nwagenaar schreef op maandag 13 juli 2020 @ 09:57:
Er is een levendige community dat je voorziet van diverse applicaties, ports en emulatoren. Al met al een grappig apparaat met behoorlijke goede batterijduur, goede bouwkwaliteit en daarbij niet duur.
Grappig, ik vind dat namelijk enorm tegenvallen. Ik heb vrijdag de pocketgo v2.1 binnengekregen. Hoewel de community op eerste oog enorm levendig lijkt, als je even iets dieper kijkt leeft het veel op emulators die 4-5 jaar geleden voor de GCW0 zijn geport. Veel ports zijn van 1 ontwikkelaar afhankelijk en daardoor al maanden zoniet jaren niet geupdate.
Om even een mini-review te geven van de pocketgo v2.1 na een weekendje stoeien, vanaf moment 1 de rogue firmware geinstalleerd, en al vrij snel SimpleMenu als game frontend:
Negatieve punten:
- De analoge stick is gewoon niet goed, hij voelt schrapend aan. gelukkig heb ik geen intentie om psx games er op te spelen
- Hij heeft last van coil whine. Het lijkt er op dat dat een nieuw probleem voor de v2.1 is, ben niet zeker of iedereen er last van heeft, of dat het gewoon veel voorkomt. Nog geen spelbreker voor mij aangezien ik hem niet in stille ruimtes zal gebruiken.
- Vanuit fabrikant 0 ondersteuning, zelfs de originele firmware is niet te vinden behalve in de community.
- Als hij uit staat, blijft er heel vaal een rood lampje branden. Hoewel ik geen merkbare batterydrain heb kunnen spotten, zal hij op een gegeven moment wel leeglopen. Toen ik hem kreeg was hij echter nog 65% opgeladen en wie weet hoe lang hij in opslag heeft gelegen. Echt een probleem lijkt het niet, maar netjes is anders. Reactie van de fabrikant is vaag, maar lijkt het
niet als defect te zien.
Neutrale punten:
- Het scherm is 320x240, wat voor veel systemen prima is om pixelperfect te spelen. je hebt vaak iets van borders, maar die zijn meestal verwaarloosbaar genoeg. GBC en GB bijvoorbeeld zijn echter wel erg klein (net iets meer dan de helft van het scherm) echter de resolutie is te klein om hem op 2x resolutie te doen. Met 1,5 of 1,66x scaling wordt het echter enorm vaal. Verder is het scherm erg mooi. inkijkhoek is goed en kleuren zijn lekker verzadigd.
- Zeer hoog diy gehalte. Zeker niet geschikt als je niet bekend bent met editen van configfiles en linux filesystem.
- Hoewel er op veel emulators geen actieve ondersteuning is, werken ze eigenlijk allemaal goed. Echter consistentie(in interface/menuknoppen/functionaliteit) tussen emulators is vaak niet te vinden.
Positief:
- Alles 8 en 16 bit draait als een zonnetje, en dat is waar ik hem voor gekocht heb.
- Alle overige knoppen voelen zeer goed aan, alle buttonpresses registreren 100%. Misschien is de travel op de actieknoppen wat hoog, en de schouderbuttons wiebelen wat, maar tijdens gamen voelt het zeer goed aan.
- Batterijduur: Heb niet echt een timer bijgehouden, maar wisselend tussen verschillende 8 en 16 bits systemen lijkt 5 uur heel reeel.
Opvallend:
- De originele firmware wordt geleverd met een ogenschijnlijke random collectie ROMs (foei!), echter zitten daar ook PAL roms tussen, die dus veel te snel draaien in de emulator.
- Naamgeving wordt op diverse sites door elkaar gebruikt:
Oude variant: New Pocketgo, Pocketgo 2, Pocketgo v2.
Nieuwe variant: New New Pocketgo. New Pocketgo V2, (New) Pocketgo v2.1, (New) Pocketgo v 2.2, (New) Pocketgo 2V2.
[
Voor 27% gewijzigd door
Magic op 13-07-2020 10:42
]