Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:50
Hallo Tweakers,

Nu steeds meer en meer mensen op vakantie gaan naar het buitenland zitten veel werknemers met een belangrijke vraag: wat als vóór vertrek op vakantie het reisadvies geel was, maar tijdens de vakantie naar oranje gaat? Onlangs op het journaal was een jurist aan het woord die weer het tegenovergestelde zei. Op de site lees ik:
Stel: je moet in quarantaine na een vakantie in een oranje land. Betaalt je werkgever dan door?

Als je reist naar een gebied waar het reisadvies oranje is, weet je vooraf al dat je na afloop twee weken in quarantaine moet. Daarom valt dit onder het eigen risico, zegt het FNV. Je baas hoeft je dus niet door te betalen tijdens zo'n quarantaineperiode.

Kost je dat vakantiedagen? "Dat hangt af van wat er met de werkgever wordt afgesproken", legt hoogleraar Arbeidsrecht Evert Verhulp uit. "Het uitgangspunt is dat de werknemer een risico heeft genomen en daardoor geen loon doorbetaald hoeft te krijgen. Of je in ruil daarvoor onbetaald verlof opneemt of vakantiedagen, kun je afspreken."

Is dit anders als je vakantieland tijdens je vakantie van geel naar oranje ging?

"Ja, als het reisadvies aangepast wordt tijdens je vakantie is dit anders", zegt Verhulp. "In dit geval kun je er niks aan doen. En dus moet je werkgever je loon gewoon doorbetalen als je niet kunt werken in de quarantaineperiode."

Ook het FNV zegt dat het werknemers niet aan te rekenen valt als het reisadvies tijdens de vakantie verandert naar oranje.
Kort daar onder lees ik weer een tegenstelling voor de vervoersbranche:
Maar er zijn ook werkgevers en branches die daar anders over denken en vinden dat het risico ook in dit geval bij jou als werknemer ligt. In de transportsector hoeft je werkgever het loon bijvoorbeeld niet door te betalen als het reisadvies tijdens je vakantie wijzigt en je in quarantaine moet. Wel kan er overlegd worden of je daarvoor vakantiedagen in kunt of moet zetten.
https://www.rtlnieuws.nl/...doen-coronavirus-covid-19

Kan ik hier uit op maken dat werkgever zelf mag bepalen welke verantwoordelijkheid de werknemer draagt? Kan een werkgever eisen dat je vakantiedagen gebruikt voor je ziektedagen als je in een risico gebied zat? Idem met quarantiaine?

[ Voor 4% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 13-07-2020 07:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik denk ook dat het aan het soort werk ligt dat je doet. Als je prima thuis kan werken zal dat anders zijn dan wanneer dat niet kan en daarom zal het per bedrijf verschillen. Dat oordeel is aan het bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mogelijk dat dit per werkgever \ branche \ CAO kan verschillen.

Bij ons bedrijf hebben we de medewerkers vooraf ingelicht over dit onderwerp; ga je naar een "oranje" land, dan moet je 14 dagen in quarantaine. Kan je niet (goed genoeg) thuiswerken, dan zal dat je eigen dagen kosten. De OR is ook akkoord gegaan met dat voorstel.

Een land dat van geel naar oranje gaat tijdens een verblijf lijkt me lastiger... Immers zou dat ook België of Duitsland kunnen zijn en dat zijn geen heel bijzondere landen om naartoe te gaan.

Denk dat het uitgangspunt is dat je als medewerker recht hebt op vrije dagen, maar dat dit niet impliceert dat je naar het buitenland moet gaan. Dus wat mij betreft ligt het risico bij de werknemer (even voor de duidelijkheid, ik ben geen werkgever).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:40
Wat je hieruit kunt opmaken is dat code geel ook een risico is. Een land wat van geel naar oranje gaat is niet opeens een risico geworden, dat was het al.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:53
Op dit moment lijkt eigen verantwoordelijkheid wel gepast. Risico is concreet en helder. Consequentie van het zich voordoen ook.

Naar het buitenland op vakantie gaan is nu dus gewoon een berekenend risico. Zowel een direct coronarisico alswel een indirect quarantaine risico.
phYzar schreef op maandag 13 juli 2020 @ 07:52:
Wat je hieruit kunt opmaken is dat code geel ook een risico is. Een land wat van geel naar oranje gaat is niet opeens een risico geworden, dat was het al.
Voor deze discussie moeten de verschillende risico's wel onderscheiden worden. De kleur heeft ten doel een paar risico's samen te vatten, maar er zijn er natuurlijk meer inclusief het risico dat zaken veranderen (een soort afgeleide).

[ Voor 57% gewijzigd door Rukapul op 13-07-2020 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:27

ZieMaar!

Moderator General Chat
phYzar schreef op maandag 13 juli 2020 @ 07:52:
Praktisch alle landen buiten Europa zijn altijd geel, ook voor Corona. Dat betekent hooguit dat je op moet letten, meer niet.
Rukapul schreef op maandag 13 juli 2020 @ 07:54:
Op dit moment lijkt eigen verantwoordelijkheid wel gepast. Risico is concreet en helder. Consequentie van het zich voordoen ook.

Naar het buitenland op vakantie gaan is nu dus gewoon een berekenend risico.
Lijkt me ook. Net als een vliegtuig missen oid, als je dan te laat terug bent is dat ook voor eigen rekening. Je loopt nu gewoon het risico dat je het advies krijgt in quarantaine te gaan (van de overheid).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-07 15:28
Het is natuurlijk altijd al de default geweest dat als jij om wat voor reden dan ook niet terug kan keren van je vakantie-adres, dat je eigen risico is en dus eigen tijd. Daar zal vast in heel veel gevallen heel coulant mee omgegaan zijn door allerlei werkgevers, maar dit risico ligt in principe bij de werknemer.

Mijn werkgever heeft dit nu ook gewoon heel expliciet gecommuniceerd: als je door lockdowns of iets dergelijks niet terug kan keren van je vakantie, probeer dan vanaf je vakantie-adres te werken. Lukt dat niet, dan is het eigen tijd waar je vakantiedagen voor moet gebruiken (en zo nodig bijkopen). Wordt je zelf ziek op vakantie, dan gelden ook de standaardregels: meld jezelf ziek en dan kost het geen vakantiedagen.

Ik vind dit allemaal niet meer dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:49

Yucon

*broem*

Lapa schreef op maandag 13 juli 2020 @ 08:49:
Mijn werkgever heeft dit nu ook gewoon heel expliciet gecommuniceerd: als je door lockdowns of iets dergelijks niet terug kan keren van je vakantie, probeer dan vanaf je vakantie-adres te werken. Lukt dat niet, dan is het eigen tijd waar je vakantiedagen voor moet gebruiken (en zo nodig bijkopen). Wordt je zelf ziek op vakantie, dan gelden ook de standaardregels: meld jezelf ziek en dan kost het geen vakantiedagen.
Zijn er ook nog bijzondere instructies over het wel of niet meenemen van werklaptops? Dit met in het achterhoofd dat dat normaal juist niet de bedoeling zal zijn maar nu misschien juist wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
Yucon schreef op maandag 13 juli 2020 @ 08:58:
[...]

Zijn er ook nog bijzondere instructies over het wel of niet meenemen van werklaptops? Dit met in het achterhoofd dat dat normaal juist niet de bedoeling zal zijn maar nu misschien juist wel.
Er staat min of meer expliciet in het bericht dat het verstandig is om je werklaptop mee te nemen inderdaad. Hiervoor hadden we daar niet echt regels voor, maar zou ik dat persoonlijk niet zo snel gedaan hebben. Ik weet dat er collega's zijn die dit altijd al deden, hetzij om vanaf vakantie nog wat te werken hetzij om de laptop voor privé redenen te gebruiken op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Lapa schreef op maandag 13 juli 2020 @ 09:09:
[...]

Er staat min of meer expliciet in het bericht dat het verstandig is om je werklaptop mee te nemen inderdaad. Hiervoor hadden we daar niet echt regels voor, maar zou ik dat persoonlijk niet zo snel gedaan hebben. Ik weet dat er collega's zijn die dit altijd al deden, hetzij om vanaf vakantie nog wat te werken hetzij om de laptop voor privé redenen te gebruiken op vakantie.
Goed dat daar een uitspraak over is. Je kunt immers ook omgekeerd vrij makkelijk gedonder krijgen als je hem op eigen initiatief meeneemt en hij gestolen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:50
Lapa schreef op maandag 13 juli 2020 @ 09:09:
[...]

Ik twijfel hierover. Mijn werk is zeer gemakkelijk vanaf afstand te doen en àls in de toekomst het reisadvies tijdens een vakantie zou veranderen, zou een werklaptop meenemen een mooie uitkomst bieden. Maar ik weet niet of ik het aandurf een werklaptop op de hotelkamer te laten liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Piet_Piraat7 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:55:
[...]

Ik twijfel hierover. Mijn werk is zeer gemakkelijk vanaf afstand te doen en àls in de toekomst het reisadvies tijdens een vakantie zou veranderen, zou een werklaptop meenemen een mooie uitkomst bieden. Maar ik weet niet of ik het aandurf een werklaptop op de hotelkamer te laten liggen.
Heel simpel, vraag je werkgever of ze het risico willen nemen. Zo ja dan is het duidelijk bij diefstal. Zo nee, ook goed, maar dan kunnen ze jou ook niet aanrekenen dat je geen laptop bij je had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-07 12:39
Piet_Piraat7 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 07:43:

Kort daar onder lees ik weer een tegenstelling voor de vervoersbranche:

[...]

https://www.rtlnieuws.nl/...doen-coronavirus-covid-19

Kan ik hier uit op maken dat werkgever zelf mag bepalen welke verantwoordelijkheid de werknemer draagt? Kan een werkgever eisen dat je vakantiedagen gebruikt voor je ziektedagen als je in een risico gebied zat? Idem met quarantiaine?
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de vervoersbranche dit nu gewoon heel hard roept, maar dat het verder niet per se ergens op gebaseerd is.

Dat een werknemer een bepaald risico opzoekt, betekent niet dat de gevolgen van die keuze ook per definitie voor werknemer zijn. Zo kan een werknemer naar een ski-gebied gaan, en op een dag met lawinegevaar offpiste gaan ski'en. Als er dan iets gebeurt waardoor werknemer een tijdje niet kan werken, moet werkgever nog steeds (minimaal 70% van) het loon doorbetalen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
Yucon schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:01:
[...]

Heel simpel, vraag je werkgever of ze het risico willen nemen. Zo ja dan is het duidelijk bij diefstal.
Precies.
Zo nee, ook goed, maar dan kunnen ze jou ook niet aanrekenen dat je geen laptop bij je had.
Helaas schiet je daar niets mee op. Het niet-kunnen-werken risico verschuift daarmee namelijk niet.

Er is een logische mitigatie: niet naar het buitenland.
Freeaqingme schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:05:
[...]

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de vervoersbranche dit nu gewoon heel hard roept, maar dat het verder niet per se ergens op gebaseerd is.

Dat een werknemer een bepaald risico opzoekt, betekent niet dat de gevolgen van die keuze ook per definitie voor werknemer zijn. Zo kan een werknemer naar een ski-gebied gaan, en op een dag met lawinegevaar offpiste gaan ski'en. Als er dan iets gebeurt waardoor werknemer een tijdje niet kan werken, moet werkgever nog steeds (minimaal 70% van) het loon doorbetalen.
Dat risico is dan ook heel duidelijk per wet bij de werkgever gelegd (tijdelijke arbeidsongeschiktheid a.k.a. ziekte).

Overigens is dit verre van uniek. Toen een vulkaan op IJsland enige jaren geleden boem zei was er enige tijd geen tot nauwelijks vliegverkeer mogelijk. Degenen die vast zaten op dienstreis kregen doorbetaald (ongeacht of ze konden doorwerken). Degenen die niet terug konden keren van vakantie (en niet op afstand konden werken) moesten noodgedwongen vrij nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
Freeaqingme schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:05:
[...]

Dat komt omdat dat voorbeeld onder de regels voor ziekte valt. Een werkgever zal dan misschien niet blij zijn dat je dat risico genomen hebt, maar je kan dan niet werken omdat je gewond bent en dat geldt gewoon als ziek.
Als je niet op werk kon komen omdat een lawine het dorp waar je zat van de buitenwereld had afgesloten of zo, dan was dat volgens mij altijd al je eigen risico. Ongetwijfeld zullen er werkgevers zijn die daar niet moeilijk over deden, maar juridisch is er zo ver ik weet geen enkele reden waarom een werkgever je door zou moeten betalen als je om die reden niet op werk verschijnt.

Edit: ik had de post van @Rukapul niet gezien, maar de vulkaan op IJsland is inderdaad een heel goed praktijkvoorbeeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Lapa op 13-07-2020 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:36
Lapa schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:50:
[...]

Dat komt omdat dat voorbeeld onder de regels voor ziekte valt. Een werkgever zal dan misschien niet blij zijn dat je dat risico genomen hebt, maar je kan dan niet werken omdat je gewond bent en dat geldt gewoon als ziek.
Als je niet op werk kon komen omdat een lawine het dorp waar je zat van de buitenwereld had afgesloten of zo, dan was dat volgens mij altijd al je eigen risico. Ongetwijfeld zullen er werkgevers zijn die daar niet moeilijk over deden, maar juridisch is er zo ver ik weet geen enkele reden waarom een werkgever je door zou moeten betalen als je om die reden niet op werk verschijnt.
Sinds 1 januari is de regel dat je in de basis wel doorbetaald wordt als je niet op komt dagen. Het is nu aan de werkgever om aan te tonen dat de werknemer geen recht heeft op doorbetaling, in plaats van andersom.
Aangezien onze eigen overheid heeft besloten dat haar medewerkers die vast zitten op hun vakantieadres het zelf uit mogen zoeken zal je van goede huize moeten komen om jouw eigen werkgever het loon door te laten betalen als je voor onbepaalde tijd vast komt te zitten in een Turks bedjes-bij-het-zwembad resort.

Werknemer op vakantie in Coronatijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05:40
Het kromme in dit hele verhaal is dus dat reisorganisaties zeggen dat geel = veilig en dus geen geld terug als je gaat annuleren. Maar vervolgens je werkgever kan claimen geel = risico dus niet gaan want anders zelf betalen.

Ik denk dat er een veel algemene uitspraak moet komen over wat wel of niet eigen risico is bij gele landen. Als de overheid vind dat je zelf moet betalen met vakantiedagen als het van geel -> oranje gaat dan vind ik ook dat je je reis kosteloos moet kunnen annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
jadjong schreef op maandag 13 juli 2020 @ 12:03:
[...]

Sinds 1 januari is de regel dat je in de basis wel doorbetaald wordt als je niet op komt dagen. Het is nu aan de werkgever om aan te tonen dat de werknemer geen recht heeft op doorbetaling, in plaats van andersom.
Aangezien onze eigen overheid heeft besloten dat haar medewerkers die vast zitten op hun vakantieadres het zelf uit mogen zoeken zal je van goede huize moeten komen om jouw eigen werkgever het loon door te laten betalen als je voor onbepaalde tijd vast komt te zitten in een Turks bedjes-bij-het-zwembad resort.

Werknemer op vakantie in Coronatijd
In plaats van een topic van 7 pagina's, is er een link naar een (wets)artikel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Rukapul schreef op maandag 13 juli 2020 @ 12:18:
[...]

In plaats van een topic van 7 pagina's, is er een link naar een (wets)artikel?
https://www.recht.nl/nieu...824/geen-arbeid-wel-loon/
Stoney3K schreef op maandag 13 juli 2020 @ 12:25:
[...]

Er is natuurlijk wel een verschil tussen een vliegtuig missen (daar kun je zelf nog wat aan doen) en een vlucht die geannuleerd wordt door de vliegmaatschappij en die pas over 2 weken weer vertrekt.
Beide zou niet het probleem van de werkgever moeten zijn. Zeker in dit tijdperk niet.

[ Voor 43% gewijzigd door jadjong op 13-07-2020 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:59

Stoney3K

Flatsehats!

ZieMaar! schreef op maandag 13 juli 2020 @ 07:59:
[...]

Lijkt me ook. Net als een vliegtuig missen oid, als je dan te laat terug bent is dat ook voor eigen rekening. Je loopt nu gewoon het risico dat je het advies krijgt in quarantaine te gaan (van de overheid).
Er is natuurlijk wel een verschil tussen een vliegtuig missen (daar kun je zelf nog wat aan doen) en een vlucht die geannuleerd wordt door de vliegmaatschappij en die pas over 2 weken weer vertrekt.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Inmiddels ook in de wet gevonden:
Artikel 628 Burgerlijk Wetboek Boek 7
1. De werkgever is verplicht het naar tijdruimte vastgestelde loon te voldoen indien de werknemer de overeengekomen arbeid geheel of gedeeltelijk niet heeft verricht, tenzij het geheel of gedeeltelijk niet verrichten van de overeengekomen arbeid in redelijkheid voor rekening van de werknemer behoort te komen.
Wat ik redelijk vind heb ik hierboven aangehaald, maar wat de rechter redelijk vindt wachten we dan maar af.

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 13-07-2020 12:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-07 11:52

Barrycade

Through the...

[...]

Is dat zo? Waarom zou dat risico bij de werkgever liggen?

Onze werkgever heeft in overleg met de OR ook gecommuniceerd dat privé reizen verantwoordelijkheid werknemer is.

Dus geel-> oranje en niet terug naar huis kunnen; verlof of onbetaald verlof. En als je wel terug komt uit oranje gebied 2 weken thuiswerk en indien qua werk niet mogelijk ook weer 14 dagen verlof /onbetaald verlof.

Normaal gesproken heeft je werkgever ook niets met je privé bezigheden te maken, dus nu het opeens spannend in je privé vakantie kan worden moet de baas opeens wel klaar staan om iemand uit de brand te redden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
[...]

Dat is wel een verschil, maar eigenlijk niet zo relevant voor de discussie, toch? Wat @Barrycade ook zegt dus.

[ Voor 3% gewijzigd door ZieMaar! op 13-07-2020 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Barrycade schreef op maandag 13 juli 2020 @ 12:44:
[...]

Dus geel-> oranje en niet terug naar huis kunnen; verlof of onbetaald verlof. En als je wel terug komt uit oranje gebied 2 weken thuiswerk en indien qua werk niet mogelijk ook weer 14 dagen verlof /onbetaald verlof.

Normaal gesproken heeft je werkgever ook niets met je privé bezigheden te maken, dus nu het opeens spannend in je privé vakantie kan worden moet de baas opeens wel klaar staan om iemand uit de brand te redden?
Het is natuurlijk wel aan de werkgever om vervanging te regelen dan. En als er werkzaamheden zijn die alleen jij kan uitvoeren, dan liggen bepaalde werkzaamheden stil, maar in principe is dat dan het risico van de werkgever.

Zo lang een werkgever je daarna niet kan pakken op werkverzuim tijdens je beoordelingsgesprek den ik dat het allemaal nog best redelijk zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op welke basis is thuis quarantaine?

Als ik even de overheid website erbij pak (nederlandwereldwijd.nl) :

Landen waar vakantiereizen worden afgeraden

Zweden en Roemenië blijven voorlopig ‘oranje’. Dat heeft te maken met de gezondheidssituatie in die landen. Gaat u toch, dan wordt u dringend geadviseerd om bij terugkomst in Nederland 14 dagen in thuisquarantaine te gaan.
Dringend geadviseerd? Klinkt niet als 'moeten'.

Dat betekent dat het een 'keuze' is van de werknemer om wel/niet te komen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
TheGhostInc schreef op maandag 13 juli 2020 @ 13:03:

[...]

Dat betekent dat het een 'keuze' is van de werknemer om wel/niet te komen werken.
Niet per se. Werkgevers kunnen ook het overheidsadvies opvolgen.

Werkgevers die dat doen hebben dat inmiddels typisch wel duidelijk gemaakt aan hun werknemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-06 13:06

garriej

Ik las ondertieten.

Rukapul schreef op maandag 13 juli 2020 @ 13:09:
[...]

Niet per se. Werkgevers kunnen ook het overheidsadvies opvolgen.

Werkgevers die dat doen hebben dat inmiddels typisch wel duidelijk gemaakt aan hun werknemers.
Maar dan komen we nu toch in grijs gebied terecht?

Mijn werkgever heeft hier bijvoorbeeld niks over gecommuniceerd(nou is thuiswerken voor bijna 100% van de werkzaamheden mogelijk, maar toch).

Stel dat ik uit een oranje land kom en aan het werk ga, maar werkgever zegt: Nee Garriej eerst twee weken quarantaine. Is dat het besluit van de werkgever, moet hij dan wel of niet doorbetalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Rukapul schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:31:
[...]

Helaas schiet je daar niets mee op. Het niet-kunnen-werken risico verschuift daarmee namelijk niet.

Er is een logische mitigatie: niet naar het buitenland.
Dat klopt, maar je zoekt het nu direct in de juridische hoek. Er is ook nog een fase daarvoor. Een werkgever moet ook nog de afweging maken hoe met deze situatie om te gaan, en in dat zachtere traject kan ik me voorstellen dat dit wel degelijk relevante info is.

Overigens denk ik dat de meeste werkgevers je dat ding sowieso mee laten nemen als je dat wil.

edit: hmm, het klopt inderdaad wel dat de formele insteek het onderwerp van dit topic is :)

[ Voor 7% gewijzigd door Yucon op 13-07-2020 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het risico is natuurlijk nog wel wat groter dan die twee weekjes quarantaine. De kans is aannemelijk dat ergens dit najaar de grenzen weer op slot gaan als het virus weer oplaait. Als je dan vast komt te zitten in het buitenland kun je maar zo maanden daar vast zitten. Is het dan nog steeds je eigen risico of dat van je werkgever? Tja, lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-07 13:49
[...]

Onze werkgever heeft in overleg met de OR ook gecommuniceerd dat privé reizen verantwoordelijkheid werknemer is.

Je kunt als werkgever van alles met de OR afspreken, maar als de wet iets anders zegt maakt dat niet uit.

Normaal heeft je werkgever van alles met je prive bezigheden te maken, in de zin dat de werkgever in veel gevallen opdraait voor schade (ziekte en ander verzuim) wat in de prive-sfeer veroorzaakt wordt.

Breek je je been op ski-vakantie>probleem werkgever

Je hebt over 1 ding wel gelijk, de werkgever dient zich in de kern niet te bemoeien met de prive aangelegenheden van de werknemers. Maar draait dus vaak wel voor de gevolgen op.

**edit** in het geval van code geel naar code oranje staan bv de FNV en transportsector tegenover elkaar, wat niet zo gek is. ik denk dat de FNV aan het langste eind gaat trekken omdat het risico in de kern bij de werkgever ligt.

[ Voor 8% gewijzigd door smurfinmark op 13-07-2020 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
smurfinmark schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:54:
[...]
Je kunt als werkgever van alles met de OR afspreken, maar als de wet iets anders zegt maakt dat niet uit.
En ik denk dat de crux in deze specifieke situate hierin zit; "de wet".

Uiteraard zijn er wetten en voorwaarden uit bijvoorbeeld CAO's, maar ik denk als we in de situatie komen waarin mensen dit bij de rechter dit laten voorkomen de afwegingen mogelijk anders zijn dan normaal het geval is.

Diverse OR-en hebben samen met de werkgevers besluiten genomen over bijvoorbeeld verlof en ADV-dagen. Als je dan de wet ernaast houdt dan heb je mogelijk een discrepantie, maar als je er "samen" voor zorgt dat je bedrijf het overleeft door vanuit 2 kanten een geste te doen en 97% van je personeel is het ermee eens, dan ben ik benieuwd hoe die 3% het er uiteindelijk bij een rechter vanaf zou brengen.

Dit is zo exceptioneel (op dit moment), dat er ook echt wel een stuk eigen verantwoording in zit.

Mijn werkgever heeft in overleg met de OR vooraf stelling genomen aangaande vakanties; op vakantie naar een oranje gemarkeerd land = 14 dagen in thuis-quarantine. Vanuit de overheid was het slechts een advies, maar wij hebben daar een vastere stelling in genomen om de "het zal wel loslopen-collega's" echt even aan het denken te zetten.

Verlof is een recht, vakantie is een privilege als de situatie (financieel, in de wereld) het toelaat. En helaas, dit jaar laat de situatie het met grote beperkingen en risico's toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 23:21
garriej schreef op maandag 13 juli 2020 @ 13:15:
[...]

Maar dan komen we nu toch in grijs gebied terecht?

Mijn werkgever heeft hier bijvoorbeeld niks over gecommuniceerd(nou is thuiswerken voor bijna 100% van de werkzaamheden mogelijk, maar toch).

Stel dat ik uit een oranje land kom en aan het werk ga, maar werkgever zegt: Nee Garriej eerst twee weken quarantaine. Is dat het besluit van de werkgever, moet hij dan wel of niet doorbetalen?
Je bent ook niet verplicht om tegen je werkgever te vertellen in welk land je geweest bent. Dus als je daar geen zin in hebt dan zeg je daar niets over en valt er ook niets te verplichten wat betreft quarantaine. Of je je daar dan moreel bezwaard tegen zou moeten voelen (naar het werk gaan terwijl je uit een risicogebied komt) is een tweede, maar dat staat er natuurlijk los van. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Valorian schreef op maandag 13 juli 2020 @ 22:56:
[...]

Je bent ook niet verplicht om tegen je werkgever te vertellen in welk land je geweest bent. Dus als je daar geen zin in hebt dan zeg je daar niets over en valt er ook niets te verplichten wat betreft quarantaine. Of je je daar dan moreel bezwaard tegen zou moeten voelen (naar het werk gaan terwijl je uit een risicogebied komt) is een tweede, maar dat staat er natuurlijk los van. ;)
Ja, en aangezien eigen 14 vakantiedagen veel belangrijker zijn dan het leven van een collega bij eventuele besmetting en overlijden. En dat je dat ook met droge ogen kan uitleggen aan zijn/haar kids met de woorden "Ja je papa is dood door mij, maar het positieve er aan is, het heeft mij geen dagen gekost."

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Volgens mij is iedereen die vrouw uit Diemen vergeten die bij het AMC werkte en als 1 van de eerste besmet bleek terug gekomen uit Italië.

Die vrouw werd bijna collectief gelyncht, omdat ze gewoon naar haar werk ging, maar nu wordt diezelfde situatie zo goed als geadviseerd hier. 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Barrycade op 13-07-2020 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Ik denk dat je in deze tijd gewoon niet op vakantie moet willen naar het buitenland. Het geeft een hoop gedoe en de kans ik ook nog dat de vakantie beleving erg tegen kan vallen omdat ze in de andere landen eerder strenger zijn en minder mogelijk is dan hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Wim-Bart schreef op maandag 13 juli 2020 @ 23:24:
[...]

Ja, en aangezien eigen 14 vakantiedagen veel belangrijker zijn dan het leven van een collega bij eventuele besmetting en overlijden. En dat je dat ook met droge ogen kan uitleggen aan zijn/haar kids met de woorden "Ja je papa is dood door mij, maar het positieve er aan is, het heeft mij geen dagen gekost."
Ik geef geen waardeoordeel, zeg alleen hoe het werkt. Dat er consequenties zijn aan de keuze om op die manier te handelen is evident. Maar dat is iets waarbij iedereen zelf moet inschatten wat welk geval voor risico’s mef zich meeneemt. 2 weken in een code oranje land wandelen in de bergen en in je eigen tent zelfvoorzienend zijn is weer anders dan een citytrip, kroegen en cafes. En terugkomen naar een kantoor weer anders dan terug aan het werk in de buitenlucht. Laten we nu niet ineens doen alsof je alle situaties over dezelfde kam kan scheren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Barrycade schreef op maandag 13 juli 2020 @ 23:26:
Volgens mij is iedereen die vrouw uit Diemen vergeten die bij het AMC werkte en als 1 van de eerste besmet bleek terug gekomen uit Italië.

Die vrouw werd bijna collectief gelyncht, omdat ze gewoon naar haar werk ging, maar nu wordt diezelfde situatie zo goed als geadviseerd hier. 8)7
Dat is mens-eigen. Regels zijn regels maar als je er zelf hinder van ondervindt verzinnen we een uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
fredkroket schreef op maandag 13 juli 2020 @ 22:39:
[...]

En ik denk dat de crux in deze specifieke situate hierin zit; "de wet".

Uiteraard zijn er wetten en voorwaarden uit bijvoorbeeld CAO's, maar ik denk als we in de situatie komen waarin mensen dit bij de rechter dit laten voorkomen de afwegingen mogelijk anders zijn dan normaal het geval is.

Diverse OR-en hebben samen met de werkgevers besluiten genomen over bijvoorbeeld verlof en ADV-dagen. Als je dan de wet ernaast houdt dan heb je mogelijk een discrepantie, maar als je er "samen" voor zorgt dat je bedrijf het overleeft door vanuit 2 kanten een geste te doen en 97% van je personeel is het ermee eens, dan ben ik benieuwd hoe die 3% het er uiteindelijk bij een rechter vanaf zou brengen.

Dit is zo exceptioneel (op dit moment), dat er ook echt wel een stuk eigen verantwoording in zit.

Mijn werkgever heeft in overleg met de OR vooraf stelling genomen aangaande vakanties; op vakantie naar een oranje gemarkeerd land = 14 dagen in thuis-quarantine. Vanuit de overheid was het slechts een advies, maar wij hebben daar een vastere stelling in genomen om de "het zal wel loslopen-collega's" echt even aan het denken te zetten.

Verlof is een recht, vakantie is een privilege als de situatie (financieel, in de wereld) het toelaat. En helaas, dit jaar laat de situatie het met grote beperkingen en risico's toe.
Tja, ik ben zelf voorzitter van een OR, ben redelijk in de materie thuis.

De WOR (Wet op Ondernemingsraad) bakent vrij helder af welke rechten (advies/instemming) een OR heeft.
Je voorbeeld van verlof/ADV is er duidelijk een waar de OR wel over gaat, dus is geen goed voorbeeld hier.

Er zit niet per definitie een stuk "eigen verantoordelijkheid" (vanuit het vraagstuk wie voor de schade opdraait), en "exceptioneel" zegt wettelijk ook niks.

Ik zou zelf als OR'er me niet voor dit karretje hebben laten spannen. ten 1e ga je je als werkgever naar mijn mening te veel met het prive-leven van je werknemers bemoeien, ten 2e leg je resctricties op waar je wellicht helemaal geen bevoegdheid voor hebt.

Wat je zegt over 97/03% heeft wettelijk ook geen waarde, ik heb het idee dat er vooral vanuit de onderbuik geredeneerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
smurfinmark schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:09:
[...]

Tja, ik ben zelf voorzitter van een OR, ben redelijk in de materie thuis.

De WOR (Wet op Ondernemingsraad) bakent vrij helder af welke rechten (advies/instemming) een OR heeft.
Je voorbeeld van verlof/ADV is er duidelijk een waar de OR wel over gaat, dus is geen goed voorbeeld hier.

Er zit niet per definitie een stuk "eigen verantoordelijkheid" (vanuit het vraagstuk wie voor de schade opdraait), en "exceptioneel" zegt wettelijk ook niks.

Ik zou zelf als OR'er me niet voor dit karretje hebben laten spannen. ten 1e ga je je als werkgever naar mijn mening te veel met het prive-leven van je werknemers bemoeien, ten 2e leg je resctricties op waar je wellicht helemaal geen bevoegdheid voor hebt.

Wat je zegt over 97/03% heeft wettelijk ook geen waarde, ik heb het idee dat er vooral vanuit de onderbuik geredeneerd wordt.
Het ligt eraan; hoe je dit bekijkt.

Natuurlijk heb je als OR bepaalde bevoegdheden tot bepaalde grenzen, die hanteren we ook.

Maar, de overheid is wat vaag in de stelling (advies voor quarantaine) en wij hebben de werkgever geadviseerd vooraf duidelijk te communiceren over een standpunt hierin (quarantaine). Dit omdat we graag hebben dat de collega's die zich wel beschermen met de juiste maatregelen beschermd worden tegen de collega's die een eigen plan trekken.

Uiteindelijk wordt niemand iets verboden, maar wel is het goed uit voorzorg te zorgen dat er duidelijkheid is. Zou erg vervelend zijn als we over 2 maanden met een massa-uitbraak in het bedrijf zitten en dat allemaal omdat er niet gecommuniceerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
De vraag is in hoeverre deze situatie überhaupt afwijkt van wat een werkgever normaal mag of moet bij een vakantie in een risicoland met problemen als gevolg daarvan. Stel iemand gaat tijdens politieke onrusten naar Libanon terwijl het code oranje is omdat ie het niet zo nauw neemt en denkt dat de toeristische spots wel prima zijn. Vervolgens breekt pleuris uit en gaat vliegveld dicht en kan werknemer twee weken later ps terugvliegen. Dan zit je toch met dezelfde vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
@Valorian Ja dat denk ik ook. Een deel van de mensen ging al jaarlijks op vakantie naar gebieden die geel waren (en dus zo oranje kunnen worden), dat is nou eenmaal inherent aan de politiek instabiele situatie in veel delen van de wereld.

Alleen nu wordt opeens de massa die naar Spanje gaat hiermee geconfronteerd en daarmee is het sentiment direct iets anders. Het beste is waarschijnlijk niet om vooraf je in te dekken, maar gewoon na te denken over wat kan. Misschien laptop mee (iom werkgever)? Misschien gewoon aan de Nl regels houden (dus afstand houden, geen drukte opzoeken)?

Al met al denk ik dat de risico's voor reizen binnen Europa wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
fredkroket schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:51:
[...]

Natuurlijk heb je als OR bepaalde bevoegdheden tot bepaalde grenzen, die hanteren we ook.

Maar, de overheid is wat vaag in de stelling (advies voor quarantaine) en wij hebben de werkgever geadviseerd vooraf duidelijk te communiceren over een standpunt hierin (quarantaine). Dit omdat we graag hebben dat de collega's die zich wel beschermen met de juiste maatregelen beschermd worden tegen de collega's die een eigen plan trekken.

Uiteindelijk wordt niemand iets verboden, maar wel is het goed uit voorzorg te zorgen dat er duidelijkheid is. Zou erg vervelend zijn als we over 2 maanden met een massa-uitbraak in het bedrijf zitten en dat allemaal omdat er niet gecommuniceerd is.

Voor de goede order; ik reageerde oorspronkelijk op een code geel>oranje rituatie tijdens de vakantie, niet als het al code oranje is.
Ik denk eerlijk gezegd dat je je hier vergaloppeerd hebt.

Code geel is ten alle tijden risico werkgever geweest (voor zover ik weet), de vraag is of dat nu anders is

Het standpunt dat jullie als OR blijkbaar onderschrijven is dat dit nu risico werknemer is, of jullie dreigen minimaal met dat dit zo kan uitpakken.

Wanneer je dan de werkgever vraagt hier duidelijk over te communiceren, dan gaat die warschijnlijk risico-mijdend optreden, en dit gaat ten koste van de keuze-vrijheden van je personeel.

Het spookbeeld van een uitbraak in je bedrijf vanwege slechte communicatie is wat mij betreft bankmakerij.
Mensen weten dit al lang en breed, er komt nu enkel een dreigement (uitval is voor jouw rekening) bij.

Begrijp me niet verkeerd, ik ga zelf nu ook niet vliegen, en vind dat iedeereen daar zn verantwoordelijk moet pakken, ik denk alleen niet dat dit de goede weg is.

Kleine toevoeging; ik reageerde op een stelling "geel-> oranje tijdens vakantie". Niet code oranje vooraf.

[ Voor 5% gewijzigd door smurfinmark op 14-07-2020 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-07 11:20
Er is daarnaast effectief ook nog een verschil met reizen. Iemand die met de auto weg is, binnen Europa, zal sowieso makkelijker terug kunnen keren (al dan niet met quarantaine) dan iemand die met een vliegtuig weg is. Dat was voor ons een reden om A. met de auto te gaan, en B. op max een makkelijke dagrit afstand. (nu is dat laatste relatief... als je je kwaad maakt kom je een eind op een dag). Je kan dan eventueel ook nog terugkeren voordat de code verandert als je de bui al ziet hangen.

Dat gezegd zie ik deze code geel (terecht of niet) toch anders dan de code geel zoals die in bv Egypte al decennia geldt. Problemen daar zouden alleen mijzelf raken; dat ligt met C19 toch anders.

[ Voor 3% gewijzigd door ijdod op 14-07-2020 10:31 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
smurfinmark schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:29:
[...]

Ik denk eerlijk gezegd dat je je hier vergaloppeerd hebt.

Code geel is ten alle tijden risico werkgever geweest (voor zover ik weet), de vraag is of dat nu anders is

Het standpunt dat jullie als OR blijkbaar onderschrijven is dat dit nu risico werknemer is, of jullie dreigen minimaal met dat dit zo kan uitpakken.

Wanneer je dan de werkgever vraagt hier duidelijk over te communiceren, dan gaat die warschijnlijk risico-mijdend optreden, en dit gaat ten koste van de keuze-vrijheden van je personeel.

Het spookbeeld van een uitbraak in je bedrijf vanwege slechte communicatie is wat mij betreft bankmakerij.
Mensen weten dit al lang en breed, er komt nu enkel een dreigement (uitval is voor jouw rekening) bij.

Begrijp me niet verkeerd, ik ga zelf nu ook niet vliegen, en vind dat iedeereen daar zn verantwoordelijk moet pakken, ik denk alleen niet dat dit de goede weg is.

Kleine toevoeging; ik reageerde op een stelling "geel-> oranje tijdens vakantie". Niet code oranje vooraf.
Meerdere mensen, meerdere visies... :)

Een voorbeeld wat ik van dichtbij heb meegemaakt; er was iemand naar een risicogebied geweest (met de auto, oranje gebied). Die ging weer aan de slag en die vond gezien zijn reis het niet nodig om in quarantaine te gaan. Toen waren daar 2 collega's die het niet prettig vonden dat hij gewoon bij ze mocht zitten in die periode; daar is een boel rumoer ontstaan, inclusief ziektedagen voor mensen die "om" deze reiziger heen zaten. Werkgever is hier in mijn ogen slachtoffer van het gedrag van zijn reizende medewerker.

De gemarkeerde gebieden zijn niet geel of oranje omdat je daar overhoop geschoten kan worden (eigen risico), maar omdat je in sommige gebieden een voor sommigen dodelijke ziekte kan overdragen waar we geen grip op hebben (collectief probleem).

Hier laat ik het verder bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
fredkroket schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:08:
[...]

Een voorbeeld wat ik van dichtbij heb meegemaakt; er was iemand naar een risicogebied geweest (met de auto, oranje gebied). Die ging weer aan de slag en die vond gezien zijn reis het niet nodig om in quarantaine te gaan. Toen waren daar 2 collega's die het niet prettig vonden dat hij gewoon bij ze mocht zitten in die periode; daar is een boel rumoer ontstaan, inclusief ziektedagen voor mensen die "om" deze reiziger heen zaten. Werkgever is hier in mijn ogen slachtoffer van het gedrag van zijn reizende medewerker.

De gemarkeerde gebieden zijn niet geel of oranje omdat je daar overhoop geschoten kan worden (eigen risico), maar omdat je in sommige gebieden een voor sommigen dodelijke ziekte kan overdragen waar we geen grip op hebben (collectief probleem).

Duidelijk

Wat ik ook aangaf, bij reizen naar code oranje gebieden ben ik het met je eens, het ging mij om om de situatie van een medewerker die naar een code geel gebied afreist, en dat tijdens de vakantie het code oranje wordt, dit ws ook het topic hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-07 15:27

icecreamfarmer

en het is

[...]

Dat zal ik je uitleggen. Bij mij (ouderenzorg) hanteren ze dat nu ook. Ik kan je wel zeggen wat het gevolg gaat zijn. Juist bijvoorbeeld de verzorgenden welke veelal het minst betaald krijgen kunnen het geld niet missen. Het is na de zomervakantie dus van bijna iedereen zijn de vakantiedagen op en komt het op onbetaald verlof neer.

Die moet dan kiezen tussen "verhongeren" of het risico om mensen te besmetten. Ik kan je wel zeggen wat er gaat gebeuren. Die gaan niet in quarantaine en besmetten zo hele afdelingen weer wat uiteindelijk veel duurder is dan ze gewoon tijdens quarantaine doorbetalen.

Plus je hebt je net 4 maanden uit de naad gewerkt met alle risico's van dien (geen PBM voor verpleeghuizen) maar wanneer het dan moeilijk wordt dan zegt de werkgever zoek het maar uit.
Gaat ook lekker werken voor de werving van nieuwe verzorgenden en verpleegers.
TheGhostInc schreef op maandag 13 juli 2020 @ 13:03:

[...]

Goed om te weten dus. Het is niet verplicht dat is wat anders dan werkgever zegt.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Wim-Bart schreef op maandag 13 juli 2020 @ 23:24:
[...]

Een is een zekerheid het ander een kans. Ik weet wel hoe dat gaat aflopen.
fredkroket schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:51:
[...]

Ik denk dat je kans daarop met deze stellingname juist vergroot hebt.

[ Voor 50% gewijzigd door icecreamfarmer op 16-07-2020 16:25 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Reisadviezen, inreisbeperkingen, kleurcodes
Naar welke landen kan ik reizen?
U kunt reizen naar landen met een groen of geel reisadvies. Op Nederland Wereldwijd vindt u de actuele reisadviezen per land.

De gezondheidssituatie in een land kan verslechteren tijdens uw verblijf. Als het reisadvies verandert van geel naar oranje en u op dat moment in het land verblijft, betekent dit dat u bij terugkeer in Nederland 14 dagen in quarantaine moet.

Dus als je nu naar het buitenland gaat loop je dus risico op 14 quarantaine als je gebied oranje wordt.

Weet je nu al. Dus als je dan eigenwijs gaat zitten zijn ben je gewoon een hork. Ook als je verwacht dat je baas dan de kosten maar moet oppakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Er wordt de laatste tijd steeds meer gesproken over lokale lockdowns. Dat betekent dat je ook de situatie kun krijgen dat iemand die heel verstandig besloot op de camping in brabant te gaan staan dan alsnog in hetzelfde schuitje zit.

Ik vraag me af of in het geval van autovakanties in de buurlanden de situatie wel zo heel anders is dan binnen nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Barrycade schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 17:49:
Reisadviezen, inreisbeperkingen, kleurcodes
Naar welke landen kan ik reizen?
U kunt reizen naar landen met een groen of geel reisadvies. Op Nederland Wereldwijd vindt u de actuele reisadviezen per land.

De gezondheidssituatie in een land kan verslechteren tijdens uw verblijf. Als het reisadvies verandert van geel naar oranje en u op dat moment in het land verblijft, betekent dit dat u bij terugkeer in Nederland 14 dagen in quarantaine moet.

Dus als je nu naar het buitenland gaat loop je dus risico op 14 quarantaine als je gebied oranje wordt.

Weet je nu al. Dus als je dan eigenwijs gaat zitten zijn ben je gewoon een hork. Ook als je verwacht dat je baas dan de kosten maar moet oppakken.
Je snapt dat dit ook voor België en Duitsland geldt.

Sterker nog dat kan ook voor Amsterdam gelden. Je hebt niets aan die kleurcode geel als hij binnen een uur oranje kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

icecreamfarmer schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 19:31:
[...]
Je snapt dat dit ook voor België en Duitsland geldt.

Sterker nog dat kan ook voor Amsterdam gelden. Je hebt niets aan die kleurcode geel als hij binnen een uur oranje kan worden.
Tja wat is dan je voorstel?
Lekker los lasten en zien waar het schip strand?

De regels zijn ook voor als het losgaat terwijl je in schubbekutteveen in een safari tent zit. Logisch omdat je het dan in de locale Spar opgelopen kan hebben toch?

Die kleuren geven het risico aan. Niets meer en niets minder. Of heb je ook zo'n mening over de 1,5 meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Barrycade schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 20:25:
[...]

Tja wat is dan je voorstel?
Lekker los lasten en zien waar het schip strand?

De regels zijn ook voor als het losgaat terwijl je in schubbekutteveen in een safari tent zit. Logisch omdat je het dan in de locale Spar opgelopen kan hebben toch?

Die kleuren geven het risico aan. Niets meer en niets minder. Of heb je ook zo'n mening over de 1,5 meter?
Het gaat er mij meer om dat jij het als groot risico ziet als mensen naar het buitenland gaan. Dit terwijl het risico hier net zo groot is als 2 km over de grens. We zijn een open continent. Behandel het dan ook hetzelfde.

De kleuren zeggen niets meer als ze zo snel kunnen veranderen tussen veilig naar onveilig en quarantaine verplicht wordt.
In principe kan ik in quarantaine belanden als ik een kwartiertje ga tanken in België.

Over die 1,5m merk ik ook steeds meer dat het een theoretische iets wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Van mij mag iedereen naar het buitenland gaan, zelfs om te tanken.

Alleen dan niet gaan zeuren als de werkgever moeilijk doet als je 14 dagen thuis zit omdat je uit een oranje gebied komt.

Dat is mijn punt.
Voor mij maakt het voor mijn werk geen verschil, werkte al 100% digitaal en het enige verschil is dat ik nu niet meer 3-4 dagen per week naar kantoor ga. Maar dat had voor mijn dagelijkse werk geen invloed, deed het meer voor de sociale contacten.

Ik mag van de werkgever toch al niet op kantoor verschijnen. Alleen voor medewerkers waar dat echt een plus geeft.
Ergens in September wordt geïnventariseerd wat de nieuwe werkelijkheid wordt. Ik reken er op dat ik ooit max 2-3 dagen welkom ben, maar dat het niet zal hoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
icecreamfarmer schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 20:49:
[...]

Over die 1,5m merk ik ook steeds meer dat het een theoretische iets wordt.
Gelukkig is er wereldwijd te zien dat het negeren van de 1.5 mtr direkt merbaar is en de covid gevallen dan ook explosief omlaag gaan . 8)7

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

leekers schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 05:56:
[...]

Gelukkig is er wereldwijd te zien dat het negeren van de 1.5 mtr direkt merbaar is en de covid gevallen dan ook explosief omlaag gaan . 8)7
Ik zeg ook niet dat het verstandig is om het te negeren. Ik zeg alleen dat ik het zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Barrycade schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 23:56:
Van mij mag iedereen naar het buitenland gaan, zelfs om te tanken.

Alleen dan niet gaan zeuren als de werkgever moeilijk doet als je 14 dagen thuis zit omdat je uit een oranje gebied komt.

Dat is mijn punt.
Voor mij maakt het voor mijn werk geen verschil, werkte al 100% digitaal en het enige verschil is dat ik nu niet meer 3-4 dagen per week naar kantoor ga. Maar dat had voor mijn dagelijkse werk geen invloed, deed het meer voor de sociale contacten.

Ik mag van de werkgever toch al niet op kantoor verschijnen. Alleen voor medewerkers waar dat echt een plus geeft.
Ergens in September wordt geïnventariseerd wat de nieuwe werkelijkheid wordt. Ik reken er op dat ik ooit max 2-3 dagen welkom ben, maar dat het niet zal hoeven.
Ik heb een kantoorbaan in de zorg en kan ook thuiswerken maar 95% van het personeel kan dat niet.
En dan kan je als werkgever moeilijk gaan doen maar ik kan je voorspellen wat de consequenties zijn voor je zorginstellingen als je werknemers quarantaine niet kunnen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-07 20:37

T.C

Allereerst ben ik niet van plan om naar het buitenland op vakantie te gaan, maar ik vraag me af hoe dingen wettelijk zitten.

Vanuit de Nederlandse overheid is het niet wettelijk verplicht om in zelfquarantaine te gaan als je op vakantie bent geweest wat Oranje gebied is (geworden).

Mijn (Belgische) werkgever verplicht ons om in zelfquarantaine te gaan als we in zo'n gebied zijn geweest.
Aangezien het wettelijk niet nodig is in Nederland, kan mijn werkgever het dan nog steeds als eigen tijd rekenen?

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:21

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

T.C schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:41:
Allereerst ben ik niet van plan om naar het buitenland op vakantie te gaan, maar ik vraag me af hoe dingen wettelijk zitten.

Vanuit de Nederlandse overheid is het niet wettelijk verplicht om in zelfquarantaine te gaan als je op vakantie bent geweest wat Oranje gebied is (geworden).

Mijn (Belgische) werkgever verplicht ons om in zelfquarantaine te gaan als we in zo'n gebied zijn geweest.
Aangezien het wettelijk niet nodig is in Nederland, kan mijn werkgever het dan nog steeds als eigen tijd rekenen?
Is het in België wel wettelijk verplicht? :?

Vraag is; wil je het op de spits drijven door je er niet aan te houden? Of kun je andere oplossingen zoals thuiswerken/korter op vakantie bedenken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C

T.C

MikeyMan schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:51:
[...]

Is het in België wel wettelijk verplicht? :?

Vraag is; wil je het op de spits drijven door je er niet aan te houden? Of kun je andere oplossingen zoals thuiswerken/korter op vakantie bedenken?
Mijn Belgische werkgever heeft voor de Nederlandse activiteiten een Nederlandse BV opgezet.
Alle Nederlandse werknemers vallen onder die BV.

Dus of het wettelijk verplicht is in België weet ik niet, maar is voor de Nederlandse werknemers niet verplicht.

Zoals Ik al aangaf: "Allereerst ben ik niet van plan om naar het buitenland op vakantie te gaan", dus drijf ik het in ieder geval niet op de spits.
Daarnaast kunnen we veel dingen wel vanuit huis doen, maar veel ook niet.

Mijn vraag is: "Wat als de werkzaamheden op dat moment toch op locatie moeten plaatsvinden en de werkgever verplicht die zelfquarantaine terwijl het wettelijk niet hoeft.... wie moet dan die uren betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

T.C schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:05:
[...]

Mijn vraag is: "Wat als de werkzaamheden op dat moment toch op locatie moeten plaatsvinden en de werkgever verplicht die zelfquarantaine terwijl het wettelijk niet hoeft.... wie moet dan die uren betalen?
De werkgever verwacht van jou dat je werkzaamheden op lokatie uitvoert en hij verwacht daarna ook (uit eigen beleid) dat je aan zelfquarantaine doet.

Dan lijkt me het antwoord voor die uren heel duidelijk: De werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 20:23
fredkroket schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:08:
[...]

Snap de houding van de werknemers in kwestie absoluut niet, maar waarom staat een werkgever vervolgens toe dat een dergelijke droeftoeter doodleuk aan het bureaublok aanschuift? Prima om het over de eigen verantwoordelijkheid van medewerkers te hebben, maar waarom pakt de werkgever zijn/haar verantwoordelijkheid hier niet?
Yucon schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:25:
Er wordt de laatste tijd steeds meer gesproken over lokale lockdowns. Dat betekent dat je ook de situatie kun krijgen dat iemand die heel verstandig besloot op de camping in brabant te gaan staan dan alsnog in hetzelfde schuitje zit.

Ik vraag me af of in het geval van autovakanties in de buurlanden de situatie wel zo heel anders is dan binnen nederland.
Zit bijzonder weinig verschil. Wordt helemaal interessant wanneer andere (EU) landen NL als 'oranje' gaan beschouwen. Wat doen we dan? Gaan werkgevers dan mailtjes sturen dat je alleen naar Belgie op vakantie mag en indien je op de camping in Brabant gaat staan mag je op eigen kosten 2 weken in quarantaine?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

BoB_HenK schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:21:
[...]

Snap de houding van de werknemers in kwestie absoluut niet, maar waarom staat een werkgever vervolgens toe dat een dergelijke droeftoeter doodleuk aan het bureaublok aanschuift? Prima om het over de eigen verantwoordelijkheid van medewerkers te hebben, maar waarom pakt de werkgever zijn/haar verantwoordelijkheid hier niet?

[...]

Zit bijzonder weinig verschil. Wordt helemaal interessant wanneer andere (EU) landen NL als 'oranje' gaan beschouwen. Wat doen we dan? Gaan werkgevers dan mailtjes sturen dat je alleen naar Belgie op vakantie mag en indien je op de camping in Brabant gaat staan mag je op eigen kosten 2 weken in quarantaine?
Precies mijn idee. Het is allemaal lekker inconsequent. Alsof NL wel veilig is.

[ Voor 3% gewijzigd door icecreamfarmer op 17-07-2020 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

T.C schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:41:

Wettelijk niet wellicht, maar er staat wel een moet op de Corona website van Rijksoverheid.

Maar als je werkgever er van uit gaat dat je in quarantaine gaat en je hebt geen verlof meer staan of je kan geen onbetaald verlof nemen of niet thuis werken is de keuze en risico iets wat je moet afwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C

T.C

Barrycade schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:45:
[...]

Wettelijk niet wellicht, maar er staat wel een moet op de Corona website van Rijksoverheid.

Maar als je werkgever er van uit gaat dat je in quarantaine gaat en je hebt geen verlof meer staan of je kan geen onbetaald verlof nemen of niet thuis werken is de keuze en risico iets wat je moet afwegen.
Bijzonder dat op Nederlandwereldwijd.nl (ook rijksoverheid) enkel wordt gesproken over dringend advies.
(Dus geen verplichting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

T.C schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:01:
[...]

Bijzonder dat op Nederlandwereldwijd.nl (ook rijksoverheid) enkel wordt gesproken over dringend advies.
(Dus geen verplichting)
Nieuwste is dat mensen in de zorg niet eens in quarantaine mogen als ze uit oranje gebied komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Laatst online: 20:05
Even een kick: vandaag wordt er bepaald of de wet erdoor komt die het mogelijk maakt een boete te geven als je het zelfquarantaineadvies negeert. Het advies wordt dan omgezet in plicht incl. mogelijkehied tot handhaving:
https://www.eerstekamer.n...08_quarantaineplicht_voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:04
SniperGuy schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:28:
Even een kick: vandaag wordt er bepaald of de wet erdoor komt die het mogelijk maakt een boete te geven als je het zelfquarantaineadvies negeert. Het advies wordt dan omgezet in plicht incl. mogelijkehied tot handhaving:
https://www.eerstekamer.n...08_quarantaineplicht_voor
Als dat nog steeds met het genoemde aantal qua belteam gaat werken dan is de kans op een boete echt zeer klein.
Pagina: 1