Kantoor-werkplek onder € 1.000

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamundo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit is een semi-algemene werkplek op kantoor. De vorige beheerder had een iMac, ik ben er achter gekomen dat dit zijn privé eigendom was, en deze staat nu bij de beste man thuis. I.o.m. mijn manager hebben we besloten om een nieuwe desktop te bouwen die één dag in de week voor mij is, de rest van de week kan deze door ander personeel gebruikt worden. Het gaat in eerste instantie om een "Office"-computer die wellicht in de toekomst video's gaat bewerken en wellicht (direct) ingezet zal worden als NAS.

Mijn functie binnen het bedrijf is IT beheerder, ik beheer o.a. de Google Suite omgeving en de ledenomgeving. Zo nu en dan schrijf ik nog eens een stukje code; 90% van mijn taken kan ik binnen de browser (i.c.m. Google Docs) uitvoeren. Daarnaast mag ik vooral van alles uitpluizen en vervolgens een passend advies geven. Ik ben daarmee de enige IT'er, zo'n beetje alle technische vragen gaan naar mij toe.

De inzet als NAS is omdat ik van enkele collega's heb gehoord dat zij de harde schijf van hun laptop helemaal vol hebben, en mijn oplossing is om met een netwerkschijf (in deze computer) die opslagproblemen te verlichten. Hoe dit laatste werkt, weet ik nog niet - dat uitzoeken past precies in mijn functieomschrijving :)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een voorbeeld samengesteld wat rond de €1000 (computer, geen randapparatuur) kost. Ook heb ik een voorbeeld van ~€500 en van €1800 maar die zijn niet heel realistisch voor de aankoop die gaat komen. Wat het budget precies is, geen flauw idee. Hoe lager hoe beter, is wel de richting die de manager leuk vindt. Gezien we nu op €940 zitten, kan dit misschien wel €900 of zelfs €850 worden. Aan mij het advies om een goede afweging te maken van performance tegen kosten. Om deze reden laat ik de andere twee builds ook weg.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Niet iets heel speciaals. In theorie zou ik met een Raspberry Pi 4 starter kit van €100 uit kunnen, maar qua performance laat dat natuurlijk wel te wensen over.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
OS: Windows. Ik kan snel overweg met diverse OS'en, maar mijn niet-technische collega's wil ik dat beter maar niet aandoen.
Geluid: de computer staat in een werkruimte dus het mag enigszins geluid maken (t.o.v. een woonkamer). Echter als deze 24/7 aan staat is enige efficientie, zowel qua stroomverbruik als geluidsproductie, wel gewenst.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen.
Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Een sanity-check voor de samengestelde build, eventuele veranderingen omwille van kosten, efficientie, of prestaties.
  • Is de voeding goed of veel te hoog (en kan ik wellicht met bijv. 450W uit de voeten)?
  • Is de CPU overkill voor een gemiddelde kantoor-computer? Met het oog op de NAS-functie is efficientie wel gewenst. Als werkplek is performance natuurlijk ook nodig.
  • Is er wellicht een betere (goedkopere, met nog steeds voldoende performance) AMD-combinatie voor CPU en moederbord?
  • Heeft de videokaart gevolgen voor stroomverbruik als de pc (bijv. om 22u) alleen als NAS dienst doet? Kan ik deze eventueel uitzetten om stroom te verbruiken?
  • Is de RAM oke, of moet ik deze vervangen? Waarom zou ik toch wel voor 8 GB gaan ipv 16 GB?
  • Algemene opmerkingen?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-9400F Boxed€ 164,24€ 164,24
1MoederbordenAsus Prime B360M-A€ 77,77€ 77,77
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 259,-€ 259,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (256MB cache, 5400rpm), 4TB€ 91,55€ 91,55
1BehuizingenCooler Master Silencio 452€ 73,99€ 73,99
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,95€ 49,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 68,-€ 68,-
1Optische drivesLite-On IHAS124€ 15,13€ 15,13
1VoedingenCooler Master MWE Gold 650 Full Modular€ 84,90€ 84,90
1Solid state drivesKingston A400 2,5" 480GB€ 50,74€ 50,74
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 935,27

Ik denk na over de woorden van het leven.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-10 18:16
Als ik jouw wensen zo lees, dan zou ik er eerder voor kiezen om het in verschillende apparaten op te delen.

- een Qnap/Synology met 2x 2TB die voor het team als opslag dient. En is gebouwd om 24/7 aan te staan. Liefst dus met twee schijven, zodat je wat minder kans hebt op datacorruptie.

- een NUC met een i5 en 16GB ssd met 250GB heeft best wat performance en is volgens mij ook heel zuinig met energie. Draait fotobewerking á Photoshop prima op, videobewerking kun je vergeten.

Volgens mij gebruik je de apparaten dan ook waar ze voor ontworpen zijn. En dan valt de netwerkschijf niet weg als jij een reboot doet.

[ Voor 5% gewijzigd door jens17 op 22-05-2020 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Hold up,

Je beheert een Gsuite omgeving, maar de laptops zitten vol en je gaat nu met een netwerkschijf kloten? Wat is er gebeurt met OneDrive/ Google Drive/ etc?

Gezien jij de enige IT'er bent, zou ik het jezelf zo makkelijk mogelijk maken. Hoe minder jij zelf hoeft te beheren, hoe beter. En als het kantoorpand in de fik vliegt, dan staat het nog veilig offsite bij Microsoft of Google. Dan wil je niet afhankelijk zijn van één NAS in het pand...

*overigens is veel bestanden op je eigen laptop opslaan als medewerker sowieso een flinke no-no. Wordt de laptop gestolen -> bestanden weg.

[ Voor 13% gewijzigd door Jeroenneman op 22-05-2020 18:15 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-10 06:30

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Ik zou geen geld meer steken in een dood platform. Ga dan voor de i5 10600K.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:26
Hopeloos overkill dat lijstje.
1ProcessorsIntel Core i3-10100 Boxed€ 139,-€ 139,-
1MoederbordenGigabyte Z490M€ 139,50€ 139,50
1BehuizingenAntec P5€ 52,25€ 52,25
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 24,64€ 24,64
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 68,-€ 68,-
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 67,55€ 67,55
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 72,90€ 72,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 670,52

en
1ProcessorsAMD Ryzen 3 3300X Boxed€ 129,-€ 129,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 78,90€ 78,90
1VideokaartenMSI GeForce GT 1030 2GH LP OC€ 78,90€ 78,90
1BehuizingenAntec P5€ 52,25€ 52,25
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 24,64€ 24,64
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 89,38€ 89,38
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 67,55€ 67,55
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 72,90€ 72,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 700,20

zijn snel zat voor de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamundo
  • Niet online
jens17 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 18:09:
Als ik jouw wensen zo lees, dan zou ik er eerder voor kiezen om het in verschillende apparaten op te delen.

- een Qnap/Synology met 2x 2TB die voor het team als opslag dient. En is gebouwd om 24/7 aan te staan. Liefst dus met twee schijven, zodat je wat minder kans hebt op datacorruptie.

- een NUC met een i5 en 16GB ssd met 250GB heeft best wat performance en is volgens mij ook heel zuinig met energie. Draait fotobewerking á Photoshop prima op, videobewerking kun je vergeten.

Volgens mij gebruik je de apparaten dan ook waar ze voor ontworpen zijn. En dan valt de netwerkschijf niet weg als jij een reboot doet.
Een hele andere richting, inderdaad. Hier ga ik nog eens over nadenken. Ik denk dat deze richting inderdaad een veel beter passende optie is!

Ik zou dan een van deze kunnen kiezen:
pricewatch: Dell OptiPlex 3070-JX26T
pricewatch: Lenovo ThinkCentre M720 Tiny (10T700AHMH, Qwerty toetsenbord)

En een NAS:
pricewatch: Synology DiskStation DS218play 4TB
pricewatch: Synology DiskStation DS218 4TB
Jeroenneman schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 18:14:
Hold up,

Je beheert een Gsuite omgeving, maar de laptops zitten vol en je gaat nu met een netwerkschijf kloten? Wat is er gebeurt met OneDrive/ Google Drive/ etc?

Gezien jij de enige IT'er bent, zou ik het jezelf zo makkelijk mogelijk maken. Hoe minder jij zelf hoeft te beheren, hoe beter. En als het kantoorpand in de fik vliegt, dan staat het nog veilig offsite bij Microsoft of Google. Dan wil je niet afhankelijk zijn van één NAS in het pand...

*overigens is veel bestanden op je eigen laptop opslaan als medewerker sowieso een flinke no-no. Wordt de laptop gestolen -> bestanden weg.
Google Drive kost jaarlijks €20 om 100 GB bij te kopen voor één gebruiker of €30 voor 200 GB, wat bij lange na niet voldoende is. Een 4 TB-schijf kost dan éénmalig zo'n €90 of binnen een NAS zo'n €500, het is wel in één keer klaar. En ik denk dat de documenten het minst belangrijk zijn als het pand in de fik vliegt, gezien we de ledenadministratie e.d. al in de cloud hebben. Je hebt een kritische opmerking en heel terecht, alleen hier niet helemaal van toepassing.

Jouw opmerking over bestanden op de eigen laptop die gejat wordt is zeker ook waar. Echter deze laptops komen (vrijwel) niet het pand uit - het zijn eigenlijk wat veredelde desktops, dus maak ik me daar specifiek niet heel veel zorgen over. Om dit echter te voorkomen zijn we nu dus bezig om de situatie "recht" te zetten!
Techno Overlord schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 18:23:
Ik zou geen geld meer steken in een dood platform. Ga dan voor de i5 10600K.
Is de 9-serie al een dood platform? Wauw, ik zie nog 6-serie CPU's terugkomen in de PW waar mij niks mis mee lijkt...
Uszka schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 18:40:
Hopeloos overkill dat lijstje.
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 670,52

en
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 700,20

zijn snel zat voor de komende jaren.
Twee net wat andere builds. (Voor het overzicht de onderdelen zelf even weggeknipt.) Een stuk goedkoper, CPU's een stuk sneller, en de GPU is ook een flink stuk goedkoper. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Diamundo schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 20:00:
[...]

Een hele andere richting, inderdaad. Hier ga ik nog eens over nadenken. Ik denk dat deze richting inderdaad een veel beter passende optie is!

Ik zou dan een van deze kunnen kiezen:
pricewatch: Dell OptiPlex 3070-JX26T
pricewatch: Lenovo ThinkCentre M720 Tiny (10T700AHMH, Qwerty toetsenbord)

En een NAS:
pricewatch: Synology DiskStation DS218play 4TB
pricewatch: Synology DiskStation DS218 4TB

[...]

Google Drive kost jaarlijks €20 om 100 GB bij te kopen voor één gebruiker of €30 voor 200 GB, wat bij lange na niet voldoende is. Een 4 TB-schijf kost dan éénmalig zo'n €90 of binnen een NAS zo'n €500, het is wel in één keer klaar. En ik denk dat de documenten het minst belangrijk zijn als het pand in de fik vliegt, gezien we de ledenadministratie e.d. al in de cloud hebben. Je hebt een kritische opmerking en heel terecht, alleen hier niet helemaal van toepassing.

Jouw opmerking over bestanden op de eigen laptop die gejat wordt is zeker ook waar. Echter deze laptops komen (vrijwel) niet het pand uit - het zijn eigenlijk wat veredelde desktops, dus maak ik me daar specifiek niet heel veel zorgen over. Om dit echter te voorkomen zijn we nu dus bezig om de situatie "recht" te zetten!

[...]

Is de 9-serie al een dood platform? Wauw, ik zie nog 6-serie CPU's terugkomen in de PW waar mij niks mis mee lijkt...

[...]

Twee net wat andere builds. (Voor het overzicht de onderdelen zelf even weggeknipt.) Een stuk goedkoper, CPU's een stuk sneller, en de GPU is ook een flink stuk goedkoper. Bedankt!
Hebben we het hier echt over een bedrijf of een hobby stichting?

Voor een bedrijf koop je gewoon een licentie per gebruiker en krijg je gratis 1 TB/ onbeperkt opslagruimte per user.
Wat hebben jullie nu voor Gsuite licentie? Bij business krijg je namelijk al onbeperkt opslagcapaciteit, of bij minder dan 5 users, 1TB per gebruiker.

En aangezien de ledenadministratie wél in de cloud staat, waarom voedt je de gebruikers dan niet op om belangrijke documenten netjes in de cloud te zetten? Op je laptop/lokale schijf moet je geen grote bestanden willen hebben staan (bedrijfsmatig dan hè).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-10 18:16
Mijn inschatting was een hobby stichting cq klein bedrijf, vandaar mijn antwoord. Ook gezien het strakke budget op eenmalige kosten.

Indien de financiële mogelijkheid bestaat om de Nas te vervangen door cloudopslag, zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamundo
  • Niet online
Een tijdje geleden dat ik gereageerd heb. Ik zal even een paar zaken toelichten:

Het bedrijf is een sportschool en een heus bedrijf, dus valt niet helemaal onder hobbymatig maar ik begrijp wel waar dat idee vandaan komt. Er is dus zeker wel budget (geld klinkt net wat anders) voor de nodige zaken zoals de IT-inrichting; maar niet zoveel dat we ermee kunnen smijten. Goedkoop op de lange termijn is dus iets wat we wel in het zicht willen houden.
We hebben over dit onderwerp nogmaals overlegd en zijn tot de volgende conclusie gekomen:
  • De werkplek moet er komen. Budget komt uit op ongeveer €1000 (incl. randapparatuur). Aangezien we ook met media willen gaan werken, is een videokaart handig en komen we toch uit op zelfbouw.
  • De Google Drive die we nu hebben (GSuite Basic) blijven we gebruiken. We gaan hiervoor een mappenstructuur opzetten waar alle werknemers in kunnen werken. We gebruiken de Google Drive als voornaamste data-opslagpunt.
  • Voor grote bestanden, in eerste instantie Media zoals foto's en video's, gaan we een NAS aanschaffen. Deze ga ik vervolgens automatisch laten backuppen naar een nader te bepalen dienst.
De keuze voor een NAS over een groter Drive-account (GSuite Business, prijzen) is deels vanuit kosten (13 gebruikers x €5,20 p/m extra(!) = ~ €800 op jaarbasis) en deels vanuit gebruiksgemak: ik wil de NAS als netwerk-schijf instellen zodat men geen deel van de eigen schijf hoeft te gebruiken voor een lokale kopie van de Drive, maar rechtstreeks met de NAS kan praten. Aangezien het om grote bestanden gaat, is het niet reserveren van ruimte, en snelheid (lokaal vs. downloaden) toch wel gewenst. Ook biedt een NAS ons meer opties om onze collega's een stukje opslag voor privégebruik te bieden, indien gewenst.

Wat de desktop betreft, ga ik het tweede lijstje (incl. GPU) van @Uszka gebruiken als nieuwe uitgangspunt. Nogmaals bedankt!
Aangezien de randapparatuur er bij in komt, kan ik nog even puzzelen over een scherm e.d. Wellicht dat ik de HDD hiervan weglaat (voor nu) omdat we een NAS inzetten als opslag-locatie, en de SSD is voor korte termijn (totdat de NAS komt) toch groot zat.

Pagina: 1