Interessant, geldt dat ook voor roaming in landen binnen de EU? Zo ja, heb je daar een (recent?) voorbeeld/bron van?ucsdcom schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 20:03:
[...]
Voorheen had Tele2 geen 5g roaming. Op sommige netwerken hebben ze zelfs alleen 2g en 3g roaming en soms zelfs alleen roaming voor spraak en sms.
Sinds de overname van T-mobile heb je gewoon 4 en 5G roaming.o rey schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:25:
[...]
Interessant, geldt dat ook voor roaming in landen binnen de EU? Zo ja, heb je daar een (recent?) voorbeeld/bron van?
Het meest recente is Vodafone Griekenland. Dit netwerk kon je in principe niet op als je dit probeerde. Pas na meerdere pogingen ging men er vanuit dat dit blijkbaar het enige netwerk was en kreeg je wel toegang (bandsteering om je naar het voordeligste netwerk te pushen). Het netwerk kon tot 2 jaar terug als roamer alleen voor 2G met spraak gebruikt worden. Ik had een Griekse Vodafone sim die gewoon prima 4g gaf terplekke. Dus echt een beperking op netwerk roaming niveau. Het verbaasde mij wel wat.o rey schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:25:
[...]
Interessant, geldt dat ook voor roaming in landen binnen de EU? Zo ja, heb je daar een (recent?) voorbeeld/bron van?
Tele2 geeft weinig/geen informatie. Er lijkt echter wel wat veranderd als je kijkt bij moederbedrijf T-Mobile. (Waarvan Tele2 nu de roamingovereenkomsten meegebruikt). Die site geeft aan dat er intussen wel internet mogelijk is op Vodafone Griekenland, maar alleen op 2g en 3g. Mogelijk hebben ze de 2g only spraak/sms modus intussen losgelaten binnen de EU.
Voor zover ik zie zijn er nu eigenlijk altijd wel 1 of 2 partner netwerken die wel 4g en vaak zelfs 5g roaming aanbieden. Let wel: als er bij bijzonderheden geen 4g en/of 5g genoemd zijn als bijzonderheid dan heb je alleen 2g en/of 3g op dat netwerk. En voor internet is in veel landen tegenwoordig 3g helaas behoorlijk overbelast. (= traag of niet responsief)
https://www.t-mobile.nl/k...itenland/tarieven-dekking
Dat geen 4g of 5g wordt aangeboden geldt trouwens op meer netwerken binnen de EU. Met name de Vodafone gelieerde providers lijkt het. Zoals bijvoorbeeld SFR Frankrijk, Vodafone Italie. En dan nog zal je vermoedelijk als eerste naar een ander partner netwerk gepushed blijven worden als dat beschikbaar is ,
Providers zweten nu vooral op bellen via 4g/5g roaming en VoLTE. Nu val je tijdens roaming in de meeste gevallen voor bellen nog terug naar 2g of 3g. Voor bellen over 4g en 5g is veel meer onderling geregel nodig. Met het (toekomstig) steeds meer uitschakelen van 2g en 3g bij meerdere netwerken, wordt dat steeds meer een noodzaak zowel binnen als buiten Europa.
[ Voor 22% gewijzigd door ucsdcom op 22-08-2023 13:55 ]
Al jaren tevreden Tele2 klant. Wel heb ik iets vreemds, waarvan ik me afvraag of; meer mensen dit herkennen en of er iets aan te doen valt.
Wanneer er stevige regenbuien overtrekken, valt bij mij steevast in zo'n bui mijn 4G(+) dekking weg. Ik krijg hier dan H+ voor terug en soms valt zelfs het gehele netwerk weg. Er is geen onweer, het is echt bij zware regenbuien al. Zodra de bui is weggetrokken komt het netwerk binnen enkele minuten weer terug.
Is dit normaal en (her)kent iemand dit?
edit: Het is niet zo dat ik al op een kantelpunt qua bereik zit ofzo, ik zit in volle dekking (mast staat op 150 meter van mijn huis).
Wanneer er stevige regenbuien overtrekken, valt bij mij steevast in zo'n bui mijn 4G(+) dekking weg. Ik krijg hier dan H+ voor terug en soms valt zelfs het gehele netwerk weg. Er is geen onweer, het is echt bij zware regenbuien al. Zodra de bui is weggetrokken komt het netwerk binnen enkele minuten weer terug.
edit: Het is niet zo dat ik al op een kantelpunt qua bereik zit ofzo, ik zit in volle dekking (mast staat op 150 meter van mijn huis).
[ Voor 12% gewijzigd door Trafico op 25-08-2023 13:00 ]
Dit klinkt als verstoring van een draadloze microwave verbinding tussen 2 masten in het netwerk. Het kan zijn dat jouw mast met straalverbindingen verbonden is met de dichtsbijzijnde mast waar glasvezel beschikbaar is. Zie je een kleine ronde schotel hangen aan de mast? Regen, sneeuw etc kunnen de bundel tussen de masten verstoren.Trafico schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:50:
Al jaren tevreden Tele2 klant. Wel heb ik iets vreemds, waarvan ik me afvraag of; meer mensen dit herkennen en of er iets aan te doen valt.
Je kan het altijd melden als je weer een datum + tijdstip hebt voor ze. Of dit bij T-Mobile melden waar het netwerk van is. Die doen er meer mee dan Tele2. Mogelijk kunnen ze de schotels dan net wat beter richten bij het volgende onderhoud.
[ Voor 15% gewijzigd door ucsdcom op 25-08-2023 13:10 ]
Dank voor je reactie. Ik neem dit zeker mee. Zal de volgende keer eens een tijdlogje maken en doorgeven. Er zit idd een kleine ronde schotel aan de mast. Dit voorval heb ik nu al best vaak meegemaakt bij zware regenval, dus het lijkt me bijna een feit dat er 'iets' aan de hand is.ucsdcom schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:06:
[...]
Dit klinkt als verstoring van een draadloze microwave verbinding tussen 2 masten in het netwerk. Het kan zijn dat jouw mast met straalverbindingen verbonden is met de dichtsbijzijnde mast waar glasvezel beschikbaar is. Zie je een kleine ronde schotel hangen aan de mast? Regen, sneeuw etc kunnen de bundel tussen de masten verstoren.
Je kan het altijd melden als je weer een datum + tijdstip hebt voor ze. Of dit bij T-Mobile melden waar het netwerk van is. Die doen er meer mee dan Tele2. Mogelijk kunnen ze de schotels dan net wat beter richten bij het volgende onderhoud.
Mag ik weten waar de mast staat?Trafico schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:13:
[...]
Dank voor je reactie. Ik neem dit zeker mee. Zal de volgende keer eens een tijdlogje maken en doorgeven. Er zit idd een kleine ronde schotel aan de mast. Dit voorval heb ik nu al best vaak meegemaakt bij zware regenval, dus het lijkt me bijna een feit dat er 'iets' aan de hand is.
Het is trouwens niets bijzonders, Bij wind kan de schotel wiebelen waardoor de verbinding instabiel word.
Bij hevige regenval kan de straal verstoord worden door de grote hard/snelvallende regendruppels. Beide normaal gedrag van een straalverbinding bij heftige weerverschijnselen.
Antenne en masten malloot
Zeker mag dat. Het gaat om deze:The_Wireless_Guy schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 19:03:
[...]
Mag ik weten waar de mast staat?
Het is trouwens niets bijzonders, Bij wind kan de schotel wiebelen waardoor de verbinding instabiel word.
Bij hevige regenval kan de straal verstoord worden door de grote hard/snelvallende regendruppels. Beide normaal gedrag van een straalverbinding bij heftige weerverschijnselen.
https://antennekaart.nl/k...13&lng=6.15729495&zoom=18
Het vervolg van Tele2 onder de nieuwe merknaam: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
[ Voor 22% gewijzigd door dutchnltweaker op 05-09-2023 10:33 ]
Jammer, veel onaantrekkelijker aanbod (voor mij). Duurder, minder data/belminuten, langer lopend contract.dutchnltweaker schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:32:
Het vervolg van Tele2 onder de nieuwe merknaam: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
Inderdaad zeg. Prijzen lijken toch meer richting T-mobileniveau te gaan. Ook zijn er een aantal landen (oa Zwitserland) weggevallen uit de lijst met landen waar je internetbundel geldig is.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Tele2 mobiele diensten, andere onderwerpen horen thuis in:
- Tele2 Vast: [Tele2] Ervaringen & Discussie - Deel 7
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Tele2 mobiele diensten, andere onderwerpen horen thuis in:
- Tele2 Vast: [Tele2] Ervaringen & Discussie - Deel 7