Ik heb al enige tijd discussie met mijn buren of onze schoorstenen gerenoveerd gaan worden, of gewoon verwijderd worden. Dat laatste is weliswaar initieel duurder, maar daarna heb je er nooit meer last van. De mening van de buren voorlopig (helaas): renoveren. Aangezien ik een gedeelde schoorsteen heb, "moet" ik me dan schikken. Recent heb ik al eens gevraagd aan jullie: kan ik dan mijn ventilatiekanalen onder mijn schoorsteen uit slaan, om zo toch ruimte te maken op zolder en op het dak. "Niet zo'n goed idee" was de conclusie. Die conclusie deel ik wel.
Nu lijken mijn buren wat te veranderen qua mening, wellicht mag de schoorsteen er toch af. Gunstig! Nu doemt een nieuw vraagstuk op: wat te doen met de aanwezige ventilatie, als je de schoorsteen weghaalt. Zie onderstaand schetsje. Korte uitleg:
Er lopen drie kanalen door te schoorsteen. Nr. 1 is een open verbinding met het CV-hok op zolder. Bij 1 van de buren is dit kanaal dichtgezet. Nr. 2 is een kanaal voor natuurlijke ventilatie richting de badkamer. Nr. 3 is natuurlijke ventilatie richting de WC. Voor nr. 2 en 3 geldt: het zijn van elkaar gescheiden vierkante betonnen kanalen, direct naast elkaar. In de plafonds van wc en badkamer zitten van die ronde ventielen met draaidop om te doseren. Er zit ruimte tussen het ventiel en het kanaal: ze sluiten dus niet naadloos op elkaar aan. De kanalen komen gewoon "ergens" boven het plafond uit.
/f/image/QBox1dAKTmWtIq7o5AIPQZcy.png?f=fotoalbum_large)
De vraag is nu: wat doe ik als de schoorsteen eraf is. In ieder geval één van de buren wil ventilatie behouden. Het mag het liefst niet te veel ingrepen én EUR's kosten. Ik zou dan zeggen:
Slotvraag: er zit ook nog en CV-afvoer (rookgasafvoer) in de buurt. Moet die een minimale afstand verwijderd zijn van de pijp voor natuurlijke ventilatie? En geldt dat ook als er sprake is van mechanische afzuiging? Nu zitten ze vrij dicht bij elkaar... geen idee of dat een probleem is.
Iemand goede tips?
Nu lijken mijn buren wat te veranderen qua mening, wellicht mag de schoorsteen er toch af. Gunstig! Nu doemt een nieuw vraagstuk op: wat te doen met de aanwezige ventilatie, als je de schoorsteen weghaalt. Zie onderstaand schetsje. Korte uitleg:
Er lopen drie kanalen door te schoorsteen. Nr. 1 is een open verbinding met het CV-hok op zolder. Bij 1 van de buren is dit kanaal dichtgezet. Nr. 2 is een kanaal voor natuurlijke ventilatie richting de badkamer. Nr. 3 is natuurlijke ventilatie richting de WC. Voor nr. 2 en 3 geldt: het zijn van elkaar gescheiden vierkante betonnen kanalen, direct naast elkaar. In de plafonds van wc en badkamer zitten van die ronde ventielen met draaidop om te doseren. Er zit ruimte tussen het ventiel en het kanaal: ze sluiten dus niet naadloos op elkaar aan. De kanalen komen gewoon "ergens" boven het plafond uit.
/f/image/QBox1dAKTmWtIq7o5AIPQZcy.png?f=fotoalbum_large)
De vraag is nu: wat doe ik als de schoorsteen eraf is. In ieder geval één van de buren wil ventilatie behouden. Het mag het liefst niet te veel ingrepen én EUR's kosten. Ik zou dan zeggen:
- één nieuwe dakdoorvoer, met een ventilatiepijp.
- Op die pijp de beide kanalen aansluiten, en eventueel een "loze" uitgang voor natuurlijke ventilatie op zolder.
- Krijg je vierkante kanalen fatsoenlijk op een ronde buis aangesloten? -> ik zou zeggen: gat in het betonnen kanaal boren, PVC pijp of iets dergelijks erin en rondom afpurren.
- Kan het kwaad dat je kanalen gaat combineren op 1 pijp? In het "ergste" geval: de lucht van de wc op de begane grond komt er bij de badkamer of op zolder weer uit middels terugslag. De lucht die omhoog kan, kan immers ook omlaag. Er zal niet altijd natuurlijke trek zijn (?) -> ik vind het alternatief van 2 of 3 separate pijpen door het dak niet echt een oplossing.
Slotvraag: er zit ook nog en CV-afvoer (rookgasafvoer) in de buurt. Moet die een minimale afstand verwijderd zijn van de pijp voor natuurlijke ventilatie? En geldt dat ook als er sprake is van mechanische afzuiging? Nu zitten ze vrij dicht bij elkaar... geen idee of dat een probleem is.
Iemand goede tips?
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |