Last van inregenen na vervangen dakraam door kunststof

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-05 18:27
Ik heb twee (Velux) dakramen laten vervangen door nieuwe met exact dezelfde buienmaat, maar dan nu van kunststof (althans, de buitenkant, die dingen bevatten van binnen nog steeds hout, maar dat terzijde).

Ik was gewend het oude kleine raampje altijd open te laten staan, op de stand waarbij je hem kan vastzetten via het schuifje. Nooit last van inregenen gehad! De regen staat er meestal vanaf de zijkant op.

Bij het nieuwe dakraam daarentegen, gebeurt dit continu. Zelfs als ik hem maar half zo ver open zet.
Een verschil is dat dat het materiaal nu natuurlijk glad is, terwijl het voorheen kaal hout was. Waar water voorheen waarschijnlijk wat weerstand ondervond door het ruwe oppervlak, en het hout in trok, glijden druppels nu direct naar binnen.

Ik baal hier wel van, om dat kleine raampje bij elk buitje dicht te moeten doen.

Zie hier wat foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l24_pRXRsk_rk-ZroMw7h3biMsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/esy7WQh3yoawsZmrEFvNAhsH.jpg?f=fotoalbum_large

Binnenkant (het regent pas enkele minuten). Je ziet dat het raampje maar een klein stukje open staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W2aLxWm3RkbQITOKXQ7TrB0AfNQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rvQbEf7j2YygfKNtNNWV6Rw2.jpg?f=user_large

En bij deze foto tijdens de regen even snel het dakraam verder geopend voor een foto van buitenaf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPYKmwYDCJQ9hDTD4E5xf6MdHO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VZRx8io8IEeDFAXEP07kvEem.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand tips om het inregenen te voorkomen d.m.v. een constructieve aanpassing. Zodat het raam gewoon zoals voorheen een klein stukje open kan blijven staan?

We hebben het hier trouwens over het kleinste Velux-dakraam wat er bestaat GGU-CK02, op de foto lijkt het m.i. groter dan dat hij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:31

MLLL

Palm Treo 650

Een elektrische met regensensor is het mooist, maar dat kost een paar centjes...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal
Snap ik. Maar het raam is gloednieuw, die wil ik niet nogmaals vervangen. Ik zoek echt naar een oplossing met het huidige raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:52
Je ziet op de bovenste foto een soort anti inregen flap aan de voorkant. Deze is niet bij de hoeken. Is dat niet je probleem? Soort anti inregen flap bij de hoeken doen en opgelost? Rubberen strook ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-05 08:07
Je hebt ze laten vervangen, dus waarom niet contact opnemen met het bedrijf die ze geplaatst heeft.
Ze zullen er mogelijk meer ervaring mee hebben en weten hoe je het kan oplossen. Als het een bekend probleem is dan ze daar op aanspreken waarom dit niet vooraf kenbaar is gemaakt en hoe ze het gaan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:25
DeadMetal schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 07:27:
Snap ik. Maar het raam is gloednieuw, die wil ik niet nogmaals vervangen. Ik zoek echt naar een oplossing met het huidige raam.
Ik heb hetzelfde probleem. Afgelopen winter een UK08 gemonteerd in de nieuwe woning. In de vorige woning had ik een oudere variant van de UK08 en die kon meer openstaan zonder regen binnen te krijgen.

Er bestaat de mogelijkheid om hem achteraf elektrisch uit te voeren. Dit ben ik nu aan het bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-02 21:12
Hier hetzelfde probleem hoor. Kleine dakraam (ook de CK02) op de voorzolder. Hiervoor zat er 1 of ander plastic dakraampje in. Nu dus velux dakraam, het is minimaal dus laat ‘m maar open staan op kleine kier.

Binnenkort laat ik mijn grote dakraam op de zolderkamer vervangen, is blijkbaar al 30jaar oud. Zelfde afmeting komt erin, maar ben benieuwd of deze nu dus ook geen last zal hebben van inregenen..

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Anoniem: 93986

MikeOO schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 07:59:
Je hebt ze laten vervangen, dus waarom niet contact opnemen met het bedrijf die ze geplaatst heeft.
Ze zullen er mogelijk meer ervaring mee hebben en weten hoe je het kan oplossen. Als het een bekend probleem is dan ze daar op aanspreken waarom dit niet vooraf kenbaar is gemaakt en hoe ze het gaan oplossen.
Kenbaar gemaakt? Oplossen? Je zet een raam open en er komt water binnen. Eerhm :?

Dat het vorige dakraam daar geen last van had zegt niks natuurlijk. Dan had je dus mazzel.

Je had een punt gehad als het raam dicht had gezeten en dan was er water binnen gekomen. Dan was er een mankement geweest. Het is echt onzin om te zeggen dat een open raam geen water zou moeten doorlaten. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:51
Zelfde raam, zelfde probleem hier. Ik doe ze dicht bij elke bui.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:47
Hij klaagt niet over de montage. Wellicht had het oude dak iets meer overstek. En had je bij een klein beetje regen nergens last van. Moet zeggen had een oud koepeltje ooit. Nooit nat binnen. Ook vervangen en nu wel eerder miezer erin. Suggestie: is het vooral bij miezerregen? Wellicht van buitenaf aan de zijkant van de raam een soort hor bevestigen met dubbelzijdig tape en de flap dan onder een pan. Dan houdt alvast ‘wat’ tegen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Ivow85
  • Laatst online: 22:12
De nieuwe velux ramen hebben een smaller frame dan de oudere generaties. Voordeel is dat bij dezelfde standaard buiten-afmetingen je een groter raam hebt met meer glasoppervlak. Meer lichtinval, en wanneer het raam open staat ook meer frisse lucht.

Nadeel is dat er minder overstek is, en het dus sneller zal inregenen.

Kunststof in plaats van blank hout helpt hierbij nog een handje extra, omdat de kunststof zoals je zelf al aangeeft geen vocht op neemt en lekker glad is waardoor de druppels er makkelijk vanaf glijden, in tegenstelling tot hout wat vocht kan opnemen en ruwer oppervlak heeft.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-05 08:07
Anoniem: 93986 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 09:43:
[...]

Kenbaar gemaakt? Oplossen? Je zet een raam open en er komt water binnen. Eerhm :?

Dat het vorige dakraam daar geen last van had zegt niks natuurlijk. Dan had je dus mazzel.

Je had een punt gehad als het raam dicht had gezeten en dan was er water binnen gekomen. Dan was er een mankement geweest. Het is echt onzin om te zeggen dat een open raam geen water zou moeten doorlaten. 8)7
Dat is jouw mening. Als het net regent en je kan ze niet eens op een kleine kier zetten dan vindt ik dat niet normaal. Er zou toch een vorm van een waterkering op moeten zitten. Waarom hadden de vorige ramen er geen last van.

Zomaar een aanname doen dat het normaal is vindt ik dus niet normaal en verschillen we van mening over en dat mag ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
MikeOO schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 11:20:
[...]
Er zou toch een vorm van een waterkering op moeten zitten.
Nee, dat hoeft niet bij een normaal raam.

Tenzij er natuurlijk door de klant extra eisen aan gesteld zijn dat het raam bij regen en windkracht X nog minimaal Y centimeter open moet kunnen zonder dat het inregent, of dat de verkoper/fabrikant een dergelijke belofte heeft gedaan.

De normale eis aan een raam in een woning is simpelweg dat deze waterdicht is wanneer het raam gesloten is. Het antwoord van Velux zal waarschijnlijk zijn dat dankzij het ingebouwde ventilatierooster het ook mogelijk is om te ventileren met gesloten raam, zonder dat het inregent.

Waarom het oude Velux raam minder snel last heeft van inregenen staat in mijn vorige bericht.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

MikeOO schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 11:20:
[...]

Dat is jouw mening. Als het net regent en je kan ze niet eens op een kleine kier zetten dan vindt ik dat niet normaal. Er zou toch een vorm van een waterkering op moeten zitten. Waarom hadden de vorige ramen er geen last van.

Zomaar een aanname doen dat het normaal is vindt ik dus niet normaal en verschillen we van mening over en dat mag ;)
Ik vind 'ik vindt' niet normaal _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

DeadMetal schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 07:27:
En wat stelde de firma die ze geplaatst heeft voor? Want ik neem aan dat je daar eerst mee gesproken hebt. Die mensen weten veel meer van dit raam dat tweakers tenslotte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal
Anoniem: 310408 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 19:33:
[...]
En wat stelde de firma die ze geplaatst heeft voor? Want ik neem aan dat je daar eerst mee gesproken hebt. Die mensen weten veel meer van dit raam dat tweakers tenslotte.
Die zeggen dat het advies als volgt luidt: 'regen = raam dicht'. En dat Velux een arrogant bedrijf is dat lui geworden is door een gebrek aan concurrentie, en geen interesse heeft om hier aandacht aan te besteden bij het ontwerpen van hun producten. Maar dat terzijde :+
meermarco schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 09:48:
Suggestie: is het vooral bij miezerregen? Wellicht van buitenaf aan de zijkant van de raam een soort hor bevestigen met dubbelzijdig tape en de flap dan onder een pan. Dan houdt alvast ‘wat’ tegen.
Bij een klein rustig buitje ontstaan de druppeltjes zoals op de foto in de TS. Bij harde regen, of in combinatie met wind, is het drup-drup-drup-drup op m'n zoldervloer. Bij het oude raam nooit één druppel binnen gehad.

Bedankt voor het meedenken. Ik vraag me wel af of een soort hor de druppels bij hardere regen wel 'breekt' i.p.v. dat ze er doorheen vallen. Maar ik kan het eens proberen. Of wellicht iets van stof? Ik heb ook nog een flap EPDM liggen, ik zal er eens mee gaan experimenteren binnenkort.

[ Voor 4% gewijzigd door DeadMetal op 05-07-2020 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doc Unid
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 14-08-2021
Ik ervaar exact dezelfde problemen. Een GGL U04 (hout en oud :)) laten vervangen door een GGU UK04 (kunststof en nieuw) en opeens wateroverlast op de kierstand. De montage is door een dakmeester uitgevoerd en ik geloof er wel in dat het goed is gebeurd. Zijn advies: "Bij regen-en windbuien de ramen niet op de kierstand gebruiken".

Ook maar even de "servicelijn" van Velux gebeld. Zij geven aan dat Velux op de kierstand geen garantie kan geven voor waterdichtheid omdat het raam open staat. Dat begrijp ik, maar waarom het oude type raam in dezelfde omstandigheden die klachten niet gaf is mij dan een raadsel. "Dan had je dus mazzel." lijkt me de minst logische verklaring.

Na wat doorvragen en tussen de regels door luisteren begrijp ik dat het nieuwe type raam is doorontwikkelt op (o.a.) isolatie, en daardoor wat dieper in het dak ligt, en een andere watergoot/afvoer heeft. Kan dit verklaren waarom ik opeens echt last heb van inregenen bij de kierstand? Ik vind het moeilijk voor te stellen dat doorontwikkelen op isolatie ten koste gaat van de waterafvoer/inval op de kierstand. Een stand die ik tot op heden dag en nacht gebruik(te).

Hoe dan ook verwacht ik van Velux en een montagepartner iets meer meedenken, of op zijn minst van gedachten wisselen over alternatieven en/of oplossingen dan "Doe je raam dicht als het regent, sukkel" (dat sukkel heb ik er overigens zelf bij verzonnen :)). Het voelt nu een beetje alsof Velux dit issue bewust probeert te baggetaliseren.

To be continued

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle2503
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:08
Wat slecht. Je verwacht op zijn minst het raam op een kier te kunnen zetten van zo'n dakraam.

Zelfs de b merk ramen van de hornbach kunnen dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
jelle2503 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:28:
Wat slecht. Je verwacht op zijn minst het raam op een kier te kunnen zetten van zo'n dakraam.

Zelfs de b merk ramen van de hornbach kunnen dat.
Je kan ze ook op de 'open' vergrendeling stand zetten. Alleen kan het dan met een combinatie van wind en regen en/of met een kleine dakhelling in combinatie met slagregen binnen een beetje nat worden.

Voor het geval je het binnen droog wilt houden en toch wil ventileren, zit er al een mooi ventilatierooster achter de bedieningsgreep aan de bovenkant van het raam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeadMetal
Ivow85 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 22:01:
[...]
Je kan ze ook op de 'open' vergrendeling stand zetten. Alleen kan het dan met een combinatie van wind en regen en/of met een kleine dakhelling in combinatie met slagregen binnen een beetje nat worden.
Nu komt het over alsof er enkel bij speciale situaties een paar spettertjes binnen kunnen vallen. Maar dat is dus niet het geval. Ook bij zachte regen vallen er na korte tijd al druppels op de grond, terwijl bij het oude model het kon stortregenen en er geen druppel binnen komt terwijl het raam verder open staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05:52
Ipv de schuif kan je de "ventilatie stand" gebruiken. Geen idee of dat op elk model zit, maar bij die ik heb wel.

Met schuif open is een grote kier die zo inregend. Op de ventilatie stand van de handgreep heb je dat minder snel.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:05
Ivow85 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 22:01:
[...]

Voor het geval je het binnen droog wilt houden en toch wil ventileren, zit er al een mooi ventilatierooster achter de bedieningsgreep aan de bovenkant van het raam.
Je bent aan het bagetaliseren. Welbekend van elke aannemer, kozijnenboer en blijkbaar dakramenverkoper.

Het verwachtingspatroon van praktisch iedereen met een Velux raam de afgelopen decennia is dat je dat ding zonder noemenswaardig probleem op een kier open kan laten staan. * Rukapul loopt ook alleen naar zolder bij harde regen/wind. Dat heeft diverse voordelen omdat het veel beter lucht dan de ventillatiestand.

Is het nieuwe product daarmee non-conform? Ik denk het niet. Beantwoordt het aan de wensen en verwachtingen van de klant? Dat ook niet.

Logisch is dus als verkopers/plaatsers in plaats van bagetaliseren (customer is wrong) eens luisteren naar de klant en de wensen doorgeven aan de fabrikant om een beter product te maken. Als klant (maar ook verkoper!) doe je er tot die tijd wellicht goed aan om dan maar een ander merk te kiezen (respectievelijk adviseren). * Rukapul is in principe ook in de markt voor vervanging van een aantal Velux ramen maar dit is een potentiele dealbreaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Heel goed dit topic! d:)b

Ik was ook al aan het rondkijken om een Velux dakraam (wat er al >20 jaar zit) te gaan vervangen. Maar als ik dit zo lees, begin ik ernstig te twijfelen.

Het huidige (volledige houten dak-kantel raam met dubbel glas) heeft ook bij de laatste hoosbuien gewoon op een kier gestaan. En dan nog komt er geen water naar binnen. Eigenlijk een ideale constructie.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
eergisteren zag ik dat ook bij mijn broertje, dat was in 3 voorgaande jaren niet gebeurd. Onderschat wind en slagregens niet. Bij regen gewoon dicht en op ventillatiestand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doc Unid
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 14-08-2021
Doc Unid schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:05:
Ik ervaar exact dezelfde problemen. Een GGL U04 (hout en oud :)) laten vervangen door een GGU UK04 (kunststof en nieuw) en opeens wateroverlast op de kierstand. De montage is door een dakmeester uitgevoerd en ik geloof er wel in dat het goed is gebeurd. Zijn advies: "Bij regen-en windbuien de ramen niet op de kierstand gebruiken".

Ook maar even de "servicelijn" van Velux gebeld. Zij geven aan dat Velux op de kierstand geen garantie kan geven voor waterdichtheid omdat het raam open staat. Dat begrijp ik, maar waarom het oude type raam in dezelfde omstandigheden die klachten niet gaf is mij dan een raadsel. "Dan had je dus mazzel." lijkt me de minst logische verklaring.

Na wat doorvragen en tussen de regels door luisteren begrijp ik dat het nieuwe type raam is doorontwikkelt op (o.a.) isolatie, en daardoor wat dieper in het dak ligt, en een andere watergoot/afvoer heeft. Kan dit verklaren waarom ik opeens echt last heb van inregenen bij de kierstand? Ik vind het moeilijk voor te stellen dat doorontwikkelen op isolatie ten koste gaat van de waterafvoer/inval op de kierstand. Een stand die ik tot op heden dag en nacht gebruik(te).

Hoe dan ook verwacht ik van Velux en een montagepartner iets meer meedenken, of op zijn minst van gedachten wisselen over alternatieven en/of oplossingen dan "Doe je raam dicht als het regent, sukkel" (dat sukkel heb ik er overigens zelf bij verzonnen :)). Het voelt nu een beetje alsof Velux dit issue bewust probeert te baggetaliseren.

To be continued
toon volledige bericht
Update: Ik heb inmiddels sterke aanwijzigingen dat het bij meerdere installateurs een bekend probleem is. De dakmeester die het raam heeft geplaatsts is inmiddels - na aandringen - langs geweest en heeft schoorvoetend toegegeven dat het niet de eerste keer is dat-ie dit hoort. En ook dat Velux niet echt reageert op dit soort feedback van consumenten of installateurs.

Een andere (onafhankelijke) installateur geeft aan dat het probleem speelt voor de nieuwe generate Velux dakramen, geproduceerd vanaf 2012. Dat betreft dan de type aanduidingen met een K.

Wat me nog het meeste opvalt is dat Velux totaal niet thuis geeft als we aangeven dat hun nieuwe product voor ons een stap achteruit is. Zoals @Rukapul treffend verwoord in zijn reactie.

Ook op Radar is inmiddels het eea over dit topic na te lezen: https://radar.avrotros.nl...tan-t197318.html#p2844992

[ Voor 4% gewijzigd door Doc Unid op 14-08-2021 08:19 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19:40
*knip*
Idem whataboutisme en bagatalisering.

Hetzelfde geld voor een raam,
Dicht is lucht en water dicht.
Ventilatie stand is waterdicht maar tocht open (normale ventilatie)...
Raam open is snel veel verversen maar niet waterdicht.
Geen enkele fabrikant zal anders garanderen. Dat jij wat anders verwacht is een gebruikersfout, geen productfout.

Constructief gezien:
Het verschil tussen jou oude kozijn en je nieuwe is als volgt.
Ramen kennen een standaard inbouwafmeting. Om de lichtinval te maximaliseren (marktvraag) kan een fabrikant niet anders dan slankere frames toepassen, slankere frames geven minder ruimte voor overlap en daarmee meer kans op regen inval. Daar komt bij dat een fabrikant een dieper frame gebruikt om aan de hogere isolatiewaarde te voldoen waardoor je het raam verder open moet zetten om het zelfde spleetje te kunnen zien. Dit heeft als logisch gevolg dat je sneller kans hebt op inregening bij een geopend raam...

Kortom: gebruik je product zoals het bedoeld is, wil je toch ventileren als het regend, zet hem dan op de ventilatie stand........

[ Voor 11% gewijzigd door tweakduke op 14-08-2021 11:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04 16:44
Woody179 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 08:53:
Jezus wat een onzinnig verhaal dit...
Helemaal niet. Het gaat om verwachtingspatroon.

Als jij 30 jaar een velux raam hebt gehad waarbij dit geen probleem was, dan is het niet gek dat je verbaasd bent dat het bij een nieuwer model wel inregent bij hetzelfde gebruik.

Uit bovenstaande posts blijkt dat Velux nooit heeft beweert dat het bij kierstand weinig tot niet zou inregenen en hut dus niet als ontwerpfout erkent en dus bestaande ramen zeker niet zal “repareren”; tegelijkertijd lijkt Velux de klachten niet mee te nemen in een aangepast ontwerp voor een nieuwe generatie dakramen.

Dit draadje is dan ook nuttig voor degenen (ik dus ook) die een dakraam willen aanschaffen of vervangen. Dit soort verhalen helpen om druk uit te voeren op een producent om bestaande klanten te helpen en werken als waarschuwing voor potentiële klanten zodat zij wél het juiste verwachtingspatroon hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ivow85
burnedhardware schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 09:33:
[...]

Om te bepalen of een product voldoet aan een bepaald verwachtingspatroon wordt gekeken naar de productkenmerken waarmee de aanbieder adverteert en de kenmerken die in het algemeen gelden voor de productgroep. Men kijkt daarbij niet naar de persoonlijke verwachtingen die een (groep) specifieke gebruiker(s) heeft naar aanleiding van een ander inmiddels bijna antiek product heeft.

Als ik 30 jaar geleden een toen nieuwe VW Golf kocht omdat die precies in mijn garage past dan hoef ik er echt niet mee aan te komen dat een nieuwe VW Golf niet aan het verwachtingspatroon voldoet. "Hij past in uw garage" is namelijk niet iets waar door VW mee geadverteerd wordt. Net zoals Velux niet adverteert dat het dakraam bij de verluchtingsstand waterdicht is.

Je koopt nu simpelweg een ander product dan 30 jaar geleden. En dat product heeft andere kenmerken, zoals een smaller frame. Velux garandeert dat dit product perfect past in de opening van een bestaand oud dakraam. Daar voldoet het aan. Daarnaast mag van een raam verwacht worden dat het waterdicht is in gesloten stand. Ook daar voldoet het aan. Maar het kan echt niet verwacht worden dat een raam in (enigszins) geopende toestand toch nog 'waterdicht' is. Tenzij de fabrikant of leverancier zelf daar uiteraard uitspraken over doet. In dat geval moet zo'n belofte (= gecreëerde verwachting) waargemaakt worden. Of wanneer je als klant dit vooraf als specifieke eis/verwachting hebt opgegeven bij de leverancier.

Een nieuwe aanpassing in het ontwerp zal ook leiden tot nieuwe klachten. Alleen dan van andere aard. "Minder daglicht" "Lelijke brede randen"

[ Voor 4% gewijzigd door Ivow85 op 14-08-2021 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
burnedhardware schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 09:33:
[...]

Als jij 30 jaar een velux raam hebt gehad waarbij dit geen probleem was, dan is het niet gek dat je verbaasd bent dat het bij een nieuwer model wel inregent bij hetzelfde gebruik.
Maar je bent niet verbaasd over meer daglicht inval, hogere isolatiewaarde door dikker glas en gebruik van onderhouds vriendelijker materiaal? Ik bedoel als je een product van 30 jaar oud een op een wil vergelijken dan doe je dat over de hele breedte neem ik aan?

Blijf verder vooral denken dat een fabrikant zijn product gaat aanpassen om dat jij als eindgebruiker het verkeerd gebruikt door een onrealistisch verwachtings patroon.

*knip*
Klaar met whataboutismen die de discussie verstoren.

[ Voor 33% gewijzigd door tweakduke op 14-08-2021 11:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Neem even een stapje terug en kijk naar de kern van het verhaal, dat is in ieder geval NIET isolatie of alle andere redenen die je geeft. Wat hebben de forumposters fout gedaan dat jij zo graag mensen aanvalt op zaken die niet van toepassing zijn op het aangegeven probleem?

Klant heeft Velux dakraam van 25 jaar oud, gaat vervangen, zoekt nieuwe model, installeert nieuwe model, mooi klaar, dachten ze.

Eerste paar regenbuitjes, regen binnen, kan gebeuren, wind kan anders staan.
Nu blijft het toch steeds nat, raar, vraagt ervaringen, meer mensen last van.
Alle mensen hadden dezelfde verwachtingen van het vorige product, maar deze blijkt dus net anders te zijn (bij luchtstand makkelijker regen naar binnen)

Er is niet gezocht op isolatiewaardes, dikkere beglazing, kunstof, maar gewoon een vervanging van een oud modelletje die logischerwijs aan vervanging toe was.

Velux roept, ja doh, hij is open.... :x lekker klantvriendelijk.

Terugkomend op de kern;

Het lijkt dat de zijkant dikker is, waardoor er minder buitenrand is (aluminium rand) en zo doende er net minder overlap is. Je zou misschien met platte alumimum profielen de randen iets breder kunnen maken, dat heeft dan geen invloed op de buitenkant, want dat valt er overheen.

[ Voor 13% gewijzigd door Vorkie op 14-08-2021 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:30
@Woody179 Ben jij dit?
Woody179 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 01:15:
[...]

Kan me vergissen hoor, maar volgends mij stelde ts een vraag over blixem af-/geleiding.....

Niet naar jou mening omtrent het al dan niet vies zijn van rook lucht.... Hou die gerust voor jezelf.
Komt een beetje hypocriet over.
Woody179 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 10:42:
[...]

Maar je bent niet verbaasd over meer daglicht inval, hogere isolatiewaarde door dikker glas en gebruik van onderhouds vriendelijker materiaal? Ik bedoel als je een product van 30 jaar oud een op een wil vergelijken dan doe je dat over de hele breedte neem ik aan?

Blijf verder vooral denken dat een fabrikant zijn product gaat aanpassen om dat jij als eindgebruiker het verkeerd gebruikt door een onrealistisch verwachtings patroon.
Je noemt nu allemaal eigenschappen die zijn verbeterd door technologische vooruitgang. Er is één eigenschap die is verslechterd. Dat betreft dan ook nog eens een eigenschap met een relatief hoge impact. Nogmaals,het verwachtingspatroon is niet onrealistisch als het al decennialang zo werkt.

Dat de fabrikant er niets aan moet doen heb je 100% gelijk in. Of het slim is niet naar je klanten te luisteren is een tweede.

Over wat voor dakhelling praten we hier trouwens? Ik verwacht dat dat ook wel zal uitmaken. Er moet hier over niet al te lange tijd namelijk ook een dakraam worden vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:43

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik begrijp alle frustraties wel maar is dat niet eerder een slechte review waard voor dat type dakraam, dan een eis om het op te lossen enzoverder? Het was idd zo dat het vroeger wel kon maar was dat ook zo in de markt gezet of eerder een gelukkig toeval?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
Vorkie schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 10:54:
[...]

Neem even een stapje terug en kijk naar de kern van het verhaal.

Klant heeft Velux dakraam van 25 jaar oud, gaat vervangen, zoekt nieuwe model, installeert nieuwe model, mooi klaar, dachten ze.

Er is niet gezocht op isolatiewaardes, dikkere beglazing, kunstof, maar gewoon een vervanging van een oud modelletje die logischerwijs aan vervanging toe was.

Velux roept, ja doh, hij is open.... :x lekker klantvriendelijk.
Dus samenvattend:
- De kant heeft zich niet of gebrekkig geïnformeerd of laten informeren,
- Houdt daarmee een onrealistisch verwachtings patroon in stand,
- Gebruikt als gevolg daarvan het product verkeerd,

En is het terecht is dat men het vervolgens wegzet als productfout?

Rtfm....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
jordje schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 10:57:
@Woody179 Ben jij dit?

[...]

[...]
Als je zoekt op mijn naam en je vind een andere reactie dan ben ik dat ja....
Probeer opzijn minst appels met peren te vergelijken ipv een appel met een baksteen.
De vraag daar ging over het risico op blikseminslag en dan begind er iemand over het al dan niet stinken van rook.

Hier was de klacht dat het nieuwe raam meer inregend dan het oude. Mijn reactie was ja dat is logisch want...

Oplossing voor beide ook (praktisch).. pijp er af/plat leggen, tegen over t raampje dicht doen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
DeadMetal schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:07:
Heeft iemand tips om het inregenen te voorkomen d.m.v. een constructieve aanpassing. Zodat het raam gewoon zoals voorheen een klein stukje open kan blijven staan?
Als ik het detail bekijk is het probleem dat tussen het rubber op het kozijn (rood) en de kap (licht blauw) van het draaiende deel maar 1 cm overlap zit. Dat ljkt mij veel te weinig om inregenen te voorkomen, zoals blijkt.

Ik zou proberen om een kunstof hoekprofiel (paars 40x10mm) in de zijkanten van de kap van het draaiend deel te lijmen met polymax. In de hoeken onderaan kun je het profiel door laten steken door een stukje van het 10mm deel van de hoek af te knippen.

Het is belangrijk dat je het volledig verlijmd. In principe kan er geen water in de hoek blijven staan, dus ik zie verder geen risico's behalve dat de wind vat kan krijgen op het hoekprofiel. Misschien kun je nog een kleinere vinden bv 30x10 of 25x10, om dit risico kleiner te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHN86LjcdkMSyDmGnGJjBUE3hdk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ruBCnv7TJaBA7R3DAqFhRESf.png?f=user_large
bv:
https://www.hornbach.nl/s...00-cm/738261/artikel.html

https://www.hornbach.nl/s...5-gr/5557557/artikel.html
https://www.hornbach.nl/s...0-gr/8233100/artikel.html

Zo creer je een overlap van 5 cm totaal. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Ik bedenk me nu nog een tweede optie met een U profiel 15 x 15, belangrijk is dat het U profiel onder een hoek zit en dat je de boel goed vol in de polymax zet, zodat de aansluiting tussen kozijnrubberl (rood) en U-profiel (paars) waterdicht is. Resultaat is een overlap van ongeveer 25 mm, kleiner, maar geen risico voor de wind.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqMmZz6Dw7WSQdy0p3xxfQP1mXU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FoYOMsrPtCsDSPEi6sFSaC4s.png?f=user_large

Voor dat je gaat lijmen, goed kijken of je raam met profiel nog goed sluit :)

[ Voor 19% gewijzigd door iamcj op 14-08-2021 15:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
jordje schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 10:57:
@Woody179 Ben jij dit?

[...]

[...]

Je noemt nu allemaal eigenschappen die zijn verbeterd door technologische vooruitgang. Er is één eigenschap die is verslechterd. Dat betreft dan ook nog eens een eigenschap met een relatief hoge impact.

Nogmaals,het verwachtingspatroon is niet onrealistisch als het al decennialang zo werkt.
toon volledige bericht
Hoge impact? Mooi weer = raam open. Slecht weer = raam dicht en ventilatierooster open. Is het sluiten van een raam wanneer er slecht weer nadert echt iets met een hoge impact? Geen enkel fabrikant zal waterdichtheid garanderen bij een open raam. Dat is nu juist de reden waarom elke ramen/kozijnen fabrikant ook ventilatieroostres levert.

Nogmaals: een toevalligheid waarvan je al jarenlang 'profiteert' waar wat geen specifieke producteigenschap is, is geen onderdeel van het verwachtingspatroon in de context waar we het hier over hebben. Het is fijn dat je oude VW Golf II net in je garage paste. Het is leuk dat je op je oude TV uit 1980 een vaasje met bloemen kon zetten. En het was ongetwijfeld prettig dat je achteloos je raam open kon laten staan zonder inregenen, dankzij een lomp frame met brede overlap. Maar dat die dingen konden, maken het nog geen producteigenschappen. Het zijn slechts prettige bijkomstigheden voor een specifieke situatie die los staat van het beoogd gebruik van het product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:30
Ivow85 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 12:50:
[...]

Hoge impact? Mooi weer = raam open. Slecht weer = raam dicht en ventilatierooster open. Is het sluiten van een raam wanneer er slecht weer nadert echt iets met een hoge impact? Geen enkel fabrikant zal waterdichtheid garanderen bij een open raam. Dat is nu juist de reden waarom elke ramen/kozijnen fabrikant ook ventilatieroostres levert.
Vergeet vooral het woordje 'relatief' niet.

Gewoon zomaar een voorbeeld: Bij mij staat het raam altijd op een kiertje van een paar cm. Als het even een paar minuten gaat miezeren of zelfs regenen maakt dat helemaal niks uit. Misschien komt er een keer een verloren druppel naar binnen, maar dat is het dan ook. Daardoor hoef ik mij nergens druk om te maken als het bewolkt is en ik even een boodschapje ga halen o.i.d. Sterker nog, ik zou zomaar twee weken op reis kunnen gaan en dan durf ik te stellen dat het binnen kurkdroog blijft. Nogmaals, gewoon zomaar een voorbeeld.

Als je in de nieuwe situatie één keer vergeet om het raam te sluiten als je weggaat ligt er dus gelijk water binnen. Doe dat een paar keer en je krijgt bolling in je laminaat, water in je tapijt, gele vlekken/strepen op je gipsen plafondje, noem het maar op. Dat noem ik een relatief grote impact. Dat het makkelijk te voorkomen ontkent verder ook niemand.

Dat is absoluut niet de schuld van de fabrikant. Wat de fabrikant, die overigens premium prijzen vraagt voor haar producten, wel kan doen is uitleg geven waardoor het komt, of het 'probleem' op zijn minst erkennen. Wat ze helemaal in een positief daglicht zou zetten is als ze meedenken aan een oplossing of er rekening mee houden bij een volgende generatie ramen. Ze komen nu gewoon vrij bot over terwijl een beetje klantvriendelijkheid zo makkelijk is. Dat dat tegenwoordig ook van een 'premium' leverancier teveel gevraagd is verrast me helaas niet meer.
Woody179 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 11:25:
[...]

Als je zoekt op mijn naam en je vind een andere reactie dan ben ik dat ja....
Probeer opzijn minst appels met peren te vergelijken ipv een appel met een baksteen.

Offtopic: Het ging mij ook niet om het vergelijken van de topics, maar meer dat ik me herinnerde dat er een ander topic was waar iemand vol met de deur in huis andermans meningen kwam afdoen als ongeldig.

[ Voor 13% gewijzigd door jordje op 14-08-2021 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Elektrisch dakraam met regensensor, probleem opgelost. Kost wat heb je wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonfly83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02-05 15:03
Hallo,
Ditzelfde euvel heb ik helaas ook op m'n nieuwe MK08 dakraam.
Ik heb ook een paar oudere M08 ramen aan dezelfde kant van het dak en deze hebben dit gelukkig niet.
Zeer hinderlijk, elke keer naar zolder bij een miezerbui om het raam dicht te doen, of bij voorbaat al dicht doen als je de deur uit gaat en het dreigt te gaan regenen.
De kierstand is veel fijner en ventileert veel beter dan de ventilatiestand, het raam mag dan wel conform producteigenschappen\eisen voldoen, ideaal is het inregenen niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:56
Neem dan een ROTO ipv Velux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-05 12:13
Ik heb een Velux GGL SK06 op het zuidwesten en ook het idee dat het daar op de kierstand iets meer inregent dan in het 45 jaar oude Veluxraam wat er voorheen in zat. Als het ook maar iets harder regent dan miezer dan moet het raam echt dicht (op ventilatiestand), anders komt er water naar binnen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

ehtweak schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:45:
Ik was ook al aan het rondkijken om een Velux dakraam (wat er al >20 jaar zit) te gaan vervangen. Maar als ik dit zo lees, begin ik ernstig te twijfelen. Het huidige (volledige houten dak-kantel raam met dubbel glas) heeft ook bij de laatste hoosbuien gewoon op een kier gestaan. En dan nog komt er geen water naar binnen. Eigenlijk een ideale constructie.
Er is hoop....
Bel Velux voor je eigen situatie voor de zekerheid, maar er zijn opties om met een renovatie onderdeel een passend raam in de oude situatie te plaatsen.

Wat mij aan kennis ontbreekt omdat ik dit probleem nog niet goed gelezen had: Is het nieuwe passend raam wel goed t.a.v. het inregenen e.d? Dat moet je dus nog checken en het is me nog zo snel niet duidelijk of iemand hier dat al zo gedaan heeft.

https://dakraamkopen.be/p...voor-dakpannen-134x140cm/

Mijn eigen probleem waardoor ik met Velux belde staat hier:
Velux raam upgraden van dubbel glas naar HR++ of hoger?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcelsmit
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-09-2024
Hier precies hetzelfde, van oud velux houten dakraam in exact dezelfde maat naar kunststof velux dakraam gegaan en ineens inregenen, terwijl dat bij het oude dakraam nooit het geval was. Heel erg vervelend.

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21:34
Zou een gootje plakken zin hebben? Ik heb hier een GGK SK08 en inderdaad de hoekjes onderin zijn altijd nat. Of misschien een stukje velcro aan het raam en een klein "rokje" eraan?

Ik ben eigenlijk ook op zoek naar een windhaak o.i.d.
De ventilatiestand is leuk, maar als het erg warm is dan wil je 's avonds toch de warmte eruit hebben.

De ventilatiestand is niets en een randje open zetten maakt de velux een wind- en regen vanger.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-05 17:27
Dit is standaard voor deze ramen, afhankelijk van de hoe de regen valt. Soms wel soms geen last

Oh leuke bump

[ Voor 9% gewijzigd door pentaw1nz op 18-08-2022 22:47 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelsmit
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-09-2024
Heeft niemand ooit een oplossing gevonden voor dit probleem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-05 17:27
marcelsmit schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:25:
Heeft niemand ooit een oplossing gevonden voor dit probleem?
Het raam sluiten bij regen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:12
Volgens mij kan je prima een plastic of rubberen strip langs het buitenste frame lijmen, zodat die dan over het frame valt bij deels open en dicht. Tevens was dat ook een van de eerste suggesties, maar lijkt iedereen er overheen te praten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:40
pentaw1nz schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:05:
[...]

Het raam sluiten bij regen.
Dit. Als iets open is dan kan er iets inkomen. Een vogel, een muis, regen, inbreker, etcetera.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22:59
Vorig jaar al onze veluxen (35j oud) vervangen door nieuwe met kunststof.
Ze staan allemaal permanent op ventilatiestand, behalve de slaapkamer, die zet ik meestal op kiepstand. Als het regent doe ik hetzelfde als met al de andere gewone ramen in huis, ik doe ze dicht...

Als je echt niet genoeg hebt met de ventilatiestand dan kan je overwegen om specifieke ventilatieroosters te steken (ik geloof dat ZZZ de productcode is). Deze zijn speciaal ontwikkelt (met Renson) om aan de ventilatie normen van nieuwbouw te voldoen en ventileren ruwweg dubbel zoveel als de gewone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:10

AirX

Tweak Guru

Bij ons regent het ook naar binnen als de velux op de kiepstand staat en de wind erop staat. Het inregenen kunnen we wel tot een minimum beperken (zo nu en dan een drupje) wanneer ik de buitenzonwering van de Velux gesloten heb. Dat is zo’n gaas dat je aan de buitenkant van boven naar beneden trekt. (Zie bv https://www.dakraamprofi.nl/velux-zonwering# ) Ik denk dat deze de snelheid van de regendruppels breekt en opspatten tegengaat. Dat zou je kunnen proberen. Zo’n zonweringssetje kost niet al teveel.

[ Voor 7% gewijzigd door AirX op 14-10-2023 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomwerf
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-01 17:01
Ook ik heb last van het inregenen. Recentelijk 4 dakramen vervangen. Met de oude ramen nooit problemen gehad als ze op een kiertje staan. Nu is het gedoe om te zorgen dat de ramen dicht zijn als het gaat regenen.

Contact gehad met Velux. Dit is hun antwoord:
Bij onze nieuwste generatie dakramen kunt u het "inregenen" eerder ervaren in vergelijk met de vorige generaties dakramen. Wij hebben ervoor gekozen om onze dakramen dieper in het dakbeschot in te bouwen waardoor er hogere isolatiewaarden worden behaald. Om "inregenen" te voorkomen dient u het dakraam geheel te sluiten of de bedieningsklep op ventilatiestand te zetten. Niet op de kierstand of verder omdat dakraam niet meer waterdicht is.
Uw oude dakramen lagen dus hoger in het dakbeschot, waardoor er nauwelijks kans was op inregenen.

Extra gebruiksgemak
Er zijn overigens ook doe-het-zelf pakketten beschikbaar waarmee het dakraam elektrisch aangestuurd kan worden. Dit pakket wordt geleverd met een regensensor, waardoor het dakraam bij de eerste regendruppels automatisch sluit en uw interieur altijd droog zal blijven. Dit pakket wordt onder de codering KSX 100K aangeboden.
De KSX 100K is tegen de 300 euro. Dat is iets te veel van het goede...
In het voorjaar ga ik kijken of ik iets kan bedenken met een hoekijzer zoals eerder is beschreven of met waterdicht doek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
tomwerf schreef op woensdag 8 november 2023 @ 22:21:
De KSX 100K is tegen de 300 euro. Dat is iets te veel van het goede...
En helaas niet geschikt voor smalle dakramen (<78cm, de mijne is 55cm), en niet bruikbaar in combinatie met handmatige zonwering waar @AirX op doelt (waarbij ik ook merk dat het scheelt, mits windstil)
In het voorjaar ga ik kijken of ik iets kan bedenken met een hoekijzer zoals eerder is beschreven of met waterdicht doek.
Ik heb de suggestie van @iamcj helaas nog niet uitgevoerd. Steeds dus nog maar het raampje dichtdoen bij een bui, en ja dat vind ik nog steeds irritant. Heb de materialen liggen maar door persoonlijke omstandigheden nooit aan toegekomen. Wel een poging gewaagd van de zomer maar toen waren de dakpannen dusdanig heet dat ik weer gestopt ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23:28
Klopt het dat er geen uitzettuimelvensters zijn met regensensor?
Pagina: 1