Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:01
Beste Tweakeraars,

Ik ben HBO student en werk sinds oktober vorig jaar als hiker (chauffeur) bij een dochteronderneming van een behoorlijk grote organisatie. Ik lever met name huur en leaseauto’s af bij de huurder of lessee, en haal deze ook weer op. Het werk is lekker divers en flexibel, en ik heb het idee dat ik redelijk vergoed word voor mijn werkzaamheden. Nooit klachten gehad, geen schades gereden of boetes etc. Ik ben vaak zo'n twee of drie dagen per week beschikbaar om te werken, en werd tot aan april ook gemiddeld 2 dagen per week aan het werk gezet. Sinds halverwege april was er opeens geen werk meer voor mij, en dit koppelde ik onbewust aan de situatie rondom het corona virus.

Voor het gemak hier een aantal gebeurtenissen op een rijtje.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik doe dit werk met veel plezier, en vind ook dat ik prima salaris ontvang. Met 50 uur werk kan ik goed rondkomen in de maand, maar niet met 14. Ik ben totaal niet van plan om mijn werkgever onnodig dwars te zitten en wil ook zeker geen misbruik maken van de situatie of van noodmaatregelen, maar krijg steeds meer het idee dat ik tegengewerkt word. Daarom ben ik nu wel opzoek naar een nieuw baantje, en wordt dit meer een principekwestie.

Ik ben met name benieuwd of er andere mensen zijn met een soortgelijke situatie, en hoe ik hier het beste mee om kan gaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:54
Je hebt een soort flexibel contract begrijp ik? Je kreeg en krijgt alleen uitbetaald voor de uren die je maakt?

Zo ja: hoe kan je dan aanspraak maken op NOW en verzoek indienen voor een bepaald salaris? Dat is dan toch een risico van zo'n contract?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-06 18:45

De Nelis

en anders maar niet...

Als ik het zo lees denk ik niet dat het met tegenwerken te maken heeft. Het zal vooral met de huidige corona-situatie te maken hebben en ze zullen minder werk hebben, waardoor ze vooral de vaste krachten aan het werk willen houden waardoor er voor oproepers geen uren zijn.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Je kan hier heel veel over gaan nadenken, maar je kunt het beste wat anders zoeken als je na aandringen niet meer uren kunt werken. Het is heel simpel, omdat je geen vaste uren contract hebt (om het zo even te noemen). Je hebt dus 0 recht op iets, als je niet ingeplant wordt.

...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Waarom denk je alleen dat je bewust tegengewerkt wordt? Ja er zijn wat tegenstrijdige dingen van je werkgever gekomen dus, maar alsnog, waarom zouden ze jou specifiek willen tegenwerken? Als je altijd netjes rijdt, geen ruzie hebt met de manager en niet met de dochter van de baas slaapt.

Ik weet niet hoe het met de leaseauto-industrie momenteel gaat, maar huurauto's worden echt totaal niet meer verhuurd vermoed ik zo. En de drie die nog wel worden gehuurd en terug moeten naar de juiste plaats kunnen de verhuurders zelf ook wel doen, want die zitten toch met personeel dat geen drol te doen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
-

[ Voor 99% gewijzigd door anon054630 op 10-03-2021 20:13 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:58

Standeman

Prutser 1e klasse

Luxicon schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:56:
Je kan hier heel veel over gaan nadenken, maar je kunt het beste wat anders zoeken als je na aandringen niet meer uren kunt werken. Het is heel simpel, omdat je geen vaste uren contract hebt (om het zo even te noemen). Je hebt dus 0 recht op iets, als je niet ingeplant wordt.
Dat laatste is lang niet altijd waar. Wanneer je de laatste jaar stelselmatig 20 uur in de week gewerkt hebt met een 0 uren contract, bouw je rechten op en heb je defacto een contract van 20 uur. Exacte wetgeving moet ik je even schuldig blijven, maar je kan zeker recht op iets hebben.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaapio
@hierboven
Bedankt voor het mee denken. Klopt maar volgens Rijksoverheid:
Bent u langer dan 6 maanden in dienst? En bent u opgeroepen, maar u kunt niet werken door een oorzaak die voor risico van de werkgever komt? Bijvoorbeeld als er geen of onvoldoende werk is. Dan heeft u recht op doorbetaling van uw loon. Uw werkgever moet u ook doorbetalen als er werk is, maar u niet wordt opgeroepen. Dit heet loondoorbetalingsverplichting.
Of dit door corona komt of niet krijg ik geen eenduidig antwoord op, maar maakt verder niet uit. Blijkbaar kan een werkgever zijn 'flexibele schil' niet zomaar heel veel laten werken als het goed gaat, en dezelfde schil niet laten werken (en betalen) als er geen werk is. Dit is volgens mij dan om mensen met een oproep/nuluren contract (vaak juist mensen met een minder grote financiële buffer) ook te beschermen. Mocht de werkgever geen werk hebben wegens de corona crisis, dan kunnen zij vervolgens aanspraak maken op NOW.

@Sissors Geen idee, misschien juist wel omdat ik net uit die eerste zes maanden ben, waarbij ik een grotere verantwoordelijkheid ben voor ze?

@Standeman Dat is zelfs een half jaar, en in somige gevallen nog minder. Zie ook de link naar Rijksoverheid.

[ Voor 4% gewijzigd door Jaapio op 23-06-2020 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
Op die pagina van de Rijksoverheid staan nog meer contracten.
Wat heb je nu precies? 0-uren of oproepkracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio
@KNed Oproep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
OK, dan geldt die bepaling die je zelf aanhaalt dus niet zoals je kan lezen. Dat is alleen voor 0-uren.

Ik denk dat je pech hebt. Geen oproep = geen loon.

Zie https://www.rijksoverheid...jn-er-voor-oproepkrachten

[ Voor 30% gewijzigd door KNed op 23-06-2020 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio
Je hebt gelijk.
Toch zegt mijn contract ook dat ik tijdens de eerste zes maanden niet doorbetaald wordt als ik niet werk. En na die zes maanden dan? Ook staat er dat ik wekelijks minimaal een voledige werkdag beschikbaar dien te zijn voor het verrichten van werkzaamheden. (ma t/m vr van 6:00 tot 24:00)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
Hmm, dat is dan wel weer wat bijzonder. Dat lijkt dan wel iets te zeggen voor na die zes maanden...

Ik ben geen arbeidsrechtdeskundige :) Misschien iemand anders hier met meer kennis van zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Ik zie tegenwoordig iedereen aan de "contactloos afleveren". Aka kom het kreng zelf maar halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:55
Misschien kan je nog aanspraak maken op de nieuwe TOFA regeling voor flexcontracten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio
@larsiey Flex contract is helaas weer iets anders

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:28

Theo

moederbord

De NOW is niet voor jou bedoeld. Vragen of de werkgever recht heeft op de NOW is dan ook zinloos. Deze regeling is bedoeld voor de werkgever om het wegvallen van winst en omzet deels op te vangen zodat lonen kunnen blijven worden doorbetaald. Dit potje met geld gaat dus naar de werkgever die het vrijelijk kan inzetten, en het zal nooit direct naar de werkgever gaan. Het is enkel 'gratis geld' voor de werkgevers ter compensatie van wegvallende geldstromen zodat werkgevers niet massaal personen gaan ontslaan of zelf failliet gaan.

Dus al krijgt de werkgever een miljoen aan NOW, jij krijgt daar niks van. Jij krijgt (nog gewoon) je loon uitbetaald zoals dat altijd het geval is. In jouw geval met een flex ontrat is het letterlijk 'uurtje factuurtje' en krijg je per gewerkt uur betaald, en niet per week/maand. Niet werken is dus geen geld, wat de reden ook mag zijn. Er is dan dus ook geen enkele reden waarom de werkgever jou nu plots meer/extra zal betalen voor uren die jij niet werkt.
Juist de flexibele schil in een bedrijf is er om fluctuaties op te vangen in de hoeveelheid werk dat er is. (flexwerkers zitten aan de buitenkant, daarbinnen de uitzendkrachten en inhuurders, daarbinnen de jaarcontracten en in het midden zitten de vaste krachten) Jij zit in die schil, dus nu er minder werk is (wat de reden ook mag zijn) wordt jij minder ingezet. Met als gevolg dat je dus minder betaald wordt per maand.

Gevalletje van 'shit happens' Bedrijf kan er niks aan doen. Jij besefte misschien niet hoe een flexibele schil werkt in het bedrijfsleven, en dat je in deze schil zit. En juist in die buitenkant van de flexibele schil is er geen zekerheid. Als dit er wel was geweest dan was het geen flexibele schil meer geweest...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio
@Theo Ik begrijp wat je bedoelt. Kleine noot is dat ik oproepkracht ben (en dus geen flex), en ik dus direct werkzaamheden verricht voor het bedrijf waar ik mijn contract tekende.

Verder was ik toen ik mijn contract tekende me er zeker van bewust dat mijn contract voor onzekerheid zou zorgen in dit soort tijden. Ook heb ik niet het gevoel dat ik zomaar recht moet hebben op gratis geld, maar ik voel mij op dit moment ook niet erg gewaardeerd terwijl ik mij wel veel en juist in probeer te zetten.

Momenteel zit ik dus met het probleem dat ik tussen verschillende noodmaatregelen in val, en ik kan mij zo voorstellen dat ik niet de enige ben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je werkgever moet je gewoon doorbetalen wat je (ik meen 3 maanden) gemiddeld gewerkt hebt (er zijn wel uitzonderingen voor bijvoorbeeld seizoenswerk), en anders kun je nog WW aanvragen wegens urenverlies.

In het ergste geval zegt het UWV dat je geen ww krijgt omdat je werkgever je moet doorbetalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Autohuurbranche is volkomen stilgevallen door Corona, Hertz US is failliet.
Lease-auto's worden nog maar mondjesmaat uitgeleverd.
Het is dus logisch verklaarbaar dat het werk opdroogt.

Beetje vreemd dat je dat op jezelf betrekt, dat je 'wordt tegengewerkt'. Ze zullen in deze zware tijden wel wat anders te doen hebben dan jou tegenwerken. Ik vind dat de benefit van flexibiliteit ook bij jou ligt: het komt jou ook goed uit om in die constellatie te werken. Dan moet je ook de consequenties aanvaarden, vind ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Jaapio schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:58:
@Theo Ik begrijp wat je bedoelt. Kleine noot is dat ik oproepkracht ben (en dus geen flex), en ik dus direct werkzaamheden verricht voor het bedrijf waar ik mijn contract tekende.

Verder was ik toen ik mijn contract tekende me er zeker van bewust dat mijn contract voor onzekerheid zou zorgen in dit soort tijden. Ook heb ik niet het gevoel dat ik zomaar recht moet hebben op gratis geld, maar ik voel mij op dit moment ook niet erg gewaardeerd terwijl ik mij wel veel en juist in probeer te zetten.

Momenteel zit ik dus met het probleem dat ik tussen verschillende noodmaatregelen in val, en ik kan mij zo voorstellen dat ik niet de enige ben.
Dat klopt helaas :'( De buitenste schil kent voordelen en nadelen. Het 'werken wanneer jou uitkomt' is een voordeel, het 'werken wanneer de werkgever dit uitkomt' is nu een nadeel.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:31
Jij bent voor dit bedrijf onderdeel van de flexibele schil.
In hoogtijdagen heb je het druk (ontlasten vaste medewerkers), in crises heb je het rustig (werk gaat naar vaste medewerkers). Helaas kan je niet heel veel aan doen...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:21

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Jaapio schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:58:
https://www.rijksoverheid...jn-er-voor-oproepkrachten

Vraag is, welk type contract heb jij (kan alleen beantwoorden) :) ? Ik vermoed een Nulurencontract zoals gedefinieerd op de site van de rijksoverheid. En dan heb je dus recht op doorbetaling
Bent u langer dan 6 maanden in dienst? En bent u opgeroepen, maar u kunt niet werken door een oorzaak die voor risico van de werkgever komt? Bijvoorbeeld als er geen of onvoldoende werk is. Dan heeft u recht op doorbetaling van uw loon. Uw werkgever moet u ook doorbetalen als er werk is, maar u niet wordt opgeroepen. Dit heet loondoorbetalingsverplichting. In een cao kan staan dat de periode van 6 maanden wordt verlengd. Dit kan alleen als het om werkzaamheden gaat die incidenteel van aard zijn en geen vaste omvang kennen. In dat geval heeft u recht op uitbetaling van de uren die u werkt.
Maar eens met een aantal hier: je wordt denk ik niet actief tegengewerkt. Dit is het effect van COVID-19 bij jouw werkgever: minder werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaapio
@desmond Ik kan mij inderdaad goed voorstellen dat dat het geval is. Toch als ik dit navraag bij mijn werkgever dan wordt door de een gezegd dat er meer dan genoeg werk voor me is, en de reden dat ik niet word ingeroosterd is technisch(app). En de ander spreekt dat tegen.

Verder ben ik het met je(jullie) eens dat de flexibiliteit twee kanten op gaat. Dat wil niet zeggen dat beide partijen geen financiële back-up kunnen/mogen krijgen toch? Want als de lease/verhuur zo erg gedaald is als jij aangeeft, dan kan mijn werkgever toch aanspraak maken op NOW?

@We Are Borg In mijn contract staat slechts het woordje 'oproep'. Toch lijkt mijn situatie meer op nul-uren inderdaad.

[ Voor 9% gewijzigd door Jaapio op 23-06-2020 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Jaapio schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:21:
@desmond Ik kan mij inderdaad goed voorstellen dat dat het geval is. Toch als ik dit navraag bij mijn werkgever dan wordt door de een gezegd dat er meer dan genoeg werk voor me is, en de reden dat ik niet word ingeroosterd is technisch(app). En de ander spreekt dat tegen.

Verder ben ik het met je(jullie) eens dat de flexibiliteit twee kanten op gaat. Dat wil niet zeggen dat beide partijen geen financiële back-up kunnen/mogen krijgen toch? Want als de lease/verhuur zo erg gedaald is als jij aangeeft, dan kan mijn werkgever toch aanspraak maken op NOW?

@We Are Borg In mijn contract staat slechts het woordje 'oproep'. Toch lijkt mijn situatie meer op nul-uren inderdaad.
Ik ben geen jurist. NOW wordt door de werkgever aangevraagd, maar of ze verplicht zijn om aanvraag te doen weet ik niet. Waar ik moeite mee heb, is jouw gevoel dat je tegenwerkt wordt. Ook al was het zo, wij kunnen daar niks mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4Lexie
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 30-01-2023
WW aanvragen wegens urenverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio
@desmond Ik begrijp wat je bedoelt, 'tegenwerken' is inderdaad vooral het gevoel wat ik heb, maar is wat overdreven. Dat was echter niet helemaal het punt waarover ik wilde discussiëren.

@4Lexie Dank, ga ik mij inderdaad in verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Jaapio schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:21:

Misschien heeft de werkgever recht op de NOW. Maar dit recht staat compleet los van het werk (en loon) dat ze voor jou beschikbaar hebben.

Zo heeft (als totaal ander voorbeeld) de werkgever ook het recht om vanuit de WKR 1.2% van het bedrijfsbrede totale brutojaarloon te besteden aan belastingvrije vergoedingen, uitjes, fietsplannen, feesten enz. Dat de werkgever dit recht heeft houdt niet in dat jij hier recht op hebt.
Dat een werkgever ergens recht op heeft houdt dus totaal niet in dat dit recht een plicht wordt naar de werknemers toe.

En misschien is er ook wel NOW aangevraagd, en wordt deze compleet ingezet om de vaste krachten te betalen. Sterker nog; de werkgever (de directeur) hoeft in principe niet het personeel (en ook niet de OR) in te lichten voor de aanvraag van de NOW.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio
Het klopt inderdaad dat ik niks met NOW te maken heb.

Grote kans dat mijn werkgever inderdaad helemaal geen overbrugging aanvraagt, en het maakt verder ook niet uit wat er aan hun kant speelt. (want dat zegt niets over mijn situatie)

Wel interessant is, of (ongeacht corona) een werkgever zijn personeel wel of niet door hoeft te betalen bij geen werk. Het contract zegt namelijk alleen dat ze dat niet verplicht zijn tijdens de eerste 6 maanden van het dienstverband.

Ik kom trouwens ook dit tegen:
Voor welke werknemers moet u loon doorbetalen?
De loondoorbetalingsverplichting geldt voor al uw:

-werknemers met een vast contract
-werknemers met een tijdelijk contract
-oproepkrachten

[ Voor 27% gewijzigd door Jaapio op 23-06-2020 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LukasW
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-01 09:12
Theo schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:58:
[...]

Misschien heeft de werkgever recht op de NOW. Maar dit recht staat compleet los van het werk (en loon) dat ze voor jou beschikbaar hebben.
Hoezo staat dit los van elkaar?

De werkgever kan alleen NOW aanvragen als er salaris moet worden betaald en mag de subsidie ook enkel voor die loonkosten gebruiken. Of TS (als oproepkracht) recht heeft op doorbetaling op basis van in de vorige maanden gewerkte uren en of dit dus meetelt in de som waarover de NOW wordt berekend weet ik niet, maar als de werkgever dit wel mee kan nemen moeten ze het ook aan TS betalen.
Sterker nog; de werkgever (de directeur) hoeft in principe niet het personeel (en ook niet de OR) in te lichten voor de aanvraag van de NOW.
"De werkgever is verplicht om de werknemersvertegenwoordiging te informeren over een toegekende aanvraag."
https://www.rijksoverheid...n/now/now-wat-en-voor-wie

[ Voor 23% gewijzigd door LukasW op 23-06-2020 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ik ben geen jurist, dat voorop gesteld, maar mijn eerste hit op vriend Google brengt mij hier

Even enkele stukjes van de betreffende pagina van de Rijksoverheid:
Welke contracten zijn er voor oproepkrachten?
Er zijn 3 soorten oproepcontracten: een oproepcontract met voorovereenkomst, een nulurencontract en een min-maxcontract.
Volgens mij geef je zelf aan dat je een oproepcontract met voorovereenkomst hebt.
Wanneer oproepkracht
U bent een oproepkracht als u komt werken wanneer uw werkgever u oproept. Dit heeft u met uw werkgever afgesproken. Uw werkgever kan u oproepen voor een paar uur. Maar soms ook voor hele dagen. Als oproepkracht heeft u dus geen vast maandloon.
Volgens mij klopt dit ook, werkgever kan jou oproepen en je hebt geen vast maandloon
Oproepkrachten en de cao
Het is belangrijk om te weten of het bedrijf waar u werkt onder een cao valt. In een cao kunnen afwijkende afspraken staan die voor u gelden. Bijvoorbeeld dat u geen recht heeft op doorbetaling van uw loon.
Deze is nog niet eerder aan bod gekomen, dus wellicht even goed om na te gaan of je onder een CAO valt waarin afwijkende afspraken zijn opgenomen.
Oproepcontract met voorovereenkomst
Een oproepcontract met voorovereenkomst heeft de volgende kenmerken:
  • Als uw werkgever u oproept, beslist u zelf of u gaat werken.
  • Als u gehoor geeft aan de oproep, ontstaat een arbeidsovereenkomst waarbij de afspraken in de voorovereenkomst gelden. Voor elke periode waarin u werkt, krijgt u een nieuwe tijdelijke arbeidsovereenkomst.
  • De werkgever betaalt loon over de uren die u werkt.
  • Bij 3 opeenvolgende contracten ontstaat een vast dienstverband. Ook krijgt u een vast contract als u langer dan 3 jaar meerdere tijdelijke contracten heeft gehad. Dit heet de ketenbepaling.
De eerste 3 punten lijken te kloppen met jouw verhaal, het 4e punt is (nog) niet aan orde
Aanbod voor aantal vaste uren na oproepcontract van 1 jaar
Bent u oproepkracht? Dan mag uw werkgever u hooguit een jaar zo laten werken. Blijft u na dat jaar in dienst, dan krijgt u recht op een vast aantal uren per week, maand of jaar. Uw werkgever moet dit aanbod binnen een maand na dat jaar doen.

U heeft dan minimaal recht op de uren per maand die u de afgelopen 12 maanden gemiddeld per maand werkte. Een voorbeeld: werkte u het afgelopen jaar gemiddeld 100 uur per maand? Dan heeft u na dat jaar recht op 100 uur per maand werk.

Wilt u geen vast aantal uren bij uw werkgever? Dan mag u het aanbod weigeren en oproepkracht blijven zonder de garantie van een vast aantal uren werk. Uw werkgever moet u wel elke 12 maanden opnieuw een aanbod doen.
Dit lijkt mij niet van toepassing, aangezien je er pas sinds oktober 2019 werkt.
Je werkt er nog geen 1 jaar, dus geldt voor de afgelopen periode waarin je minder hebt gewerkt dus "simpelweg pech" hebt gehad. Het is dus imho niet zo, dat je de afgelopen maanden meer uren hebt gemaakt, daar automatisch recht op hebt. Anders zouden ze deze termijn van een gemiddelde over het jaar niet aanhouden (dan zou dat 3 maanden zijn). Dat is het nadeel van oproepkracht zijn: De werkgever zet je in, wanneer hij je nodig heeft en zet jou niet in wanneer het vaste personeel nog uren kan maken.

Resumé:
  • Je werkt als oproepkracht
  • Dit houdt in dat je kan worden opgeroepen (jij maakt zelf de keuze om wel / niet op het aanbod in te gaan)
  • Als je werkt, krijg je het uurloon dat je vooraf hebt afgesproken
  • Als je niet werkt, krijg je geen salaris
  • Werkgever bepaalt zelf OF er werk is en OF dit werk richting jou gaat
  • Feit is dat er minder werk is en jij daardoor minder wordt ingerooster
  • Je hebt geen "recht" op de uren die je de afgelopen 3 maanden gemiddeld hebt gemaakt (pas na een jaar van toepassing en dat wordt dan contactueel vastgelegd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik denk persoonlijk dat je wat minder moet zeuren/slachtoffer spelen, het is nu eenmaal een ontzettend rare tijd, daar kan niemand wat aan doen.

Mijn vader doet hetzelfde werk als jij. Hij had 2 contracten. Bij 1 werkgever is hij ontslagen vanwege corona. Bij de andere heeft hij 1 (!!!) rit gehad al die tijd.

De jongen die mij dik een jaar geleden mijn auto heeft verkocht bij de dealer kwam ik een paar weken geleden tegen als pakketbezorger.

Het is nu gewoon flut in de autosector. Wees blij dat je nog uren krijgt! En als dat niet genoeg uren zijn, ga iets anders zoeken word bv bezorger bij AH/DHL/PostNL/...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaapio
@BastaRhymez Die website had ik inderdaad ook gevonden en het klopt wat je zegt. Wat daar staat is hoogstwaarschijnlijk ook bindend. Toch kom ik tegenstrijdige dingen tegen op andere plekken. En ik val niet onder een CAO.

@dragon2 Ik begrijp dat dit hele vreemde tijden zijn, en het is niet mijn intentie om te profiteren van de omstandigheden, zoals ik eerder al aangaf. Solliciteren op ander baantjes doe ik ondertussen ook. Maar wat stel je voor dat ik doe in de tussentijd? Mijn rekeningen maar niet betalen? Net als jouw vader ben ik opzoek naar een oplossing, en vanuit mijn werkgever krijg ik geen duidelijkheid, vandaar dat ik opzoek ben naar anderen met een soortgelijke situatie.

Verder vind ik het iets te makkelijk om te zeggen dat ik een slachtofferrol aanneem. Ik heb bepaalde plichten naar mijn werkgever toe, als blijkt dat zij ook plichten naar mij toe hebben (waar ik niet van op de hoogte ben) dan hoor ik dat graag. Als blijkt dat ik inderdaad nergens recht op heb, dan neem ik ook mijn verlies.

Informeren kan geen kwaad lijkt me, er zijn namelijk zat mensen die meer verstand hebben van dit soort stof dan ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-06 18:45

De Nelis

en anders maar niet...

Jaapio schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:05:
@BastaRhymez Die website had ik inderdaad ook gevonden en het klopt wat je zegt. Wat daar staat is hoogstwaarschijnlijk ook bindend. Toch kom ik tegenstrijdige dingen tegen op andere plekken. En ik val niet onder een CAO.

@dragon2 Ik begrijp dat dit hele vreemde tijden zijn, en het is niet mijn intentie om te profiteren van de omstandigheden, zoals ik eerder al aangaf. Solliciteren op ander baantjes doe ik ondertussen ook. Maar wat stel je voor dat ik doe in de tussentijd? Mijn rekeningen maar niet betalen? Net als jouw vader ben ik opzoek naar een oplossing, en vanuit mijn werkgever krijg ik geen duidelijkheid, vandaar dat ik opzoek ben naar anderen met een soortgelijke situatie.

Verder vind ik het iets te makkelijk om te zeggen dat ik een slachtofferrol aanneem. Ik heb bepaalde plichten naar mijn werkgever toe, als blijkt dat zij ook plichten naar mij toe hebben (waar ik niet van op de hoogte ben) dan hoor ik dat graag. Als blijkt dat ik inderdaad nergens recht op heb, dan neem ik ook mijn verlies.

Informeren kan geen kwaad lijkt me, er zijn namelijk zat mensen die meer verstand hebben van dit soort stof dan ik.
Heb je al contact gehad met het UWV? Zij kunnen je waarschijnlijk wel uitleggen wat je mogelijkheden zijn om toch je rekeningen te kunnen blijven betalen.

Constant hier op het forum zaken proberen te weerleggen en rondneuzen op internet over je rechten etc. brengt al helemaal geen geld in het laadje natuurlijk. Je zou inderdaad beter op zoek kunnen gaan naar iets anders waar je meer garantie hebt op uren.

[ Voor 8% gewijzigd door De Nelis op 24-06-2020 10:16 ]

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online

Het enige wat je kan doen is een goede referentie krijgen vanuit dit bedrijf en zorgen dat je iets anders qua werk hebt. Ik denk dat partijen zoals de supermarkt en partijen zoals Picnic om mensen als jou zitten te schreeuwen. Helaas zijn dit soort partijen berucht dat ze slecht betalen, maar zorg dat je deze crisis kan overbruggen. Dat doe je niet door discussie of gevecht aan te gaan met je oude werkgever of denken dat ze je bewust uitsluiten, maar door je schouders op te halen en verder te gaan.

Ik denk dat als je nu een baan in een redelijke zekere markt kan vinden, je daar over een paar maanden de vruchten van plukt. Zoals het er nu naar uitziet is er een zeer grote economische crisis op komst, die mogelijk maanden tot jaren kan duren en velen zal raken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Huaw
  • Registratie: Oktober 2014
  • Niet online
Als iemand die in een vergelijkbare rol werkt:

Ik zie dit werk als erg vrijblijvend, Je geeft 1! dag van te voren aan of je wel en niet gaat werken.
Dit geeft mij veel flexibiliteit, en en de werkgever ook.
Daarom verwacht ik niet van mijn werkgever dat ik altijd ingepland wordt, zeker niet in deze tijd.

Ik zie deze (wederzijdse) flexibiliteit als onderdeel van deze baan, en zal dan ook niet richting mijn werkgever te klagen.
De plichten zijn minimaal, en daarmee zijn ook de rechten minimaal wat mij betreft
Hierbij helpt het natuurlijk ook wel dat ik er verder niet van afhankelijk ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 14:51

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Risico van flexwerk....
Als het goed is heb je ook een buffer(tje) waaruit je bij minder werk alsnog je rekeningen kunt betalen. Dat zou in ieder geval logisch zijn op het moment dat je onregelmatig inkomen hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaapio
Bedankt allemaal. Het is inderdaad een risico wat ik zelf genomen heb, en ik profiteer inderdaad van de flexibiliteit. Ik ben nu alleen wel afhankelijk van dit inkomen en buffertjes kunnen ook leeg. Een andere (extra) baan is inderdaad niet onverstandig en ben ik dus ook al even mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:15

heuveltje

KoelkastFilosoof

We Are Borg schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:17:
[...]

https://www.rijksoverheid...jn-er-voor-oproepkrachten

Ik vermoed een Nulurencontract zoals gedefinieerd op de site van de rijksoverheid. En dan heb je dus recht op doorbetaling

[...]
Hoe haal je dit hier hieruit :?
Die hele paragraaf begint met "En bent u opgeroepen"
TS is niet opgeroepen, dus waarom zou hij dan betaald worden ?

[ Voor 5% gewijzigd door heuveltje op 24-06-2020 12:50 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:21

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
heuveltje schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:47:
[...]

Hoe haal je dit hier hieruit :?
Die hele paragraaf begint met "En bent u opgeroepen"
TS is niet opgeroepen, dus waarom zou hij dan betaald worden ?
Omdat ik verder lees dan alleen die paragraaf ;)
Er is sprake van een oproepovereenkomst

Als u geen loon krijgt wanneer u niet werkt;
Als het aantal uren werk niet is vastgelegd in een tijdvak van hoogstens een maand of hoogstens een jaar. En als u recht op loon ongelijkmatig (over dat tijdvak) is verspreid. Dat betekent dat u bijvoorbeeld de ene maand 20 uur per week werkt en de maand erna 30 uur, en u ook die uren gelijk uitbetaald krijgt (en dus steeds verschillende beloond wordt).
Komt behoorlijk overeen met wat de TS schetst

En ook:
Bent u langer dan 6 maanden in dienst? En bent u opgeroepen, maar u kunt niet werken door een oorzaak die voor risico van de werkgever komt? Bijvoorbeeld als er geen of onvoldoende werk is. Dan heeft u recht op doorbetaling van uw loon. Uw werkgever moet u ook doorbetalen als er werk is, maar u niet wordt opgeroepen. Dit heet loondoorbetalingsverplichting. In een cao kan staan dat de periode van 6 maanden wordt verlengd. Dit kan alleen als het om werkzaamheden gaat die incidenteel van aard zijn en geen vaste omvang kennen. In dat geval heeft u recht op uitbetaling van de uren die u werkt.
Komt enorm overeen met wat de TS aangeeft. Ik wist niet dat het bestond deze verplichting maar als de TS dus voldoet aan bepaalde contractuele voorwaarden is er dus een recht op doorbetaling ongeacht of hij wordt opgeroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Wat voor tegenstrijdigheden kom je tegen dan?
Volgens mij is het vrij duidelijk namelijk wat er staat... Aangezien je niet onder een CAO valt, wijkt er volgens mij weinig af

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-06 15:14
De hele sector van autoverhuur ligt op zijn gat en ook leasemaatschappijen leveren de afgelopen maanden veel minder auto's uit.

Dat je weinig wordt ingepland, daar zoek ik niet achter.

De NOW regeling is interessant voor jou, als je in fevruari een redelijk aantal uren hebt gewerkt en daarna een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Lexie
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 30-01-2023
dragon2 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:42:
Ik denk persoonlijk dat je wat minder moet zeuren/slachtoffer spelen, het is nu eenmaal een ontzettend rare tijd, daar kan niemand wat aan doen.

Mijn vader doet hetzelfde werk als jij. Hij had 2 contracten. Bij 1 werkgever is hij ontslagen vanwege corona. Bij de andere heeft hij 1 (!!!) rit gehad al die tijd.

De jongen die mij dik een jaar geleden mijn auto heeft verkocht bij de dealer kwam ik een paar weken geleden tegen als pakketbezorger.

Het is nu gewoon flut in de autosector. Wees blij dat je nog uren krijgt! En als dat niet genoeg uren zijn, ga iets anders zoeken word bv bezorger bij AH/DHL/PostNL/...
Waarom moet hij blij zijn? |:( 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

t_captain schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:07:
De hele sector van autoverhuur ligt op zijn gat en ook leasemaatschappijen leveren de afgelopen maanden veel minder auto's uit.

Dat je weinig wordt ingepland, daar zoek ik niet achter.

De NOW regeling is interessant voor jou, als je in fevruari een redelijk aantal uren hebt gewerkt en daarna een stuk minder.
Sterker nog, er komen veel wagens terug van mensen die ze niet meer kan betalen. Sommige maatschappijen zitten met handen in het haar omdat er echt te veel terug komt. En auto verhuur, bijna nul.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio
BastaRhymez schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:54:
[...]
Wat voor tegenstrijdigheden kom je tegen dan?
Vanuit mijn werk is er geen communicatie geweest waaruit zou blijken dat er minder werk is. Hooguit dat dit werk 'altijd onregelmatig is'. Sterker nog, ik heb wel een melding gehad dat ze drukte verwachtte (eind van de maand is normaal gesproken drukker), en of ik mijn beschikbaarheid door kon geven. Die week heb ik niet gewerkt, wel beschikbaar.

Verder staat in mijn contract dat ik de eerste zes maanden niet door betaald word bij geen werk. En staat op de website van kvk dat naast vaste en tijdelijie werknemers, ook oproepkrachten doorbetaald dienen te worden bij geen werk.

Ben inmiddels in gesprek met uwv (ook daar val ik een beetje tussen twee categorieën in) en druk op zoek naar een ander baantje. Dank iedereen voor de hulp en inzichten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
-

[ Voor 100% gewijzigd door anon054630 op 10-03-2021 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Jaapio schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:48:
[...]

Vanuit mijn werk is er geen communicatie geweest waaruit zou blijken dat er minder werk is. Hooguit dat dit werk 'altijd onregelmatig is'. Sterker nog, ik heb wel een melding gehad dat ze drukte verwachtte (eind van de maand is normaal gesproken drukker), en of ik mijn beschikbaarheid door kon geven. Die week heb ik niet gewerkt, wel beschikbaar.

Verder staat in mijn contract dat ik de eerste zes maanden niet door betaald word bij geen werk. En staat op de website van kvk dat naast vaste en tijdelijie werknemers, ook oproepkrachten doorbetaald dienen te worden bij geen werk.

Ben inmiddels in gesprek met uwv (ook daar val ik een beetje tussen twee categorieën in) en druk op zoek naar een ander baantje. Dank iedereen voor de hulp en inzichten. :)
Je werkgever is ook niet "verplicht" om jou te informeren dat er minder werk is. Zou het netjes zijn om het wel te doen, ja zeker. En dat ze een drukte verwachten, betekend ook niet dat het daadwerkelijk storm zal lopen! De horeca, fitness, etc. hadden ook de verwachting al eerder open te kunnen / mogen gaan, maar dat gebeurde ook niet (nu uiteindelijk wel, maar pas later dan verwacht).

En tja, dit is deels het risico van oproepkracht zijn. Je wordt gebeld wanneer je nodig bent, maar je wordt niet gebeld / geïnformeerd wanneer je niet nodig bent.

En wellicht was er wel gewoon werk, maar hebben ze dit eerst verdeeld onder het personeel dat wel een minimum aantal uren moet werken (contracturen heeft). Anders is het bedrijf twee keer de kosten kwijt. Een keer aan jou als oproepkracht, maar ook aan degene die geen werk heeft, maar wel doorbetaald moet worden.
Pagina: 1