Grasmaaier kiezen voor oppervlakte van 600m²

Pagina: 1
Acties:
  • 12.545 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:59
Heren,

Ik ben al even op zoek naar een grasmachine. De tuin is rechthoekig een 12 meter breed & loopt een +/- 55meter diep.

Het is de eerste machine die ik aankoop, ons huurhuis heeft namelijk geen gras dus die kost konden we besparen.

Wat ik niet wil is om de 5minuten mijn bak van de grasmachine moeten ledigen. Dus ik vroeg me af of een benzine maaier voor de oppervlakte die ik heb praktisch is. Ik zat dan te kijken naar zitmaaiers, maar die zijn enorm duur.. Dan robot maaiers bekeken en die lijken me nog interessant.

Verder zie ik ook potentieel in machines van type mulchen.

Kan iemand advies geven zodat ik tot een goede beslissing kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:39

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik doe even een tikje naar de buren van WVB. Misschien kan je tussentijds hier nog wat informatie vinden: Het grote tuinen, balkons en plantentopic

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kennissen van me hadden een vrij prijzige robotmaaier gekocht maar die deed relatief lang over het oppervlak plus dat alles blijft liggen. Hun tuin had wel net andere afmetingen (20 bij 35 ofzo) en uiteindelijk een "instappertje" tractormaaier gekocht.

Geen idee wat jij "enorm duur" vindt (geen budget genoemd) maar bijvoorbeeld https://link.marktplaats.nl/a1331829135 is ongeveer net zo duur als een "high end robot".

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Een zitmaaier is best grof geschut voor 600 m2. Wij startten met ongeveer 1.100 m2 gras. Dat maaiden we met een zitmaaier. Erg leuk om te doen, maar zo'n ding neemt best veel ruimte in. Inmiddels is het gazon kleiner.

Nu maaien we met een goede mulchmaaier van Husqvarna. Dat werkt goed en relatief snel. En je krijgt je beweging. Maar zodra we de tuin in orde hebben komt er mooi een robotmaaier om het gras bij te houden. Je gazon ziet er dan altijd netjes uit. En je voedt het gazon doordat er steeds maar een klein laagje van afgemaaid wordt, wat weer tussen het gras valt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:49
MAX3400 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 20:14:
Kennissen van me hadden een vrij prijzige robotmaaier gekocht maar die deed relatief lang over het oppervlak plus dat alles blijft liggen.
Maar dat is ook het idee van zo'n robotmaaier. Dat die zo vaak zijn werk doet, dat het maaisel zo fijn is dat het kan blijven liggen. En daarmee het gras ook voedt. En als hij toch zelf zijn wel doet, wat is dan het probleem als het lang duurt?

Ik vind een robotmaaier ideaal. Juist omdat je er niet bij na hoeft te denken en niets hoeft op te ruimen.

[ Voor 10% gewijzigd door Rubbergrover1 op 29-06-2020 20:55 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als je snel klaar wilt zijn:
Afbeeldingslocatie: https://www.boerderij.nl/Resizes/560x420/PageFiles/15/66/6615/002_boerderij-image-BOE017855I02.JPG
Doet 12m breed.

Persoonlijk zou ik voor de accu maaier gaan. Benzine is gewoon meer gekloot en prijzig. Een zitmaaier is grappig, maar is waarschijnlijk meer gedoe dan dat het opschiet.
(Schoonmaken, onderhoud, reparaties, ...)
Als je nu een mini tractor koopt met maaier erbij, dan zou het nog (meer) nut hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
het is net hoevaak wil je maaien.. wil je elke week er "bij wijze" 1CM afmaaien... of ben je meer van oh ik maai wel als er duidelijk een centimeter of 4 a 5 af gaat..

bij 1CM maaien is je bak natuurlijk niet zo snel vol, en als je wil mulchen is dat ook fijner, immers de stukjes zijn kleiner.

met 4 a 5 cm wil mulchen vaak minder goed (of je moet er met een slakkegang over..) en zit je bak ook in notime vol..

en voordeel van benzine is ook dat je gewoon meer vermogen hebt.. elektrisch is leuk, (snoer / accu) maar je mist toch wel vermogen

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-06 21:49
Heb je bijv al machine van Makita die hebben ook accu maaiers waar je de 18 volt accu's op kan gebruiken. Als je heel mooi gazon wil hebben kan je ook kijken naar een kooimaaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:10
Rubberen schreef op maandag 29 juni 2020 @ 20:08:
Heren,

Ik ben al even op zoek naar een grasmachine. De tuin is rechthoekig een 12 meter breed & loopt een +/- 55meter diep.

Het is de eerste machine die ik aankoop, ons huurhuis heeft namelijk geen gras dus die kost konden we besparen.

Wat ik niet wil is om de 5minuten mijn bak van de grasmachine moeten ledigen. Dus ik vroeg me af of een benzine maaier voor de oppervlakte die ik heb praktisch is. Ik zat dan te kijken naar zitmaaiers, maar die zijn enorm duur.. Dan robot maaiers bekeken en die lijken me nog interessant.

Verder zie ik ook potentieel in machines van type mulchen.

Kan iemand advies geven zodat ik tot een goede beslissing kan komen?
Vorig jaar in onze tijdelijke woning ~1800m2 gedaan met een Benzine (hand) maaier met mulch funtie. Dat was net even iets teveel van het goede voor een handmaaier. Bij onze huidige woning nog ongeveer 1000m2 te doen. Ik wandel er nu in een half uurtje overheen. wat goed te doen is. Protip zoals al geroepen, koop een maaier met mulch functie.

Hou er rekening mee dat het best eens kan gebeuren dat je een rit moet doen met de bak erachter omdat het gras te lang is bij bijvoorbeeld langere periode van regen. Mulchen wil dan niet, maar je gras groeit wel lekker door ;)

Zitmaaier is sowieso overkill voor 600m2 liojkt mij. Eventueel kan je op zoek naar een goede robotmaaier, maar als je een electrische/benzine maaier neemt let dan op de mulch functie en de breedte van het maaidek. Hoe breder hoe minder baantjes je hoeft te lopen :)

Ik ben in het bezit van een Honda HR537X VK voor de volledigheid :) Weinig onderhoud en laag benzineverbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-06 15:28

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik zou een robotmaaier doen. Bij wat vrienden ook gezien,en het is supergoed voor je gazon omdat dat ding bijna elke dag (in te stellen natuurlijk) je gras maait. Wat er heel goed voor is (gevallen gras = mest). Je gazon blijft superstrak, je hoeft niet naar buiten, en als het regent blijft ie automatisch binnen.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iRbn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:14
Ik heb zelf deze: https://www.stiga.com/be_...st1-twinclip-55-sq-b.html

Inmiddels het 3de maaiseizoen en zeer tevreden over, en dit voor een oppervlakte van 800m² gras. Hier doe ik ongeveer 30minuten over. Vooral mulching zorgt ervoor dat je heel wat sneller kan maaien. Je hoeft namelijk niet te stoppen om de bak leeg te maken. Mocht je deze overwegen, neem dan het iets duurdere model met Honda motor. Die is namelijk instelbaar qua rijsnelheid (de B&S motor van mij gaat soms iets te traag naar mijn zin :-)).

[ Voor 0% gewijzigd door iRbn op 30-06-2020 07:53 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb een accumaaier van Makita voor 600m2 gras en dat gaat prima. Soms mis ik de mulch functie wel (ze zijn er ook met) maar verder heel tevreden.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-06 08:29
Wij hebben zo'n 16 jaar geleden een stiga gekocht met honda motor.
Na al die jaren doet die nog steeds goed dienst op een terrein van ongeveer 500m².

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:13

Mickey77

Allround ICT-er

Ik heb een erf van 5000m2 en ongeveer 2500m2 gras en ik kies bewust NIET voor een zitmaaier, om twee redenen. Ten eerste is mijn erf erg hobbelig, veel bomen, etc. Dus met een zitmaaier hobbel je alle kanten op en kun je nog steeds niet overal bij. Maar belangrijker: ik zie het grasmaaien als fitness.

Het hangt er natuurlijk een beetje van af hoe je naar het maaien lijkt. Als het je tegen staat dan kun je idd een robot overwegen. Maar is het logisch om een zit- of robotmaaier te kopen en dan met de auto naar fitness te gaan om daar te gaan sporten? Ooit vond ik grasmaaien niets, maar nu vind ik het leuke bezigheid geworden.

Twee dingen moet ik dan nog wel even melden. Ik heb een benzinemaaier met aandrijving. Dus je hoeft niet te duwen, maar je moet hem wel steeds draaien en je loopt aardig wat km als je een groot erf hebt. Al met al een goede cardio workout. Mede omdat ik een muziekje op zet (en dan gehoorbescherming over de oren) is het niet alleen inspannend maar ook ontspannend.

Mogelijk zijn er mensen die niet weten dat er grasmaaiers zijn die zichzelf voorttrekken, maar dat lijkt mij een goed colmpromis tussen een simpele maaier en een zitmaaier. In ieder geval voor mensen met 500-1500m2 gras, als je ervoor kiest bij 2000+ m2 dan moet je wel sport minded zijn denk ik, maar ook dan is het dus goed te doen. Als deze kapot gaat, koop ik direct weer zo een type maaier!

PS Gemaaid gras opruimen bij een groot erf is niet te doen. Mijn maaier heeft geen bak en is dus ook een mulch maaier. Mijn maaier gooit het gras er aan de zijkant uit, ik zorg ervoor dat ik elke baan een beetje overlap. Dus dan ga ik steeds over de lijn met maaisel heen dat er ligt van de vorige baan. Ik maai banen van ongeveer 2/3 van de breedte van de maaier. Door het opnieuw maaien wordt al het maaisel zo klein dat je niets op hoeft te ruimen.

[ Voor 22% gewijzigd door Mickey77 op 30-06-2020 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:01
Wanneer je een natuurlijke tuin hebt, zou ik geen robot maaier nemen. Je grasveld ligt er dan ongeveer zo strak bij als een plaat asfalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:39

Outerspace

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Kunnen we het wel een beetje ontopic houden? Ik heb een paar berichten verplaatst naar /dev/null

[ Voor 37% gewijzigd door Outerspace op 30-06-2020 09:16 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Het type tuin/gras heeft er ook een hoop mee te maken. Ik heb een normale benzinemaaier en doe daar ongeveer 3000m2 mee. Mijn tuin heeft een hoop hoogteverschillen, obstakels, etc, en af en toe de hoogte bijstellen is een must. Dat lukt met een robotmaaier niet.

Zitmaaier voor 600m2? beetje overdreven, niet...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DinoBe
  • Laatst online: 05-06 18:17
Na 10 jaar 800m² te hebben afgereden met een Stiga benzinemaaier ben ik deze zomer over geschakeld op een Makita op accu (2x18v).

Een hoop stiller en veel minder gedoe (benzine halen en indoen, iedere keer optrekken, jaarlijks onderhoud aan 60 euro....). 2 accuutjes insteken en gaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:49
Grappig, wat de een als voordeel ziet, ziet de ander als nadeel.
Mickey77 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 08:50:
Maar belangrijker: ik zie het grasmaaien als fitness.

Het hangt er natuurlijk een beetje van af hoe je naar het maaien lijkt. Als het je tegen staat dan kun je idd een robot overwegen. Maar is het logisch om een zit- of robotmaaier te kopen en dan met de auto naar fitness te gaan om daar te gaan sporten?
Ik heb een hekel aan fitness. Verplicht om de zoveel tijd achter de maaier moeten staan 'fitnessen' is voor mij een no-go. Natuurlijk valt het voor een paar meter wel mee, maar als het een zodanige fitness-achtige inspanning wordt, geef mijn portie dan maar aan Fikkie.
Ik heb een benzinemaaier met aandrijving.
...
Mede omdat ik een muziekje op zet (en dan gehoorbescherming over de oren) is het niet alleen inspannend maar ook ontspannend.
Ow, het is ook nog zo'n lawaai-apparaat. Leuk dat je zelf dan gehoorbescherming op doet en er een muziekje bij doet. Dan heeft alleen de rest van de buurt er last van. (En je huisgenoten.) Zou ik dus alleen doen als je zo afgelegen woont dat je anderen er niet mee stoort. Helaas ben ik niet de enige die er zo over denkt en hoor je die xxx-herrie bijna iedere zomeravond wel in de buurt.

Je begrijpt, ik zou niet zo snel een benzinemaaier kopen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickey77

Mickey77

Allround ICT-er

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:00:
Grappig, wat de een als voordeel ziet, ziet de ander als nadeel.
Ow, het is ook nog zo'n lawaai-apparaat. Leuk dat je zelf dan gehoorbescherming op doet en er een muziekje bij doet. Dan heeft alleen de rest van de buurt er last van. (En je huisgenoten.) Zou ik dus alleen doen als je zo afgelegen woont dat je anderen er niet mee stoort. Helaas ben ik niet de enige die er zo over denkt en hoor je die xxx-herrie bijna iedere zomeravond wel in de buurt.
Je begrijpt, ik zou niet zo snel een benzinemaaier kopen ;)
Inderdaad ieder zijn ding. Maar voor het tweede deel: ik heb alle kanten op 1,5 km geen buren.Dus ik woon idd heel erg afgelegen. Maar dat betekent niet dat mijn maaier zo lawaaierig is. Mijn maaier klinkt ongeveer als een klein zielig brommertje. De reden dat ik gehoorbescherming gebruik is omdat ik gehoorschade heb. Niet van de maaier, maar door een leven als muzikant. Sindsdien ben ik zuiniger op mijn gehoor dus bescherm ik het ook bij klein motorgeluid.

De keuze tussen accu en benzine lijkt mij puur een kwestie van m2. Met meer dan 2000m2 en oneffen terrein, heb je een krachtige machine nodig. het staat hier ook regelmatig 20cm hoog en dan maai ik het terug tot 8cm. Ook ben ik soms wel drie uur bezig als ik alles op één dag doe (maar ik kan het ook spreiden over 2 of 3 dagen). Dus ik denk niet dat accu hier handig is. Maar 10 jaar terug had ik een rijtjeswoning en gebruikte ik een hele oude handmaaier zonder elektra en zonder benzine...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:15
@Rubberen als je zelf zo weinig mogelijk werkt wilt hebben dan zou ik eerst een maaier huren voor een dag en het kortmaaien met een opvang bak erachter. Vervolgens een robot maaier aan het werk zetten die het bij gaat houden voor je. Ik heb nu een Husqvarna in bestelling staan en die heeft modellen die geschikt zijn tot zelfs 2000m2. De Husqvarna 310 voldoet al prima aan je behoefte. Die gaat ook mulchen alleen dus de eerste keer zal je het gras even handmatig op een aardige lengte moeten maaien om vervolgens te kunnen mulchen en de robot maaier in te kunnen zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
Wij hebben een Toro 53cm breed met zak en mulch hulpstuk. Oppervlak ~ 1.000m2. In het voorjaar een paar keer met de zak maaien, daarna mulchen. Gaat prima, is elke week een keertje maaien zonder zak is ongeveer een uurtje, met zak varieert afhankelijk van de lengte van het gras. Deze is inmiddels 11 jaar oud en kan nog een paar jaar mee (2e maaier in 28 jaar).

Een robotmaaier gaan we NIET nemen ook al klinkt dat beter ondat zo'n ding slecht is voor het bodemleven. Kikkers, muizen, bijen, hommels in de klaver, alles wat in het gras zit gaat er onherroepelijk aan. Als je er zelf achter loopt is dat je eigen besluit.

Accumaaier overwogen maar een rotte accu vervangen is nogal prijzig... Benzine is een stuk goedkoper. Als je een accumaaier overweegt, neem er dan 1 van het merk waar je accugereedschap van is, dan zijn je accu's uitwisselbaar (Husqvarna, Stihl, Makita).

Zitmaaier ooit geprobeerd maar teveel taluds, hoeken, randen. Alleen met een frontmaaier kun je een beetje in de hoekjes komen maar die hebben vaak geen opvangzak. Maaidek onder een tractor werkt niet in een tuin.

Wil je snel klaar zijn en toch iets meer breedte kijk dan eens naar de Toro Timemaster van 76cm.

Voor mij: 1x per week het stukje lopen is ontspannend. Moet alleen opletten dat ik niet zover weg met met m'n gedachten dat ik rechtdoor de sloot in loop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBrickALot
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-05 09:30
Heb zelf hier een Gardena R50Li robotmaaier. Twee jaar geleden goedkoper kunnen kopen (ongeveer 550 euro) omdat het een uitgaand model was. Heel tevreden, hij maait de 600 m2 hier elke nacht. Om zeven uur 's avonds gaat hij op pad en de volgende ochtend houdt hij het weer voor gezien.

Mooi resultaat, nooit afgemaaide grasresten opruimen en hij gaat door in weer en wind. Aanleggen van de kabel rond de tuin was een eitje. Alleen 1-2 keer per seizoen even uit elkaar schroeven om goed schoon te maken en de mesjes te vervangen en hij kan er weer tegenaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
Mulchen mag je alleen doen als je echt de discipline hebt om het minstens 1 keer per week te maaien. Maar zelfs dan, er zal zich een viltlaag vormen, en je mag minstens 1 keer per jaar gaan verticuteren.

Als je wil mulchen, dan met een robotmaaier, en er zijn zeker modellen die 600m2 aan kunnen.

Ik zou benzine kiezen, onderhoud van zo'n machine valt wel mee.
Batterij is altijd wat zwakker, en als je dan na een vakantie ineens 10cm moet maaien, dan haal je het niet.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:59
Allereerst bedankt voor de vele reacties. Ik had niet verwacht om zoveel respons te krijgen!

Een zitmaaier zal het al sowieso niet worden. Dit door de kostprijs en de bevestiging van zaken wat ik al verwachte hier te lezen in de reacties.

Ik zie ook vaak de makita met accu's voorbijkomen. Ik vraag me dan toch af hoe vaak ik die bak zou moeten ledigen.. Ik vermoed dat als ik 1 strook afrijd die bak al bijna vol zit. Verder heb ik allerhande tools van bosch professional. Als bosch nu eens een grasmachine had op accu's dan had ik het overwogen.

Grasmachine met een snoer aan -, lijkt me zo onpraktisch voor een grotere oppervlakte dus deze optie valt ook af.

Het gaat dus nog tussen een benzinemaaier met eventuele mulch functie en een robotgrasmaaier.

Als ik dan verder denk, in de zin van ''hoe graag rijd ik gras af', lijk ik eerder in de richting van een robotmaaier te gaan. Ook omwille om besparing van herrie alsook benzine en verder onderhoud.

Wat ik op het oog had van robotmaaier: (robomow-rc308u)
https://www.coolblue.be/n...50293/robomow-rc308u.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-05 00:19
Ik heb een Stihl accu maaier voor een oppervlakte van ongeveer 200m2. De Stihl past zijn maaivermogen aan lm accu te besparen. Ik kan met de ak30 accu ongeveer 3x maaien. Mulchen kan ik ook. Ik zou met 600m2 wel twijfelen of een accu geschikt is, ik zou dan toch voor benzine gaan. Nadeel is wel dat een benzinemaaier onderhoud nodig heef, maar je hebt dan wel meer vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
Rubberen, je zegt dat je bak van Makita maaier zo vol zit maar als je de grotere modellen kiest is de bak net zo groot als bij benzine maaier. Ook kan de machine mulchen. Over de kracht van de machine word ik veel testen toch erg positief gesproken dat hij niet onder moet doen voor benzine maaier.

Kooimaaier geeft mooier resultaat hou wel rekening mee dat deze duurder zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-06 16:20

André

Analytics dude

Misschien is het vloeken in de kerk in deze benzine/accu discussie, maar wat is er mis met het oude handwerk? Ik heb naast een elektrische maaier nu ook een handmatige kooimaaier. Kost amper moeite en is zo heerlijk stil. Bijna geen onderhoud, je pakt hem zo even, dus ik maai vaak 2 keer per week in dit seizoen.

Afbeeldingslocatie: https://image.coolblue.nl/max/500x500/products/1360851
zoeken bij google naar 'Fiskars StaySharp Max reel mower'

Alleen als het gras echt te hoog of nat is pak ik de elektrische. En ik mulch altijd, als je vaak genoeg maait gaat het om kleine stukjes die tussen je gras invallen.

[ Voor 6% gewijzigd door André op 30-06-2020 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
Hoeveel m2 doe je daarmee Andrré?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-06 16:20

André

Analytics dude

ppatrick schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 12:06:
Hoeveel m2 doe je daarmee Andrré?
Rond de 300m2, met gemak. Voor 600 zou ik hem ook nog verkiezen.
Check maar eens what reviews op Youtube.

[ Voor 9% gewijzigd door André op 30-06-2020 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik woon ook voor het eerst op een terrein met een sizable stukje grond ~2100m2 en veul gras erop). Ik ben toch wel voor een benzine zitmaaier gegaan. Redenering:

- geen snoer inderdaad, ook beetje lastig om soms tot 100m van een stopcontact te moeten werken
- accu's gaan te kort mee en slijten ook (of je ze nou gebruikt of niet, ze hebben beperkte levensduur en zijn óók milieubelastend)
- erachteraan lopen word je ook snel zat op die grootte (maar 600m2 is mischien nog te doen, vind ik lastig inschatten)

Het is in mijn geval een goed gebruikte Honda 2218 middenmaaier geworden met een 122cm maaidek. Wat heb ik daarvan geleerd:

- het argument voor mulchen 'want dan hoef je niet steeds te legen' gaat voor mij niet op, de bak is méér dan groot genoeg voor ál het gras dat ineens van mijn terrein komt (ínclusief het stukje gemeentegrond voor de deur dat ik altijd meepak) en lossen is een druk op de knop (letterlijk)
- een frontmaaier was voor sommige stukjes handiger geweest ivm bereikbaarheid, maar we richten de tuin zo in dat hij ook 'maaivriendelijk' is

Het is een 18pk machine die makkelijk op 8km/u kan maaien. Dat doe ik niet en in mijn geval is de machine al wat ouder dus ik ben er zuinig op, maar je bent echt niet lang bezig en het is ook gewoon plezierig om te doen. Door de tuin lopen doe ik al meer dan genoeg voor alle zaken buiten het maaien om. Verbruik is ook prima in orde (litertje of 4 om een uur rond te rijden met het maaidek ingeschakeld) en omdat de mijne nog steeds zeer goed onderhouden is heb ik ook nul uitlaatgas, rook of andere stank van de machine.

Uiteraard moet je jaarlijks wel onderhoud doen, wellicht ook meer dan met een loop(benzine)maaier. In mijn geval messen slijpen, olie, filters etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-06 15:24
In principe is er in elke segment, accu/snoer/benzine/duw/zit maaier wel iets te vinden voor jou perceel grootte.

De keuze wordt vaak bepaald door heb je tijd of niet, geld, noodzaak of hobby, sportieve aangelegenheid, fan zijn van motor of accu etcetc.

Met 600m2 gras ben ik 45min tot 60min bezig icm benzine maaier van 51cm breed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catanan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01:44
MrBrickALot schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:42:
Heb zelf hier een Gardena R50Li robotmaaier. Twee jaar geleden goedkoper kunnen kopen (ongeveer 550 euro) omdat het een uitgaand model was. Heel tevreden, hij maait de 600 m2 hier elke nacht. Om zeven uur 's avonds gaat hij op pad en de volgende ochtend houdt hij het weer voor gezien.

Mooi resultaat, nooit afgemaaide grasresten opruimen en hij gaat door in weer en wind. Aanleggen van de kabel rond de tuin was een eitje. Alleen 1-2 keer per seizoen even uit elkaar schroeven om goed schoon te maken en de mesjes te vervangen en hij kan er weer tegenaan.
Ik weet niet of je hiervan op de hoogte bent:

https://www.rtlnieuws.nl/...ls-dood-gewond-egelopvang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-06 10:25
Goed punt. 's nachts dus in ieder geval de maaier binnenhouden. Verder is het wel een mooi Tweaker-projectje een egel-of-andere-dieren-detector op je robotmaaier te bouwen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 666stokstaartje
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-12-2024
Een robotmaaier werkt alleen goed als je een mooi vlak gazon hebt. Vlak in de zin van geen gaten en of hobbels. Na mijn verhuizing naar een huis met veel tuin en gras (1200m2) heb ik meteen een robotmaaier gekocht, een goedkoop instapmodel van 'maar' 600 Euri van 'Works' . Maar omdat mijn gras feitelijk gewoon een stuk weiland is op veen/kleigrond is het verre van egaal en blijft de robot vaak hangen in een gat of op een hobbel. Wellicht zijn andere merken beter in staat om over die hobbels heen te rijden (hoe groter de wielen hoe minder last hobbels zullen veroorzaken bijvoorbeeld). Ik kreeg in elk geval ongeveer dagelijjks een apje van mijn robotmaaier dat hij was vastgelopen tijdens het maaien. Vanuit het oogpunt van techniek blijft zo'n robot so wie so een leuk hobbyproject maar voor het echte werk heb ik inmiddels naar volle tevredenheid een benzinemaaier aangeschaft die zichzelf aandrijft met 6 km/uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
  • Laatst online: 05-06 18:17
Rubberen schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:51:
Als bosch nu eens een grasmachine had op accu's dan had ik het overwogen.
Bosch Professional heeft zeker grasmachines op accu!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
Rubberen schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:51:
Het gaat dus nog tussen een kooimaaier met eventuele mulch functie en een robotgrasmaaier.
Kooimaaier: Een steentje tussen de messen is slecht voor je kooi. Bij een cirkelmaaier idem maar die gaat gewoon door. Mijn ouders hadden een blauwe maandag een Brits fabrikaat kooimaaier. Drama, maar mogelijk was het een maandagochtend model.
Als ik dan verder denk, in de zin van ''hoe graag rijd ik gras af', lijk ik eerder in de richting van een robotmaaier te gaan.
Hoe graag maak je een wandelingetje? Gazon 12x55, maaier 53cm maaibreedte = effectief zo'n 45cm.

27 baantjes van 55m maakt een wandeling van ongeveer anderhalve kilometer. Bij mulchen is dat zo'n 25 minuten per week? Herrie valt bij een goeie machine best mee, onderhoud is vooral messen slijpen.

Heerlijk dom werk, verstand op nul, blik op oneindig. Perfect na een dag mentaal bezig geweest te zijn. Die Fiskars duwmaaier is daarvoor misschien ook wel iets. Geen herrie, wel de ontspanning. Nadeel van de kooi.

Een robotmaaier gebruik kunststof "messen" of scheermes achtige messen. Ik verwacht dat die vaker vervangen moeten worden na een steentje, stukjes tak, etc. maar heb er persoonlijk geen ervaring mee.

Succes met je besluitvorming (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
DLM432Z van makita

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBrickALot
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-05 09:30
Ik woon in Zweden, weinig egels hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:14
Mickey77 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 08:50:
Ik heb een erf van 5000m2 en ongeveer 2500m2 gras en ik kies bewust NIET voor een zitmaaier, om twee redenen. Ten eerste is mijn erf erg hobbelig, veel bomen, etc. Dus met een zitmaaier hobbel je alle kanten op en kun je nog steeds niet overal bij. Maar belangrijker: ik zie het grasmaaien als fitness.

Het hangt er natuurlijk een beetje van af hoe je naar het maaien lijkt. Als het je tegen staat dan kun je idd een robot overwegen. Maar is het logisch om een zit- of robotmaaier te kopen en dan met de auto naar fitness te gaan om daar te gaan sporten? Ooit vond ik grasmaaien niets, maar nu vind ik het leuke bezigheid geworden.

Twee dingen moet ik dan nog wel even melden. Ik heb een benzinemaaier met aandrijving. Dus je hoeft niet te duwen, maar je moet hem wel steeds draaien en je loopt aardig wat km als je een groot erf hebt. Al met al een goede cardio workout. Mede omdat ik een muziekje op zet (en dan gehoorbescherming over de oren) is het niet alleen inspannend maar ook ontspannend.

Mogelijk zijn er mensen die niet weten dat er grasmaaiers zijn die zichzelf voorttrekken, maar dat lijkt mij een goed colmpromis tussen een simpele maaier en een zitmaaier. In ieder geval voor mensen met 500-1500m2 gras, als je ervoor kiest bij 2000+ m2 dan moet je wel sport minded zijn denk ik, maar ook dan is het dus goed te doen. Als deze kapot gaat, koop ik direct weer zo een type maaier!

PS Gemaaid gras opruimen bij een groot erf is niet te doen. Mijn maaier heeft geen bak en is dus ook een mulch maaier. Mijn maaier gooit het gras er aan de zijkant uit, ik zorg ervoor dat ik elke baan een beetje overlap. Dus dan ga ik steeds over de lijn met maaisel heen dat er ligt van de vorige baan. Ik maai banen van ongeveer 2/3 van de breedte van de maaier. Door het opnieuw maaien wordt al het maaisel zo klein dat je niets op hoeft te ruimen.
Ik heb met een 112cm front zitmaaier (Husqvarna Rider 15v2) een tuin met veel gras van 3500m2 meerdermaals gemaaid, en als je flink doorrijdt ben je 45 minuten bezig. Terwijl dat ding toch de 10 km/u wel haalt denk ik. Hoe lang doe jij er wel niet over om dit terrein te maaien? Ik gok minimaal 1,5 tot 2 uur per week? :/

Dat het gras opvangen met zo'n terrein niet doelmatig is ben ik helemaal met je eens :)

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickey77

Mickey77

Allround ICT-er

fonsoy schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 23:46:
[...]
Ik ben 45 minuten bezig. Hoe lang doe jij er wel niet over om dit terrein te maaien? Ik gok minimaal 1,5 tot 2 uur per week? :/
Omdat ik midden in het bos woon, streef ik niet naar een mooi strak grasveld. Ik maai pas als het hoog staat en maai het dan terug naar een hoogte die je in de stad misschien ook nog wel hoog zou vinden. Ik heb mijn maar op de hoogste stand gezet, ook omdat ik ruw terrein heb.

Ik maai dus niet elke week, maar gemiddeld eens per 2-3 weken. Hoe snel het groeit hangt echt heel erg af van het weer. In de een droge tijd groeit het nauwelijks (want zo een terrein sproeien is ook onmogelijk), maar als het regent dan springt het omhoog. Als ik iets te laat ben en het enorm hoog is, dan maai ik het met iets meer overlap (halve breedte, zie eerder bericht) en dan kom ik er alsnog wel doorheen.

Maar inderdaad, ik heb er gemiddeld 1,5 uur voor nodig, per keer. Het grappige is dat de meeste mensen het dus vervelend vinden als het langer duurt. Ik vind het eigenlijk helemaal niet lang. Als je gaat sporten is het ook al snel 1,5 uur. Ik zie het dus als (noodzakelijke) lichaamsbeweging. Dat ik daar anders tegen aan kijk komt waarschijnlijk omdat ik vroeger 12 uur per week sportte. Dat doe ik nu niet meer en moet ik mijzelf aanzetten tot bewegen. Dus grasmaaien is voor mij een alternatief voor een stuk door het bos wandelen of naar de supermarkt fietsen (tweemaal 25 min). Net zoals mensen met een hond de noodzaak om te wandelen juist prettig kunnen vinden, heb ik dat dus met maaien. Het is goed dat ik dat heb!

Ik begrijp heel goed dat weinig mensen het zo zien hoor, maar ik denk dat veel mensen te weinig bewegen/sporten en te vaak de auto nemen ipv de fiets. Dus daarom wilde ik even mijn visie op grasmaaien delen, want het leuke van een forum is toch wel dat verschillende mensen verschillenden visies kunnen hebben en van elkaar wat op kunnen steken. Wie weet zet ik een paar mensen toch aan het denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Mickey77 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 08:01:
[...]

Omdat ik midden in het bos woon, streef ik niet naar een mooi strak grasveld. Ik maai pas als het hoog staat en maai het dan terug naar een hoogte die je in de stad misschien ook nog wel hoog zou vinden. Ik heb mijn maar op de hoogste stand gezet, ook omdat ik ruw terrein heb.

Ik maai dus niet elke week, maar gemiddeld eens per 2-3 weken. Hoe snel het groeit hangt echt heel erg af van het weer. In de een droge tijd groeit het nauwelijks (want zo een terrein sproeien is ook onmogelijk), maar als het regent dan springt het omhoog. Als ik iets te laat ben en het enorm hoog is, dan maai ik het met iets meer overlap (halve breedte, zie eerder bericht) en dan kom ik er alsnog wel doorheen.

Maar inderdaad, ik heb er gemiddeld 1,5 uur voor nodig, per keer. Het grappige is dat de meeste mensen het dus vervelend vinden als het langer duurt. Ik vind het eigenlijk helemaal niet lang. Als je gaat sporten is het ook al snel 1,5 uur. Ik zie het dus als (noodzakelijke) lichaamsbeweging. Dat ik daar anders tegen aan kijk komt waarschijnlijk omdat ik vroeger 12 uur per week sportte. Dat doe ik nu niet meer en moet ik mijzelf aanzetten tot bewegen. Dus grasmaaien is voor mij een alternatief voor een stuk door het bos wandelen of naar de supermarkt fietsen (tweemaal 25 min). Net zoals mensen met een hond de noodzaak om te wandelen juist prettig kunnen vinden, heb ik dat dus met maaien. Het is goed dat ik dat heb!

Ik begrijp heel goed dat weinig mensen het zo zien hoor, maar ik denk dat veel mensen te weinig bewegen/sporten en te vaak de auto nemen ipv de fiets. Dus daarom wilde ik even mijn visie op grasmaaien delen, want het leuke van een forum is toch wel dat verschillende mensen verschillenden visies kunnen hebben en van elkaar wat op kunnen steken. Wie weet zet ik een paar mensen toch aan het denken...
Ik ben het eens met de beweging. Als je sport en tuinieren kan combineren, props! Ik vond het vroeger ook altijd krom om naar de sportschool te rijden en daar op de loopband te gaan staan, dus ging ik er voortaan joggend heen. Scheelt effectief nog tijd ook.

Mijn grasveld is minder groot dan het jouwe maar ik doe het met een zitmaaier. Net zoals ik prima met een handbezem overweg kan (en dat ook niet vervelend vind) maar in principe de oprit met een veegmachine doe. Ik heb simpelweg teveel werk om te doen aan mijn oppervlak (het is niet alleen maar gras immers) om alles met de hand te doen. Er moet ook gesproeid, getrimd, diverse andere kleine dingetjes... en dat allemaal op zo'n manier dat ik ook nog tijd over hou voor de leuke klusjes (houtbewerken in mijn garage, aan de motor sleutelen etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Johan4
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14-04 13:14
Ik heb een Husqvarna 405x. Helemaal niet tevreden over. We hebben 229m2 nieuwe grasmatten. Na twee weken reeds onbalans messen. Dan problemen met botsingen die er niet waren. Toestel ging plots in veiligheid wegens aandrijfwiel achteraan dat niet kon werken wegens belemmering door gras. Nagekeken maar daar was niets aan de hand. Terug gestart, gaf geen tik meer. Alles getracht maar toestel wou gewoon niet meer gaan maaien. Na 1 maand min of meer gewerkt te hebben is hij ondertussen reeds 3 maand in herstelling. Een echte schande, geen dienst naverkoop die je een oplossing bied. Printplaat moet vervangen worden maar is niet voorradig. Koop vooral GEEN Husqvarna. Veel te duur en het is een overroepen merk. Kwaliteit en service NUL. Mijn toestel gekocht omdat je er een elektrische bosmaaier bij kreeg om de kantjes te snijden. Ze vergeten je er wel bij te zeggen dat die niet leverbaar is voor het einde van dit jaar. Dat ook zal een loze belofte zijn. Vanhorenbeke Johan. Kortessem. BELGIE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 05-06 20:32
@4Johan4
Hoewel ik je frustratie begrijp vind ik het onterecht om zonder context een merk in zijn algeheel af te kraken. Het lijkt er op dat u de dupe bent van een onfortuinlijke samenloop van omstandigheden.

Van autofabrikant tot gereedschapsproducent over de gehele lini zie je dat alles waar ook maar een halve printplaat in zit te kampen heeft met vertragingen die met enkele maanden tegelijk oplopen. Dit is echt niet iets dat husqvarna specifiek aan te rekenen is.
Kijkend naar tuinmachienes hebben andere merken zoals bijvoorbeeld Stihl, Ego en Stiga ook te maken met gigantische leveringsproblemen.

Dat gezegd hebbende,
De robotmaaier van husqvarna werkt (bij mijn weten) met een klapmessysteem. Dit heeft als voordeel dat bijvoorbeeld speelgoed minder beschadigd raakt als de maaier er onverhoopt overheen rijd. Nadeel is dat volle gazons die snel groeien meer weerstand op de messen geven, alsgevolg niet goed uitklappen en de machine in onbalans kan raken. Als dit telang door gaat kunnen er tal van storingen en defecten optreden.

In uw geval was een robotmaaier met een vast mes beter geweest, deze zijn robuuster.

Ik ben geen expert op gebied van consumentenrecht maar het lijkt mij gepast dat uw leverancier voor een passend alternatief zorgt in afwachting van de reparatie. Als de machine dan eenmaal gerepareerd is, is het aan u om te zien hoe nu verder.

Mijn persoonlijke advies (als voormalig robotmaaier instalateur bij een concurrend merk) is om na reparatie uw verlies te nemen en de machiene te verkopen als zijnde jong gebruikt en opzoek te gaan naar een beter passende (robot) maaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-06 20:44
4Johan4 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 02:24:
Ik heb een Husqvarna 405x. Helemaal niet tevreden over. We hebben 229m2 nieuwe grasmatten. Na twee weken reeds onbalans messen. Dan problemen met botsingen die er niet waren. Toestel ging plots in veiligheid wegens aandrijfwiel achteraan dat niet kon werken wegens belemmering door gras. Nagekeken maar daar was niets aan de hand. Terug gestart, gaf geen tik meer. Alles getracht maar toestel wou gewoon niet meer gaan maaien. Na 1 maand min of meer gewerkt te hebben is hij ondertussen reeds 3 maand in herstelling. Een echte schande, geen dienst naverkoop die je een oplossing bied. Printplaat moet vervangen worden maar is niet voorradig. Koop vooral GEEN Husqvarna. Veel te duur en het is een overroepen merk. Kwaliteit en service NUL. Mijn toestel gekocht omdat je er een elektrische bosmaaier bij kreeg om de kantjes te snijden. Ze vergeten je er wel bij te zeggen dat die niet leverbaar is voor het einde van dit jaar. Dat ook zal een loze belofte zijn. Vanhorenbeke Johan. Kortessem. BELGIE
Dat soort verhalen heb ik dus ook om mij heen gezien. Vrienden / kennissen die een Husqvarna robot hadden maar snel kapot of storing. Mijn buurman precies hetzelfde en heeft na veel gezeur zijn Husqvarna voor een Stihl ingeruild. En allemaal het advies kregen om printplaat te vervangen.

Zelf ben ik voor een Bosch Indego S+ 500 gegaan en bevalt goed moet ik zeggen. Goede integratie ook met home assistant ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Senaxx op 25-06-2022 03:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelheidsDuivel
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09-2024
https://www.makita.nl/art...ccu-grasmaaier-46-cm.html

Heb deze Makita gekocht voor ruim 450m2 gras, inmiddels ruim ‘n jaar in gebruik en bevalt prima. Specifiek voor een stalen maaidek gekozen vanwege de stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-06 15:24
In heb 800m2 te maaien met een zitmaaier 🙈. Waarom? Heb deze “gekregen” en voor de kinderen is het erg leuk. Maar als je het nieuw moet aanschaffen dan is het grondstuk niet groot genoeg. Maar snel gaat het wel. Met 15min ben ik klaar.

Koop een kwaliteits benzine maaier met breed maaidek van 52cm of breder en je kunt min 10jaar verder!

Wil je geen lawaai? Dan is het automatisch een accu variant.

[ Voor 8% gewijzigd door barry86 op 25-06-2022 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Robot maaiers zijn zeer schadelijk voor kleine beesten (pas geboren vogeltjes, egels etc) en niet zelden sterven deze of raken ze verminkt door deze dingen. Bij een tuin hoort ook natuur en dus beestjes.

Ik zou een kleine zitmaaier nemen, die heb je elektrisch en op benzine. Als dat too much is, een zelf voortduwende handmaaier, maar vergis je niet in hoeveel meer tijd dat dit kost, het maaidek van een zitmodel is niet zelden veel breder.

Je kan ze ook heel goed tweedehands krijgen, ook via een reputable dealer. Mijn zitmaaier uit 1998 was 1250 aanschaf maar had daarna nog wel wat onderhoud nodig, maaidek 122cm. Een dealer kan je een goed onderhouden model voorschotelen.

[ Voor 21% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-06-2022 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Dit oude topic omhoog halen voor een eigen klacht is niet de bedoeling.

Overige tuin, gras en grasmaaiers vragen mogen hier Het grote tuinen, balkons en plantentopic

Deze gaat op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.