Ongeluk gehad, cursus volgen?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 6.667 views

Vraag

• Pisdine
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-09 07:00
hallo beste leden,

Ik had in Februari een accident gehad met een fietser (ik in de wagen) waarbij de fietser licht gewond geraakte. De botsing was niet zo zwaar aangezien ik net vertrok( ik stopte bij een fietspad om fietser te laten doorrijden, reed door en plots gebotst. fietser totaal niet gezien?) .

Nu, kan gebeuren. Gelukkig was het niet zwaar en kon de fietser verder fietsen. Nu krijg ik een brief van de politie met een aanbod om een cursus te volgen over zwakke weggebruikers. Kostprijs = 300€. :O Even op het internet gekeken wat de cursus inhoud, maar daar leggen ze je uit waarom je op je snelheid moeten letten en niet onder invloed te rijden. Beide waren niet van toepassing van mij. Het is ook niet dat ik de fietser met opzet omver reed...

In de brief staat ook dat indien ik deze opleiding niet volg, word ik gedachtvaard voor de politierechtbank. Het is mijn eerste keer dus ik weet niet echt wat ik hiermee moet doen, aangezien de cursus vrij prijzig is.

Iemand ervaring hiermee? Zou ik de cursus volgen, waar ik niet veel aan ga hebben of zou ik het zo laten?

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:18
Ja, cursus volgen, dan ben je er vanaf.
Je was sowieso in de fout (dat erken je volgens mij zelf ook). Probleem is dat je kans maakt op grote(re) straf, en 300 euro cursusje is nogal snel gedaan :) . Leer ervan, en wees blij dat het geen hardere aanrijding was.

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
Pisdine schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:28:
In de brief staat ook dat indien ik deze opleiding niet volg, word ik gedachtvaard voor de politierechtbank. Het is mijn eerste keer dus ik weet niet echt wat ik hiermee moet doen, aangezien de cursus vrij prijzig is.
Iemand ervaring hiermee? Zou ik de cursus volgen, waar ik niet veel aan ga hebben of zou ik het zo laten?
Dan is het antwoord toch heel makkelijk?
Wil je gedagvaard worden of niet?
Zo nee, volg de cursus.
Zo ja, volg hem niet.

|:(

Je bent in fout, je krijgt een straf en dan kom je hier vragen: zou ik die straf wel uitvoeren, of zou ik het zo laten.
Wat denk je dat die politierechter zal zeggen als je die cursus niet volgt?

Wat als het een boete van 300 euro was geweest? Zou je dan ook vragen: "zou ik die betalen of niet? Ik vind het nogal prijzig?"

[ Voor 22% gewijzigd door Kheos op 11-08-2020 15:36 ]

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Dit speelt in België neem ik aan? (aan je taalgebruik te zien)

• Tommie12
  • Laatst online: 16:15
Die cursus kan je zien als een "voorstel voor minnelijke schikking".
Ga je daar op in, dan is het dossier gesloten.

Doe je het niet, dan kan je naar de rechtbank (met advokaat die je meer dan 300€ gaan aan rekenen), en wat de rechter beslist is niet op voorhand te zeggen.

We kennen maar één kant van het verhaal (en ik wil je best geloven), maar als je iets beter wil weten wat je kansen zijn op een lichtere veroordeling (je bent sowieso in fout), dan plan je best een afspraak met een advokaat in die je dossier kan opvragen en inkijken. Dat zal al 2-300€ kosten (maar misschien betaalt je rechtsbijstand dit).

Als je voor een strenge rechter komt, dan zijn er die al verveeld zijn door het feit dat je het nodig vond om de minnelijke schikking te weigeren. Je had een kans om er op een vrij lichte manier onderuit te komen, en die gaan je altijd meer dan 300€ laten betalen bovenop de cursus.

Ik denk aan de manier waarop je het schrijft dat je niks opzettelijk mis gedaan hebt, en dat het echt een heel kort moment van "onoplettendheid" is geweest. (zou ik pleiten als ik advokaat was), maar dit voorval is nu eenmaal het risico van af en toe in een auto te stappen.

Ik zou er ook behoorlijk van onder de indruk zijn, persoonlijk is dat waar ik het meeste schrik voor heb... ooit een voetganger of fietser verwonden.

Dus ja... mijn advies zou ook zijn. Betaal die 300€ en volg de cursus.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-11 23:07
Bij het ongeval was je in fout, ik ben geen advocaat, maar ik schat de kans hoger dat de rechter dat ook zo zal zien. Als je besluit dit voor de rechter te laten komen, mag je minstens op volgende kosten rekenen:
  • Gerechtskosten: €80,96
  • Bijzonder Fonds: €200,00
  • Fonds voor de juridische tweedelijnsbijstand: €20,00
Je kijkt dus als minstens tegen €300 aan. Daar komt dan nog eens je boete bij - gezien je gebrek aan schuldinzicht verwacht ik niet dat een rechter die volledig met opschorting zal geven.

Dus: betalen, naar de cursus gaan en de volgende keer proberen om de fietser niet omver te rijden :+

Oh en nog even dit:
Het is ook niet dat ik de fietser met opzet omver reed...
Daar heeft die fietser verder ook geen boodschap aan. Alsof dat een rol zou spelen...als je het opzettelijk deed dan keken we al helemaal naar andere feiten >:) ;)

[ Voor 16% gewijzigd door ctrlaltdelbe op 11-08-2020 15:46 ]

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:55
Maar: als je akkoord gaat met het voorstel, is het dan ook meteen een schikking met alle zaken daar om heen?

Wellicht toch eens een belletje naar een jurist wagen? Want als je hierdoor een aantekening krijgt, dan zou ik daar twee keer over nadenken.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:00
Pisdine schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:28:
hallo beste leden,

Ik had in Februari een accident gehad met een fietser (ik in de wagen) waarbij de fietser licht gewond geraakte. De botsing was niet zo zwaar aangezien ik net vertrok( ik stopte bij een fietspad om fietser te laten doorrijden, reed door en plots gebotst. fietser totaal niet gezien?) .

Nu, kan gebeuren. Gelukkig was het niet zwaar en kon de fietser verder fietsen. Nu krijg ik een brief van de politie met een aanbod om een cursus te volgen over zwakke weggebruikers. Kostprijs = 300€. :O Even op het internet gekeken wat de cursus inhoud, maar daar leggen ze je uit waarom je op je snelheid moeten letten en niet onder invloed te rijden. Beide waren niet van toepassing van mij. Het is ook niet dat ik de fietser met opzet omver reed...

Wat ik niet goed begrijp: normaal is dit een verzekering aan gelegenheid (bij schade) of een duizendmaal excuses en fietser rijd weg.
Hoe is de politie überhaupt in het spel geraakt?
Is die opgeroepen ter plaatse, waren ze daar toevallig?

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-11 23:07
Cyriel85 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:48:
[...]

Wat ik niet goed begrijp: normaal is dit een verzekering aan gelegenheid (bij schade) of een duizendmaal excuses en fietser rijd weg.
Bij een ongeval met letsel moet de politie altijd de vaststellingen doen.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:31
Tenzij je er echt van overtuigd bent, dat je niet fout zat, zou ik deze minnelijke schikking aanvaarden. Alle andere opties zijn waarschijnlijk (fors) duurder.

Misschien kom je tijdens de cursus tot het inzicht waarom dat je de fietser over het hoofd hebt gezien })

[ Voor 11% gewijzigd door Joris748 op 11-08-2020 15:52 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:00
ctrlaltdelbe schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:51:
[...]

Bij een ongeval met letsel moet de politie altijd de vaststellingen doen.
Staat in start post dat fietser verder kon fietsen?

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik zou voor de 300 euro kiezen, i.p.v. betalen voor de verzekering en andere kosten.

• Kheos
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
Cyriel85 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:59:
[...]

Staat in start post dat fietser verder kon fietsen?
euh ja, maar wat heeft dat er mee te maken? Hij was lichtgewond? Stond namelijk ook in de start post.

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:36

M14

Nu ligt het voor de hand dat het de fout van de TS was, maar het kan natuurlijk dat een deel van de aansprakelijkheid bij de fietser ligt. Het automatisch accepteren zonder dat er een rechter aan te pas komt vind ik in principe gewoon enorm fout.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Pisdine
Had niet zo veel reacties verwacht! Bedankt iedereen voor jullie antwoord.
Beetje extra info: De fietser wou verder rijden, maar een getuige bemoeide zich en belde de politie. Ik was 100% in fout, al kon ik er weinig aandoen. Op dat moment had de fietser niet veel pijn en wou verder fietsen maar de getuige (sprak uit ervaring?) zei dat ze even moest zitten omdat ze vol adrenaline zat en daardoor niets voelde. Achteraf gezien was het wel verstandig om de politie te bellen.

Mijn vraag was ook niet bedoelt om zeg maar de boete niet te betalen. Mijn vraag was eerder wat dagvaarding inhoud en of het verstandig zou zijn om de cursus links te laten liggen. Maar aangezien ik dan voor de rechtbank moet verschijnen en sowieso gerechtskosten ect moet betalen zal ik gewoon de cursus volgen 🤷‍♂️

• Tommie12
  • Laatst online: 16:15
[...]

Ik neem aan dat de verzekering ingeschakeld werd, en dat de fietser intussen schadeloos gesteld is.

Deze zaak gaat gewoon over de gerechtelijke vervolging. Kan best zijn dat dit het standaard voorstel is in jouw gebied. Daar heeft die fietser verder niks mee te maken.
Voor aanrijding van een zwakke weggebruiker riskeer je in België overigens een klacht "wegens onvrijwillige slagen en verwondingen", en in ultiem geval staat daar zelfs een gevangenisstraf op.

Het gekke is dat je zelfs aansprakelijk bent als er een fietser tegen je geparkeerde auto rijdt. De verzekering moet dan de fietser vergoeden, maar gelukkig zijn er dan gewooonlijk geen agenten die overgaan tot vervolging (tenzij die auto op het fietspad stond).

Als autobestuurder trek je vrijwel altijd aan het kortste eind.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Xfade
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-11 19:50
Wees blij dat het geen EMG cursus is, die is veel duurder.
Vraag me af wat de naam van die cursus is, en waarom de agent dit niet heeft vermeld tijdens het incident. Wat je zou verwachten in plaats van achteraf.

• Pisdine
Xfade schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:12:
Wees blij dat het geen EMG cursus is, die is veel duurder.
Vraag me af wat de naam van die cursus is, en waarom de agent dit niet heeft vermeld tijdens het incident. Wat je zou verwachten in plaats van achteraf.
Cursus heet "VKO kwetsbare weggebruikers".

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:36

M14

Pisdine schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:14:
[...]

Cursus heet "VKO kwetsbare weggebruikers".
Het gaat dus om Belgie. Het lijkt me goed om dat in je startpost te vermelden. In NL gaat dit er anders aan toe.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:52

Tomatoman

Fulltime prutser

M14 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:16:
[...]

Het gaat dus om Belgie. Het lijkt me goed om dat in je startpost te vermelden. In NL gaat dit er anders aan toe.
Als Nederlander vraag ik mij nu af of je dan ook in andere topicstarts moet vermelden dat het om Nederland gaat. Tweakers is immers niet alleen op Nederland gericht, maar uitdrukkelijk ook op Vlaanderen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:41
Contact opnemen met de politie, duidelijk de situatie uitleggen en vragen waarom je die cursus krijgt. Beide partijen hebben er niets aan over gehouden. Krijgt iedereen in België bij iedere kras op de auto zo'n cursus? Wat een onzin, vaag land :S

[ Voor 12% gewijzigd door FastFred op 11-08-2020 16:26 ]

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:44
FastFred schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:25:
Contact opnemen met de politie, duidelijk de situatie uitleggen en vragen waarom je die cursus krijgt. Beide partijen hebben er niets aan over gehouden. Krijgt iedereen in België bij iedere kras op de auto zo'n cursus? Wat een onzin, vaag land :S
Helemaal eens, een ongeluk zit nou eenmaal in een klein (blind!) hoekje.
Als hij nou al bellend en rokend, met knallende radio, terwijl hij achterom gedraaid de huilende baby een speen in de mond probeerde te duwen, die fietser aanreed was het anders :+

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Tomatoman schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:22:
[...]

Als Nederlander vraag ik mij nu af of je dan ook in andere topicstarts moet vermelden dat het om Nederland gaat. Tweakers is immers niet alleen op Nederland gericht, maar uitdrukkelijk ook op Vlaanderen.
Nouja ik verbaasde me er in eerste instantie dat de (Nederlandse) Politie hier tijd voor heeft in Nederland :P

• Kheos
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
FastFred schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:25:
als je een fietser van z'n sokken rijdt en je bent in fout, vind ik het niet zo abnormaal dat je gevraagd wordt een cursus te volgen die er op gericht is om minder fietsers van hun sokken te rijden. Jij wel dan?

• FastFred
Kheos schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:31:
[...]

als je een fietser van z'n sokken rijdt en je bent in fout, vind ik het niet zo abnormaal dat je gevraagd wordt een cursus te volgen die er op gericht is om minder fietsers van hun sokken te rijden. Jij wel dan?
Er is een verschil tussen een fietser doodrijden met 80 terwijl je dronken bent en stapvoets een fietser aantikken (wat hier zo te lezen gebeurt is) omdat je die simpelweg over het hoofd gezien hebt.

• Joris748
Kheos schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:31:
[...]

Precies

Het is ook een stukje psychologie. Iedereen kent het voorbeeld wel dat je met twee mensen in de auto zit en dat de bestuurder voor het wegrijden vraagt: "kijk even of er een auto aan komt". Bestuurder bedoelt natuurlijk "kijk even of de weg vrij is" maar stuurt onbewust een ander signaal naar de passagier. Auto wordt opgemerkt, want daar gaat de passagier bewust naar op zoek. Een vrachtwagen wordt niet over het hoofd gezien, want is groter dan een auto. Een motorrijder wordt al minder snel opgemerkt en een fietser wordt helemaal over het hoofd gezien.

Disclaimer: ik zeg niet dat het zo gebeurt is, geef het alleen als voorbeeld

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• FastFred
Tomatoman schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:22:
[...]

offtopic:
Dat zou soms wel eens makkelijk zijn denk ik. Hoe vaak komt er wel niet een topic voorbij hier waar er 2 pagina's gediscussieerd wordt over van alles, waarna de TS komt melden dat ie in België woont en die discussie dus voor niks was.

• Kheos
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
FastFred schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:34:
[...]

Er is een verschil tussen een fietser doodrijden met 80 terwijl je dronken bent en stapvoets een fietser aantikken (wat hier zo te lezen gebeurt is) omdat je die simpelweg over het hoofd gezien hebt.
Klopt dat er een verschil is.
Bij het ene krijg je een zware straf, en bij het andere een cursus om te voorkomen dat je fietsers over het hoofd ziet.

Is dat echt zo onlogisch dan?

• FastFred
Nergens voor nodig

Ben ook benieuwd van de topicstarter hoe de politie hierbij betrokken is, de fietser kon gewoon door fietsen dus het was met dusdanig lage snelheid dat de fiets niet krom gereden is. Dan stop je, stapt uit, vraagt de fietser of alles in orde is, kijk ff of je schade aan de auto hebt. Zo niet, fijne dag verder.

[ Voor 110% gewijzigd door Outerspace op 12-08-2020 09:41 . Reden: Belgen wegzetten is not done ]

• Kheos
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
FastFred schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:39:
Ben ook benieuwd van de topicstarter hoe de politie hierbij betrokken is, de fietser kon gewoon door fietsen dus het was met dusdanig lage snelheid dat de fiets niet krom gereden is. Dan stop je, stapt uit, vraagt de fietser of alles in orde is, kijk ff of je schade aan de auto hebt. Zo niet, fijne dag verder.
Het zou al helpen dat je effectief het topic leest, voor je reageert; dat staat namelijk haarfijn vermeld.
Pisdine schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:07:
Beetje extra info: De fietser wou verder rijden, maar een getuige bemoeide zich en belde de politie.

[ Voor 50% gewijzigd door Outerspace op 12-08-2020 09:42 . Reden: Quote aangepast ]

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:53
Voor de schade klopt dat. Maar de verzekering gaat echt geen cursus of boete betalen voor je, niet in Nederland en niet in België.

• FastFred
Kheos schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:43:
[...]

Ja, want alle Belgen rijden massaal fietsers omver 8)7

Sjongejonge
Wat ik er mee wil zeggen is, als je nagaat hoeveel aanrijdingen (kleine en grote) er dagelijks in een land zijn en je krijgt al een cursus bij zoiets als dit, dan zal dat mooi druk zijn op die cursus.
Het zou al helpen dat je effectief het topic leest, voor je reageert; dat staat namelijk haarfijn vermeld.
Point taken, maar dan staat mijn punt nog steeds. Een cursus hiervoor is best overdreven. Een EMG krijg je in Nederland ook pas als (bijvoorbeeld door een camera auto) aan de kant gezet wordt nadat je meerdere (zware) overtredingen begaan hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door FastFred op 11-08-2020 16:59 ]

• Kheos
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
FastFred schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:57:
[...]
Wat ik er mee wil zeggen is, als je nagaat hoeveel aanrijdingen (kleine en grote) er dagelijks in een land zijn en je krijgt al een cursus bij zoiets als dit, dan zal dat mooi druk zijn op die cursus.
ofwel worden er inderdaad constant fietsers opgeschept, is het superdruk op zo'n cursus en leren al die bestuurders om minder fietsers aan te rijden.
ofwel worden er amper fietsers opgeschept, gaat die 4 keer per jaar door voor een handvol bestuurders en is het helemaal geen groot probleem.

dus... wat is precies het probleem?
FastFred schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:57:
Point taken, maar dan staat mijn punt nog steeds. Een cursus hiervoor is best overdreven. Een EMG krijg je in Nederland ook pas als (bijvoorbeeld door een camera auto) aan de kant gezet wordt nadat je meerdere (zware) overtredingen begaan hebt.
Wat stel je voor dan? de eerste 4 fietsers mag je gratis opscheppen, maar voor de 5e moet je op cursus?

[ Voor 26% gewijzigd door Kheos op 11-08-2020 17:03 ]

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

Youk

Volvo For Life

Even van de website van Vias geplukt:
De module "VKO, kwetsbare weggebruikers" is bestemd voor veroorzakers van verkeersongevallen waarbij een kwetsbare weggebruiker een letsel opliep. De veroorzaker beging daarbij een 3de graadsovertreding. Ook deze modules zijn geen verplichting.
Hoe ze dat laatste zinnetje dan rijmen met het feit dat je dan maar voor de rechter moet komen als je dit niet volgt is in mijn ogen toch ook niet bepaald vrijwillig te volgen.

Dit valt in ieder geval wel onder 3de graadsovertreding, namelijk: "Voetgangers of fietsers in gevaar brengen"

Staat trouwens op de site dat VKO €200 kost.

Volvo Classic Club Belgium

• FastFred
Naar aanleiding van wat Youk gevonden heeft
  1. Heeft de fietser letsel opgelopen? Zo nee > geen cursus nodig
  2. 'Ook deze modules zijn geen verplichting' dus waarom is het voor TS wel verplicht?
  3. Prijs is ook een vraagteken, vergt wel wat uitleg van de politie, waar komt die 100 euro verschil vandaan?

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 11-08-2020 17:31 ]

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:52

Tomatoman

Fulltime prutser

Kheos schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:43:
[...]

Ja, want alle Belgen rijden massaal fietsers omver 8)7
Ik heb als Nederlander vier jaar lang in Antwerpen gewerkt. Ik had ook een velo-abonnement. Wat mijn Vlaamse en Nederlandse collega’s steevast met elkaar eens waren, is dat een fietstocht door Antwerpen op zijn zachtst gezegd ‘avontuurlijk’ was. Dat kwam niet zozeer door hoe het verkeer zich gedroeg, maar vooral door de kwaliteit van de Antwerpense wegen en fietspaden (of het gebrek daaraan) en de ronduit gevaarlijke situaties voor fietsers die ontstonden door alle wegenwerken*) in het centrum. Het was voor de Nederlanders opvallend dat de meeste Vlamingen en fietshelm en fluo-hesje droegen. In Antwerpen was dat geen overbodige luxe, omdat fietsen daar simpelweg gevaarlijker is dan in Nederland.

Om deze nogal subjectieve mening toch nog enigszins te objectiveren: ik werkte daar aan een zeer groot infraproject, mede op het gebied van verkeerssystemen en verkeersmanagement. Ik weet vakinhoudelijk dus wat meer van zaken zoals wegontwerp en verkeersveiligheid dan de gemiddelde weggebruiker.

*) Voor de Hollanders onder ons: wegwerkzaamheden.

[ Voor 25% gewijzigd door Tomatoman op 11-08-2020 17:38 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Kheos
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
Youk schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 17:20:

Hoe ze dat laatste zinnetje dan rijmen met het feit dat je dan maar voor de rechter moet komen als je dit niet volgt is in mijn ogen toch ook niet bepaald vrijwillig te volgen.
Je hebt wel degelijk de keuze, toch?
Je kies voor
traject 1: je hebt een zware fout begaan en je komt voor de rechter of
traject 2: je kiest voor de shortcut, moet niet naar de rechter en volgt in de plaats daarvan een cursus,

Om heel eerlijk te zijn, denk ik dat die cursus veel nuttiger is dan nog maar eens een boete geven.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik vind een cursus best overtrokken... Zoals ik het begrijp heb je niks verkeerd gedaan. Je hebt alleen een fietser over het hoofd gezien. Kan gebeuren, gebeurt wel vaker. Ik heb al meerdere keren gehad dat ik een noodstop moest maken, omdat ik geen voorrang kreeg (lastig kruispunt). Ik denk niet dat je iets leert van die cursus. En nog belangrijker, het voorkomt niet een tweede ongeluk.

Als je nou met 100 door een woonwijk knalt en een kind aanrijdt, dan vind ik het terecht dat je een cursus moet doen. Maar aan dit ongeluk kun je gewoon niks doen. Dergelijke ongelukken worden gewoon door menselijke fouten veroorzaakt. Menselijke fouten worden niet voorkomen door extra inzicht in de kwetsbaarheid van fietsers.

Maar ja, iets met weg van de kortste weerstand... Sowieso vind ik het overtrokken dat je voor de rechter gesleept wordt. Maar het rechtssysteem zit soms bijzonder in elkaar...

• Kheos
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
FastFred schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 17:30:
Naar aanleiding van wat Youk gevonden heeft
  1. Heeft de fietser letsel opgelopen? Zo nee > geen cursus nodig
  2. 'Ook deze modules zijn geen verplichting' dus waarom is het voor TS wel verplicht?
  3. Prijs is ook een vraagteken, vergt wel wat uitleg van de politie, waar komt die 100 euro verschil vandaan?
maar het is niet verplicht en de fietser was wel degelijk licht gewond.

• Joris748
hoi1234 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 17:33:
Ik vind een cursus best overtrokken... Zoals ik het begrijp heb je niks verkeerd gedaan. Je hebt alleen een fietser over het hoofd gezien. Kan gebeuren, gebeurt wel vaker. Ik heb al meerdere keren gehad dat ik een noodstop moest maken, omdat ik geen voorrang kreeg (lastig kruispunt). Ik denk niet dat je iets leert van die cursus. En nog belangrijker, het voorkomt niet een tweede ongeluk.
Wat een stelligheid
Als je nou met 100 door een woonwijk knalt en een kind aanrijdt, dan vind ik het terecht dat je een cursus moet doen.
Daar lijkt deze cursus niet voor bedoeld
Maar aan dit ongeluk kun je gewoon niks doen. Dergelijke ongelukken worden gewoon door menselijke fouten veroorzaakt. Menselijke fouten worden niet voorkomen door extra inzicht in de kwetsbaarheid van fietsers.

Maar ja, iets met weg van de kortste weerstand... Sowieso vind ik het overtrokken dat je voor de rechter gesleept wordt. Maar het rechtssysteem zit soms bijzonder in elkaar...
Je bent nooit te oud (of te jong) om te leren. Misschien krijgt TS wel heel waardevolle tips om dit soort ongelukken te voorkomen.

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Wat een boel overtrokken en "JIJ ZIT HOE DAN OOK FOUT TS" reacties.
Afgaande de informatie van de TS mis ik wel het een en ander:
- Heeft de politie ter plekke verklaringen opgenomen?
- Heeft de politie getuigen gehoord, bewijs verzameld (dus kapotte fiets, een ziekenhuis verslag van de fietser verkregen, de auto op de foto gezet etc.) Het is immers een plaats delict, zeker als de politie zich er mee gaat bemoeien

Hartstikke fijn dat die getuige kwam helpen en zich er mee ging bemoeien maar jij word hier nu, door zowel reageerders als de politie, neergezet als een brokkenpiloot die geen rekening houd met fietsers. Daarom moet je nu een cursus volgen... Ik vind het tevens bijzonder dat je pas een half jaar na datum wat te horen krijgt.. nooit in de tussentijd bericht gehad?

Belgisch of Nederlands recht, maakt mijn inziens even niks uit. De werkwijze rammelt hier wat..

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:39
Het lijkt nog wel nuttig om te checken of het letsel kwalificeert als letsel als bedoeld in de wet.

Overigens heb ik als getuige ook wel eens een automobilist en fietser beide op locatie gehouden tot de eerste adrenaline van de fietser kon wegtrekken. Die wilde namelijk meteen doorfietsen naar examen en dat is niet slim als je flink tegen de grond kwakt. Bonuspunten: automobilist van rechts maar met portier raam volledig nog vol met ijs i.c.m. fietser die druk bezig was op smartphone 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 11-08-2020 17:50 ]

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Joris748 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 17:38:
[...]

Wat een stelligheid

[...]

Daar lijkt deze cursus niet voor bedoeld

[...]

Je bent nooit te oud (of te jong) om te leren. Misschien krijgt TS wel heel waardevolle tips om dit soort ongelukken te voorkomen.
Het is maar een ongeluk... En de impact valt mee. Waarom is het volgens jou terecht dat de TS een cursus moet volgen of voor de rechter moet verschijnen. Echt een gevalletje van een mug een olifant maken. Nee, dat mag ik hopen dat het twee verschillende cursussen zijn. Dat is heel mijn punt.

• Pisdine
Youk schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 17:20:

[...]

Dit valt in ieder geval wel onder 3de graadsovertreding, namelijk: "Voetgangers of fietsers in gevaar brengen"

Staat trouwens op de site dat VKO €200 kost.
Ja, daarmee dat ik in de war was :? Ze zeggen dat het niet verplicht is maar als je niet komt moet je voor de rechter... Kost inderdaad €200. Had me vergist van cursus.
Mrjraider schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 17:48:
Wat een boel overtrokken en "JIJ ZIT HOE DAN OOK FOUT TS" reacties.
Afgaande de informatie van de TS mis ik wel het een en ander:
- Heeft de politie ter plekke verklaringen opgenomen?
- Heeft de politie getuigen gehoord, bewijs verzameld (dus kapotte fiets, een ziekenhuis verslag van de fietser verkregen, de auto op de foto gezet etc.) Het is immers een plaats delict, zeker als de politie zich er mee gaat bemoeien

Hartstikke fijn dat die getuige kwam helpen en zich er mee ging bemoeien maar jij word hier nu, door zowel reageerders als de politie, neergezet als een brokkenpiloot die geen rekening houd met fietsers. Daarom moet je nu een cursus volgen... Ik vind het tevens bijzonder dat je pas een half jaar na datum wat te horen krijgt.. nooit in de tussentijd bericht gehad?

Belgisch of Nederlands recht, maakt mijn inziens even niks uit. De werkwijze rammelt hier wat..
Politie kwam ter plaatsen en heeft pv opgesteld. We deden allebei ons verhaal, agent nam foto's en voila, dat was het. Fiets was overigs niet kapot, enkel stuur een beetje gedraaid maar dat kan je makkelijk zonder gereedschap maken, wat ze ook hebben gedaan. Daarna fietste het 'slachtoffer' verder met de fiets.
hoi1234 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:10:
[...]

Het is maar een ongeluk... En de impact valt mee. Waarom is het volgens jou terecht dat de TS een cursus moet volgen of voor de rechter moet verschijnen. Echt een gevalletje van een mug een olifant maken. Nee, dat mag ik hopen dat het twee verschillende cursussen zijn. Dat is heel mijn punt.
Voila, daarom dat ik deze topic starten. Er was weinig aan de hand en de tegenpartij heeft geen schadeclaim bij de verzekering ingediend. Daarom was ik een beetje verbaast dat ik deze brief kreeg en het een beetje overdreven vind om een cursus van €200 te gaan volgen terwijl ik er weinig aan kon doen.

• Joris748
hoi1234 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:10:
[...]

Ik kan niet bepalen of het terecht is. Het proces-verbaal geeft blijkbaar voldoende aanleiding om een sanctie op te leggen.

Als TS het daar niet mee eens is, kan hij het voor laten komen. Met het risico dat het hem meer dan €300,- kost.

• Joris748
@Pisdine wat bedoel je met ‘er was weinig aan de hand’? Bedoel je hiermee je de aanleiding of de gevolgen van het accident?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:39
Pisdine schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:49:
[...]

Ja, daarmee dat ik in de war was :? Ze zeggen dat het niet verplicht is maar als je niet komt moet je voor de rechter... Kost inderdaad €200. Had me vergist van cursus.
[...]

Politie kwam ter plaatsen en heeft pv opgesteld. We deden allebei ons verhaal, agent nam foto's en voila, dat was het. Fiets was overigs niet kapot, enkel stuur een beetje gedraaid maar dat kan je makkelijk zonder gereedschap maken, wat ze ook hebben gedaan. Daarna fietste het 'slachtoffer' verder met de fiets.
[...]

Voila, daarom dat ik deze topic starten. Er was weinig aan de hand en de tegenpartij heeft geen schadeclaim bij de verzekering ingediend. Daarom was ik een beetje verbaast dat ik deze brief kreeg en het een beetje overdreven vind om een cursus van €200 te gaan volgen terwijl ik er weinig aan kon doen.
Welk artikel word je ten laste gelegd? De letterlijke tekst is van belang.

Vervolgens is het zaak vast te stellen of het artikel van toepassing is in de omstandigheden van deze zaak. Besef dat het proces verbaal doorslaggevend / leidend zal zijn en neem dat zelf dat bij voorkeur aan als waar. Additionele feiten zijn natuurlijk prima.

Vervolgens kan bepaald worden of de betreffende cursus past bij het artikel een de omstandigheden.

Een juridisch probleem moet je juridisch benaderen en dus in de details duiken.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 11-08-2020 19:01 ]

• Kheos
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
Pisdine schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:49:
Daarom was ik een beetje verbaast dat ik deze brief kreeg en het een beetje overdreven vind om een cursus van €200 te gaan volgen terwijl ik er weinig aan kon doen.
Fietsers gebruiken geen portals om zich te verplaatsen, ze quantum-tunnelen niet, ze zijn niet onzichtbaar... Als je er een aanrijdt "want je had die niet gezien" heb je niet goed gekeken.
Dus er wordt je aangeboden die cursus te volgen in plaats van voor de politie rechter te verschijnen.
Wat leer je in zo'n cursus? Beter uit je doppen kijken.
Als jij nu zegt: ik kon er weinig aan doen, terwijl je eigenlijk gewoon niet goed gekeken hebt ben je misschien wel de ideale kandidaat voor de cursus; ik denk dat je het goed kunt gebruiken.
Als je die cursus niet wil volgen, ga vooral naar de politie rechter en leg het daar nog eens uit. Heel benieuwd of hij je volgt in jouw stelling dat je er niet veel aan kon doen.

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:03
Ik ben niet bekend met BE recht, maar ik snap niet dat als er geen claim ligt vanuit een verzekeraar, of je niet beboet "of in staat van beschuldiging" bent gesteld, waar deze cursus en anders een daging voor het gerecht vandaan komt? Hebben ze je bekeurd of verdenken ze je concreet van een strafbaar feit?

• Kheos
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
KnoxNL schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:07:
Ik ben niet bekend met BE recht, maar ik snap niet dat als er geen claim ligt vanuit een verzekeraar, of je niet beboet "of in staat van beschuldiging" bent gesteld, waar deze cursus en anders een daging voor het gerecht vandaan komt? Hebben ze je bekeurd of verdenken ze je concreet van een strafbaar feit?
Hij heeft toch een fietser aangereden? Of toch op z'n minst in gevaar gebracht?
Hoe is dat niet strafbaar?

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:03
Kheos schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:21:
[...]

Niet elk ongeluk, zeker bij geen opzet, letsel of andere schade hoeft altijd tot een boete/veroordeling te leiden.

Maar TS blijft nogal vaag.

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
Hoe licht ook, als je met de auto een fietser raakt, is dat héél verkeerd. Een fietser is geen auto. Je kan iemand dood rijden aan 10 km/u. Als die fietser dan ook nog gewoon reed waar hij hoort dan mag je van geluk spreken dat het hier bij blijft. Beeld je maar eens in dat een kind onder je wielen komt en je daar de rest van je leven mee verder moet. Grijp die cursus aan met 2 handen want je zal er de rest van je leven profijt aan hebben.

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Neuzelaar schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:27:
Hoe licht ook, als je met de auto een fietser raakt, is dat héél verkeerd. Een fietser is geen auto. Je kan iemand dood rijden aan 10 km/u. Als die fietser dan ook nog gewoon reed waar hij hoort dan mag je van geluk spreken dat het hier bij blijft.
Iedereen kan een keer 'stekeblind' zijn. Is het jou nooit voorgekomen dat je iets zoekt en daar keihard overheen kijkt? Ik heb het zelf wel een keer gehad bij een verkeerslicht, wel 'gezien' dat die op rood stond toen ik aan kwam rijden, maar op de een of andere manier niet geregistreerd. Pas toen ik te dicht bij was om te stoppen kwam de registratie binnen, gelukkig was de weg leeg en sprong het licht op groen, maar anders was ik zo door rood heen gegaan.
Verder klinkt het alsof die cursus bedoeld is om je bewust te maken van dingen als fiets vs auto, auto wint.
En kan kan je cursussen volgen tot je een ons weegt, dat gaat je echt niet helpen bij die ene keer dat je in een onbewaakt ogenblik toch iets gewoon niet registreert.

• Pisdine
Kheos schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:21:
[...]

Zelf agent misschien? Je bent hier al de hele tijd "kritiek" aan het geven voor niets. Heb jij nooit dat je een fietser of voetganger niet hebt gezien waardoor je hard moest remmen? Je oordeelt alsof ik met een blinddoek aan het rijden was en 10 fietsers heb omver gereden. Ik weet dat ik in fout was, maar om hier nu een cursus voor te gaan volgen... Wat gaat die cursus mij leren dat ik nu niet kan? Als ik niet goed kan zien moet ik naar de oogarts, niet naar een cursus. 8)7 Ik was wel degelijk gestopt om andere fietsers door te laten, staat ook in het dossier.

Het is trouwens gebeurt op een plaats waar veel accidenten gebeuren, zoek maar eens op Google "Geldenaaksevest fietser Leuven". Komen genoeg artikelen over fietsers die er zijn aangereden, en dit zijn enkel de accidenten waar een artikel is overgeschreven. Ik heb er al vaak auto's gezien die alles op de rem moesten drukken. Het is gewoon een gevaarlijke plek omdat fietsers langs beide kanten komen en er staan ook nog eens bomen waardoor het al heel moeilijk wordt om alle fietsers te zien. Des ondanks ik ben gestopt, heb ik deze fietser niet gezien. Dit heeft niets te maken met mijn rijvaardigheden, noch mijn zicht. Dit was gewoon pech.

• anon054630
Ik was er niet bij maar ik weet dat ‘pech’ en ‘geluk’ zaken zijn waar je zelf kan voor zorgen.

Maandagnamiddag even na 14 uur is een fietsster aangereden op de Geldenaaksevest in Leuven. De 57-jarige dame uit Heverlee stak met haar fiets de vest over op een oversteekplaats voor voetgangers. De bestuurder op het rechterrijvak stopte om haar over te laten, maar de bestuurder op het linkerrijvak, een 28-jarige uit Tielt-Winge, stopte niet en reed haar aan. De fietsster vloog op de motorkap en vervolgens op de grond. Ze werd met lichte verwondingen overgebracht naar het ziekenhuis. Beide bestuurders bliezen safe. (KHK)

Een 28-jarige met pech of met onvoldoende ervaring om te weten dat je beter even voorzichtig doet als je een auto ziet stilstaan voor het zebrapad?

Ik rijd al professioneel 20 jaar op de baan en mijn laatste cursus was 2 jaar geleden waar ik nog steeds iets van heb opgestoken hoewel de instructeur mijn gedrag als ‘instructeursniveau’ omschreef. Het feit dat je dénkt dat je niets kan bijleren zegt al genoeg.

• Kheos
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
Nope. Waarom denk je dat? Omdat ik een andere mening heb, moet ik wel agent zijn?
Pisdine schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:44:
Heb jij nooit dat je een fietser of voetganger niet hebt gezien waardoor je hard moest remmen?
Heb ik al hard moeten remmen? Ja.
Heb ik er al een aangereden? Nee.
Je oordeelt alsof ik met een blinddoek aan het rijden was en 10 fietsers heb omver gereden.
Nee hoor. Dan zou ik je geen cursus maar een rijverbod en celstraf aanraden.
Ik weet dat ik in fout was, maar om hier nu een cursus voor te gaan volgen... Wat gaat die cursus mij leren dat ik nu niet kan? Als ik niet goed kan zien moet ik naar de oogarts, niet naar een cursus. 8)7 Ik was wel degelijk gestopt om andere fietsers door te laten, staat ook in het dossier.
Weet je dat zeker? Want je hebt het de hele tijd over "kon er niks aan doen","pech"... En fietsers ontwijken gaat niet over geluk of ongeluk. Het is geen loterij. Het is uitkijken en pas vertrekken als de weg vrij is. En dat heb je dus niet gedaan. En dat leer je dus op die cursus.
Dit heeft niets te maken met mijn rijvaardigheden, noch mijn zicht. Dit was gewoon pech.
Wel, je bent beginnen rijden terwijl de weg niet vrij was. Hoe heeft dat niet alles met jouw rijvaardigheid te maken?

• Roozzz
  • Laatst online: 13:21

Roozzz

Plus ultra

[...]

Zelf agent misschien? Je bent hier al de hele tijd "kritiek" aan het geven voor niets. Heb jij nooit dat je een fietser of voetganger niet hebt gezien waardoor je hard moest remmen? Je oordeelt alsof ik met een blinddoek aan het rijden was en 10 fietsers heb omver gereden. Ik weet dat ik in fout was, maar om hier nu een cursus voor te gaan volgen... Wat gaat die cursus mij leren dat ik nu niet kan? Als ik niet goed kan zien moet ik naar de oogarts, niet naar een cursus. 8)7 Ik was wel degelijk gestopt om andere fietsers door te laten, staat ook in het dossier.

Het is trouwens gebeurt op een plaats waar veel accidenten gebeuren, zoek maar eens op Google "Geldenaaksevest fietser Leuven". Komen genoeg artikelen over fietsers die er zijn aangereden, en dit zijn enkel de accidenten waar een artikel is overgeschreven. Ik heb er al vaak auto's gezien die alles op de rem moesten drukken. Het is gewoon een gevaarlijke plek omdat fietsers langs beide kanten komen en er staan ook nog eens bomen waardoor het al heel moeilijk wordt om alle fietsers te zien. Des ondanks ik ben gestopt, heb ik deze fietser niet gezien. Dit heeft niets te maken met mijn rijvaardigheden, noch mijn zicht. Dit was gewoon pech.
Er is een agent die verbaal opgemaakt heeft en een officier van justitie geweest die je een schikkingsvoorstel heeft gedaan. Kennelijk zijn er wel degelijk mensen die vinden dat jij verwijtbaar hebt gehandeld. Ben je het daar niet mee eens, dan verdedig je bij de rechter. Misschien zijn er inderdaad wel verzachtende omstandigheden en wordt eea afgedaan. Maar gezien het totale gebrek aan zelfreflectie wens ik je daarbij veel succes.

If you can see, look. If you can look, observe

• Pisdine
Kheos schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:55:
[...]
. Het is geen loterij. Het is uitkijken en pas vertrekken als de weg vrij is. En dat heb je dus niet gedaan. En dat leer je dus op die cursus.

[...]

Wel, je bent beginnen rijden terwijl de weg niet vrij was. Hoe heeft dat niet alles met jouw rijvaardigheid te maken?
Dat bedoel ik dus. Je oordeelt alsof je erbij was. Hoe weet jij zo zeker dat de weg niet vrij was? Zoals ik al zei, ik stopte voor een fietser, fietser reed voorbij, ik kijk links, ik kijk rechts maar niemand te zien. Mijn koppeling was nog niet eens omhoog en er fietste iemand tegen mij. Ik heb dus niet de fietser aangereden, maar zij fietste in op mij. Neemt niet weg dat het mijn fout was.

We kunnen blijven discussiëren, maar welk nut heeft dat? Jij weet niet wat er is gebeurt( of hoe). Ik vind persoonlijk dat een cursus volgen voor dit een beetje overdreven is, maarja de staatsschuld van 64 miljard moet gevuld worden he _O-

• Kheos
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
Pisdine schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:15:
[...]
Dat bedoel ik dus. Je oordeelt alsof je erbij was. Hoe weet jij zo zeker dat de weg niet vrij was?
Omdat je een fietser hebt aangereden. Dus de weg was niet vrij.
Pisdine schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:15:
Ik vind persoonlijk dat een cursus volgen voor dit een beetje overdreven is, maarja de staatsschuld van 64 miljard moet gevuld worden he _O-
Alsof dat geld naar de staatskas gaat 8)7 .

• anon054630
Oh maar zij reed tegen jou? Sorry! Vergeet wat ik heb geschreven, ga naar de rechter en die zal zijn excuses ook aanbieden!

• Pisdine
Kheos schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:27:
[...]
Alsof dat geld naar de staatskas gaat 8)7 .
[...]
Je geeft niet op hé? Wel ik ga je gelijk geven. Ik reed de fietser opzettelijk omver, ben er daarna nog eens achteruit overgereden, dat allemaal onder invloed van cocaine en zware drank. Om het af te maken was ik ook nog eens aan het bellen en roken en ik droeg ook geen gordel... :'(

https://www.politie.be/54...0boetes%20wordt%20betaald. Waar dacht je dat al dat geld gaat? Ok, niet alles gaat naar de staatskas, maar wel een deel. En het was ook sarcastisch bedoelt, maar soit dat begrijp je waarschijnlijk niet. :Z

[ Voor 9% gewijzigd door Pisdine op 11-08-2020 21:31 ]

• Pisdine
Neuzelaar schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:32:
Oh maar zij reed tegen jou? Sorry! Vergeet wat ik heb geschreven, ga naar de rechter en die zal zijn excuses ook aanbieden!
:Z :Z Je wijkt een beetje af de vraag. Mijn vraag was "wat zouden jullie doen" aangezien ik niet wist wat dagvaarding en die cursus inhouden. Ik was in fout, dat ontken ik niet. Ik heb nu genoeg antwoorden gekregen dus je kan stoppen met de wijsneus uit te hangen.

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:37

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

Ben je een beginnend bestuurder?

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

• Pisdine
Marchel schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:28:
Ben je een beginnend bestuurder?
Ik heb enkele jaren ervaring, dus wat zie je als beginner?

• Kheos
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
Neuzelaar schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:32:
Pisdine schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:28:
[...]
Ik heb nu genoeg antwoorden gekregen dus je kan stoppen met de wijsneus uit te hangen.
Dus als @Neuzelaar ironisch doet, is hij een wijsneus.
Pisdine schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:23:
Wel ik ga je gelijk geven. Ik reed de fietser opzettelijk omver, ben er daarna nog eens achteruit overgereden, dat allemaal onder invloed van cocaine en zware drank. Om het af te maken was ik ook nog eens aan het bellen en roken en ik droeg ook geen gordel... :'(
Als jij ironisch doet ben je een...

[ Voor 29% gewijzigd door Kheos op 11-08-2020 21:33 ]

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Weet niet of het hier was, maar als wel dan raar dat er geen haaietanden voor het fietspad staan: https://goo.gl/maps/q2B5QfeXJN6xdm9K7

• Pisdine
Kheos schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:31:
[...]

[...]

Did als @Neuzelaar ironisch doet, is hij een wijsneus.
Als je niets nuttig meer hebt te vertellen, vraag ik jou vriendelijk om geen opmerkingen te plaatsen op mijn topic.

• Marchel

Marchel

Pisdine schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:30:
[...]

Ik heb enkele jaren ervaring, dus wat zie je als beginner?
Binnen 5 jaar ben je een beginnend bestuurder. Mogelijk dat dit ook de reden is waarom je deze cursus is opgelegd. Een soort preventieve maatregel. Kennelijk heeft de agent een inschatting gedaan dat je mogelijk niet volledig de gevaren in kan schatten van het berijden van een gemotoriseerd voertuig en daarom deze cursus hebt opgelegd gekregen.

Heel eerlijk, de manier waarop je de situatie omschrijft doet mij ook vermoeden dat je nog niet goed instaat bent het gevaar in te schatten. Natuurlijk is het goed dat je inziet dat je fout was, maar dit wil nog niet zeggen dat je de gevaren goed kan inschatten. Een cursus zoals deze helpt je daarbij.

Heel eerlijk, ik heb nog nooit een fietser aangereden en besef mij dat waar fietsers fietsen ik extra goed moet opletten wat dan ook dit soort situaties voorkomt. Jij hebt dit niet laten zien en daarom krijg je deze curses.

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

• Kheos
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
Djordjo schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:33:
Weet niet of het hier was, maar als wel dan raar dat er geen haaietanden voor het fietspad staan: https://goo.gl/maps/q2B5QfeXJN6xdm9K7
Als het daar was, snap ik al helemaal niet dat je die fietser niet ziet aankomen.

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
Het woord ongeluk zegt het al.
Iedereen kan iets over het hoofd zien en waar mensen zijn worden fouten gemaakt.
Ik lees hier veel reacties die kritiek uiten, niemand is er bij geweest alleen de bestuurder (oké misschien mede passagiers).
Misschien heeft die de fietser aangetikt omdat een ouder vergeten was de buggy op de rem te zetten en de straat op rolde. In dat geval als het filmpje online komt word het geprezen als een top reflex.

Ik weet de strafmaat niet in België(?) dus daar kan ik niets over zeggen.

• Pisdine
Kheos schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:38:
[...]

Als het daar was, snap ik al helemaal niet dat je die fietser niet ziet aankomen.
Guess what? Het was NIET daar.

• Mapro
Kheos schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:38:
[...]

Kan vanalles zijn geweest: laag staande zo’n, snelheid verkeerd ingeschat etc..

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-11 13:18

edeboeck

mie noow noooothing ...

@Pisdine ik wil toch even inhoudelijk een puntje aanstippen: ik zie je een aantal keer de vraag stellen "wat kan ik daar nu gaan leren?"... wel, als die cursus goed is (let op die "als" ;) ) dan zou je daar een stuk defensief rijgedrag meekrijgen:
De module "VKO" (Verkeersongevallen met kwetsbare weggebruikers) bestaat eveneens uit twee namiddagen. We bekijken samen wat de aard van overtreding was: waar, wanneer en waarom. Bedoeling is om inzicht te verwerven in de mogelijke gevolgen van onaandachtig rijgedrag en aan te zetten tot bewustwording ten opzichte van potentiele slachtoffers. We formuleren ook concrete voornemens om een veilige, defensieve deelname aan het verkeer te bevorderen.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat een cursus defensief rijden een echte eye-opener kan zijn (al is dat beter in de prakijk: zelf heb ik dat gecombineerd met antislipcursus)... ook al had ik toen het gevoel dat ik behoorlijk met de auto reed, was ik verbaasd dat ik zoveel verbeterpunten had (al was ik toen wel vrij beginnend bestuurder).

Persoonlijk vind ik het spijtig dat je het een beetje afdoet als "ik kon er toch niets aan doen"... terwijl dat een situatie is die net wél te vermijden is met defensief rijgedrag (waarmee ik niet wil zeggen dat ik nooit fouten maak/gemaakt heb in het verkeer - het is wel de bedoeling dat we er iets van leren).

Veel succes ermee in ieder geval!

• Pisdine
Mapro schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:40:
[...]

Kan vanalles zijn geweest: laag staande zo’n, snelheid verkeerd ingeschat etc..
Het is inderdaad makkelijk om te oordelen. Het is een pad waar al veel accidenten zijn gebeurt. Misschien zou er dan toch iets niet kloppen? Of moeten al die bestuurders dan een cursus volgen?

• Marchel

Marchel

Marchel schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:34:
[...]

Binnen 5 jaar ben je een beginnend bestuurder. Mogelijk dat dit ook de reden is waarom je deze cursus is opgelegd. Een soort preventieve maatregel. Kennelijk heeft de agent een inschatting gedaan dat je mogelijk niet volledig de gevaren in kan schatten van het berijden van een gemotoriseerd voertuig en daarom deze cursus hebt opgelegd gekregen.

Heel eerlijk, de manier waarop je de situatie omschrijft doet mij ook vermoeden dat je nog niet goed instaat bent het gevaar in te schatten. Natuurlijk is het goed dat je inziet dat je fout was, maar dit wil nog niet zeggen dat je de gevaren goed kan inschatten. Een cursus zoals deze helpt je daarbij.

Heel eerlijk, ik heb nog nooit een fietser aangereden en besef mij dat waar fietsers fietsen ik extra goed moet opletten wat dan ook dit soort situaties voorkomt. Jij hebt dit niet laten zien en daarom krijg je deze curses.
Ik wist niet dat het om een een Belgische situatie gaat. Mogelijk dat mijn onderbouwing m.b.t. een beginnende bestuurder hier niet opgaat.

• Mapro
Pisdine schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:43:
[...]

Het is inderdaad makkelijk om te oordelen. Het is een pad waar al veel accidenten zijn gebeurt. Misschien zou er dan toch iets niet kloppen? Of moeten al die bestuurders dan een cursus volgen?
Van mij niet, ook geen boete. Ongeluk is al vervelend genoeg. Ik ken de regels in België totaal niet wat dat betreft (in Nederland ook niet)
Je hebt met enkele excellente buiten gewoon goede weggebruikers te maken die kosten wat kost een hoge straf willen voor een ongeluk.
Totdat ze zelf een keer een foutje maken en zelf de cursus of wat dan ook moeten volgen.
Dan zien we hier een nieuw topic.
Wel goed dat iedereen hier 2 seconden afstand houd, niet te hard rijd, stopt voor oranje indien het kan, altijd richting aangeeft etc..

• Pisdine
edeboeck schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:42:
@Pisdine ik wil toch even inhoudelijk een puntje aanstippen: ik zie je een aantal keer de vraag stellen "wat kan ik daar nu gaan leren?"... wel, als die cursus goed is (let op die "als" ;) ) dan zou je daar een stuk defensief rijgedrag meekrijgen:

[...]
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat een cursus defensief rijden een echte eye-opener kan zijn (al is dat beter in de prakijk: zelf heb ik dat gecombineerd met antislipcursus)... ook al had ik toen het gevoel dat ik behoorlijk met de auto reed, was ik verbaasd dat ik zoveel verbeterpunten had (al was ik toen wel vrij beginnend bestuurder).

Persoonlijk vind ik het spijtig dat je het een beetje afdoet als "ik kon er toch niets aan doen"... terwijl dat een situatie is die net wél te vermijden is met defensief rijgedrag (waarmee ik niet wil zeggen dat ik nooit fouten maak/gemaakt heb in het verkeer - het is wel de bedoeling dat we er iets van leren).

Veel succes ermee in ieder geval!
Bedankt voor je antwoord! Hier heb ik nu eens iets aan, in plaats van al die andere die denken dat ze Max Verstappen zijn en oordelen alsof ze er bij waren. Ik ga de cursus sowieso doen, vroeg me het alleen af. Door jou ervaring zie ik nu dat ik er misschien toch veel uit kan leren.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Mapro schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:46:
[...]

Van mij niet, ook geen boete. Ongeluk is al vervelend genoeg. Ik ken de regels in België totaal niet wat dat betreft (in Nederland ook niet)
Je hebt met enkele excellente buiten gewoon goede weggebruikers te maken die kosten wat kost een hoge straf willen voor een ongeluk.
Totdat ze zelf een keer een foutje maken en zelf de cursus of wat dan ook moeten volgen.
Wel goed dat iedereen hier 2 seconden afstand houd, niet te hard rijd, stopt voor oranje indien het kan, altijd richting aangeeft etc..
Ik begrijp hieruit dat je zelf dus niet 2 seconden afstand houdt, te hard rijdt, niet stopt voor oranje terwijl je dat nog kan en niet richting aangeeft?... Duidelijk hoog tijd voor een weekje cursus normaal rijden dan...
Altijd dat drogredeneren... 'jij hebt ooit een keer niet richting aan gegeven dus een fietser aanrijden moet ook kunnen!!!'. Zeg niet dat TS de doodstraf verdient maar een cursus kan geen kwaad, kan je alleen maar iets van leren (of je rot vervelen, geen idee hoe zo'n cursus werkt)
Als je een fietser aanrijdt heb je niet goed genoeg gekeken, hoe lullig dat ook is, als de zon in je ogen schijnt moet je niet blind bij een fietspad doorrijden (zeg hier overigens niet dat TS dat deed, was er niet bij).

Fixing things to the breaking point...

• Kheos
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
Mapro schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:46:
[...]
Geeneen van de zaken die je hier aanhaalt, zijn relevant voor dit topic.
Maar als je de lat legt op "geen fietsers aanrijden", dan zijn hier een boel excellente weggebruikers ja. Al vind ik dat een behoorlijk lage lat.

• Mapro
Kheos schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:57:
[...]

Geeneen van de zaken die je hier aanhaalt, zijn relevant voor dit topic.
Maar als je de lat legt op "geen fietsers aanrijden", dan zijn hier een boel excellente weggebruikers ja. Al vind ik dat een behoorlijk lage lat.
Nee het moraal is dat iedereen een keer iets vergeet/fout maakt

• Mapro
RGAT schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:54:
[...]

Ik begrijp hieruit dat je zelf dus niet 2 seconden afstand houdt, te hard rijdt, niet stopt voor oranje terwijl je dat nog kan en niet richting aangeeft?... Duidelijk hoog tijd voor een weekje cursus normaal rijden dan...
Altijd dat drogredeneren... 'jij hebt ooit een keer niet richting aan gegeven dus een fietser aanrijden moet ook kunnen!!!'. Zeg niet dat TS de doodstraf verdient maar een cursus kan geen kwaad, kan je alleen maar iets van leren (of je rot vervelen, geen idee hoe zo'n cursus werkt)
Als je een fietser aanrijdt heb je niet goed genoeg gekeken, hoe lullig dat ook is, als de zon in je ogen schijnt moet je niet blind bij een fietspad doorrijden (zeg hier overigens niet dat TS dat deed, was er niet bij).
Nee heeft er niets mee te maken. Iedereen doet een keer iets niet helemaal volgens de regels.
Iedereen maakt een keer een fout.
Ik maak uit je verhaal op dat je überhaupt geen auto rijd?

• Kheos
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
Mapro schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:03:
[...]
Nee het moraal is dat iedereen een keer iets vergeet/fout maakt
Ben ik al eens de deur uit gegaan zonder mijn telefoon? Ja.
Is dat hetzelfde als een fietser aanrijden? Nee

Waarom toch dat normaliseren?
@Pisdine heeft een fietser aangereden. Fietser was licht gewond. Politie is er bijgehaald en @Pisdine wordt gevraagd om een cursus te volgen.
Da's al.
Om dan te zeggen: "ja maar ja, we rijden allemaal toch al eens een fietser" aan is de zaken gewoon bagatelliseren.
Want da's wat je dus doet: "wij mogen geen kritiek hebben want iedereen maakt al eens een foutje." Door dat te doen stel je een fietser aanrijden gelijk met een 'foutje'. Dat is het niet. Als ik zonder nadenken mijn sleutels ergens neerleg en ze even later niet meer terug vind, heb ik dat probleem veroorzaakt en ben ik de enige die er last van heeft.
Als ik achter het stuur kruip en ik vergeet te kijken, of ik kijk onvoldoende rij ik iemand aan. Dat kan dan goed aflopen of slecht aflopen maar het is een totaal andere grootorde.

• RGAT
  • Niet online
Mapro schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:04:
[...]

Nee heeft er niets mee te maken. Iedereen doet een keer iets niet helemaal volgens de regels.
Iedereen maakt een keer een fout.
Ik maak uit je verhaal op dat je überhaupt geen auto rijd?
Ik weet niet hoe jij autorijden voor je ziet maar als je daar bumperkleven, te hard rijden en regels breken als noodzaak/onvermijdelijk ziet is het tijd om even een stap terug te doen van het rijden ;) Ik rij al een tijdje en heb nog niet de drang gehad om de regels te breken 'omdat het kan' (te hard rijden, bumperkleven, door rood etc), zou ook niet weten waarom je dat wel zou willen of waarom dat een excuus is om dan fietsers aan te rijden? ('sommige mensen rijden wel eens door rood, dus af en toe een voetganger plat rijden moet kunnen'?)

Als je het punt probeert te maken dat een foutje kan gebeuren is het handiger dat gewoon te zeggen dan om het met een drogredenatie te proberen... Overigens is 'een foutje zit in een klein hoekje' een nogal redundante bijdrage, vind je zelf ook niet?...

Overigens is 'iedereen doet wel eens een keer iets niet volgens de regels' niet een goed excuus hier, suggereert dat TS zich niet aan de regels hield en daarom een fietser aanreed ipv gewoon een foutje.

• Mapro
RGAT schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:14:
[...]

Ik weet niet hoe jij autorijden voor je ziet maar als je daar bumperkleven, te hard rijden en regels breken als noodzaak/onvermijdelijk ziet is het tijd om even een stap terug te doen van het rijden ;) Ik rij al een tijdje en heb nog niet de drang gehad om de regels te breken 'omdat het kan' (te hard rijden, bumperkleven, door rood etc), zou ook niet weten waarom je dat wel zou willen of waarom dat een excuus is om dan fietsers aan te rijden? ('sommige mensen rijden wel eens door rood, dus af en toe een voetganger plat rijden moet kunnen'?)

Als je het punt probeert te maken dat een foutje kan gebeuren is het handiger dat gewoon te zeggen dan om het met een drogredenatie te proberen... Overigens is 'een foutje zit in een klein hoekje' een nogal redundante bijdrage, vind je zelf ook niet?...

Overigens is 'iedereen doet wel eens een keer iets niet volgens de regels' niet een goed excuus hier, suggereert dat TS zich niet aan de regels hield en daarom een fietser aanreed ipv gewoon een foutje.
Onjuist maar de discussie niet waard. Rijd al een tijd auto en motor ongeveer 50k per jaar.
Iedereen doet of er geen fouten gemaakt kan worden. Jij rijd natuurlijk ook geen 81 op een 80 weg want dat is onmenselijk.. bah

• Mapro
Kheos schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:12:
[...]

Ben ik al eens de deur uit gegaan zonder mijn telefoon? Ja.
Is dat hetzelfde als een fietser aanrijden? Nee

Waarom toch dat normaliseren?
@Pisdine heeft een fietser aangereden. Fietser was licht gewond. Politie is er bijgehaald en @Pisdine wordt gevraagd om een cursus te volgen.
Da's al.
Om dan te zeggen: "ja maar ja, we rijden allemaal toch al eens een fietser" aan is de zaken gewoon bagatelliseren.
Want da's wat je dus doet: "wij mogen geen kritiek hebben want iedereen maakt al eens een foutje." Door dat te doen stel je een fietser aanrijden gelijk met een 'foutje'. Dat is het niet. Als ik zonder nadenken mijn sleutels ergens neerleg en ze even later niet meer terug vind, heb ik dat probleem veroorzaakt en ben ik de enige die er last van heeft.
Als ik achter het stuur kruip en ik vergeet te kijken, of ik kijk onvoldoende rij ik iemand aan. Dat kan dan goed aflopen of slecht aflopen maar het is een totaal andere grootorde.
Niet normaliseren.. een ongeluk zit in een klein hoekje..
Mijn mening over dat de bestuurder niet afgebrand hoeft te worden is niet populair en dat hoeft ook niet.. maar ga niet doen of iedereen heilig en en er geen ONGELUKKEN gebeuren

• RGAT
  • Niet online
Mapro schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:18:
[...]

Onjuist maar de discussie niet waard. Rijd al een tijd auto en motor ongeveer 50k per jaar.
Iedereen doet of er geen fouten gemaakt kan worden. Jij rijd natuurlijk ook geen 81 op een 80 weg want dat is onmenselijk.. bah
Wijs eens aan waar er gezegd werd dat er geen fouten gemaakt kunnen worden?...
Ben je het met me eens dat een paar KM te hard rijden minder serieus is dan een fietser aanrijden?
Ik rijd zoals het CBR wilt dat je doet 85 op de teller op een 80, zoals iedereen doet, mag ik nu van jou fietsers aanrijden?

Misschien kan je de verschillen tussen fouten niet zien maar die zijn er dus wel, een klein foutje vs iemand aanrijden, ik vergat vorige week mijn laptopoplader, moet ik nu ook op die rijcursus?

Maar je bent dus serieus meerdere posts aan het wijden aan het simpele 'een ongelukje kan gebeuren', denk dat TS en iedereen hier dat wel al wist voordat je het zei, nogal overbodige bijdrage dus.

• Kheos
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
Mapro schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:20:
[...]

Niet normaliseren.. een ongeluk zit in een klein hoekje..
Mijn mening over dat de bestuurder niet afgebrand hoeft te worden is niet populair en dat hoeft ook niet.. maar ga niet doen of iedereen heilig en en er geen ONGELUKKEN gebeuren
Een fietser die een lekke band rijdt is "een ongeluk zit in een klein hoekje".
Niet voldoende kijken en daardoor iemand aanrijden is toch echt iets anders.
Ik ga natuurlijk niet doen alsof iedereen heilig is en niemand fouten maakt. Maar ik ga ook niet doen alsof het normaal is een fietser aan te rijden en dat iedereen dat al eens doet.

Zie je echt het verschil niet?

• Mapro
RGAT schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:25:
[...]

Wijs eens aan waar er gezegd werd dat er geen fouten gemaakt kunnen worden?...
Ben je het met me eens dat een paar KM te hard rijden minder serieus is dan een fietser aanrijden?
Ik rijd zoals het CBR wilt dat je doet 85 op de teller op een 80, zoals iedereen doet, mag ik nu van jou fietsers aanrijden?

Misschien kan je de verschillen tussen fouten niet zien maar die zijn er dus wel, een klein foutje vs iemand aanrijden, ik vergat vorige week mijn laptopoplader, moet ik nu ook op die rijcursus?

Maar je bent dus serieus meerdere posts aan het wijden aan het simpele 'een ongelukje kan gebeuren', denk dat TS en iedereen hier dat wel al wist voordat je het zei, nogal overbodige bijdrage dus.
Met de fietser aanrijden gaat per ongeluk. Jij rijd moedwillig te hard.
Mijn reacties zoude overbodig moeten zijn, die van jij waardeloos.

• Mapro
Kheos schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:25:
[...]

Een fietser die een lekke band rijdt is "een ongeluk zit in een klein hoekje".
Niet voldoende kijken en daardoor iemand aanrijden is toch echt iets anders.
Ik ga natuurlijk niet doen alsof iedereen heilig is en niemand fouten maakt. Maar ik ga ook niet doen alsof het normaal is een fietser aan te rijden en dat iedereen dat al eens doet.

Zie je echt het verschil niet?
Zeker wel.. juist wel het is niet normaal maar het kan gebeuren, om hem dan af te branden als een grote crimineel gaat me te ver en daarom reageer ik. Iemand aanrijden is natuurlijk nooit normaal maar ongelukkig. Wel of geen schuld maakt in deze niet uit

• RGAT
  • Niet online
Mapro schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:27:
[...]

Met de fietser aanrijden gaat per ongeluk. Jij rijd moedwillig te hard.
Mijn reacties zoude overbodig moeten zijn, die van jij waardeloos.
Eerste post van jou: 'te hard rijden = foutje'
Laatste post van jou: 'te hard rijden = niet foutje'

Oke... Goed punt, lekker duidelijk :+
Als jij net zo je schouders ophaalt bij het aanrijden van een fietser als wanneer je een keer vergeet richting aan te geven hoop ik dat je nooit een fietser tegenkomt... 8)7
Ik zou zeggen blijf vooral herhalen dat te hard rijden wel een fout is maar niet een fout is en dat dit je punt is oid?... Success :)

• Kheos
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
Mapro schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:29:
[...]
Zeker wel.. juist wel het is niet normaal maar het kan gebeuren, om hem dan af te branden als een grote crimineel gaat me te ver en daarom reageer ik. Iemand aanrijden is natuurlijk nooit normaal maar ongelukkig. Wel of geen schuld maakt in deze niet uit
Een steentje in de voorruit kan gebeuren.
Een koplamp die stukgaat is ongelukkig.
Als je goed links en rechts kijkt en pas vertrekt als de weg vrij is, rij je geen fietser aan.
Het is geen ongelukje, of iets dat kan gebeuren. @Pisdine heeft een fout gemaakt, en krijgt daarvoor een uitnodiging voor een cursus. Waar wordt hij uitgemaakt voor grote crimineel?

En hoezo wel of geen schuld maakt niet uit?

• Mapro
Kheos schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:38:
[...]

Een steentje in de voorruit kan gebeuren.
Een koplamp die stukgaat is ongelukkig.
Als je goed links en rechts kijkt en pas vertrekt als de weg vrij is, rij je geen fietser aan.
Het is geen ongelukje, of iets dat kan gebeuren. @Pisdine heeft een fout gemaakt, en krijgt daarvoor een uitnodiging voor een cursus. Waar wordt hij uitgemaakt voor grote crimineel?

En hoezo wel of geen schuld maakt niet uit?
Ik bedoelde meer dat ik er vanuit ga dat niemand dat opzettelijk doet. Of deze nu wel of niet fout is. Dat geld overigens ook voor andere weggebruikers waarmee je een ongeluk krijgt

• Mapro
RGAT schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:35:
[...]

Eerste post van jou: 'te hard rijden = foutje'
Laatste post van jou: 'te hard rijden = niet foutje'

Oke... Goed punt, lekker duidelijk :+
Als jij net zo je schouders ophaalt bij het aanrijden van een fietser als wanneer je een keer vergeet richting aan te geven hoop ik dat je nooit een fietser tegenkomt... 8)7
Ik zou zeggen blijf vooral herhalen dat te hard rijden wel een fout is maar niet een fout is en dat dit je punt is oid?... Success :)
Je punt is?
Oké:
Je zit te ouwehoeren en je rijd per ongeluk iets te hard=fout
Je rijd iemand aan die je niet ziet is fout, maar ook ongeluk(kig) geen opzet in het spel.
In het verkeer worden dagelijks fouten gemaakt, de ene keer loopt het goed af, de andere keer niet. Wil niet zeggen dat het goed is maar het gebeurt.
In deze situatie heeft die de fietser niet gezien dus een fout bij het kijken.
Het gaat me erom dat het lijkt of dat de topic starter het expres heeft gedaan in veel Posts en daar vind ik moet je niet vanuit gaan.
Het is klote voor beide partijen, hoop dat ik het zo goed uitgelegd heb voor je.
Ik weet ook niet of je in Nederland een boete of iets krijgt als je een ongeluk maakt, ik heb daar geen ervaring in.
Een cursus is misschien in België heel normaal maar in Nederland is dat uitzondering

• TheBrut3
Oké TS, je moet even schade los zien van strafrechtelijke vervolging.
Wat is er gebeurd? Er is een ongeluk gebeurd.
Waardoor kwam dit? Jij hebt geen voorrang verleend aan een fietser welke wel voorrang had.
Wat is daarvan het gevolg? Jij wordt schuldig bevonden.
Wat is daarvan het gevolg? Jij krijgt straf.
Welke straf? Een cursus van €200 of voor de rechter komen waar jij mag bewijzen dat jij jezelf niet schuldig hebt gemaakt aan dit feit.

Dat je de fietser niet hebt gezien wil niet zeggen dat het feit niet is gebeurd en jij ontkent het zelf ook niet. Een rechter gaat je dus niet vrijspreken. In Nederland is de boete voor geen voorrang verlenen (Ik neem aan dat dit de tenlastelegging is) €240,- en in België voor zover ik kan vinden vanaf €135,- en eventueel ontzegging van de rijbevoegdheid tot 5 jaar.

Maak voor jezelf de beslissing welke boete van de overtreding, want zo moet je het zien, jij wil dragen. De cursus of wat de rechter gaat uitspreken met eventueel bijkomende kosten (geen idee wat dat in België is).

• Kheos
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
Mapro schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:32:
[...]
Het gaat me erom dat het lijkt of dat de topic starter het expres heeft gedaan in veel Posts en daar vind ik moet je niet vanuit gaan.
Waar dan? In welke posts suggereert iemand dat @Pisdine dat express heeft gedaan?

• Joris748
De discussie werd wat steviger, nadat FastFred het gebeurde bagetaliseerde. Hij vond het opleggen van een cursus ipv strafvervolging wel overdreven, omdat er niet zo heel veel gebeurd was.

FastFred in "Accident gehad, cursus volgen?"

De meesten hadden het over fout in de zin van "een fout gemaakt", zonder TS te veroordelen. We maken aan de lopende band fouten en leren daar (hopelijk) van.

Niemand heeft gesuggereerd dat TS roekeloos was, hooguit onvoorzichtig. Daarom is zo'n cursus misschien juist een goed idee, zodat hij kan leren van de gemaakte fout en in het vervolg beter in staat is om zoiets te voorkomen.

• TheBrut3
Mapro schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:32:
Je zit te ouwehoeren en je rijd per ongeluk iets te hard=fout
Je rijd iemand aan die je niet ziet is fout, maar ook ongeluk(kig) geen opzet in het spel.
In het verkeer worden dagelijks fouten gemaakt, de ene keer loopt het goed af, de andere keer niet.
En als je een fout maakt en dit wordt gezien dan krijg je een boete. Hard rijden hoeft ook niet opzettelijk te gebeuren (meestal wel), maar als ze het zien (als in snelheidscontrole) krijg je toch een boete. Dat staat verder helemaal los van opzet en gevolgschade.

Ook wanneer er geen ongeluk is kan je een boete krijgen voor de fout.
Stel dat de fietser op tijd had geremd of achter de auto van TS langs kon sturen en er reed achter de TS een politieauto. Dan had TS alsnog een boete kunnen krijgen voor het niet verlenen van voorrang, ondanks dat er geen ongeval had plaatsgevonden.

• Arwintju
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-11 09:25
Kheos schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 07:54:
[...]

Waar dan? In welke posts suggereert iemand dat @Pisdine dat express heeft gedaan?
Nergens, maar ik vind wel dat TS wordt neergezet alsof hij op een woonerf met 80 een fietser van zn sokken heeft gereden.

Ik heb nog nooit een aanrijding gehad, maar snap best dat je af en toe een fietser over het hoofd kan zien. Mijn auto heeft een vervelende dode hoek aan de bestuurderskant zitten waardoor fietsers zomaar ineens op kunnen duiken. Kan je nog zo goed kijken, maar dat zie je gewoon niet. Dat hebben vrachtwagens ook bijvoorbeeld. Kunnen nog zo goed kijken, maar als een fietser in de dode hoek zit kan je niks. Daar gaat een cursus niet veel aan veranderen.

TS zit fout, dat is het punt niet. Maar een cursus van 300 euro vind ik wel wat fors. 300 euro is voor sommige mensen een hele hoop geld! In deze situatie denk ik dat TS al meer geleerd heeft van het hele voorval dan dat een cursus hem nog extra zou leren. Aan de andere kant is 300 euro natuurlijk een schijntje als je daarmee ook maar 1 bestuurder ervan weerhoud zn volgende ongeluk een dodelijke te laten zijn. maar alles draait om proporties. Vind dat zo'n bedrag niet in verhouding staat tot het verhaal van TS.

[ Voor 13% gewijzigd door Arwintju op 12-08-2020 09:08 ]

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:21
Pisdine schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:07:
Had niet zo veel reacties verwacht! Bedankt iedereen voor jullie antwoord.
Beetje extra info: De fietser wou verder rijden, maar een getuige bemoeide zich en belde de politie. Ik was 100% in fout, al kon ik er weinig aandoen.
Als je er "weinig aan kon doen" dan gebeurt het de volgende keer weer. Je bent onbewust onbekwaam (https://mijndoelenstellen.../de-leerfasen-van-maslow/) en het is goed dat de cursus verplicht is zodat je naar bewust onbekwaam kan. De verdere stappen kan je daarna zelf zetten.

• Joris748
Arwintju schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:03:
[...]

Nergens, maar ik vind wel dat TS wordt neergezet alsof hij op een woonerf met 80 een fietser van zn sokken heeft gereden.

Ik heb nog nooit een aanrijding gehad, maar snap best dat je af en toe een fietser over het hoofd kan zien. Mijn auto heeft een vervelende dode hoek aan de bestuurderskant zitten waardoor fietsers zomaar ineens op kunnen duiken. Kan je nog zo goed kijken, maar dat zie je gewoon niet. Dat hebben vrachtwagens ook bijvoorbeeld. Kunnen nog zo goed kijken, maar als een fietser in de dode hoek zit kan je niks. Daar gaat een cursus niet veel aan veranderen.

TS zit fout, dat is het punt niet. Maar een cursus van 300 euro vind ik wel wat fors. 300 euro is voor sommige mensen een hele hoop geld! In deze situatie denk ik dat TS al meer geleerd heeft van het hele voorval dan dat een cursus hem nog extra zou leren.
Wist je dat er heel veel mensen niet weten dat er een complete fietser of motorrijder kan verdwijnen in de dode hoek achter de A-stijl (of achter een telefoon/navigatie strak onder de binnenspiegel)? Zoals @m2011 aangeeft, zijn veel mensen onbewust onbekwaam.

Op het moment dat je bewust onbekwaam wordt, dan kun je er rekening mee gaan houden en bewust bekwaam worden (door bijvoorbeeld 2x te kijken in plaats van 1x). Daar kan een cursus heel veel aan bijdragen.

Had eens een keer een vriend in de auto en die vond het maar raar dat ik stopte omdat er een voetbal de weg op rolde (tussen geparkeerde auto's door). "Waarom stop je voor een bal?" Ik zeg: "Omdat er veel kans een kind ..." Had mijn zin nog niet afgemaakt, of er kwam een jochie van een jaar of 8 achter de auto vandaan.

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.