Zie bijgevoegd bovenaanzicht (schematisch
).
:strip_exif()/f/image/r8TI61zNOdZAKXXicVC1Eu87.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn vraag: kan ik de twee in groen gearceerde ventilatiekanalen verwijderen, zonder dat de schoorsteen gaat omkantelen?
Meer info:
--
Ik wil - in de toekomst - in plaats van het dubbele ventilatiekanaal een buis naar beneden "brengen" (WC begane grond + badkamer 1e verdieping) en op zolder aansluiten op mechanische ventilatie. Die mechanische ventilatie kan vervolgens via 1 van de twee vrijgekomen kanalen met een buis door de schoorsteen naar buiten toe. De bestaande vrije (ronde) doorgang in de schoorsteen ga ik mogelijk gebruiken als doorvoer voor de CV-ketel (maar dan wel netjes met concentrische buis ofzo, laat ik in dat geval doen). Door de bestaande betonnen kanalen weg te halen, kan op die plaats bovendien (een deel van) mijn CV-ketel hangen. Extra voordeel: het betonnen kanaal dat nu naar beneden loopt door mijn badkamer, kan dan in de toekomst ook weg en vervangen worden door een buis. Daarmee ben ik een rare hoek in mijn badkamer kwijt.
Vraag is echter of de schoorsteen op deze kanalen steunt. Van wat ik zelf kan zien:
Oja, alle suggesties met "haal de schoorsteen er helemaal af joh!", worden gewaardeerd, maar zijn vooralsnog onmogelijk. Het is een gedeelde schoorsteen, en de buurman wil niet.... Dus wordt het renoveren.
Tot slot: extra foto's (3x kanaal vanuit CV-hok, 1x schoorsteen, 1x binnenzijde van rechter kanaal).
:strip_exif()/f/image/r8TI61zNOdZAKXXicVC1Eu87.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn vraag: kan ik de twee in groen gearceerde ventilatiekanalen verwijderen, zonder dat de schoorsteen gaat omkantelen?
Meer info:
--
Ik wil - in de toekomst - in plaats van het dubbele ventilatiekanaal een buis naar beneden "brengen" (WC begane grond + badkamer 1e verdieping) en op zolder aansluiten op mechanische ventilatie. Die mechanische ventilatie kan vervolgens via 1 van de twee vrijgekomen kanalen met een buis door de schoorsteen naar buiten toe. De bestaande vrije (ronde) doorgang in de schoorsteen ga ik mogelijk gebruiken als doorvoer voor de CV-ketel (maar dan wel netjes met concentrische buis ofzo, laat ik in dat geval doen). Door de bestaande betonnen kanalen weg te halen, kan op die plaats bovendien (een deel van) mijn CV-ketel hangen. Extra voordeel: het betonnen kanaal dat nu naar beneden loopt door mijn badkamer, kan dan in de toekomst ook weg en vervangen worden door een buis. Daarmee ben ik een rare hoek in mijn badkamer kwijt.
Vraag is echter of de schoorsteen op deze kanalen steunt. Van wat ik zelf kan zien:
- De kanalen zijn ongeveer 21 cm "diep" aan de buitenzijde, en ongeveer 18 aan de binnenzijde (ik heb er een gat in geboord om een camera doorheen te steken, dus kon direct opmeten). Ik heb het vermoeden dat het kanaal simpelweg vóór de woningscheidende muur is opgetrokken.
- De kanalen lijken opgebouwd uit standaard snelbouwblokken. Die hadden ze vast ook al medio 1970'er jaren, het bouwjaar van het huis. Je herkent ze niet, want de zichtzijde is afgesmeerd. Ik weet het dus ook niet 100% zeker.
- Het linker kanaal komt 1 verdieping lager uit, boven het plafond van de badkamer. Tussenliggend zitten houten vloer, dus veel steun kan het daar niet aan hebben.
- Het rechter kanaal komt uit boven de WC op de begane grond (niet zichtbaar vanaf WC zelf).
- De complete schoorsteen lijkt te rusten op een betonnen plaat van +/- 5 cm dikte, die doorloopt over de spouwmuur, naar de buren. Dat zal dan een plaat van circa 75x75 cm. zijn. Circa 35% staat op de woning scheidende muren, en de overige delen aan elk van beide huizen, deels "op" de ventilatiekanalen
- Op de oorspronkelijke bouwtekeningen zie ik niets van deze kanalen. Als het constructief was geweest, dan had ik het daar wel op verwacht eigenlijk.
Oja, alle suggesties met "haal de schoorsteen er helemaal af joh!", worden gewaardeerd, maar zijn vooralsnog onmogelijk. Het is een gedeelde schoorsteen, en de buurman wil niet.... Dus wordt het renoveren.
Tot slot: extra foto's (3x kanaal vanuit CV-hok, 1x schoorsteen, 1x binnenzijde van rechter kanaal).
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |