Medion reparatie en persoonlijke eigendommen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 7.509 views

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:48

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Disclaimer: ik zoek geen advies over goed vaderschap mbt hardware of hoe dom iets kan zijn of dat merk x beter is dan merk y. discussies over 'je had vooraf een backup moeten maken' zijn hier niet van toepassing. Ik ben geen data kwijt, ik heb een backup. Ook hoef ik geen uitleg dat een PCB met waterschade vele tijd later alsnog stuk kan gaan.
Ook snap ik dat buigen stukken makkelijker is dat mijn poot stijf houden.

Het verhaal: Ik heb een medion laptop welke buiten de garantie is en door eigen toedoen schade heeft. De schade waarvoor ik de laptop heb aangemeld was een afgebroken pin IN de DC jack van de laptop.
Ik heb gesproken met een servicemedewerker en deze kon niet uitsluiten of het een simpel voedings PCB was wat vervangen moest worden of het hele moederbord. De gok genomen en een case aan laten maken en de laptop opgestuurd.

Na onderzoek kwamen er diverse 'schades' naar boven, welke logisch niet onder de (toch al verlopen) garantie vallen.
Ik kreeg een reparatie offerte van 350 euro voor het vervangen van: moederbord, keyboard SSD en wat andere losse zaken en arbeid. De hardware moet vervangen worden vanwege waterschade.
Ik stel niet ter discussie dat er waterschade (oxidatie en/of verkleurde stickers) is. Als het moet, dan moet het. En dat er waterschade is, is ook plausibel.
Wat mij echter bijzonder verbaasde is het vervangen va de SSD. Ik heb de laptop werkend opgestuurd met benaderbare bootable SSD (een M2 SSD).
Ik heb contact gezocht met Medion. Eerst de discussie over het vervangen van de SSD, deze was namelijk nog werkend en een SSD vervangen kan ik zelf ook wel. Half uur aan de lijn met een stugge medewerker die maar bleef hameren op oxidatie en geen garantie dat iets over een week nog wel werkt. Alle begrip voor, maar NU werkt het nog.
Uiteindelijk overstag gegaan en het volle bedrag betaald, met vermelding dat ik mijn oude SSD retour wil omdat deze nog functioneert en prive data bevat. Dit heb ik telefonisch gemeld, op de getekende offerte gezet en in de begeleidende mail gemeld.

Enkele dagen later werd ik door de service desk teruggebeld. Mijn oude SSD mee terugsturen kon niet. Procedure, doen we niet aan. Weeeer een half uur geleuter aanhoren over oxidatie, dat het stuk zou gaan etc. Ik krijg ze niet aan het hoofd dat het me niets boeit maar dat ik mijn eigendom en persoonlijke data terug wil. Kan niet. Einde discussie. Detail : in dit gesprek is bevestigd dat men na mijn eerste telefoontje expliciet naar mijn SSD is gaan kijken en tot de conclusie kwamen dat de SSD op dit moment nog werkt en benaderbare data bevat,
Geopperd om dan maar de kosten van de SSD terug te storten en en de oude erin te stoppen en de rest wel te repareren. Nee dit doen we ook niet. OF we repareren alles en je krijgt geen enkele oude delen mee terug (ik hoef echt geen 'defect' mobo terug, alleen mijn m2) OF we sturen het ongerepareerd retour. Dan had ik de kans mijn data te recoveren en kon ik het opnieuw indienen.
Ik heb uitgelegd dat dit bureaucratie ten top is. Ik HEB al een backup, ik wil alleen mijn data niet in handen van iemand anders. maar als niet anders kan, stuur dan maar terug. Dan haal ik de SSD eruit en bied ik 'm opnieuw aan zonder die SSD. Daar stak de medewerker ook een stokje voor : dit kan niet. Hij moet in originele staat aangeboden worden.

In mijn ogen stelt Medion onredelijke en zelfs onwettelijk eisen:
- Min oorspronkelijke reparatie opdracht is nooit geweest naar waterschade te kijken. Toch verplichten ze mij nu een alles of niets reparatie. Gevalletje 'garage wil u eens naar mij aico kijken' en dan verplichten een motor revisie te ondergaan omdat ze vinden dat die niet meer goed is.
- Als ik over ga tot reparatie weigert men mijn oude SSD met persoonlijke data retour te sturen (in ijn ogen diefstal)
- Men zegt een reparatie met missende onderdelen niet te accepteren (dit is zelfs op de mail bevestigd: "Wanneeer u het toestel opnieuw aanmeld dient deze volledige en compleet opgestuurd te worden, incl. de SSD. ")

Ik ben bekend met dit artikel echter is dat niet van toepassing : er word niets omgeruild onder garantie. Ook betaal ik de volle consumenten prijs voor een SSD (op de offerte 72 euro ex btw). Een uitleg als zijnde 'omruilen voor refurbish' gaat hier dus niet op.
Volgens mij ben ik nog steeds eigenaar van die SSD en die weigeren ze terug te geven. Als ik wel akkoord ga met een retour krijg ik de onmogelijke eis om wederom mijn prive data af te staan (en hoewel niet besproken, ongetwijfeld de onderzoekskosten)

Welke rechten heb ik hierin en hoe krijg ik Medion zover om van mijn prive data retour te sturen ?

[ Voor 3% gewijzigd door Koffie op 13-08-2020 12:49 ]

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-06 16:40
Los van het feit dat dit inderdaad niet bijster klantvriendelijk is: kan je niet retour laten sturen, ssd wipen(of clean installen met Windows zodat ze daar tenminste niet moeilijk over doen) en dan terug aanbieden? Of moet je dan sowieso onderzoekskosten betalen om retour te laten sturen?

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

When repairing the MEDION device, it may be necessary to delete all data from the device. Before sending the device, make sure that you have a backup copy of all the data on the device. It is expressly pointed out that the delivery state will be restored in the event of a repair. MEDION assumes no liability for the costs of a software configuration, for lost revenue, the loss of data or software or other consequential damage.
En dat haal ik met 2x zoeken van de Engelstalige site van Medion. En ik weet dat HP, Dell, Lenovo etc. allemaal vergelijkbare clausules hebben: data is niet voor hun rekening. Punt.

Dat je het normaal vind/vond dat je dus je SSD vol liet staan met (prive) data en nu boos bent dat je de SSD en/of de data in een lange lap tekst niet terug krijgt; tja; vervelend. Maar volgens mij ben je expliciet akkoord gegaan met de reparatie-voorwaarden?

En wat is nu de omweg? Defecte laptop laten terugsturen met je SSD, dan thuis SSD leegmaken, in laptop stoppen, aanbieden voor reparatie, klaar?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
skelleniels schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:49:
Los van het feit dat dit inderdaad niet bijster klantvriendelijk is: kan je niet retour laten sturen, ssd wipen(of clean installen met Windows zodat ze daar tenminste niet moeilijk over doen) en dan terug aanbieden? Of moet je dan sowieso onderzoekskosten betalen om retour te laten sturen?
Hoewel dat niet besproken is, acht ik de kans aanwezig dat ik 50 euro kosten betaal.
Wipen zou kunnen, maar waarom moet Ik die moeite doen als men alles al in bezit heeft (mijn laptop en mijn geld).
enige andere optie zou zijn om dan maar 220v op die SSD te rammen ipv wipen. Ik vertrouw Medion niet meer met mijn prive data.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
MAX3400 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:50:
[...]

En dat haal ik met 2x zoeken van de Engelstalige site van Medion. En ik weet dat HP, Dell, Lenovo etc. allemaal vergelijkbare clausules hebben: data is niet voor hun rekening. Punt.
Even beter mijn TS lezen ;)

Ik heb een backup. Ik ben geen data kwijt. Men heeft nu echter een SSD met benaderbare prive data en weigert die af te staan

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Koffie schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:53:
[...]

Even beter mijn TS lezen ;)

Ik heb een backup. Ik ben geen data kwijt. Men heeft nu echter een SSD met benaderbare prive data en weigert die af te staan
Ik zeg toch niet dat je data kwijt bent? Ik zeg dat je verplicht bent/wordt een laptop aan te bieden zonder data.

Dat Medion dan voor de data-drager een procedure wil volgen nu waar jij het niet mee eens bent; dat is jouw persoonlijke probleem, eerlijk gezegd.

Want wat ik alleen maar lees: "ik wil mijn SSD met mijn data terug". Je had die data in de eerste plaats niet moeten opsturen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

MAX3400 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:50:
[...]

Dat je het normaal vind/vond dat je dus je SSD vol liet staan met (prive) data en nu boos bent dat je de SSD en/of de data in een lange lap tekst niet terug krijgt; tja; vervelend. Maar volgens mij ben je expliciet akkoord gegaan met de reparatie-voorwaarden?

En wat is nu de omweg? Defecte laptop laten terugsturen met je SSD, dan thuis SSD leegmaken, in laptop stoppen, aanbieden voor reparatie, klaar?
Hij wil gewoonzijn eigen spullen terug! eiet dat ze werkende dingen weggooien

Ik zou gewoon echt moeilijk gaan doen

Iperf

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-06 22:48
MAX3400 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:55:
[...]

Ik zeg toch niet dat je data kwijt bent? Ik zeg dat je verplicht bent/wordt een laptop aan te bieden zonder data.

Dat Medion dan voor de data-drager een procedure wil volgen nu waar jij het niet mee eens bent; dat is jouw persoonlijke probleem, eerlijk gezegd.

Want wat ik alleen maar lees: "ik wil mijn SSD met mijn data terug". Je had die data in de eerste plaats niet moeten opsturen.
Zonder de discussie over de data; TS krijgt en ondertekend een offerte waarbij hij zijn SSD terug krijgt. Deze is niet eens stuk, dus waarom zou Medion deze moeten houden? Hij betaald gewoon voor een nieuwe SSD+plaatsing.. Medion heeft (zonder voorwaarden van Medion zelf in acht te nemen) geen enkel recht op de SSD welke eruit komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
[...]

Het enige waar je naar verwijst is clausule dat ze niet in staan voor dataverlies. Daar gaat mijn hele klacht niet over en snap ik ook best.
Mijn klacht is dat ze diefstal plegen op mijn data omdat deze juist WEL te lezen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:36
[...]

Dat staat er helemaal niet? Er staat alleen dat ze de harddrive kunnen wipen.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
eric.1 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:01:
[...]

Dat staat er helemaal niet? Er staat alleen dat ze de harddrive kunnen wipen.
Keyword is KUNNEN als in het is mogelijk. Ze dekken zich dat ze niet verantwoordelijk zijn als je je disk leeg terug krijgt.
In dit geval gaan ze die disk niet leegmaken want ze stoppen er een nieuwe in.
Maar goed, dit word hetzelfde rondje als met de halsstarrige service desk medewerkers

discussies over wel of niet mogelijk dataverlies zijn niet van toepassing op dit topic

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Nijn
  • Laatst online: 19-06 15:25
De reacties van Medion zijn op het eerste gezicht zeker niet klantvriendelijk. Echter, ergens kan ik me er wel iets bij voorstellen. De stelling dat Medion hiermee onwettig bezig is of diefstal pleegt vind ik overigens wel erg ver gaan. Je opmerking dat je Medion niet meer vertrouwd met je data is ook wat slecht onderbouwd. Je geeft aan dat van garantie geen sprake is. Daar eindigen de verplichtingen van Medion. Jij wil dat Medion een reparatie uitvoert, Medion stelt voorwaarden. Die kun je accepteren of niet. Maar goed.

Allereerst, waterschade is een sluipmoordenaar. Volgens mij weet je dat inderdaad al. Daarin hebben ze helemaal gelijk. Een geoxideerde printplaat kan vandaag nog werken, maar morgen stoppen. Zonder het oxidatieproces te stoppen (wat geen laptop fabrikant doet, want het is complex, duur en risicovol) gaat die SSD zeker kapot. De vraag is wanneer.

Geen enkele reparateur wil een product 'repareren' waarvan je weet dat de klant er aan gaat sleutelen of waarvan je weet dat het met een paar maanden weer kapot is. In die business is "Once you touch it, you own it" een belangrijke uitspraak. Wanneer je een apparaat repareert controleer je het helemaal. Want als een ander gebrek na 2 maanden de boel weer verkloot komt de klant bij jou aankloppen omdat jouw reparatie niet goed was of schade heeft veroorzaakt. Dat jij daarin misschien een uitzondering bent is niet iets waar je als reparateur op kunt bouwen. Ik heb ze schreeuwend voor m'n neus gehad, ondanks dat ik ze direct kon laten zien hoe ik zo zeker wist dat ze zelf aan het knutselen waren geweest. Ik snap dan ook heel goed waarom Medion alles of niets repareert.

Ook kan ik me voorstellen dat Medion geen zin heeft om die SSD te retourneren. Niet alleen wijk je daarin af van het standaard proces. Dat zijn kosten. Maar nog veel belangrijker: Je neemt verantwoordelijkheden op je. De technicians zijn gewend (lees: Zullen op de automatische piloot) oude onderdelen in een bak voor recycling gooien. Opeens komt er een machine waar met grote blokletters op de reparatiebon staat dat de oude SSD erbij moet blijven. Kun je doen, maar het risico dat die technician alsnog de SSD weggooit (Of dat ding ergens anders in het proces van de laptop valt, verdwijnt, men het vergeet, enz) is gewoon te groot. En dan hangt de klant weer aan de lijn omdat je onvervangbare foto's hebt kwijt gemaakt. Als het gaat om dat soort dingen, wil je gewoon niet afwijken van procedures.

Alle moralistische argumenten ter zijde: Medion wil winst maken. Dat doe je bijvoorbeeld door kosten en risico's te besparen. De verplichtingen van Medion tegenover jou, voor zover die al bestonden, zijn verlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:36
Koffie schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:05:
[...]

Keyword is KUNNEN als in het is mogelijk. Ze dekken zich dat ze niet verantwoordelijk zijn als je je disk leeg terug krijgt.
In dit geval gaan ze die disk niet leegmaken want ze stoppen er een nieuwe in.
Maar goed, dit word hetzelfde rondje als met de halsstarrige service desk medewerkers

discussies over wel of niet mogelijk dataverlies zijn niet van toepassing op dit topic
En de laptop terug laten sturen, zelf even de harddrive grondig wipen en opnieuw ter reparatie aanbieden is geen optie?

Dan los je i.i.g. twee van de drie punten op.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:32
Montaner schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:57:
[...]

Zonder de discussie over de data; TS krijgt en ondertekend een offerte waarbij hij zijn SSD terug krijgt.
Is dit wel zo? Ik lees in de post van TS dit:
Uiteindelijk overstag gegaan en het volle bedrag betaald, met vermelding dat ik mijn oude SSD retour wil omdat deze nog functioneert en prive data bevat. Dit heb ik telefonisch gemeld, op de getekende offerte gezet en in de begeleidende mail gemeld.
Dat komt op mij over dat TS zelf wat op de offerte erbij heeft gezet, maar dat Medion nooit heeft bevestigd dat dit ook uitgevoerd zou worden. Misschien dat TS kan duiden of dit inderdaad van hem uit komt of dat Medion inderdaad bevestigd heeft dat de SSD terug zou komen.

Nu ken ik de reparatie dienst van Medion (of de 3de partij die medion inhuurt) niet, maar ik ken genoeg reparateurs waar dit soort "maatwerk" niet vanzelfsprekend is. Die werken gewoon volgens de geldende procedures van de merken waarvoor ze werken en ruimte voor maatwerk is er eigenlijk niet.

Waarom niet? Omdat zaken als maatwerk, deel reparaties achteraf zeer vaak voor gezeur zorgen.
Hierdoor doen veel gecertificeerde reparateurs dus geen deel reparaties (als de partij waarvoor ze werken deze al toestaan, veel fabrikanten staan dit immers ook niet toe).

Ik zou inderdaad ook gewoon de machine terug laten komen, SSD wipen en weer opsturen als dit echt probleem is.

Dat Medion de data van TS zou stelen vind ik vrij vergezocht, zelfs het houden van de SSD vraag ik me van af of dit juridisch gezien als diefstal gezien kan worden of dat ze dat in de voorwaarden prima hebben afgedicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:37
Bei der Reparatur des MEDION Gerätes kann es notwendig sein, alle Daten vom Gerät zu löschen. Stellen Sie vor dem Versand des Gerätes sicher, dass Sie von allen auf dem Gerät befindlichen Daten eine Sicherungskopie besitzen. Es wird ausdrücklich darauf hingewiesen, dass im Falle einer Reparatur der Auslieferzustand wiederhergestellt wird. Für die Kosten einer Softwarekonfiguration, für entgangene Einnahmen, den Verlust von Daten bzw. Software oder sonstige Folgeschäden übernimmt MEDION keine Haftung.
https://www.medion.com/nl/service/warranty
Auslieferzustand, dus met een nieuwe schone harde schijf.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Nijn schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:29:
De reacties van Medion zijn op het eerste gezicht zeker niet klantvriendelijk. Echter, ergens kan ik me er wel iets bij voorstellen. De stelling dat Medion hiermee onwettig bezig is of diefstal pleegt vind ik overigens wel erg ver gaan. Je opmerking dat je Medion niet meer vertrouwd met je data is ook wat slecht onderbouwd. Je geeft aan dat van garantie geen sprake is. Daar eindigen de verplichtingen van Medion. Jij wil dat Medion een reparatie uitvoert, Medion stelt voorwaarden. Die kun je accepteren of niet. Maar goed.
Ik geef iets aan Medion, Medion weigerd dit aan mij terug te geven als ik er om vraag. Geen diefstal? ;)
Allereerst, waterschade is een sluipmoordenaar. Volgens mij weet je dat inderdaad al. Daarin hebben ze helemaal gelijk. Een geoxideerde printplaat kan vandaag nog werken, maar morgen stoppen. Zonder het oxidatieproces te stoppen (wat geen laptop fabrikant doet, want het is complex, duur en risicovol) gaat die SSD zeker kapot. De vraag is wanneer.
Dit staat totaal niet ter discussie. Daarom heb ik ook al betaald voor een nieuwe SSD.
Geen enkele reparateur wil een product 'repareren' waarvan je weet dat de klant er aan gaat sleutelen of waarvan je weet dat het met een paar maanden weer kapot is. In die business is "Once you touch it, you own it" een belangrijke uitspraak. Wanneer je een apparaat repareert controleer je het helemaal. Want als een ander gebrek na 2 maanden de boel weer verkloot komt de klant bij jou aankloppen omdat jouw reparatie niet goed was of schade heeft veroorzaakt. Dat jij daarin misschien een uitzondering bent is niet iets waar je als reparateur op kunt bouwen. Ik heb ze schreeuwend voor m'n neus gehad, ondanks dat ik ze direct kon laten zien hoe ik zo zeker wist dat ze zelf aan het knutselen waren geweest. Ik snap dan ook heel goed waarom Medion alles of niets repareert.
Ik voeg om reparatie van een lekke band, en moet nu verplicht een nieuwe motor afnemen.

[quote]
Ook kan ik me voorstellen dat Medion geen zin heeft om die SSD te retourneren. Niet alleen wijk je daarin af van het standaard proces. Dat zijn kosten. Maar nog veel belangrijker: Je neemt verantwoordelijkheden op je. De technicians zijn gewend (lees: Zullen op de automatische piloot) oude onderdelen in een bak voor recycling te gooien. Opeens komt er een machine waar met grote blokletters op de reparatiebon staat dat de oude SSD erbij moet blijven. Kun je doen, maar het risico dat die technician alsnog de SSD weggooit (Of dat ding ergens anders in het proces van de laptop valt, verdwijnt, men het vergeet, enz) is gewoon te groot. En dan hangt de klant weer aan de lijn omdat je onvervangbare foto's hebt kwijt gemaakt. Als het gaat om dat soort dingen, wil je gewoon niet afwijken van procedures.
1 PCBtje in de retourdoos sturen is lastig?
Alle moralistische argumenten ter zijde: Medion wil winst maken. Dat doe je bijvoorbeeld door kosten en risico's te besparen. De verplichtingen van Medion tegenover jou, voor zover die al bestonden, zijn verlopen.
Als ze geen verplichting hebben, is de hardware dus wel degelijk van mij ? ;)
eric.1 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:30:
[...]

En de laptop terug laten sturen, zelf even de harddrive grondig wipen en opnieuw ter reparatie aanbieden is geen optie?

Dan los je i.i.g. twee van de drie punten op.
Bijzonder bureaucratisch en duur, maar zo te zien de enige optie.

Nogmaals de uitleg:

- Ik stuur laptop op wegens afbreken van een onderdeel
- ik krijg een offerte voor diverse andere reparaties waar ik NIET om heb gevraagd. Alles of niets.
- Ik ga uiteindelijk akkoord met de reparatie, maar het enige wat ik vraag is of ze even een M2 PCBtje in de doos willen stoppen omdat er prive data op staat,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:01
Vaak worden de defecte onderdelen ook weer naar de leverancier terug gestuurd. Voor recycling op een bepaalde manier. Dit is gewoon een onderdeel van het RMA proces, waar je niet zomaar van kan afwijken door de SSD in eens naar de klant terug te sturen.

het is niet even iets terug sturen, men moet afwijken van de procedures. Wat als bij een controle ergens deze SSD verdwijnt? Of dat in de doos, de SSD je laptop beschadigd?

Wie is er dan verantwoordelijk hiervoor?

Toen ik vroeger op de reparatie afdeling werkte, kregen we ook soms een doos met een laptop erin.
Wij repareerde de laptop, deden deze weer in de doos, later kwam een andere afdeling deze weer halen om terug te sturen. We plakte de doos bijvoorbeeld ook niet dicht. Dat doet de andere afdeling.

[ Voor 24% gewijzigd door Rolfie op 13-08-2020 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
je kan even googlen op 'managing director' van Medion benelux, en daarna met kennis van z'n naam met 2-3x raden heb je z'n email ook wel. even onconventioneel top down erin om een breekijzer te hebben?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:25
Koffie schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:51:
[...]

Hoewel dat niet besproken is, acht ik de kans aanwezig dat ik 50 euro kosten betaal.
Wipen zou kunnen, maar waarom moet Ik die moeite doen als men alles al in bezit heeft (mijn laptop en mijn geld).
enige andere optie zou zijn om dan maar 220v op die SSD te rammen ipv wipen. Ik vertrouw Medion niet meer met mijn prive data.
mag ik vragen als je medion niet vertrouw met je prive data waarom je ze wel een laptop met benaderbare prive date heb toegestuurd ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-06 15:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat wilde ik ook net zeggen: je hebt ze een laptop met je privedata gestuurd. Die hebben ze zonder problemen al kunnen kopieren, waarom wil je die SSD dan nog terug? Je hebt geen enkele garantie dat ze je privedata niet al gekopieerd hebben, als ze dat zouden willen doen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nijn
Koffie schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:06:
[...]

Ik geef iets aan Medion, Medion weigerd dit aan mij terug te geven als ik er om vraag. Geen diefstal? ;)
Medion is prima bereid je je hele laptop terug te geven. Inclusief je SSD. Van diefstal is dan ook echt geen sprake. Wat jij wil is iets waar Medion niet toe bereid is. Maar dat je je zin niet krijgt is iets heel anders dan diefstal.
[...]

Ik voeg om reparatie van een lekke band, en moet nu verplicht een nieuwe motor afnemen.
Inderdaad. Jij vroeg om een dienst en Medion informeert je over de voorwaarden. Je bent echter niet verplicht die dienst bij Medion af te nemen. Dat heeft Medion zelf ook al aan je duidelijk gemaakt. Dus "en moet nu verplicht een nieuwe motor afnemen." is gewoon niet waar.
[...]
1 PCBtje in de retourdoos sturen is lastig?
Lastig? Ja, misschien wel. Het is in ieder geval een afwijking op standaard procedures die heel wat risico op gezeik met zich meebrengt. De mensen die jij hebt gesproken zitten waarschijnlijk 500 KM verwijderd van het reparatiecentrum. Alles wat zij kunnen doen is met grote blokletters op de bon zetten dat die SSD terug moet. Misschien d'r nog even achteraan bellen. Maar dat is absoluut geen garantie dat het in het reparatiecentrum goed gaat. Normaal nemen ze al geen verantwoordelijkheid voor data. Waarom zouden ze dat nu, nu het risico op fouten nog veel groter is dan normaal, wel gaan doen?
[...]
Als ze geen verplichting hebben, is de hardware dus wel degelijk van mij ? ;)
Ja, de hardware is van jou. En Medion is zo te zien meer dan bereid het complete boeltje aan je te retourneren. Sterker nog, stiekem denk ik dat ze dat zelfs liever doen inmiddels.
[...]
- ik krijg een offerte voor diverse andere reparaties waar ik NIET om heb gevraagd. Alles of niets.
- Ik ga uiteindelijk akkoord met de reparatie, maar het enige wat ik vraag is of ze even een M2 PCBtje in de doos willen stoppen omdat er prive data op staat,
Inderdaad, je vraagt een bedrijf wat aan jou niets verplicht is om een reparatie uit te voeren. Dat bedrijf legt jou uit onder welke voorwaarden ze bereid zijn dat te doen en maakt duidelijk dat er niet veel ruimte voor onderhandeling is. Tot dusver zie ik niets wat ook maar ongehoord zou zijn, laat staan onwettig.

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Maasluip schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:17:
Dat wilde ik ook net zeggen: je hebt ze een laptop met je privedata gestuurd. Die hebben ze zonder problemen al kunnen kopieren, waarom wil je die SSD dan nog terug? Je hebt geen enkele garantie dat ze je privedata niet al gekopieerd hebben, als ze dat zouden willen doen.
Ik zou hem ook terug willen. Niet zozeer om wat de medewerkers van Medion ermee zouden doen, maar 'defecte' elektronica gaat allemaal naar recyclebedrijven en/of opkopers.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
AllesKan schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:22:
[...]

Ik zou hem ook terug willen. Niet zozeer om wat de medewerkers van Medion ermee zouden doen, maar 'defecte' elektronica gaat allemaal naar recyclebedrijven en/of opkopers.
Zou Medion die SSD niet leegmaken alvorens het naar een opkoper gaat? Ook Medion moet aan de AVG voldoen en moet zorgvuldig omgaan met privégegeven.

March of the Eagles

• ronaz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-06 20:28

ronaz

Wishmaster

Ik snap dat het meer een principe is dan dat je echt iets tegen de procedure hebt. Wat hier al verschillende keer is aangehaald is m.i. het geval. Medion wil je een dienst leveren op hun manier, zonder afwijkende afspraken. Die zijn per definitie duur en levert Medion niets extra's op. Ik zou zeggen laten gaan en je energie op zinvoller zaken richten. En de volgende keer je portemonnee laten stemmen en kiezen voor een andere leverancier.

"Endure.... In enduring, grow strong." (Dak'kon)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:03

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Uit de tijd dat ik voor MyCom werkte verwijderde wij altijd de HDD of SSD uit de machine voor wij het opstuurde. (mits de HDD defect is) Juist om dit soort grappen. Geen enkel bedrijf (HP, dell, Acer, Asus, of wie dan ook) is meewerkend in dit soort gevallen. Dat doen ze omdat ze niet kunnen veroorloven dat jouw data zoek raakt door hun toedoende. Dit kunnen flinke financiële consequenties kunnen hebben en die nemen ze niet.

Daarom stoppen ze bij elk reparatie (op uitzonderingen na) ook een nieuwe image op, zodat alle data weg is.

Laat het een les zijn voor de volgende keer ;)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
RenaldoN schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:14:
[...]

mag ik vragen als je medion niet vertrouw met je prive data waarom je ze wel een laptop met benaderbare prive date heb toegestuurd ?
Maasluip schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:17:
Omdat de SSD niet ter sprake was. Ik stuurde de laptop op voor een totaal andere reparatie. Dat ze dan mijn data niet gaan kopieren wil ik best geloven.
Halverwege het proces blijkt dus dat ze mijn werkende SSD achter gaan houden. En dat was niet wat vooraf besproken was.

Dus ja, in mijn ogen is er echt een groot verschil tussen "hier heb je mijn laptop met privedata, wil je even een pootje fiksen" en "ik geef een bedrijf mijn werkende SSD met prive data in bezit"
Nijn schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:19:
[...]

Inderdaad. Jij vroeg om een dienst en Medion informeert je over de voorwaarden. Je bent echter niet verplicht die dienst bij Medion af te nemen. Dat heeft Medion zelf ook al aan je duidelijk gemaakt. Dus "en moet nu verplicht een nieuwe motor afnemen." is gewoon niet waar.
Nee. Er is niets duidelijk gemaakt. Er was geen afspraak. Ik stuur op voor reparatie A en ze dwingen mij tot reparatie B+C+D.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nijn
Koffie schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:34:
[...]
Omdat de SSD niet ter sprake was. Ik stuurde de laptop op voor een totaal andere reparatie. Dat ze dan mijn data niet gaan kopieren wil ik best geloven.
Halverwege het proces blijkt dus dat ze mijn werkende SSD achter gaan houden. En dat was niet wat vooraf besproken was.

Dus ja, in mijn ogen is er echt een groot verschil tussen "hier heb je mijn laptop met privedata, wil je even een pootje fiksen" en "ik geef een bedrijf mijn werkende SSD met prive data in bezit"
Ah, ja, ik denk dat ik het probleem zie. Hun kristallen bol zal beslagen zijn geweest door het warme weer.
Serieus, Medion wist niet wat ze zouden aantreffen. Dat hebben ze je zelfs nog uitgelegd! Dit is hoe reparaties meestal werken. Voordat je het apparaat hebt kunnen onderzoeken kun je enkel gissen naar wat er aan moet gebeuren.
[...]

Nee. Er is niets duidelijk gemaakt. Er was geen afspraak. Ik stuur op voor reparatie A en ze dwingen mij tot reparatie B+C+D.
Jij hebt je laptop opgestuurd voor onderzoek. Dat onderzoek heeft plaatsgevonden en Medion heeft aangegeven wat zij voor je kunnen betekenen.

Dat is:
1. Je krijgt je zooi compleet maar kapot terug
2. Jij betaald, wij repareren alles en houden de oude onderdelen onder het mom van recycling. Wijze van recycling hangt af van de hoeveelheid pr0n op je SSD.

Niemand dwingt jou om voor keuze 2 te kiezen. Medion heeft zelfs nog benadrukt dat je voor optie 1 kunt kiezen. Er is hier geen dwang. Zo simpel is het.

[ Voor 37% gewijzigd door Nijn op 13-08-2020 15:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:18

De Nelis

en anders maar niet...

Maar je maakt je blijkbaar erg druk om je privegegevens, dus desondanks dat het niet direct met de reparatie te maken zou hebben heb je er wel voor gekozen om deze gegevens op de laptop te laten staan. En nu maak je je er druk om, want ze hebben mijn gegevens.
Dwingen, dwingen, ze hebben de keuze gegeven, die keuze heb je gemaakt door uiteindelijk akkoord te geven voor de volledige reparatie. Je had ook de keuze kunnen maken om de reparatie niet te laten uitvoeren en de laptop retour laten komen. De laptop is conform de voorwaarden van Medion (gelezen neem ik aan) opgestuurd en ze zijn in deze dus ook niets verplicht verder.

[ Voor 34% gewijzigd door De Nelis op 13-08-2020 14:43 ]

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
[...]

[...]

[...]
NEE jij wil A gerepareerd hebben en zal daar blijkt uit later onderzoek ook B C en D voor moeten repareren.
Terug vragen omdat ze het toch niet waar kunnen maken.

Maar wat ik nu mis is wat wil je nu.

Want je hebt het over misschien 50 euro onderzoeks kosten betalen? maar dat staat dus niet vast. zoek dat eerst uit. of haal je laptop gewoon terug en laat hem lokaal repareren. 9/10 keer goedkoper als bij de fabrikant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
RenaldoN schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:14:
[...]

Ik heb de indruk dat het vertrouwen er initieel wel was, maar pas achteraf zoek is geraakt.

March of the Eagles

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:44

Agent47

I always close my contracts.

Heel dom misschien:

Wordt je SSD sowieso niet ge-wiped als je een laptop opstuurt ter reparatie? Was volgens mij bij mijn laptop toen wel. Je hebt dus een laptop opgestuurd met een SSD waar nog data op stond. Dat ligt wel bij jezelf..

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als het toch niet onder garantie valt, waarom dan bij dit bedrijf laten repareren? Je vergelijking met de garage gaat in dusverre op, dat mocht er een garage alleen beide dingen tegelijk willen repareren, dan ga je gewoon naar een volgende. Waarom in dit geval niet hetzelfde doen? :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Nijn schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:39:
[...]

Ah, ja, ik denk dat ik het probleem zie. Hun kristallen bol zal beslagen zijn geweest door het weer.
Serieus, Medion wist niet wat ze zouden aantreffen. Dat hebben ze je zelfs nog uitgelegd! Dit is hoe reparaties meestal werken. Voordat je het apparaat hebt kunnen onderzoeken kun je enkel gissen naar wat er aan moet gebeuren.
Sorry dit is echt een bullshit antwoord.
Het doet ook net meer ter zake verder, want ik had al opdracht gegeven voor de offerte, maar ik heb de laptop opgestuurd met een zeer specifieke klacht/vervanging.
Ik lever de auto in met een lekke band 'wijst naar de band en zegt "kijk, is lek"'. De monteur komt terug en zegt "je band is lek, je knipperlicht is defect, je waterpomp vertoond oxidatie en en er zit een scheur in de bekleding van je stoel. Gaan we allemaal op jouw kost vervangen als je een nieuwe band wil'.
De Nelis schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:39:
[...]
Dwingen, dwingen, ze hebben de keuze gegeven, die keuze heb je gemaakt door uiteindelijk akkoord te geven voor de volledige reparatie. Je had ook de keuze kunnen maken om de reparatie niet te laten uitvoeren en de laptop retour laten komen. De laptop is conform de voorwaarden van Medion (gelezen neem ik aan) opgestuurd en ze zijn in deze dus ook niets verplicht verder.
Er zijn geen voorwaarden.
Ik heb vooraf getekend voor mogelijk dataverlies. Nergens heb ik getekend voor 'als wij andere defecten constateren zullen wij alleen alles herstellen'
Agent47 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:49:
Heel dom misschien:

Wordt je SSD sowieso niet ge-wiped als je een laptop opstuurt ter reparatie? Was volgens mij bij mijn laptop toen wel. Je hebt dus een laptop opgestuurd met een SSD waar nog data op stond. Dat ligt wel bij jezelf..
Nee, lees aub nu eens. Er word niets gewiped. Ze gaan een werkende SSD met data tot eigen bezit verheffen.
naitsoezn schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:57:
Als het toch niet onder garantie valt, waarom dan bij dit bedrijf laten repareren? Je vergelijking met de garage gaat in dusverre op, dat mocht er een garage alleen beide dingen tegelijk willen repareren, dan ga je gewoon naar een volgende. Waarom in dit geval niet hetzelfde doen? :)
Omdat laptop spare parts vaak een issue is, en ik geen zin had om zelf te moeten solderen.

Maar goed, gezien alle reacties lijkt de beste weg nu om laptop ongerepareerd retour te laten sturen, de disk in de magnetron te flikkeren en dan weer terug te sturen(is sneller dan wipen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:00

Kheos

FP ProMod
Fish schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:56:
[...]
Ik zou gewoon echt moeilijk gaan doen
Dat doet @Koffie al :)
[...]
eerlijk? als je het zo formuleert is dat inderdaad per definitie geen diefstal.
Nogmaals de uitleg:

wel, eigenlijk klopt dat ook niet. Jij stuurt die laptop wegens kapot. Jij bent niet de onderzoeksafdeling, jij kunt dus niet weten wat er allemaal kapot is.
Jij hebt symptomen, maar geen onderzoeksresultaten.
Je kruipt toch ook niet onder een groen deken in een operatiekamer terwijl je zegt: "begin maar te snijden in mijn lever".

Want blijkbaa waren er twee zaken mis: een pinnete afgebroken en oxidatie.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Kheos schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:21:
[...]
wel, eigenlijk klopt dat ook niet. Jij stuurt die laptop wegens kapot. Jij bent niet de onderzoeksafdeling, jij kunt dus niet weten wat er allemaal kapot is.
Jij hebt symptomen, maar geen onderzoeksresultaten.
Je kruipt toch ook niet onder een groen deken in een operatiekamer terwijl je zegt: "begin maar te snijden in mijn lever".

Want blijkbaa waren er twee zaken mis: een pinnete afgebroken en oxidatie.
Ik heb wel degelijk een zeer specifiek probleem gemeld. Ik heb niet gezegd 'hij doet raar, onderzoek eens'. Ik heb gezegd 'dit is afgebroken,vervangen aub'.

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Koffie schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:24:
[...]

Ik heb wel degelijk een zeer specifiek probleem gemeld. Ik heb niet gezegd 'hij doet raar, onderzoek eens'. Ik heb gezegd 'dit is afgebroken,vervangen aub'.
da's wat ik zeg.
Jij weet niet wat het probleem is.

Als je bij de huisdokter komt om een pilletje tegen de hoofdpijn, en de dokter constateert dat je been gebroken is en dat je een kwaadaardig gezwel op je oog hebt wat denk je dan dat die dokter gaat doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

Koffie schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:21:
Er zijn geen voorwaarden.
Ik heb vooraf getekend voor mogelijk dataverlies. Nergens heb ik getekend voor 'als wij andere defecten constateren zullen wij alleen alles herstellen'
Ze hebben onderzocht en er is meer defect gebleken dan waarvoor jij hem hebt aangemeld. Dit hebben ze aangegeven en ze hebben je een keuze gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Bijna 100 jaar geleden heeft de hoge raad bepaald dat elektriciteit een zaak is. Reparateurs mogen dus echt niet de data van je SSD veranderen tenzij het niet anders kan, omdat een SSD niet magnetisch maar elektrisch is.

Los daarvan zijn zowel jij als Medion een beetje onhandig. Waarom stuur je in vredesnaam een laptop op met de SSD er nog in? Of waarom heb je de optie niet gewoon aangevinkt in plaats van iets handmatig op de offerte te laten zetten? Er is een vinkje dat heet "keep your harddrive." Kun je overigens ook bij de aanschaf al aanvinken.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Trommelrem schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:31:
Bijna 100 jaar geleden heeft de hoge raad bepaald dat elektriciteit een zaak is. Reparateurs mogen dus echt niet de data van je SSD veranderen tenzij het niet anders kan, omdat een SSD niet magnetisch maar elektrisch is.

Los daarvan zijn zowel jij als Medion een beetje onhandig. Waarom stuur je in vredesnaam een laptop op met de SSD er nog in? Of waarom heb je de optie niet gewoon aangevinkt in plaats van iets handmatig op de offerte te laten zetten? Er is een vinkje dat heet "keep your harddrive." Kun je overigens ook bij de aanschaf al aanvinken.
Medion verteld mij dus zwart op wit dat de originele disk erin dient te zitten ..

• Trommelrem
Koffie schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:33:
[...]

Medion verteld mij dus zwart op wit dat de originele disk erin dient te zitten ..
Dell heeft mij een keer verteld dat je nooit BIOS updates moet doen tenzij niet anders kan.

Zo'n medewerker is gewoon een uitzendkracht. Die weet het niet. Stuur voortaan de laptop op zonder SSD en dan krijg je hem ook gewoon gerepareerd terug maar dan zonder SSD.

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

Koffie schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:24:
[...]

Ja en dan word de dc-jack gerepareerd/vervangen, en blijkt er bij retour toch meer problemen te zijn. Wat dan? Dan ga jij Medion bellen en vertellen dat hij wel naar behoren en werkte en nu niet meer. Terug naar medion, ja de vochtschade is toch erger geworden dan toen wij dat eerder constateerden en u niet wilde repareren, hier nog een berg kosten.

Liever meteen goed gerepareerd dan later nog meer kosten moeten maken lijkt mij.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
De Nelis schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:37:
[...]

Ja en dan word de dc-jack gerepareerd/vervangen, en blijkt er bij retour toch meer problemen te zijn. Wat dan? Dan ga jij Medion bellen en vertellen dat hij wel naar behoren en werkte en nu niet meer. Terug naar medion, ja de vochtschade is toch erger geworden dan toen wij dat eerder constateerden en u niet wilde repareren, hier nog een berg kosten.

Liever meteen goed gerepareerd dan later nog meer kosten moeten maken lijkt mij.
Dat bepaal ik graag zelf:"
Ik lever de auto in met een lekke band 'wijst naar de band en zegt "kijk, is lek"'. De monteur komt terug en zegt "je band is lek, je knipperlicht is defect, je waterpomp vertoond oxidatie en en er zit een scheur in de bekleding van je stoel. Gaan we allemaal op jouw kost vervangen als je een nieuwe band wil'.

dat ik dus bijvoorbeeld zeg, doe die band en knipperlicht en waterpomp maar. Stoelbekleding kan ik mee leven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loki504
  • Nu online
Koffie schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:44:
[...]

dat ik dus bijvoorbeeld zeg, doe die band en knipperlicht en waterpomp maar. Stoelbekleding kan ik mee leven.
En nu blijkt dat uit protocool het niet mag. en alles of niets is. Wie ben jij dan om daar verandering in te brengen? Regels zijn regels. en staan ze je niet aan. dan kan je opzoek gaan naar een andere.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

Koffie schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:44:
[...]

Alleen is in dit geval het moederbord een essentieel onderdeel en willen ze een 100% werkend apparaat af kunnen leveren zonder gezeik achteraf, maar het gegeven blijft. Je had ook nee kunnen zeggen en de dc-jack bij een derde partij kunnen laten repareren zonder de andere onderdelen.

Het verhaal van je data blijft dan overigens wel hetzelfde als je de ssd mee stuurt, want ze willen hem natuurlijk wel kunnen testen, behalve dat ze hem dan niet vervangen en je hem terug krijgt (nadat ze de data hebben gekopieerd :+ )

• detheavn
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-06 15:49
Luchtbakker schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:32:
Uit de tijd dat ik voor MyCom werkte verwijderde wij altijd de HDD of SSD uit de machine voor wij het opstuurde. (mits de HDD defect is) Juist om dit soort grappen. Geen enkel bedrijf (HP, dell, Acer, Asus, of wie dan ook) is meewerkend in dit soort gevallen. Dat doen ze omdat ze niet kunnen veroorloven dat jouw data zoek raakt door hun toedoende. Dit kunnen flinke financiële consequenties kunnen hebben en die nemen ze niet.

Daarom stoppen ze bij elk reparatie (op uitzonderingen na) ook een nieuwe image op, zodat alle data weg is.

Laat het een les zijn voor de volgende keer ;)
Een beetje offtopic voor de TS, maar ik heb voor een van de namen uit jouw lijstje (en nog een andere wat onbekendere) werk gedaan in hun centrale reverse warehouse (voor defecten, niet ongebruikte returns) en kan je toch echt wel vertellen dat daar gewoon spul aankomt waar nog gewoon data op staat. Ja, sommige service centers wipen harde schijven, in sommige landen hebben ze voor mechanische HDDs zelfs de policy om de platen op 3 plekken te doorboren, maar het gros van de schijven staat toch echt nog wel data op. Zo hebben wij bij random tests ook gewoon zaken als familiefoto's gevonden. Tijdens deze tests hebben wij deze dan zelf gewiped.

Over het algemeen gaan deze uiteindelijk naar de fabrikant (of repairvendor) toe en zij horen de zaak dat (wederom) te wipen voor deze gescrapped of refurbished worden.

Mijn advies is dan ook gewoon je eigen data te backuppen en te wipen voor je iet uberhaupt opstuurt. Ik weet dat dit dan ook niet gerelateerd is aan de TS zijn post, maar eerder in generale zin.

• T.C
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

Kheos schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:27:
[...]

da's wat ik zeg.
Jij weet niet wat het probleem is.

Als je bij de huisdokter komt om een pilletje tegen de hoofdpijn, en de dokter constateert dat je been gebroken is en dat je een kwaadaardig gezwel op je oog hebt wat denk je dan dat die dokter gaat doen?
De mijne? Niets, voor hoofdpijn ga ik niet naar de huisarts.... dan ga ik naar de badkamer en afhankelijk van de mate pak ik 1000mg paracetamol, 400mg ibuprofen of beide.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Maar dat is gewoon niet waar he? Ze willen de laptop aan je terugsturen.

Je gooit erg makkelijk met beschuldigen en verwijten maar ik kan met de beste wil van de wereld niet veel begrip opbrengen voor je standpunt. Wil je het laten repararen onder hun condities, moet je dat doen, wil je het niet laat je hem terugsturen. Simpele keuze.

Wil je geen van die keuzes dan huur je een advocaat en trekt ze voor de rechter. Van dat geld kan je ook 10 mooie laptops kopen. Want er is geen enkele kans dat je dit gaat winnen. Medion doet niets verwijtbaar. Je bent het er alleen niet mee eens, dat is werkelijk alles.

• Kheos

Kheos

FP ProMod
T.C schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:56:
[...]

De mijne? Niets, voor hoofdpijn ga ik niet naar de huisarts.... dan ga ik naar de badkamer en afhankelijk van de mate pak ik 1000mg paracetamol, 400mg ibuprofen of beide.
je snapt de analogie? of niet echt

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Koffie schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:33:
[...]

En die stond ook niet vol met jouw data! Die stond vol met hun OS-image, klaar voor gebruik. Had je je data maar moeten beveiligen met Bitlocker ofzo. Of Veracrypt. Jij kiest er toch voor om dit "semi plain text" aan te leveren aan vreemden?

Even snel terugkijkend; goed 4 uur geleden was je het al niet eens met de algemene voorwaarden die ik op de site van Medion vond. En nu nog steeds niet. Elk antwoord is jouw "nieuwe" twist om te relativeren dat Medion bedriegt / steelt / liegt / niet meewerkt in jouw ogen.

Zet er een advocaat op. Klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
MAX3400 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:24:
[...]

En die stond ook niet vol met jouw data! Die stond vol met hun OS-image, klaar voor gebruik. Had je je data maar moeten beveiligen met Bitlocker ofzo. Of Veracrypt. Jij kiest er toch voor om dit "semi plain text" aan te leveren aan vreemden?
Encrypted of niet maakt geen hol uit. Mijn data.
Als jij een boek steelt in een taal die je niet kunt lezen, is het dan spontaan geen diefstal meer?
Even snel terugkijkend; goed 4 uur geleden was je het al niet eens met de algemene voorwaarden die ik op de site van Medion vond. En nu nog steeds niet. Elk antwoord is jouw "nieuwe" twist om te relativeren dat Medion bedriegt / steelt / liegt / niet meewerkt in jouw ogen.
Lees je wel , of niet? Ik ben alleen akkoord gegaan met mogelijkheid tot dataverlies. Meer niet.
Wat op hun site staat boeit niet, daar staat mijn handtekening niet onder.

Maar nu even advocaat van de duivel spelen:
Ik bel op en vertel wat er stuk is. Er word mij verteld dat er een mogelijkheid bestaat dat het hele moederbord vervangen moet worden (begrijpelijk) maar ook een kans dat het een simpel dochterboardje kan zijn.
Ik stuur de laptop op.
TEGEN de afspraak in gaat men verdere analyze doen van wat er mogelijk nog meer stuk is, maar totaal niet relevant is voor mijn schade.
Dit was niet mijn opdracht, en staat ook nergens vermeld(!).
Ze vinden dat er voor 350 euro vervangen moet worden op punten die vooraf niet heb aangegeven te onderzoeken.
Ik zeg 'stuur dan maar terug' en dit kan alleen (aanname op dit moment) mijn laptop krijgen door onderzoekskosten te betalen.
Is dat netjes?
Medion houd zicht niet aan een afspraak (voor degene die heeeel misschien echt de moeite te lezen wat ik hier raaskal : ik heb NIET getekend voor een 'we repareren alles of niets onderzoek') en komt met een dure reparatie. Wil ik die niet, moet ik onderzoekskosten betalen.
Had Medion onderzocht waar ik om vroeg (desnoods met een advies om X en Y ook direct te vervangen) en ik zou kiezen voor retour zonder reparatie dan staan ze in hun recht.

Heel fijn alle meningen van iedereen die zeggen "het is juist goed dat ze alles doorlichten" maar dat was dus niet mijn opdracht (jullie brengen je auto zeker ook naar de kwikfit met een akkoord op een "yes to all" clausule?). En als ik niet vervang wat ze willen moet ik maar onderzoekskosten betalen?

Ondertussen ga ik eens in de mail klimmen met Medion, ik wil best zelf die disk wipen (magnetron oid) maar ga dan dus niet onderzoekskosten betalen want 5 minuten gaat hij weer retour voor die reparatie.

Ik snap best dat sommigen het niet met mij eens zijn, maar alsjeblieft .. neem eens de moeite om te lezen wat ik hier roeptoeter. Een vodje op een website van Medion (in het Duits _O- ) heb ik niets mee te schaften.
Voorwaarden worden vooraf afgegeven en dat zijn ze, op een ondertekening voor mogelijk dataverlies, niet.
En nee 'als je je disk dus niet terugkrijgt is dat ook dataverlies' is niet hetzelfde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Koffie schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 18:42:
[...]
Als jij een boek steelt in een taal die je niet kunt lezen, is het dan spontaan geen diefstal meer?
Er is niet gestolen. Je hebt het zelf gegeven.

Succes in ieder geval! d:)b

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
MAX3400 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 18:58:
[...]

Er is niet gestolen. Je hebt het zelf gegeven.
En ik krijg het niet terug
Succes in ieder geval! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
Koffie schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 18:42:
[...]
Dat zeg ik ook. Electriciteit is een zaak. De Hoge Raad heeft dat 99 jaar geleden bepaald. Zet er een advocaat op. Of volg gewoon de normale procedure en kies de optie "keep your harddrive" in plaats van random tekst op een offerte te schrijven.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Trommelrem schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:01:
[...]

Dat zeg ik ook. Electriciteit is een zaak. De Hoge Raad heeft dat 99 jaar geleden bepaald. Zet er een advocaat op. Of volg gewoon de normale procedure en kies de optie "keep your harddrive" in plaats van random tekst op een offerte te schrijven.
Die is optie is/was er dus niet.

• Trommelrem
Koffie schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:06:
[...]

Die is optie is/was er dus niet.
Dan vink je "behoud mijn harddrive" aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:57

MLLL

Palm Treo 650

Trommelrem schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:11:
[...]

Dan vink je "behoud mijn harddrive" aan.
Ik zou deze aanvinken

Behalte meine Festplatte :)B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
XWB schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:24:
Zou Medion die SSD niet leegmaken alvorens het naar een opkoper gaat? Ook Medion moet aan de AVG voldoen en moet zorgvuldig omgaan met privégegeven.
Prima dat jij daar op vertrouwd, maar ik niet.

Bovendien kost het wipen meer arbeid dan dat ding gewoon in het pakketje mee retour te sturen.

Dus nee. Ik vertrouw er niet op.

[ Voor 6% gewijzigd door AllesKan op 14-08-2020 00:59 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nijn
Gast, we lezen prima wat je schrijft. We zien het enkel heel anders dan jij. Dat komt mede omdat je hele verhaal draait om een aanname die je nog niet eens bevestigd hebt gekregen. En er vervolgens steeds beschuldigingen zoals diefstal in staan die nergens op slaan.

Laat ik je even het voordeel van de twijfel geven:
Ik neem aan dat ze je niet volledig hebben ingelicht over het onderzoek wat ze gaan doen.
Ik neem aan dat ze je niet op de algemene voorwaarden hebben gewezen.
En ik neem aan dat ze je niet op het risico van dataverlies hebben gewezen.

Prima. Dan had je op het moment dat ze kwamen met het resultaat van hun onderzoek een reden om die laptop terug te vragen zonder dat ze acties hebben ondernomen. Dat heb je niet gedaan. In tegenstelling, je hebt getekend voor reparatie, getekend voor de algemene voorwaarden en betaald voor de reparatie. Owja, en je hebt op het contract nog even eenzijdig wijzigingen aangebracht, namelijk dat je die SSD terug wil hebben.

Bij Medion is die wijziging in het contract opgevallen en zijn ze voor je gaan nagaan of ze je alsnog van dienst kunnen zijn. Antwoord blijkt nee te zijn, onder die voorwaarden gaan ze geen reparatie uitvoeren. Medion heeft je nu de vraag gesteld: Repareren onder hun voorwaarden, of retour. Geen van beide partijen is begonnen over onderzoekskosten.

Dat is waar we nu staan, toch?

De keuzes die je nu hebt zijn duidelijk. Repareren of terug krijgen. Medion heeft je voor die keuze gesteld zonder ergens te beginnen over onderzoekskosten mocht je kiezen voor retour. Jouw aanname en op dit moment de basis van je argument is dat ze die wel gaan rekenen als je de laptop retour vraagt zonder reparatie. Aangenomen dat al mijn bovenstaande aannames correct zijn en aangenomen dat Medion inderdaad onderzoekskosten gaat vragen heb je naar mijn idee goede argumenten om te klagen over die onderzoekskosten.

Begrijp me niet verkeerd: Dat is nog altijd geen rechtvaardiging voor alle beschuldigingen die je tot noch toe gedaan hebt. Zelfs al vragen ze (onterecht?) onderzoekskosten. Dan heb je een civiel conflict met ze. En mocht het voor de rechter komen denk ik dat je een redelijke kans hebt je geld terug te krijgen, mits je je laat bijstaan door iemand die niet bij iedere stelling ongefundeerde beschuldigingen maakt. Maar daar zijn we nog lang niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
MLLL schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 00:39:
[...]

Ik zou deze aanvinken

Behalte meine Festplatte :)B
Je hebt gelijk. Duitsers wijken op IT gebied altijd een beetje af en lopen vaak een paar jaar achter. Wat TS dus moet doen is de laptop retour nemen en opnieuw een aanvraag indienen met Behalte meine Festplatte aangevinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haruhi
  • Laatst online: 20-06 13:34
Ik begrijp de reacties hier niet.
Ding heeft schade, dus het is een uit garantie reparatie, klant betaald voor de gemaakte diensten.

Wat ik zie is dat Medion de boel oppoetst en dan terugstuurt naar de fabrikant in Azië om alsnog garantie te claimen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Ik voel wel wat TS bedoelt.

Ik heb voorheen voor een servicebedrijf gewerkt waar ik onsite reparaties uitvoerde. Hierbij was het protocol om de defecte spullen mee te nemen en af te voeren. Hierbij was er eens een klant die achteraf had geklaagd en zijn defecte artikel terug wilde omdat dat zijn eigendom was.

Na intern overleg zijn we het er toen over eens geworden dat de klant gelijk had en dat we in de toekomst de klant moesten vragen of we het defect mee mochten nemen of dat de klant het zelf wilde afvoeren (dit legden we dan vast op de werkbon).

Ik vind de situatie van dit topic eigenlijk gelijkwaardig daaraan, TS is eigenaar van de laptop, er wordt iets vervangen wat TS terug wil en ik ben van mening dat hij daar eigenaar van is. Wanneer is Medion eigenaar geworden van een goed dat bij hun binnenkomt voor reparatie?

Ik snap dat Medion procedures heeft gemaakt zodat niet alle klanten alle kapotte onderdelen samen met hun gerepareerde laptop retour ontvangen maar ik vind wel dat er soms te makkelijk over het eigenaarschap van een artikel gedaan wordt en dat er best stil mag worden gestaan bij de feiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Ik neem aan dat ze je niet volledig hebben ingelicht over het onderzoek wat ze gaan doen.
Correct. IK heb gebeld wat mijn exacte klacht was. Medion antwoordde 'stuur op, gaan we kijken wat we kunnen doen'
Ik neem aan dat ze je niet op de algemene voorwaarden hebben gewezen.
Correct.Die zijn er niet. Wat er mogelijkerwijs op een website staat is niet interessant. Er zijn mijn geen algemene voorwaarden gestuurd op brief op mail. Ook niet middels een link.
En ik neem aan dat ze je niet op het risico van dataverlies hebben gewezen.
Ik ben wel gewezen op dataverlies. Ik heb hier zelfs voor moeten tekenen. Echter dataverlies is totaal iets anders dan "wij hebben uw data hier voor ons liggen en geven die niet terug"
Prima. Dan had je op het moment dat ze kwamen met het resultaat van hun onderzoek een reden om die laptop terug te vragen zonder dat ze acties hebben ondernomen. Dat heb je niet gedaan. In tegenstelling, je hebt getekend voor reparatie, getekend voor de algemene voorwaarden en betaald voor de reparatie. Owja, en je hebt op het contract nog even eenzijdig wijzigingen aangebracht, namelijk dat je die SSD terug wil hebben.
Het was geen contract. Het was een offerte en daar kun je prima met de pen wat bijschreven.
Op moment van geven van de opdracht was mij nog niet verteld dat ik mijn SSD niet retour zou krijgen.
Bij Medion is die wijziging in het contract opgevallen en zijn ze voor je gaan nagaan of ze je alsnog van dienst kunnen zijn. Antwoord blijkt nee te zijn, onder die voorwaarden gaan ze geen reparatie uitvoeren. Medion heeft je nu de vraag gesteld: Repareren onder hun voorwaarden, of retour. Geen van beide partijen is begonnen over onderzoekskosten.

[..]
De keuzes die je nu hebt zijn duidelijk. Repareren of terug krijgen. Medion heeft je voor die keuze gesteld zonder ergens te beginnen over onderzoekskosten mocht je kiezen voor retour. Jouw aanname en op dit moment de basis van je argument is dat ze die wel gaan rekenen als je de laptop retour vraagt zonder reparatie. Aangenomen dat al mijn bovenstaande aannames correct zijn en aangenomen dat Medion inderdaad onderzoekskosten gaat vragen heb je naar mijn idee goede argumenten om te klagen over die onderzoekskosten.
De offerte kent 2 opties : Alles repareren wat wij vinden dat gedaan moet worden, of retour tegen betaling van onderzoekskosten..
Als ik een apparaat opstuur voor reparatie en ik zeg na de offerte 'nah dat is me te duur doe maar niet'. Dan snap ik echt wel dat ik onderzoekskosten moet betalen.
Maar wat er gebeurd is "hoi DIT specifieke onderdeel is stuk, wil je dat voor mij repeareren" en ik krijg als antwoord "wij vinden dat je de hele laptop moet vervangen om een andere reden dan je aanvraag als je dat niet doet betaal je onderzoekskosten. En nee je kunt er niet voor kiezen bepaalde onderdelen wel of niet te vervangen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Nu online
MarkyB schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:40:

Ik heb voorheen voor een servicebedrijf gewerkt waar ik onsite reparaties uitvoerde. Hierbij was het protocol om de defecte spullen mee te nemen en af te voeren. Hierbij was er eens een klant die achteraf had geklaagd en zijn defecte artikel terug wilde omdat dat zijn eigendom was.

Na intern overleg zijn we het er toen over eens geworden dat de klant gelijk had en dat we in de toekomst de klant moesten vragen of we het defect mee mochten nemen of dat de klant het zelf wilde afvoeren (dit legden we dan vast op de werkbon).

Ik vind de situatie van dit topic eigenlijk gelijkwaardig daaraan, TS is eigenaar van de laptop, er wordt iets vervangen wat TS terug wil en ik ben van mening dat hij daar eigenaar van is. Wanneer is Medion eigenaar geworden van een goed dat bij hun binnenkomt voor reparatie?

Ik snap dat Medion procedures heeft gemaakt zodat niet alle klanten alle kapotte onderdelen samen met hun gerepareerde laptop retour ontvangen maar ik vind wel dat er soms te makkelijk over het eigenaarschap van een artikel gedaan wordt en dat er best stil mag worden gestaan bij de feiten.
Maar hij mag ook terug. Maar dan wordt er niets gerepareerd. Wat volledige logisch is. Maar wat TS lukt niet. En daarom geeft Medion hem 2 keuzes. Maar TS wil zijn eigen 3de keuze. En dat is niet mogelijk. Dan moet je of je keuze aanpassen of opzoek te gaan naar een persoon die het wel op jou manier doet. Maar niet hier een topic maken en van alles en nog wat bij halen.

Ik denk dat TS beter even rustig moet gaan nadenken(want hij staat er duidelijk emotioneel in). Welke van die 2 opties hij wil.

/Edit aangezien TS heeft getekent voor mogelijk data verlies durf ik bijna 100% zekerheid te zegen dat hij ook akkoord is gegaan met de AV.

En heb je al eens gebeld met er was een hoop miscomunicatie. En jullie kunnen niet dit specifieke deel repareren. En daarom wil ik graag mijn Laptop terug zonder extra kosten.

Soms moet je buiten de box denken.

[ Voor 8% gewijzigd door loki504 op 14-08-2020 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
loki504 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:00:
[...]

Ik denk dat TS beter even rustig moet gaan nadenken(want hij staat er duidelijk emotioneel in). Welke van die 2 opties hij wil.
Tuurlijk sta k er emotioneel in.
Men heeft mijn data en wil die niet teruggeven. Dan kan iedereen blijven hameren op hoe hun procedures zijn en dat ik lastig ben maar ik benoem keer op keer de feiten:

- Onderdeel X is stuk,en valt buiten de garantie. Willen jullie dit voor mij repareren? En ja ik besef dat de kans aanwezig is dat het hele moederbord vervangen moet worden
- Meneer wij hebben gekeken en zien ook andere schade. Wij gaan dit vervangen, Kost u 350 euro. Nee we kunnen niet de helft van de reparatie uitvoeren. Of we repareren alles voor 350 euro of we sturen hem terug zonder reparatie. Wel even 50 euro onderzoekskosten betalen. Bij de weg als u 'm daarna opnieuw opstuurt moet dat in originele staat zijn anders gaan we niet repareren. Dus wij verplichten u de SSD erin te laten zitten.
/Edit aangezien TS heeft getekent voor mogelijk data verlies durf ik bijna 100% zekerheid te zegen dat hij ook akkoord is gegaan met de AV.
Na mijn eerste aanmelding is er een mail gekomen met 3 attachments.
- Inhoud van de mail was niet meer dan "Bijgaand treft u de verzendlabel en een aanvullend reparatiedocument aan. Wij verzoeken u om de verzendlabel op de buitenzijde van de verpakking te bevestigingen. Het aanvullende reparatiedocument dient u in te vullen en aan het pakket toe te voegen."
- attachment 1 bevatte een PDF met vermelding van explosie gevaar dit pakket bevat accu's welke ik op de doos moest plakken
- attachment 2 was een document waar ik 3 vakjes moest aanvinken en onderteken : "Wij zijn niet aansprakelijk voor het verlies van data en eventuele kosten die hieruit voort kunnen vloeien. Zorgt u er daarom altijd voor dat u een back-up van uw gegevens heeft. " , dat ik zelf fabrieksinstellingen had getest en als laatste mogelijke bios en windows wachtwoorden. Meer niet.
- attachment 3 was een PDF met het verzendlabel
En heb je al eens gebeld met er was een hoop miscomunicatie. En jullie kunnen niet dit specifieke deel repareren. En daarom wil ik graag mijn Laptop terug zonder extra kosten.
Dat voorstel van min of meer die strekking heb ik al op de mail geantwoord naar ze. Nog geen reactie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Koffie schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:17:
[...]

- attachment 2 was een document waar ik 3 vakjes moest aanvinken en onderteken : "Wij zijn niet aansprakelijk voor het verlies van data en eventuele kosten die hieruit voort kunnen vloeien. Zorgt u er daarom altijd voor dat u een back-up van uw gegevens heeft. " , dat ik zelf fabrieksinstellingen had getest
+
Bij de weg als u 'm daarna opnieuw opstuurt moet dat in originele staat
maar ik benoem keer op keer de feiten:
En daar gaan we weer; dat heb je dus niet gedaan want jouw data hoort niet bij de fabrieksinstellingen. Ik blijf het werkelijk verbazend vinden hoe je zelf "niet de waarheid" vertelt echter erin volhardt dat Medion dat ook niet doet (want ze stelen, in jouw ogen).

Aangezien je zelf aangeeft dat je emotioneel erin staat: stop met onderhandelen / denken. Draag het over aan je advocaat. Slaap je vast beter van en dan kan iemand met "meer verstand van regeltjes" dit voor je oplossen, hoop ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:41
Het is een hinderlijk geval van 'computer says no' vanuit Medion wat mij betreft.
Ik snap wel dat ze aangeven dat ze alles of niets willen repareren, om met je auto analogie te praten:
Je komt met een lekke band bij de garage en vraagt om een nieuwe band. Garage geeft aan dat de velg gebroken is en daardoor de band lek geraakt is, alleen band vervangen levert niets op, beide moeten vervangen worden.

Dat is volgens mij de situatie (dus niet lekke band, oh we moeten ook je motor reviseren...).

Dan heb je vervolgens 2 logische opties: Ja doen of Nee dankje.

Het irritante van Medion is dat ze blijkbaar bij Ja doen de voorwaarde stellen dat ze de SSD wegpleuren. Super klantonvriendelijk dat ze hier niet van de procedure af willen wijken (maak er gewoon een alternatieve procedure van als het dan wel kan...).
Jij hebt echter te dealen met een bedrijf die voorwaarden stelt om haar werk te doen, als je dat niet accepteert dan blijft er gewoon maar 1 optie over: Nee dankje, stuur maar ongerepareerd terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
MAX3400 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:38:
[...]

+

[...]

[...]

En daar gaan we weer; dat heb je dus niet gedaan want jouw data hoort niet bij de fabrieksinstellingen. Ik blijf het werkelijk verbazend vinden hoe je zelf "niet de waarheid" vertelt echter erin volhardt dat Medion dat ook niet doet (want ze stelen, in jouw ogen).

Aangezien je zelf aangeeft dat je emotioneel erin staat: stop met onderhandelen / denken. Draag het over aan je advocaat. Slaap je vast beter van en dan kan iemand met "meer verstand van regeltjes" dit voor je oplossen, hoop ik.
Je hebt gelijk ..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nijn
MarkyB schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:40:

Als je on-site een reparatie uitvoert is het achterlaten van oude onderdelen natuurlijk een stuk makkelijker.

In dit geval spreekt TS met een afdeling (NL?) die waarschijnlijk niet eens in dezelfde regio zit als het reparatiecentrum en al helemaal niet met de technician zelf kan praten. Het enige wat zij kunnen is in de opdracht zetten dat de SSD weer mee terug moet en hopen dat men daar niet overheen leest / geen fouten daarin maakt. Al is het risico op fouten maar 1%, dan nog heb je iedere dag een klant die loopt te schreeuwen omdat je foto's van de trouwdag / laatste vakantie met dierbare / geboorte enz hebt kwijtgemaakt. Medion is geen kwaliteitsmerk wat zichzelf aanprijst met de geweldige service. Het is een budgetmerk. Die nemen dat risico gewoon niet.
Medion antwoordde 'stuur op, gaan we kijken wat we kunnen doen'
Duidelijk. En dat is dus precies wat ze nu gedaan hebben.
Bij de weg als u 'm daarna opnieuw opstuurt moet dat in originele staat zijn anders gaan we niet repareren. Dus wij verplichten u de SSD erin te laten zitten.
Op een incomplete laptop kun je geen diagnose stellen. Dan kun je alle mogelijke onderdelen wel klaar hebben liggen voor de technicians zodat ze kunnen testen (kosten, want je kunt ze niet later weer in iemands laptop stoppen en claimen dat het een nieuw onderdeel is), maar dan nog loop je het risico dat de klant er zelf weer een SSD in doet die niet helemaal OK is. M'n laptop start niet op! Jullie hebben hem gerepareerd en claimen dat ie goed was! Leugens! Jullie hebben je werk niet gedaan! Ik ga Social Media vol spammen tenzij de directeur binnen 10 minuten voor m'n deur staat met een bos bloemen en een monteur die het probleem gratis verhelpt.

Tuurlijk, in dit specifieke geval is het risico voor Medion misschien kleiner. Maar dit is een budget merk. Die wijken niet af van procedures omdat dat klantvriendelijker is. Dat zijn kosten. En kosten probeer je zo min mogelijk te maken als budgetmerk.

[ Voor 4% gewijzigd door Nijn op 14-08-2020 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20-06 11:37
Is de essentie van het hele verhaal niet (onafhankelijk welk type product):
- Garantiewerk: onderdeel wordt vervangen door producent/leverancier en vervangen product blijft achter voor kwaliteitstesten.
- Geen garantiewerk: onderdeel wordt vervangen en vervangen product gaat terug naar opdrachtgever tenzij opdrachtgever aangeeft dit niet te hoeven.

Dat in sommige gevallen het bijna vanzelfsprekend is dat onderdelen niet retour hoeven (gebroken scherm, gebroken plastic bumper, doorgebrande voeding), is het toch aan de opdrachtgever om dit te beslissen en niet aan de reparateur. Al is het alleen maar om te zorgen dat de opdrachtgever een second opinion kan doen in geval van twijfel.

Wie zegt dat Medion straks de SSD niet heeft vervangen, maar wel in rekening heeft gebracht? Of het nog functionerende onderdeel wordt hergebruikt in een andere laptop? Dit kan ook gebeuren bij garages of fietsenmakers waar onderdelen creatief "gerecycled" worden en er nog wat winst uit gehaald worden.

Maar even letterlijk gezien heeft TS een nieuwe SSD gekocht en "gevraagd" die door Medion in het te systeem zetten en is het niet aan Medion om te beslissen wat er met de oude gebeurd. Dat het systeem daar niet op ingericht is, is toch wel een fout van Medion en zou moeten opgelost worden. Ik denk dat als het zo gebeurde bij een lokale reparateur dat het huis te klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Laatst online: 08:59
Terug laten sturen en zelf even uitzoeken hoe je de schade herstelt (Youtube is your friend). Of kijken wat een tweedehandsje kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je redeneert 100% vanuit jezelf, als je daarmee stopt, dan wordt het ineens niet meer zo gek
Koffie schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:44:
In mijn ogen stelt Medion onredelijke en zelfs onwettelijk eisen:
Dan moet je wetteksten erbij gaan zetten ;)
- Min oorspronkelijke reparatie opdracht is nooit geweest naar waterschade te kijken. Toch verplichten ze mij nu een alles of niets reparatie. Gevalletje 'garage wil u eens naar mij aico kijken' en dan verplichten een motor revisie te ondergaan omdat ze vinden dat die niet meer goed is.
Als consument heb je ook garantie op een reparatie. Daarom vervangen ze bij de auto bijvoorbeeld ook de snaar (auxiliary belt) en alles wat daarbij komt kijken. En bij het vervangen van de V-snaar wordt vaak ook de waterpomp preventief vervangen.
Dus ja, als de garage naar je airco kijkt, kunnen ze je halve motor gaan reviseren omdat anders ZIJ aansprakelijk zijn voor de garantie afhandeling:
"Toen ik de auto weg bracht deed de waterpomp het nog en nu hebben ze de airco gemaakt en is de waterpomp gaan lekken, ik wil GELD zien".

Dus Medion zal alles vervangen wat nodig is om te kunnen garanderen dat jouw DC jack ook daadwerkelijk 3 tot 6 maanden nuttig gebruikt kan worden.
- Als ik over ga tot reparatie weigert men mijn oude SSD met persoonlijke data retour te sturen (in ijn ogen diefstal)
Voor diefstal moet iemand iets toe eigenen, heb je het hier over de data? Of heb je het over de SSD?
Als je gewoon een 'verse SSD' krijgt, dan is het toch geen diefstal? En als de data gewoon vernietigd wordt is er ook niks aan de hand, niemand die er iets mee doet.
- Men zegt een reparatie met missende onderdelen niet te accepteren (dit is zelfs op de mail bevestigd: "Wanneeer u het toestel opnieuw aanmeld dient deze volledige en compleet opgestuurd te worden, incl. de SSD. ")
Want zij moeten garanderen dat het toestel werkte toen ze het opstuurde, daarvoor betaal je en daarop krijg je garantie. Een computer zonder SSD kun je niet fatsoenlijk testen en na de test gaan schroeven aan de computer betekent ook dat je niet meer kunt garanderen dat er niks mis is.
Misschien een medewerker die het SSD slot sloopt en dan komt hij bij jou aan en wie heeft het dan gedaan? Jij of Medion?

Draai maar eens een paar maanden mee op een serviceafdeling en je bent snel genezen van 'meedenken'.
Er is al genoeg ellende en discussie in het normale proces, daar wil je niet nog allemaal speciaaltjes bij gaan doen. Alleen al door jouw discussie (paar keer een half uurtje aan de telefoon, dat kost ook gewoon geld) is dit al een verlieslatende reparatie.
Ik ben bekend met dit artikel echter is dat niet van toepassing : er word niets omgeruild onder garantie. Ook betaal ik de volle consumenten prijs voor een SSD (op de offerte 72 euro ex btw). Een uitleg als zijnde 'omruilen voor refurbish' gaat hier dus niet op.
Volgens mij ben ik nog steeds eigenaar van die SSD en die weigeren ze terug te geven. Als ik wel akkoord ga met een retour krijg ik de onmogelijke eis om wederom mijn prive data af te staan (en hoewel niet besproken, ongetwijfeld de onderzoekskosten)
Hier allemaal gaan lopen klagen over je prive data, die je ze zelf hebt opgestuurd?
De volgende keer gewoon een lege SSD meesturen, zoals al 20 jaar? gebruikelijk is in de industrie en stoppen met verwijten maken aan Medion, die volgens mij een aardig schappelijke reparatie voorstellen. Voor €350 een laptop repareren die mishandeld is (hoe noem je anders een kapotte DC jack en waterschade?), is volgens mij heel netjes. Je had ook 'nee, hij is buiten garantie' kunnen krijgen.

Dat onderdelen die vervangen worden niet worden meegegeven is ook overal normaal. Soms is er wel iets te regelen, maar in grotere organisaties is dat praktisch onmogelijk, simpel gezegd:
De medewerker die alles vervangt moet het niet in de afvalbak gooien, maar realiseren dat het meegestuurd moet worden.
De kwaliteitsmedewerker die alles controleert/test moet niet alsnog die SSD wegkneiteren omdat dat 'normaal' niet hoort, zonder opdrachtbon weet hij/zij dat misschien niet eens.
De inpakafdeling moet dat ding erbij stoppen op een fatsoenlijke manier en niet alsnog wegkneiteren omdat ze op de bon alleen een laptop zien staan.
En stel dat het misgaat, wat zijn dan de consequenties? Wil je dan Medion ineens alsnog aansprakelijk gaan stellen? Dus het is niet alleen een schijfje €72 ex. BTW geworden, maar Medion moet het ook nog goed doen. Netjes verpakken, niet kwijtraken, ....
(En als aanvulling, wat als dat schijfje per ongeluk gewisseld wordt met een andere schijf (hoeveel schijven heeft een reparateur op z'n bureau liggen) ? Dan heb je nog een leuk GDPR incidentje, normaal wordt alles gewist wat de deur uitgaat, maar deze schijf dus niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Laatst online: 08:59
TheGhostInc schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:02:
Voor diefstal moet iemand iets toe eigenen, heb je het hier over de data? Of heb je het over de SSD?
Als je gewoon een 'verse SSD' krijgt, dan is het toch geen diefstal?
Het lijkt mij niet dat Medion de nieuwe schijf niet ook gewoon afrekent. Van krijgen is dan geen sprake.
De volgende keer gewoon een lege SSD meesturen, zoals al 20 jaar? gebruikelijk is in de industrie
En dat wil Medion niet. De originele onderdelen moeten er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
celshof schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:07:
[...]
Het lijkt mij niet dat Medion de nieuwe schijf niet ook gewoon afrekent. Van krijgen is dan geen sprake.
Die nieuwe schijf is nodig, omdat de oude schijf in een dusdanige staat is dat Medion er geen vertrouwen in heeft. Dat de oude schijf het nog doet, is een verschil van interpretatie tussen @Koffie en Medion over welke staat acceptabel is. Medion vind de staat niet goed genoeg om zo te laten.
Format c: ?
Of even in een usb behuizing en dan backupen & leeggooien?

Doe ik praktisch altijd bij een reparatie waarbij ik niet zeker weet of ik achteraf wel alles terug krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem

SSD/HDD is een user serviceable part en hoeft niet mee terug. Alleen dan krijg je niet een schoon image nadat de laptop is gerepareerd. Er is geen enkele RMA fabriek die het vreemd vindt dat er geen SSD/HDD in zit. Het is eerder dat ze het vreemd vinden dat het er wel in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Koffie Je schrijft;
Ik kreeg een reparatie offerte van 350 euro voor het vervangen van: moederbord, keyboard SSD en wat andere losse zaken en arbeid. De hardware moet vervangen worden vanwege waterschade.
Ik stel niet ter discussie dat er waterschade (oxidatie en/of verkleurde stickers) is. Als het moet, dan moet het. En dat er waterschade is, is ook plausibel.

Dan lijk je akkoord te zijn met reparatie, en nu wil je een SSD terug die defect is door waterschade.
Dit vanwege mogelijk data van je SSD halen, en zoals jij het noemt stelen. want de SSD was niet defect ?

Ten 1e, is het verstandig om back-up te houden, en als je data je lief is, geen SSD mee te sturen bij technisch onderzoek. Men heeft jouw SSD niet nodig om testen te doen op de werking van de PC. Het is heel verstandig, met het aanbieden van elektronica, om dit zonder data te doen. (evt. fabrieksherstel)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
il-Principe schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:20:
Maar even letterlijk gezien heeft TS een nieuwe SSD gekocht en "gevraagd" die door Medion in het te systeem zetten en is het niet aan Medion om te beslissen wat er met de oude gebeurd. Dat het systeem daar niet op ingericht is, is toch wel een fout van Medion en zou moeten opgelost worden. Ik denk dat als het zo gebeurde bij een lokale reparateur dat het huis te klein is.
Nee, de TS heeft Medion de opdracht gegeven de laptop te repareren. Daarbij worden onderdelen blijkbaar omgeruild. Dat wil zeggen: Klant krijgt nieuw onderdeel, Medion krijgt oud onderdeel en geld. Dat is de deal die Medion hier voorstelt. De reden waarom Medion zo werkt is al vaak genoeg genoemd.

Het is aan de TS om die deal te accepteren of af te wijzen. Liefst zonder de beschuldigingen die hij inmiddels heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Hackus schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:19:
@Koffie Je schrijft;

Dan lijk je akkoord te zijn met reparatie, en nu wil je een SSD terug die defect is door waterschade.
Dit vanwege mogelijk data van je SSD halen, en zoals jij het noemt stelen. want de SSD was niet defect ?
Ik ben schoorvoetend akkoord gegaan onder het mom van 'dat moet dan maar, maar graag even mijn oude SSD retour'.
De SSD is en was niet defect. Hij werkte toen ik 'm opstuurde en Medion heeft mij bevestigd dat deze nog steeds werkt. Alleen volhard Medion erin dat het ding vervangen moet worden.
Al deze info staat ook pas verschillende keren in dit topic ;)
Ten 1e, is het verstandig om back-up te houden, en als je data je lief is, geen SSD mee te sturen bij technisch onderzoek. Men heeft jouw SSD niet nodig om testen te doen op de werking van de PC. Het is heel verstandig, met het aanbieden van elektronica, om dit zonder data te doen. (evt. fabrieksherstel)
Ik HEB een backup. Dat is niet mijn punt. zucht. mijn punt is dat Medion willens en wetens data van mij achter wil houden.

Medion lijkt akkoord te gaan met het voorstel de laptop retour te sturen zonder onderzoekskosten en daarna wederom hun kant op.
In de tussentijd zal ik die SSD in de magnetron oid doen zodat deze onherstelbaar defect is. Daarna mogen ze conform de offerte de hele riedel repareren.
Nijn schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:04:
[...]

Nee, de TS heeft Medion de opdracht gegeven de laptop te repareren
Nee, ik heb een zeer gespecificeerde opdracht gegeven en moet verplicht alle andere reparaties afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

nevermind..

[ Voor 94% gewijzigd door De Nelis op 14-08-2020 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Koffie schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:14:
[...]

Ik ben schoorvoetend akkoord gegaan onder het mom van 'dat moet dan maar, maar graag even mijn oude SSD retour'.
De SSD is en was niet defect. Hij werkte toen ik 'm opstuurde en Medion heeft mij bevestigd dat deze nog steeds werkt. Alleen volhard Medion erin dat het ding vervangen moet worden.
Al deze info staat ook pas verschillende keren in dit topic ;)
Schoorvoetend akkoord gegaan met hun voorstel, waarin niet staat dat zei jouw SSD retour zullen sturen. Dat heb je er zelf op gekrabbeld, dat is niet hoe een overeenkomst werkt hé. Medion is volgens mij nooit, schriftelijk, akkoord gegaan met het terugsturen van jouw SSD.

Ik HEB een backup. Dat is niet mijn punt. zucht. mijn punt is dat Medion willens en wetens data van mij achter wil houden.
Doen ze niet, je kan hem toch terug krijgen? Samen met de rest van de laptop in de staat dat je het opstuurde.
Medion lijkt akkoord te gaan met het voorstel de laptop retour te sturen zonder onderzoekskosten en daarna wederom hun kant op.
In de tussentijd zal ik die SSD in de magnetron oid doen zodat deze onherstelbaar defect is. Daarna mogen ze conform de offerte de hele riedel repareren.
Zou eerder iets als DBAN gebruiken. Straks is je magnetron nog kapot ook.
Nee, ik heb een zeer gespecificeerde opdracht gegeven en moet verplicht alle andere reparaties afnemen.
En dat doen ze niet. Waarschijnlijk heeft alles waterschade en aangezien ze garantie op de reparatie leveren hebben ze geen zin om over een maand een welles-niettes spel te spelen als de rest wél kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
xh3adshotx schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:22:
[...]

Schoorvoetend akkoord gegaan met hun voorstel, waarin niet staat dat zei jouw SSD retour zullen sturen. Dat heb je er zelf op gekrabbeld, dat is niet hoe een overeenkomst werkt hé. Medion is volgens mij nooit, schriftelijk, akkoord gegaan met het terugsturen van jouw SSD.
Zullen we 'm omdraaien? Medion heeft nergens aangegeven dat diverse (functionerende) hardware die ze vervangen (voor winkelprijs) niet retour komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
En dan gaat 2 weken later je moederbord kapot en dan heeft Medion het gedaan en gaan je hier lopen stampvoeten dat ze het niet repareren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Koffie schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:25:
[...]

Zullen we 'm omdraaien? Medion heeft nergens aangegeven dat diverse (functionerende) hardware die ze vervangen (voor winkelprijs) niet retour komen.
Je zegt het toch gewoon zelf?

Voor de duidelijkheid
https://www.woorden.org/woord/vervangen

1) in de plaats komen van (iets of iemand)
Voorbeelden:
`De tunnel vervangt de oude brug.`,
`Zij zal hem tijdelijk vervangen.`

[ Voor 24% gewijzigd door TheGhostInc op 14-08-2020 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

Koffie schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:25:
[...]

Je zegt dat hij functioneerde, zij hebben geconstateerd dat hij niet in orde is en bieden daarvoor een vervanging(omruiling voor een werkende ssd) aan waarvoor, nogmaals, je akkoord hebt gegeven.

Ze houden geen data van je achter, ze hebben een ssd. De data zal ze een worst wezen, wat moeten ze met data van een random persoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
TheGhostInc schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:25:
[...]

En dan gaat 2 weken later je moederbord kapot en dan heeft Medion het gedaan en gaan je hier lopen stampvoeten dat ze het niet repareren?
Aanname van jouw kant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xh3adshotx
Wel hoe de meeste mensen werken. Jij zegt toevallig dat je dat niet erg vindt en begrijpt. Maar Truus op 4-hoog die ooit een laptop bij de MediaMarkt gehaald heeft en haar kopje thee eroverheen dondert ziet alleen:

- Powerjack is nu kapot
- SSD werkt nu
- Laptop wordt opgestuurd
- Medion constateert waterschade
- Truus zegt: vervang SSD maar niet, werkt prima
- Medion vervangt ssd niet
- Laptop komt retour
- 1 week later SSD kapot dooor waterschade
- JULLIE BELOOFDE EEN WERKENDE LAPTOP EN BIEDEN GARANTIE OP REPARATIE. JULLIE HEBBEN DE SSD GESLOOPT, GA FIXEN!

Daar heeft Medion geen zin in. Medion is geen maatwerk, alles gaat daar via dezelfde procedures. Daarom zijn ze ook zo goedkoop: massa, geen uitzondering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
xh3adshotx schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:35:
[...]

Wel hoe de meeste mensen werken. Jij zegt toevallig dat je dat niet erg vindt en begrijpt. Maar Truus op 4-hoog die ooit een laptop bij de MediaMarkt gehaald heeft en haar kopje thee eroverheen dondert ziet alleen:

- Powerjack is nu kapot
- SSD werkt nu
- Laptop wordt opgestuurd
- Medion constateert waterschade
- Truus zegt: vervang SSD maar niet, werkt prima
- Medion vervangt ssd niet
- Laptop komt retour
- 1 week later SSD kapot dooor waterschade
- JULLIE BELOOFDE EEN WERKENDE LAPTOP EN BIEDEN GARANTIE OP REPARATIE. JULLIE HEBBEN DE SSD GESLOOPT, GA FIXEN!

Daar heeft Medion geen zin in. Medion is geen maatwerk, alles gaat daar via dezelfde procedures. Daarom zijn ze ook zo goedkoop: massa, geen uitzondering.
Nogmaals :aanname van jouw kant, zinloos.

Ja het is goed als ze zeggen 'we zien hier en hier waterschade. Dringend advies te vervangen; . Verplichten vind ik heel ver gaan, zeker als ik een specifieke opdracht geef.
TheGhostInc schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:26:
[...]

Je zegt het toch gewoon zelf?

Voor de duidelijkheid
https://www.woorden.org/woord/vervangen

1) in de plaats komen van (iets of iemand)
Voorbeelden:
`De tunnel vervangt de oude brug.`,
`Zij zal hem tijdelijk vervangen.`
Als we dan echt op alle zakken zout leggen : de offerte bevat nergens het woord vervangen.

Ik blijf het bewonderenswaardig vinden dat jullie blijkbaar alles voor zoete koek slikken.
Auto weg voor het vervangen van een wiel en blind akkoord gaan met het vervangen van je radio. Kwikfit is blij met zulke klanten :)

Er is nu genoeg geroepen in dit topic. De helft leest niet of doet aannames, en ik vind dat ik in gelijk heb :+
Ik zal verder verloop indien nodig hier vermelden.

[ Voor 28% gewijzigd door Koffie op 14-08-2020 13:43 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• xh3adshotx
Koffie schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:40:
[...]

Nogmaals :aanname van jouw kant, zinloos.

Ja het is goed als ze zeggen 'we zien hier en hier waterschade. Dringend advies te vervangen; . Verplichten vind ik heel ver gaan, zeker als ik een specifieke opdracht geef.
Dat kan je vinden, praktijk wijst anders uit. Krijg alleen beetje het idee dat jouw beleving de realiteit moet zijn, wat is je doel van dit topic? Meerdere mensen met verstand/ervaring van zaken zeggen dat je fout zit maar alles is een "aanname" of "zinloos". Zo heeft het geen nut hé?

Nogmaals: dat werkt bij iemand die de materie begrijpt. Feit is dat de meeste mensen geen idee hebben wat een "ssd" of ander onderdeel is. Ze kunnen dringend advies geven maar de meeste mensen zullen denken: achja, loopt wel los. Vervolgens gaat het onderdeel wél kapot en heeft Medion het gedaan. De consument ziet alleen dat de laptop vlak na reparatie niet meer functioneert. Niet dat dat door waterschade op onderdeel X komt. Medion levert garantie op de reparatie en moet dan maar zien aan te tonen dat het defect niet door hun handelen komt. Daar hebben ze geen zin in, dat kost tijd en geld. Met een beetje pech komen er negatieve berichten op FaceBook.
Als we dan echt op alle zakken zout leggen : de offerte bevat nergens het woord vervangen.
Ken de voorwaarden/offertes van Medion niet uit mijn hoofd, misschien scheelt het als je ze hier (geanonimiseerd) post.
Ik blijf het bewonderenswaardig vinden dat jullie blijkbaar alles voor zoete koek aanslikken.
Auto weg voor het vervangen van een wiel en blind akkoord gaan met het vervangen van je radio. Kwikfit is blij met zulke klanten :)
Ik slik echt niet alles als zoete koek, ben soms zelfs iets te opstandig. Alleen je moet het wel in perspectief plaatsen. Jij redeneert alleen vanuit jezelf, de kant van Medion weiger je te zien. Als je die bekijkt is het best logisch dat ze geen half gerepareerd apparaat terug sturen.

Je vergelijking met de auto die je keer op keer maakt gaat volledig mank. Op auto's en bijbehorende onderdelen zitten véél grotere marges dan de genoemde Medion laptop. Bij reparatie van een auto krijg je ook alleen garantie op dát specifieke onderdeel/handeling. Bij Medion garanderen ze een compleet werkende laptop na reparatie.

Jij denkt dat je aan Medion de opdracht kan geven "repareer alleen mijn powerjack" maar dat is niet waar. De opdracht die jij aan Medion geeft (door gebruik te maken van garantie met hun voorwaarden) is "mijn laptop werkt niet, zorg dat hij weer werkt". Bij de auto kan je dat wél doen, daar geef je KwikFit de opdracht "vervang mijn wiel", die ze ook op die manier aannemen. Ze zeggen dan hooguit: "meneer, X is/gaat kapot en we raden aan het te vervangen". Medion is budget prut, wil je persoonlijke support kan je beter naar Dell Zakelijk of Apple kijken.

De reparatie die jij wilt kan wel, bij een losse partij. Er zijn vast computerreparatiewinkeltjes (zoals Kwikfit voor de auto) die jouw powerjack willen fixen. Die zullen dan hooguit zeggen: "meneer, er is waterschade op onderdeel X. Kans bestaat dat die kapot gaat binnen nu en ooit". Dan heb je alleen geen volledige garantie op een werkende laptop voor langere tijd zoals Medion wel geeft.
Er is nu genoeg geroepen in dit topic. De helft leest niet of doet aannames, en ik vind dat ik in gelijk heb :+
Dan houd het op hé, ik zou een advocaat inhuren als ik jouw was. :)

[ Voor 9% gewijzigd door xh3adshotx op 14-08-2020 13:58 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Simpel gezegd, jij bent formeel & juridisch niet instaat in te schatten welke reparatie nodig is voor Medion om dit goed te repareren. ZIJ zijn aansprakelijk voor de goede afhandeling en eventuele garantie die op de reparatie MOET worden gegeven.
Ik blijf het bewonderenswaardig vinden dat jullie blijkbaar alles voor zoete koek slikken.
Ik breng mijn auto weg voor een beurt en dan bellen ze ook op met allerlei onderhoud dat ook moet. Alleen dat is niet expres zo ver gezocht als een radio.
Overigens ben ik blij dat ik niet achterin de auto de afgewerkte olie, oude banden, versleten remschijven en verroeste uitlaat vind, blijkbaar is het daar normaal om het gewoon weg te gooien. En gek genoeg hoef ik daar bij mijn garage niet expliciet 'vervangen' te zeggen. Nieuwe remschijven is genoeg.
Het was ondertussen al duidelijk dat je niks anders wilde horen dan je gelijk, bij deze:

@Koffie je hebt helemaal gelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

Wat @xh3adshotx aangeeft is gewoon de realiteit. In de 20+ jaar in deze branche is 9/10 gezeur na een reparatie waar meer mee aan de hand is dan aangegeven en het niet nodig is deze problemen op te lossen voor desbetreffende klant. Paar weken later staan ze te stuiteren voor je neus, want jouw schuld.

Wanneer een laptop gerepareerd word door de fabrikant, wil deze er zorg voor dragen dat ze een 100% werkend apparaat afleveren om zoals eerder al gezegd gezeik achteraf tegen te gaan.

Lever je de laptop af bij een 3e partij en zeg je vervang specifiek dit onderdeel en verder niets, dan doen ze dat. Ze zeggen er over het algemeen wel bij 'we hebben dit en dat gezien, kan later problemen geven'. Prima, als je later komt rekenen ze gewoon lekker weer een bak geld. Hun verdienmodel.

Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat jij dat ook zou doen, maar succes met het verloop.

[ Voor 5% gewijzigd door De Nelis op 14-08-2020 14:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Wordt een beetje een vermoeiend topic.

Beste optie is om de laptop ongerepareerd terug te laten sturen en nooit meer iets van Medion te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
MLLL schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:13:
Wordt een beetje een vermoeiend topic.

Beste optie is om de laptop ongerepareerd terug te laten sturen en nooit meer iets van Medion te kopen.
Eens, ik vind het ook vermoeiend dat er niet gelezen word wat de status is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Koffie schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:24:
[...]

Ik denk niet dat de argeloze Tweaker iets aan deze situatie veranderen kan , het is zoals het is en deal with it...
Je hebt twee keuzes en de derde die jij wilt is er niet dan houdt het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:08
Interessante discussie, maar dit hele probleem was helemaal niet nodig geweest als je de SSD had gewipet voor inleveren. Dat is common sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb ooit een Lenovo laptop naar Medion gestuurd voor reparatie, daar werd me vooraf verteld dat er kans is dat je de laptop niet terugkrijgt of dat de schijf gewist wordt.
SSD eruit, willekeurige harddisk teruggezet (ding werd nieuw geleverd met 500GB disk) en opgestuurd. Kreeg 'm terug met een verse image install en een bijgewerkte bios. Defect waar ie voor weg ging bleek achteraf nog steeds aanwezig, maar dat is een ander verhaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-06 20:17
Koffie schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:24:
[...]

Ik heb echt alles gelezen.Er is echt maar één probleem en dat ben je zelf. Ik ga het niet herhalen waarom. Dat staat hier al honderd keer boven. Als je het antwoord niet wilt accepteren, moet je de vraag niet stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:00
[...]

Nee, dat is juridisch gezien geen diefstal, maar verduistering.

Ik vind het eerlijk gezegd ook niet echt klantvriendelijk van Medion, maar ik vind het ook gewoon onwettelijk. Medion heeft geen enkel recht om de hardware zichzelf toe te eigenen, tenzij TS natuurlijk toestemming heeft gegeven dat Medion de hardware zichzelf mag toe-eigenen - dat zul je echter even zelf in de voorwaarden moeten opzoeken.

Disclaimer: ik heb eigenlijk niet verder gelezen dan het bericht dat ik citeer. ;(

[ Voor 6% gewijzigd door Flavius op 16-08-2020 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-06 20:17
Flavius schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 23:01:
[...]

Disclaimer: ik heb eigenlijk niet verder gelezen dan het bericht dat ik citeer. ;(
Dat is te merken 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-06 18:25
Vreemd dat iedereen het hier normaal lijkt te vinden dat bij aanschaf van een nieuwe SSD de oude moet worden ingeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Jij blijkbaar ook niet. Er zijn nergens voorwaarden aangeleverd die dit vooraf vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-06 17:04

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik vind het vreemd dat ze de ssd niet retour kunnen sturen het is tenslotte jouw eigendom. Als ik computers moet repareren en er zou wat mis zijn met de ssd Dan gaat deze gewoon retour.

Data verlies heeft hier niets mee te maken aangezien ze deze zeggen te vervangen. Alleen als ze b.v. een re-image doen dan is de data 'weg' . Vindt het een raar verhaal.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.