Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-06 21:36

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Ik denk eraan om de WTW overdag (ongeveer tussen 8:00 en 23:00) uit te schakelen om zo de opwarming van de binnentemperatuur tegen te gaan. Ik begrijp dat de WTW de opwarming minimaliseert door met de "koude" lucht van binnen de hete buitenlucht af te koelen maar doordat dit geen 100% rendement heeft warmt de woning onderaan de streep altijd meer op. Na de zoveelste hete dag is het daarom ook ontzettend warm geworden in huis. Als je overdag tijdens de ergste warmte de WTW uit zet en ramen en deuren gesloten houdt dan zou je theoretisch minder warmte binnen halen. 's Avonds als de temperatuur daalt zet je de WTW weer aan zodat hij de koelere lucht weer kan gebruiken om de woning af te koelen (via de bypass). Er kunnen gelukkig ook redelijk wat ramen open dus die gaan dan ook open als het buiten koeler wordt.

Ik vroeg me alleen af, zitten hier ook nadelen aan? Het permanent uitschakelen van een WTW lijkt me een negatieve impact hebben op de leidingen en het klimaat in huis. Maar heeft het ook nadelen als je hem over een korte periode de helft van de dag zou uitschakelen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:08
Afhankelijk van hoe goed je huis geisoleerd is en of je ramen ook nog ventilatieroosters hebben, zou ik even goed nadenken over wat dit doet met de luchtkwaliteit in je huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
@Luqq Daar denk ik ook goed over na en daarom vraag ik ook om meningen. Ik vraag me af hoeveel dit verschilt met een huis zonder WTW die tijdens deze hitte ook gewoon alle ramen en deuren dicht doet. Hoe erg is het om een paar uur niet te ventileren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:57

Barrycade

Through the...

Blijf je zelf thuis? Dan zou ik het niet doen.

Ik heb een CO2 meter in mijn woonkamer en zet de WTW op standje 1 om inderdaad de luchtverplaatsing te beperken. Maar met gezin binnen loopt het na 1, 2 uurtje naar ongezonde CO2 waarden.

Dus dan zet ik m maar weer op standje 2 om het enigszins gezond te houden.

Laat staan dus als je m helemaal uitzet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:17
Ik heb mijn wtw met deze hele warme dagen op een minimaal niveau draaien. Wel daarbij aan de noordkant van het huis een raampje open.
Helemaal dicht dan loopt je CO vrij snel op als je met 4 personen in huis zit. Nu ga je daar echt niet dood van maar ja, die wtw zit er met een reden.
Opwarming door wtw lijkt me minimaal, dat baseer ik op het feit dat als ik zomernachtkoeling aanzet er ook nauwelijks een temperatuurdaling plaatsvind.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
@Barrycade Er is altijd iemand in huis. Dat is wel een voorwaarde inderdaad. Mijn WTW staat overigens altijd op standje 1, wat voor zover ik weet 100m2/uur lucht verplaatst. De andere standen gebruik ik weinig. Af en toe tijdens het douchen misschien. Maar er gaat dan eerder een raampje open.

@No Hands Een temperatuurdaling tijdens de nacht is ook niet heel erg merkbaar nee. Nu zijn de nachten met 20+ graden ook niet heel koel te noemen. De warmte zit na zoveel dagen in de muren dus je moet wel flink koelen om dat er weer helemaal uit te krijgen.

[ Voor 30% gewijzigd door 3raser op 10-08-2020 09:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

3raser schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:26:
@Barrycade Er is altijd iemand in huis. Dat is wel een voorwaarde inderdaad. Mijn WTW staat overigens altijd op standje 1, wat voor zover ik weet 100m2/uur lucht verplaatst. De andere standen gebruik ik weinig. Af en toe tijdens het douchen misschien. Maar er gaat dan eerder een raampje open.
Sinds ik een Netatmo CO2 meter heb staat mijn WTW op 2 minimaal, zeker als we thuis zijn. Dus met Corona dus altijd.

Echt schokkend om te zien dat standje 1 echt niet voldoende is. Ook het effect van een raampje open moet je niet overschatten. Dan moet je al een raampje er tegenover openzetten om binnen een uur waarden naar gezond te krijgen. Anders gebeurt er helemaal niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Barrycade schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:31:
[...]

Sinds ik een Netatmo CO2 meter heb staat mijn WTW op 2 minimaal, zeker als we thuis zijn. Dus met Corona dus altijd.

Echt schokkend om te zien dat standje 1 echt niet voldoende is. Ook het effect van een raampje open moet je niet overschatten. Dan moet je al een raampje er tegenover openzetten om binnen een uur waarden naar gezond te krijgen. Anders gebeurt er helemaal niets.
Als ik lees wat de negatieve gevolgen zijn van een hogere CO2 concentratie dan vind ik dat niet enorm schokkend. Het is absoluut niet dodelijk, en zelfs niet direct ziekmakend. Dus als je na een halve dag zonder ventilatie de boel goed ventileert is er misschien amper sprake van een negatief effect. Ik vergelijk dit dan met huizen die helemaal geen WTW hebben. Hoeveel lucht verversen die normaal gesproken als ze ramen en deuren gesloten houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-06 17:54
3raser schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:56:
[...]

Als ik lees wat de negatieve gevolgen zijn van een hogere CO2 concentratie dan vind ik dat niet enorm schokkend. Het is absoluut niet dodelijk, en zelfs niet direct ziekmakend. Dus als je na een halve dag zonder ventilatie de boel goed ventileert is er misschien amper sprake van een negatief effect. Ik vergelijk dit dan met huizen die helemaal geen WTW hebben. Hoeveel lucht verversen die normaal gesproken als ze ramen en deuren gesloten houden?
Huizen die geen WTW hebben, hebben ofwel "gewone" mechanische ventilatie die altijd aan staat, en die lucht aanzuigt via ventilatieroosters boven de ramen, ofwel ze zijn zo tochtig dat de CO2 er vanzelf wel uitwaait.

Ik zou je zeker niet tegenhouden om het te proberen hoor, maar pas op dat je geen koppijn krijgt. Wat misschien handiger is, is de ruimtes waar je niet verblijft (tijdelijk) de ventielen dicht te draaien. Niet vergeten ze weer open te zetten als je naar bed gaat though.

En daarnaast natuurlijk eens kijken of je niet toch nog ergens zon op je ramen hebt, dat geeft waarschijnlijk ordegroottes meer opwarming dan dat beetje ventilatielucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

[...]

Ik kan je melden dat je met WTW uit makkelijk binnen een 1/2 uurtje boven de 2000 ppm uit gaat komen. Zeker als je met meer dan 1 persoon in een ruimte zit.

En dat is royaal boven de 1500 ppm wat in je artikel wordt genoemd als tijdelijk toesgestaan

Ik merk dan echt wel effecten. Vooral qua hoofdpijn.

En CO2 is niet zo spannend maar is wel een indicatie van de overige schadelijke stoffen in huis.

Huizen zonder WTW hebben meestal natuurlijke ventilatie, maar ga je nu met andere huizen vergelijken om zelf niet te hoeven ventileren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Barrycade schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:12:
[...]

Ik kan je melden dat je met WTW uit makkelijk binnen een 1/2 uurtje boven de 2000 ppm uit gaat komen. Zeker als je met meer dan 1 persoon in een ruimte zit.

En dat is royaal boven de 1500 ppm wat in je artikel wordt genoemd als tijdelijk toesgestaan

Ik merk dan echt wel effecten. Vooral qua hoofdpijn.

En CO2 is niet zo spannend maar is wel een indicatie van de overige schadelijke stoffen in huis.

Huizen zonder WTW hebben meestal natuurlijke ventilatie, maar ga je nu met andere huizen vergelijken om zelf niet te hoeven ventileren?
Ik vergelijk om een balans te zoeken. En je mening wordt erg gewaardeerd. Mogelijk doe ik dit al jaren verkeerd. Ik zal zelf ook eens op zoek gaan naar een CO2 meter om te meten hoe dat in mijn huis zit. Heb je toevallig tips? Misschien iets wat via wifi uit te lezen is zodat mijn Domoticz servertje er een mooi grafiekje van kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

3raser schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:19:
[...]

Ik vergelijk om een balans te zoeken. En je mening wordt erg gewaardeerd. Mogelijk doe ik dit al jaren verkeerd. Ik zal zelf ook eens op zoek gaan naar een CO2 meter om te meten hoe dat in mijn huis zit. Heb je toevallig tips? Misschien iets wat via wifi uit te lezen is zodat mijn Domoticz servertje er een mooi grafiekje van kan maken.
Ik ben wakker geworden door dit topic; CO2-meters voor in huis

Mijn Netatmo weerstation heeft wel grafiekjes en kleurt oranje als de kwaliteit van de lucht minder wordt en ik krijg een push op mijn telefoon. Maar ik doe zelf niets met domotica dus geen idee hoe dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
[...]

Netatmo weather station is ondersteund zowel in domoticz als in home assistant.

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-08-2020 10:42 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:42:
[...]

Netatmo weather station is ondersteund zowel in domoticz als in home assistant.
Gebruik jij dit weerstation? Ik heb in het andere topic dode links zien staan vandaar dat ik het voor de zekerheid even vraag. Dat kastje ziet er wel mooi uit. En de optie om extra binnenmodules te kopen is ook niet verkeerd.

[toevoeging] Misschien gelijk een extra vraag maar wat is het verschil met deze luchtkwaliteitsmeter van hetzelfde merk? Doet het weerstation niet hetzelfde, en meer?

[ Voor 19% gewijzigd door 3raser op 10-08-2020 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
[...]

Je kunt dat zoals gezegd niet vergelijken. Elk huis is gebouwd om voldoende ventilatie te hebben. Heel vroeger waren huizen zo open dat extra ventilatie niet nodig was, daarna heb je de ontluchting in ramen en deuren gekregen, mechanische ventilatie en nu WTW. Je hebt nu eenmaal goede ventilatie nodig. Daarnaast kun je er wel van uit gaan dat die WTW niet zorgt voor veel extra verwarming in huis. Het is nu eenmaal zo warm buiten dat ongeacht wat je doet je altijd wel die warmte na een tijdje binnen krijgt. Je deur open en dicht doen om naar binnen/buiten te gaan zal op een dag al snel meer warmte naar binnen brengen dan die WTW doet.

Daarnaast heeft je lichaam met deze warmte al meer moeite, dus zorg er gewoon voor dat je schone lucht binnen krijgt. Je huis hermetisch afsluiten terwijl er mensen binnen zijn zorgt alleen maar voor problemen op zowel korte als langere termijn.

En vooral ook niet vergeten dat als je gaat meten dat CO2 vaak gebruikt wordt als richtlijn voor andere schadelijke stoffen in huis. Je WTW uitzetten en je CO2 monitoren kan dan dus alsnog zorgen voor klachten/problemen. Naar mijn idee is je plan om de WTW overdag uit te zetten dan ook niet echt slim om te doen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ja klopt.

Is een basisstation + buitenstation.
En heb er 2 losse uitbreidingmodules bij.

Uitlezen via de cloud. Maar kan volgens mij ook via een api.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySFnFYiQbeSbhAfNar9vRK7JvJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k3EBLSP11Ke0Pi2FRG6yHTrT.jpg?f=fotoalbum_large

Die andere heb ik ook gehad, echter is die niet uitbreidbaar

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-08-2020 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UdiBenLudi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 13:26
Kan je de WTW niet op afzuigen zetten ipv circuleren. In ons vorige (huur) huis hadden we WTW en deze kon ook alleen "vuile" lucht afzuigen. Nadeel is dat je enkele ramen op een kier/open moet zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
UdiBenLudi schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:35:
Kan je de WTW niet op afzuigen zetten ipv circuleren. In ons vorige (huur) huis hadden we WTW en deze kon ook alleen "vuile" lucht afzuigen. Nadeel is dat je enkele ramen op een kier/open moet zetten.
Dan zuig je dus 1 op 1 warme buitenlucht naar binnen via de ramen/kieren. Alle voordelen van de WTW ben je dan kwijt. Met een normale WTW heb je nog het voordeel dat de hete buitenlucht wordt afgekoeld door de iets lagere temperatuur van de binnenlucht.

Of bedoel je dat alleen 's nachts te doen? In dat geval maakt het ook geen verschil want dan wordt de bypass van de WTW geactiveerd die pure buitenlucht aanzuigt zonder deze voor te verwarmen.

[ Voor 14% gewijzigd door 3raser op 10-08-2020 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Ik zou willen dat ik een WTW/balansventilatie had zodat ik de extra warmte door mijn mechanische ventilatie niet zou hebben en jij overweegt om hem uit te zetten :P Met een WTW zou je ventilatieverlies normaal een fractie van het totaal moeten zijn, zeker met de (relatief) beperkte ΔT van de zomer (vergeleken met de winter). Heb je wel overal zonwering? Zoninstraling doet veel meer dan je ventilatieverlies.

Edit:
Snel bierviltje; met een ΔT van 10 graden (binnen 24 buiten 34) en een ventilatiedebiet van 100m3/u heb je het met een Rv van 50% (binnen en buiten voor het gemak) over ongeveer 0,3kW dat je naar binnen trekt. Met een WTW met een efficientie van 90% blijft daar dan 30W van over. Met andere woorden, je kan beter je TV of je mediabox uitzetten dan de ventilatie. Of, de besparing aan warmtegeneratie door de ventilator is waarschijnlijk groter dan wat je met de luchtstroom veroorzaakt.

Mocht er een gat in mijn bierviltje zitten hoor ik het graag.

[ Voor 41% gewijzigd door assje op 10-08-2020 11:50 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Misschien kun je er een koeler voor zetten.
https://www.ventilatielan...1/homevap-wtw-koeler.html

Al heb ik wel mijn twijfels ivm waterverbruik en een wtw, doet niet zo gek veel lucht verplaatsen in normaal bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
assje schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:43:
Ik zou willen dat ik een WTW/balansventilatie had zodat ik de extra warmte door mijn mechanische ventilatie niet zou hebben en jij overweegt om hem uit te zetten :P

Met een WTW zou je ventilatieverlies normaal een fractie van het totaal moeten zijn, zeker met de (relatief) beperkte ΔT van de zomer (vergeleken met de winter).

Heb je wel overal zonwering? Zoninstraling doet veel meer dan je ventilatieverlies.

Edit:
Snel bierviltje; met een ΔT van 10 graden (binnen 24 buiten 34) en een ventilatiedebiet van 100m3/u heb je het met een Rv van 50% (binnen en buiten voor het gemak) over ongeveer 0,3kW dat je naar binnen trekt. Met een WTW met een efficientie van 90% blijft daar dan 30W van over. Met andere woorden, je kan beter je TV of je mediabox uitzetten dan de ventilatie.

Jij kunt je MV overdag ook gewoon uitzetten. ;)

Wat betreft je berekening, daar waag ik me niet eens aan :D . Ik heb het warm en probeer een oplossing te bedenken. Maar het lijkt erop dat het uitzetten van de WTW niet de juiste is. Of in ieder geval niet heel bevorderlijk voor het leefklimaat.
AUijtdehaag schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:48:
Misschien kun je er een koeler voor zetten.
https://www.ventilatielan...1/homevap-wtw-koeler.html

Al heb ik wel mijn twijfels ivm waterverbruik en een wtw, doet niet zo gek veel lucht verplaatsen in normaal bedrijf.
Daar heb ik over gelezen en dat lijkt me niets. Dan investeer ik liever in een airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
3raser schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:51:
Jij kunt je MV overdag ook gewoon uitzetten. ;)
Sinds ik een Co2 meter heb ben ik me er beter van bewust dat ik altijd te weinig geventileerd heb. Ook ben ik verbaast hoe snel dat effect is, ik dacht ook als het 's nachts lekker door waait zal het wel goed zijn maar Co2 loopt echt binnen no-time op.

En, ook voor mij geldt dat het maar om 300W gaat. Zoninstraling is bij mij allesbepalend (doorzonwoning met gevel op zuid) en ik ga dus zipscreens installeren voor alle ramen.

Vanuit duurzaamheidsperspectief zou ik ook niet te zwaar tillen aan het inzetten van een airco. Ja het is beter eerst te werken aan preventie (isolatie/zonwering) maar het is bijna een zekerheid dat een goed geïsoleerde woning meer op gaat warmen. Ieder zonnestraaltje dat binnen komt en de warmte van mensen/apparatuur binnen kan simpelweg veel moeilijker naar buiten.

Dan is een airco dus gewoon een goede overweging. Een airco draait typisch wanneer de zon schijnt en dat wil zeggen dat er in de toekomst meer en meer een overschot zal zijn op die momenten. Veel erger is het om een hoog energieverbruik te hebben in de winter. Een goed geïsoleerde woning + airco is dus zeker te prefereren boven een tochtige hut die dat niet nodig heeft. Neem direct een airco die ook kan verwarmen (ofwel; een lucht-lucht warmtepomp) en hij kan ook nog helpen om van het gas af te kunnen.

[ Voor 42% gewijzigd door assje op 10-08-2020 11:59 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
assje schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:55:
[...]

Sinds ik een Co2 meter heb ben ik me er beter van bewust dat ik altijd te weinig geventileerd heb. Ook ben ik verbaast hoe snel dat effect is, ik dacht ook als het 's nachts lekker door waait zal het wel goed zijn maar Co2 loopt echt binnen no-time op.

En, ook voor mij geldt dat het maar om 300W gaat. Zoninstraling is bij mij allesbepalend (doorzonwoning met gevel op zuid) en ik ga dus zipscreens installeren voor alle ramen.
Is het ook merkbaar voor je veranderd of is het alleen de CO2 meter waarde die is veranderd? Ben je er lichamelijk beter van geworden nu je beter ventileert?

Zoninstraling zal bij mij ook de grootste rol spelen. Het is een tussenwoning met een asymmetrisch dak waarvan het grootste deel bijna recht op het zuiden ligt. Daar zitten bijvoorbeeld ook al 3 grote dakramen in. Allemaal met zonwering en verduisteringsgordijnen natuurlijk maar dan nog zal daar veel warmte binnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
3raser schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:59:
[...]

Is het ook merkbaar voor je veranderd of is het alleen de CO2 meter waarde die is veranderd? Ben je er lichamelijk beter van geworden nu je beter ventileert?
Dat is zo subjectief dat dit moeilijk zal zijn. Wel is het zo dat Co2 niet direct schadelijk/gevaarlijk is maar het heeft wel een bewezen directe impact op concentratie/prestatie. Als je je in een vergadering super gaar voelt kan het zomaar eens met de Co2 in die ruimte te maken hebben.
Zoninstraling zal bij mij ook de grootste rol spelen. Het is een tussenwoning met een asymmetrisch dak waarvan het grootste deel bijna recht op het zuiden ligt. Daar zitten bijvoorbeeld ook al 3 grote dakramen in. Allemaal met zonwering en verduisteringsgordijnen natuurlijk maar dan nog zal daar veel warmte binnen komen.
Zit die zonwering buiten of binnen? Zonwering binnen is geen zonwering namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
assje schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:01:
[...]

Dat is zo subjectief dat dit moeilijk zal zijn. Wel is het zo dat Co2 niet direct schadelijk/gevaarlijk is maar het heeft wel een bewezen directe impact op concentratie/prestatie. Als je je in een vergadering super gaar voelt kan het zomaar eens met de Co2 in die ruimte te maken hebben.

[...]

Zit die zonwering buiten of binnen? Zonwering binnen is geen zonwering namelijk.
Die zonwering zit buiten. Het is dit spul. Schijnt redelijk veel warmte te weren maar is niet heel verduisterend. Je hebt er tegenwoordig ook rolluiken voor maar zoals met alle Velux producten is het bijna niet te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-06 17:54
3raser schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:59:
[...]

Ik heb ooit bij mijn studie het klimaat van mijn schoolgebouw onderzocht (nav klachten over de ventilatie). Alle ruimtes waren voorzien van (o.a.) CO2 sensoren. We hebben toen een aantal keer meegemaakt dat we in lokalen zaten waar iedereen duf werd tot iemand op het idee kwam een raam of deur open te zetten, waarna de productiviteit merkbaar verbeterde. Als we dan achteraf de CO2 waarden opzocht, zag je die inderdaad oplopen tot soms wel 2000-3000 PPM tot het moment dat de deur open ging en het weer terugviel naar "gezonde" waardes.

Sindsdien weet ik de signalen aardig te herkennen (note: op dat moment zit je wel al vér over de grenswaardes van wat gezond is heen) en laat ik de ventilatieroosters, ook met dit weer, lekker open.

Je mag overigens raden wat de conclusie van het onderzoek was :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghelsendoorn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-05 18:18
[...]

Wij hadden en hebben geen wtw installatie in ons huis. We waren met 2 en 3 kids in huis in de jaren 90 ook nog peterolie gestookt en gekookt dus de ppm zal wel eens 5000 zijn geweest. Wij zijn nog met zijn tweeën kids de deur uit een paar jaar.Maar als ik zie hoe het ppm oploopt wat ik vroeger niet wist nu met de netatmo wel weet ik nu wat er moet gebeuren :) :) :) :) :) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-06 19:34
Heeft je WTW geen bypass? Die van ons wel, daarmee wordt in ieder geval 's nachts wat koelere lucht in huis gelaten. Het effect is helaas nauwelijks merkbaar, maar goed alle beetjes helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
assje schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:43:
Ik zou willen dat ik een WTW/balansventilatie had zodat ik de extra warmte door mijn mechanische ventilatie niet zou hebben en jij overweegt om hem uit te zetten :P Met een WTW zou je ventilatieverlies normaal een fractie van het totaal moeten zijn, zeker met de (relatief) beperkte ΔT van de zomer (vergeleken met de winter). Heb je wel overal zonwering? Zoninstraling doet veel meer dan je ventilatieverlies.

Edit:
Snel bierviltje; met een ΔT van 10 graden (binnen 24 buiten 34) en een ventilatiedebiet van 100m3/u heb je het met een Rv van 50% (binnen en buiten voor het gemak) over ongeveer 0,3kW dat je naar binnen trekt. Met een WTW met een efficientie van 90% blijft daar dan 30W van over. Met andere woorden, je kan beter je TV of je mediabox uitzetten dan de ventilatie. Of, de besparing aan warmtegeneratie door de ventilator is waarschijnlijk groter dan wat je met de luchtstroom veroorzaakt.

dit.

Een wtw zorgt niet voor opwarming van het huis. daar is die warmtewisselaar er immers voor ingezet. wat wel gebeurd bij ventilatie type D is dat de warmte verdeeld over het huis. je krijgt dus de warmte van bv de zolder in de woonkamer. het is dus extra belangrijk om zonwering nachtventilatie etc. integraal aan te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
gron74 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 22:03:
Heeft je WTW geen bypass? Die van ons wel, daarmee wordt in ieder geval 's nachts wat koelere lucht in huis gelaten. Het effect is helaas nauwelijks merkbaar, maar goed alle beetjes helpen.
Ik heb gelukkig ook een bypass.

Het is me inmiddels duidelijk dat de opwarming van mijn huis weinig te maken heeft met de WTW. Bedankt voor alle reacties. Ik ga een airco overwegen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
3raser schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:26:
[...]

Ik heb gelukkig ook een bypass.

Het is me inmiddels duidelijk dat de opwarming van mijn huis weinig te maken heeft met de WTW. Bedankt voor alle reacties. Ik ga een airco overwegen. :)
Nog even een tip; je hebt dus een goed geïsoleerde woning met ventilatie type D en bypass. Zoals besproken is de warmte die de woning binnenkomt door ventilatie verwaarloosbaar, echter, de warmte die je kwijt kunt raken door ventilatie is dat zeker niet (door de bypass).

Nog een bierviltje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7vWEySPIAfO9NAa1PG0Grmazg9s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BezwCkEi6OUIgLXy7c4GVm8e.jpg?f=user_large

Stel een situatie zoals in afgelopen hittegolf waar het overdag 32 graden wordt, het binnen na verloop van tijd opwarmt naar 28 graden en het 's nachts buiten afkoelt tot (gemiddeld) 21 graden. Gedurende de nacht is er dan een temperatuurverschil van 7 graden en kan je bijna een kilowatt aan koelcapaciteit creëren door de ventilatie maximaal aan te zetten zodra de temperatuur lager wordt dan buiten. In een situatie waar gedurende bijvoorbeeld 8 uur de temperatuur lager is kan je dan dus bijvoorbeeld 7kWh warmte kwijtraken.

In een ideaal geval voldoet wat je 's nachts weg kunt ventileren om de warmte die overdag de woning binnenkomt te "neutraliseren". Warmtebronnen zouden bijvoorbeeld kunnen zijn:
  • Personen: 3 personen die 12 uur per dag binnen zijn -> 3,6kWh
  • Apparatuur: 3.000kWh/jaar -> 8kWh per dag (al zal dit normaal in de winter hoger zijn dan de zomer)
  • Zoninstraling: ? volledig afhankelijk van orientatie/bouw/zonwering -> 10kWh??
Op basis van deze getallen zou de woning 21,6kWh per dag opwarmen op het moment dat er geen koude ventilatielucht meer voorhanden is. Zo lang het 's nachts 8 uur lang gemiddeld een graad of 7 koeler is dan in huis is er nog zo'n 7kWh weg te ventileren.

Zonder actieve koeling (airco) zal iedere dag je woning dus iets op blijven warmen. Het is een complete aanname maar op basis van deze gevallen zou je door 10 uur per dag te koelen met een airco van 2kW eenvoudig het huis op temperatuur moeten kunnen houden.

Zo lang het temperatuurverschil tussen binnen en buiten groter dan zeg 3 graden is ben je in de nacht beter af met ventilatie dan het gebruik van de airco (energetisch). Gebaseerd op 80W energieverbruik van de WTW fan (?) kom je dan namelijk ongeveer op een COP van 5 (dat is het beste wat je ongeveer van een airco kunt verwachten).

In een woning met goede isolatie/ventilatie is het "default gebruik" om 's nachts als je gaat slapen de airco aan te zetten dus eigenlijk helemaal niet zo logisch. Dat is een zinvolle oplossing in een slecht geisoleerde woning waar koelhouden van de woning niet haalbaar is en je in plaats daarvan dus tijdens aanwezigheid de lucht gaat koelen.

Gewoon wat info waar je wellicht niet eens op zit te wachten, succes met de overweging :P
3raser schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:26:

@No Hands Een temperatuurdaling tijdens de nacht is ook niet heel erg merkbaar nee. Nu zijn de nachten met 20+ graden ook niet heel koel te noemen. De warmte zit na zoveel dagen in de muren dus je moet wel flink koelen om dat er weer helemaal uit te krijgen.
Bedoelde je daarmee dat hij 's nachts ook op de laagste stand draait? Als dat het geval is zou de eerste (eenvoudige) stap dus zijn om bij hoge temperatuur altijd iedere nacht op maximaal te draaien (bypass regelt zichzelf als het goed is dus perfecte timing is niet eens zo belangrijk).

Dit is een stap die echt een enorm verschil kan maken. Als je weet dat er een warmere periode aankomt kan je hier ook op voorsorteren door een paar nachten van tevoren al wat extra te ventileren zodat je met een iets koelere woning aan de hittegolf begint.

Op deze manier zou je met jouw woning (op basis van de info die ik heb) alleen met extreem lange warme periodes mogelijk in de problemen kunnen komen. Dan hangt het af van je tolerantie of een airco noodzakelijk is of niet. Persoonlijk heb ik er bijvoorbeeld weinig problemen mee als het binnen eens 25 graden wordt tijdens een extreme hittegolf (zoals afgelopen week), als het maar geen 30 graden is. Wil je het hele jaar rond een constante 21 graden in de woning dan wordt de overweging anders.
3raser schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:26:
Tot slot nog een beetje semantisch dingetje (om verwarring te voorkomen). Je WTW (WarmteTerugWin) zorgt sowieso niet voor opwarming, het is je ventilatie die opwarming veroorzaakt en de WTW reduceert dit juist met zo'n 90%.

[ Voor 25% gewijzigd door assje op 17-08-2020 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
assje schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 12:01:
Gewoon wat info waar je wellicht niet eens op zit te wachten, succes met de overweging :P

[...]

Tot slot nog een beetje semantisch dingetje (om verwarring te voorkomen). Je WTW (WarmteTerugWin) zorgt sowieso niet voor opwarming, het is je ventilatie die opwarming veroorzaakt en de WTW reduceert dit juist met zo'n 90%.
Natuurlijk zit ik daar op te wachten. Weinig mooiers dan een goed onderbouwde reactie toch?

En met de WTW bedoel ik eigenlijk het hele balansventilatiesysteem. Ik begrijp uiteraard dat het de ventilatie is die de warme/koude lucht binnen brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OranjeWillem
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08-09-2022
Goedemiddag allen!

Ik heb mij zojuist aangemeld omdat ik vooral in deze draad veel interessante informatie kon vinden.

mag ik daarom deze topic wat nieuw leven inblazen?

Over inblazen gesproken: Wij wonen in een nieuwe huurwoning, een zogenaamde nul-op-de-meterwoning voorzien van alle snufjes waaronder WTW.

NU ben ik al vanaf april/mei in conclaaf met de verhuurmaatschappij over de warmte in deze woning, het is simpelweg niet koel te krijgen. Vooral nu de temperaturen vaan boven de 25 graden uitkomen en de laatste paar dagen zelfs zo rond de 32 graden is het in deze woning niet meer te harden.

's Nachts koelt de woning niet af, het is inmiddels 27,5 graden in zowel de woon- als in de slaapkamer, deze is ook op de begane grond.

Hoe kan een woning met zo'n label als de onze nu toch zo snel opwarmen binnenshuis? Elke ochtend om 06.00 uur zet ik alle mogelijke ramen en deuren tegen elkaar open en hoop daarmee de kamertemperaturen te verlagen naar en draaglijk nivo. Vanwege de hoge nacht- en ochtendtemperaturen lukt mij dat nu ook al niet meer. En ik maar klagen bij de woningbouw maar vooral ook zelf zoeken naar een oplossing.

Zo kwam ik uit bij het WTW-systeem en hoe kom ik daar nu op? De enige ruimte in mijn woning zonder een luchtrooster van deze WTW is mij halletje bij de voordeur. En laat dat nu net de enige ruimte zijn welke letterlijk koel blijft! Hieruit maakte ik op dat de warmte zich wel moet verspreiden via dat vermaledijde WTW-systeem!

Ik heb er van alles over gelezen nu en vooral deze topic staafde mij in mijn gelijk. Ook ;s nachts blaast dat systeem gewoon te warme lucht naar binnen.

Nu heb ik niet zo graag gelijk in deze, ik ben op zoek naar een oplossing! Wie weet raad?

O ja, het systeem kan ik niet bij, dus kan het daarom ook niet (tijdelijk) uitzetten.

Benieuwd naar jullie mening!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 08:38
Laten controleren of de bypass wel werkt.
Maar vooral: je wil de hele nacht frisse buitenlucht binnenhalen door elk raam wat veilig open kan, zodat de massa van je huis afkoelt. De WTW zal de koelte dan overdag binnenhouden (dan wel alle zo'n buitenhouden, rolluiken en screens toe.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Zoals naftebakje al zegt zou ik het probleem bij de bypass zoeken. Dit is een systeem welke koude buitenlucht onverwarmd naar binnen laat blazen op het moment dat het binnen te warm is en het buiten flink afkoelt. Misschien dat je het met de hand al eens kan voelen. Dat is lastig maar bij grote temperatuurverschillen zou je wel kunnen voelen of de lucht die ingeblazen wordt warm of koel is.

Als je huis eenmaal warm is dan koelt hij lastig af. De warmte wordt opgeslagen in vloeren en muren en het kan weken duren voor die warmte weer weg is. Het is dus vooral zaak om tijdens de zomer te zorgen dat de warmte zo lang mogelijk buiten blijft. Zonwering (aan de buitenzijde) zoals een zonnescherm of screens is daarbij je beste hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsja22
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09-2023
Heb net gemeten met mijn Stork Air 950 WTW. Buiten 30 gr. Binnen 24.5. Lucht uit WTW is 26.7 graden (even op hoogste stand gezet). WTW maakt huis warmer. Maar ja, inlaat staat op het zwarte dak waar temperatuur wel 50 graden is of zo. Ik meet met een Jackmend infra rood thermometer. WTW staat op 20 graden als comfort temperatuur. Betwijfel sterk of ik wel een bypass heb, is wel toegezegd door bouwer Heijmans destijds (2007). Kan ik ook niet controleren volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
tsja22 schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:28:
Heb net gemeten met mijn Stork Air 950 WTW. Buiten 30 gr. Binnen 24.5. Lucht uit WTW is 26.7 graden (even op hoogste stand gezet). WTW maakt huis warmer. Maar ja, inlaat staat op het zwarte dak waar temperatuur wel 50 graden is of zo. Ik meet met een Jackmend infra rood thermometer. WTW staat op 20 graden als comfort temperatuur. Betwijfel sterk of ik wel een bypass heb, is wel toegezegd door bouwer Heijmans destijds (2007). Kan ik ook niet controleren volgens mij...
Welke filters koop je? Want daarbij moet je specifiek letten op de bypass optie. Filters van een WTW met bypass zijn namelijk langer (in mijn geval dan).

Wat betreft de slechte prestatie van de warmtewisselaar, heb je die al wel eens schoon gemaakt? Als de unit uit 2007 komt kan ik me voorstellen dat hij slechter wordt. WT-systemen hebben zo nu en dan onderhoud nodig. Ik zou zelf overigens niet weten welke temperaturen er bij mij naar binnen komen. Gebruik aan goede meetapparatuur.

[ Voor 18% gewijzigd door 3raser op 05-09-2022 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsja22
... @3raser ik laat een officieel bedrijf er ook eens naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tavru
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-10-2023
tsja22 schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:28:
Heb net gemeten met mijn Stork Air 950 WTW. Buiten 30 gr. Binnen 24.5. Lucht uit WTW is 26.7 graden (even op hoogste stand gezet). WTW maakt huis warmer.
Dit moet je wel in perspectief zien. Zou je een systeem C (mechanische ventilatie - alleen afzuiging) dan zou je via de rooster die 30 raden naar binnen slurpen. Dus, ja, een wtw koelt je woning niet maar verwarmt hem een stuk minder dan met alleen afzuiging. Ik verkies dan toch de WTW.
Maar ja, inlaat staat op het zwarte dak waar temperatuur wel 50 graden is of zo. Ik meet met een Jackmend infra rood thermometer. WTW staat op 20 graden als comfort temperatuur. Betwijfel sterk of ik wel een bypass heb, is wel toegezegd door bouwer Heijmans destijds (2007). Kan ik ook niet controleren volgens mij...
Als het buiten warmer is dan binnen dan zal de bypass niet werken. Heel logisch, omdat je dan die 30 graden naar binnen zou halen. De bypass gaat pas open als het buiten koeler is dan binnen + het binnen warmer is dan die comforttemperatuur. Als de bypass niet werkt "koelt" de relatief koele binnenlucht de warme buitenlucht. In de WHR 950 zit wel degelijk een bypass. je hebt het tenslotte over een comforttemperatuur. Die temperatuur is er alleen om de bypass in- of uit te schakelen. Die temperatuur zul je nooit never niet bereiken in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Tavru schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:10:
Dit moet je wel in perspectief zien. Zou je een systeem C (mechanische ventilatie - alleen afzuiging) dan zou je via de rooster die 30 raden naar binnen slurpen. Dus, ja, een wtw koelt je woning niet maar verwarmt hem een stuk minder dan met alleen afzuiging. Ik verkies dan toch de WTW.
Dat is heel leuk maar de meeste WTW's worden verkocht met een efficiency van meer dan 95%. Dat haalt hij in dit geval dus lang niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Temperatuur is een deel van de energieinhoud van lucht, luchtvochtigheid is een andere belangrijke. Op de hoogste stand is het rendement het laagst.

[ Voor 19% gewijzigd door Proton_ op 06-09-2022 15:30 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:08

dunklefaser

Point Of KnowReturn

3raser schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:18:
[...]

Dat is heel leuk maar de meeste WTW's worden verkocht met een efficiency van meer dan 95%. Dat haalt hij in dit geval dus lang niet.
Ik zie helaas de relatie van "95% efficiency" niet met dat wat @Tavru schrijft.
Zijn uitleg klopt voor zover ik kan beoordelen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:13
3raser schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:47:
[...]

Gebruik jij dit weerstation? Ik heb in het andere topic dode links zien staan vandaar dat ik het voor de zekerheid even vraag. Dat kastje ziet er wel mooi uit. En de optie om extra binnenmodules te kopen is ook niet verkeerd.

[toevoeging] Misschien gelijk een extra vraag maar wat is het verschil met deze luchtkwaliteitsmeter van hetzelfde merk? Doet het weerstation niet hetzelfde, en meer?
Ik heb dit weerstation van Netatmo ook. incl 2 extra binnen modulles. Mooi spul en komen af en toe langs op marktplaats. Zelf heb ik met Home Assistant m'n wtw (komfovent) er mee aangestuurd. Bij waardes boven de 1000 ppm of 70% vochtigheid gaat ie een standje hoger. Na een half uur nog een standje en na 2 uur krijg ik een berichtje met de vraag of ie maximaal aan moet.
Daarnaast heb ik hem ingesteld dat ie op hete dagen, wanneer het buiten afkoelt en het verschil tussen binnen en buiten meer dan 5 graden is, ook een stand hoger moet en tussen 01 en 05 uur 's nachts nog een extra standje hoger voor afkoeling. Werkt best goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7m4WdWOGDQ_FaqyQSyAo2JG_QtM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bObBsXMqrO3pB9clM7OcWPMd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door SonOfSam op 06-09-2022 16:11 ]

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tavru
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-10-2023
3raser schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:18:
[...]

Ik sprak ook alleen over de situatie bij het wel of niet werken van de bypass in de zomer. Dit staat los van rendementen bij een normale werking in de winter. Overigens worden de WTW's al een best tijdje niet meer met 95% rendement verkocht door de vernieuwde rekenregels voor WTW's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

OranjeWillem schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:03:
Goedemiddag allen!

Ik heb mij zojuist aangemeld omdat ik vooral in deze draad veel interessante informatie kon vinden.

mag ik daarom deze topic wat nieuw leven inblazen?

Over inblazen gesproken: Wij wonen in een nieuwe huurwoning, een zogenaamde nul-op-de-meterwoning voorzien van alle snufjes waaronder WTW.

NU ben ik al vanaf april/mei in conclaaf met de verhuurmaatschappij over de warmte in deze woning, het is simpelweg niet koel te krijgen. Vooral nu de temperaturen vaan boven de 25 graden uitkomen en de laatste paar dagen zelfs zo rond de 32 graden is het in deze woning niet meer te harden.

's Nachts koelt de woning niet af, het is inmiddels 27,5 graden in zowel de woon- als in de slaapkamer, deze is ook op de begane grond.

Hoe kan een woning met zo'n label als de onze nu toch zo snel opwarmen binnenshuis? Elke ochtend om 06.00 uur zet ik alle mogelijke ramen en deuren tegen elkaar open en hoop daarmee de kamertemperaturen te verlagen naar en draaglijk nivo. Vanwege de hoge nacht- en ochtendtemperaturen lukt mij dat nu ook al niet meer. En ik maar klagen bij de woningbouw maar vooral ook zelf zoeken naar een oplossing.

Zo kwam ik uit bij het WTW-systeem en hoe kom ik daar nu op? De enige ruimte in mijn woning zonder een luchtrooster van deze WTW is mij halletje bij de voordeur. En laat dat nu net de enige ruimte zijn welke letterlijk koel blijft! Hieruit maakte ik op dat de warmte zich wel moet verspreiden via dat vermaledijde WTW-systeem!

Ik heb er van alles over gelezen nu en vooral deze topic staafde mij in mijn gelijk. Ook ;s nachts blaast dat systeem gewoon te warme lucht naar binnen.

Nu heb ik niet zo graag gelijk in deze, ik ben op zoek naar een oplossing! Wie weet raad?

O ja, het systeem kan ik niet bij, dus kan het daarom ook niet (tijdelijk) uitzetten.

Benieuwd naar jullie mening!
toon volledige bericht
In je halletje zit geen raam of een raam op het Noorden? Want die 0 op de meter huizen zouden standaard moeten worden voorzien van zonwering aan de buitenkant.

Welke WTW heb je (merk en type) dan kunnen we zien of hij een bypass heeft.

Ik heb trouwens nu een HRU 350 eco en die heeft standard bypass en zijn er dus geen verschillende lengtes filters. Dus dat zegt niet alles.

• tsja22
...zit me net nog te bedenken.
Het is nu wat afgekoeld en in de ochtend 15 graden, WTW comfort temperatuur 20 graden. De muren zijn nog steeds zo'n 23.5 graden (infrarood temperatuurmeter) en de lucht uit de inblaaspunten 22.5 graad.
Mijn punt: hete hele huis is nog zo'n 23.5 graad en de afstand van de aluminium kanalen (ongeisoleerd) van de WTW inblaaspunten die gewoon in gestorte de vloeren liggen is best wel wat meters. Daar warmt de lucht ook gewoon op. WTW is vooral een goed systeem om verse lucht naar binnen de halen en de temperatuur te stabiliseren. Was bij buren met alleen Airco op zolder en daar was huis binnen onder de 24 graden (toen buiten meer dan 30) en bij mij ging het op de 1e verdieping naar de 28 graden of zo. Ook ligt mijn hele huis i(zijkant 13 meter op het zuiden) in de zon de hele dag en ga ik denk ik tuin zijkant huis vergroenen (tips zijn welkom).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Bomen plaatsen: geven veel schaduw in de zomer, in de winter schakelen die automatisch over op zon doorlaten.
De rest heb je tijd voor, bomen zijn veel duurder als je ze groter wil kopen, wat je nu nog plant kan aanpakken en groeit volgende lente vlot.

[ Voor 39% gewijzigd door naftebakje op 10-09-2022 12:11 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1976
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 27-02-2023
Goedeavond,

Hopelijk heeft hier iemand een antwoord op mijn vraag.

Er wordt bij zehnder geadviseerd de comfort temperatuur gelijk, of 1 graad hoger, te zetten dan de thermostaat temperatuur.

Bij mij staat thermostaat op 21.5 en comfort temperatuur op 24. Toch voel ik koudere lucht. Mag je de comfort temperatuur verhogen naar 25? Waarom wordt 1 graad hoger geadviseerd en niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

Andre1976 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:27:
Goedeavond,

Er wordt bij zehnder geadviseerd de comfort temperatuur gelijk, of 1 graad hoger, te zetten dan de thermostaat temperatuur.

Bij mij staat thermostaat op 21.5 en comfort temperatuur op 24. Toch voel ik koudere lucht. Mag je de comfort temperatuur verhogen naar 25? Waarom wordt 1 graad hoger geadviseerd en niet meer?
Wordt de comfort temperatuur niet alleen gebruikt voor de bypass? Volgens mij betekent jouw instelling van 24 graden dan dat als het binnen warmer is dan 24 (en buiten kouder) de bypass open gaat en buitenlucht onverwarmd het huis in gaat. dat zal dan dus alleen na hele warme dagen gebeuren als het ’s nachts afkoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Andre1976 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:27:
Goedeavond,

Als je die lager zet, kan je in een situatie komen dat de ventilatie koude buitenlucht binnenpompt (om af te koelen) terwijl je verwarming aan het stoken is, dat is niet de bedoeling.
Als je hem 10° hoger zet dan de conforttemperatuur, heeft het ook weinig zin, want dan moet het binnen 31.5° zijn voor de bypass helpt koelen.

Dus je wil de waarde zo dicht mogelijk bij de instelling van je verwarming, maar er net voldoende boven om geen warmte weg te ventileren als de verwarming draait.

Normaal zit er ook een hysterese op, als dat bijvoorbeeld 2° is dan zal ie een graad boven de instelling (dus bij volgen advies 2° boven kamertemperautur) beginnen bypassen tot je een graad onder de instelling (dus op gewenste kamertemp) bent. Die hysterese helpt vermijden dat de bypass klep constant heen en weer gaat, en zorgt dat je wat 'reserve' koelt bij frisse zomernachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1976
Bedankt. Het is me nu duidelijk. Wij hebben alleen probleem dat er best veel tocht in de kamer is aan de voorzijde waar we zitten. Daar zitten 3 toevoerventielen aan de raamzijde.
Installateur heeft alles nagemeten en zegt dat de temperatuur goed is.
Nu zat ik zelf te denken dat, de ingeblaasde lucht afkoelt op het raam en zo via de vensterbank de kamer weer inkomt. Het is in de kamer ook altijd frisser dan de keuken waar de hoofdthermostaat hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Is het enkelglas of erg oud dubbelglas? Ben je zeker dat je geen tocht hebt van kieren en spleten rond de ramen?
En is je verwarmingssysteem waterzijdig ingeregeld? Dan kan je die kamer die achterblijft wat tunen om net wat meer warmte te hebben ten opzichte van de referentieruimte (keuken in je geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1976
Het is een nieuwe woning. Geen kieren o.i.d. Of het waterzijdig is weet ik niet, daar heb ik geen verstand van.
Pagina: 1