt wel waard
* 1660S videokaart
* Kast lijkt me ook een no-brainer
* voeding is prima
* A2000 SSD is prima
* processorkoeler lijkt me ook wel aardig al zijn er meer opties

Dan de discussiepunten:
Geheugen: 16GB is prima, maar liever geen Corsair ivm soms issues
moederbord: het oude B450 of het nieuwere B550 - wat levert de 35 euro extra op?

edit
Voeding kan echt die 3600 wel aan.

edit 2:
bewijs: https://www.digitalcitizen.life/review-amd-ryzen-3-3100

[ Voor 8% gewijzigd door Quacka op 14-08-2020 13:21 ]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
@Quacka Moederbord heb ik zojuist aangepast. Ik was in de veronderstelling dat B550 meer/betere USB aansluitingen had by default, maar dat is dus niet zo. Dat was voor mij de reden geweest om voor B550 te gaan.

3600 ging mij niet om de voeding, maar de koeling.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
koeling. Wel iets om over na te denken, in combi met de videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

In principe zitten de videokaart en CPU in gescheiden compartimenten dus die twee zouden betrekkelijk weinig last van elkaar moeten hebben. Dat gezegd hebbende. Een 3600 zal wel lukken (uit ervaring in een node 202) maar dat zit op het randje.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
https://www.reddit.com/r/...e_202_ryzen_5_3600_build/

Dit is met de stealth koeler. Je kiest in bovenstaande build voor een custom koeler die een stuk beter presteert. Het moet dus prima kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Als de kast dus in een media meubel staat en daar in 1 'compartiment' staat, heb je dus wel een uitdaging...

@Quacka ik ben niet heel bang voor de cpu koeler, meer voor de algehele warmte afvoer in een TV Meubel. Als je 300W aan warmte genereert in een kleine ruimte, moeten de fans echt flink blazen om genoeg verplaatsing van lucht te veroorzaken dat het ook echt de kast uit gaat.

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quacka
Zo snel heb jij niet kunnen lezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Quacka schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:42:
Zo snel heb jij niet kunnen lezen ;)
Nu wel, en het veranderd mijn mening niet heel erg. 83c bij full power is niet weinig. Bovendien kunnen we niet in zijn thread zien in wat voor kast zijn systeem kast staat. Als zo'n bak op je tv meubel staat, is de koel capaciteit toch heel anders dan als hij in de kast staat :)

Maar mij maakt het niet super veel uit, ik ben van het 'better-safe-than-sorry', maar als jullie allemaal roepen, 'dah goat wel'. Mij best :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:24

Bolletje

Moderator Harde Waren
FireDrunk schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:17:
Hmm, de 3600 gebruikt (maximaal) wel een sloot meer stroom 140W vs de 61W van de 3100 (als ik 2 random benchmarks van Google mag geloven). Dat wordt een stuk zwaarder voor de koeling...
Verschil is minder. Zie hier bijv. benchmark: https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-3-3100/18.html

Dat is van het hele systeem. Ik denk dat je meer winst kan halen met de videokaart, om daar een zuinig model met goede koeler te kiezen.
De 3400G zou inderdaad ook kunnen als we de 1660 zouden laten zitten. Misschien een honorable mention geven in de BBG als men echt alleen casual of niet zou willen gamen. Qua CPU performance zitten de 3100 en 3400G extreem dicht op elkaar.
3400G is eigenlijk nog vorige architectuur, Zen+. Zou ik niet per se doen; is ook stuk minder zuinig, met een aparte videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Ryzen build Node 202

Helpt niet echt mee. Maar misschien is het sowieso verstandig om een andere kast te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Andere kast kan eventueel, dit is wel een van de esthetisch betere denk ik.
Ik heb ook naar een pricewatch: Silverstone Sugo SG12 en een pricewatch: Fractal Design Define Nano S Zwart gekeken.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dagion schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:00:
[...]

Qua temperatuur ging het prima, maar ik stoorde me aan de herrie die het geheel maakte. De Ryzen 5 3600 is een redelijk heethoofd blijkbaar, denk dat ik het met een i5-10400F prima naar mijn zin had gekregen. Is overigens ook een behuizing die baat heeft bij custom cables qua lengte denk ik, was een beetje creatief kabels wegwerken.
Zie hier het antwoord. Misschien inderdaad een andere case nemen.

@Quacka Ik ben zijdelings ook even naar ander geheugen aan het kijken, maar er staat bar weinig 3200Mhz geheugen in de QVL van dat bordje. Veel van wat er staat is ook nog eens niet meer of slecht verkrijgbaar.

Tips?

[ Voor 17% gewijzigd door FireDrunk op 14-08-2020 14:03 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@FireDrunk Ryzen 3100 is prima icm je GPU, Ryzen 3600 is totaal niet nodig voor dit gewenste gebruik.
Ryzen 3600 kan nogal eens een heethoofd zijn... Intel i3-9100F zou ook kunnen als Intel build.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:46
Zal me hier ook maar eens melden dan..

De Node 202 is een prima behuizing echter heeft deze wel fors beperkingen qua koeling. Ik stoorde me (met custom fancurves) aan de herrie die zowel de stock koeler als een Scythe Shuriken (niet Big dus) maakten. Nu ben ik wat dat betreft wel een miepert, maar ik heb de behuizing zelfs alleen verticaal gehad (dus met goede mogelijkheden tot aanzuigen van lucht) en niet horizontaal. Waar ik hem eigenlijk voor had aangeschaft.

Denk overigens wel dat het de beste behuizing is voor in een TV-meubel, maar ik zou hem niet adviseren in combinatie met een Ryzen 5 3600. Is een heethoofd, bovendien zorgt het boosten (zelfs in "idle"/Windows desktop) voor opspinnen van de fans. Ik had er trouwens een Strix GTX970 in met twee Noctua fans eronder en dat hoorde je bijna niet.

Ben daarna overgestapt naar een SG13 (kende ik al) met een Big Shuriken 3 en heb nu een Nano S staan om het geheel in in te bouwen (met een Gelid Phantom en als de chromax variant van de Noctua D15S uitkomt gaat die erin). Stoor me nog steeds aan de processorkoeling tijdens wat casual gamen (Subnautica, GTA, CS:GO), vandaar de switch naar de Nano S.

Edit: De Noctua L9a-AM4 is trouwens niet bijster geschikt voor de Node 202 volgens mij, schijnt zijn eigen warme lucht te hercirculeren omdat deze te laag is.

[ Voor 6% gewijzigd door Dagion op 14-08-2020 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ixus74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-09 22:02
FireDrunk schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:53:
Andere kast kan eventueel, dit is wel een van de esthetisch betere denk ik.
Ik heb ook naar een pricewatch: Silverstone Sugo SG12 en een pricewatch: Fractal Design Define Nano S Zwart gekeken.
Een iets duurdere maar wel een hele mooie kast vind ik deze pricewatch: Cooler Master MasterBox NR200P Zwart
Hij is vrij nieuw, dus weet niet hoe de beschikbaarheid is, tevens ook in het wit verkrijgbaar.

[ Voor 0% gewijzigd door Ixus74 op 14-08-2020 19:54 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PearlChoco
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-08 14:06
- vraagje: waarom zou je een Ryzen 5 3600 verkiezen boven de (goedkopere) Ryzen 3300X? Of is het puur owv de moeilijkere beschikbaarheid? Zou de 3300X even veel koeling nodig hebben als de 3600?
https://www.tomshardware....3-3300x-3100-cpu-review/3

- kan er iemand een gelijkaardig MB, maar µATX formaat suggereren? Ik heb een µATX case staan...

[ Voor 11% gewijzigd door PearlChoco op 15-08-2020 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Ixus74 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 19:53:
[...]

Een iets duurdere maar wel een hele mooie kast vind ik deze pricewatch: Cooler Master MasterBox NR200P Zwart
Hij is vrij nieuw, dus weet niet hoe de beschikbaarheid is, tevens ook in het wit verkrijgbaar.
Het is een goede behuizing, maar straalt imho niet bepaald "woonkamer" uit. Daarnaast zie ik de NR200 niet in een TV meubel passen.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
PearlChoco schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 22:28:
- vraagje: waarom zou je een Ryzen 5 3600 verkiezen boven de (goedkopere) Ryzen 3300X? Of is het puur owv de moeilijkere beschikbaarheid? Zou de 3300X even veel koeling nodig hebben als de 3600?
https://www.tomshardware....3-3300x-3100-cpu-review/3
Iets meer multithreaded performance. En de 3300X heeft iets minder koeling nodig.
- kan er iemand een gelijkaardig MB, maar µATX formaat suggereren? Ik heb een µATX case staan...
Als je advies wil, kan je beter even je eigen topix openen in het Componenten Advies forum. Dit topic is meer voor het samenstellen van het systeem wat in de BBG komt.

[ Voor 3% gewijzigd door FireDrunk op 15-08-2020 22:51 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PearlChoco
Ander vraagje: past die video kaart wel in de case?
Ik lees dat de Gigabyte GeForce GTX 1660 Super een breedte (hoogte) heeft van 112 mm, en de Fractal case een hoogte van 82 mm. Of wordt die kaart daar liggend in gemonteerd?

Edit: ok liggend dus :)

[ Voor 5% gewijzigd door PearlChoco op 16-08-2020 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dagion schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:13:
Zal me hier ook maar eens melden dan..

De Node 202 is een prima behuizing echter heeft deze wel fors beperkingen qua koeling. Ik stoorde me (met custom fancurves) aan de herrie die zowel de stock koeler als een Scythe Shuriken (niet Big dus) maakten. Nu ben ik wat dat betreft wel een miepert, maar ik heb de behuizing zelfs alleen verticaal gehad (dus met goede mogelijkheden tot aanzuigen van lucht) en niet horizontaal. Waar ik hem eigenlijk voor had aangeschaft.

Denk overigens wel dat het de beste behuizing is voor in een TV-meubel, maar ik zou hem niet adviseren in combinatie met een Ryzen 5 3600. Is een heethoofd, bovendien zorgt het boosten (zelfs in "idle"/Windows desktop) voor opspinnen van de fans. Ik had er trouwens een Strix GTX970 in met twee Noctua fans eronder en dat hoorde je bijna niet.

Ben daarna overgestapt naar een SG13 (kende ik al) met een Big Shuriken 3 en heb nu een Nano S staan om het geheel in in te bouwen (met een Gelid Phantom en als de chromax variant van de Noctua D15S uitkomt gaat die erin). Stoor me nog steeds aan de processorkoeling tijdens wat casual gamen (Subnautica, GTA, CS:GO), vandaar de switch naar de Nano S.

Edit: De Noctua L9a-AM4 is trouwens niet bijster geschikt voor de Node 202 volgens mij, schijnt zijn eigen warme lucht te hercirculeren omdat deze te laag is.
Die twee losse fans onder de GPU, waren die echt nodig? Want ik zou verwachten dat als de koeling van de GPU voldoende koude lucht aanzuigt, extra geforceerde koeling daar niet perse nodig is.
Koelers zo dicht bij elkaar zetten, lijkt me ook niet handig. Dan kunnen ze elkaar gaan 'aandrijven' als ze op vol vermogen zouden blazen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yushi
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Misschien dat de A520 moederborden die morgen? komen ook interessant kunnen zijn.

Is een €40 processor koeler per se nodig?

Is dit G.Skill Aegis niet beter/goedkoper ipv het Corsair Vengeance geheugen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
@Yushi

A520 zal ik in de gaten houden, als ze 'relatief' goed leverbaar worden voor het verschijnen van de BBG is het te overwegen.

Ja, een goede CPU koeler zorgt voor een stille PC, en de Noctua's zijn top-of-class koelers. En een stille pc is wel zo fijn in de woonkamer :)

Ik heb een poos door de QVL's heen zitten klikken van het desbetreffende bord, maar kon niet heel makkelijk matchend (3200Mhz) geheugen vinden in de pricewatch.

Ook de kit die jij noemt staat niet op de QVL. Mocht je (het liefst meerdere) bronnen hebben dat dit bordje dat kitje slikt, ziet het er als een goede kandidaat uit!

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Ik hoor weinig issues met Ryzen en de G.Skill Aegis. Met de goedkopere Corsair geheugen zijn wel issues bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:55
Absoluut geen pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 gebruiken in een BBG. Het is echt op eigen risico. Ze hebben verschillende versie nummers die nooit vermeld worden bij de webshops. Achterop de verpakking is een klein "raampje" waarop de versie te zien is. Tweakers zou eigenlijk alle versienummers apart moeten vermelden in de pricewatch om misverstanden te voorkomen.

3.31 Micron 8Gbit Rev.B Confirmed
3.31 Micron 8Gbit Rev.E Confirmed
4.31 Samsung 8Gbit B-die Confirmed
4.32 Samsung 8Gbit C-Die Speculated
5.39 Hynix 8Gbit MFR Confirmed
5.30 Hynix 8Gbit AFR Presumed
5.31 Hynix 8Gbit BFR Speculated
5.32 Hynix 8Gbit CJR Presumed
8.30 Nanya 8Gbit Rev.A Speculated
8.31 Nanya 8Gbit Rev.A Speculated

Sommige versies geven problemen. Bijvoorbeeld v4.32 is een beroemd veel voorkomend voorbeeld. Die geeft BSOD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
FireDrunk schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:36:
[...]

Die twee losse fans onder de GPU, waren die echt nodig? Want ik zou verwachten dat als de koeling van de GPU voldoende koude lucht aanzuigt, extra geforceerde koeling daar niet perse nodig is.
Koelers zo dicht bij elkaar zetten, lijkt me ook niet handig. Dan kunnen ze elkaar gaan 'aandrijven' als ze op vol vermogen zouden blazen.
Waren de A12x15's dus zat aardig wat ruimte tussen. Draaiden niet heel veel rpm maar zorgden er wel voor dat de GPU stiller was. Als je topics op Reddit volgt adviseren de meesten toch wel casefans. Net als een hogere koeler dan die Noctua, met het stoffilter aan de buitenzijde kun je tot 60mm kwijt volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Hackus schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:11:
@FireDrunk Ryzen 3100 is prima icm je GPU, Ryzen 3600 is totaal niet nodig voor dit gewenste gebruik.
Ryzen 3600 kan nogal eens een heethoofd zijn... Intel i3-9100F zou ook kunnen als Intel build.
Ik bleef plakken bij je laatste zin. Een build rond een Intel i3-9100F presteert niet veel minder dan een R3 3100. Ik had 100 euro verschil verwacht. Het is helaas maar 55 euro. Ik ben benieuwd naar de scores tussen de builds in Cinebench.

Krijg je zoiets:

1ProcessorsIntel Core i3-9100F (SRF7W) Boxed€ 72,10€ 72,10
1MoederbordenGigabyte B360N WIFI (rev 1.0)€ 94,05€ 94,05
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 228,42€ 228,42
1BehuizingenFractal Design Node 202€ 70,56€ 70,56
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i Bruin€ 36,95€ 36,95
1Geheugen internG.Skill Value F4-2400C15D-16GNT€ 51,62€ 51,62
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 58,90€ 58,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 698,60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Djarune schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 21:50:
[...]

Ik bleef plakken bij je laatste zin. Een build rond een Intel i3-9100F presteert niet veel minder dan een R3 3100. Ik had 100 euro verschil verwacht. Het is helaas maar 55 euro. Ik ben benieuwd naar de scores tussen de builds in Cinebench.

Krijg je zoiets:

1ProcessorsIntel Core i3-9100F (SRF7W) Boxed€ 72,10€ 72,10
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i Bruin€ 36,95€ 36,95
1Geheugen internG.Skill Value F4-2400C15D-16GNT€ 51,62€ 51,62
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 698,60
8% single threaded, 98% multithreaded in R20.
Maar zegt niet super veel over real world.
Zal per usecase verschillen.

Denk dat de 3100 de iets betere keuze is. Maar ze schelen niet veel. Bij een systeem wat echt altijd aan staat zou ik bijvoorbeeld voor de Intel gaan, want die doen het in absoluut idle toch nog wat beter.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
FireDrunk schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:04:
[...]

8% single threaded, 98% multithreaded in R20.
Maar zegt niet super veel over real world.
Zal per usecase verschillen.

Denk dat de 3100 de iets betere keuze is. Maar ze schelen niet veel. Bij een systeem wat echt altijd aan staat zou ik bijvoorbeeld voor de Intel gaan, want die doen het in absoluut idle toch nog wat beter.
Ik zou mede door het geringe prijsverschil en het feit dat het geen nas is die 24/7 aanstaat toch maar voor een Ryzen gaan inderdaad.
Dagion schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:24:
[...]

Waren de A12x15's dus zat aardig wat ruimte tussen. Draaiden niet heel veel rpm maar zorgden er wel voor dat de GPU stiller was. Als je topics op Reddit volgt adviseren de meesten toch wel casefans. Net als een hogere koeler dan die Noctua, met het stoffilter aan de buitenzijde kun je tot 60mm kwijt volgens mij.
Goede opmerking. Zo'n Noctua is bijna 2cm onder de max. Ik geloof wel dat het warme lucht terug de kast in blaast.
pricewatch: Xilence XC040 kan bijvoorbeeld met de stoffilter binnen. Geeft behoorlijk wat koeling (tot 125W TDP)

Met de stoffilter aan de buitenkant kan een pricewatch: Scythe Shuriken 2 ook wel.

Ik ben geneigd om die Noctua eruit te kieperen. Nog suggesties voor casefans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
FireDrunk schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:50:
Ik heb een poos door de QVL's heen zitten klikken van het desbetreffende bord, maar kon niet heel makkelijk matchend (3200Mhz) geheugen vinden in de pricewatch.
De voordelige pricewatch: G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS staat wel op de QVL van G.Skill via hun RAM configurator. In tegenstelling tot de QVL van de mobo's worden die vaak wel geüpdatet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
@Djarune , voor wat betreft casefans zou ik als budget optie de Arctic P12 PWM PST denken of de Pure Wings 2 PWM. Middenmoot misschien Noctua S12B Redux, eventueel met van die rubbertjes los erbij en daarboven nog Silent Wings 3 of zelfs Noctua A12x25? Maar zoveel zou ik er zelf niet aan uitgeven denk ik, ik had mijn A12x15's nog liggen :)
Zeker in een meubel kan je die airflow wel gebruiken denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
Dagion schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 23:02:
@Djarune , voor wat betreft casefans zou ik als budget optie de Arctic P12 PWM PST denken of de Pure Wings 2 PWM. Middenmoot misschien Noctua S12B Redux, eventueel met van die rubbertjes los erbij en daarboven nog Silent Wings 3 of zelfs Noctua A12x25? Maar zoveel zou ik er zelf niet aan uitgeven denk ik, ik had mijn A12x15's nog liggen :)
Zeker in een meubel kan je die airflow wel gebruiken denk ik.
OK, dan opteer ik of voor maar 1x case fan, en dan gelijk kwaliteit: pricewatch: be quiet! Silent Wings 3 PWM, 120mm

of 2x casefan, maar dan 2x pricewatch: Arctic P12 PWM PST Zwart, 120mm

40 euro wordt namelijk te gek imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
Djarune schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 23:11:
[...]

OK, dan opteer ik of voor maar 1x case fan, en dan gelijk kwaliteit: pricewatch: be quiet! Silent Wings 3 PWM, 120mm

of 2x casefan, maar dan 2x pricewatch: Arctic P12 PWM PST Zwart, 120mm

40 euro wordt namelijk te gek imo.
Jip, zijn niet veel van die mafkezen zoals ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Ik heb de opzet nu zo:

1ProcessorkoelingXilence XC040€ 16,23€ 16,23
1Ventilatorenbe quiet! Silent Wings 3 PWM, 120mm€ 19,13€ 19,13
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 690,24

Ik heb dus de koeler genomen die goed koelt en de warme lucht naar buiten blaast. Helaas niet zo stil als de Noctua. Misschien is een wat hogere top down koeler waarvan de fan vervangen wordt door een Noctua fan ook een oplossing.

Een cpu koeler boven de 56mm met de stoffilter aan de buitenkant is persoonlijk een no go. Het ziet er namelijk echt niet uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oz6u5E7neKVqJ87C2LcGsfr7-i8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XqE49t2BUOGEVYqhHF8lVFuV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-09 10:48
Even een opzetje gemaakt met een hele andere kast, aangezien deze veelal in de woonkamer komt (en WAF een ding kan zijn :P ), enige is dat de USB-C connectie aan de voorkant niet bruikbaar is zonder een extreem duur moederbordje te nemen |:(

Intel:
1ProcessorsIntel Core i3-9100F (SRF7W) Boxed€ 73,02€ 73,02
1BehuizingenFractal Design Era ITX Grijs€ 136,50€ 136,50
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9I chromax.black€ 49,03€ 49,03
2Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm€ 9,06€ 18,12
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 62,48€ 62,48
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W CM€ 60,91€ 60,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 781,43

AMD:
1BehuizingenFractal Design Era ITX Grijs€ 136,50€ 136,50
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4 chromax.black€ 48,90€ 48,90
2Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm€ 9,06€ 18,12
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 62,48€ 62,48
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W CM€ 60,91€ 60,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 825,23

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no_way_today
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05:39
Node 202 is prima. Deze is vlak te plaatsen iets wat mooi staat naar mijn mening. Een “échte” staande kast oogt minder. De koeling is ruimschoots voldoende en relatief stil voor dit gebruik. Draait hier ook bij de tv.

[ Voor 4% gewijzigd door no_way_today op 18-08-2020 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-09 10:48
no_way_today schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:05:
Node 202 is prima. Deze is vlak te plaatsen iets wat mooi staat naar mijn mening. Een “échte” oogt minder. De koeling is ruimschoots voldoende en relatief stil voor dit gebruik. Draait hier ook bij de tv.
Wat bedoel je met een "echte" ?

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no_way_today
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05:39
DutchCrownNL schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:20:
[...]

Wat bedoel je met een "echte" ?
Een staande kast 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeB2C
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:05
Zo'n kast is natuurlijk een kwestie van smaak. Mijn vrouw zal de staande fractal kast waarschijnlijk veel mooier vinden: het design en afwerking is veel beter dan dat van de node. De prijs is er natuurlijk ook naar.

Misschien handig om er een soort afwegingskader voor te maken? Bijvoorbeeld twee of drie kasten waarbij er eentje in de tv meubel kan worden weggewerkt en eentje die netjes in het zicht kan? Zeker voor een PC in de woonkamer maakt de kast extra veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Hoewel mogelijk niet onterecht, zal de BBG daar wel erg complex van worden.
Ander type kasten resulteert vaak in andere koeling (hogere / andere CPU Koeling) en/of ventilatoren (andere maten), en in dit geval bijvoorbeeld ook weer een andere voeding (ATX vs SFX).

Dat lijkt mij teveel complexiteit aan het geheel toevoegen. Mijn insteek zou wel echt zijn, een doorsnee kast die in een TV meubel te plaatsen is. Dat lijkt mij toch hetgeen de meeste mensen zullen doen.
We kunnen eventueel wel alternatieven noemen, maar dan moeten we dus een hele dikke kanttekening er bij zetten over de combinatie met de andere onderdelen, wat voor verwarring kan zorgen.

@Blaat @willemdemoor Wat vinden jullie hier van? Alternatieven zijn regelmatig onderdeel van de BBG, maar in hoeverre mogen ze 'incompatible' zijn?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
24 uur later ben ik ook een stuk minder enthousiast geworden op de kast (node 202). Het is een beetje een outdated ding. In steeds minder woonkamers staat een klassiek tv meubel met een inkeping erin. De versterker en receivers uit de jaren '90 en '00 die op de node 202 lijken zijn ook minder in trek. De fabrikanten van behuizingen weten dit ook maar al te goed. De HTPC en langwerpige liggende mini pic's zijn minder in trek. De recht opstaande niet te hoge mini-pc's (eigenlijk mini towers) hebben bovendien betere airflow.

Daar komt bij dat zelfs bij consoles van tegenwoordig ook recht opstaand zijn en gezien mogen worden. Dit natuurlijk ook deels vanwege de airflow.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tb4Mz2pidVfb84qj4Qy0tf_K1jM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eS91bNV7OETLNotsVUPBFBdh.png?f=fotoalbum_large

Ik vind zelf de pricewatch: Cooler Master MasterBox NR200P Wit en pricewatch: Cooler Master MasterBox NR200P Zwart een mooi exemplaar die bovendien ook goed gereviewed is. Er kan zelfs een towerkoeler in. De pricewatch: Fractal Design Era ITX Grijs die @DutchCrownNL aanraadt is nog wat mooier. Helaas is die duurder, warmer en minder goed van binnen volgens de reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Tja, als hij echt gezien mag worden: pricewatch: NZXT H210 Zwart

Maar goed, het blijft smaak afhankelijk...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:11
FireDrunk schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:12:
Tja, als hij echt gezien mag worden: pricewatch: NZXT H210 Zwart

Maar goed, het blijft smaak afhankelijk...
Ik heb zelf de h210(i) en moet zeggen dat deze nog vrij fors is om in de woonkamer te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Ik vind alternatieven prima, zolang het aan elkaar te schrijven is en niet effectief een tweede systeem wordt :)
Overigens, als we op zoek zijn naar kasten die gezien mogen worden en verticaal zijn (en het binnen budget past), is de Phantex Evolv Shift wel een mooie optie misschien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Poeh, mooi, maar best groot volgens mij...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
FireDrunk schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:23:
Poeh, mooi, maar best groot volgens mij...
wel maarliefst 6 liter minder dan de h210 die je zelf al noemde, voornamelijk is het hoogte dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ja, zit net filmpjes te kijken, het valt wel mee idd. Wel echt mooie kast! (maar dat is persoonlijk).

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
FireDrunk schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:25:
Ja, zit net filmpjes te kijken, het valt wel mee idd. Wel echt mooie kast! (maar dat is persoonlijk).
voordeel is dat het naast een mooie kast, ook een redelijk betaalbare kast is. Plus, hij staat niet gek naast de Xbox series X ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Poll: Wat voor type kast zie je het liefst in een SFF BBG?
Zeer kleine kast (om te verbergen)
Middelgroot (Valt niet op in meubel)
Een mooie! (Express tonen)
Anders...
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=402907&layout=2&sort=org
Ook een poll maken? Klik hier

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
doebbalapoent11 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:26:
[...]

voordeel is dat het naast een mooie kast, ook een redelijk betaalbare kast is. Plus, hij staat niet gek naast de Xbox series X ;)
Hij is een stuk mooier dan de Xbox X en de PS5. Erg goede keuze voor zo'n build.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quellien
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-09 13:05

Quellien

Excrement producer

Zelf een hele tijd op zoek geweest naar een "nieuwe" versie van de node 202. Uiteindelijk heb ik m gewoon gekocht en staat hier mooi op mijn kantoortje, dus niet de woonkamer. Echter wel gebouwd met het idee dat ie er wel zo naartoe kan als het zou moeten.

Ik zelf vind/vond alle andere kasten voor mini-itx gewoon niet mooi genoeg, ik wilde inderdaad iets dat meer iets weg heeft van een horizonbox, xbox one of ps4. Daar is de node 202 perfect voor en ben er ook zeer blij mee. Zolang er nog niets in de buurt komt die als opvolger gezien kan worden, is de node 202 een perfecte keus, imho.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Quellien schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 17:53:
Zelf een hele tijd op zoek geweest naar een "nieuwe" versie van de node 202. Uiteindelijk heb ik m gewoon gekocht en staat hier mooi op mijn kantoortje, dus niet de woonkamer. Echter wel gebouwd met het idee dat ie er wel zo naartoe kan als het zou moeten.

Ik zelf vind/vond alle andere kasten voor mini-itx gewoon niet mooi genoeg, ik wilde inderdaad iets dat meer iets weg heeft van een horizonbox, xbox one of ps4. Daar is de node 202 perfect voor en ben er ook zeer blij mee. Zolang er nog niets in de buurt komt die als opvolger gezien kan worden, is de node 202 een perfecte keus, imho.
Er zijn heel wat projecten die je kunt kopen, maar wachtrijen zijn enorm omdat het kleine partijen zijn. De Node 202 is in principe de enige keus als je een direct leverbaar product wilt in die categorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvir90
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07:16
Qua kast kan ik de Inwin A1 plus adviseren. Stijlvol klein kastje met een mooie strakke uitstraling die niet verkeerd staat in de buurt van een TV. Ondanks zijn SFF biedt de kast genoeg opties voor hardware en wordt de kast met stille fans, gold power supply en een QI charger op de bovenkant geleverd zodat je gemakkelijk je telefoon kan opladen. RGB zit er ook in, maar kan natuurlijk worden uitgezet.

Mooi voorbeeld:
https://imgur.com/gallery/I67satt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 18:11

sapphire

Die-hard pruts0r

Djarune schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:09:
24 uur later ben ik ook een stuk minder enthousiast geworden op de kast (node 202). Het is een beetje een outdated ding. In steeds minder woonkamers staat een klassiek tv meubel met een inkeping erin. De versterker en receivers uit de jaren '90 en '00 die op de node 202 lijken zijn ook minder in trek. De fabrikanten van behuizingen weten dit ook maar al te goed. De HTPC en langwerpige liggende mini pic's zijn minder in trek. De recht opstaande niet te hoge mini-pc's (eigenlijk mini towers) hebben bovendien betere airflow.

Daar komt bij dat zelfs bij consoles van tegenwoordig ook recht opstaand zijn en gezien mogen worden. Dit natuurlijk ook deels vanwege de airflow.

[Afbeelding]

Ik vind zelf de pricewatch: Cooler Master MasterBox NR200P Wit en pricewatch: Cooler Master MasterBox NR200P Zwart een mooi exemplaar die bovendien ook goed gereviewed is. Er kan zelfs een towerkoeler in. De pricewatch: Fractal Design Era ITX Grijs die @DutchCrownNL aanraadt is nog wat mooier. Helaas is die duurder, warmer en minder goed van binnen volgens de reviews.
Maar als mensen geen klassiek meubel hebben waar moet je die kasten dan zetten? De Cooler master is vrij fors (imho) voor bij de TV en de Era staat niet echt *kuch* echt niet*kuch* om zijn goede koeling. Nou zal een GTX1660 meevallen maar als dat ding als een malle gaat blazen word je ook niet blij lijkt me.

SG13 of de nieuwe SG14 geen optie?

@Quellien Als je hem kunt krijgen/vinden; Slinger Console?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Anders : ik vind zo'n kleine staande kast de beste optie, ook omdat consoles er ook voor kiezen. Dit is toch de console vervange gezien de game wens.
Het is dus niet raar dat daar een ander kastje bij niet dan bij een standaard htpc.

Belangrijk, wordt er ook aan de game bediening gedacht, draadloze game muis? Gamepad. Welk idee hebben jullie erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Dan refereer ik toch graag hiernaar waar een keus gemaakt is, ik denk dat we die moeten hanteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donvermicelli
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-07-2024
Ik heb een wat duurdere versie van deze build gemaakt: Small & Portable Gaming VR PC

Ik kan daarbij vermelden dat de node 202 een prima kast is voor in de woonkamer.
De ruimte voor cable management is wel enigszins beperkt maar je kunt hiermee een prima basis neerleggen voor een krachtige machine.

Wat betreft het basis advies hier voor de CPU zal ik echter wel een 3600 aanbevelen. Deze bied veel meer toekomst perspectief en past prima met zijn stock cooler in de case.

De aanbevolen GPU zal denk ik echter wel heel snel achterhaald raken aangezien die nieuwe generatie GPUs nu pal voor de deur staan.

Overigens, voor de mensen die wat extra geld hebben en echt een compleet stil systeem willen: Het is mogelijk om alle componenten te voorzien van waterkoeling. Voorbeeld build hiervoor: https://forums.evga.com/D...Watercooled-m2866191.aspx

[ Voor 18% gewijzigd door Donvermicelli op 23-08-2020 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

FireDrunk schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:17:
Hier kijk ik wel naar uit, om mijn OLED te voeden.
Dedicated gamen doe ik op mijn game pc in mijn gamerscave.

Cititzen of Ladonia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Als je toch niet gamed, wat maakt dan het verschil? Qua videocodecs verwacht ik meer van de 3100 dan de 3400G?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PearlChoco
De Ryzen 3300X is sinds deze week bij ons beschikbaar, is dit een beter optie dan de 3100?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PearlChoco
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gid76_FhrZH6nd9z_ka6uX3hwfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ydLUkElf5BbgFmn7bMyyGGrp.jpg?f=fotoalbum_large

Mij volledig door deze thread laten leiden, hopelijk was het goed advies! :)

• FireDrunk
Ben benieuwd!

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PearlChoco
Eerste ervaringen:

Pro:
- Werkt prima. Doet alles wat het moet doen (media streamen, casual games)
- maakt bijna geen lawaai, alleen bij gaming hoor ik de coolers een beetje maar stoort niet echt.
- temperatuur: bij gamen wordt het geheel wel warm (staat in een kast) maar heb er nog geen nadeel van ondervonden. Ik game ook geen uren aan een stuk.
- locaal geinstalleerde steam games gaan prima aan 1080p high detail. Games streamen van mijn desktop PC via Steam gaat niet goed: vaak zwart beeld en enkel geluid, en als ik toch beeld heb werkt de input niet goed. Alleszins onbruikbaar momenteel, maar ik weet niet of dat aan mijn hardware ligt.

Con:
- installatie was iets lastiger dan verwacht: de Gigabyte GTX 1660 Super was eigenlijk nét te groot voor de behuizing: een hoekje van de printplaat zit in de weg: dit heb ik een beetje moeten omplooien, waardoor alles wat krom zit en het deksel van de case niet perfect dicht kan.
- cable management: heb een half uur zitten klooien om mijn 2 SSD's er mooi in te krijgen; ik hoop dat ik die nooit in mijn leven moet vervangen :)

Cable management:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQKae8I5xnkl8wiTAW0EYaHcdrs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5C7hCmvFrIEKmd1WaWeKtaka.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Welke dimensie van de GPU was te groot? De lengte?
Even goed om te weten waar het limiet zit, dan weten we welke 'maat' we 'verkeerd' geïnterpreteerd hebben.

Verder blij dat alles werkt! Die glitches met Steam streaming, lijkt mij meer een software issue.

[ Voor 24% gewijzigd door FireDrunk op 05-10-2020 10:01 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PearlChoco
FireDrunk schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:01:
Welke dimensie van de GPU was te groot? De lengte?
Even goed om te weten waar het limiet zit, dan weten we welke 'maat' we 'verkeerd' geïnterpreteerd hebben.

Verder blij dat alles werkt! Die glitches met Steam streaming, lijkt mij meer een software issue.
Je hebt de "maat" niet verkeerd geïnterpreteerd hoor. Het is meer een beetje pech: de verste hoek van de printplaat van de videokaart (die horizontaal ligt), aan de kant van de aansluitingen, overlapt net met een ijzeren randje van het frame dat heel die horizontale videokaartconstructie steun geeft (beetje moeilijk om uit te leggen :) ). Het is echt maar 5 mm ofzo, maar het zorgt ervoor dat je die hoek moet wegbuigen, waardoor de kaart een beetje scheef zit en er een bult ontstaan onder de case.

Geen echt drama, en met het juiste materiaal kan je wschl dat hoekje er af knippen (met gewone schaar lukte dat niet).
Pagina: 1