Ventilatiekanaal onder schoorsteen verwijderen --> kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:45
Zie bijgevoegd bovenaanzicht (schematisch ;) ).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1reop1ENBKlR9LsOC05g6E-Ap5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r8TI61zNOdZAKXXicVC1Eu87.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag: kan ik de twee in groen gearceerde ventilatiekanalen verwijderen, zonder dat de schoorsteen gaat omkantelen?

Meer info:
--
Ik wil - in de toekomst - in plaats van het dubbele ventilatiekanaal een buis naar beneden "brengen" (WC begane grond + badkamer 1e verdieping) en op zolder aansluiten op mechanische ventilatie. Die mechanische ventilatie kan vervolgens via 1 van de twee vrijgekomen kanalen met een buis door de schoorsteen naar buiten toe. De bestaande vrije (ronde) doorgang in de schoorsteen ga ik mogelijk gebruiken als doorvoer voor de CV-ketel (maar dan wel netjes met concentrische buis ofzo, laat ik in dat geval doen). Door de bestaande betonnen kanalen weg te halen, kan op die plaats bovendien (een deel van) mijn CV-ketel hangen. Extra voordeel: het betonnen kanaal dat nu naar beneden loopt door mijn badkamer, kan dan in de toekomst ook weg en vervangen worden door een buis. Daarmee ben ik een rare hoek in mijn badkamer kwijt.

Vraag is echter of de schoorsteen op deze kanalen steunt. Van wat ik zelf kan zien:
  • De kanalen zijn ongeveer 21 cm "diep" aan de buitenzijde, en ongeveer 18 aan de binnenzijde (ik heb er een gat in geboord om een camera doorheen te steken, dus kon direct opmeten). Ik heb het vermoeden dat het kanaal simpelweg vóór de woningscheidende muur is opgetrokken.
  • De kanalen lijken opgebouwd uit standaard snelbouwblokken. Die hadden ze vast ook al medio 1970'er jaren, het bouwjaar van het huis. Je herkent ze niet, want de zichtzijde is afgesmeerd. Ik weet het dus ook niet 100% zeker.
  • Het linker kanaal komt 1 verdieping lager uit, boven het plafond van de badkamer. Tussenliggend zitten houten vloer, dus veel steun kan het daar niet aan hebben.
  • Het rechter kanaal komt uit boven de WC op de begane grond (niet zichtbaar vanaf WC zelf).
  • De complete schoorsteen lijkt te rusten op een betonnen plaat van +/- 5 cm dikte, die doorloopt over de spouwmuur, naar de buren. Dat zal dan een plaat van circa 75x75 cm. zijn. Circa 35% staat op de woning scheidende muren, en de overige delen aan elk van beide huizen, deels "op" de ventilatiekanalen
  • Op de oorspronkelijke bouwtekeningen zie ik niets van deze kanalen. Als het constructief was geweest, dan had ik het daar wel op verwacht eigenlijk.
Durft iemand hier een uitspraak over te doen? Met beleid wegslopen? Gerenommeerd advies vragen? in eindsituatie steunankers aanbrengen? En wat gebeurt er als de buurman ineens hetzelfde gaat doen?

Oja, alle suggesties met "haal de schoorsteen er helemaal af joh!", worden gewaardeerd, maar zijn vooralsnog onmogelijk. Het is een gedeelde schoorsteen, en de buurman wil niet.... Dus wordt het renoveren.

Tot slot: extra foto's (3x kanaal vanuit CV-hok, 1x schoorsteen, 1x binnenzijde van rechter kanaal).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/652kRQ91crqKemXxOlbb7kMYtWs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GBRyHW5WNr98R1Edm8ZHdgMK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYABVIWvX8VsAeichNX77yZ8wMk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6XyfLG3ynHXkvihuqk8L3GOE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQa7LlgE3cOxXYDHVngVBfNWA9g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p9qs6t3vLAyJ7uK1CjmhNlc4.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZUNXHCVsLd_vk8vy81klYPn4EE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tLwh2XKFm22xCLHS41KNM1Wh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VqT2dE7OTBiRN7bgrctn-X1ytv0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O89gEtB43SoC5AwDCP8l7yAP.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:19
Het is een ventilatieschoorsteen. Kan je je kanalen in de schoorsteen niet voor je mv gebruiken?

Schoorstenen zijn idd vaak onderdeel vd constructie van je huis en in balans met het deel van de buren. Soms dragen ze ook vloerbalken. Ik zou een constructeur of bouwkundige er iets van laten vinden.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Schoorsteen kanalen zijn een onderdeel van de bouwkundige constructie, verwijderen of/en aanpassen altijd een bouwkundige raadplegen. Zomaar slopen is instortingsgevaar!!

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
keur0000 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 22:19:
Schoorsteen kanalen zijn een onderdeel van de bouwkundige constructie, verwijderen of/en aanpassen altijd een bouwkundige raadplegen. Zomaar slopen is instortingsgevaar!!
Exact daarom ook eerst maar eens even oriënterend hier, en bij een overwegende mening: raadpleeg bouwkundige --> dan ga ik dat zeker doen. Zomaar de sloophamer erin gaat sowieso niet gebeuren ;).

Vraag is hier wat mij betreft dus: zijn die kanalen er later - tijdens de bouw - tussen gemetseld en had het bij wijze van spreken net zo goed een buisje kunnen zijn om lucht van a naar b te krijgen, of zijn ze een constructief onderdeel en is dus pas daarna de schoorsteen opgemetseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

De betonplaat loopt door naar de buren, ga er dan maar vanuit dat het origineel is.
Bouwtekening zegt in dit geval niks.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
caspervc schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 22:13:
Het is een ventilatieschoorsteen. Kan je je kanalen in de schoorsteen niet voor je mv gebruiken?

Schoorstenen zijn idd vaak onderdeel vd constructie van je huis en in balans met het deel van de buren. Soms dragen ze ook vloerbalken. Ik zou een constructeur of bouwkundige er iets van laten vinden.
Qua kanalen schoorsteen: er is er dus 1 vrij toegankelijk. Daar zou de CV doorheen kunnen. Ik krijg die CV niet lager in verband met gebrek aan hoogte, en ook niet hoger, want dan zit ik midden op de zolder. De overige twee kanalen kan ik dus wel gebruiken voor mechanische ventilatie, maar dan moet ik er wel (a) een buis in krijgen naar buiten toe, en (b) naar de twee vertrekken eronder. En laat op die plaatsen nou net dat betonnen kanaal zitten. Dus er moet dan altijd íets kapot.

Het dragen van vloerbalken kan ik hier wel uitsluiten, die lopen er allemaal langsheen. Ook de dakspanten lopen er keurig omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
keur0000 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 22:36:
De betonplaat loopt door naar de buren, ga er dan maar vanuit dat het origineel is.
Bouwtekening zegt in dit geval niks.
Eens hoor, dat ding is gewoon origineel. Ik zie hem ook terug bij de andere huizen hier in het blok. Mijn punt is alleen, dat ik er op de bouwtekening verder niets van terug zie. Ik had dat detail er wel op verwacht. Maargoed, wellicht was de mening daar een halve eeuw geleden anders over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Die betonnen plaat zit helemaal bovenin? Als die doorloopt zou ik zeggen dat de woningscheidende muren i.c.m. die plaat het volledige gewicht van die paar stenen makkelijk kunnen dragen. Dat kanaal zal er later wel onder geplakt zijn als dat van die snelbouwstenen zijn. Die staan dan weer gewoon op de balken? In dat geval zal die schoorsteen daar zeker niet op leunen.

Kun je niet tegen de buurman zeggen dat je anders alleen je eigen helft gaat wegbikken? :D En dat als hij nu meewerkt jij betaald voor al het puin ofzo?

#teamweghalendierotteschoorstenen

Hier was de buurman makkelijker; 'Ja graag, haal maar weg. Hier; heb van m'n werk nog een paar mooie balken om een steiger te maken en m'n schoonfamilie regelt goedkope puincontainer.' :D

[ Voor 17% gewijzigd door kabeltjekabel op 26-05-2020 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
kabeltjekabel schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 22:49:
Die betonnen plaat zit helemaal bovenin? Als die doorloopt zou ik zeggen dat de woningscheidende muren i.c.m. die plaat het volledige gewicht van die paar stenen makkelijk kunnen dragen. Dat kanaal zal er later wel onder geplakt zijn als dat van die snelbouwstenen zijn. Die staan dan weer gewoon op de balken? In dat geval zal die schoorsteen daar zeker niet op leunen.

Kun je niet tegen de buurman zeggen dat je anders alleen je eigen helft gaat wegbikken? :D En dat als hij nu meewerkt jij betaald voor al het puin ofzo?

#teamweghalendierotteschoorstenen

Hier was de buurman makkelijker; 'Ja graag, haal maar weg. Hier; heb van m'n werk nog een paar mooie balken om een steiger te maken en m'n schoonfamilie regelt goedkope puincontainer.' :D
Let op: mijn aanname is dat het snelbouwstenen zijn of iets in die vorm. Van binnenuit ziet het kanaal er namelijk wel zo uit... De betonnen plaat zit direct onder de gemetselde schoorsteen. Het aantal stenen dat er bovenop staat is niet enorm, maar op basis van afmetingen wel ongeveer 1/3 van het totaal.

Ik had al aangeboden dat ik zelf de schoorsteen er wel af bik, en dat de aannemer komt om het dak netjes dicht te maken. Ik kreeg de handen er vooralsnog niet voor op elkaar, met name ook omdat het uiterlijk/aanzicht van de woning wijzigt met het weghalen van de schoorsteen. Ieder zijn smaak. In dat geval wordt het renovatie à 1.000 EUR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-07 22:00
Ieder zijn smaak inderdaad want de schoorsteen is inmiddels al behoorlijk verkleurd zoals te zien is op de foto....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
pekelveld schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 22:58:
[...]

Let op: mijn aanname is dat het snelbouwstenen zijn of iets in die vorm. Van binnenuit ziet het kanaal er namelijk wel zo uit... De betonnen plaat zit direct onder de gemetselde schoorsteen. Het aantal stenen dat er bovenop staat is niet enorm, maar op basis van afmetingen wel ongeveer 1/3 van het totaal.

Ik had al aangeboden dat ik zelf de schoorsteen er wel af bik, en dat de aannemer komt om het dak netjes dicht te maken. Ik kreeg de handen er vooralsnog niet voor op elkaar, met name ook omdat het uiterlijk/aanzicht van de woning wijzigt met het weghalen van de schoorsteen. Ieder zijn smaak. In dat geval wordt het renovatie à 1.000 EUR.
€1000!? En de buurman ook €1000 om een totaal overbodig stuk schoorsteen te handhaven? Bespottelijk. Ja, het uiterlijk wijzigt; ten goede. Of zijn er ook mensen met een fetish voor verweerde nutteloze schoorstenen :?

Zitten de kanelen trouwens volledig aan jouw kant van de woningscheidende spouw? Hier was de woningscheidende spouw onderbroken in de schoorsteen en zat er alleen een steens / halfsteens muurtje (afhankelijk van verdieping).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
kabeltjekabel schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:41:
[...]

€1000!? En de buurman ook €1000 om een totaal overbodig stuk schoorsteen te handhaven? Bespottelijk. Ja, het uiterlijk wijzigt; ten goede. Of zijn er ook mensen met een fetish voor verweerde nutteloze schoorstenen :?

Zitten de kanelen trouwens volledig aan jouw kant van de woningscheidende spouw? Hier was de woningscheidende spouw onderbroken in de schoorsteen en zat er alleen een steens / halfsteens muurtje (afhankelijk van verdieping).
1.000 EUR totaal... dus 500 de man ;)

Kanalen zitten volledig aan mijn zijde zover ik kan zien. Die van de buurman volledig aan zijn zijde. Zie het zeer schematische overzicht.
Pagina: 1