Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Advies gevr. voor nieuwe audio set voor HTPC/TV/Home Cinema

Pagina: 1
Acties:

• BeetjeVreemd
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 20-06 20:22
Hallo allemaal,

Na veel info opzoeken online, reviews lezen/kijken en allerlei opties verkennen kan ik nog wel wat advies gebruiken (#understatement) want het duizelt me nu zo ongeveer.
Na 7 jaar trouwe dienst heeft mijn Sony BDV-N590 5.1 3D blu-ray set (pricewatch: Sony BDV-N590) het begeven, daar zoek ik nu een vervanger voor.
Ik gebruikte het setje eigenlijk puur om de audio van TV en HTPC weer te geven.
Momenteel gaat zelfs alles via de HTPC.
Dat wil zeggen Netflix via de Windows 10 app, muziek (MP3’s, Flac, en Spotify W10 app), en ook TV via browser.
Heb zelf geen TV abonnement (kijk ik te weinig TV voor), maar lift met Ziggo Go via de browser mee op het abo van m’n broer (ssst 😉 )
Over het geluid van het Sony setje was ik erg tevreden.
Ik zou het omschrijven in termen zoals “warm”, “vol”, en de bas was “strak” en “clean”.
Het setje heeft me toentertijd € 350,- euro gekost.
Qua aansluitingen had ik het als volgt: Van HTPC naar TV via HDMI (vanaf de videokaart), en dan van de TV naar de Blu-Ray set met een Digitaal Optische (S/PDIF) kabel.
En ik deed eigenlijk alles in Stereo afspelen op de “movie” preset v/d blu-ray speler.
Ik hoopte nu in dezelfde prijsklasse iets te vinden, maar ben er inmiddels niet meer zeker van of dat wel gaat lukken/realistisch is.

In eerste instantie heb ik een Samsung soundbar + losse actieve subwoofer gekocht (de subwoofer van het overleden Sony setje was overigens passief).
Dat gaat om dit setje; Samsung HW-R550 (pricewatch: Samsung Soundbar HW-R550)
Maar dat viel SMERIG! tegen qua geluidskwaliteit.
Ik had het op dezelfde manier aangesloten als voorheen ook de 5.1 Blu-Ray set; dus van PC naar TV via de HDMI v/d videokaart, en vervolgens van de TV naar de soundbar via een Digitaal Optische (S/PDIF) kabel.
De soundbar had eventueel ook nog via HDMI ARC aangesloten kunnen worden, maar mijn TV (Samsung UE40EH6030W pricewatch: Samsung UE40EH6030W (Duits model) Zwart) heeft geen HDMI poort met ARC dus dat was geen optie.
Ik snap werkelijk niet hoe zo’n soundbar + subwoofer zo ongelooflijk slecht kan klinken.
Ik zou het omschrijven als “kaal”, “schel”, “hard” en de subwoofer leek ook nergens op, er kwam wel lawaai uit qua lage tonen maar alle behalve een nette, strakke, cleane bas.
Ik had ook reviews van deze soundbar opgezocht en die waren grotendeels (erg) positief.
Elders in huis heb ik nog een andere PC staan met daarop aangesloten een el cheapo logitech Z213 (pricewatch: Logitech Z213) 2.1 setje van drie tientjes en dat vind ik echt serieus waar 10x beter klinken dan die Samsung soundbar + subwoofer combo van € 200,-
Ik snap er niks van.

Is het dan (en nu komt dan het stuk waar ik termen waar ik info over heb opgezocht waarschijnlijk/misschien verkeerd ga gebruiken) puur de DAC en/of versterker van m’n Sony 5.1 setje die voor zo’n fijn geluid zorgde?
Het verschil in kwaliteit van de speakers zelf tussen de Sony 5.1 set en de Samsung soundbar + subwoofer kan toch nooit zo groot zijn?
En hoe kan een Logitech 2.1 setje van drie tientjes beter klinken dan een 200 euro kostende soundbar set?
Is de DAC (of versterker, als dat er in zit) van die soundbar dan zo ruk vergeleken met de Blu-Ray 5.1 set?
Of zat er in die blu-ray 5.1 set ook iets van een versterker ingebouwd en in de soundbar set niet?

Wat is uiteindelijk het belangrijkste voor de geluidskwaliteit bij mijn opstelling (PC > TV > audio set).
Welke onderdelen spelen daarin wel of geen grote rol?
Gaat het (naast de speakers zelf) puur om het laatste stadium voor de speakers?
Bij mijn oude setup was dat dus wat er aan DAC / versterker in m’n 3D blu-ray set zat.
Dat moet haast toch wel het belangrijkste zijn dan?
Is de TV puur een pass-through station en doet de TV niks qua geluidskwaliteit?
En in hoeverre doet de onboard audio van m’n moederbord (Realtek ALC892) er dan überhaupt toe?
Gebruik ik überhaupt de onboard audio chip als ik de HDMI aansluiting (Nvidia HD audio) van m’n videokaart gebruik?

Wat zouden jullie aanraden qua vervangende setup?
Ik wil het graag enigszins betaalbaar houden, voor mij betekent dat € 400,- max.
Maar als het echt niet anders kan zal ik door moeten sparen (ik gebruik het spul dagelijks en moet toch echt wel audio van acceptabele kwaliteit hebben) en kan ik het na wat langer sparen misschien uiteindelijk rekken tot max. € 600,-

Ik denk aan, en heb info opgezocht over de volgende opties.
(Soundbars heb ik eigenlijk min of meer afgezworen na m’n ervaring met de Samsung HW-R550.)

Actieve PC speaker set rechtstreeks op de TV aansluiten via Digitaal Optische (S/PDIF) kabel.
Dan denk ik aan bijv.
- Edifier R2000DB pricewatch: Edifier R2000DB á € 220,-
- Edifier S2000pro pricewatch: Edifier S2000PRO á € 500,- (slecht verkrijgbaar)
Of aan een versterker/receiver met twee speakers. Dat wordt al snel duur dan kwam ik achter.
Max. haalbaar zou dan denk ik een 2.0 setje zijn, die ik dan later nog wel zou willen kunnen uitbreiden naar een 2.1 set met losse subwoofer.
Een 2.0 versterker is geen optie dus, moet minimaal 2.1 zijn.
Ik weet ook niet goed of ik beter voor een versterker kan gaan, of een receiver met ingebouwde versterker.
Qua speakers ben ik uitgekomen op de Jamo S 803.
pricewatch: Jamo S 803 (per paar) (Zwart)
Zoals ik begrepen heb ga je in de prijsklasse tot € 300,- niet snel iets beter vinden.
Dat baseer ik o.a. op deze review: Youtube Jamo 803 review
Die zou ik (mocht ik bas missen) dan later eventueel nog kunnen uitbreiden met deze subwoofer:
pricewatch: Jamo S 810 (Zwart)

Qua receiver denk ik aan een Yamaha HTR-3072 pricewatch: Yamaha HTR-3072 á € 240,- of een Yamaha HTR-4072 pricewatch: Yamaha HTR-4072 á € 270,-

Of een versterker zoals deze:
Denon PMA-600NE pricewatch: Denon PMA-600NE Zilver
o.a. gebaseerd op deze review: YouTube Denon PMA-600NE review
Zijn de gekozen speakers een goede match met deze receivers en versterker?
Ik kwam dingen (termen) tegen zoals impedantie, en qua kabels/soort aansluiting; bananenstekker, klemsluiting, schroefaansluiting.
Heb ik trouwens bij zo’n versterker minder opties qua geluidsinstellingen (om het naar m’n smaak aan te kunnen passen) dan bij een receiver?
En hoe zit het met eventueel downmixen van 5.1 naar 2.0/2.1?
Moet (bij een 2.0/2.1 speaker set) de bron bij zo’n setup met een receiver of versterker altijd een 2.0/2.1 signaal zijn of werkt het ook prima dat zo’n receiver of versterker een 5.1 signaal dan omzet naar stereo (2.0) of 2.1 geluid?

De Denon PMA-600NE kan niks met niet-PCM signalen zoals dolby digital, DTS, AA (en de receivers volgens mij wel?), is dat in mijn gebruik scenario een probleem/iets om rekening mee te houden?

Is er bij een receiver qua beeld of geluid een voordeel/nadeel om het HDMI signaal uit de PC via de receiver naar de TV te sturen, of kan je net zo goed/is het beter om HDMI signaal uit PC rechtstreeks op TV aan te sluiten, en dan de audio digitaal optisch van de TV naar de receiver/versterker?

Heel graag jullie advies/tips/antwoorden/suggesties/ideeën.
Bij voorbaat dank.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 12:39

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

BeetjeVreemd schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 21:30:
Is het dan (en nu komt dan het stuk waar ik termen waar ik info over heb opgezocht waarschijnlijk/misschien verkeerd ga gebruiken) puur de DAC en/of versterker van m’n Sony 5.1 setje die voor zo’n fijn geluid zorgde?
Dat lijkt me sterk. Een DAC of versterker mag mijns inziens dat verschil niet maken, maar er zijn wellicht anderen die daar anders over denken (zie ook verderop). Het grootste verschil in geluid wordt door de speakers en akoestiek bepaald. Van losse speakers naar een sound bar pas je beide in principe aan wat zeker tot de verschillen kan leiden.

Tevens heb je ook nog de instellingen. Nu is een 5.1 home cinema set nooit gelijk in te stellen als een sound bar maar ook met instellingen zou je rekening kunnen houden indien toepasbaar.
Het verschil in kwaliteit van de speakers zelf tussen de Sony 5.1 set en de Samsung soundbar + subwoofer kan toch nooit zo groot zijn?
Kwaliteit is wellicht niet het goede woord. Audio is voor een zeer groot deel ook persoonlijk. Wat vind je fijn klinken... Mogelijk dat een ander de Sony juist weer drie keer niets vindt. Het is lastig te zeggen.
En hoe kan een Logitech 2.1 setje van drie tientjes beter klinken dan een 200 euro kostende soundbar set?
Zie boven.
Is de DAC (of versterker, als dat er in zit) van die soundbar dan zo ruk vergeleken met de Blu-Ray 5.1 set?
Zie boven. Ik geloof daar niet in. Ik zou het op de speakers dan wel opstelling (akoestiek) gooien en niet op de versterking.
Of zat er in die blu-ray 5.1 set ook iets van een versterker ingebouwd en in de soundbar set niet?
Elke speaker heeft een versterker nodig om geluid te produceren. Bij een passieve speakers (zoals de Sony) zit de versterker ingebouwd in de Blu-rayspeler, in de Soundbar zit deze in de Soundbar zelf.
Wat is uiteindelijk het belangrijkste voor de geluidskwaliteit bij mijn opstelling (PC > TV > audio set).
Speakers en akoestiek.
Welke onderdelen spelen daarin wel of geen grote rol? Gaat het (naast de speakers zelf) puur om het laatste stadium voor de speakers?
Bij mijn oude setup was dat dus wat er aan DAC / versterker in m’n 3D blu-ray set zat.
Dat moet haast toch wel het belangrijkste zijn dan?
Zie boven...
Is de TV puur een pass-through station en doet de TV niks qua geluidskwaliteit?
Hangt van de TV en de instellingen af. Er zijn TV's die Dolby Digital en DTS 5.1 direct als bitstream door kunnen sturen. Er zijn ook TV's die één of beide van die tracks niet aan kunnen en terugschakelen naar 2.0 stereo. De TV als hub gebruiken zou nooit mijn voorkeur hebben om die redenen. Tevens haal je via HDMI ARC (let op, geen eARC) en S/PDIF Out maximaal DTS 5.1 dan wel DD 5.1 (nog onafhankelijk van wat de TV dus met het signaal doet). Ik sluit daarom, indien mogelijk, altijd via HDMI direct op de receiver aan. Dan ben je verzekerd van de hoogst mogelijke kwaliteit.
Gebruik ik überhaupt de onboard audio chip als ik de HDMI aansluiting (Nvidia HD audio) van m’n videokaart gebruik?
Nope.
Wat zouden jullie aanraden qua vervangende setup?
Ik wil het graag enigszins betaalbaar houden, voor mij betekent dat € 400,- max.
Ik ben persoonlijk meer van de losse componenten. Al was het maar dat je veel vrijer bent in eventuele upgrades van de componenten los van elkaar. Maar ik ben dan ook iemand die een 350 euro kostende Sony niet zou beschrijven zoals jij dat hebt gedaan. Al was het alleen al maar om de opzet van een dergelijke set: kleine speakers met een subwoofer die daardoor (te) veel richting mid-laag moet spelen om het mindere bereik van de kleine speakers op te vangen. Dat is overigens inherent aan de opzet van een dergelijke set en niet direct afhankelijk van merk of prijs.
Een 2.0 versterker is geen optie dus, moet minimaal 2.1 zijn.
Er zijn ook subwoofers met High Level ingangen waarmee je elke versterker of receiver aan kan sluiten. Je lust dan de speakerkabel van de Front Speakers door naar de subwoofer en tapt als het ware zo het signaal af. Eventueel kan je zelfs nog met een High- tot Low Level Converter een subwoofer aansluiten die alleen een Low Level ingang heeft. Je hoeft dus niet per se naar 2.1 te kijken.
Actieve PC speaker set rechtstreeks op de TV aansluiten via Digitaal Optische (S/PDIF) kabel.
Let op dat je met digitaal aansluiten veelal het volume niet meer kan regelen met de remote van de TV. Sowieso zit er niet bij veel PC speakers een remote. Kan bewerkelijk zijn met het aanpassen van bijvoorbeeld het volume.
Zoals ik begrepen heb ga je in de prijsklasse tot € 300,- niet snel iets beter vinden.
Ik zou me niet te veel op reviews blind staren. Audio is persoonlijk en wat de één helemaal het einde vindt kan een ander drie keer niets vinden. Speakers hebben een eigen klank. Vandaar dat ook altijd aan wordt geraden om te gaan luisteren. Je hebt zelf immers ervaren hoe anders speakers kunnen klinken ten opzichte van elkaar. Ik geloof niet dat je met de Jamo een verkeerde keuze maakt overigens, ik heb dit merk en type vaker aangeraden zien worden op GoT.
Zijn de gekozen speakers een goede match met deze receivers en versterker?
Gevaarlijk onderwerp. Dat speakers en akoestiek iets met het geluid doen is iedereen het wel over eens. Echter zijn sommigen van mening dat een versterker/receiver ook invloed heeft op het geluid, dat een versterker een klankkleur heeft. Sommigen gaan nog verder in de keten en vinden dat ook bijvoorbeeld kabels klankverschil kunnen veroorzaken. Tot welke groep jij hoort is aan jou. De discussie an sich wil ik hier niet aan gaan. Die discussie is al (te) vaak gevoerd en leidt veelal tot moddergooien. Technisch gezien past 99,99% van de apparatuur in dit segment op elkaar. Of het qua klank ook zo is en of je klankverschillen ervaart tussen versterkers (en bronnen en kabels) valt maar op één manier achter te komen: luisteren.
Ik kwam dingen (termen) tegen zoals impedantie, en qua kabels/soort aansluiting; bananenstekker, klemsluiting, schroefaansluiting.
Impedantie (weerstand) en vermogen moet je niet op letten. Zie de FAQ en het is ook al vaker uitgelegd in diverse topics. Korte verhaal is dat men zich blind staart op dingen als vermogen en honderden Watts wil hebben waar je in praktijk maar een handvol Watt gebruikt (als het zelfs al niet ver daaronder zit).

De andere termen zijn manieren om speakerkabel vast te (kunnen) maken in de speaker dan wel versterker/receiver. Schroef zit vaster dan klem. Banaanstekkers monteer je op de kabel (indien gewenst) om deze mooier af te werken. Is voor particulier gebruik puur voor de mooi.
Heb ik trouwens bij zo’n versterker minder opties qua geluidsinstellingen (om het naar m’n smaak aan te kunnen passen) dan bij een receiver?
Over het algemeen wel. Bass en Treble (naast volume) instellen is veelal wat je krijgt bij een stereo versterker waar een receiver diverse opties heeft. Vanaf bepaalde series kan een receiver een automatische Room EQ toepassen.
En hoe zit het met eventueel downmixen van 5.1 naar 2.0/2.1?
Dat kan elke receiver mits je deze juist instelt.
Moet (bij een 2.0/2.1 speaker set) de bron bij zo’n setup met een receiver of versterker altijd een 2.0/2.1 signaal zijn of werkt het ook prima dat zo’n receiver of versterker een 5.1 signaal dan omzet naar stereo (2.0) of 2.1 geluid?
Zie boven.
De Denon PMA-600NE kan niks met niet-PCM signalen zoals dolby digital, DTS, AA (en de receivers volgens mij wel?), is dat in mijn gebruik scenario een probleem/iets om rekening mee te houden?
Je zal op de HTPC in moeten stellen dat je als PCM uit wilt sturen in dat geval. TV zou alleen hoeven als je ingebouwde apps gebruikt zoals YouTube of Netflix. Lijkt me niet dat de TV een PCM signaal weer terug naar een bitstream DTS of DD zet.

Er zijn ook stereoversterker/receivers met digitale ingangen en DD/DTS decoders. Dan kan je gewoon bitstream uit blijven sturen.
Is er bij een receiver qua beeld of geluid een voordeel/nadeel om het HDMI signaal uit de PC via de receiver naar de TV te sturen, of kan je net zo goed/is het beter om HDMI signaal uit PC rechtstreeks op TV aan te sluiten, en dan de audio digitaal optisch van de TV naar de receiver/versterker?
Zie eerder. De TV als hub gebruiken kan zeker nadelen hebben en direct aansluiten op de receiver ben je altijd verzekerd van de hoogst mogelijke kwaliteit.
Heel graag jullie advies/tips/antwoorden/suggesties/ideeën.
Bij voorbaat dank.
Bovenstaande is puur de theorie. Ik ben expres niet de diep op de speakers ingegaan aangezien dat persoonlijk is. Er zijn zo veel opties te noemen dat het letterlijk onmogelijk is deze allemaal op te schrijven. Persoonlijk zou ik gaan voor een receiver met losse speakers. Heb je de meeste opties voor aansluiten van randapparatuur en ben je flexibel als het gaat om eventueel uitbouwen naar surround in de toekomst.

[Voor 5% gewijzigd door FeaR op 01-07-2020 22:22]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 12:32
Ik kan bijna niks meer toevoegen aan de reactie van @FeaR;waarvoor hulde 👍🏻😊

Als je een audio-apparaat gaat kopen, loop dan deze checklist even door:

Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 18-06 13:48
Als je even vooruit kan met 2.0 (de teufels kunnen vrij veel bass creëren kan ik je uit ervaring vertellen) dan zou ik https://www.teufelaudio.nl/stereo/ultima-40-p18347.htmlals speakers doen om mee te beginnen.

Die kosten je ongeveer 400 euro. Hier kan je dan of 2ehands een leuke versterker bij pakken of de wat meer instap modelletjes van de merken zoals bv https://www.correct.nl/artikel/Onkyo-TX-SR494S-art590551.php

Of je kijkt gewoon helemaal 2ehands dan kan je misschien binnen je budget wel een leuk setje vinden!

Define R5 - Asus Maximus VII Ranger - I7 4790k @ 4,7 GHz/1.275v - 16 GB ram - RX6800 - 250GB Samsung Evo 840 - 3 x Samsung 860 EVO 250 GB

• BeetjeVreemd
@FeaR
Ik sta er wel van te kijken dat je zo de nadruk legt op de speakers en akoestiek.
Ik dacht dat DAC en versterker ook veel verschil uit zouden maken.
Bij m'n switch van de Sony 5.1 set naar de Samsung soundbar + subwoofer bleef de akoestiek hetzelfde (zelfde kamer, min of meer zelfde opstelling), maar het verschil was enorm.
Gek veel verschil qua formaat zat er verder niet in de speakers, maar toch moet het dan blijkbaar de slechtere speakers van de Samsung geweest zijn die voor het slechte geluid zorgden(?).
Dat de subwoofer dan zo bar slecht (alles behalve "strak" en "clean", bijv. bij een Hip Hop beat) was snap ik ook niet.
Bij de Sony 5.1 set zat een kleine passieve subwoofer, de subwoofer die bij de Samsung soundbar zat was een slag groter en was ook een actieve subwoofer.

Je adviseerde ook om niet blind te varen op reviews maar om ook te gaan luisteren.
Weet jij of anderen hier misschien goede audio winkels (met spullen in mijn prijsklasse) bij mij in de buurt?
Wildervank is de woonplaats, dus zowel Assen als Groningen zitten op een half uurtje rijden.
FeaR schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 22:12:
[...]
Je zal op de HTPC in moeten stellen dat je als PCM uit wilt sturen in dat geval.
Voor zover ik weet/dat kan vinden is dat niet mogelijk, ik kan zoiets in ieder geval nergens vinden bij m'n geluidsinstellingen.
FeaR schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 22:12:
Impedantie (weerstand) en vermogen moet je niet op letten.
In de handleiding van de receiver die tot nu toe redelijk hoog op m'n lijstje staat, de Yamaha HTR-4072, staat "Gebruik luidsprekers met een impedantie van minstens 6 Ω."
Dan maakt het toch blijkbaar wel uit?

Wat ik ook niet helemaal snap bij die receiver is dat ie geschikt zou moeten zijn voor 2 t/m 5.1 kanaalssystemen, maar op blz. 9 van de handleiding staat:
Afhankelijk van het aantal luidsprekers dat u gebruikt,
kunt u uw favoriete akoestische omgeving kiezen uit
een aantal verschillende stijlen.
• “Gebruiken van een 5.1-kanaalsysteem” (p. 20)
• “Gebruiken van een 3.1-kanaalsysteem” (p. 21)
• “Gebruiken van Virtual CINEMA FRONT” (p. 22)

Geen 2.0 of 2.1 opstelling dus?

• BeetjeVreemd
Joenino schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 08:44:
Als je even vooruit kan met 2.0 (de teufels kunnen vrij veel bass creëren kan ik je uit ervaring vertellen) dan zou ik https://www.teufelaudio.nl/stereo/ultima-40-p18347.htmlals speakers doen om mee te beginnen.

Die kosten je ongeveer 400 euro. Hier kan je dan of 2ehands een leuke versterker bij pakken of de wat meer instap modelletjes van de merken zoals bv https://www.correct.nl/artikel/Onkyo-TX-SR494S-art590551.php

Of je kijkt gewoon helemaal 2ehands dan kan je misschien binnen je budget wel een leuk setje vinden!
Bedankt voor de tip @Joenino , die speakers was ik nog niet tegen gekomen. Wel wat imposanter dan de Jamo 803's 8)
Lijkt ook wel redelijk in m'n straatje te passen na het lezen van wat reviews.
Ik las wel in één van de reviews "Als u de Teufel goed aanstuurt – voldoende vermogen en controle is wel een vereiste – dan gedraagt deze Duitser zich uitstekend."
Kan de Yamaha HTR-4072 deze speakers goed aansturen?

Ik heb ook wat vraagtekens bij de receiver waar je naar linkt.
Op die pagina staat bij type "Onkyo TX-SR494S", maar als ik naar dat type ga googelen voor reviews etc. vind ik niks. Wel als ik die "S" op het laatst weg laat.
Dan kom je uit op de TX-SR494 (dat type staat genoemd bij de productomschrijving van die receiver waar je naar linkte).
En dan heb je op de Onkyo website ook nog een TX-SR494-B
Welke versie hebben we het precies over, en waarom zou je deze specifiek aanraden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Koeitje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 10:26

Koeitje

Back-up tiems now?

Versterking maakt zeker nog wel uit, het is vooral een kwestie van genoeg vermogen hebben om de pieken goed aan te sturen. Maar in de prijsklasse waar jij kijkt zou ik mij daar niet druk om maken, de meeste receivers hebben meer dan genoeg vermogen om luid te spelen.

Overigens zou ik niet kijken naar hoe imposant luidsprekers eruit zien. Hoewel er geen vervanging is voor inches voor de reproductie van de lage tonen, zullen de meeste monitor luidsprekers al genoeg laag hebben voor de meeste muziek. En in jouw opstelling ga je ze sowieso ondersteunen door een subwoofer. Mijn luidsprekers zijn een stuk minder imposant dan die Teufel's, maar ik echt niet willen ruilen...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 12:39

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

BeetjeVreemd schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 13:52:Ik dacht dat DAC en versterker ook veel verschil uit zouden maken.
Mijns inziens niet maar zoals gezegd is dat een discussie die ik niet wil gaan voeren. Hoorbare verschillen tussen apparatuur worden in Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 verzameld. Over het algemeen is het gros van GoT van het kamp dat er geen hoorbare verschillen zijn, ga je bijvoorbeeld naar HiFi.nl of HT Forum dan komen daar weer andere meningen naar boven. Nadeel is dat dit altijd een welles-nietes spelletje blijft en de discussie veelal uit de hand loopt, vandaar dat ik er niet te veel op in wil gaan. Dat jij hier niets aan hebt is natuurlijk wel een dingetje :P
Dan maakt het toch blijkbaar wel uit?
In prakijk niet, zie ook [FAQ] Audio over het deel van vermogen en weerstand. Het maakt in de praktijk echt helemaal niets uit. Het onderwerp is hier vele malen vaker voorbij gekomen, met de zoekfunctie moet er wel iets naar boven te halen zijn. Post ik zo even voor je.

Edit:
Check bijvoorbeeld JvS in "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic" over hoe veel vermogen je ongeveer gebruikt. Met dat soort waardes maakt het echt niet uit als een speaker naar 4 Ohm gaat in plaats van de 6 Ohm die de handleiding stelt. Zoals in de FAQ staat gaat het fout als je grenzen op gaat zoeken, maar dat ga je mijns inziens met dit soort setjes niet doen. Kreten als "voldoende vermogen en controle is wel een vereiste" vind ik dan ook nonsens bij speakers met een gevoeligheid van 87 dB/m en een weerstand van 4 - 8 Ohm. Daar is niets exotisch aan en stuur je met elke receiver in dit budget aan.
Weet jij of anderen hier misschien goede audio winkels (met spullen in mijn prijsklasse) bij mij in de buurt?
Wildervank is de woonplaats, dus zowel Assen als Groningen zitten op een half uurtje rijden.
Daar ben ik niet bekend. Helaas sluiten ook meer en meer van dit soort ketens de deuren omdat ze niet meer kunnen concurreren met de online winkels. Zeker met Wet Koop op Afstand kan je thuis gewoon testen en eventueel terug sturen. Een merk als Teufel gaat daarin helemaal ver, daar kan je twee maanden thuis proberen en dan nog retour sturen indien het niet bevalt.
Voor zover ik weet/dat kan vinden is dat niet mogelijk, ik kan zoiets in ieder geval nergens vinden bij m'n geluidsinstellingen.
Geen idee hoe het in de praktijk werkt, ik gebruik geen audio via mijn grafische kaart maar Google laat wel hits zien op termen als "nvidia configure bitstream" of "nvidia configure pcm".
Wat ik ook niet helemaal snap bij die receiver is dat ie geschikt zou moeten zijn voor 2 t/m 5.1 kanaalssystemen, maar op blz. 9 ...
Geen 2.0 of 2.1 opstelling dus?
Ik zou kijken naar Pagina 17, daar staan de opties en wordt 2.1 wel benoemd.
2.0 of 2.1 maakt voor een receiver niet uit, de stap van 2.0 naar 2.1 is een subwoofer aangeven en een crossover toevoegen in de settings.
BeetjeVreemd schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:07:
[...]
Welke versie hebben we het precies over,...
S en B kan je vergeten qua functies, dat zijn de kleurcodes. S voor Silver en B voor Black. Ik geloof dat meer merken die methode volgen.

Maar nogmaals: staar niet te blind op reviews. Al ben ik redelijk overtuigd dat je met losse componenten altijd meer in huis haalt dan de Sony of de Samsung die je nu gehad hebt. Al kan ik ook een te negatief beeld hebben van de Sony...

[Voor 29% gewijzigd door FeaR op 02-07-2020 15:48]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Gadget Freak
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 20-06 19:47
Op het goede en uitgebreide verhaal van FeaR valt weinig aan te vullen, maar dit zijn mijn 2 centen...

Alles staat of valt met goede speakers, en dat hoeven geen gigantische zuilen te zijn. Redelijk compacte speakers (model boekenplank) kunnen ook goed zijn, ze hoeven niet tot 20 Hz te gaan als je ook een subwoofer hebt. Daarnaast helpt het ook als je kamer een goede akoestiek heeft, alleen maar glas en beton en geen gordijnen helpt niet mee voor een goede klank.

Kies om te beginnen 2 goed klinkende speakers (dus zelf gaan luisteren), en koop daar een receiver bij. Dat mag een redelijk eenvoudige receiver zijn, duurdere receivers hebben vaak meer vermogen (meestal niet relevant) en mogelijkheden (Spotify Connect, Airplay 2, upscaling naar FHD of UHD, conversie van analoge video naar HDMI, (e)ARC, ...). Of de mogelijkheden voor jou relevant zijn kan ik niet zeggen, maar staar je er niet blind op.

Je receiver is je AV hub. Daarop sluit je al je bronnen aan, en er gaat één HDMI kabel naar je tv. Als je het smart deel van je tv niet gebruikt, dan boeit (e)ARC je niet, want je bronnen zitten rechtstreeks op je receiver.

Mis je surround geluid bij films? Koop er dan een paar speakers bij.

Mis je lage tonen bij films en muziek? Koop er dan een subwoofer bij.

Succes!

• BeetjeVreemd
Heeft iemand trouwens enig idee wat het bereik qua Hz kan zijn van m'n oude passieve subwoofer van m'n oude Sony BDV-N590?
Ik kan daar nergens informatie over vinden.
Als ik dat zou weten dan kan ik denk ik beter inschatten of ik (voorlopig) wel of niet zonder een subwoofer kan voor de nieuw aan te schaffen audio set.
Die Teufel 2.0 set speakers gaat bijv. tot 45hz.
Als ik nou zou weten of m'n oude sub van het Sony setje ook zo laag als 45hz ging, dan zou ik zeggen/denken dat ik niet perse een subwoofer nodig heb. (omdat ik in de basis tevreden was met de Sony subwoofer)

• BeetjeVreemd
Gadget Freak schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:55:
Kies om te beginnen 2 goed klinkende speakers (dus zelf gaan luisteren), en koop daar een receiver bij. Dat mag een redelijk eenvoudige receiver zijn, duurdere receivers hebben vaak meer vermogen (meestal niet relevant) en mogelijkheden (Spotify Connect, Airplay 2, upscaling naar FHD of UHD, conversie van analoge video naar HDMI, (e)ARC, ...). Of de mogelijkheden voor jou relevant zijn kan ik niet zeggen, maar staar je er niet blind op.
Thanks voor je reply.
Ik ben bang dat het toch andersom gaat worden uiteindelijk.
Heb al redelijk wat zitten googelen maar kan nog niet echt winkels vinden waar ik goed speakers zou kunnen vergelijken (op een enkele super high end zaak na dan, waar 99.5% van het assortiment ver boven m'n budget zit qua prijzen)
Dan zou ik dus eerst een receiver kopen en op basis van reviews een setje speakers er bij kopen, hopen dat het direct raak is en anders het spul terugsturen en geld terug vragen en het volgende setje bestellen.
Niet echt een ideale werkwijze.
Eerst maar eens wachten tot ik m'n centen van de Samsung soundbar + sub terug heb.

Iemand trouwens enig idee hoe lang zo'n aanbieding bij Teufel duurt en of ze dat vaak hebben dat soort aanbiedingen? Scheelt toch wel even 20% / 100 euro op zo'n ultima 40 set.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 20-06 19:55
Ook de moeite waard is de Teufel Consono 35 Mk3 5.1-Set. Nu €375, maar heel regelmatig voor €299 aangeboden. Teufel luidsprekers mag je trouwens risicoloos 8 weken uitproberen.
Samen met een meerkanaals AV-reciever heb je een mooi setje. Op marktplaats worden ook genoeg AV-recievers aangeboden van een paar jaar oud voor weinig.

LG W2242TE monitor, Antec NSK-3480, Gigabyte GA-MA69GM-S2H, AMD Phenom II x4 840, 8 Gb DDR2-800, Sapphire Radeon HD 6770 1 GB GDDR5 , LiteOn Dvd-rw LH-20A1S, Samsung Tab A6, Huawei P20pro, dSLR Pentax K3, Denon AVC-X6500H, LG 65E9 en LG 55E6

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True