Voor dagelijks gebruik zou ik toch wel gaan voor een auto van minimaal mid jaren 80. Bepaalde autofabrikanten begonnen rond die periode namelijk hun auto's te galvaniseren waardoor de auto minder hard onder je vandaan roest. Vaak vind je in die periode ook auto's welke uit de jaren 70 stammen maar door de tijd heen zijn doorontwikkeld/uitontwikkeld.
Ik houd zelf van zweeds staal, daar hadden ze er ook een handje van om modellen lang aan te houden. Zo heb je de Saab 900 welke ondertussen wel een klassieker genoemd mag worden welke je nog met relatief recente bouwjaren kan hebben.
Ik rijd zelf een Volvo 240 uit '91 als dagelijkse/enigste auto en rijd ongeveer 20K per jaar. Dit model is sinds de introductie mid jaren 70 niet echt drastisch veranderd en van '85 tot '93 zelfs onveranderd gebleven. Het uiterlijk en het interieur is een mix van 70's en 80's waar ik zelf wel van houd. Overal analoge klokjes en schakelaars met een mooi blauw interieur.
Tegelijkertijd heb je door het late bouwjaar wel de volgende voordelen:
- de roestbehandeling vanuit de fabriek is een stuk beter, op een paar bekende plekken na blijven ze redelijk lang goed
- de motor heeft geen carburateur meer maar draait op een (voor toen) modern elektronisch injectie systeem met lambdasonde.
- er zit een versnellingsbak in met 5 versnellingen. Geen aparte overdrive unit die stuk kan gaan of een motor die jankt van de toeren op de snelweg
- er zit meer geluidsisolatie in omdat er in de jaren 90 harder en comfortabeler werd gereden dan in de jaren 70
- alles is nog niet zo oud, rubbers zijn nog redelijk soepel en hij lekt niet overal olie door 40 jaar oude keerringen
Het nadeel is wel dat je niet wegenbelasting vrij kan rondkarren en op LPG ook geen G3 korting kan krijgen door het bouwjaar, maar dit weegt al gauw op tegen de roestreparaties of de extra brandstofkosten van een carburateur motor zonder overdrive.
EDIT:
En let vooral bij aankoop goed op. Vooral bij 30 jaar oude auto's kan de kilometerstand veel minder belangrijk (en vaak ook onbetrouwbaar) zijn. Dan is het belangrijker of hij 's winters binnen heeft gestaan, hoe het onderhoud is gedaan. Of mogelijk laswerk netjes is gedaan en of de auto al eens een goede anti-roest behandeling heeft gehad. Er zijn namelijk veel auto's op LPG/Diesel helemaal de grond in gereden met de 25-jaar regeling om maar zo goedkoop mogelijk te kunnen karren.
EDIT 2:
Voor een budget van max €3000 kan je een knappe Volvo 740 scoren. De modellen van voor de facelift vind ik zelf het leukste ogen, maar deze roesten wel wat harder. Als je goed zoekt kan je nog leuke uitvoeringen vinden met een typisch 80's spoilertje of met chromen lijstjes rond de ramen, met airco, enz... Alleen niet de 6 cilinder kopen... Dan kan je een auto kopen waar je jaren plezier van hebt met minimaal extra onderhoud wegens de leeftijd. En je ziet ze amper nog op de weg, met de afschaffing van de 25 jaars regeling zijn de meeste wel verdwenen uit het straatbeeld.
[
Voor 21% gewijzigd door
auto660 op 30-07-2020 13:53
]
Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU