Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Last van inregenen na vervangen dakraam door kunststof

Pagina: 1
Acties:

• DeadMetal
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 09:03
Ik heb twee (Velux) dakramen laten vervangen door nieuwe met exact dezelfde buienmaat, maar dan nu van kunststof (althans, de buitenkant, die dingen bevatten van binnen nog steeds hout, maar dat terzijde).

Ik was gewend het oude kleine raampje altijd open te laten staan, op de stand waarbij je hem kan vastzetten via het schuifje. Nooit last van inregenen gehad! De regen staat er meestal vanaf de zijkant op.

Bij het nieuwe dakraam daarentegen, gebeurt dit continu. Zelfs als ik hem maar half zo ver open zet.
Een verschil is dat dat het materiaal nu natuurlijk glad is, terwijl het voorheen kaal hout was. Waar water voorheen waarschijnlijk wat weerstand ondervond door het ruwe oppervlak, en het hout in trok, glijden druppels nu direct naar binnen.

Ik baal hier wel van, om dat kleine raampje bij elk buitje dicht te moeten doen.

Zie hier wat foto's:

Binnenkant (het regent pas enkele minuten). Je ziet dat het raampje maar een klein stukje open staat:

En bij deze foto tijdens de regen even snel het dakraam verder geopend voor een foto van buitenaf:

Heeft iemand tips om het inregenen te voorkomen d.m.v. een constructieve aanpassing. Zodat het raam gewoon zoals voorheen een klein stukje open kan blijven staan?

We hebben het hier trouwens over het kleinste Velux-dakraam wat er bestaat GGU-CK02, op de foto lijkt het m.i. groter dan dat hij is.

• MLLL
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 06:49

MLLL

My first Sony PSP 1

Een elektrische met regensensor is het mooist, maar dat kost een paar centjes...

• DeadMetal
Snap ik. Maar het raam is gloednieuw, die wil ik niet nogmaals vervangen. Ik zoek echt naar een oplossing met het huidige raam.

• Cave_Boy
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 08:37
Je ziet op de bovenste foto een soort anti inregen flap aan de voorkant. Deze is niet bij de hoeken. Is dat niet je probleem? Soort anti inregen flap bij de hoeken doen en opgelost? Rubberen strook ofzo?

• MikeOO
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 08-07 15:49
Je hebt ze laten vervangen, dus waarom niet contact opnemen met het bedrijf die ze geplaatst heeft.
Ze zullen er mogelijk meer ervaring mee hebben en weten hoe je het kan oplossen. Als het een bekend probleem is dan ze daar op aanspreken waarom dit niet vooraf kenbaar is gemaakt en hoe ze het gaan oplossen.

• Nicklazzz
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 10:52
DeadMetal schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 07:27:
Snap ik. Maar het raam is gloednieuw, die wil ik niet nogmaals vervangen. Ik zoek echt naar een oplossing met het huidige raam.
Ik heb hetzelfde probleem. Afgelopen winter een UK08 gemonteerd in de nieuwe woning. In de vorige woning had ik een oudere variant van de UK08 en die kon meer openstaan zonder regen binnen te krijgen.

Er bestaat de mogelijkheid om hem achteraf elektrisch uit te voeren. Dit ben ik nu aan het bekijken.

• Babel10
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 13:30
Hier hetzelfde probleem hoor. Kleine dakraam (ook de CK02) op de voorzolder. Hiervoor zat er 1 of ander plastic dakraampje in. Nu dus velux dakraam, het is minimaal dus laat ‘m maar open staan op kleine kier.

Binnenkort laat ik mijn grote dakraam op de zolderkamer vervangen, is blijkbaar al 30jaar oud. Zelfde afmeting komt erin, maar ben benieuwd of deze nu dus ook geen last zal hebben van inregenen..

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

MikeOO schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 07:59:
Je hebt ze laten vervangen, dus waarom niet contact opnemen met het bedrijf die ze geplaatst heeft.
Ze zullen er mogelijk meer ervaring mee hebben en weten hoe je het kan oplossen. Als het een bekend probleem is dan ze daar op aanspreken waarom dit niet vooraf kenbaar is gemaakt en hoe ze het gaan oplossen.
Kenbaar gemaakt? Oplossen? Je zet een raam open en er komt water binnen. Eerhm :?

Dat het vorige dakraam daar geen last van had zegt niks natuurlijk. Dan had je dus mazzel.

Je had een punt gehad als het raam dicht had gezeten en dan was er water binnen gekomen. Dan was er een mankement geweest. Het is echt onzin om te zeggen dat een open raam geen water zou moeten doorlaten. 8)7

• vinom
  • Registratie: augustus 2009
  • Nu online
Zelfde raam, zelfde probleem hier. Ik doe ze dicht bij elke bui.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 08-07 22:25
Hij klaagt niet over de montage. Wellicht had het oude dak iets meer overstek. En had je bij een klein beetje regen nergens last van. Moet zeggen had een oud koepeltje ooit. Nooit nat binnen. Ook vervangen en nu wel eerder miezer erin. Suggestie: is het vooral bij miezerregen? Wellicht van buitenaf aan de zijkant van de raam een soort hor bevestigen met dubbelzijdig tape en de flap dan onder een pan. Dan houdt alvast ‘wat’ tegen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ivow85
  • Laatst online: 13:26
De nieuwe velux ramen hebben een smaller frame dan de oudere generaties. Voordeel is dat bij dezelfde standaard buiten-afmetingen je een groter raam hebt met meer glasoppervlak. Meer lichtinval, en wanneer het raam open staat ook meer frisse lucht.

Nadeel is dat er minder overstek is, en het dus sneller zal inregenen.

Kunststof in plaats van blank hout helpt hierbij nog een handje extra, omdat de kunststof zoals je zelf al aangeeft geen vocht op neemt en lekker glad is waardoor de druppels er makkelijk vanaf glijden, in tegenstelling tot hout wat vocht kan opnemen en ruwer oppervlak heeft.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• MikeOO
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 08-07 15:49
ciris schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 09:43:
[...]

Kenbaar gemaakt? Oplossen? Je zet een raam open en er komt water binnen. Eerhm :?

Dat het vorige dakraam daar geen last van had zegt niks natuurlijk. Dan had je dus mazzel.

Je had een punt gehad als het raam dicht had gezeten en dan was er water binnen gekomen. Dan was er een mankement geweest. Het is echt onzin om te zeggen dat een open raam geen water zou moeten doorlaten. 8)7
Dat is jouw mening. Als het net regent en je kan ze niet eens op een kleine kier zetten dan vindt ik dat niet normaal. Er zou toch een vorm van een waterkering op moeten zitten. Waarom hadden de vorige ramen er geen last van.

Zomaar een aanname doen dat het normaal is vindt ik dus niet normaal en verschillen we van mening over en dat mag ;)

• Ivow85
  • Laatst online: 13:26
MikeOO schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 11:20:
[...]
Er zou toch een vorm van een waterkering op moeten zitten.
Nee, dat hoeft niet bij een normaal raam.

Tenzij er natuurlijk door de klant extra eisen aan gesteld zijn dat het raam bij regen en windkracht X nog minimaal Y centimeter open moet kunnen zonder dat het inregent, of dat de verkoper/fabrikant een dergelijke belofte heeft gedaan.

De normale eis aan een raam in een woning is simpelweg dat deze waterdicht is wanneer het raam gesloten is. Het antwoord van Velux zal waarschijnlijk zijn dat dankzij het ingebouwde ventilatierooster het ook mogelijk is om te ventileren met gesloten raam, zonder dat het inregent.

Waarom het oude Velux raam minder snel last heeft van inregenen staat in mijn vorige bericht.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 06:49

MLLL

My first Sony PSP 1

MikeOO schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 11:20:
[...]

Dat is jouw mening. Als het net regent en je kan ze niet eens op een kleine kier zetten dan vindt ik dat niet normaal. Er zou toch een vorm van een waterkering op moeten zitten. Waarom hadden de vorige ramen er geen last van.

Zomaar een aanname doen dat het normaal is vindt ik dus niet normaal en verschillen we van mening over en dat mag ;)
Ik vind 'ik vindt' niet normaal _/-\o_

• falconhunter
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 11:24
DeadMetal schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 07:27:
En wat stelde de firma die ze geplaatst heeft voor? Want ik neem aan dat je daar eerst mee gesproken hebt. Die mensen weten veel meer van dit raam dat tweakers tenslotte.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DeadMetal
falconhunter schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 19:33:
[...]
En wat stelde de firma die ze geplaatst heeft voor? Want ik neem aan dat je daar eerst mee gesproken hebt. Die mensen weten veel meer van dit raam dat tweakers tenslotte.
Die zeggen dat het advies als volgt luidt: 'regen = raam dicht'. En dat Velux een arrogant bedrijf is dat lui geworden is door een gebrek aan concurrentie, en geen interesse heeft om hier aandacht aan te besteden bij het ontwerpen van hun producten. Maar dat terzijde :+
meermarco schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 09:48:
Suggestie: is het vooral bij miezerregen? Wellicht van buitenaf aan de zijkant van de raam een soort hor bevestigen met dubbelzijdig tape en de flap dan onder een pan. Dan houdt alvast ‘wat’ tegen.
Bij een klein rustig buitje ontstaan de druppeltjes zoals op de foto in de TS. Bij harde regen, of in combinatie met wind, is het drup-drup-drup-drup op m'n zoldervloer. Bij het oude raam nooit één druppel binnen gehad.

Bedankt voor het meedenken. Ik vraag me wel af of een soort hor de druppels bij hardere regen wel 'breekt' i.p.v. dat ze er doorheen vallen. Maar ik kan het eens proberen. Of wellicht iets van stof? Ik heb ook nog een flap EPDM liggen, ik zal er eens mee gaan experimenteren binnenkort.

[Voor 4% gewijzigd door DeadMetal op 05-07-2020 10:10]

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True