Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosPoolvos
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17-04-2021
Beste Tweakers,

Ik heb inmiddels 3 uur zitten klooien om een internetverbinding te bewerkstelligen, maar het lijkt een onmogelijke opgave.

Ik woon samen met 5 anderen met wie ik een internetverbinding deel. Ziggo modem/router hangt beneden, ik heb geen signaal boven. Nu heeft iedere woning een kabel (die gewoon uit het modem komt in mijn geval), waamee het eea aangesloten kan worden. Ik heb hier altijd een andere router achter gehad en heb het eea ingesteld om deze functionerend te krijgen. Alles werkte naar behoren toen het er om een onbekende reden mee kapte.

Nu probeer ik op allerlei verschillende manieren de boel weer aan de praat te krijgen, maar dat wil niet lukken. Niet helemaal althans, ik zal jullie die details voorlopig besparen.

Inmiddels heb ik zoiets van laat ik helemaal opnieuw beginnen en alles (nog één keer voordat ik alles eruit trek en lekker een boek ga lezen) nog een keer juist instellen. Ik heb het topic gezien over dit soort zaken maar daar loop ik direct tegen allerlei problemen aan, dingen worden maar half uitgelegd. Voor de leek althans.

Een concreet voorbeeld: 'sluit de router ALLEEN aan via een UTP kabel met je computer'. Voor een leek is het op geen mogelijke manier duidelijk via welke poort dit dan moet gebeuren. Dit is alleen logisch met een bepaalde voorkennis, die er dus bij mij niet is. Daarom dit topic, ik moet vragen kunnen stellen die naar mijn idee nogal logisch zijn, maar waar ik het antwoord niet op kan vinden. Bovendien heb ik werkelijk elke poort geprobeerd en werken ze nu allemaal niet. Ik zeg nu omdat mij dit eerder wel gelukt is. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Concreet: waar begin ik met het aansluiten/instellen van al deze ellende? Het ziggo modem is een ubee modem (weet even uit mn hoofd niet welke, maar dat kan ik zo opzoeken) en de router die ik gebruik is een fritzbox 7360.

In de hoop dat iemand mij kan helpen,

Groet,

Jos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Je wil ons de details besparen maar die zijn nu juist belangrijk, vooral omdat je aangeeft dat het een beetje werkt.

Wat betreft de kabel: trek de 'internetkabel' uit je Fritzbox en prik die in je computer. Werkt internet goed: issue met je router (NAT achter NAT kan problemen opleveren).

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zo, dat is een heleboel tekst zonder enige waarde voor wat je nu wilt bereiken. Nou ja, het doel is duidelijk maar de weg ernaar toe is mij nog vaag.

Hoe dan ook: Begin eens met een duidelijke schets. Komt het ongeveer zo overeen met wat jij hebt/wilt?
1. Ziggo-modem in Router-mode (dus niet in bridge).
2. Hier komen 5 kabels uit die naar jou en je vier huisgenoten lopen.
3. Op deze kabel heb jij een router (fritzbox 7360) aangesloten.
4. Achter deze router wil jij verschillende apparaten aansluiten.

Ok, testen stap 1: Begin eens met een computer direct op de kabel uit punt 2, dus direct naar de Ziggo. Krijg je dan, op die computer, wel internet?

Stap 2: Als je jouw Fritz!box 7360 enkel op jouw computer aansluit, krijg je dan een IP-adres?

Stap 3: Kun je de Fritz!box webinterface benaderen op zijn IP-adres?

Stap 4: Waar heb je de Ziggo eigenlijk ingestoken op de Fritz!Box? :?

Bij stap 4 loop ik even vast omdat ik denk dat wat je wilt niet kan, c.q. je de Fritz!Box niet als router gebruikt maar als switch. In dat laatste geval moet je de DHCP-server van de Fritz!Box uitschakelen.
Let ook op dat Poort 4 van de Fritz!Box een speciale functie kan hebben (ik dacht guest network) waardoor hij geïsoleerd wordt van de rest van het netwerk.

Verder zijn we een technisch forum... Details is waar wij van leven. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Room42 op 07-07-2020 14:28 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:38
de 7360 is een adsl/vdsl modem, dus niet je ethernet vanuit de ubee in het witte poortje steken :P
Ik zou eerst de fitz even aan je laptop hangen en instellen, die zal vast out of the box geen dhcp accepteren op de lan poorten, die zal zelf wel dhcp server proberen te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:38
Even hier op aansluiten.
Omdat je geen DSL hebt maar Ziggo, moet je de uitgang van die Ziggo box wel aan de LAN1 poort van die 7360 aansluiten.
En vermoedelijke moet hem ook zo instellen dat hij dat geen ADLS modem is maar enkel een router en die LAN1 dus de wan kant van die router is in plaats van de DSL aansluiting.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosPoolvos
Room42 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:23:
Zo, dat is een heleboel tekst zonder enige waarde voor wat je nu wilt bereiken. Nou ja, het doel is duidelijk maar de weg ernaar toe is mij nog vaag.

Hoe dan ook: Begin eens met een duidelijke schets. Komt het ongeveer zo overeen met wat jij hebt/wilt?
1. Ziggo-modem in Router-mode (dus niet in bridge).
2. Hier komen 5 kabels uit die naar jou en je vier huisgenoten lopen.
3. Op deze kabel heb jij een router (fritzbox 7360) aangesloten.
4. Achter deze router wil jij verschillende apparaten aansluiten.

Ok, testen stap 1: Begin eens met een computer direct op de kabel uit punt 2, dus direct naar de Ziggo. Krijg je dan, op die computer, wel internet?

Stap 2: Als je jouw Fritz!box 7360 enkel op jouw computer aansluit, krijg je dan een IP-adres?

Stap 3: Kun je de Fritz!box webinterface benaderen op zijn IP-adres?

Stap 4: Waar heb je de Ziggo eigenlijk ingestoken op de Fritz!Box? :?

Bij stap 4 loop ik even vast omdat ik denk dat wat je wilt niet kan, c.q. je de Fritz!Box niet als router gebruikt maar als switch. In dat laatste geval moet je de DHCP-server van de Fritz!Box uitschakelen.
Let ook op dat Poort 4 van de Fritz!Box een speciale functie kan hebben (ik dacht guest network) waardoor hij geïsoleerd wordt van de rest van het netwerk.

Verder zijn we een technisch forum... Details is waar wij van leven. ;)
Allereerst dank voor alle snelle reacties en mijn excuses voor het vage verhaal. Ik zal proberen wat duidelijkheid te scheppen.

1. Ziggo modem in onaangepaste modus, ik neem aan dat dit router modus is.
2. Klopt
3. Klopt ook
4. Klopt ook, zowel bedraad (2X) als via de WiFi (2X)

Dan de antwoorden op de stappen:
1. Ja dit lukt, er is dus een internetverbinding vanuit het Ziggo modem.
2. Dit weet ik niet zo goed te vinden op windows 7, doe ik dat mbv ipconfig command?
3. Nee, maar hierbij is het dus de bedoeling om de fritzbox aansluiten via LAN1 op PC toch? In ieder geval niet via de DSL poort toch?
4. Ziggo kabel gaat in LAN1, de andere kabels voor PC en PS4 in LAN2 en 3, respectievelijk.

Overigens wil ik hier de eerder weggelaten details nog even meegeven (Tweakers en details weglaten 8)7 ).

Alles heeft tijdelijk (een week) gewerkt zoals hierboven beschreven na het instellen van de fritzbox via webinterface (moest bepaalde modus inschakelen die ik niet kan herinneren en ook niet nu kan opzoeken).
Toen viel hier in het pand "het internet" uit en is het ziggo modem opnieuw opgestart. Toen ik later thuis kwam werkte internet zowel via kabels als via WiFi vanuit Fritz.box niet, maar het internet van de kabel vanuit het ziggo modem wél. Toen heb ik de Fritz.box van de stroom gehaald en opnieuw aangesloten, waarna elk apparaat verbinding met het internet had op de PS4 na. Die bleef vragen om een proxy server en gaf aan dat er DNS problemen waren. Op dat moment besloot ik alles opnieuw aan te sluiten en de hulp van mensen met kennis van zaken in te schakelen.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het is niks duidelijker maar hoe hebben "de andere mensen" het aangesloten dan?

Iets zegt me dat je zelfstandig enorm het wiel aan het uitvinden bent terwijl er minstens nog 4 andere mensen in het pand wonen die wel nu een werkende verbinding hebben?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosPoolvos
MAX3400 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:01:
Het is niks duidelijker maar hoe hebben "de andere mensen" het aangesloten dan?

Iets zegt me dat je zelfstandig enorm het wiel aan het uitvinden bent terwijl er minstens nog 4 andere mensen in het pand wonen die wel nu een werkende verbinding hebben?
Ik hoop dat het voor degene die de vragen heeft gesteld wel wat duidelijker is.

De vier anderen hebben net zo min een werkende verbinding als ik, namelijk wel via de kabel vanuit het ziggo modem, maar niet vanuit apparaten die daarop aangesloten zijn (Fritz.box/Apple airport etc).

Ik probeer slechts een probleem op te lossen dat ik tot voor kort niet had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ik heb het gevoel dat iemand nu DHCP-server speelt maar dat daarna de Ziggo-apparatuur niet meer "gezien" wordt op een correcte manier.

En zeker omdat 1 van de antwoorden is: Ziggo staat "onaangepast" oftewel router.

Dat zou betekenen dat er toch iemand wel normaal internet moet hebben maar aangezien er minstens 1 extra router ingeprikt is (in ieder geval jouw Fritz), ben ik toch bang dat er ergens een conflict is ontstaan.

Is het een idee om bij jezelf en bij een buur even een ipconfig, traceroute etc. te proberen? Allicht zien we dan veeeel sneller overeenkomsten / conflicten in de output?

/edit: als namelijk de Ziggo-apparatuur als "standaard" oftewel router staat ingesteld, dan is je titel ineens router achter router en dan zit je in de buurt van @FooLsKi over dubbel-NAT maar allicht kan je dan in [HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point wat aanwijzingen vinden :)

[ Voor 20% gewijzigd door MAX3400 op 07-07-2020 20:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
JosPoolvos schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 19:54:
[...]
Dan de antwoorden op de stappen:
1. Ja dit lukt, er is dus een internetverbinding vanuit het Ziggo modem.
Dan is er sowieso een conflict met de Fritz!Box
2. Dit weet ik niet zo goed te vinden op windows 7, doe ik dat mbv ipconfig command?
Ja. Dus, wat heb je?
3. Nee, maar hierbij is het dus de bedoeling om de fritzbox aansluiten via LAN1 op PC toch? In ieder geval niet via de DSL poort toch?
Klopt, die DSL-poort heb je niks aan in jouw setup. Als je een IP-adres krijgt, is de Fritz!Box te benaderen op 192.168.74.1, geloof ik. Maar als het goed is ook via http://fritz.box/.
4. Ziggo kabel gaat in LAN1, de andere kabels voor PC en PS4 in LAN2 en 3, respectievelijk.

Overigens wil ik hier de eerder weggelaten details nog even meegeven (Tweakers en details weglaten 8)7 ).

Alles heeft tijdelijk (een week) gewerkt zoals hierboven beschreven na het instellen van de fritzbox via webinterface (moest bepaalde modus inschakelen die ik niet kan herinneren en ook niet nu kan opzoeken).
Toen viel hier in het pand "het internet" uit en is het ziggo modem opnieuw opgestart. Toen ik later thuis kwam werkte internet zowel via kabels als via WiFi vanuit Fritz.box niet, maar het internet van de kabel vanuit het ziggo modem wél. Toen heb ik de Fritz.box van de stroom gehaald en opnieuw aangesloten, waarna elk apparaat verbinding met het internet had op de PS4 na. Die bleef vragen om een proxy server en gaf aan dat er DNS problemen waren. Op dat moment besloot ik alles opnieuw aan te sluiten en de hulp van mensen met kennis van zaken in te schakelen.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is! :)
Waarschijnlijk heb je dus gewoon een dubbele DHCP-server draaien, waarbij je de ene keer (met geluk) een adres van de Ziggo krijgt, en de andere keer van de Fritz!box. Die laatste moet je dus uitschakelen (via de eerder genoemde webinterface), want jij gebruikt de Fritz!box als switch, niet als router.

Let wel, dat ik in mijn verhaal de WiFi compleet negeer! Als je ook WiFi wilt, kun je beter een losse switch en een access point kopen, IMHO ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Room42 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 22:49:

Als je ook WiFi wilt, kun je beter een losse switch en een access point kopen, IMHO ;)
Of een beetje nette router in AP draaien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosPoolvos
Room42 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 22:49:
[...]
Dan is er sowieso een conflict met de Fritz!Box

[...]
Ja. Dus, wat heb je?

[...]

Klopt, die DSL-poort heb je niks aan in jouw setup. Als je een IP-adres krijgt, is de Fritz!Box te benaderen op 192.168.74.1, geloof ik. Maar als het goed is ook via http://fritz.box/.

[...]

Waarschijnlijk heb je dus gewoon een dubbele DHCP-server draaien, waarbij je de ene keer (met geluk) een adres van de Ziggo krijgt, en de andere keer van de Fritz!box. Die laatste moet je dus uitschakelen (via de eerder genoemde webinterface), want jij gebruikt de Fritz!box als switch, niet als router.

Let wel, dat ik in mijn verhaal de WiFi compleet negeer! Als je ook WiFi wilt, kun je beter een losse switch en een access point kopen, IMHO ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cl2IOg8CZklDTluhadNOoKze7VY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YMdvjCdzHZ5PqHnJizZ3WPij.jpg?f=user_large

Dit komt er uit ipconfig zodra ik de kabel vanuit Ziggo modem rechtstreeks in de PC stop...

De webinterface van de fritzbox kan ik nu niet bereiken. Ter controle; naast uiteraard de stroom alleen via LAN1 verbinden met PC en dan zou via 192.168.74.1 of Fritz.box de webinterface te bereiken moeten zijn toch? Of doe ik iets verkeerd? Ik krijg de webinterface namelijk niet meer tevoorschijn.

Het aanschaffen van een switch en acces point probeer ik voorlopig nog te vermijden vanwege de kosten (ik ben een arme student) en omdat het jarenlang gewoon gewerkt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:37
Als ik het verhaal zo een beetje moet samenvatten hebben jullie met z'n vijven een bij elkaar geraapt hoopje routers en die koppelt iedereen voor zich aan de Ziggo modem. Dat is uiteraard vragen om problemen. Bijvoorbeeld als iemand van jullie zijn/haar router per ongeluk op het zelfde Subnet als het Ziggo modem zet en ook IP adressen gaat uitdelen.

Ik ben het ook eens met @Room42, het lijkt me beter dit gewoon eenmalig even goed aan te pakken.
Gooi met z'n vijven even wat geld bij elkaar, koop een paar goede switches en access points en wees voor altijd blij.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yakmak
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01-2024
Probeer de DHCP server van je FritzBox uit te zetten. Kan inderdaad zo zijn dat je daar een conflict hebt. Daarnaast ben ik benieuwd waarom je een router achter en router probeert te hangen?

Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:16

De Nelis

en anders maar niet...

goh lezen is een vak... nevermind 8)7

Ik las toch goed, er hangt nog een router tussen die sitecom.router heet zoals in de screenshot staat en daar zit jij op aangesloten, dus niet direct op de ziggo modem of fritzbox., ik denk dat het daar mis gaat.

[ Voor 179% gewijzigd door De Nelis op 08-07-2020 16:11 ]

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
De Nelis schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:07:
goh lezen is een vak... nevermind 8)7
Sherp, het zal wel een router van de huisgenoten kunnen zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosPoolvos
Saeverix schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:02:
Als ik het verhaal zo een beetje moet samenvatten hebben jullie met z'n vijven een bij elkaar geraapt hoopje routers en die koppelt iedereen voor zich aan de Ziggo modem. Dat is uiteraard vragen om problemen. Bijvoorbeeld als iemand van jullie zijn/haar router per ongeluk op het zelfde Subnet als het Ziggo modem zet en ook IP adressen gaat uitdelen.

Ik ben het ook eens met @Room42, het lijkt me beter dit gewoon eenmalig even goed aan te pakken.
Gooi met z'n vijven even wat geld bij elkaar, koop een paar goede switches en access points en wees voor altijd blij.
Ik snap het en het is inderdaad ook een bij elkaar geraapt zooitje. Dat is het rechtstreekste gevolg van de "regeling" van het internet hier. Huisbaas sluit ziggo af en wil er vervolgens niets meer mee te maken hebben, ziggo stuurt een modem en router in één omdat ze ook niet beter weten en wij zitten met een router functie die niemand gebruikt, maar wel voor conflicten zorgt omdat iedereen (om praktisch iets aan een internetverbinding te hebben) er een router/switch/weet ik veel aan hangt.

Het eenmalig goed en grondig aanpakken is een goed idee, al heb ik dat niet volledig in handen. Ik zal het voorstellen.

Ik vroeg me echter nog twee dingen af:

1. Ik weet zeker dat de standaardgateway van het ziggo modem 192.168.178.1 was, waar dat nu 192.168.0.1 is. Kan Ziggo dit op afstand doen? Via beide wegen kan ik overigens de webinterface van het ziggo modem niet bereiken, hoe kan ik daar wel voor zorgen?
2. Ook de webinterface van de fritz.box kan ik niet bereiken en dus kan ik de DHCP server niet uitschakelen, hoe bereik ik deze interface wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosPoolvos
Room42 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:08:
[...]

Sherp, het zal wel een router van de huisgenoten kunnen zijn!
Interessant, dit viel mij ook op idd. Ik zou niet weten waar die sitecom router zich bevindt, maar zal bij iedereen navragen om even alles ervan af te halen om te kijken wat ipconfig dan aangeeft.

Dat gezegd hebbende, is het een idee om ziggo te vragen het modem in bridge modus te zetten? Dan is uiteraard het modem niet meer als router te gebruiken, maar kan iedereen wel een router (die ze al hebben) erachter zetten. Of krijg je dan weer het probleem dat mensen met een switch/acces point (ik weet niet precies alle verschillen en overeenkomsten) juist een router aan moeten schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
JosPoolvos schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:28:
[...] is het een idee om ziggo te vragen het modem in bridge modus te zetten?
Nee! (Ik zal later uitgebreider antwoorden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

JosPoolvos schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:23:
[...]

Ik snap het en het is inderdaad ook een bij elkaar geraapt zooitje. Dat is het rechtstreekste gevolg van de "regeling" van het internet hier. Huisbaas sluit ziggo af en wil er vervolgens niets meer mee te maken hebben, ziggo stuurt een modem en router in één omdat ze ook niet beter weten en wij zitten met een router functie die niemand gebruikt, maar wel voor conflicten zorgt omdat iedereen (om praktisch iets aan een internetverbinding te hebben) er een router/switch/weet ik veel aan hangt.

Het eenmalig goed en grondig aanpakken is een goed idee, al heb ik dat niet volledig in handen. Ik zal het voorstellen.

1. Ik weet zeker dat de standaardgateway van het ziggo modem 192.168.178.1 was, waar dat nu 192.168.0.1 is. Kan Ziggo dit op afstand doen? Via beide wegen kan ik overigens de webinterface van het ziggo modem niet bereiken, hoe kan ik daar wel voor zorgen?
2. Ook de webinterface van de fritz.box kan ik niet bereiken en dus kan ik de DHCP server niet uitschakelen, hoe bereik ik deze interface wel?
Simpel dit topic en dan met de name de topicstart even doornemen.

[HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

Ik zie het probleem niet zo eerlijk gezegd. Config die Fritzbox als AP en je bent klaar. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yakmak
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01-2024
Sluit je fritzbox direct op je pc aan en niet aan de ziggo box dan moet je hem denk ik wel kunnen benaderen.

Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:37
JosPoolvos schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:23:
[...]

Dit is op de lossen door die routers de deur uit te doen en access points te kopen.
Je zou natuurlijk de rest van de bewoners kunnen overtuigen, zeker nu de boel op dit moment niet werkt. Met 5 man is het best betaalbaar om er iets van te maken.

Zoals aangegeven is de oorzaak daarvan een Sitecom Router. Waarschijnlijk een router van een van de andere bewoners. Wederom een bevestiging dat die dingen de deur uit moeten ;)
[...]
Dat gezegd hebbende, is het een idee om ziggo te vragen het modem in bridge modus te zetten? Dan is uiteraard het modem niet meer als router te gebruiken, maar kan iedereen wel een router (die ze al hebben) erachter zetten. Of krijg je dan weer het probleem dat mensen met een switch/acces point (ik weet niet precies alle verschillen en overeenkomsten) juist een router aan moeten schaffen?
Zodra je een modem in Bridge mode zet kan er maar 1 apparaat op aangesloten worden. Je krijgt namelijk maar 1 IP adres van je provider. In jullie geval zal dan maar 1 van de 5 personen internet krijgen, en dat is dan diegene die als eerste een IP vraagt aan het modem. Bridge mode schiet je dus niets mee op.
  • Lekker het Ziggo modem laten voor wat het is.
  • Een paar goede switches aanschaffen (Netgear of TP-Link) zodat je op iedere verdieping een aantal netwerkpoorten beschikbaar hebt
  • Een paar goede Access Points aanschaffen die je op een aantal verdiepingen op een poort van die switches kan aansluiten

Chookity-pok

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@JosPoolvos Het probleem is dat jouw PC nu een IP-adres krijgt van een sitecom-router die DHCP aan heeft staan. Dat probleem kan alleen opgelost worden door die DHCP-server is uit te schakelen, want die conflicteert met de Ziggo-router.

Als dat gebeurd is, kun je verder kijken. Als het voor jou goed werkte, kunnen wij je wel allemaal uitgaven gaan lopen aanpraten maar dat is dan zonde van het geld.
JosPoolvos schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:28:
[...] is het een idee om ziggo te vragen het modem in bridge modus te zetten? Dan is uiteraard het modem niet meer als router te gebruiken, maar kan iedereen wel een router (die ze al hebben) erachter zetten. [...]
Mijn stellige Nee kwam doordat dit niet gaat werken. Je kunt maar één publiek IP-adres hebben en dus maar één router. Wat dat betreft zou die van Ziggo prima moeten voldoen*.

* Tenzij je een geavanceerdere router neer wilt zetten die het netwerk netjes segmenteert zodat elke bewoner zijn privacy heeft.
Want dat laatste heb jij (en jouw mede-bewoners) nu zeker niet. Je zit met zijn allen op een groot netwerk en iedereen kan overal bij, waar niet voldoende beveiliging is ingericht... Maar ik vrees dat dit nog een stapje te ver is voor de kennis die je toont. No offence, maar wel een zorg van mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JosPoolvos
Room42 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:01:
@JosPoolvos Het probleem is dat jouw PC nu een IP-adres krijgt van een sitecom-router die DHCP aan heeft staan. Dat probleem kan alleen opgelost worden door die DHCP-server is uit te schakelen, want die conflicteert met de Ziggo-router.

Als dat gebeurd is, kun je verder kijken. Als het voor jou goed werkte, kunnen wij je wel allemaal uitgaven gaan lopen aanpraten maar dat is dan zonde van het geld.

[...]

Mijn stellige Nee kwam doordat dit niet gaat werken. Je kunt maar één publiek IP-adres hebben en dus maar één router. Wat dat betreft zou die van Ziggo prima moeten voldoen*.

* Tenzij je een geavanceerdere router neer wilt zetten die het netwerk netjes segmenteert zodat elke bewoner zijn privacy heeft.
Want dat laatste heb jij (en jouw mede-bewoners) nu zeker niet. Je zit met zijn allen op een groot netwerk en iedereen kan overal bij, waar niet voldoende beveiliging is ingericht... Maar ik vrees dat dit nog een stapje te ver is voor de kennis die je toont. No offence, maar wel een zorg van mij.
Duidelijk en bedankt voor de uitleg! No offence taken, ik vrees dat jouw vrees klopt.

Inmiddels is het probleem opgelost. Medebewoner heeft idd een Sitecom router aangesloten zonder DHCP server uit te schakelen. Dit omdat onze huisbaas bewoners niet inlicht dat ze een acces point aan moeten sluiten of hun router in moeten stellen zodat deze in AP modus werkt. Omdat de medebewoner zich niet besefte dat hij überhaupt schade aanrichtte is het ook helemaal niet gemeld en moest ik het uitvogelen.

De bewuste router is losgekoppeld, waarna alles weer normaal functioneerde. Nieuwe bewoner is ingelicht over het probleem en gaat achter een oplossing aan. Nu is dit nog steeds alles behalve ideaal, maar ook een beetje inherent aan de situatie. Ik ben tevreden zolang het werkt.

Hartelijk dank voor iedereen die heeft bijgedragen.
Pagina: 1