Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

NAS voor bedrifjsmatige media-opslag (naast Google Drive)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Diamundo
  • Registratie: augustus 2014
  • Niet online
Ik zoek een?
Doos waar ik een stroomkabel en # harde schijven van # TB in kan steken. Deze doos staat in het kantoor (ruim begrip: in het bedrijfspand, wellicht niet in het kantoor zelf maar in een andere ruimte waar minder overlast van is - een serverkast hebben we niet echt omdat dit de eerste server is) en binnen het pand moet men hier media (foto's en video's - documenten worden in Google Drive opgeslagen) kunnen bereiken.
Echter, ik heb (nog) niet voldoende kennis over alles wat bij een NAS komt kijken, om een nuttig eerste product als voorstel te kiezen.

Wat is je budget?
Budget voor de hele doos plus schijven is rond de €500 (mag iets hoger uitvallen a €600-€650, maar liever niet). Prijs voor het platform van de offsite backup is NIET inbegrepen - dit is puur voor de aanschaf van de hardware.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wat ik natuurlijk veel lees is Synology en/of QNAP. Maar geen voorkeur. Overigens wél voorkeur voor een kant-en-klare doos over zelfbouw omdat ik daar niet de tijd en kennis voor heb om dat te onderzoeken én support voor te leveren.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Nu komt het grote verhaal. Dit topic is een soort vervolg van DIT TOPIC en daarmee een broertje van DIT TOPIC waar ik de PC samen heb gesteld die ernaast komt te staan.
Voor het bedrijf waar ik werk (6-10 werknemers op kantoor) zijn we bezig met een digitale schoonmaak. Eén onderdeel hiervan is de herstructurering van de data-opslag. We gebruiken een Google Suite, specifiek het Basis abonnement waarbij iedere gebruiker 30 GB aan Google Drive-opslag toebedeeld krijgt.
De gemakkelijkste manier zou zijn om een duurder Google Drive te kiezen waarbij iedereen ongelimiteerde opslag krijgt, echter betekent dit een verdubbeling van de jaarlijkse huurprijs van zo'n €800 - niet grappig.

Het gros van de bestanden waar we mee werken, de documenten, (komen te) staan in de huidige Google Drive. Via toegangsrechten kunnen we daar mooi mee uit de voeten om iedereen wel en geen toegang te geven tot de verschillende submappen die nodig zijn. Echter, om ook alle foto's en video's e.d. daar op te zetten is zonde van de opslagruimte, daar deze bestanden relatief veel ruimte innemen en relatief weinig gebruikt worden. Voor deze bestanden zoeken we dus een andere optie.

De goedkoopste optie lijkt mij dan een NAS (kant-en-klaar) met een aantal schijven erin, waar we alle media op kunnen zetten. Gezien NAS en evt. RAID geen backup zijn, moeten we wel een backup hebben - voor Google Drive is dat simpelweg Google Drive, die redt zichzelf - en daar zijn legio platformen voor. Naar deze platformen heb ik nog niet gekeken, maar behalve prijs lijkt me dit niet heel belangrijk. Bijvoorbeeld: Backblaze, Crashplan. Dit zal vooral een rekensommetje zijn voor €/TB/jaar.

Enkele vragen die ik heb:
  • Wat is bijvoorbeeld het verschil binnen Synology tussen de modellen DS###, DS###+, DS###j en DS###play ? Volgens NAScompares.com zou ik uitkunnen met een J-, Play- of standaard serie?
  • Welke invloed heeft RAM en hoeveel is als minimum aan te raden?
  • Zit er verschil in geluidsproductie tussen bepaalde modellen? Zijn ze altijd stil, of altijd luid? In principe komt deze doos in de werkruimte en moet een normaal gesprek mogelijk zijn, dus zeg max ~45-50 dB (een bibliotheek schijnt qua geluid rond de 45 dB te zijn).
  • Is het beter/handiger/goedkoper/... om een lege NAS en schijven apart te kopen, of een NAS met schijven al erin?
  • Kan ik de NAS als netwerkschijf instellen (binnen het pand, wifi en kabel), en dan toegangsrechten uitdelen voor de mappen via de NAS zodat een gebruiker alleen de bestanden ziet waar hij/zij bij mag; moet dat via de pc/laptops zelf; of is dit niet haalbaar (en alleen via de "app(licatie)" van de NAS, waarbij een kopie van de data op het device zelf komt te staan)?
    Het liefst werkt de netwerkschijf zo dat (voorbeeldje) een gebruiker die de laptop helemaal vol heeft, het gros van zijn Downloads-map achteloos kan verplaatsen naar de NAS en ongestoord door kan werken, met een stuk vrijgekomen ruimte. (Dit zou bijv. mogelijk maken om de laptopschijf te vervangen door een SSD voor snelheidswinst. Het opruimen van de data zou ook ruimte kunnen creëeren, maar daar heeft de gebruiker geen tijd voor :P)
  • Gegeven dat de NAS en de PC beide bekabeld zijn aangesloten op hetzelfde netwerk (in één pand) en de PC kan de NAS als netwerkschijf bereiken, is het handig als we video's gaan bewerken rechtstreeks vanaf de NAS; is het beter om dit op de SSD van de PC te doen; of is de beste optie om een secundaire HDD in de PC te zetten en dáár de kopie op te plaatsen waar ik mee bewerk?
Lijstje van eisen:
  • Minimaal 2 of 4 bays (meer zal duur worden in aanschaf van doos en schijven). Hot-swap is niet nodig.
  • Qua grootte: ~4TB bruikbaar is denk ik toch wel het gewenste minimum. Ik heb nu enkele backups van losse harde schijven die gezamelijk al de 1TB aan tikken.
  • RAID: wel iets met redundancy, dus géén RAID-0. i.g.v. 2 schijven: raid-1, i.g.v. 4 schijven raid-5 of 6 (of 10)?
  • Mogelijkheid om de NAS als netwerk-schijf in te zetten om deze binnen het lokale netwerk te bereiken
  • Mogelijkheid om geautomatiseerd, nachtelijks/periodiek, een incrementele versleutelde backup, versleuteld te versturen naar (nader te bedenken) Offsite Platform.
  • Mogelijkheid om op afstand (i.e. buiten het lokale netwerk) de NAS te bereiken voor beheertaken (ik ben één dag per week op locatie, en zes dagen per week bereikbaar voor hoge prioriteit support, dus er dan bij kunnen is wel handig).
Lijstje van wensen
  • Mogelijkheid om foto's en video's te editen vanaf de NAS. Indien niet mogelijk, kan dit ook door de nodige bestanden naar de PC te kopiëren, en na de export weer te verwijderen, maar dat zijn extra stappen en liever niet.
  • Mogelijkheid om de bestanden te benaderen buiten het lokale netwerk (mag via een applicatie/app). Indien ik hiervoor met de router moet knoeien (port forwarding), is dat vast mogelijk.
  • Mogelijkheid om video's lokaal af te spelen op chromecast of een TV via HDMI kabel (laatste alleen indien de doos en TV dichtbij genoeg staan om dit mogelijk te maken)

Ik denk na over de woorden van het leven.

Alle reacties

• cellkuh
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 11-06 20:41
Volg

• Yodocus
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 10-06 13:04
Je gaat nu wel je data over twee totaal uiteenlopende platformen verspreiden: een kant-en-klare clouddienst en een zelf aangeschafte, ingerichte en onderhouden oplossing. Dat betekent een onderscheid in het gebruiken en benaderen van je data maar ook in het beheer. Dat heeft gevolgen voor jou en de medewerkers in het dagelijks werk. Want waar trek je de grens? Wanneer staat het in Google en wanneer op je NAS? Om welke reden, geld of snelheid? En hoe leg je dat uit? Dat worden ook twee instructies en twee werkwijzen, waarvan men een de voorkeur geeft. Want diverse eisen die je aan de NAS stelt zijn in Google al voorzien.
Let wel, ik vind de ene oplossing niet beter dan de ander (ik zou persoonlijk voor Office 365 gaan) maar ik vat de scheiding niet zo.
Goed dat je nadenkt over back-up maar denk ook aan versiebeheer en je restoreplan. Hoe lang accepteer je dat je niet bij je data kan?

Ik weet een grap over UDP maar het kan dat hij niet overkomt.

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 19:40
Technisch inhoudelijk:
Diamundo schreef op maandag 13 juli 2020 @ 13:42:
Enkele vragen die ik heb:
[list]
Wat is bijvoorbeeld het verschil binnen Synology tussen de modellen DS###, DS###+, DS###j en DS###play ? Volgens NAScompares.com zou ik uitkunnen met een J-, Play- of standaard serie?
Voor 6-10 personen zou ik zeker geen -j kopen. Zeker als je de Drive software wilt gaan gebruiken en versleutelde backups.
• Welke invloed heeft RAM en hoeveel is als minimum aan te raden?
Dat hangt af van de applicaties die je wilt draaien en hoeveel mensen tegelijk toegang nodig hebben.
• Zit er verschil in geluidsproductie tussen bepaalde modellen?
Meer schijven is meer geluid. Het meeste geluid is geratel.
Maar... servers dienen in een afgesloten ruimte met beperkte toegang. Als iemand hem jat hebben ze alles.
• Kan ik de NAS als netwerkschijf instellen [...]
Ja, dat is nogal een basisvraag. Weet je zeker dat je niet gewoon een beheerde server wilt kopen bij een IT dienstverlener?
• Gegeven dat de NAS en de PC beide bekabeld zijn aangesloten op hetzelfde netwerk (in één pand) en de PC kan de NAS als netwerkschijf bereiken, is het handig als we video's gaan bewerken rechtstreeks vanaf de NAS; is het beter om dit op de SSD van de PC te doen; of is de beste optie om een secundaire HDD in de PC te zetten en dáár de kopie op te plaatsen waar ik mee bewerk?
Waarschijnlijk is dit net te langzaam in het budget waar je nu zoekt.

Als je toch zelf aan de slag gaat dan is een Synology imho een enigszins veilige optie.
Een 4-bay uitrusten met 2x4TB zodat je later kan vergroten en voor 6-10 personen. Of een 2-bay (eg DS220+), maakt niet zoveel in prijs, nadeel is dat je niet kan vergroten.
Vergeet ook niet je abbonement bij Synology C2 of Amazon S3 of HiDrive, plus je stapeltje offline backup disks.
Geschatte minimale kosten zo'n 2000 euro per 3 jaar. (dat is wel realistische verwachting toch?)
#CategoryProductPrijsSubtotaal
2Interne harde schijvenSeagate IronWolf, 4TB€ 110,90€ 221,80
2Externe harde schijvenSeagate Expansion Desktop (v2) 4TB Zwart€ 90,77€ 181,54
1NetwerkopslagSynology DS420+€ 507,70€ 507,70
3Cloud BackupSynology C2 4TB€ 279,96 € 839,88
Totaal€ 1750,92

Er zullen nog wel wat replies komen die meer bedrijfsinhoudelijk reageren, let hier goed op.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou geen Google Drive meer nemen maar alles onderbrengen bij een Synology via hun Drive applicatie. Je gaat er geen software opdraaien dus de pricewatch: Synology DiskStation DS418 is een prima keuze.
Wat is bijvoorbeeld het verschil binnen Synology tussen de modellen DS###, DS###+, DS###j en DS###play ? Volgens NAScompares.com zou ik uitkunnen met een J-, Play- of standaard serie?
De J is een instapversie, de play is een versie gericht op media transcoding via Plex en de + is een snellere versie vaak voorzien van een x86 processor voor virtualisatie. In jouw geval zou ik enkel de J versie vermijden.
Welke invloed heeft RAM en hoeveel is als minimum aan te raden?
Maakt in jouw geval niks uit.
Zit er verschil in geluidsproductie tussen bepaalde modellen? Zijn ze altijd stil, of altijd luid? In principe komt deze doos in de werkruimte en moet een normaal gesprek mogelijk zijn, dus zeg max ~45-50 dB (een bibliotheek schijnt qua geluid rond de 45 dB te zijn).
Er zit verschil in maar elke versie kan rustig in een kantoor staan aangezien ze echt minimaal geluid maken. De gemiddelde desktop maakt meer lawaai.
Is het beter/handiger/goedkoper/... om een lege NAS en schijven apart te kopen, of een NAS met schijven al erin?
Maakt niets uit. Zorg alleen dat je een winkel uit kiest die een goede aftersales heeft.
Kan ik de NAS als netwerkschijf instellen (binnen het pand, wifi en kabel), en dan toegangsrechten uitdelen voor de mappen via de NAS zodat een gebruiker alleen de bestanden ziet waar hij/zij bij mag; moet dat via de pc/laptops zelf; of is dit niet haalbaar (en alleen via de "app(licatie)" van de NAS, waarbij een kopie van de data op het device zelf komt te staan)?
Kan via een webinterface. Je kan ook mappen synchroniseren met gebruikers op hun eigen computer op basis van hun rechten.
Het liefst werkt de netwerkschijf zo dat (voorbeeldje) een gebruiker die de laptop helemaal vol heeft, het gros van zijn Downloads-map achteloos kan verplaatsen naar de NAS en ongestoord door kan werken, met een stuk vrijgekomen ruimte. (Dit zou bijv. mogelijk maken om de laptopschijf te vervangen door een SSD voor snelheidswinst. Het opruimen van de data zou ook ruimte kunnen creëeren, maar daar heeft de gebruiker geen tijd voor :P)
Dat kan, maar is vaak niet wenselijk omdat je enorm veel crap op je NAS op gaat slaan die nooit meer uitgezocht gaat worden.
Gegeven dat de NAS en de PC beide bekabeld zijn aangesloten op hetzelfde netwerk (in één pand) en de PC kan de NAS als netwerkschijf bereiken, is het handig als we video's gaan bewerken rechtstreeks vanaf de NAS; is het beter om dit op de SSD van de PC te doen; of is de beste optie om een secundaire HDD in de PC te zetten en dáár de kopie op te plaatsen waar ik mee bewerk?
In jouw situatie ben je beperkt tot gigabit snelheden. Dat betekent maximaal 100MB/s lezen en schrijven, dat kan te traag zijn voor grote videobestanden.
Mogelijkheid om de bestanden te benaderen buiten het lokale netwerk (mag via een applicatie/app). Indien ik hiervoor met de router moet knoeien (port forwarding), is dat vast mogelijk.
Synology heeft hier een mooie webinterface voor, werkt zelfs zonder forwarding.
Mogelijkheid om video's lokaal af te spelen op chromecast of een TV via HDMI kabel (laatste alleen indien de doos en TV dichtbij genoeg staan om dit mogelijk te maken)
Moet je eigenlijk niet willen, koop daar een los apparaat voor.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• 1Kb
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 21:06
Wat ik een beetje mis in je verhaal is de verwachte workflow (wat wordt waar bewerkt en wat is de verwachting al dan niet gemanaged, qua performance)
Real time van nas, einde van de dag synchroniseren etc.
Daarnaast is je budget dicterend voor je workflow. Lees: 6 mensen video bewerken vanaf de nas gaat niet werken.
Ook heeft de nas mogelijkheden (applicaties) die nieuwe mogelijkheden geven binnen het bedrijf. Door het budget zijn deze applicaties beperkt bruikbaar (de nas heeft onvoldoende cpu of geheugen afhankelijk welke applicaties gewenst zijn. Met andere woorden, overleg goed dat de geboden opties voor dit budget zeer beperkt zijn.
Wat verder ook werd aangehaald, wat zijn de backup mogelijkheden? Als deze binnen dit budget moeten worden opgenomen is het best een uitdaging.
Hoe zit het trouwens met het verwachte dataverbruik? Hoeveel groeit de hoeveelheid data per week? En hou rekening dat mensen met meer vrijheid ook meer verbruiken en minder schoon/efficient werken.

Maar om kort een antwoord te geven, ik zou voor een budget versie van synology of qnap gaan 2 bay en daar 2x4tb in raid 1 inzetten. De rest van het budget gebruiken voor 2 externe schijven als extra medium. Mijn verwachting is dat de organisatie teveel moeite gaat hebben met de discipline en dus aan gaat rotzooien. Met deze oplossing heb je een opstap voor de volgende aanbesteding indien nodig.
Qua geluid valt het wel mee overigens. Zeker in een andere ruimte.

Qua snelheid, hou rekening met 40-50mb als groot bestand en 1mb met kleine bestanden. Zeker als meerdere mensen tegelijk lezen schrijven.
Verder ga je vragen krijgen over thuis beschikbaar hebben misschien vpn en misschien wat andere functies die standaard verkrijgbaar zijn.
Maar goed, ik hoop dat je een keuze kunt maken.

• Diamundo
  • Registratie: augustus 2014
  • Niet online
Een tijdje geleden dat ik hier gereageerd heb... Druk druk druk! Excuses, en bedankt voor de waardevolle reacties! Ik merk ook dat er veel informatie tussen de regels door niet opgeschreven is door mij, hieronder probeer ik zoveel mogelijk aan te vullen en te reageren.

Om van tevoren even toe te lichten: de suggestie dat alle collega's gaan videobewerken vanaf de NAS klopt niet, dit is slechts 1 persoon vanaf de vers gebouwde PC (en-slash-of 1 andere persoon vanaf een Macbook), de andere collega's zijn simpelweg gebruikers van de dataopslag-mogelijkheid maar geen grootgebruikers of powerusers.
Yodocus schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:50:
Je gaat nu wel je data over twee totaal uiteenlopende platformen verspreiden: een kant-en-klare clouddienst en een zelf aangeschafte, ingerichte en onderhouden oplossing. Dat betekent een onderscheid in het gebruiken en benaderen van je data maar ook in het beheer. Dat heeft gevolgen voor jou en de medewerkers in het dagelijks werk. Want waar trek je de grens? Wanneer staat het in Google en wanneer op je NAS? Om welke reden, geld of snelheid? En hoe leg je dat uit? Dat worden ook twee instructies en twee werkwijzen, waarvan men een de voorkeur geeft. Want diverse eisen die je aan de NAS stelt zijn in Google al voorzien.
Let wel, ik vind de ene oplossing niet beter dan de ander (ik zou persoonlijk voor Office 365 gaan) maar ik vat de scheiding niet zo.
Goed dat je nadenkt over back-up maar denk ook aan versiebeheer en je restoreplan. Hoe lang accepteer je dat je niet bij je data kan?
De grens ligt bij: alles komt in de Drive, in een bepaalde (erg uitgebreide/strakke) mappenstructuur. Ténzij het gaat om foto's en video's (d.w.z. media), dan komen die in een gelijksoortige mappenstructuur op de NAS.
De reden is geld: de Google Suite is onze hoofdomgeving. Hier hebben we alle e-mails, agenda's en bestanden via toegangsrechten geregeld. De reden dat we een NAS erbij willen is voor massa-opslag en ruimte creëren. Ik heb bijv. door een cursus van 10 filmpjes, al 12 GB in beslag wat op een Drive van 30 GB toch wel impact heeft, maar op een NAS van 8 TB absoluut niet.

Hoelang kunnen we niet bij de data: om deze reden hebben we dus alle mission critical data in de Drive/Google omgeving. Alles wat op de NAS staat is tweederangs data en heel sneu als dat een week of twee eruit ligt. Met externe harde schijven kunnen we een toevoer tijdelijk opvangen, en in die tijd kan een cloud backup gerestored worden naar evt. een nieuwe set interne schijven (mocht daar wat kapot gegaan zijn).
  • Voor 6-10 personen zou ik zeker geen -j kopen. Zeker als je de Drive software wilt gaan gebruiken en versleutelde backups.
  • De J is een instapversie, de play is een versie gericht op media transcoding via Plex en de + is een snellere versie vaak voorzien van een x86 processor voor virtualisatie. In jouw geval zou ik enkel de J versie vermijden.
> OK, dus de -J niet.

Welke invloed heeft RAM en hoeveel is als minimum aan te raden?
  • Dat hangt af van de applicaties die je wilt draaien en hoeveel mensen tegelijk toegang nodig hebben.
  • Maakt in jouw geval niks uit.
> OK, niet teveel zorgen over maken.

Zit er verschil in geluidsproductie tussen bepaalde modellen? [..]
  • Meer schijven is meer geluid. Het meeste geluid is geratel. Maar... servers dienen in een afgesloten ruimte met beperkte toegang. Als iemand hem jat hebben ze alles.
  • Er zit verschil in maar elke versie kan rustig in een kantoor staan aangezien ze echt minimaal geluid maken. De gemiddelde desktop maakt meer lawaai.
> OK. Geratel, de schijven zijn de grootste herriemaker. Toevallig had ik laatst met een collega (ander bedrijf) een gesprek over NAS'en en de spindown-optie van harde schijven. Mocht het nodig zijn, dan kunnen we dat eventueel ook pogen.
> Wat diefstal bevat, het bedrijf is een sportschool (met woonruimte), specifiek vechtsporten. Gekke henkie die hier 's nachts gaat willen inbreken naast een handjevol zwarte banders :+. Dus ik schat het risico dat de NAS gejat wordt, niet heel groot in. Wel een valide punt om mee te nemen, overigens, dat wel.

Is het beter/handiger/goedkoper/... om een lege NAS en schijven apart te kopen, of een NAS met schijven al erin?
  • Maakt niets uit. Zorg alleen dat je een winkel uit kiest die een goede aftersales heeft.
> Die snap ik niet helemaal, waar heb ik aftersales voor nodig? Als iets DOA is?

Kan ik de NAS als netwerkschijf instellen [...]
  • Ja, dat is nogal een basisvraag. Weet je zeker dat je niet gewoon een beheerde server wilt kopen bij een IT dienstverlener?
  • Kan via een webinterface. Je kan ook mappen synchroniseren met gebruikers op hun eigen computer op basis van hun rechten.
> Server kopen huren kost maandelijks een smak geld en naar gelang we langer huren is kopen op een gegeven moment goedkoper uit.

Gegeven dat de NAS en de PC beide bekabeld zijn aangesloten op hetzelfde netwerk (in één pand) en de PC kan de NAS als netwerkschijf bereiken, is het handig als we video's gaan bewerken rechtstreeks vanaf de NAS; is het beter om dit op de SSD van de PC te doen; of is de beste optie om een secundaire HDD in de PC te zetten en dáár de kopie op te plaatsen waar ik mee bewerk?
  • Waarschijnlijk is dit net te langzaam in het budget waar je nu zoekt.
  • In jouw situatie ben je beperkt tot gigabit snelheden. Dat betekent maximaal 100MB/s lezen en schrijven, dat kan te traag zijn voor grote videobestanden.
> Hmm oke, dus via het netwerk gaan videobewerken is niet te doen. Dan wordt het een kopie van de grote bestanden op de PC zetten en daarmee werken. Voor nu kan dat denk ik wel op de SSD (1TB, groot zat).

Mogelijkheid om de bestanden te benaderen buiten het lokale netwerk (mag via een applicatie/app). Indien ik hiervoor met de router moet knoeien (port forwarding), is dat vast mogelijk.
  • Synology heeft hier een mooie webinterface voor, werkt zelfs zonder forwarding.
> Had ik iets over gelezen. Ga ik even kijken of dat wat is.

Mogelijkheid om video's lokaal af te spelen op chromecast of een TV via HDMI kabel (laatste alleen indien de doos en TV dichtbij genoeg staan om dit mogelijk te maken)
  • Moet je eigenlijk niet willen, koop daar een los apparaat voor.
> Zit ook wel weer wat in. Daar hebben we nog wel een verdwaalde tablet voor die via een Chromecast dit kan doen.
jeroen3 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:51:
Als je toch zelf aan de slag gaat dan is een Synology imho een enigszins veilige optie.
Een 4-bay uitrusten met 2x4TB zodat je later kan vergroten en voor 6-10 personen. Of een 2-bay (eg DS220+), maakt niet zoveel in prijs, nadeel is dat je niet kan vergroten.
Vergeet ook niet je abbonement bij Synology C2 of Amazon S3 of HiDrive, plus je stapeltje offline backup disks.
Offline backup disks is een goede extra optie. Tegenover offsite backups is dit een vaste prijs i.p.v. een maandelijkse huurprijs, of naast elkaar is het een extra beveiliging.
Vanwaar zo'n dure cloud-opslag? 4 TB à € 279.96 per jaar of op hun website € 27.96 per maand (~ €7 p/m p/TB) bevat wel veel features maar volgens mij is een BackBlaze met bijv. €5 p/m p/TB een stukje goedkoper. Overigens terecht: dit soort bedragen tellen wel hard op, dus goed om daar nog eens kritisch over na te denken.
1Kb schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:23:
Wat ik een beetje mis in je verhaal is de verwachte workflow (wat wordt waar bewerkt en wat is de verwachting al dan niet gemanaged, qua performance)
Real time van nas, einde van de dag synchroniseren etc.
Daarnaast is je budget dicterend voor je workflow. Lees: 6 mensen video bewerken vanaf de nas gaat niet werken.
Ook heeft de nas mogelijkheden (applicaties) die nieuwe mogelijkheden geven binnen het bedrijf. Door het budget zijn deze applicaties beperkt bruikbaar (de nas heeft onvoldoende cpu of geheugen afhankelijk welke applicaties gewenst zijn. Met andere woorden, overleg goed dat de geboden opties voor dit budget zeer beperkt zijn.
Wat verder ook werd aangehaald, wat zijn de backup mogelijkheden? Als deze binnen dit budget moeten worden opgenomen is het best een uitdaging.
Hoe zit het trouwens met het verwachte dataverbruik? Hoeveel groeit de hoeveelheid data per week? En hou rekening dat mensen met meer vrijheid ook meer verbruiken en minder schoon/efficient werken.

Maar om kort een antwoord te geven, ik zou voor een budget versie van synology of qnap gaan 2 bay en daar 2x4tb in raid 1 inzetten. De rest van het budget gebruiken voor 2 externe schijven als extra medium. Mijn verwachting is dat de organisatie teveel moeite gaat hebben met de discipline en dus aan gaat rotzooien. Met deze oplossing heb je een opstap voor de volgende aanbesteding indien nodig. Qua geluid valt het wel mee overigens. Zeker in een andere ruimte.

Qua snelheid, hou rekening met 40-50mb als groot bestand en 1mb met kleine bestanden. Zeker als meerdere mensen tegelijk lezen schrijven. Verder ga je vragen krijgen over thuis beschikbaar hebben misschien vpn en misschien wat andere functies die standaard verkrijgbaar zijn. Maar goed, ik hoop dat je een keuze kunt maken.
Ook een hele goede reactie.
- Verwachte workflow: na (of tijdens) een evenement wordt de gegenereerde media op de NAS gezet. Wat mij betreft wordt dagelijks dit gebackupt naar een offsite platform - vaker is denk ik niet nodig. Voor videobewerken heb ik nog geen flauw idee hoe dit zal gaan. Overigens ter verduidelijking: er zal slechts 1 (of misschien 2) collega gaan videobewerken - niet alle collega's zoals ik te onduidelijk aangaf. De overige gebruikers zijn slechts gebruikers van de backup/opslagmogelijkheid.
- Welke applicaties komen er nu bij? Ik vraag dit omdat we namelijk ook over een volledige Google omgeving beschikken...
- Backup mogelijkheden: een maandelijks abonnement a la BackBlaze reken ik niet tot de aanschafprijs. Een eventuele extra externe HDD voor cold storage wel.
- Dataverbruik: geen flauw idee. Ik denk dat we tegen 1 tot 1.5 TB initieel zullen zitten, en enkele keren per jaar zullen er eens wat foto's en videos gemaakt worden tijdens evenementen. Groei van data van de gebruikers zelf schat ik niet heel groot in. Mijn eerste opzet was om minstens 4TB bruikbaar te doen, om een ruime buffer over te houden.
- Discipline: dit hadden we zelf ook al voorzien, en is wel inderdaad iets wat we in de gaten willen houden. Hier gaan we nog even over brainstormen of we hier iets mee willen en kunnen.
- Beschikbaarheid thuis / VPN: Ik als enige technische persoon verwacht geen vragen over VPN. Beschikbaarheid thuis zou best kunnen, dus dat is wel iets wat ik al in de smiezen had.

[Voor 197% gewijzigd door Diamundo op 31-07-2020 16:52. Reden: te vroeg verstuurd.]

Ik denk na over de woorden van het leven.

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 19:40
Backblaze of C2, moet je zelf kiezen. Toen ik ervoor in de markt was adverteerde Synology met C2 in Europa, en backlaze was dat niet. (Inmiddels C2 ook niet meer)

Die cloud backup is voor file history en makkelijke restore op een nieuwe NAS bij hardware falen. Je externe schijf is voor disaster. Bij een cryptolocker bjivoorbeeld.

Als hem hem toch op kantoor zet, hij heeft een Kensington lock opening, dus dat is +5 seconden meeneemtijd.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True