Nee toch nie. Dan zou men hem hier geen cursus maar een zware boete aanraden.
Arwintju schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:03:
Ik heb nog nooit een aanrijding gehad, maar snap best dat je af en toe een fietser over het hoofd kan zien. Mijn auto heeft een vervelende dode hoek aan de bestuurderskant zitten waardoor fietsers zomaar ineens op kunnen duiken. Kan je nog zo goed kijken, maar dat zie je gewoon niet. Dat hebben vrachtwagens ook bijvoorbeeld. Kunnen nog zo goed kijken, maar als een fietser in de dode hoek zit kan je niks. Daar gaat een cursus niet veel aan veranderen.
Dat snap ik dus echt niet.
"Ach ja, mijn auto heeft een dooie hoek, dus af en toe een fietser opscheppen hoort er nu eenmaal bij."
Nee, dan anticipeer je daarop en let je extra op.
"Fietsers duiken soms uit het niets op"
Nee, toch niet. Again, fietsers hebben geen portal technologie. Geen quantumtunneling. Geen "Beam me up, Scotty",
Fietsers komen vanuit zijstraten, vanop fietspaden, vanachter obstakels...
Dus daar anticipeer je op. Dan rij je trager, kijk je extra in het rond en laat je je niet verrassen.
Again, allemaal zaken die je leert in zo'n cursus. Dus hoezo "daar gaat een cursus niet veel aan veranderen"?
Arwintju schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:03:
TS zit fout, dat is het punt niet. Maar een cursus van 300 euro vind ik wel wat fors. 300 euro is voor sommige mensen een hele hoop geld! In deze situatie denk ik dat TS al meer geleerd heeft van het hele voorval dan dat een cursus hem nog extra zou leren. Aan de andere kant is 300 euro natuurlijk een schijntje als je daarmee ook maar 1 bestuurder ervan weerhoud zn volgende ongeluk een dodelijke te laten zijn. maar alles draait om proporties. Vind dat zo'n bedrag niet in verhouding staat tot het verhaal van TS.
het is 200 euro, geen 300.
En ik denk niet dat TS hier al veel heeft geleerd omdat zijn instelling (en de jouwe ook trouwens) is "ach ja, kan gebeuren. ik kon er niks aan doen". En die instelling is gewoon fout.
Een fietser aanrijden overkomt je niet. Zeker niet als je vanuit stilstand vertrekt en een fietser aanrijdt. Dan had je gewoon niet mogen vertrekken want dan was de weg niet vrij. Dus je hebt slecht gekeken.