Beschuldigd is middels een goede foto natuurlijk simpel bewezen. Het feit dat het strafvoorstel buiten proportie is is niet iets wat bepaald is op het moment dat jij die boete kreeg, het is wel meer relevant op dat moment. Je kan ook eerder al bezwaar aantekenen over de hoogte van de boetes.
Zelfs al ben je schuldig, dan nog hoef je niet akkoord te gaan met het schikkingsvoorstel. Verzachtende omstandigheden worden binnen de rechtbank wel meegenomen. Bezwaar aantekenen tegen de hoogte van de boetes leidt nergens toe. Bezwaar aantekenen tegen een strafvoorstel vaak wel.
Dat het Nederland "bakken met geld kost" is wellicht op individueel niveau niet jouw zorg maar op grote schaal is dat zeer zeker wel relevant. Het doel van boetes is - of zou in ieder geval moeten zijn - dat onwenselijk gedrag afgeleerd wordt. Als handhaving en corrigeren meer en meer kost zal dat op termijn impact hebben. Enerzijds door een overbelasting van overheidsapparaat waardoor zaken blijven liggen of dat er een herverdeling van de beschikbare middelen plaats zal vinden. Geld dat andere doeleinden heeft wordt voor dit soort activiteiten gebruikt of de mogelijkheden worden ingeperkt.
Als blijkt dat het systeem zo dus niet houdbaar is, dan zullen ze het anders moeten gaan oplossen. Dit is momenteel hoe de rechtsstaat werkt, dus ik doe er mijn voordeel mee. Als iedereen dat doet en het blijkt teveel te kosten, dan wordt het tijd voor een hervorming. Boetes zijn gewoon een melkkoe voor de overheid en bij mij mogen ze er voor werken. Niet heel solidair, maar wel mijn goed recht.
En nadrukkelijk want anders valt men er toch over. Er is niets mis met het gebruiken van de middelen die je hebt, wat wel schuurt is het overbelasten van het systeem indien je 1. weet dat je fout was, 2. afdoende bewijs is dat je fout was.
Zelfs als je fout bent, mag je gewoon bezwaar aantekenen omdat je de strafmaat belachelijk vindt. Dat het systeem overbelast is, is niet het probleem van de burger.
Gelukkig gaan we wel naar een betere situatie waar je enkel je emissieklasse hoeft te kennen.
Zelfs dan vind ik die milieuzones een grap van de bovenste plank. Met je oude auto de stad niet in mogen naar je werk, maar ondertussen rijden de nieuwe sportwagens eeuwige rondjes door de binnenstad
[
Voor 0% gewijzigd door
FiedelDiedel op 16-07-2020 10:08
. Reden: Quote tags verkeerd geplaatst ]