Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Tenaamstelling IBAN achterhalen

Pagina: 1
Acties:
  • 4.834 views

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joris24
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 08-07-2020
Hi all,

na met interesse een oud topic van 5 jaar geleden gelezen te hebben dat het wellicht mogelijk is om de tenaamstelling te achterhalen aan de hand van een IBAN-nummer ben ik hiermee aan de slag gegaan.

Ik had gelezen dat de tenaamstelling te achterhalen is uit het CAMT053 gegevensbestand. Deze heb ik verkregen door 0,01 cent over te maken (ter name van "onbekend") naar de rekening en vervolgens het afschrift in CAMT053 formaat te downloaden (.xml en alleen zakelijk mogelijk). De juiste tenaamstelling zou daar vervolgens uit te halen zijn.

Formaatbeschrijving: https://www.rabobank.nl/i...ar=yes&ra_locationbar=yes

Helaas vind ik alleen de tenaamstelling "onbekend" die ik had ingevoerd.

Is er iemand die hier meer over kan vertellen of dit mogelijk is en/of ik misschien zoek op het verkeerde?

Alvast dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joris24
Reptile209 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 16:55:
Om de open deur maar in te trappen: waar heb je dit voor nodig? En waarom zou een bank je die gegevens geven? Vraag de rekeninghouder hoe hij heet, is veel makkelijker :+
Klopt. Ik ben opgelicht voor 100,- euro. Eigen schuld maar kan het niet laten om zelf nog wat te gaan speuren. Via tikkie ben ik achter het originele IBAN gekomen vandaar.

[Voor 7% gewijzigd door joris24 op 05-07-2020 17:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joris24
g0tanks schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:05:
[...]

Je krijgt alleen een naam te zien als die al bij jou bekend is (omdat je eerder iets hebt overgemaakt), anders alleen een melding dat het niet overeenkomt. Bron: https://www.betaalverenig...ten/iban/iban-naam-check/
Klopt, maar ik heb dus helemaal geen naam. In een ander topic had ik gelezen dat in het CAMT053 bestand de tenaamstelling valt te achterhalen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joris24
Blokker_1999 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:39:
[...]

En stel je nu even voor dat je die naam hebt. Dan wat? Dan sta je geen stap verder. Je weet niet eens of de rekening toebehoord aan de persoon die je heeft opgelicht of dat deze nog met andere scams bezig is.

Ben je opgelicht, dien klacht in. En besef dat de kans dat je je geld terugkrijgt zo goed als onbestaande is.
Via de email heb ik het IP adres achterhaald en zo ook een indicatie van de locatie. Tevens heb ik de locatiegegevens uit een .jpg gehaald. En zo heb ik nog wat aanknopingspunten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joris24
wildhagen schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:41:
[...]

Lekker zelf laten rusten en aangifte doen bij de politie is het beste.
tssja, misschien heb je gelijk. Maar wel verbazingwekkend hoeveel informatie je kan vergaren door goed te speuren op internet. En het is een leuke uitdaging.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joris24
L0we schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:46:
[...]

Als je een bedrag hebt overgemaakt naar een rekening, en je hebt een verkeerde tenaamstelling gebruikt, kan de bank een bepaalde procedure in gang gaan zetten om het geld terug te halen.
Betreffende persoon krijgt dan een brief dat ze of het geld terug moeten storten. Als ze dat niet doen krijg je na X periode de persoonsgegevens van de betreffende persoon.
Kijk dit is wel nuttige info. Hier ga ik eens verder op speuren. Thanks!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joris24
yodeluxe schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:54:
[...]

Zijn er dan nog email diensten die het IP adres van de gebruiker laat zien in de header? En dan nog, regelmatig krijg ik nog de melding bij websites of ik, gezien mijn IP adres, niet liever naar de Belgische website wil gaan ook al woon ik in Nederland. IP adres zegt weinig. En dan nog, het IP adres wat je ziet is van de provider en zegt niets over de locatie van de gebruiker.

[...]

En die foto is gegarandeerd voor de volle 100% van de oplichter? Je waagt je op glad ijs, straks ben je meer dan die 100 euro kwijt doordat je de verkeerde beschuldigd.
Je moet zo veel mogelijk informatie verzamelen in de eerste plaats. Dan ga je de informatie op elkaar leggen en kijken waar aanknopingspunten zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joris24
Dank allen. Heb voor nu even genoeg punten om op verder te gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joris24
yodeluxe schreef op zondag 5 juli 2020 @ 18:03:
[...]

En dan, met een knokploeg daarheen? Dreigbrieven sturen?
De persoon in ieder geval confronteren met alle informatie die ik over hem heb en wat onder druk zetten. Was niet van plan om langs te gaan. Is te proberen, niet geschoten is altijd mis.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joris24
Blokker_1999 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 18:08:
[...]

En jij denkt dat zo iemand onder de indruk gaat zijn van een verzoek tot terugbetaling?

Kans is sowieso al reëel dat je bij de verkeerde uitkomt. Oplichters moeten wel dom zijn om hun eigen rekeningen te gebruiken bij dit soort van zaken.
Als ik de indruk had gehad dat dit een professionele oplichter is dan had ik deze moeite er inderdaad ook niet ingestoken. Hij is iig nog zeer jong.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True