Acties:
  • +1Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik denk ook dat het aan het soort werk ligt dat je doet. Als je prima thuis kan werken zal dat anders zijn dan wanneer dat niet kan en daarom zal het per bedrijf verschillen. Dat oordeel is aan het bedrijf.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mogelijk dat dit per werkgever \ branche \ CAO kan verschillen.

Bij ons bedrijf hebben we de medewerkers vooraf ingelicht over dit onderwerp; ga je naar een "oranje" land, dan moet je 14 dagen in quarantaine. Kan je niet (goed genoeg) thuiswerken, dan zal dat je eigen dagen kosten. De OR is ook akkoord gegaan met dat voorstel.

Een land dat van geel naar oranje gaat tijdens een verblijf lijkt me lastiger... Immers zou dat ook België of Duitsland kunnen zijn en dat zijn geen heel bijzondere landen om naartoe te gaan.

Denk dat het uitgangspunt is dat je als medewerker recht hebt op vrije dagen, maar dat dit niet impliceert dat je naar het buitenland moet gaan. Dus wat mij betreft ligt het risico bij de werknemer (even voor de duidelijkheid, ik ben geen werkgever).

Acties:
  • +8Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:04
Wat je hieruit kunt opmaken is dat code geel ook een risico is. Een land wat van geel naar oranje gaat is niet opeens een risico geworden, dat was het al.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:11
Op dit moment lijkt eigen verantwoordelijkheid wel gepast. Risico is concreet en helder. Consequentie van het zich voordoen ook.

Naar het buitenland op vakantie gaan is nu dus gewoon een berekenend risico. Zowel een direct coronarisico alswel een indirect quarantaine risico.
phYzar schreef op maandag 13 juli 2020 @ 07:52:
Wat je hieruit kunt opmaken is dat code geel ook een risico is. Een land wat van geel naar oranje gaat is niet opeens een risico geworden, dat was het al.
Voor deze discussie moeten de verschillende risico's wel onderscheiden worden. De kleur heeft ten doel een paar risico's samen te vatten, maar er zijn er natuurlijk meer inclusief het risico dat zaken veranderen (een soort afgeleide).

[Voor 57% gewijzigd door Rukapul op 13-07-2020 07:59]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:31
Het is natuurlijk altijd al de default geweest dat als jij om wat voor reden dan ook niet terug kan keren van je vakantie-adres, dat je eigen risico is en dus eigen tijd. Daar zal vast in heel veel gevallen heel coulant mee omgegaan zijn door allerlei werkgevers, maar dit risico ligt in principe bij de werknemer.

Mijn werkgever heeft dit nu ook gewoon heel expliciet gecommuniceerd: als je door lockdowns of iets dergelijks niet terug kan keren van je vakantie, probeer dan vanaf je vakantie-adres te werken. Lukt dat niet, dan is het eigen tijd waar je vakantiedagen voor moet gebruiken (en zo nodig bijkopen). Wordt je zelf ziek op vakantie, dan gelden ook de standaardregels: meld jezelf ziek en dan kost het geen vakantiedagen.

Ik vind dit allemaal niet meer dan normaal.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:05

Yucon

*broem*

Piet_Piraat7 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:55:
[...]

Ik twijfel hierover. Mijn werk is zeer gemakkelijk vanaf afstand te doen en àls in de toekomst het reisadvies tijdens een vakantie zou veranderen, zou een werklaptop meenemen een mooie uitkomst bieden. Maar ik weet niet of ik het aandurf een werklaptop op de hotelkamer te laten liggen.
Heel simpel, vraag je werkgever of ze het risico willen nemen. Zo ja dan is het duidelijk bij diefstal. Zo nee, ook goed, maar dan kunnen ze jou ook niet aanrekenen dat je geen laptop bij je had.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Piet_Piraat7 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 07:43:

Kort daar onder lees ik weer een tegenstelling voor de vervoersbranche:

[...]

https://www.rtlnieuws.nl/...doen-coronavirus-covid-19

Kan ik hier uit op maken dat werkgever zelf mag bepalen welke verantwoordelijkheid de werknemer draagt? Kan een werkgever eisen dat je vakantiedagen gebruikt voor je ziektedagen als je in een risico gebied zat? Idem met quarantiaine?
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de vervoersbranche dit nu gewoon heel hard roept, maar dat het verder niet per se ergens op gebaseerd is.

Dat een werknemer een bepaald risico opzoekt, betekent niet dat de gevolgen van die keuze ook per definitie voor werknemer zijn. Zo kan een werknemer naar een ski-gebied gaan, en op een dag met lawinegevaar offpiste gaan ski'en. Als er dan iets gebeurt waardoor werknemer een tijdje niet kan werken, moet werkgever nog steeds (minimaal 70% van) het loon doorbetalen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:11
Yucon schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:01:
[...]

Heel simpel, vraag je werkgever of ze het risico willen nemen. Zo ja dan is het duidelijk bij diefstal.
Precies.
Zo nee, ook goed, maar dan kunnen ze jou ook niet aanrekenen dat je geen laptop bij je had.
Helaas schiet je daar niets mee op. Het niet-kunnen-werken risico verschuift daarmee namelijk niet.

Er is een logische mitigatie: niet naar het buitenland.
Freeaqingme schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:05:
[...]

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de vervoersbranche dit nu gewoon heel hard roept, maar dat het verder niet per se ergens op gebaseerd is.

Dat een werknemer een bepaald risico opzoekt, betekent niet dat de gevolgen van die keuze ook per definitie voor werknemer zijn. Zo kan een werknemer naar een ski-gebied gaan, en op een dag met lawinegevaar offpiste gaan ski'en. Als er dan iets gebeurt waardoor werknemer een tijdje niet kan werken, moet werkgever nog steeds (minimaal 70% van) het loon doorbetalen.
Dat risico is dan ook heel duidelijk per wet bij de werkgever gelegd (tijdelijke arbeidsongeschiktheid a.k.a. ziekte).

Overigens is dit verre van uniek. Toen een vulkaan op IJsland enige jaren geleden boem zei was er enige tijd geen tot nauwelijks vliegverkeer mogelijk. Degenen die vast zaten op dienstreis kregen doorbetaald (ongeacht of ze konden doorwerken). Degenen die niet terug konden keren van vakantie (en niet op afstand konden werken) moesten noodgedwongen vrij nemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:31
Freeaqingme schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:05:
[...]

Dat komt omdat dat voorbeeld onder de regels voor ziekte valt. Een werkgever zal dan misschien niet blij zijn dat je dat risico genomen hebt, maar je kan dan niet werken omdat je gewond bent en dat geldt gewoon als ziek.
Als je niet op werk kon komen omdat een lawine het dorp waar je zat van de buitenwereld had afgesloten of zo, dan was dat volgens mij altijd al je eigen risico. Ongetwijfeld zullen er werkgevers zijn die daar niet moeilijk over deden, maar juridisch is er zo ver ik weet geen enkele reden waarom een werkgever je door zou moeten betalen als je om die reden niet op werk verschijnt.

Edit: ik had de post van @Rukapul niet gezien, maar de vulkaan op IJsland is inderdaad een heel goed praktijkvoorbeeld.

[Voor 4% gewijzigd door Lapa op 13-07-2020 11:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• n3othebest
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:36
Het kromme in dit hele verhaal is dus dat reisorganisaties zeggen dat geel = veilig en dus geen geld terug als je gaat annuleren. Maar vervolgens je werkgever kan claimen geel = risico dus niet gaan want anders zelf betalen.

Ik denk dat er een veel algemene uitspraak moet komen over wat wel of niet eigen risico is bij gele landen. Als de overheid vind dat je zelf moet betalen met vakantiedagen als het van geel -> oranje gaat dan vind ik ook dat je je reis kosteloos moet kunnen annuleren.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:49

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Stoney3K schreef op maandag 13 juli 2020 @ 12:25:
[...]

Er is natuurlijk wel een verschil tussen een vliegtuig missen (daar kun je zelf nog wat aan doen) en een vlucht die geannuleerd wordt door de vliegmaatschappij en die pas over 2 weken weer vertrekt.
Is dat zo? Waarom zou dat risico bij de werkgever liggen?

Onze werkgever heeft in overleg met de OR ook gecommuniceerd dat privé reizen verantwoordelijkheid werknemer is.

Dus geel-> oranje en niet terug naar huis kunnen; verlof of onbetaald verlof. En als je wel terug komt uit oranje gebied 2 weken thuiswerk en indien qua werk niet mogelijk ook weer 14 dagen verlof /onbetaald verlof.

Normaal gesproken heeft je werkgever ook niets met je privé bezigheden te maken, dus nu het opeens spannend in je privé vakantie kan worden moet de baas opeens wel klaar staan om iemand uit de brand te redden?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Valorian schreef op maandag 13 juli 2020 @ 22:56:
[...]

Je bent ook niet verplicht om tegen je werkgever te vertellen in welk land je geweest bent. Dus als je daar geen zin in hebt dan zeg je daar niets over en valt er ook niets te verplichten wat betreft quarantaine. Of je je daar dan moreel bezwaard tegen zou moeten voelen (naar het werk gaan terwijl je uit een risicogebied komt) is een tweede, maar dat staat er natuurlijk los van. ;)
Ja, en aangezien eigen 14 vakantiedagen veel belangrijker zijn dan het leven van een collega bij eventuele besmetting en overlijden. En dat je dat ook met droge ogen kan uitleggen aan zijn/haar kids met de woorden "Ja je papa is dood door mij, maar het positieve er aan is, het heeft mij geen dagen gekost."

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +11Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Volgens mij is iedereen die vrouw uit Diemen vergeten die bij het AMC werkte en als 1 van de eerste besmet bleek terug gekomen uit Italië.

Die vrouw werd bijna collectief gelyncht, omdat ze gewoon naar haar werk ging, maar nu wordt diezelfde situatie zo goed als geadviseerd hier. 8)7

[Voor 6% gewijzigd door Barrycade op 13-07-2020 23:27]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:29
Wim-Bart schreef op maandag 13 juli 2020 @ 23:24:
[...]

Ja, en aangezien eigen 14 vakantiedagen veel belangrijker zijn dan het leven van een collega bij eventuele besmetting en overlijden. En dat je dat ook met droge ogen kan uitleggen aan zijn/haar kids met de woorden "Ja je papa is dood door mij, maar het positieve er aan is, het heeft mij geen dagen gekost."
Ik geef geen waardeoordeel, zeg alleen hoe het werkt. Dat er consequenties zijn aan de keuze om op die manier te handelen is evident. Maar dat is iets waarbij iedereen zelf moet inschatten wat welk geval voor risico’s mef zich meeneemt. 2 weken in een code oranje land wandelen in de bergen en in je eigen tent zelfvoorzienend zijn is weer anders dan een citytrip, kroegen en cafes. En terugkomen naar een kantoor weer anders dan terug aan het werk in de buitenlucht. Laten we nu niet ineens doen alsof je alle situaties over dezelfde kam kan scheren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Barrycade schreef op maandag 13 juli 2020 @ 23:26:
Volgens mij is iedereen die vrouw uit Diemen vergeten die bij het AMC werkte en als 1 van de eerste besmet bleek terug gekomen uit Italië.

Die vrouw werd bijna collectief gelyncht, omdat ze gewoon naar haar werk ging, maar nu wordt diezelfde situatie zo goed als geadviseerd hier. 8)7
Dat is mens-eigen. Regels zijn regels maar als je er zelf hinder van ondervindt verzinnen we een uitzondering.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
smurfinmark schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:29:
[...]

Ik denk eerlijk gezegd dat je je hier vergaloppeerd hebt.

Code geel is ten alle tijden risico werkgever geweest (voor zover ik weet), de vraag is of dat nu anders is

Het standpunt dat jullie als OR blijkbaar onderschrijven is dat dit nu risico werknemer is, of jullie dreigen minimaal met dat dit zo kan uitpakken.

Wanneer je dan de werkgever vraagt hier duidelijk over te communiceren, dan gaat die warschijnlijk risico-mijdend optreden, en dit gaat ten koste van de keuze-vrijheden van je personeel.

Het spookbeeld van een uitbraak in je bedrijf vanwege slechte communicatie is wat mij betreft bankmakerij.
Mensen weten dit al lang en breed, er komt nu enkel een dreigement (uitval is voor jouw rekening) bij.

Begrijp me niet verkeerd, ik ga zelf nu ook niet vliegen, en vind dat iedeereen daar zn verantwoordelijk moet pakken, ik denk alleen niet dat dit de goede weg is.

Kleine toevoeging; ik reageerde op een stelling "geel-> oranje tijdens vakantie". Niet code oranje vooraf.
Meerdere mensen, meerdere visies... :)

Een voorbeeld wat ik van dichtbij heb meegemaakt; er was iemand naar een risicogebied geweest (met de auto, oranje gebied). Die ging weer aan de slag en die vond gezien zijn reis het niet nodig om in quarantaine te gaan. Toen waren daar 2 collega's die het niet prettig vonden dat hij gewoon bij ze mocht zitten in die periode; daar is een boel rumoer ontstaan, inclusief ziektedagen voor mensen die "om" deze reiziger heen zaten. Werkgever is hier in mijn ogen slachtoffer van het gedrag van zijn reizende medewerker.

De gemarkeerde gebieden zijn niet geel of oranje omdat je daar overhoop geschoten kan worden (eigen risico), maar omdat je in sommige gebieden een voor sommigen dodelijke ziekte kan overdragen waar we geen grip op hebben (collectief probleem).

Hier laat ik het verder bij.

• Barrycade

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Reisadviezen, inreisbeperkingen, kleurcodes
Naar welke landen kan ik reizen?
U kunt reizen naar landen met een groen of geel reisadvies. Op Nederland Wereldwijd vindt u de actuele reisadviezen per land.

De gezondheidssituatie in een land kan verslechteren tijdens uw verblijf. Als het reisadvies verandert van geel naar oranje en u op dat moment in het land verblijft, betekent dit dat u bij terugkeer in Nederland 14 dagen in quarantaine moet.

Dus als je nu naar het buitenland gaat loop je dus risico op 14 quarantaine als je gebied oranje wordt.

Weet je nu al. Dus als je dan eigenwijs gaat zitten zijn ben je gewoon een hork. Ook als je verwacht dat je baas dan de kosten maar moet oppakken.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:05

Yucon

*broem*

Er wordt de laatste tijd steeds meer gesproken over lokale lockdowns. Dat betekent dat je ook de situatie kun krijgen dat iemand die heel verstandig besloot op de camping in brabant te gaan staan dan alsnog in hetzelfde schuitje zit.

Ik vraag me af of in het geval van autovakanties in de buurlanden de situatie wel zo heel anders is dan binnen nederland.

• Barrycade

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Van mij mag iedereen naar het buitenland gaan, zelfs om te tanken.

Alleen dan niet gaan zeuren als de werkgever moeilijk doet als je 14 dagen thuis zit omdat je uit een oranje gebied komt.

Dat is mijn punt.
Voor mij maakt het voor mijn werk geen verschil, werkte al 100% digitaal en het enige verschil is dat ik nu niet meer 3-4 dagen per week naar kantoor ga. Maar dat had voor mijn dagelijkse werk geen invloed, deed het meer voor de sociale contacten.

Ik mag van de werkgever toch al niet op kantoor verschijnen. Alleen voor medewerkers waar dat echt een plus geeft.
Ergens in September wordt geïnventariseerd wat de nieuwe werkelijkheid wordt. Ik reken er op dat ik ooit max 2-3 dagen welkom ben, maar dat het niet zal hoeven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-06 09:03
BoB_HenK schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:21:
[...]

Snap de houding van de werknemers in kwestie absoluut niet, maar waarom staat een werkgever vervolgens toe dat een dergelijke droeftoeter doodleuk aan het bureaublok aanschuift? Prima om het over de eigen verantwoordelijkheid van medewerkers te hebben, maar waarom pakt de werkgever zijn/haar verantwoordelijkheid hier niet?

[...]

Zit bijzonder weinig verschil. Wordt helemaal interessant wanneer andere (EU) landen NL als 'oranje' gaan beschouwen. Wat doen we dan? Gaan werkgevers dan mailtjes sturen dat je alleen naar Belgie op vakantie mag en indien je op de camping in Brabant gaat staan mag je op eigen kosten 2 weken in quarantaine?
Precies mijn idee. Het is allemaal lekker inconsequent. Alsof NL wel veilig is.

[Voor 3% gewijzigd door icecreamfarmer op 17-07-2020 11:52]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee