Configuratieperikelen Enphase PV systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 17.167 views

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:32
Hallo,

Gisteren mijn PV systeem (zelf) opgeleverd. Voor de geïnteresseerden; hier het eindresultaat met daarvoor het hele proces. Korte samenvatting van het systeem:

- 5x Demin 395Wp
- 5x Demin 325Wp
(totaal 3600Wp)
- 10x Enphase IQ7+ micro omvormer
- Enphase Q-Relais
- Enphase Envoy Multiphase basisstation
- 3 fase meterkast, 1 fase PV systeem. Elektricien heeft aansluiting in meterkast aangebracht. Voorzien van 4x CT-ring/spoel, 1x aan de PV kant en 3x aan de meter kant, (als het goed is) aangesloten zoals Enphase het voorschrijft.

Nu heb ik wat configuratieperikelen, en vraag ik me af de gemeten waarden van vandaag (kunnen) kloppen. En aangezien hier een hoop mensen met PV systemen zitten, en met name hopelijk ook een aantal mensen die een op Enphase gebaseerd systeem hebben, hoop ik mijn antwoorden te vinden :) Beter even een apart topic daarvoor om wat meer mensen te triggeren, en het staat ook wel redelijk los van de aanschaf en installatie zelf :)

Goed, ik heb een paar dingen:

1. Geen netwerkprofiel beschikbaar
Als ik de Enphase Installer Toolkit start en verbinding maak met de Envoy, krijg ik de melding dat er geen profielen beschikbaar zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/eaVkTBLLGL6UXUXsdJHcF2ii.png

De beschrijving eronder klinkt duidelijk, maar ik vind het niet? In de Installer Toolkit kan ik niet vinden waar ik een profielpakket moet downloaden. En ook in Enlighten omgeving kom ik dat niet tegen?

2. Problemen met CT-meetwaarden
Ik zie o.a. in Enlighten dat er problemen zijn met de CT-meetwaarden, dus met de CT-spoelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/4lznJZYWIiXzPwj0XDiwWZ2r.png

Echter kom ik er niet echt uit wat er dan mis is. Als ik op de melding klik kom ik op deze pagina van Enphase uit. Maar wat is er dan fout met de meting? Welke CT-spoel, er zijn er namelijk 4. Hoe krijg ik de melding weg / opgelost?

En daarmee kom ik eigenlijk op de derde vraag uit:

3. Kloppen de gemeten waarden van vandaag?
Vandaag heeft het PV systeem zijn eerste (vrijwel) volledige dag gedraaid. Ik heb eigenlijk totaal geen referentie of deze waarden (kunnen) kloppen. Mede omdat ik dus de foutmelding mbt de CT-spoelen heb. Een paar screenshots van vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/9feRqfTtBKbmJLuhxUGn9eCL.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/TylgBVMBWJTBotx37HMuBU1o.png

Bovenstaande 2 screenshots komen van de Enlighten-app. Ik zou dus 13,7kWh heb geproduceerd, 9,8kWh hebben verbruikt en daarmee dus 4,3kWh hebben teruggeven aan het net. Het vreemde vind ik ook dat ik niets heb geïmporteerd van net? Dus niks van de energieleverancier? En 9,8kWh verbruikt, klinkt veel, maar is dat ook zo? Ook vreemd dat het lijkt als de grafiek van verbruik en productie aan elkaar gespiegeld zijn? Zou dat kunnen kloppen of zijn dit dus meetfouten? Aansluitfout?

De panelen zelf hebben vandaag (tot uur of 20.00) per stuk het volgende geproduceerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/R3AgBZVJ0bniUDrsJKwiCoPO.png

De 5 bovenste zijn 395Wp panelen, de 5 onderste 325Wp panelen.

Dit zijn de actuele opbrengsten van de panelen rond een uur of 20.00:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/6YoPyDQrayPuY1NAnn5DDIch.png

Dat zijn volgens mij waarden die prima kunnen kloppen.

Dan nog een paar screenshots van productiemeter en de verbruiksmeter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/xwUqhyipqyOXuZ1HYk1PXKsF.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/eSoPwDJONuRngNKRLQdzhsz8.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/76pRLjuXva5rum4jRFBN6f2M.png

Ik zou dus zo'n 138-139W actief vermogen terugleveren aan het net?
Op dit moment (21.00) is dat nog steeds hetzelfde: Productie 139W, verbruik 1W, Nettovermogen dus 138W. Dat nettovermogen blijft steeds hetzelfde, dat klopt toch niet?
Update 21.45: Panelen produceren nu niets meer. Productie 1W, Verbruik -166W, Nettovermogen 167W. Verbruik dus MIN 166W?

Als laatste lees ik mijn slimme meter uit via P1-monitor, dus daar heb ik nog een 3-tal screenshots van ter vergelijking (van ca. 21.15):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/xXC7nUjx7UIV6xmiitj1FyNp.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/SyOglZnfo9dEG7iLpXw7v8pX.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/WB1a4Usmd7WlRnNC1XTfXySI.png

Kortom, er lijken een aantal zaken nog niet helemaal te kloppen. Althans dat gevoel heb ik. En ik heb er dus ook nog geen gevoel bij wat ik terug lever, of dat nu goed gaat.
Sorry voor de lange post met zo veel info en afbeeldingen, maar ik dacht; hoe meer info hoe beter :)
Hoor graag, en alvast bedankt.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Beste antwoord (via Pazo op 31-07-2020 13:02)

• e_hagenaar
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:51
Verbruikskant:
3 fase groepenkast
3x CT (op L1, L2 en L3)
In de Envoy zitten deze, zover ik gisteren heb gezien, goed aangesloten op de verbruikskant van Envoy.
In de Toolkit app staat de verbruiksmeter op 3 fase ingesteld.

Een 1 fase PV systeem kan volgens de documentatie op een 3 fase groepenkast aangesloten worden. Of er zit iets fout in de aansluiting.
zitten de drie fase wel aangesloten op de envoy? of alleen maar L1?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:10
Zit je CT klem die je verbruik meet niet verkeerd om? Foutmelding lijkt te zijn dat ie negatieve waarden meet. En je verbruik is ongeveer gelijk aan wat je meter zegt dat je teruggeleverd hebt. Dus meet je niet per ongeluk je teruglevering als verbruik in de Enphase?

Je productiemeter gaat ook niet helemaal goed btw.

Waar heb je de klemmen in je groepenkast geinstalleerd? Foto?

[ Voor 18% gewijzigd door Ophidian op 29-07-2020 22:23 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
Je geeft aan dat je een 3 fase meterkast hebt. Dan zou het goed kunnen dat je op de 2 andere fases een relatief hoog verbruik hebt en via fase 1 een hoop teruglevert. Doordat je met CT klemmen meet, meet je de absoluut teruggekeerde vermogens. De meter verrekent wat er gebruikt wordt met wat er wordt teruggeleverd.

Wat zeggen je meterstanden van de meter zelf voor die dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Ophidian
De elektricien heeft de boel aangesloten, dus daar heb ik weinig van gezien.
Vanochtend even snel de kast opgemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/xa6B5PySj0OJqASZ1MUZrwx8.jpg

Volgens de pijlen zitten deze 3 volgens mij goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/EToL5CHeP4FPON22pEeRuoqQ.jpg

Hier staat geen pijl (meer) op, dus lastig te zeggen. Aangezien de sticker aan de zijkant zit, denk ik dat ie goed is. Maar pijl / richting naar links denk ik.
Ep Woody schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 07:57:
Je geeft aan dat je een 3 fase meterkast hebt. Dan zou het goed kunnen dat je op de 2 andere fases een relatief hoog verbruik hebt en via fase 1 een hoop teruglevert. Doordat je met CT klemmen meet, meet je de absoluut teruggekeerde vermogens. De meter verrekent wat er gebruikt wordt met wat er wordt teruggeleverd.

Wat zeggen je meterstanden van de meter zelf voor die dag?
Dat met die CT klemmen zou ik niet zo goed weten. Daarom had ik het de elektricien laden doen. Nadeel was, dat toen hij kwam dat hij het Enphase systeem niet kende (deed voornamelijk Solar Edge), dus heeft eerst veel in documentatie zitten lezen.

Mbt de meterstand van die dag, die stonden hierboven al in het screenshot van de P1 monitor, dus deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/xXC7nUjx7UIV6xmiitj1FyNp.png

[ Voor 48% gewijzigd door Pazo op 30-07-2020 08:56 ]

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
De screenshots zijn op verschillende momenten gemaakt, dat maakt het vergelijken even wat lastig, maar in hoofdlijnen lijkt het wel aardig te kloppen.

Volgens de P1 meter heb je om 21:16: 4,416 kWh opgenomen van het net en 10,541 kWh teruggeleverd aan het net. Netto 6,125 kWh teruggeleverd.

Volgens de Enlighten app om 19:55: 13.7 kWh opgewekt en 4.3 kWh teruggeleverd. 9.8 kWh gebruikt. (daar mist 0.4 kWh)

Klopt niet 100%, maar lijkt in hoofdlijnen wel te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Ep Woody en toch klopt het uitlezen niet. Als ik kijk naar deze grafiek in Enlighten van vandaag tot ca 13.30:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/a1vZn2MYIBIn2K5HHgGzmK1A.png

Dan zie je dat het verschil tussen opgewekt en gebruikt steeds ongeveer even groot is. En in de nacht is het negatief. Dat klopt niet. Momenteel is er niemand thuis, dus qua verbruik zou het steeds aardig constant moeten zijn. Maar het verbruik gaat mee 'omhoog' naarmate de panelen meer gaan produceren.
Dus als je dan gaat redeneren: Het uitgelezen opgewekte vermogen wordt ook als verbruik teruggekoppeld / uitgelezen. Dat zal dus wellicht liggen aan 1 van de CT's? Of heb ik een configuratiefout gemaakt in Enlighten / Toolkit app? Wellicht misschien eens alles verwijderen en opnieuw beginnen.

[ Voor 8% gewijzigd door Pazo op 30-07-2020 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Ik zou deze stappenlijst eens rustig doornemen en kijken of je er dan uit kan komen. De kans is aanwezig dat er een CT verkeerd is aangesloten of ingesteld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OOD34
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 31-07-2020
Pazo,

Ik zie een paar fouten in je config:

Allereerst de staafdiagrammen grafiek, daar is je verbruik ongeveer ieder uur gelijk aan je opbrengst. Dat is niet juist, je verbruik neemt natuurlijk niet toe als je opbrengst toeneemt. Je teruggave naar het net wel... Dit komt omdat je CT's van je load (dus niet de CT's van je zonnepanelen) verkeertom zijn aangesloten. Je moet ze losmaken. en andersom weer terugzetten. Kan je zelf. Je hoeft ook nergens de stroom af te halen. Je kan het dekseltje losklikken, dan draai je de CT's om en klik je het weer vast. Kijk naar de pijl op de onderkant, de sticker.

Ten tweede. Met de Toolkit kan je de productiemeter en de consumtiemeter configureren. Zorg dat er bij de consumtiemeter geselecteerd is: "Alleen Laden" en niet "Laden met behulp van zonneenergie"

Ten derde : Geef in Enlighten manager het netwerkprofiel op.Let op , enlighten manager is niet hetzelfde als de toolkit. Vaak heeft de installateur hier toegang toe. Het netwerkprofiel dat je moet kiezen is " EN50438:2013Netherlands" en dus niet die andere "EN50549-1:2019RFG E02 Netherland",

Nadat je alle veranderingen hebt doorgevoerd duurt het soms even voordat alles in sync is.

Hoe ik dit allemaal weet? Afgelopen dagen zelf de install gedaan en liep tegen vergelijkbare zaken aan. Nu werkt alles goed, wel even lopen vloeken.

(ik heb 45 Qcells 335wp met metered envoy en 45 iq7+ op de grond liggen)

Succes

Paul

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@OOD34 Super bedankt! Concrete punten waar ik naar moet kijken. Ik ga het vanavond uitvoeren.
Denk je trouwens dat ik alle 3 de CTs moet omdraaien? Gaan we eerst maar proberen :)

[ Voor 14% gewijzigd door Pazo op 30-07-2020 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
OOD34 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:36:
Dit komt omdat je CT's van je load (dus niet de CT's van je zonnepanelen) verkeertom zijn aangesloten. Je moet ze losmaken. en andersom weer terugzetten.
Gedaan, alle drie de CTs in de groepenkast omgedraaid. Op dit moment heb ik de foutmelding mbt CT-meetwaarden nog wel. Maar misschien dat het even duurt.
Ten tweede. Met de Toolkit kan je de productiemeter en de consumtiemeter configureren. Zorg dat er bij de consumtiemeter geselecteerd is: "Alleen Laden" en niet "Laden met behulp van zonneenergie"
Ik kan dit niet aanpassen in de Toolkit app? Ik weet dat ik dit inderdaad de eerste keer heb ingesteld. Het staat inderdaad op 'Laden met behulp van zonne-energie', maar ik kan alleen het aantal fasen aanpassen, en niet het gemeten circuit. Enig idee waar ik dat kan doen?
Ten derde : Geef in Enlighten manager het netwerkprofiel op.Let op , enlighten manager is niet hetzelfde als de toolkit. Vaak heeft de installateur hier toegang toe. Het netwerkprofiel dat je moet kiezen is " EN50438:2013Netherlands" en dus niet die andere "EN50549-1:2019RFG E02 Netherland",
Die stond inderdaad op de verkeerde. Aangepast en ik heb de melding nu niet meer :)

[ Voor 3% gewijzigd door Pazo op 30-07-2020 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Pazo schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 18:49:

[...]

Ik kan dit niet aanpassen in de Toolkit app? Ik weet dat ik dit inderdaad de eerste keer heb ingesteld. Het staat inderdaad op 'Laden met behulp van zonne-energie', maar ik kan alleen het aantal fasen aanpassen, en niet het gemeten circuit. Enig idee waar ik dat kan doen?
Oke ik had het bijna uit frustratie opgegeven, want ik kon gewoon van de meters niet aanpassen in de Toolkit app. Nu blijkt dus dat je de meters eerst in Enlighten via Apparaten moet uitschakelen. En het duurt wel 5 minuten voordat de Toolkit app dat registreert. Dan pas kan ik de gegevens van de meters aanpassen. Dus dat heb ik zojuist gedaan, en ik ben de melding over CT-meetwaarden kwijt! Het lijkt er nu beter uit te zien! Morgen maar eens kijken wat er is gebeurt :)

[ Voor 8% gewijzigd door Pazo op 30-07-2020 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Hmm. toch klopt het nog niet. Ik zie nog steeds een Nettovermogen van ca 139W. Dat verschil blijft nog steeds.
Volgens mij wordt er ook maar over 1 fase gemeten (aan de verbruikerskant, dus bij de groepenkast).
De P1 monitor zegt een actueel verbruik van 450W. Enlighten zegt 132W. Dat moet toch ongeveer gelijk zijn?
Als ik naar de details kijk van de verbruiksmeter, zie ik alleen fase 1 een meting. Fase 2 en 3 bijna niets (zelf iets negatief).
Zou kunnen het kunnen zijn dat de CT spoelen van fase 2 en 3 verkeerd om zitten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/754VI7QrK6R03clD1CEWiRL6.png

EDIT: De melding over de CT-meetwaarden is ook weer terug... AARgh... ben er even klaar mee voor vandaag. ;w

[ Voor 15% gewijzigd door Pazo op 30-07-2020 22:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OOD34
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 31-07-2020
Pazo,

Zie nu net pas dat je reacties. Had verwacht via e-mail van tweakers wel een melding te krijgen bij een reactie maar dat is blijkbaar niet zo.

Ik zie niet gelijk wat er fout gaat maar heb nu ook geen tijd, wellicht ah eind van de dag, ben nu nogal druk,

Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@OOD34 geen probleem hoor, ik waardeer je input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
@Pazo Heb je de aansluitingen op de Envoy al gecontroleerd? ZItten er niet per ongeluk 2 aders gekruist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:10
@Pazo
L2 en l3 meten ook maar 3,6 en 5,7 volt en l1 de te verwachten 234. Zitten die klemmen wel goed en de bedrading?

Heb je niet wat meer fotos? Overzicht en detail van de aansluitingen?

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Ep Woody en @Ophidian

Ik heb gisteravond de aansluitingen in de Envoy bekeken a.d.h.v de handleiding, en volgens mij zitten die goed aangesloten. Ik zal vanmiddag / vanavond anders nog even wat foto's maken.

Ik heb vanochtend voordat ik ging werken even snel de CT's van L2 en L3 omgedraaid. In de Toolkit app zag ik kort daarna nog geen verandering, maar wellicht dat het langer duurde. Kan het nu vanuit mn werk niet zien. Maar zojuist ingelogd op de Enlighten app, en daar zie ik nu wel een verandering:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/mdOewLXaaSxsQdKFPIjm0Uu7.png

Het verbruik is redelijk constant (er is niemand thuis), en de productie is aan het toenemen. Dus dat lijkt de goede kant op te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Klopt het opgenomen vermogen volgens Enphase met de informatie uit de P1 meter?

Hoe zeker ben je dat je 3 fases hebt? Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat er 2 draden niet aangesloten zijn. Dan kun je zoeken wat je wil, maar dan krijg je nooit een spanning/vermogen op de andere CT's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Ep Woody schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 10:48:
Klopt het opgenomen vermogen volgens Enphase met de informatie uit de P1 meter?

Hoe zeker ben je dat je 3 fases hebt? Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat er 2 draden niet aangesloten zijn. Dan kun je zoeken wat je wil, maar dan krijg je nooit een spanning/vermogen op de andere CT's.
Zou ik moeten kijken als ik thuis ben, ik kan mijn P1 wel uitlezen (via VPN bevinding), maar ik kom de Toolkit niet in om het actuele vermogen / instellingen te zien.

Nog even het overzicht:

Productiekant:
1 fase PV systeem
1x CT, aangesloten aan de productiekant van de Envoy.
In Toolkit app staat de productiemeter op 1 fase, en 'Alleen laden'.
Deze kant lees volgens mij gewoon goed uit, en zit het probleem niet.

Verbruikskant:
3 fase groepenkast
3x CT (op L1, L2 en L3)
In de Envoy zitten deze, zover ik gisteren heb gezien, goed aangesloten op de verbruikskant van Envoy.

Een 1 fase PV systeem kan volgens de documentatie op een 3 fase groepenkast aangesloten worden. Of er zit iets fout in de aansluiting.

EDIT:
Ik begin het vermoeden te krijgen, dat het wellicht verkeerd is aangesloten in de meterkast door de elektricien. Als ik kijk naar pagina 25 van deze handleiding van solar-bouwmarkt.nl, dan zou dat mijn situatie moeten zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/y3o6e0Dvj5lGbFiwkpQUU1pR.png

Echter, waar op deze afbeelding een aardlekautomaat van 4 zit (in het midden, naast de Q-Relay), heb ik er maar eentje met 1 in de meterkast! Zou dat het euvel kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/vYKrMm7BSVhXqd7RJhIYrfxX.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Pazo op 31-07-2020 11:29 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• e_hagenaar
Verbruikskant:
3 fase groepenkast
3x CT (op L1, L2 en L3)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
e_hagenaar schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 11:40:
[...]

ja, dat zeg ik dus op mijn edit met die 2 foto's hierboven. Volgens mij zit er maar een 1 fase aardlekschakelaar tussen, en geen 3 fase! Dus er is maar 1 fase aangesloten op de Envoy...

EDIT:
Zoals gebeld met de elektricien en doorgesproken. Inderdaad verkeerd. Er moet een 3 fase automaat tussen, en hij heeft er een 1 fase automaat tussen gezet. En op de Envoy zit dus ook maar 1 fase aangesloten. Dus dat verklaard. Gaat hij oplossen, alleen helaas pas na de bouwvak over 3 weken....

[ Voor 28% gewijzigd door Pazo op 31-07-2020 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_hagenaar
Aha die heb ik net gemist dan. Heb je een 3 fase automaat ergens? Gebruik je powerline adapters? anders zou je je envoy op die automaat aan kunnensluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Nee ik heb geen 3 fase automaat liggen. Elektricien gaat het rechtzetten, maar dus pas over 3-4 weken. Het is niet anders. Het werkt wel, stroom wordt ook gewoon teruggeleverd als ik de P1 moet geloven, alleen het uitlezen vanuit de Envoy gaat verkeerd.

Man, en dan ben ik 3 avonden aan het klooien in de 2 apps met instellingen, is gewoon de hardware verkeerd aangesloten :X
Maar goed, ik hoop dat dit dan de oplossing is. Ik wil in ieder geval iedereen bedanken voor de input / suggesties! Ik laat het zeker nog wel even horen als het opgelost is.

[ Voor 0% gewijzigd door Pazo op 31-07-2020 13:28 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:17
Heb je als doe-het-zelver alles helemaal goed gedaan (en erg netjes).
Alleen hetgeen de professional had moeten doen, gaat fout...

De volgende keer moet je ook maar gewoon die meterkast zelf doen :9

Je elektricien gebruikt trouwens ook el cheapo installatiemateriaal (dat EMAT is gewoon gestickerd spul van DingDong Co, ook te krijgen op Ali)

[ Voor 26% gewijzigd door WackoH op 01-08-2020 23:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@WackoH Bedankt, maar aan de meterkast ga ik mijzelf niet wagen. Deze elektricien had 6 jaar geleden bij ons casco huis al het elektra aangelegd, en daar waren we prima tevreden over. Logische keuze om hem weer te nemen. Ik neem het hem niet kwalijk. Hij kende het Enphase systeem niet en de aansluiting met de Envoy niet. Ik snap best dat als het een 1 fase PV systeem is, dat hij die ook zodanig heeft aangesloten op de meterkast. Hij gaat het aanpassen, na de bouwvak, dus prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edb1
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:45
@Pazo Ik sta voor de keuze om een Envoy standaart of tegen meerprijs de metered versie aan te schaffen. Wellicht wat voorbarig gezien dat je het systeem nog aan het configureren bent. Maar wat zijn de voordelen/meerwaarde van de metered versie of waarom ben jij voor de metered gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@edb1 zie hier de verschillen:
https://www.mensonides.nl...daard-of-envoy-s-metered/. Je kan meer inzien, o.a. ook het verbruik in huis. En kan je evt een accu / opslag batterij aansluiten op de metered versie, mocht je dat willen in de toekomst. Voor de toekomst heb ik daarom de metered gekozen.

[ Voor 8% gewijzigd door Pazo op 03-08-2020 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10-06 16:19

Copitano

Hoorn NH

Pazo schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 19:16:
@edb1 zie hier de verschillen:
https://www.mensonides.nl...daard-of-envoy-s-metered/. Je kan meer inzien, o.a. ook het verbruik in huis. En kan je evt een accu / opslag batterij aansluiten op de metered versie, mocht je dat willen in de toekomst. Voor de toekomst heb ik daarom de metered gekozen.
Het zojuist dit topic doorgelezen. Ook eind juli mijn panelen gekregen op Enphase IQ7+ en Envoy metered. Bij mij 3 fase op 3 fase. Krijg alleen een heel ander display in de app. Geen gebruik, alleen productie van de panelen. Kan op zich mijn bruto productie ook meten omdat ik voor de zonnepanelen een Finder 3 fase meter er tussen heb. Aan de hand van jou foto's heb ik nu ontdekt dat ik via de Envoy niets meet omdat de CT-trafo's er niet zijn bij mij. Nu heb ik een paar vragen:
1) Is het heel moeilijk voor een leek om die CT trafo's er alsnog tussen te zetten of moet er dan weer bedrading los gemaakt in de groepenkast?
2) Al ik het goed begrijp heb jij de (installateurs) toolkit. Hoe heb je daar inloggegevens voor kunnen bemachtigen. Die heeft toch alleen de installateur?

EDIT: Had je onfortuinlijke verhaal in "Aanschaf zonnepanelen; zelf installeren" nog niet gelezen. Je heb voorlopig even wat anders aan je hoofd. Sterkte met het herstel van je installatie.

[ Voor 7% gewijzigd door Copitano op 22-09-2020 01:46 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Copitano schreef op maandag 21 september 2020 @ 23:06:
[...]

1) Is het heel moeilijk voor een leek om die CT trafo's er alsnog tussen te zetten of moet er dan weer bedrading los gemaakt in de groepenkast?
Nee, in de groepenkast hoef je de draden niet los te maken, want de de bovenkant / kapje van de CT-spoel kan eraf. Het zijn vergelijkbare met deze:

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fstatic.installand.nl%2FSiteFiles%2Ftemp%2Fc697a32456c24ff2e1ada0788af7e9dc-800x800.jpeg&f=1&nofb=1

Voor een 3 fase PV systeem op een 3 fase groepenkast heb je 6x CT-spoel nodig! Let op dat ze vrij fors / groot zijn, dus je hebt best was ruimte nodig.

Zoals op de vorige pagina stond, dit zijn er 3 in de groepkast (past net). En dan 3 aan de PV kant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/vYKrMm7BSVhXqd7RJhIYrfxX.jpg
2) Al ik het goed begrijp heb jij de (installateurs) toolkit. Hoe heb je daar inloggegevens voor kunnen bemachtigen. Die heeft toch alleen de installateur?
Gewoon zelf geregistreerd. Je kunt gewoon bij de registratie kiezen als bedrijf, en je hoeft alleen maar een (fake) bedrijfsnaam in te vullen. Geen KVK, BTW o.i.d., allemaal niet nodig. Ik moet zeggen, dat ik er eigenlijk niet echt wat mee gedaan heb. Ik heb mij daarnaast ook 'gewoon' als particulier geregistreerd. Dus heb 2 accounts. Maar goed, het draaide ook maar 2 weken toen het fout ging....
EDIT: Had je onfortuinlijke verhaal in "Aanschaf zonnepanelen; zelf installeren" nog niet gelezen. Je heb voorlopig even wat anders aan je hoofd. Sterkte met het herstel van je installatie.
Bedankt. Er is weer licht aan de horizon, over 2 weken komen de nieuwe panelen en omvormers weer. Tevens ga ik iets uitbreiden en leg er nog 4 extra op het garage dak. Straks totaal 5000Wp :)

[ Voor 4% gewijzigd door Pazo op 22-09-2020 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Pazo schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:12:
[...]

Bedankt. Er is weer licht aan de horizon, over 2 weken komen de nieuwe panelen en omvormers weer. Tevens ga ik iets uitbreiden en leg er nog 4 extra op het garage dak. Straks totaal 5000Wp :)
Top dat alles met de verzekering goed geregeld is d:)b
Ga eerst maar eens kijken of die ruimte er is. Zitten al wel drie van die frietringen in. Dus....... ik Vrees met grote vrezen.......
Laat het nog we even weten ;)

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Copitano schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:33:
[...]

Ga eerst maar eens kijken of die ruimte er is. Zitten al wel drie van die frietringen in. Dus....... ik Vrees met grote vrezen.......
Die ferrietringen heb ik er niet in zitten, volgens mij niet nodig.
Ik ga trouwens ook nu over op een 3 fase PV systeem, omdat ik dus ook aan het uitbreiden ben, en met oog op de toekomst. Als het dan toch opnieuw moet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Waarom denk je dat die ferrietringen niet nodig zijn?
Zal de installateur er toch niet zomaar in gepropt hebben.

• Pazo
Copitano schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 22:40:
Waarom denk je dat die ferrietringen niet nodig zijn?
Zal de installateur er toch niet zomaar in gepropt hebben.
Het zou evt stroringen aan externe apparaten kunnen voorkomen. Mijn elektricien vond het niet perse nodig omdat de apparaten tegenwoordig daar veel minder gevoelig voor zijn. Daarnaast had ik ook een ruimte probleem, dus hij zei laat ze er maar tussenuit, mocht je wel problemen kijken kunnen ze er altijd alsnog tussen. Niets gemerkt / niet gemist dus.

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Pazo schreef op woensdag 23 september 2020 @ 08:31:
[...]

Het zou evt stroringen aan externe apparaten kunnen voorkomen. Mijn elektricien vond het niet perse nodig omdat de apparaten tegenwoordig daar veel minder gevoelig voor zijn. Daarnaast had ik ook een ruimte probleem, dus hij zei laat ze er maar tussenuit, mocht je wel problemen kijken kunnen ze er altijd alsnog tussen. Niets gemerkt / niet gemist dus.
Okay, thx. Ruimte in die kastjes houdt inderdaad niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLBuis
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-06 13:29
[...]

Die stond inderdaad op de verkeerde. Aangepast en ik heb de melding nu niet meer :)
Hallo Pazo,

Ik heb hetzelfde probleem als jij met de netwerkprofielen. Ik heb toegang tot de Enlighten Manager, maar ik kan daar binnen niet vinden waar ik het netwerkprofiel kan aanpassen. Zou je mij in de juiste richting kunnen wijzen?

Ik heb het gevonden. Na een uur zoeken en vervolgens deze vraag posten, vindt ik de instelling in de app. In de app zit een extra tabblad met de naam "activeringen". Hieronder kon ik het systeem aanpassen. De tab "avtiveringen" kan ik niet terug vinden in de volledige webversie van Enlighten Manager. Kan uiteraard ook aan mij liggen.

[ Voor 32% gewijzigd door TLBuis op 03-10-2020 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Heb hier sinds een aantal dagen heel vreemde verschijnselen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3XDYedwEq2RaGz35AQP3gybmrEE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CviJQSWnRrE9dsewPZmw3EUb.png?f=user_largedat was mooi gelijkmatig verdeeld eerder. Opbrengst 30% minder dan verwacht onder gelijke omstandigheden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fd9PEPxv6G4Abs7AsLl0pBrcFF4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zOpCS3k4EZTUAKvmP3RjXmoH.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:03

martijn v o

Certified by Enphase.

Kun je in Enlighten manager eens kijken en per microomvormer een uitdraai maken zoiets al dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_5p7CluaNHyiI-kKQKcJ2YYed0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cwQbyChPGQUOpdAl1XdY6p2A.png?f=fotoalbum_large

Hier was vandaag een storing te zien aan een microomvormer met de melding netfrequentie bla bla bla.
Na een reset om 1500 uur werkt ie weer goed.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Kan ik niet zelf, maar mijn installateur stuurde mij een soort gelijk plaatje. Al op 30 sept. Na dat ik het gedrag had gemeld. Zou aan de netbeheerder liggen. Geen 50 Hz of zo. Maar sindsdien elke dag wel micros die haperen. Niet perse steeds de zelfde. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUq_yPQyXhQdRB2JxrquXrlHxDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fZ8duU9pGG6veoxplyj2WKVY.jpg?f=fotoalbum_largePaar dagen terug wel een melding gekregen van een update. Begin een verband te vermoeden.

Hoe heb je de reset gedaan?

[ Voor 38% gewijzigd door Copitano op 04-10-2020 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Via de toolkit, maar je kan zelf ook je q relais uitzetten, dan de envoy uit, effe wachten, envoy weer aan en q relais weer inschakelen.
30 september klopt wel heb ik ook, alleen het gekke is maar op een micro.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

martijn v o schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:43:
Via de toolkit, maar je kan zelf ook je q relais uitzetten, dan de envoy uit, effe wachten, envoy weer aan en q relais weer inschakelen.
Vanmiddag bericht gehad van de installateur. Heeft inderdaad te maken met een update van een paar dagen geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Ik wil niet de topic van @Pazo kapen. Ga hier even netjes een nieuw topic voor maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Copitano Ik snap je wel hoor, geeft op zicht niet maar bedankt :)
Bij mij ligt het nog even stil omdat alles kapot is (door blikseminslag), maar over een weekje gaat alles weer nieuw op het dak dus moet ik ook weer aan de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Pazo schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 20:32:
@Copitano Ik snap je wel hoor, geeft op zicht niet maar bedankt :)
Bij mij ligt het nog even stil omdat alles kapot is (door blikseminslag), maar over een weekje gaat alles weer nieuw op het dak dus moet ik ook weer aan de gang.
Hoop dat je dan micro's krijgt met de laatste software (30-9-2020) er op. Een automatische update van een week geleden veroorzaakt bij mij veel ellende op dit moment. Micro's vallen zo lijkt het willekeurig uit. Gemiddeld 30 % minder opbrengst.
Zie hier. (kan even niet meer vinden hoe je een eigen topic aanmaakt. :? Heb ik toch ooit wel eens gedaan een jaar of twee terug 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Copitano op 06-10-2020 21:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Copitano schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:02:
[...]

Hoop dat je dan micro's krijgt met de laatste software (30-9-2020) er op. Een automatische update van een week geleden veroorzaakt bij mij veel ellende op dit moment. Micro's vallen zo lijkt het willekeurig uit. Gemiddeld 30 % minder opbrengst.
Ik heb de omvormers al een weekje of 3-4 in huis, er dan is natuurlijk de vraag hoe lang de leverancier ze al had liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Ff naar vragen denk ik dan. Een gewaarschuwd mens telt voor twee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Copitano Aan wie vragen dan? Heb ze zelf besteld / gekocht :) Solar-bouwmarkt.nl zal het denk ik niet weten, die koopt ze ook alleen maar in bij een groothandel.
Eerst volgende week de boel maar eens installeren en kijken wat het gaat doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Ahhh, dacht dat je het zou laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Het plaatsen van de panelen zelf samen met een installateur.
Als het meezit met het weer ga ik van het weekend zelf de omvormers en bekabeling vast plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

martijn v o schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:43:
Werkt het bij jou alles weer helemaal okay?
Heb de installateur ingeschakeld (ligt er pas twee maanden, dus garantie) en die weer Enphase. Ze gaan er naar kijken. Ik heb in de tussentijd nog maar even niets gedaan. Zie nog wel bijna dagelijks veel micro's met foutmeldingen. Heb aan de hand van screenshots even een inventarisatie gemaakt om welke micro's het gaat. Ik heb er nog maar 2 van de 23 niet kunnen betrappen op géén foutmelding. Het wisselt nog wel eens welke een foutmelding geven. Het gebeurt wel elke keer als na een donkere periode de zon er even door komt. Schat dat het mij tot nu toe (geluk bij een ongeluk) maar ongeveer 30 kWh (>25%) opbrengst scheelt om dat het toch niet echt ideaal panelen weer is :'(. Bij mooi weer had dat vele malen hoger gelegen verwacht ik :X .
Sorry @Pazo ik heb niet meer terug kunnen vinden waar ik een eigen topic kan aamaken :F

[ Voor 3% gewijzigd door Copitano op 10-10-2020 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

klopt. ik heb het ook. Vandaag ook weer twee van de twaalf micro's. Ze vallen ook niet altijd uit hoor bij een storing, soms is het een melding die 15 minuten later weer weg is, maar werkt de micro gewoon door,
Zie jij het vermogen van de micro dan ook helemaal wegvallen?

Bij mij valt het ook op dat het is nadat de zon door een wolk weg is en daarna weer inkomt. Misschien kunnen ze daar wat in bijstellen? Ik zie in de rapportages dat er wat instellingen staan waarvan ik vermoed dat je ze kunt instellen (waarschijnlijk via het netwerkprofiel).

Ik ga eens kijken welke software versie ik op de micro's heb zitten.

Heb je IQ7 of IQ7+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

martijn v o schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 19:23:
klopt. ik heb het ook. Vandaag ook weer twee van de twaalf micro's. Ze vallen ook niet altijd uit hoor bij een storing, soms is het een melding die 15 minuten later weer weg is, maar werkt de micro gewoon door,
Zie jij het vermogen van de micro dan ook helemaal wegvallen?

Bij mij valt het ook op dat het is nadat de zon door een wolk weg is en daarna weer inkomt. Misschien kunnen ze daar wat in bijstellen? Ik zie in de rapportages dat er wat instellingen staan waarvan ik vermoed dat je ze kunt instellen (waarschijnlijk via het netwerkprofiel).

Ik ga eens kijken welke software versie ik op de micro's heb zitten.

Heb je IQ7 of IQ7+?
Ik het 23 x IQ7+ daar hangen 23 Longi Solar panelen aan van 375 Wp per stuk. Heeft hier 2 maande perfect gewerkt. Nu ziet het er zo uit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1X08Fwz4eQwa7wcYfK21mS6-IYw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2Kp79rkNBITXc0sNETG0NbkC.jpg?f=user_largeEen grote lappendeken waar de panelen voor 29 september op een paar Watt na gelijk produceerde. En dit is nog niet eens de ergste dag. Ik heb alleen toegang via de consumenten app. Dus ik kan geen diepere analyse maken helaas. Daarvoor ben ik afhankelijk van mijn leverancier. Wat ik wel kan is een verband aantonen tussen de zoninstraling van een KNMI station hier vlak bij en de productie. Die lag voor 20 september op gemiddeld 7 kWh stroom per kWh solar-radiation. Dat ligt vanaf 29 september rond 5 kWh stroom per kWh solar-radiation Dus >25%^minder opbrengst!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Dat is inderdaad niet goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFkuE5NDXhl07aWiiNHcnix0FfU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UhOjFrQ0C62scpcULhz1YUf1.png?f=fotoalbum_large

Vandaag bij mij. rechtsonder en links tweede van onder waren aan het muiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

martijn v o schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 21:09:
Dat is inderdaad niet goed.
[Afbeelding]

Vandaag bij mij. rechtsonder en links tweede van onder waren aan het muiten.
Wow, dat valt nog best mee eigenlijk. mijn beste paneel deed gisteren maar 511 Wh, bij jou toch nog bijna het dubbele.
Dit is het beeld bij mij vandaag:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yP_tYFl1iAFDjLoi38vu3bWq_aQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JrCvkWhYmjdo3qfsCkXXDWkc.jpg?f=fotoalbum_large
Jij haalde gister nog een redelijke productie uit 12 panelen. Ik heb 23 panelen van 375 Wp.
Wat is bij jou de hellingshoek en oriëntatie van de panelen. En het dichtstbijzijnde KNMI weerstation (Solar-radiation)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@Pazo Eigenlijk wil ik jou topic hier niet misbruiken, maar ik kan echt niet meer terugvinden hoe ik een eigen topic kan openen. Ook in de FAQ kan ik de eerste stapt (het juiste venster openen) niet vinden of ik wordt een beetje blind 8) . Het het twee jaar terug ooit een keer gedaan, maar ik denk last van Alzheimer light nu ofzo :+
Kan jij mij helpen hoe dat ook alweer gaat? Vooral het openen van het eerste scherm waaaaar?
Thx ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Mijn azimuth is 116 graden. Dakhelling 45 graden. Schaduw smorgens op de drie panelen rechtsonder waarbij de onderste het langste.

KNMI station de Bilt is denk ik het dichtste bij.

Vandaag ook weer twee opstandige omvormers.beente gelijk aan gisteren en een nieuwe.

[ Voor 35% gewijzigd door martijn v o op 11-10-2020 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:46

Termy

valt er nog wat te fragge?

Copitano schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 16:28:
@Pazo Eigenlijk wil ik jou topic hier niet misbruiken, maar ik kan echt niet meer terugvinden hoe ik een eigen topic kan openen. Ook in de FAQ kan ik de eerste stapt (het juiste venster openen) niet vinden of ik wordt een beetje blind 8) . Het het twee jaar terug ooit een keer gedaan, maar ik denk last van Alzheimer light nu ofzo :+
Kan jij mij helpen hoe dat ook alweer gaat? Vooral het openen van het eerste scherm waaaaar?
Thx ;)
CTRL-F op 'nieuw' je vindt hem direct rechts boven de topiclijst wanneer je op het DED subforum zit (dus 1 laag boven dit topic) ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

martijn v o schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 17:50:
Mijn azimuth is 116 graden. Dakhelling 45 graden. Schaduw smorgens op de drie panelen rechtsonder waarbij de onderste het langste.

KNMI station de Bilt is denk ik het dichtste bij.

Vandaag ook weer twee opstandige omvormers.beente gelijk aan gisteren en een nieuwe.
Ahhh, Zuid-Oost met 45 graden verklaart al iets van het verschil. Mijn panelen liggen Oost-West op 7 (bovenste rijen) en 20 graden (onderste rijen) ongeveer (op een gebogen dakconstructie). De Bilt gisteren met 657 J/cm² (1,85 kWh/m²)13% beter dan Berkhout met 574 J/cm² (1,59 kWh/m²). Zal bij mij dan nog eens 20% af gaan door het verschil in oriëntatie en hellingshoek. Heel grof gerekend zou ik dan in de buurt van 650 Wh per paneel hebben moeten zitten gisteren. De beste deed gisteren 520 Wh :'( De meeste andere maar rond 300 Wh :-(

[ Voor 25% gewijzigd door Copitano op 11-10-2020 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Inmiddels met dank aan @Termy even netjes een eigen topic aangemaakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Ik heb even een vraag. Ik heb nu 2 dagen het 'nieuwe' systeem draaien. Volgens mij zitten de CT ringen nu goed, maar toch viel mij iets op in Enlighten t.o.v. de vorige keer. Op het moment dat de panelen gaan produceren, gaat het verbruik in de huis naar 0. Dat is eigenlijk vreemd, want verbruik in huis blijft natuurlijk gewoon. Aan de andere kant, de productie heft het verbruik op, zou je kunnen denken.

Om wat meer duidelijkheid te geven, dit is een screenshot van het oude systeem op een zonnige dag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/e40L1GrbnmfpsdmzZkIaSc9e.png

Je ziet dat het verbruik de hele dag redelijk gelijk blijft, ook als de panelen produceren.

En dit is een screenshot van vandaag met het nieuwe systeem (bewolkt):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/Fv8guEG5WhyeNwqepOKnIOaR.png

Je ziet dat tijdens de productie het verbruik weg valt. Maar ik heb uiteraard nog wel steeds verbruik.

Wat is de goede setting? Logischerwijs lijkt mij die van het oude systeem. Er is 24u per dag verbruik (altijd-aan apparaten, zoals mijn server). En de vraag, waar zit de configuratiefout in Enlighten of in de Toolbox?
Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

@Copitano is alles weer oke nu? bij mij draait het nu een paar dagen weer ok.
Heb contact gehad met Enphase zlf en het was inderdaad een software update.

@Pazo gek grafiekje. Heb je ook een accu systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@martijn v o Nee ik heb geen accu. Zie jij wel gewoon je verbruik doorlopen / weergegeven als je panelen produceren? Het zou dus moeten zijn zoals bij het eerste screenshot (van mijn oude systeem)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Ja ik zie het wel gewoon doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@martijn v o ja dat lijkt mij eigenlijk ook logisch. Dan staat er dus toch ergens iets verkeerd ingesteld, maar waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Heb je de toolkit app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@martijn v o Ja uiteraard.
Zit te denken aan de instelling met de manier van laden / weergeven. Kan het nu even niet voor me halen, maar er zit volgens mij een instelling bij waar je kan kiezen laden met zonnestroom of laden zonder zonnestroom, of zoiets. Als ik me niet vergis zit dat bij de verbruiksmeter instellingen (maar zit nu op mn werk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Ja inderdaad dat even nakijken en misschien je verbruiksmeter even opnieuw instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

martijn v o schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 19:03:
@Copitano is alles weer oke nu? bij mij draait het nu een paar dagen weer ok.
Heb contact gehad met Enphase zlf en het was inderdaad een software update.

@Pazo gek grafiekje. Heb je ook een accu systeem?
Nee, alles behalve. Ik heb het allemaal eens in een Excel bestand gezet en de gemiddelde performance per paneel relatief afgezet tegen het best paneel per array. Heb inmiddels ook contact gehad met Enphase ze gaan mijn systeem onderzoeken. Het wachten is dan weer op de volgende update :|
Dit is het plaatje bij mij:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4T-xTQhYjXWK5PiAgIr2WkEouM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ieve0wQCuM0B0o8OfdnyQgve.jpg?f=user_large
Dat ene paneel in het onderste plaatje met 80% kom door schaduw van een kanaal op het dak. Andere panelen hebben geen schaduw. Onder is voor de update boven daarna (29 sept.t/m nu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Copitano @martijn v o hoe hebben jullie CT locatie / waarden ingesteld staan in Enlighten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/IcNINYsPWZ8h0kQ8bNhtxhTM.jpg

Ik had m dus staat op 'Alleen laden'. Zojuist omgezet naar 'Laden met zonneproductie', maar krijg nu foutmelding (Probleem met meter - CT meetwaarden). In Enlighten had ik zojuist een piek van 93kWh verbruik, dat lijkt me niet kloppen. Ik kijk het even een uurtje aan, wat de energiegrafiek gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Volgens mij heb ik ook de linker.
Heb je een fase of drie fasen systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Pazo schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 15:22:
@Copitano @martijn v o hoe hebben jullie CT locatie / waarden ingesteld staan in Enlighten?

[Afbeelding]

Ik had m dus staat op 'Alleen laden'. Zojuist omgezet naar 'Laden met zonneproductie', maar krijg nu foutmelding (Probleem met meter - CT meetwaarden). In Enlighten had ik zojuist een piek van 93kWh verbruik, dat lijkt me niet kloppen. Ik kijk het even een uurtje aan, wat de energiegrafiek gaat doen.
Ik kan je daar niet mee helpen. Is bij mij allemaal ingesteld door de installateur. Bij mij zijn de meetspoelen overigens ook niet geïnstalleerd. 3 fase systeem dus veel spoelen nodig. Gaat niet passen in de bestaande kast denk ik. Ik meet de opbrengst appart met een Finder 3 fase meter met een S0 aansluiting via Youless LS120 naar RPi via een bekabelde netwerkverbinding.

[ Voor 18% gewijzigd door Copitano op 25-10-2020 01:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Ik heb nu staan op 'Laden met zonneproductie'. Ik kreeg eerste weer de melding over CT meetwaarden fouten, maar ik dacht ik laat het gewoon een dagje staan. En de volgende dag was alles goed. Het verbruik loopt nu gewoon de hele dag door, ook als de panelen produceren. En zo zou het moeten zijn volgens mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

mooi, dus opgelost zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Ja volgens mij draaid nu alles goed. Geen foutmeldingen meer in het systeem en de grafieken zien er ook logisch uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PMarcus
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-06 17:16
TLBuis schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:27:
[...]

Hallo Pazo,

Ik heb hetzelfde probleem als jij met de netwerkprofielen. Ik heb toegang tot de Enlighten Manager, maar ik kan daar binnen niet vinden waar ik het netwerkprofiel kan aanpassen. Zou je mij in de juiste richting kunnen wijzen?

Ik heb het gevonden. Na een uur zoeken en vervolgens deze vraag posten, vindt ik de instelling in de app. In de app zit een extra tabblad met de naam "activeringen". Hieronder kon ik het systeem aanpassen. De tab "avtiveringen" kan ik niet terug vinden in de volledige webversie van Enlighten Manager. Kan uiteraard ook aan mij liggen.
Ik heb me ook rot gezocht. Ik de app kom ik de instellingen niet tegen, maar via het web heb ik hem gevonden. Zie screenshot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0z8Y8mNwcvUutjoc_3440zV45UY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ueohD83UyVg5n9xG2kqFn5h2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door PMarcus op 23-11-2020 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:11
Sorry voor het openen van dit wat oudere topic, maar
@Pazo Lees ik het nou goed dat je de zonnepanelen op 1 fase hebt aangesloten en de 3-fase Envoy-S Metered met CT's op de drie fase in de meterkast?
Ik dacht te begrijpen dat dat niet werkt. Of zijn de zonnepanelen verdeeld over de fasen in de meterkast?

Als ik het bovenstaande aansuitschema zie van Solar bouwmarkt, dan zou dat dus moeten kunnen.

[ Voor 13% gewijzigd door ahbart op 11-05-2021 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Dat was voorheen ten tijde van dit topic. Lang verhaal kort, heb blikseminslag gehad en alles was kapot en vervangen. Toen alles op 3 fasen gezet. Mijn hele systeem is nu 3 fase.

Maar het kan wel, een 1 fase pv systeem op een 3 fase meterkast. Aansluitschema staat ook in de dhz handeling van solar bouwmarkt.

[ Voor 27% gewijzigd door Pazo op 11-05-2021 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PMarcus
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-06 17:16
Werkt gewoon @ahbart. Als je een 3 fase meterkast hebt moet je met de Envoy metered-S 3 CT's op alle ingangen zetten (dus tussen de hoofdzekeringen en de groepenkast) en 1 CT tussen de zonnepanelen. Er worden 2 CT's meegeleverd, dus je moet er 2 bijbestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Top! Dank jullie wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwuppie
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 29-11-2024
PMarcus schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 17:37:
Werkt gewoon @ahbart. Als je een 3 fase meterkast hebt moet je met de Envoy metered-S 3 CT's op alle ingangen zetten (dus tussen de hoofdzekeringen en de groepenkast) en 1 CT tussen de zonnepanelen. Er worden 2 CT's meegeleverd, dus je moet er 2 bijbestellen.
Hoi, deze berichten zijn inmiddels zeer gedateerd, maar misschien kunnen jullie me toch helpen!

Mijn probleem!:

Ik heb dus een 1 fase enphase pv op een 3 fase meterkast aangesloten.
Alleen nu geeft C3 geen verbruik weer. (blijft op 0 staan)

L1 en L2 geven wel netjes verbruik weer.

Dit is enphase systeem nummer 5 die ik aangesloten hebt, dus weet hoe het systeem werkt, maar een foutje maken kan altijd natuurlijk ;)

(andere enphase systemen waren 3x met een 2de pv installatie van een ander merk, dus een extra spoel geplaatst) + 1x een standaard envoy geplaatst en nu bij nummer 5 krijg ik de problemen.

Volgens de mensen van solar-bouwmarkt moet het ook gewoon zo werken: (zie afbeelding)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19eNLDgtrczxvzQGxRHABLHDy5I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CEWWJUMVpBUKO7DdZwhpKhsg.png?f=fotoalbum_large

Ik heb al diverse contacten gehad met de Enphase helpdesk. Maar die zeggen nu terwijl alle 3 de andere systemen wel gewoon zo werken, dat ik ze in load-only-stand moet zetten, en de 3 consumptie spoelen dus moet gaan verplaatsten.. Maar zie daar niet in waar ik ze dan moet zetten.

Wat ik heb gedaan is, de envoy en de consumptie spoelen geinstalleerd op 1 juni. (de panelen pas later)
3 dagen heeft de Envoy consumptie gemeten op alle 3 de fases. Vanaf 4 juni alleen op de eerste 2 fases.
(zie afbeelding)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugTXSGOqWeQ3Cl2qnl0AQRGbuOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wBAz9vUjoeUXjiybnSmjBLAE.jpg?f=fotoalbum_large

Op 10 juni de panelen gelegd en aangesloten. Dit gaf geen veranderingen in de grafiek helaas.

Daarna alles na gelopen, zelfs spoelen verwisseld, maar niets heeft geholpen.

Waarom werkt het met 2 pv installatie wel gewoon oke, maar met 1 in dit geval niet???

Of is de Envoy misschien defect??? (kan de C3 poort zijn, of hij ziet L3 niet binnen komen in de envoy zelf als voeding)

Hopelijk heeft iemand van jullie een oplossing hiervoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Ik heb dit soort problemen ook lange tijd gehad. Ik kreeg het niet goed. Uiteindelijk blijkt het dan toch vaak de ct die verkeerd om zit. Bijvoorbeeld omdat de kabel net anders loopt in de kast dan je denkt. Of de ct is kapot.
Dit kun je testen door C2 eens op c3 te klemmen. Let op dat hij dan wel op de envoy aangesloten moet zijn. Als dat wel werkt, dan c3 eens op c2. Als die dan weer niet werkt, is het de ct.

En eerlijk gezegd denk ik dat mij ook een ct kapot was. Ik heb ze vervangen door die kleinere variant, omdat de meterkast wel heel vol werd en er nog wat schakelautomaten bij moesten.

[ Voor 18% gewijzigd door ahbart op 29-06-2023 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@superwuppie Plaats je bericht even in Het grote Enphase topic, daar zit meer kennis / expertise :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Pazo schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 18:54:
@superwuppie Plaats je bericht even in Het grote Enphase topic, daar zit meer kennis / expertise :)
En bedankt 8)7 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Nee, niet om jou af te kraken, maar mijn oude topic wordt nu gekaapt met een ander probleem, en dat is niet de bedoeling. En in het Grote Enphase topic (wat ikzelf heb opgesteld), zitten veel mensen met zeer veel kennis, vele doe-het-zelvers als ik maar ook installateurs. Dus wellicht dat @superwuppie dan sneller tot een oplossing van het probleem komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
Pazo schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:48:
[...]Nee, niet om jou af te kraken, maar mijn oude topic wordt nu gekaapt met een ander probleem, en dat is niet de bedoeling. En in het Grote Enphase topic (wat ikzelf heb opgesteld), zitten veel mensen met zeer veel kennis, vele doe-het-zelvers als ik maar ook installateurs. Dus wellicht dat @superwuppie dan sneller tot een oplossing van het probleem komt.
Geen probleem. Vandaar de smileys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwuppie
Ga ik doen ;-)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwuppie
ahbart schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 18:14:
Ik heb dit soort problemen ook lange tijd gehad. Ik kreeg het niet goed. Uiteindelijk blijkt het dan toch vaak de ct die verkeerd om zit. Bijvoorbeeld omdat de kabel net anders loopt in de kast dan je denkt. Of de ct is kapot.
Dit kun je testen door C2 eens op c3 te klemmen. Let op dat hij dan wel op de envoy aangesloten moet zijn. Als dat wel werkt, dan c3 eens op c2. Als die dan weer niet werkt, is het de ct.

En eerlijk gezegd denk ik dat mij ook een ct kapot was. Ik heb ze vervangen door die kleinere variant, omdat de meterkast wel heel vol werd en er nog wat schakelautomaten bij moesten.
Heb alles na gemeten, en het heeft gewoon gewerkt, alleen hij stopte er na 3 dagen dus mee!

De spoelen heb ik gewisseld, maar zonder resultaat ;-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
superwuppie schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:31:
[...]
Heb alles na gemeten, en het heeft gewoon gewerkt, alleen hij stopte er na 3 dagen dus mee!

De spoelen heb ik gewisseld, maar zonder resultaat ;-(
Wat is: Zonder resultaat?
Werkt ct3 ook niet op L2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwuppie
ahbart schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:32:
[...]

Wat is: Zonder resultaat?
Werkt ct3 ook niet op L2?
Ik heb ze dus aan beide zijdes (in de meterkast en op de envoy) gewisseld, en dan meet hij nog steeds alleen op L1 en L2, dus de spoelen zijn het niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Het q-relay kun je schakelen van 3, 2 en 1 fase. Heb je in de interface van de envoy niet ook dit soort instellingen. Ik meende in het installer deel wel zo iets.

Edit: Pagina 20 in de handleiding.
Als de metermodus Meerfasig is, moet u het aantal gemeten fasen selecteren.

[ Voor 41% gewijzigd door ahbart op 29-06-2023 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwuppie
ahbart schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:41:
Het q-relay kun je schakelen van 3, 2 en 1 fase. Heb je in de interface van de envoy niet ook dit soort instellingen. Ik meende in het installer deel wel zo iets.

Edit: Pagina 20 in de handleiding.

[...]
Waarom zou ik er 3 fase productie van maken, als er maar 1 fase pv beschikbaar is?

Consumptie staat natuurlijk wel op 3 fase!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
En vervolgens gewoon verder gaan in dit topic... :?
Ik zie dat dat er ook in Het Grote Enphase topic wordt verder gegaan, daar graag verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als extra stukje service: Het grote Enphase topic

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.