Ik zoek een?
Doos waar ik een stroomkabel en # harde schijven van # TB in kan steken. Deze doos staat in het kantoor (ruim begrip: in het bedrijfspand, wellicht niet in het kantoor zelf maar in een andere ruimte waar minder overlast van is - een serverkast hebben we niet echt omdat dit de eerste server is) en binnen het pand moet men hier media (foto's en video's - documenten worden in Google Drive opgeslagen) kunnen bereiken.
Echter, ik heb (nog) niet voldoende kennis over alles wat bij een NAS komt kijken, om een nuttig eerste product als voorstel te kiezen.
Wat is je budget?
Budget voor de hele doos plus schijven is rond de €500 (mag iets hoger uitvallen a €600-€650, maar liever niet). Prijs voor het platform van de offsite backup is NIET inbegrepen - dit is puur voor de aanschaf van de hardware.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wat ik natuurlijk veel lees is Synology en/of QNAP. Maar geen voorkeur. Overigens wél voorkeur voor een kant-en-klare doos over zelfbouw omdat ik daar niet de tijd en kennis voor heb om dat te onderzoeken én support voor te leveren.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Nu komt het grote verhaal. Dit topic is een soort vervolg van DIT TOPIC en daarmee een broertje van DIT TOPIC waar ik de PC samen heb gesteld die ernaast komt te staan.
Voor het bedrijf waar ik werk (6-10 werknemers op kantoor) zijn we bezig met een digitale schoonmaak. Eén onderdeel hiervan is de herstructurering van de data-opslag. We gebruiken een Google Suite, specifiek het Basis abonnement waarbij iedere gebruiker 30 GB aan Google Drive-opslag toebedeeld krijgt.
De gemakkelijkste manier zou zijn om een duurder Google Drive te kiezen waarbij iedereen ongelimiteerde opslag krijgt, echter betekent dit een verdubbeling van de jaarlijkse huurprijs van zo'n €800 - niet grappig.
Het gros van de bestanden waar we mee werken, de documenten, (komen te) staan in de huidige Google Drive. Via toegangsrechten kunnen we daar mooi mee uit de voeten om iedereen wel en geen toegang te geven tot de verschillende submappen die nodig zijn. Echter, om ook alle foto's en video's e.d. daar op te zetten is zonde van de opslagruimte, daar deze bestanden relatief veel ruimte innemen en relatief weinig gebruikt worden. Voor deze bestanden zoeken we dus een andere optie.
De goedkoopste optie lijkt mij dan een NAS (kant-en-klaar) met een aantal schijven erin, waar we alle media op kunnen zetten. Gezien NAS en evt. RAID geen backup zijn, moeten we wel een backup hebben - voor Google Drive is dat simpelweg Google Drive, die redt zichzelf - en daar zijn legio platformen voor. Naar deze platformen heb ik nog niet gekeken, maar behalve prijs lijkt me dit niet heel belangrijk. Bijvoorbeeld: Backblaze, Crashplan. Dit zal vooral een rekensommetje zijn voor €/TB/jaar.
Enkele vragen die ik heb:
Doos waar ik een stroomkabel en # harde schijven van # TB in kan steken. Deze doos staat in het kantoor (ruim begrip: in het bedrijfspand, wellicht niet in het kantoor zelf maar in een andere ruimte waar minder overlast van is - een serverkast hebben we niet echt omdat dit de eerste server is) en binnen het pand moet men hier media (foto's en video's - documenten worden in Google Drive opgeslagen) kunnen bereiken.
Echter, ik heb (nog) niet voldoende kennis over alles wat bij een NAS komt kijken, om een nuttig eerste product als voorstel te kiezen.
Wat is je budget?
Budget voor de hele doos plus schijven is rond de €500 (mag iets hoger uitvallen a €600-€650, maar liever niet). Prijs voor het platform van de offsite backup is NIET inbegrepen - dit is puur voor de aanschaf van de hardware.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wat ik natuurlijk veel lees is Synology en/of QNAP. Maar geen voorkeur. Overigens wél voorkeur voor een kant-en-klare doos over zelfbouw omdat ik daar niet de tijd en kennis voor heb om dat te onderzoeken én support voor te leveren.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Nu komt het grote verhaal. Dit topic is een soort vervolg van DIT TOPIC en daarmee een broertje van DIT TOPIC waar ik de PC samen heb gesteld die ernaast komt te staan.
Voor het bedrijf waar ik werk (6-10 werknemers op kantoor) zijn we bezig met een digitale schoonmaak. Eén onderdeel hiervan is de herstructurering van de data-opslag. We gebruiken een Google Suite, specifiek het Basis abonnement waarbij iedere gebruiker 30 GB aan Google Drive-opslag toebedeeld krijgt.
De gemakkelijkste manier zou zijn om een duurder Google Drive te kiezen waarbij iedereen ongelimiteerde opslag krijgt, echter betekent dit een verdubbeling van de jaarlijkse huurprijs van zo'n €800 - niet grappig.
Het gros van de bestanden waar we mee werken, de documenten, (komen te) staan in de huidige Google Drive. Via toegangsrechten kunnen we daar mooi mee uit de voeten om iedereen wel en geen toegang te geven tot de verschillende submappen die nodig zijn. Echter, om ook alle foto's en video's e.d. daar op te zetten is zonde van de opslagruimte, daar deze bestanden relatief veel ruimte innemen en relatief weinig gebruikt worden. Voor deze bestanden zoeken we dus een andere optie.
De goedkoopste optie lijkt mij dan een NAS (kant-en-klaar) met een aantal schijven erin, waar we alle media op kunnen zetten. Gezien NAS en evt. RAID geen backup zijn, moeten we wel een backup hebben - voor Google Drive is dat simpelweg Google Drive, die redt zichzelf - en daar zijn legio platformen voor. Naar deze platformen heb ik nog niet gekeken, maar behalve prijs lijkt me dit niet heel belangrijk. Bijvoorbeeld: Backblaze, Crashplan. Dit zal vooral een rekensommetje zijn voor €/TB/jaar.
Enkele vragen die ik heb:
- Wat is bijvoorbeeld het verschil binnen Synology tussen de modellen DS###, DS###+, DS###j en DS###play ? Volgens NAScompares.com zou ik uitkunnen met een J-, Play- of standaard serie?
- Welke invloed heeft RAM en hoeveel is als minimum aan te raden?
- Zit er verschil in geluidsproductie tussen bepaalde modellen? Zijn ze altijd stil, of altijd luid? In principe komt deze doos in de werkruimte en moet een normaal gesprek mogelijk zijn, dus zeg max ~45-50 dB (een bibliotheek schijnt qua geluid rond de 45 dB te zijn).
- Is het beter/handiger/goedkoper/... om een lege NAS en schijven apart te kopen, of een NAS met schijven al erin?
- Kan ik de NAS als netwerkschijf instellen (binnen het pand, wifi en kabel), en dan toegangsrechten uitdelen voor de mappen via de NAS zodat een gebruiker alleen de bestanden ziet waar hij/zij bij mag; moet dat via de pc/laptops zelf; of is dit niet haalbaar (en alleen via de "app(licatie)" van de NAS, waarbij een kopie van de data op het device zelf komt te staan)?
Het liefst werkt de netwerkschijf zo dat (voorbeeldje) een gebruiker die de laptop helemaal vol heeft, het gros van zijn Downloads-map achteloos kan verplaatsen naar de NAS en ongestoord door kan werken, met een stuk vrijgekomen ruimte. (Dit zou bijv. mogelijk maken om de laptopschijf te vervangen door een SSD voor snelheidswinst. Het opruimen van de data zou ook ruimte kunnen creëeren, maar daar heeft de gebruiker geen tijd voor)
- Gegeven dat de NAS en de PC beide bekabeld zijn aangesloten op hetzelfde netwerk (in één pand) en de PC kan de NAS als netwerkschijf bereiken, is het handig als we video's gaan bewerken rechtstreeks vanaf de NAS; is het beter om dit op de SSD van de PC te doen; of is de beste optie om een secundaire HDD in de PC te zetten en dáár de kopie op te plaatsen waar ik mee bewerk?
- Minimaal 2 of 4 bays (meer zal duur worden in aanschaf van doos en schijven). Hot-swap is niet nodig.
- Qua grootte: ~4TB bruikbaar is denk ik toch wel het gewenste minimum. Ik heb nu enkele backups van losse harde schijven die gezamelijk al de 1TB aan tikken.
- RAID: wel iets met redundancy, dus géén RAID-0. i.g.v. 2 schijven: raid-1, i.g.v. 4 schijven raid-5 of 6 (of 10)?
- Mogelijkheid om de NAS als netwerk-schijf in te zetten om deze binnen het lokale netwerk te bereiken
- Mogelijkheid om geautomatiseerd, nachtelijks/periodiek, een incrementele versleutelde backup, versleuteld te versturen naar (nader te bedenken) Offsite Platform.
- Mogelijkheid om op afstand (i.e. buiten het lokale netwerk) de NAS te bereiken voor beheertaken (ik ben één dag per week op locatie, en zes dagen per week bereikbaar voor hoge prioriteit support, dus er dan bij kunnen is wel handig).
- Mogelijkheid om foto's en video's te editen vanaf de NAS. Indien niet mogelijk, kan dit ook door de nodige bestanden naar de PC te kopiëren, en na de export weer te verwijderen, maar dat zijn extra stappen en liever niet.
- Mogelijkheid om de bestanden te benaderen buiten het lokale netwerk (mag via een applicatie/app). Indien ik hiervoor met de router moet knoeien (port forwarding), is dat vast mogelijk.
- Mogelijkheid om video's lokaal af te spelen op chromecast of een TV via HDMI kabel (laatste alleen indien de doos en TV dichtbij genoeg staan om dit mogelijk te maken)
Ik denk na over de woorden van het leven.