Klassieker voor dagelijksgebruik?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:31
Ben benieuwd @Westland1940 ! Als het iets Duits is en geen Mercedes én een model uit jaren 60-70 dan hoop ik dat je klaar bent voor een uitdaging wat betreft onderdelen, want daar kan dan nooit echt meer veel van rondrijden… 😬

Misschien een sportieve VW? Of een NSU? 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 26-06 16:45
@Valorian Van dit model zijn er honderdduizenden gemaakt. De motor loopt en de carrosserie ziet er ontzettend goed uit voor een auto met deze leeftijd. Bodem is hard etc. Interieur idem dito. En tuurlijk, alles kan kapot etc, dat zal tijd en geld kosten maar dat hoort bij een klassieker.

Geen VW of NSU ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Westland1940 op 14-04-2022 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:58

Reinier

\o/

Vrij uniek én honderdduizenden van gemaakt :D

Opel GT of Manta :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Vrij uniek design*! Dat komt meer in de buurt, volgende update in de nabije toekomst ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Westland1940 op 14-04-2022 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Reinier schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:51:
Vrij uniek én honderdduizenden van gemaakt :D

Opel GT of Manta :)
Vrij uniek? Ja klopt, want er zijn er maar weinig die de tand des tijds overleefd hebben. Een jaren 60-70 opel betekent denk ik heel veel betalen of investeren in een lascurcus 😬

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Westland1940
De meeste klassiekers rotten weg als je er niks aan doet. De auto die ik haal heeft weinig roest, bodem etc is hard, geen laswerk nodig :) Volgens mij moet je sowieso met zulke zaken rekening houden als je een klassieker koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazDaMan1970
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-06 14:37
Aangezien je dus eigenlijk een oldtimer wilt hebben, raad ik je wel aan om indien mogelijk de ontsteking te upgraden naar een elektronische ontsteking, dat voorkomt een hoop gedoe.
Ik heb zelf een klassieker gehad; een Mazda Miata uit 1990, die redelijk onderhoudsvrij was & ik kon er zelf een klein beetje aan sleutelen. Alleen werd op een gegeven moment roest een probleem. Hopelijk kun je hem in een garage zetten, zodat de levensduur iets verlengd wordt, want uiteindelijk ben je op een gegeven moment zoveel bezig met het repareren van roestschade dat het economisch gezien (en uit veiligheidsoogpunt) niet meer verantwoord is om er mee te blijven rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Westland1940
Ik heb gelukkig een garage ter beschikking. Hij zal wel af en toe buiten moeten staan. Iemand enig idee hoe effectief zo'n autohoes is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazDaMan1970
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-06 14:37
Ik heb een tijdje een autohoes gebruikt, maar vond het helemaal niks. Veel gedoe & de kans op krassen op de lak is vrij groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-06 21:33
Westland1940 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:58:
Ik heb gelukkig een garage ter beschikking. Hij zal wel af en toe buiten moeten staan. Iemand enig idee hoe effectief zo'n autohoes is?
Probleem bij zo'n hoes is schimmel omdat de ventilatie vaak niet goed is.
Plus krassen bij storm door de wrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Waardeloos dus voor oldtimers/klassiekers. Het scheelt dat het voorjaar begonnen is en de zomer nog komt, voor de herfst staat ie hoogstwaarschijnlijk fijn binnen.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Westland1940
Jawel, het moment is daar! Ik presenteer u mijn Opel Manta uit 1975.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0mm6qtC5gyA2jW7br_DQK_XOB4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/l4YdMyaCK65glwYvfRImRUt0.jpg?f=user_large

Na jaren van lopen met de gedachten om is een klassieker te bezitten is het eindelijk werkelijkheid geworden. Ik begon dit topic puur uit interesse om is te kijken of het überhaupt mogelijk en slim was om een klassieker te kopen voor dagelijks gebruik. Twee jaar later staat deze auto op de oprit :). Eerlijk is eerlijk, deze zal hoogstwaarschijnlijk niet gebruikt worden voor dagelijks vervoer. Niet realistisch.

Voor zijn bijna 50 jarige leeftijd, en kijkende naar zijn broers en zussen die al in de honderdduizenden zijn weggeroest, is deze in prima staat als basis om op te pakken als hobbyproject. Buitenkant is voor 99% roest vrij, het gaat hier om zaken zoals versleten rubbers bij het raam, motor is nakijken (loopt wel :) ), interieur schoonmaken, deze heeft geen scheuren of wat dan ook in de stoelen en bank. En flink poetsen! De auto is wat dof geworden, al maanden geen schoonmaak/poetsbeurt gehad. Kortom, leuk project om aan te gaan. Al genoeg bekijks gehad achter op de aanhanger. ;)

Mocht er interesse zijn, kan wellicht later wat meer delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:15

Destruction

(ex-)Automonteur

Kwam dit topic gisteravond tegen, mooi om te zien dat je toch iets gekocht hebt :)

Updates zijn altijd leuk, er is ook een oldtimer topic waar meer mensen updates posten van hun geknutsel aan de oldtimers :)

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Heel leuk , zo'n Manta, maar dan wel met een LPG tank in de koffer....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:15
Gif-groen spuiten, kratje Schultenbräu op de achterbank... BAM! :+

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Westland1940
@Destruction Thanks!

Hehe, ja jammer dat het imago van de Manta decennia later een kant is op gegaan waar ik niet echt achter sta. Dat geldt gelukkig vooral voor de Manta B. Die van mij blijft gewoon zo origineel als het kan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Leuk! Ik heb het sedan broertje als daily voor de deur staan, en dat gaat perfect hoor!

Goed bij houden, en lekker van genieten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Keezx schreef op zondag 17 april 2022 @ 23:31:
Heel leuk , zo'n Manta, maar dan wel met een LPG tank in de koffer....
@Westland1940 gaat hem niet als dagelijkse / 1e auto inzetten. Dan wordt de terugverdientijd van een installatie wel lang…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Daar hoeft/kan echt geen G3 installatie in hoor, kan prima met wat goedkoop , gebruikt spul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Keezx schreef op maandag 18 april 2022 @ 10:19:
Daar hoeft/kan echt geen G3 installatie in hoor, kan prima met wat goedkoop , gebruikt spul.
Maar als het zelf niet kan doen dan ben je denk ik toch al snel zo’n 1500 euro kwijt? Bij de huidige prijzen (waarbij lpg procentueel nog harder is gestegen dan benzine) win je misschien 1 euro terug per 10km, dus voor je de installatie eruit hebt ga je dan toch wel zo’n 10.000-15.000 moeten afleggen denk ik? En dan hou ik extra onderhoud en iets hogere verzekering nog buiten beschouwing…

Als je het wél zelf kan doen en helemaal opbouwd uit gebruikte onderdelen en je eigen tijd niet meerekent, ja dan isnhet een no-brainer :)

Ik ben we een beetje uit hoor dus voel je vrij om mij te corrigeren ;)

Overigens all offtopic want TS houdt zijn auto origineel.

[ Voor 8% gewijzigd door Valorian op 18-04-2022 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:47
Minstens een vossenstaartje aan de sleutel dan ;) . Prachtige wagen, veel plezier ermee!! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Westland1940 schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:41:
Jawel, het moment is daar! Ik presenteer u mijn Opel Manta uit 1975.

[Afbeelding]

Na jaren van lopen met de gedachten om is een klassieker te bezitten is het eindelijk werkelijkheid geworden. Ik begon dit topic puur uit interesse om is te kijken of het überhaupt mogelijk en slim was om een klassieker te kopen voor dagelijks gebruik. Twee jaar later staat deze auto op de oprit :). Eerlijk is eerlijk, deze zal hoogstwaarschijnlijk niet gebruikt worden voor dagelijks vervoer. Niet realistisch.

Voor zijn bijna 50 jarige leeftijd, en kijkende naar zijn broers en zussen die al in de honderdduizenden zijn weggeroest, is deze in prima staat als basis om op te pakken als hobbyproject. Buitenkant is voor 99% roest vrij, het gaat hier om zaken zoals versleten rubbers bij het raam, motor is nakijken (loopt wel :) ), interieur schoonmaken, deze heeft geen scheuren of wat dan ook in de stoelen en bank. En flink poetsen! De auto is wat dof geworden, al maanden geen schoonmaak/poetsbeurt gehad. Kortom, leuk project om aan te gaan. Al genoeg bekijks gehad achter op de aanhanger. ;)

Mocht er interesse zijn, kan wellicht later wat meer delen.
Zeker, hoe meer foto's van het opknaptraject hoe beter! :)

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Never mind, had alleen de eerste pagina gelezen. Zie nu dat er al een keuze is gemaakt :+

Veel plezier ermee!

[ Voor 90% gewijzigd door FeareX op 18-04-2022 12:44 ]

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Thanks thanks! Wel geinig, op foto's lijkt de Manta A aardig groot, misschien door zijn Amerikaans ogende voorkant. Maar in het echt valt dat dus mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Opel maakte ook stoere auto's toen. Beetje Amerikaanse body stijl, maar in een compact Europees formaat.

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
Valorian schreef op maandag 18 april 2022 @ 10:23:
[...]

Maar als het zelf niet kan doen dan ben je denk ik toch al snel zo’n 1500 euro kwijt? Bij de huidige prijzen (waarbij lpg procentueel nog harder is gestegen dan benzine) win je misschien 1 euro terug per 10km, dus voor je de installatie eruit hebt ga je dan toch wel zo’n 10.000-15.000 moeten afleggen denk ik? En dan hou ik extra onderhoud en iets hogere verzekering nog buiten beschouwing…

Als je het wél zelf kan doen en helemaal opbouwT uit gebruikte onderdelen en je eigen tijd niet meerekent, ja dan is het een no-brainer :)

Ik ben we een beetje uit hoor dus voel je vrij om mij te corrigeren ;)
Ja, dat is allemaal waar, ik rekende een beetje voor mezelf als garage-onafhankelijke.
Ik heb jaren zo'n Opel Ascona gereden met LPG tank, zelf het spul erin gelegd.
Geen belasting maakt het nog veel interessanter....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Keezx schreef op maandag 18 april 2022 @ 16:17:
[...]

Ja, dat is allemaal waar, ik rekende een beetje voor mezelf als garage-onafhankelijke.
Ik heb jaren zo'n Opel Ascona gereden met LPG tank, zelf het spul erin gelegd.
Geen belasting maakt het nog veel interessanter....
Ah, dat scheelt inderdaad. Mijn Amazon destijds reed ook op LPG, als dagelijkse auto. Met de besparing aan brandstof (tov benzine) en vrijstelling wegenbelasting kon ik prima de onderhoudskosten betalen, die eigenlijk nog wel meevielen.

Daarna nog een tijdje wegenbelasting-vrij op LPG gereden met een Saab 99 uit '83. Maar daarvan ging de versnellingsbak kapot een paar maanden voordat ook de vrijstelling zou vervallen voor LPG-auto's van tussen de 25 en 40 jaar. En omdat mijn expertise zo'n beetje stopte bij de kleine onderhoudsbeurtjes was vervangen van de bak (waar bij Saab de hele motor voor gelicht moet worden) voor mij niet meer rendabel. Leuk detail: De volgende eigenaar kocht hem van mij over als donor-auto en was zo onder de indruk van de carrosserie-staat (geheel roestvrij) dat 'ie zijn project gewisseld heeft en mijn auto weer op de weg heeft gekregen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Stom dat ik het hier moet vragen, maar ik kan 1 2 3 niet een Opel Mana A forum vinden? Je hebt de "Opel Manta Club Nederland" maar die heeft volgens mij geen forum. Althans, of je moet per se lid worden en geld neerleggen om erop te komen.

Tips en tops over de Manta zijn namelijk altijd welkom. Wel leuk, bij aankoop leek de auto dof oranje, onderhand na wat poetsen is hij diep 'Ferrari' rood.
Pagina: 1 2 Laatste