markoverklift schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 00:08:
Amen. Dit is due precies wat ik bedoel. Je bent trouwe klant, maar ik moest even binnen 3 wk een nieuw contract aangaan voor minimaal een jaar tegen een verhoging van bijna 60% zonder enige vorm van vooraankondiging. Gevoelsmatig is dit volkomen illegaal. Maar uiteraard doen ze dit bij een doelgroep die geen middelen heeft dit uit te zoeken.
Die zie ik niet direct, je zou toch juist verwachten dat zakelijke afnemers middelen hebben om dit wel uit te zoeken, zeker daar het schijnbaar om een redelijk bedrag gaat op jaar basis.
Het illegale zie ik ook niet direct, nu ken ik natuurlijk jouw specifieke contract niet, echter de meeste aanbieders hebben dit soort zaken normaliter prima afgedicht in de voorwaarden in lijn met de geldende wetgeving.
Even opgesomd en geplaatst in een andere analogie:
1. Er zijn glasharde afspraken en je hebt een contract met ze. Als jij dit andersom heb je een probleem.
Deze zie ik ook niet direct, oudere contracten zijn normaliter door de afnemer ook gewoon op te zeggen met een maand opzeg termijn. Ik zie niet wat voor probleem jij zou krijgen met Ziggo als jij morgen een contract op zou zeggen zolang je gewoon de opzeg termijn in acht neemt. Hoe glashard zie afspraken zijn is ook maar de vraag, juist het feit dat Ziggo schijnbaar deze contracten gewoon op kan zeggen doet mij denken dat er inderdaad (glasharde) afspraken zijn, maar dan wel afspraken waarbij Ziggo contractueel de mogelijkheid heeft dit te doen.
2. Je bent afhangelijk van ze. Er zijn geen redelijke overstapmogelijkheden op korte termijn.
Dit kan in bepaalde gevallen kloppen, de meeste ondernemers die ik (zakelijk) ken hebben echter minimaal 2 verbindingen, zeker wanneer een internetverbinding belangrijk is voor de continuïteit van de onderneming. Als je echt van ze afhankelijk zou zijn is dat mogelijk een groter probleem voor je onderneming dan alleen het risico dat het contract opgezegd kan worden.
Gewoon goed naar de voorwaarden kijken die bij je contract horen, als Ziggo iets doet wat niet mag kun je ze daar gerust op aanspreken. Mogen ze deze zaken contractueel gewoon doen dan is dat natuurlijk een ander verhaal. Maar dan weet je ook waar je aan toe bent.
[
Voor 6% gewijzigd door
Dennism op 12-09-2020 09:32
]