Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

GPU (+ evt. CPU + MOBO) voor kantoor-build + videobewerking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Diamundo
  • Registratie: augustus 2014
  • Niet online
Ik zoek een?
Videokaart (en evt. een CPU + MOBO suggestie indien nodig geacht)

Wat is je budget?
~ € 300 - 400.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het systeem wordt als kantoor-werkplek ingezet waar algemene adminstratieve werkzaamheden op worden uitgevoerd, alsook programmeerwerk en in de toekomst videobewerking. Dit laatste is de voornaamste reden om het topic te openen. En naast goedkoop moet het systeem ook een aantal jaren meekunnen en bruikbaar blijven. Ter info: voor het volledige systeem (incl. randapparatuur) is het budget ~€1000.

Het topic is in zekere zin een opvolger van: DIT TOPIC. Op basis van twee voorstellen in een reactie ben ik door gaan puzzelen. De huidige stand van de puzzel is overigens te zien als wenslijst: KANTOOR BUILD (waarbij de HDD optioneel is en weggelaten kan worden, voor ~€90 extra ruimte).

Ik begon met onderstaande lijstjes (CPU + MOBO + RAM, bij 2e ook GPU) en startte met de AMD CPU maar kwam erachter dat deze HEEL slecht leverbaar is. Om niet veel te lang naar een vervanger te zoeken besloot ik het Intel-CPU lijstje te pakken. Echter met het oog op videobewerking lijkt me een GPU toch wel handig. Nu is de vraag, is de huidige GPU van nog geen €100 voldoende of is er een beter alternatief? Mocht er ook een beter idee zijn voor MOBO+CPU dan mag dat natuurlijk ook. Voor de volledigheid heb ik de RAM ook erbij gelaten.

De reden dat ik deze vraag stel, is dat ik weet dat een GPU erg aan te raden is bij grafisch intensieve workloads, maar ik weet niet precies op welke facetten ik kan/moet letten als we video's gaan bewerken, of op welke facetten/momenten in het videobewerkingsproces een CPU afdoende kan zijn.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-10100 Boxed€ 136,13€ 136,13
1MoederbordenGigabyte Z490M€ 133,90€ 133,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 64,90€ 64,90
Bekijk collectie Importeer productenTotaal€ 334,93
en
1ProcessorsAMD Ryzen 3 3300X Boxed€ 133,95slecht leverbaar
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 78,90€ 78,90
1VideokaartenMSI GeForce GT 1030 2GH LP OC€ 79,90€ 79,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 89,90€ 89,90
Bekijk collectie Importeer productenTotaal€ 382.65

[Voor 0% gewijzigd door Diamundo op 06-07-2020 16:53. Reden: budget bijgesteld.]

Ik denk na over de woorden van het leven.

Beste antwoord (via Diamundo op 11-07-2020 14:55)

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Nu online
9600K is niet interessant. I5-10400 kost minder en is sneller. En waarom een videokaart als er een igpu aanwezig is?

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yinko
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 04-06 22:23

Yinko

brb ben ff klagen lol

€300 - €400 is naar mijn mening best wel laag... Je kunt natuurlijk altijd voor deze prijs het een en ander bouwen, maar aangezien je later wilt videobewerken en programmeren, raad ik niet lager dan een i5 aan of misschien zelfs een i7... Maar dan zit je al over je algemene budget... Correct me if I'm wrong?!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Iv00w
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 06:32
Naar mijn weten wordt er bij video editing nog altijd gezegd, eerst een goeie CPU, dan een goeie GPU. Wanneer je GPU acceleration aanzet, offload je intensieve CPU taken naar de cores van de GPU. Bij high end kaarten, en GPUs die hiervoor speciaal bedoeld zijn, is dit een enorme performance boost.

Dus: nee, je hebt geen GPU nodig voor een video editing build, maar het kan je proces wel eens flink versnellen.

Met je budget wordt het wel een erg krappe machine voor al deze taken. Voor 300 euro zou ik niet graag een machine samenstellen voor iets meer dan tekstverwerken. Programmeren lijkt me al niet prettig, zeker niet wanneer je met zwaardere IDEs gaat werken. Videobewerken gaat denk ik echt een straf zijn op een machine als dit. Ja, je kunt later je GPU upgraden / een GPU toevoegen, maar je CPU gaat een enorme bottleneck zijn.

Mijn advies zou dan zijn om nu een budget tekstverwerker neer te zetten (zie de recente BBG, ik geloof rond de 300 euro), en op termijn te investeren in een fatsoenlijk werkstation dat geschikt is voor programmeren en video editing.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Diamundo
  • Niet online
Yinko schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:09:
€300 - €400 is naar mijn mening best wel laag... Je kunt natuurlijk altijd voor deze prijs het een en ander bouwen, maar aangezien je later wilt videobewerken en programmeren, raad ik niet lager dan een i5 aan of misschien zelfs een i7... Maar dan zit je al over je algemene budget... Correct me if I'm wrong?!
Klopt (zie ook de tabel + uitleg onderaan deze post). In eerste instantie kwam ik in het vorige topic inderdaad met een i5, wat werd afgedaan als "hopeloos overkill". Nu kan ik die boodschap wel relativeren als "het kan ook wat goedkoper en nog steeds goed", en heb ik de suggestie aangenomen die leidde tot de twee lijstjes in de OP.
Iv00w schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:33:
Naar mijn weten wordt er bij video editing nog altijd gezegd, eerst een goeie CPU, dan een goeie GPU. Wanneer je GPU acceleration aanzet, offload je intensieve CPU taken naar de cores van de GPU. Bij high end kaarten, en GPUs die hiervoor speciaal bedoeld zijn, is dit een enorme performance boost.

Dus: nee, je hebt geen GPU nodig voor een video editing build, maar het kan je proces wel eens flink versnellen.
Ah oke.
Iv00w schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:33:
Met je budget wordt het wel een erg krappe machine voor al deze taken. Voor 300 euro zou ik niet graag een machine samenstellen voor iets meer dan tekstverwerken. Programmeren lijkt me al niet prettig, zeker niet wanneer je met zwaardere IDEs gaat werken. Videobewerken gaat denk ik echt een straf zijn op een machine als dit. Ja, je kunt later je GPU upgraden / een GPU toevoegen, maar je CPU gaat een enorme bottleneck zijn.

Mijn advies zou dan zijn om nu een budget tekstverwerker neer te zetten (zie de recente BBG, ik geloof rond de 300 euro), en op termijn te investeren in een fatsoenlijk werkstation dat geschikt is voor programmeren en video editing.
Klopt, €300 is een vrij krap bedrag. En €400 nog steeds, overigens. Ik merk trouwens wel op dat dit puur voor de combinatie MOBO+CPU+GPU (en RAM) is, níet voor de behuizing, voeding, opslag etc. eromheen - wat wel meegenomen wordt in de BBG die idd op €270 uitkomt. Vandaar dat het budget voor het complete systeem (incl. scherm etc) op zo'n €1000 uitkomt.

In eerste instantie zat ik (in het vorige topic) bijvoorbeeld op dit lijstje. Als response daarop kwamen twee suggesties die een stuk goedkoper en "snel zat [zijn] voor de komende jaren".
Qua prijs komen de MOBO+CPU+RAM (= €288,80) redelijk overeen met het eerste lijstje uit de OP, alleen had ik er nog een (relatief) 'dure' GPU tussen gezet.

* EDIT: Ohja, en de i5 9400 werd afgezet als "oud" omdat de 10e generatie er al is... Was ik verbaasd over omdat ik nog 6e generatie CPU's aangeboden zie worden in de PW, en lijkt mij dat er niks mis mee is. Kan zijn dat ik nieuwsberichten over die chips gemist heb?
1ProcessorsIntel Core i5-9400F Boxed€ 149,-€ 149,-
1MoederbordenAsus Prime B360M-A€ 74,90€ 74,90
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 246,-€ 246,-
Bekijk collectie Importeer productenTotaal€ 534,80

[Voor 12% gewijzigd door Diamundo op 07-07-2020 09:51. Reden: Opmerking over i5-9400]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 23:09
@Diamundo misschien kun je even vertellen wat voor videobewerking je precies wil doen?
1080p / 2k / 4k, 30fps / 60fps?, welke software?, gebruik je veel 3d video fx of is het meer knippen en plakken? Bij het laatste is een gpu bijvoorbeeld alleen interessant om beeld te weergeven.

Er zijn zat mensen die prima videobewerken op een oudere laptop of een ipad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Diamundo
  • Niet online
Djarune schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:37:
@Diamundo misschien kun je even vertellen wat voor videobewerking je precies wil doen?
1080p / 2k / 4k, 30fps / 60fps?, welke software?, gebruik je veel 3d video fx of is het meer knippen en plakken? Bij het laatste is een gpu bijvoorbeeld alleen interessant om beeld te weergeven.

Er zijn zat mensen die prima videobewerken op een oudere laptop of een ipad.
Dat is een hele goede vraag! Het antwoord is: ... nader te bepalen.
Ik zal dit kort toelichten: we zijn bezig met een digitale inhaalslag, de vorige persoon op mijn positie gebruikte zijn persoonlijke iMac op het werk en heeft deze weer meegenomen naar huis. Deze (windows) PC is daar een vervanger voor. Ook willen we in de toekomst meer met social media gaan doen, reclame / promotie maken met video's die we maken van evenementen, enzovoorts.

Om iets gerichter te antwoorden: Resolutie zal 1080p óf 4k zijn, wellicht 4k maar dat ligt aan het (toekomstige) camera-budget. FPS: 60fps is wel leuk maar naar het schijnt vinden ogen dat niet veel prettiger dan 30fps (bioscoop-films zijn bijv. 24 fps). 3D video: ik gok dat dit 'nee' is, gezien we (grotendeels) zelf filmen en dat 'knippen en plakken'. Software is nog niet bepaald, en zal t.z.t. uitgezocht worden.

• Diamundo
  • Niet online
Ik heb, budget-technisch, nog eens zitten knutselen met het lijstje. Het MOBO wat ik had voor €135 bij de i3 vond ik wat duur, en heb ik vervangen door één van €83 (scheelt €50!) De kleine videokaart van €80 heb ik vervangen, niet door de 1660 van €250 maar door een 1650 van €180 wat ook weer €70 scheelt (t.o.v. de 1660).

Als ik bij de i3 blijf, kom ik nu op dit setje uit.
1ProcessorsIntel Core i3-10100 Boxed€ 134,-€ 134,-
1MoederbordenGigabyte B460M DS3H€ 83,05€ 83,05
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1650 Super Windforce OC 4G€ 179,90€ 179,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 461,85

Als ik echter een i5 pak, kom ik toch snel weer bij de 9400F met dit setje:
1ProcessorsIntel Core i5-9400F Boxed€ 149,-€ 149,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1650 Super Windforce OC 4G€ 179,90€ 179,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 468,70

RAM en GPU heb ik gelijk gehouden. Beide CPU's hebben als Geheugen Specificatie: PC4-21300 (DDR4-2666) - echter de RAM heeft 3.200 MT/s als snelheid. Kunnen ze met elkaar werken? Hebben ze dan verminderde prestaties?

Ik zit beide keren krap tegen de €500 aan, bedenk ik me. Als excuses tegenover het budget in de OP zeg ik lekker dat ik het RAM niet meereken en dan precies bij de €400 uit kom ;)
Als ik de huidige set (met i3) de bestelkosten bereken kom ik nog netjes onder de €1000 uit voor het hele systeem, dus dat past nog mooi.

Mijn voorkeur gaat echter naar de i5 uit, simpelweg omdat dit beter schijnt te zijn dan i3. Vergelijking. Qua snelheid is de i3 in de basis wat sneller, maar niet heel veel verschil. De i5 heeft 2 cores meer, maar de i3 heeft hyperthreading. De i3 kan 2x zoveel RAM gebruiken, al verwacht ik sowieso niet over de 32 GB heen te gaan (huidige opstelling is 2x8 GB).

Zijn er redenen om voor één van beide sets te kiezen? Welke en waarom? Of moet ik heel wat anders kiezen?

• Diamundo
  • Niet online
Nog eens zitten zoeken. Ik ben nu op zoek gegaan naar welke prioriteiten ik bij de onderdelen moet leggen i.v.m. videobewerking. Als ik afga op de workloads, zal dat de zwaarste zijn - tekst verwerken (mails, documenten, programmeren) zal minder vergen.

Ik vond dit artikel van LogicalIncrements na een DDG zoekopdracht. Over het algemeen is een flinke CPU met aardig wat cores wel gewenst. Dus de i5 9400 hexacore zou dan beter zijn dan de i3 en Ryzen 3 quadcores. Echter zag ik ook de i5-9600K en KF langskomen. de F scheelt amper €15 en mist wel een video-chip.

In dit geval zou ik de K-variant (incl. video) pakken en is een GPU niet heel noodzakelijk. Indien ik die wel wil, kan ik altijd nog voor de pricewatch: MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC gaan (die in den beginne ook al was aangeraden) voor een schamelijke €80 (i.p.v. de 1650 voor €180 zodat ik ook nog binnen totaalbudget blijf).

Ook las ik over de CPU en RAM. Als het RAM een hogere snelheid heeft dan de CPU overweg mee kan, dan wordt het RAM teruggeschroefd tot de maximum snelheid die de CPU aan kan. Zonde om dan een 3200 MT/s setje te kopen, en (voor dezelfde prijs) vond ik een ander Crucial setje van 2.666 MT/s.

Wat het MOBO betreft, er zat geen wifi en/of bluetooth op en dat zou evt. wel handig zijn. Als ik dat wil en enigszins een redelijk MOBO overhouden (paar extra RAM-slots vrij bijv.) dan zit ik al gauw aan de €130 (pricewatch: Asus TUF B360-Pro Gaming (Wi-Fi)) en voor die prijs kan ik ook twee USB dongeltjes kopen. De huidige B360M-A is een prima bordje, wat dat betreft.

Dit zou uitkomen op onderstaande lijstje:
1ProcessorsIntel Core i5-9600K Boxed (SRELU)€ 208,-€ 208,-
1VideokaartenMSI GeForce GT 1030 2GH LP OC€ 79,90€ 79,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16€ 64,90€ 64,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 427,70

Wat vinden jullie van déze opstelling? En is het slimmer om dit RAM-setje te kopen t.o.v. de snellere (even dure) variant, of kan ik voor hetzelfde geld beter de snellere RAM kopen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
9600K is niet interessant. I5-10400 kost minder en is sneller. En waarom een videokaart als er een igpu aanwezig is?

• Diamundo
  • Niet online
Als ik de 10400 pak met hetzelfde moederbord als uit lijstje i3 (b360m-a) kan ik ook een iets duurder MOBO pakken welke wel WiFi en BT heeft. Met RAM en zónder GPU kom ik dan uit op onderstaande.

Waarom een GPU? Wat beeld betreft is het niet strikt nodig. Via een HDMI (of DVI) kabel kan ik een beeldscherm aansluiten. Is er meerwaarde over het hebben van een GPU (extra renderkracht om de CPU deels te ontlasten)? Als ik jou zo (kort ;)) hoor, vind je volgens mij van niet. Kun je die redenering uitleggen?

Edit: andere CPU koeler toegevoegd, de Tranquilo Rev.4 B past niet op socket 1200.
1ProcessorsIntel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed€ 187,01€ 187,01
1MoederbordenGigabyte H470M DS3H€ 98,90€ 98,90
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 32,-€ 32,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 382,81

[Voor 8% gewijzigd door Diamundo op 09-07-2020 16:16. Reden: andere CPU koeler toegevoegd, de Tranquilo Rev.4 B past niet op socket 1200]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 01:16
Tranquillo past wel hoor, socket 1200 is hetzelfde als 1151.
https://gelidsolutions.co...ooler-rev-4-tranquillo-2/

• Djarune
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 23:09
Diamundo schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 16:13:
Waarom een GPU? Wat beeld betreft is het niet strikt nodig. Via een HDMI (of DVI) kabel kan ik een beeldscherm aansluiten. Is er meerwaarde over het hebben van een GPU (extra renderkracht om de CPU deels te ontlasten)? Als ik jou zo (kort ;)) hoor, vind je volgens mij van niet. Kun je die redenering uitleggen?
Mijn gepensioneerde vader bewerkt nu al een aantal jaren prachtige films in 1080p op een i7-6700 (non k) met de iGPU voor beeld. GPU acceleratie wordt dus bijna niet gebruikt. Hij heeft het tot dusver nooit nodig gehad. Als hij binnenkort overgaat op 4k zou ik hem eerst een 8 core processor aanraden. Misschien wel een Ryzen 4700g met weer een interne GPU. Een dedicated GPU vind ik meer voor games, CAD, CGI, DCC en aparte berekeningen. Voor foto en videobewerking krijgt het imho teveel en onterecht aandacht. Wil je echter ook kunnen gamen dan zou ik er wel één nemen.

• Uszka
  • Nu online
Diamundo schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 16:13:
Als ik de 10400 pak met hetzelfde moederbord als uit lijstje i3 (b360m-a)
10e gen kan niet op B360
Voor nu zie ik geen reden om er een aparte videokaart in te stoppen, dat kan op een later moment nog wel als bekend is welke software gebruikt gaat worden en dan nog is het de vraag of het meer op gaat leveren dan wat quicksync van de igpu kan doen.

• Diamundo
  • Niet online
Ah, handig om te weten! Scheelt weer €7...
Uszka schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 22:13:
[...]
10e gen kan niet op B360
Foutje van mij, idd. Scherp!
Djarune schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 21:52:
[...]

Mijn gepensioneerde vader bewerkt nu al een aantal jaren prachtige films in 1080p op een i7-6700 (non k) met de iGPU voor beeld. GPU acceleratie wordt dus bijna niet gebruikt. Hij heeft het tot dusver nooit nodig gehad. Als hij binnenkort overgaat op 4k zou ik hem eerst een 8 core processor aanraden. Misschien wel een Ryzen 4700g met weer een interne GPU. Een dedicated GPU vind ik meer voor games, CAD, CGI, DCC en aparte berekeningen. Voor foto en videobewerking krijgt het imho teveel en onterecht aandacht. Wil je echter ook kunnen gamen dan zou ik er wel één nemen.
Uszka schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 22:13:
[...]

Voor nu zie ik geen reden om er een aparte videokaart in te stoppen, dat kan op een later moment nog wel als bekend is welke software gebruikt gaat worden en dan nog is het de vraag of het meer op gaat leveren dan wat quicksync van de igpu kan doen.
Ik heb dit ook nog eens opgezocht en nagelezen, en grotendeels is het videobewerken wat wij gaan doen, goed te doen zonder een aparte GPU. Mocht die inderdaad later nodig zijn, kunnen we 'm altijd nog aanschaffen. Het gaat om een kantoor-PC waar in principe niet op gegamed wordt :P

Dan denk ik dat we eruit zijn!
1ProcessorsIntel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed€ 187,01€ 187,01
1MoederbordenGigabyte H470M DS3H€ 98,90€ 98,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 350,81

• Praetextatus
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 19-06 18:49

Praetextatus

the dutch_paki

Waarom kijk je niet een trapje hoger qua Ryzen cpu? Bij mijn weten bij productiviteit.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 165,-€ 165,-
1MoederbordenASRock B450M-HDV R4.0€ 63,52€ 63,52
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1650 4GT LP OC€ 155,90€ 155,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 449,32

Videokaart kun je nog altijd eraf halen.en later toevoegen.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• Diamundo
  • Niet online
Praetextatus schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 13:10:
Waarom kijk je niet een trapje hoger qua Ryzen cpu? Bij mijn weten bij productiviteit.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 165,-€ 165,-
1MoederbordenASRock B450M-HDV R4.0€ 63,52€ 63,52
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1650 4GT LP OC€ 155,90€ 155,90
Bekijk collectie Importeer productenTotaal€ 449,32

Videokaart kun je nog altijd eraf halen.en later toevoegen.
Net op het moment dat ik wil gaan bestellen :P

Wat je zegt, de videokaart kan er af, ben ik het niet helemaal mee eens. Die Ryzen 3600 heeft geen iGPU en zonder externe GPU zou ik geen beeld hebben... En als ik de PW mag geloven zijn er ook geen AMD-CPU's met ingebouwde GPU, wat betekent dat ik dan direct vastzit aan een externe GPU.
Dat terzijde is het specs-wise wel een betere keuze: hogere kloksnelheid, hogere RAM-snelheid mogelijk.

Qua moederbord zou ik die niet kiezen: voor €1,48 extra heb ik twee extra RAM-slots (pricewatch: Gigabyte B450M DS3H) en voor bijna €25 minder heb ik nog steeds 4 RAM-slots (pricewatch: Asus PRIME A320M-A - toegegeven, wel een andere chipset wat vast ook belangrijk is).

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 01:16
Diamundo schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 14:54:
[...]
En als ik de PW mag geloven zijn er ook geen AMD-CPU's met ingebouwde GPU, wat betekent dat ik dan direct vastzit aan een externe GPU.
Zijn er wel, zelfs AM4, maar de snelste is de 3400G en die heeft alsnog "maar" 4 cores en 8 threads.
https://tweakers.net/proc...2OkqEpkAGTUDIxMDBXqq2tBQA
Dan kun je net zo goed (of zelfs beter) de i3 pakken.

Renoir APU's met meer cores staan wel om de hoek, de release is de 21ste, echter de eerste batch(es) gaan naar systeem bouwers.
Dus dan zou je een complete PC moeten kopen of nog langer moeten wachten..
https://wccftech.com/amd-...neup-full-specs-detailed/
Zullen waarschijnlijk wel interessanter zijn dan de i5.

[Voor 16% gewijzigd door mitsumark op 11-07-2020 16:12]

• cricque
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 18-06 19:45
Ik heb nog een i7 6700 en ga nu upgraden naar een 3700x of 3600 zodat ik later een nieuwe ryzen kan zetten. Ik kan je zeggen dat 4K videobewerking sloom is, zeker als je met meerdere files zal gaan werken etc. Het kan wel uiteraard, maar als het traag is ga je er je zeker aan ergeren. 1080 zal al beter zijn, maarvoor 4K wat vlot te kunnen laten werken, 32gb ram, ssd en snelle cpu. Ik ben zelf programmeur. Maar je hebt niet aangegeven wat je wilt gaan gebruiken. Visual studio bijvoorbeeld kan best al eens wat resources innemen. Is dit professioneel of hobby ? Ga je bijvoorbeeld Python gebruiken, node of wat naders.Als je moet gaan compilen dan zal je toch wel even moeten wachten en geduld hebben. Ga je Windows of Linux gebruiken

In elk geval als je een tijdje zonder frustraties verder wilt zou ik toch indien mogelijk een groter budget voorzien.
Je kan ook gewoon voor een 3600 gaan met een b450 nemen. Dat is echt wat ik zou aanraden. En je kan momenteel beginnen met 16gb ram. Je kan nog altijd 16gb bijnemen als je een moederbord neemt met 4 slots. Daar zul je dan wel een tijdje mee verder kunnen. Dan is er nog de power supply. Die moet je toch goed dimensioneren voor een toekomstige gpu. Als je bijvoorbeeld een 1650 super neemt dan moet je geen 600 wat voeding te nemen. Maar als je bijvoorbeeld een 2080 ti gaat nemen dan moet je toch nu al kijken voor een 550-600w voeding. Mijn pc draait ongeveer 12u per dag, dus ik ga nu een titanium nemen.Op 4 jaar tijd spaar ik daarmee wat geld uit. Als je een pc maar paar uur per dag gebruikt dan kan je gerust voor gold gaan, want dan is het verschil in aanschaf het misschien niet waard. Maar hoe lager de rating hoe groter het stroomverbruik. Dus hou daar zeker rekening mee met de aanschaf van je voeding.

[Voor 34% gewijzigd door cricque op 11-07-2020 16:56]

pvoutput

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True