Tenaamstelling IBAN achterhalen

Pagina: 1
Acties:
  • 11.078 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joris24
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-01-2023
Hi all,

na met interesse een oud topic van 5 jaar geleden gelezen te hebben dat het wellicht mogelijk is om de tenaamstelling te achterhalen aan de hand van een IBAN-nummer ben ik hiermee aan de slag gegaan.

Ik had gelezen dat de tenaamstelling te achterhalen is uit het CAMT053 gegevensbestand. Deze heb ik verkregen door 0,01 cent over te maken (ter name van "onbekend") naar de rekening en vervolgens het afschrift in CAMT053 formaat te downloaden (.xml en alleen zakelijk mogelijk). De juiste tenaamstelling zou daar vervolgens uit te halen zijn.

Formaatbeschrijving: https://www.rabobank.nl/i...ar=yes&ra_locationbar=yes

Helaas vind ik alleen de tenaamstelling "onbekend" die ik had ingevoerd.

Is er iemand die hier meer over kan vertellen of dit mogelijk is en/of ik misschien zoek op het verkeerde?

Alvast dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:17

Reptile209

- gers -

Om de open deur maar in te trappen: waar heb je dit voor nodig? En waarom zou een bank je die gegevens geven? Vraag de rekeninghouder hoe hij heet, is veel makkelijker :+

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Sommige banken hebben, volgens mij, een 'correctie'-feature.
Als je een verkeerde naam invult, dan vraagt de bank "Bedoelde U Meneer van Dalen?"
Je zou het op die manier kunnen proberen?
Nb. Ik weet niet zeker hoe het werkt, die IBAN-naamcheck.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:23

g0tanks

Moderator CSA
anandus schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:01:
Sommige banken hebben, volgens mij, een 'correctie'-feature.
Als je een verkeerde naam invult, dan vraagt de bank "Bedoelde U Meneer van Dalen?"
Je zou het op die manier kunnen proberen?
Nb. Ik weet niet zeker hoe het werkt, die IBAN-naamcheck.
Je krijgt alleen een naam te zien als die al bij jou bekend is (omdat je eerder iets hebt overgemaakt), anders alleen een melding dat het niet overeenkomt. Bron: https://www.betaalverenig...ten/iban/iban-naam-check/

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Het lijkt me niet gewenst als een bank opeens de tenaamstelling vrijgeeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:02

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Inderdaad, bij de Rabobank krijg je het op het scherm bij het invoeren van de overboeking al te zien als de tenaamstelling niet klopt. Jij hebt dat niet gezien tijdens het invoeren van de overboeking van 1 cent?

Ik heb die melding wel eens gekregen bij een rekening waar ik nog nooit geld naar had overgemaakt, ik had de bedrijfsnaam in plaats van de persoonsnaam ingevuld, of omgekeerd.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joris24
Reptile209 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 16:55:
Om de open deur maar in te trappen: waar heb je dit voor nodig? En waarom zou een bank je die gegevens geven? Vraag de rekeninghouder hoe hij heet, is veel makkelijker :+
Klopt. Ik ben opgelicht voor 100,- euro. Eigen schuld maar kan het niet laten om zelf nog wat te gaan speuren. Via tikkie ben ik achter het originele IBAN gekomen vandaar.

[ Voor 7% gewijzigd door joris24 op 05-07-2020 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joris24
g0tanks schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:05:
[...]

Je krijgt alleen een naam te zien als die al bij jou bekend is (omdat je eerder iets hebt overgemaakt), anders alleen een melding dat het niet overeenkomt. Bron: https://www.betaalverenig...ten/iban/iban-naam-check/
Klopt, maar ik heb dus helemaal geen naam. In een ander topic had ik gelezen dat in het CAMT053 bestand de tenaamstelling valt te achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
joris24 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:19:
[...]

Klopt. Ik ben opgelicht voor 100,- euro. Eigen schuld maar kan het niet laten om zelf nog wat te gaan speuren. Via tikkie ben ik achter het originele IBAN gekomen vandaar.
Ga dan naar de politie en doe aangifte. Zij hebben tools om dit veel makkelijker te kunnen doen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:28

Blokker_1999

Full steam ahead

[...]

En stel je nu even voor dat je die naam hebt. Dan wat? Dan sta je geen stap verder. Je weet niet eens of de rekening toebehoord aan de persoon die je heeft opgelicht of dat deze nog met andere scams bezig is.

Ben je opgelicht, dien klacht in. En besef dat de kans dat je je geld terugkrijgt zo goed als onbestaande is.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Lekker zelf laten rusten en aangifte doen bij de politie is het beste.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joris24
Blokker_1999 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:39:
[...]

En stel je nu even voor dat je die naam hebt. Dan wat? Dan sta je geen stap verder. Je weet niet eens of de rekening toebehoord aan de persoon die je heeft opgelicht of dat deze nog met andere scams bezig is.

Ben je opgelicht, dien klacht in. En besef dat de kans dat je je geld terugkrijgt zo goed als onbestaande is.
Via de email heb ik het IP adres achterhaald en zo ook een indicatie van de locatie. Tevens heb ik de locatiegegevens uit een .jpg gehaald. En zo heb ik nog wat aanknopingspunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joris24
wildhagen schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:41:
[...]

Lekker zelf laten rusten en aangifte doen bij de politie is het beste.
tssja, misschien heb je gelijk. Maar wel verbazingwekkend hoeveel informatie je kan vergaren door goed te speuren op internet. En het is een leuke uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

joris24 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:41:
[...]

Via de email heb ik het IP adres achterhaald en zo ook een indicatie van de locatie. Tevens heb ik de locatiegegevens uit een .jpg gehaald. En zo heb ik nog wat aanknopingspunten.
IP en locatie... alsof je daar op verder kunt gaan. Als ik in Google zie waar deze mij soms plaatst dan zou ik al over heel het land gewoond hebben ondanks dat ik toch echt al meer dan 10 jaar in mijn huidige woning zit.

Maar je beantwoord de vraag niet: stel dat je naam en adres hebt. Dan wat? Er is niets dat jij kan doen binnen de wet. Ja, je kan voor de deur gaan staan van een persoon die je van iets verdenkt. Maar je hebt geen enkel aanknopingspunt dat dit de persoon is die je ook effectief heeft opgelicht. Wat ga je doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-04 11:42
[...]

Als je een bedrag hebt overgemaakt naar een rekening, en je hebt een verkeerde tenaamstelling gebruikt, kan de bank een bepaalde procedure in gang gaan zetten om het geld terug te halen.
Betreffende persoon krijgt dan een brief dat ze of het geld terug moeten storten. Als ze dat niet doen krijg je na X periode de persoonsgegevens van de betreffende persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joris24
L0we schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:46:
[...]

Als je een bedrag hebt overgemaakt naar een rekening, en je hebt een verkeerde tenaamstelling gebruikt, kan de bank een bepaalde procedure in gang gaan zetten om het geld terug te halen.
Betreffende persoon krijgt dan een brief dat ze of het geld terug moeten storten. Als ze dat niet doen krijg je na X periode de persoonsgegevens van de betreffende persoon.
Kijk dit is wel nuttige info. Hier ga ik eens verder op speuren. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:55

ComputerHoed

Electronica <3

[...]

Klopt.
De ontvanger wordt op de hoogte gesteld van de fout en krijgt dan meestal 30 dagen de tijd om terug te boeken. En anders krijg jij zijn/haar info.

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
joris24 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:41:
[...]

Via de email heb ik het IP adres achterhaald en zo ook een indicatie van de locatie.
Zijn er dan nog email diensten die het IP adres van de gebruiker laat zien in de header? En dan nog, regelmatig krijg ik nog de melding bij websites of ik, gezien mijn IP adres, niet liever naar de Belgische website wil gaan ook al woon ik in Nederland. IP adres zegt weinig. En dan nog, het IP adres wat je ziet is van de provider en zegt niets over de locatie van de gebruiker.
Tevens heb ik de locatiegegevens uit een .jpg gehaald. En zo heb ik nog wat aanknopingspunten.
En die foto is gegarandeerd voor de volle 100% van de oplichter? Je waagt je op glad ijs, straks ben je meer dan die 100 euro kwijt doordat je de verkeerde beschuldigd.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Via Lycos/Pessers kun je via het ip-adres de adresgegevens vorderen van de provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joris24
yodeluxe schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:54:
[...]

Zijn er dan nog email diensten die het IP adres van de gebruiker laat zien in de header? En dan nog, regelmatig krijg ik nog de melding bij websites of ik, gezien mijn IP adres, niet liever naar de Belgische website wil gaan ook al woon ik in Nederland. IP adres zegt weinig. En dan nog, het IP adres wat je ziet is van de provider en zegt niets over de locatie van de gebruiker.

[...]

En die foto is gegarandeerd voor de volle 100% van de oplichter? Je waagt je op glad ijs, straks ben je meer dan die 100 euro kwijt doordat je de verkeerde beschuldigd.
Je moet zo veel mogelijk informatie verzamelen in de eerste plaats. Dan ga je de informatie op elkaar leggen en kijken waar aanknopingspunten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joris24
Dank allen. Heb voor nu even genoeg punten om op verder te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
joris24 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:58:
[...]

Je moet zo veel mogelijk informatie verzamelen in de eerste plaats. Dan ga je de informatie op elkaar leggen en kijken waar aanknopingspunten zijn.
En dan, met een knokploeg daarheen? Dreigbrieven sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joris24
yodeluxe schreef op zondag 5 juli 2020 @ 18:03:
[...]

De persoon in ieder geval confronteren met alle informatie die ik over hem heb en wat onder druk zetten. Was niet van plan om langs te gaan. Is te proberen, niet geschoten is altijd mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

joris24 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 18:06:
[...]

De persoon in ieder geval confronteren met alle informatie die ik over hem heb en wat onder druk zetten. Was niet van plan om langs te gaan. Is te proberen, niet geschoten is altijd mis.
En jij denkt dat zo iemand onder de indruk gaat zijn van een verzoek tot terugbetaling?

Kans is sowieso al reëel dat je bij de verkeerde uitkomt. Oplichters moeten wel dom zijn om hun eigen rekeningen te gebruiken bij dit soort van zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joris24
Blokker_1999 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 18:08:
[...]

En jij denkt dat zo iemand onder de indruk gaat zijn van een verzoek tot terugbetaling?

Kans is sowieso al reëel dat je bij de verkeerde uitkomt. Oplichters moeten wel dom zijn om hun eigen rekeningen te gebruiken bij dit soort van zaken.
Als ik de indruk had gehad dat dit een professionele oplichter is dan had ik deze moeite er inderdaad ook niet ingestoken. Hij is iig nog zeer jong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16:24

NMH

Moderator General Chat
Je moet er ook rekening mee houden, afhankelijk van hoe je precies opgelicht bent, dat de rekeninghouder niet altijd de persoon is die je opgelicht heeft. Je kan bijvoorbeeld het slachtoffer zijn van driehoeksoplichting of de rekening kan van een geldezel zijn. In het laatste geval is de rekeninghouder wel medeplichtig, maar negen van de tien gevallen een kale kip die niet te plukken is. Het geld is dan al lang door de oplichters gepind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
yodeluxe schreef op zondag 5 juli 2020 @ 18:03:
[...]

Je zou toch ook iets doen, als je wel in levende lijve iets geregeld hebt? :*)

[ Voor 22% gewijzigd door Luxicon op 05-07-2020 18:15 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
joris24 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 18:06:
[...]

Verkeerd geschoten en je krijgt een groter probleem dan een beetje geld kwijt. En die kans is groter dan dat je de juiste persoon te pakken krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flam
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-04 13:39
[...]

Heb je hier een bron van?

Zover ik weet is het helemaal niet mogelijk om het geld terug te halen als je zelf het geld hebt overgemaakt.
Wat je nu vaak in het nieuws leest is Whatsapp fraude waarbij het slachtoffer zelf het geld heeft overgemaakt.
Omdat je zelf het geld hebt overgemaakt wordt deze niet terug gestort/vergoed door de banken, alleen indien de inloggegevens voor internetbankieren zijn gestolen.

https://nos.nl/artikel/23...it-overkomt-mij-niet.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04 21:58

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

[...]

Dat is sinds AVG al een tijdje achterhaald, zelfs zakelijk (waar deze feature vandaan kwam) is dit al niet meer toegestaan, bank mag onder geen voorwaarde bankgegevens aan een derde verstrekken.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:29

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dit lijkt mij niet helemaal de bedoeling. Daarnaast weet je helemaal niet of diegene de oplichter is, ondanks de iban.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.