Overlast autobedrijf in woonwijk

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brazooka
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-11-2022
Beste allemaal,

Ik wist niet goed waar ik dit bericht kon plaatsen dus vandaar in deze sectie. Ik zit met een situatie waar ik graag zou willen weten wat ik kan doen. De situatie:

Ik woon in een woonwijk tegenover een openbare parkeerplek met plaats voor 4 auto's en bestemd voor het parkeren van auto's van bewoners.
Nu heeft mijn overbuurman een autohandel en reparatiebedrijf aan huis gestart. Wat enkele jaren geleden begon als het repareren van een enkele auto zo nu en dan is uitgegroeid tot een fulltime garagebedrijf. Zo heeft hij bijvoorbeeld een auto in zijn voortuin (geen oprit dus) geparkeerd en te koop staan (heel vreemd aanzicht overigens als je je bedenkt dat de overige buren gewoon in de voortuin zitten). Ook heeft hij een uitbouw aan zijn woning gemaakt direct aan de parkeerplek zodat hij makkelijk bij zijn werktuig kan. Daarnaast heeft hij de gehele parkeerplek geconfisqueerd door daar zijn 'te repareren auto's/bussen/takelwagens' te parkeren (werkvoorraad dus) en te repareren. Omdat hij toch alle parkeerplekken bezet houdt, parkeert hij zelfs auto's in het gedeelte waar je in- en uit kunt rijden. Waar er 4 parkeervakken zijn, zet hij dus 6 auto's neer. Mijn buur heeft op dagelijkse basis zo'n 10 auto's op deze en omliggende parkeerplekken staan. Hier is hij elke dag ook actief mee bezig (motorkap open, klanten ontvangen). Van tijd tot tijd worden er zelfs vaten olie geleverd die hij dan verstopt in een aangrenzend gemeente plantsoen. Eigenlijk alle activiteiten die horen bij een garagebedrijf voert hij uit. Kortom, ik woon nu tegenover een garagebedrijf midden in een woonwijk...Dit levert immens veel overlast; de ronkende motoren, 'chop shop' geluiden en het komen en gaan van zijn klanten begint om 8:00 in de ochtend en eindigt vaak rond middernacht. Dat ik elke avond 100 meter verder moet parkeren daargelaten. Ik hoop dat jullie je kunnen indenken dat dit enorm veel stress en overlast geeft. Je woont tegenover overburen en je verwacht niet dat je dus tegenover een autogarage komt wonen.

Nu heb ik zelf contact gezocht met de gemeente waar ik in woon (capelle) en het een ander uitgezocht.Het blijkt dat hij helemaal geen autobedrijf aan huis mag runnen omdat dit niet in het bestemmingsplan van de gemeente staat. Voor bedrijven heeft de gemeente aparte kavels en woon/werk units beschikbaar gesteld die je kunt kopen om je beroep uit te oefenen. Daarnaast is het wettelijk verboden een bedrijf te runnen op openbaar grond. Via de lokale handhaving is ons gevraagd foto's te maken en die te delen zodat zij een dossier kunnen opbouwen. Inmiddels hebben wij een berg aan foto's video's waarin te zien is hoe hij auto's repareert en auto's verkoopt en de gehele boel loopt te verstieren.

Het slimme van mijn buur is dat hij elk te repareren voertuig laat overschrijven op zijn eigen naam (ben geen auto expert, maar ik zou het vreemd vinden als klant zijnde dat ik voor een reparatie de auto moet overschrijven...). Een rdw check laat dus zien dat hij als individu meer dan 10 auto's op zijn naam heeft staan die telkens weer worden overgeschreven. Hierdoor kan niet worden aangetoond dat hij daadwerkelijk een bedrijf runt omdat het telkens 'zijn auto's' zijn. Handhaving heeft dus ook niks aan de media die ik met ze heb gedeeld. Handhaving heeft hem meerdere malen betrapt terwijl hij aan het klussen was, maar telkens weet hij zich er onderuit te praten. De ene keer had hij zijn motorkap open omdat zijn motor aan het koelen was vanwege de hitte, de andere keer voerde hij slechts een kleine reparatie uit. Het blijkt dus dat je kleine reparaties mag uitvoeren en dat de handhaving niets kan doen, zelfs niet als ze hem op heterdaad betrappen dus. Het ironische is dat, zodra de handhaving, wegrijdt, hij met zwaardere materialen aan de slag gaat en de klanten belt om langs te komen. Dat hij zijn auto's midden op de openbare weg neerzet en opengooit kan blijkbaar.

Hij staat overigens wel ingeschreven bij het KVK. Hierbij vraag ik me wel af of je een autohandel en reparatiebedrijf mag hebben op een huisadres? Meerdere buren hebben geprobeerd het gesprek aan te gaan met hem, alleen is het een soort tokkie die midden op straat ruzie begint te maken. De handhaving staat minimaal 3x per week aan zijn deur, maar die kunnen dus niets doen. De gemeente geeft helaas niet thuis. Deze heb ik meermaals gevraagd poolshoogte te komen nemen maar die doen niks.

Ik ben nu ten einde raad omdat ik niet zo goed weet wat ik kan doen of dat ik dit maar moet accepteren. Hij heeft een kvk inschrijving en voert een bedrijf uit op een plek waar dat wettelijk niet mag.Hij heeft zich openbare grond toegeëigend en zorgt voor heel veel overlast bij mij en meerdere buren. Door zijn 'slimmigheden' weet hij zich in een grijs gebied te manoeuvreren. Voor mij is het zo simpel als 1+1, maar op een of andere manier kan/wil de gemeente en de handhaving hier niets tegen doen. De politie geeft niet thuis omdat die geen tijd hebben. ik word van het kastje naar de muur gestuurd. Als jullie tips oid hebben hoor ik het echt heel graag! Overigens heb ik een foto van google streetview bijgevoegd waarop de parkeerhaven te zien het. Het betreffende huis is het linkerhuis waar je ziet dat de uitbouw nog onder constructie was. Ter verduidelijking, de parkeerplek is openbaar en bestemd voor parkeren. Daar worden nu dus auto's gerepareerd en verhandeld en staan er overdag 6 auto's geparkeerd. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EsPxpN-GNc7QgJTslu98xo1nYwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZQPiqppAB8QSTl5g5xy2XZXZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:39

HugoBoss1985

Xenotech

Je weet 100% zeker dat hij geen bedrijf aan huis mag runnen?

Hij kan een ontheffing van het bestemmingsplan hebben aangevraagd en gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
De vraag is of je de goede handhavers te pakken hebt. Zijn het de boa's op basis van de apv of de toezichthouders van bouw en woningtoezicht?

De uitbouw die hij gezet heeft is vergunningplichtig, want aan openbaar gebied en niet in achtererf.

Je kan een formeel verzoek om handhaving van doen. Dan moeten ze binnen 8 weken een besluit hebben liggen en kunnen ze niet zeggen "geen tijd voor".

Dit is deels apv (want openbaar gebied) en deels bestemmingsplan (gebruik gronden/pand in strijd met bestemming).

Ik denk dat je bij de afdeling handhaving op bouwregelgeving het verste komt, maar het mooiste zou zijn als die twee zouden samenwerken.

Mbt opmerking hierboven:
Google het adres eens in combinatie met het woord "omgevingsvergunning".

En een beroep aan huis mag altijd maar x m2 groot zijn en geen overlast veroorzaken. En al helemaal niet op openbaar terrein (lees:gemeentegrond) plaatsvinden.

[ Voor 16% gewijzigd door Hsb-3 op 22-06-2020 20:24 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-06 20:31
Volgens mij moet een garagebedrijf sowieso al aanpassingen doen aan de ondergrond (zoals bij een tankstation), ivm het gevaar van het lekken van olie en het vervuilen van de omgeving.
Wellicht dat je het anders via de milieudienst kan spelen.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-06 08:46
HugoBoss1985 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 20:19:

Dan mag ik hopen dat de gemeente (waar ts heeft aangeklopt) dit had medegedeeld.

Zeker gezien het aantal keer wat er al geklaagd is.

Dan gezegd hebbende, helaas geen tips.

Tokkies hebben de macht (hier niet zo'n zwaar geval als jij, maar wel lichte/matige overlast van de buur).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:33

Illusion

(the art of)

Heb je al eens in de apv gekeken?
In die van amsterdam staat bijvoorbeeld dit:
http://decentrale.regelge...DR72510/CVDR72510_32.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WUzdV4BYKefA3mGdlqgV3y4ieKg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TjgWvr9pavV0sutVq3JLi5FA.png?f=fotoalbum_large

Daar is natuurlijk keihard op te handhaven. Ook door een boa.
Dus zoek zelf dat artikel op, en doe een officieel handhavingsverzoek bij de gemeente om specifiek op dat artikel te handhaven

[ Voor 9% gewijzigd door Illusion op 22-06-2020 20:28 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Hoe komt hij aan z'n klanten? Misschien kan je wat advertenties op internet van hem vinden en zo aantonen dat hij het beroepsmatig doet?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:16
Je zegt dat je andere buren ook overlast ondervinden, heb je dit al eens met hen besproken? Zo ja, elke dag melding bij de gemeente doen van overlast.

Wij hadden in ons vorige huis een appartementencomplex in de straat. De bewoners daarvan waren te lui om netjes in de vakken te parkeren en stonden elke dag met hun auto op de stoep voor de ingang van dat complex. Iemand met een kinderwagen kwam er niet langs en moest op straat lopen. het was een zone 30, maar daar trokken die bewoners zich ook niets van aan, die scheurde gewoon 50 door de straat.

Uiteindelijk heb ik elke dag foto's en meldingen gedaan in de Mijngemeente app. Binnen een week kwamen er dagelijks BOA's langs en na enkele bonnen was het klaar.

Ga met je buren om tafel en maak elke dag foto's en meldingen.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

brazooka schreef op maandag 22 juni 2020 @ 20:16:
Een rdw check laat dus zien dat hij als individu meer dan 10 auto's op zijn naam heeft staan die telkens weer worden overgeschreven.
Jij kan bij de RDW zien op wiens naam auto's staan? Bijzonder.

Ik denk eerder dat hij opknappers koopt en die na repareren weer verkoopt.

Desalniettemin is 10 parkeerplekken innemen natuurlijk bizar. K denk massaal, met alle buren, constant klagen bij de gemeente het meeste helpt

[ Voor 11% gewijzigd door bombadil op 22-06-2020 20:36 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Wat een beroerde situatie, dat iemand eens wat aan zijn auto knutselt is normaal. Maar een volledig bedrijf.

Ik zou dagelijks de gemeente gaan lastigvallen, een andere optie zie ik niet. Als je de confrontatie zoekt door te gaan blokkeren of aanmerkingen te gaan maken dan moet je vrezen voor represailles, dat is helemaal een brug te ver.

Ben ook wel benieuwd naar een foto in volle actie, terwijl hij bezig is. Maar kan mij voorstellen dat je die niet wilt plaatsen voor enkele een nieuwsgierige belhamel als mij ;)

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
bombadil schreef op maandag 22 juni 2020 @ 20:34:
[...]

Dat kan TS 100% zeker niet. Die gegevens zijn zelfs voor de serviceproviders amper inzichtelijk, en als het al kan zit je aan de privacy wetgeving vast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-06 19:32
Drardollan schreef op maandag 22 juni 2020 @ 20:36:
[...]

Dat kan TS 100% zeker niet. Die gegevens zijn zelfs voor de serviceproviders amper inzichtelijk, en als het al kan zit je aan de privacy wetgeving vast.
Maar je kan wel de kentekens intikken bij ovi.rdw.nl en dan zien wat de laatste datum van overschrijven is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:11

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

RocketKoen schreef op maandag 22 juni 2020 @ 20:36:
[...]

Maar je kan wel de kentekens intikken bij ovi.rwd.nl en dan zien wat de laatste datum van overschrijven is.
Maar dat maakt de auto's niet perse van hem, enkel overschrijving naar een natuurlijk persoon, wat nog steeds een andere rijder kan zijn.

Ik ken diverse 'garages' aan huis, die werken met autohandelaren om auto's aan de man te brengen, persoon koopt auto bij de handelaar (overschrijving), komt naar die persoon, die doet z'n ding (onderhoudbeurt, kleine puntjes), en gaat weer weg.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
RocketKoen schreef op maandag 22 juni 2020 @ 20:36:
[...]

Maar je kan wel de kentekens intikken bij ovi.rdw.nl en dan zien wat de laatste datum van overschrijven is.
Klopt. Maar dat zegt helemaal niets toch?

Overigens kan je dat ook niet onbeperkt doen, er zit een IP blokkade op die na iets van 20 zoekopdrachten de boel voor 24 uur op slot gooit. Is natuurlijk wel te omzeilen voor de gemiddelde Tweakers ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 25-06 19:32
Drardollan schreef op maandag 22 juni 2020 @ 20:38:
[...]

Klopt. Maar dat zegt helemaal niets toch?

Overigens kan je dat ook niet onbeperkt doen, er zit een IP blokkade op die na iets van 20 zoekopdrachten de boel voor 24 uur op slot gooit. Is natuurlijk wel te omzeilen voor de gemiddelde Tweakers ;)
Er zullen niet meer dan 20 per dag komen ;)
SinergyX schreef op maandag 22 juni 2020 @ 20:38:
[...]

Maar dat maakt de auto's niet perse van hem, enkel overschrijving naar een natuurlijk persoon, wat nog steeds een andere rijder kan zijn.

Ik ken diverse 'garages' aan huis, die werken met autohandelaren om auto's aan de man te brengen, persoon koopt auto bij de handelaar (overschrijving), komt naar die persoon, die doet z'n ding (onderhoudbeurt, kleine puntjes), en gaat weer weg.
Dat klinkt wat waarschijnlijker.
Misschien werkt hij wel gewoon als monteur, maar is hij vanwege corona aan het thuiswerken ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07:40

Ankh

|true

Is hij geen opkoper, die auto's opknapt en daarna doorverkoopt richting polen?
Daarnaast, als de auto's op zijn naam komen dan krijgt ie een verhoging van zijn verzekering.
Want na x aantal auto's per jaar krijgt hij een melding dat dit niet meer puur hobby is, maar dat je zakelijk bezig bent. Oftewel de premie gaat exorbitant omhoog.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:44
Illusion schreef op maandag 22 juni 2020 @ 20:26:
[Afbeelding]

Dus zoek zelf dat artikel op, en doe een officieel handhavingsverzoek bij de gemeente om specifiek op dat artikel te handhaven
Dit staat er bij mijn gemeente ook precies zo in. En het maakt dus niet uit dat het "zijn auto's" zijn of dat het bedrijf als een andere categorie ingeschreven is. Want er staat "toevertrouwd of behoren" en "gewoonte".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Ankh schreef op maandag 22 juni 2020 @ 20:44:
Daarnaast, als de auto's op zijn naam komen dan krijgt ie een verhoging van zijn verzekering.
Want na x aantal auto's per jaar krijgt hij een melding dat dit niet meer puur hobby is, maar dat je zakelijk bezig bent. Oftewel de premie gaat exorbitant omhoog.
Het kan ook zo zijn dat hij ze in de bedrijfsvoorraad zet, ik lees dat hij een KVK heeft dus wellicht ook een RDW aanstelling.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Je zegt dat je videos hebt. Zijn dat losse clips?

Kun je op een of andere manier een vaste camera opstellen om continu opnamen te maken? Op die manier kun je een time-lapse maken die een goed beeld geeft wat er gaande is. Doe dit een paar weken en deel die met gemeente en eventueel politie, milieu autoriteit i.v.m. mogelijk milieudelict (olievaten), brandweer en/of veiligheidsregio i.v.m. mogelijk brandgevaar en lekkages (olievaten).

Kortom, blijf zoveel mogelijk bewijs verzamelen en neem contact op met de alle mogelijk gerelateerde instanties, en meldt al die instanties welke andere instanties je ook hebt ingelicht. Dan is de kans groter dat ze eens contact met elkaar opnemen en actie ondernemen. Ik zou naast overlast met name ook inzetten op veiligheidsrisico's.

edit: wat @Hsb-3 zegt, bouvergunning.

Aanpakken op alle mogelijke fronten.

[ Voor 5% gewijzigd door evilution op 22-06-2020 20:59 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 224360

De gemeente reageert gemiddeld genomen beter bij herhaaldelijk contact......dagelijks bellen totdat ze er werk van maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Zoals hierboven ook vermeld: probeer eens een advertentie van hem te achterhalen. Zoeken op model +woonplaats moet wel hits op leveren zou je zeggen op gaspedaal.nl ofzo.

Als je dan meerdere advertenties kunt tonen per maand, dan is wel duidelijk dat het geen hobby meer is.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
In mijn wijk in Capelle is de handhaving zeer benaderbaar en schakelt snel door. Zou gewoon eens op een doordeweekse dag (als al die auto’s er staan) met hen bellen en de situatie uitleggen. Het feit dat hij de auto’s al dan niet tijdelijk op zijn naam zet zou daarbij niks uit moeten maken, 1x olie lekken en hij kan er een boete voor krijgen.

per aspera ad astra

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:06
Diverse afdelingen van de gemeente lastig blijven vallen.

- Handhaving/parkeerbeheer op het moment dat er auto's dubbel geparkeerd staan.
- Handhaving/milieudienst op het moment dat er olievaten geleverd zijn.
- Bouw-en woningtoezicht voor handelen in strijd met bestemmingsplan. Beroep aan huis is toegestaan, maar voor sleutelen aan huis zijn wel milieuvergunningen nodig. En de nodige voorzieningen, zoals een oliedichte vloer en een regenwaterafvoer met olie-afscheider.
- Doe melding bij de milieudienst wegens bedrijfsmatig werken aan auto's op een terrein wat daar niet geschikt voor is.
- Doe melding bij bouw- en woningtoezicht voor de aanbouw die waarschijnlijk vergunningplichtig is.

Doe ook bij alle instanties formele handhavingsverzoeken voor de hierboven genoemde punten. Die mogen ze niet afdoen met 'geen tijd voor'. Er zijn dan slechts twee opties: handhaven of legaliseren. Gezien legaliseren in dit geval onwaarschijnlijk is, zal er dus bestuurlijke handhaving moeten plaatsvinden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brazooka
HugoBoss1985 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 20:19:

In het bestemmingsplan van mijn gemeente is aangegeven dat de woonruimten niet mogen worden gebruikt voor een eigen bedrijf. Daarnaast is aangegeven dat de openbare parkeerplekken alleen mogen worden gebruikt voor parkeerdoeleinden van bewoners en iets als een werkvoorraad niet is toegestaan.

Inmiddels heb ik ook weer contact gehad met de gemeente, maar hij heeft geen ontheffing van het bestemmingsplan gehad om de dit bedrijf te runnen. Daarnaast lijkt het mij dat je als gemeente zijnde de buurt informeert wanneer je besluit een openbare ruimte "weg te geven" aan een bewoner?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brazooka
Hsb-3 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 20:22:
De vraag is of je de goede handhavers te pakken hebt. Zijn het de boa's op basis van de apv of de toezichthouders van bouw en woningtoezicht?

De uitbouw die hij gezet heeft is vergunningplichtig, want aan openbaar gebied en niet in achtererf.

Je kan een formeel verzoek om handhaving van doen. Dan moeten ze binnen 8 weken een besluit hebben liggen en kunnen ze niet zeggen "geen tijd voor".

Dit is deels apv (want openbaar gebied) en deels bestemmingsplan (gebruik gronden/pand in strijd met bestemming).

Ik denk dat je bij de afdeling handhaving op bouwregelgeving het verste komt, maar het mooiste zou zijn als die twee zouden samenwerken.

Mbt opmerking hierboven:
Google het adres eens in combinatie met het woord "omgevingsvergunning".

En een beroep aan huis mag altijd maar x m2 groot zijn en geen overlast veroorzaken. En al helemaal niet op openbaar terrein (lees:gemeentegrond) plaatsvinden.
toon volledige bericht
Op je eerste punt: De handhaving heeft zelf aangegeven te schakelen met de gemeente om te kijken wat er nu precies aan de hand is. Ik heb gesproken met de boa's op basis van apv. Zij weten helaas vrijwel niets over de apv lijkt het want ze hebben er nota bene naast gestaan terwijl hij aan het klussen was en ze zijn weggegaan zonder waarschuwing oid terwijl dit keihard niet mag.

Op je punt over de uitbouw: klopt, het bouwwerk staat weliswaar op zijn eigen erf, maar de apv zegt dat er 50 cm moet zitten tussen de perceelgrens en de openbare weg. Maar dit is een discussie op zich. Deze buur heeft namelijk ook besloten een deel van het plantsoen wat je ziet op de foto weg te kappen en te bebouwen... Hoe gek wil je het hebben 8)7

Een formeel verzoek tot handhaving is een goeie! daar ga ik morgen even achteraan.
hij handelt inderdaad in strijd met het bestemmingsplan en de apv die geldt voor mijn woonwijk. Het probleem is dat ik in een gemeente woon die niet heel daadkrachtig is als het gaat om dit soort dingen. Daarnaast heeft de afdeling handhaving op regelgeving op dit moment geen tijd om dit uit te zoeken is mij meegedeeld.

Ik heb idd even gegoogled op het adres icm omgevingsvergunning en hier niks over vinden. Ik zie geen vergunning terugkomen op zijn adres.

Klopt dat een bedrijf niet groter mag zijn dan 1/3 van je woonoppervlak Dus wat heeft mijn buur gedaan; die heeft van zijn voortuintje een inrit gemaakt waar nu een opel zafira staat met te koop bordjes. Dus dan zit je natuurlijk op 1/3. De grap is dat hij de rest van zijn wagenpark luidkeels loopt aan te bieden wanneer mensen langslopen. Deze auto's staan dan op de openbare weg, maar zonder te koop bordjes/blaadjes...

[ Voor 43% gewijzigd door brazooka op 22-06-2020 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brazooka
Maarten_E schreef op maandag 22 juni 2020 @ 20:24:
Volgens mij moet een garagebedrijf sowieso al aanpassingen doen aan de ondergrond (zoals bij een tankstation), ivm het gevaar van het lekken van olie en het vervuilen van de omgeving.
Ja klopt, alleen loopt hij dus met een tuinslang en schoonmaakmiddel elke avond de parkeerplaatsen schoon te maken nadat hij klaar is waardoor je niet snel oliesporen oid ziet. Hij heeft 1x midden in de nacht een lading olievaten ontvangen die een nacht hebben gestaan. De volgende ochtend handhaving gebeld, maar tegen de tijd dat zij langskwam was het spul alweer leeggepompt en verplaatst binnen de eigen woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brazooka
Maarten_E schreef op maandag 22 juni 2020 @ 20:24:
Dat lijkt mij ook als je constant auto's aan het repareren bent. Maar dan nog doet hij dit niet in zijn eigen tuin, maar op de openbare parkeerplek en dan ben je dus in strijd met het bestemmingsplan en de apv van mijn woonwijk. Het lijkt mij dat de gemeente hier geen ontheffingsvergunning voor geeft en al helemaal niet zonder de bewoners hierover te informeren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brazooka
KnoxNL schreef op maandag 22 juni 2020 @ 20:24:
[...]

Dan mag ik hopen dat de gemeente (waar ts heeft aangeklopt) dit had medegedeeld.

Zeker gezien het aantal keer wat er al geklaagd is.

Dan gezegd hebbende, helaas geen tips.

Tokkies hebben de macht (hier niet zo'n zwaar geval als jij, maar wel lichte/matige overlast van de buur).
Ja het is gewoon balen. Het begon ooit met een enkele auto. Ik had zoiets van oke laat iemand lekker bijklussen. Maar hij is dit dus stukje bij beetje gaan uitbreiden waardoor ik nu toch echt overlast heb. Succes met jouw overlast!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• s138
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 19:07
Beste allemaal,

Ik wist niet goed waar ik dit bericht kon plaatsen dus vandaar in deze sectie. Ik zit met een situatie waar ik graag zou willen weten wat ik kan doen. De situatie:

Ik woon in een woonwijk tegenover een openbare parkeerplek met plaats voor 4 auto's en bestemd voor het parkeren van auto's van bewoners.
Nu heeft mijn overbuurman een autohandel en reparatiebedrijf aan huis gestart. Wat enkele jaren geleden begon als het repareren van een enkele auto zo nu en dan is uitgegroeid tot een fulltime garagebedrijf. Zo heeft hij bijvoorbeeld een auto in zijn voortuin (geen oprit dus) geparkeerd en te koop staan (heel vreemd aanzicht overigens als je je bedenkt dat de overige buren gewoon in de voortuin zitten). Ook heeft hij een uitbouw aan zijn woning gemaakt direct aan de parkeerplek zodat hij makkelijk bij zijn werktuig kan. Daarnaast heeft hij de gehele parkeerplek geconfisqueerd door daar zijn 'te repareren auto's/bussen/takelwagens' te parkeren (werkvoorraad dus) en te repareren. Omdat hij toch alle parkeerplekken bezet houdt, parkeert hij zelfs auto's in het gedeelte waar je in- en uit kunt rijden. Waar er 4 parkeervakken zijn, zet hij dus 6 auto's neer. Mijn buur heeft op dagelijkse basis zo'n 10 auto's op deze en omliggende parkeerplekken staan. Hier is hij elke dag ook actief mee bezig (motorkap open, klanten ontvangen). Van tijd tot tijd worden er zelfs vaten olie geleverd die hij dan verstopt in een aangrenzend gemeente plantsoen. Eigenlijk alle activiteiten die horen bij een garagebedrijf voert hij uit. Kortom, ik woon nu tegenover een garagebedrijf midden in een woonwijk...Dit levert immens veel overlast; de ronkende motoren, 'chop shop' geluiden en het komen en gaan van zijn klanten begint om 8:00 in de ochtend en eindigt vaak rond middernacht. Dat ik elke avond 100 meter verder moet parkeren daargelaten. Ik hoop dat jullie je kunnen indenken dat dit enorm veel stress en overlast geeft. Je woont tegenover overburen en je verwacht niet dat je dus tegenover een autogarage komt wonen.

Nu heb ik zelf contact gezocht met de gemeente waar ik in woon (capelle) en het een ander uitgezocht.Het blijkt dat hij helemaal geen autobedrijf aan huis mag runnen omdat dit niet in het bestemmingsplan van de gemeente staat. Voor bedrijven heeft de gemeente aparte kavels en woon/werk units beschikbaar gesteld die je kunt kopen om je beroep uit te oefenen. Daarnaast is het wettelijk verboden een bedrijf te runnen op openbaar grond. Via de lokale handhaving is ons gevraagd foto's te maken en die te delen zodat zij een dossier kunnen opbouwen. Inmiddels hebben wij een berg aan foto's video's waarin te zien is hoe hij auto's repareert en auto's verkoopt en de gehele boel loopt te verstieren.

Het slimme van mijn buur is dat hij elk te repareren voertuig laat overschrijven op zijn eigen naam (ben geen auto expert, maar ik zou het vreemd vinden als klant zijnde dat ik voor een reparatie de auto moet overschrijven...). Een rdw check laat dus zien dat hij als individu meer dan 10 auto's op zijn naam heeft staan die telkens weer worden overgeschreven. Hierdoor kan niet worden aangetoond dat hij daadwerkelijk een bedrijf runt omdat het telkens 'zijn auto's' zijn. Handhaving heeft dus ook niks aan de media die ik met ze heb gedeeld. Handhaving heeft hem meerdere malen betrapt terwijl hij aan het klussen was, maar telkens weet hij zich er onderuit te praten. De ene keer had hij zijn motorkap open omdat zijn motor aan het koelen was vanwege de hitte, de andere keer voerde hij slechts een kleine reparatie uit. Het blijkt dus dat je kleine reparaties mag uitvoeren en dat de handhaving niets kan doen, zelfs niet als ze hem op heterdaad betrappen dus. Het ironische is dat, zodra de handhaving, wegrijdt, hij met zwaardere materialen aan de slag gaat en de klanten belt om langs te komen. Dat hij zijn auto's midden op de openbare weg neerzet en opengooit kan blijkbaar.

Hij staat overigens wel ingeschreven bij het KVK. Hierbij vraag ik me wel af of je een autohandel en reparatiebedrijf mag hebben op een huisadres? Meerdere buren hebben geprobeerd het gesprek aan te gaan met hem, alleen is het een soort tokkie die midden op straat ruzie begint te maken. De handhaving staat minimaal 3x per week aan zijn deur, maar die kunnen dus niets doen. De gemeente geeft helaas niet thuis. Deze heb ik meermaals gevraagd poolshoogte te komen nemen maar die doen niks.

Ik ben nu ten einde raad omdat ik niet zo goed weet wat ik kan doen of dat ik dit maar moet accepteren. Hij heeft een kvk inschrijving en voert een bedrijf uit op een plek waar dat wettelijk niet mag.Hij heeft zich openbare grond toegeëigend en zorgt voor heel veel overlast bij mij en meerdere buren. Door zijn 'slimmigheden' weet hij zich in een grijs gebied te manoeuvreren. Voor mij is het zo simpel als 1+1, maar op een of andere manier kan/wil de gemeente en de handhaving hier niets tegen doen. De politie geeft niet thuis omdat die geen tijd hebben. ik word van het kastje naar de muur gestuurd. Als jullie tips oid hebben hoor ik het echt heel graag! Overigens heb ik een foto van google streetview bijgevoegd waarop de parkeerhaven te zien het. Het betreffende huis is het linkerhuis waar je ziet dat de uitbouw nog onder constructie was. Ter verduidelijking, de parkeerplek is openbaar en bestemd voor parkeren. Daar worden nu dus auto's gerepareerd en verhandeld en staan er overdag 6 auto's geparkeerd. [Afbeelding]
toon volledige bericht
Neem eens contact op met de omgevingsdienst in je regio. In jouw geval de DCMR. Daarbij geef je aan dat je overlast ervaart van iemand die in een woonwijk aan auto's sleutelt met bedrijfsmatige omvang. Mochten ze traag zijn dan leg je een verzoek tot handhaving neer.

Mocht de gemeente niet mee willen werken ga je dan richten op de wethouders en burgemeester. Ambtenaren zullen er veel voor over hebben om te voorkomen dat klachten het bestuur bereiken. Gewoon vragen om een gesprek met de wethouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brazooka
Illusion schreef op maandag 22 juni 2020 @ 20:26:
[Afbeelding]

Jip, zowel APV als bestemmingsplan doorgenomen en hij is inderdaad keihard in overtreding. vanuit de apv blijkt dat je geen reparatiewerkzaamheden mag uitvoeren op de weg. Dit gebeurd dus wel, zowel op de parkeervlakken als op de in-uitrit (punt 3.b). URL="https://tweakers.net/i/pQHDwepTq8N7bMsWiDS8WLN8YLY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v1AfnLkAGhVS1WWb2Dk5RkAV.jpg?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/op0qE0aRncZSi5Od0IibExZfvWk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v1AfnLkAGhVS1WWb2Dk5RkAV.jpg?f=fotoalbum_large[/URL]

Daarnaast biedt hij dus mondeling auto's te koop aan en dit is vanwege artikel 5:3 ook verboden. Hij heeft hier ook geen ontheffing voor vanuit de gemeente.Wanneer de overlast een kookpunt bereikt zijn er meestal 3 a 4 buren die echt de handhaving bellen. Volgens artikel 3a. mag je niet meer dan 3 auto's hebben staan binnen 100 meter van elkaar. Wat hij doet wanneer hij merkt dat de handhaving vaker langskomt, is zijn auto's verspreid door de wijk parkeren waardoor je dus elke auto 100 meter van elkaar verwijderd hebt. Wanner de handhaving dan weer wat minder vaak langskomt haalt hij zijn auto's weer terug. De meeste mensen werken overdag en zijn dan met de auto weg waardoor veel parkeervakken vrij zijn. Mijn buur werkt natuurlijk vanuit huis dus hij parkeert dan zijn werkvoorraad weer op de lege plekken.

Stel hij zou vanuit zijn eigen tuin auto's repareren zou je dus kunnen stellen dat hij een bedrijf mag hebben. Daar komt echter het bestemmingsplan om de hoek kijken( artikel 11.4.2):Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1WQ9yNCKmJTCDlYRsNPJ8lz3K8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9zcknzsBlxydcjPY7eYFqqKP.jpg?f=user_large

Volgens mij zijn er dus vanuit zowel apv als bestemmingsplan punten te noemen op basis waarvan het verboden is. ik kreeg eerder idd ook al de tip om een officieel handhavingsverzoek te doen dus daar ga ik zeker achteraan! thanks voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brazooka
emnich schreef op maandag 22 juni 2020 @ 20:30:
Hoe komt hij aan z'n klanten? Misschien kan je wat advertenties op internet van hem vinden en zo aantonen dat hij het beroepsmatig doet?
Hij heeft gewoon een kvk inschrijving en een telefoonnummer op drimble staan, dus iedereen kan hem opbellen om te vragen naar autoreparaties en verkopen. Ik denk dat zowel handhaving als gemeente wel weet dat het beroepsmatig gebeurd, alleen of niet willen handhaven, of niet weten hoe... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brazooka
Ophidian schreef op maandag 22 juni 2020 @ 20:31:
Je zegt dat je andere buren ook overlast ondervinden, heb je dit al eens met hen besproken? Zo ja, elke dag melding bij de gemeente doen van overlast.

Wij hadden in ons vorige huis een appartementencomplex in de straat. De bewoners daarvan waren te lui om netjes in de vakken te parkeren en stonden elke dag met hun auto op de stoep voor de ingang van dat complex. Iemand met een kinderwagen kwam er niet langs en moest op straat lopen. het was een zone 30, maar daar trokken die bewoners zich ook niets van aan, die scheurde gewoon 50 door de straat.

Uiteindelijk heb ik elke dag foto's en meldingen gedaan in de Mijngemeente app. Binnen een week kwamen er dagelijks BOA's langs en na enkele bonnen was het klaar.

Ga met je buren om tafel en maak elke dag foto's en meldingen.
Jeetje das ook niet best wat jij beschrijft. gelukkig is het opgelost ja. Meerdere buren hebben inderdaad last en bellen/mailen ook dagelijks met de handhaving om het onder de aandacht te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brazooka
bombadil schreef op maandag 22 juni 2020 @ 20:34:
[...]

Ik denk eerder dat hij opknappers koopt en die na repareren weer verkoopt.

Desalniettemin is 10 parkeerplekken innemen natuurlijk bizar. K denk massaal, met alle buren, constant klagen bij de gemeente het meeste helpt
Ik kan zeer zeker niet zien bij de RDW op wiens naam een voertuig staat. Deze informatie heb ik teruggekoppeld gekregen van de handhaving die er een tijdje mee bezig was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brazooka
[b]

Dat klinkt wat waarschijnlijker.
Misschien werkt hij wel gewoon als monteur, maar is hij vanwege corona aan het thuiswerken ;)
Was het maar zo! alleen speelt dit al enkele jaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brazooka
evilution schreef op maandag 22 juni 2020 @ 20:54:
Je zegt dat je videos hebt. Zijn dat losse clips?

Kun je op een of andere manier een vaste camera opstellen om continu opnamen te maken? Op die manier kun je een time-lapse maken die een goed beeld geeft wat er gaande is. Doe dit een paar weken en deel die met gemeente en eventueel politie, milieu autoriteit i.v.m. mogelijk milieudelict (olievaten), brandweer en/of veiligheidsregio i.v.m. mogelijk brandgevaar en lekkages (olievaten).

Kortom, blijf zoveel mogelijk bewijs verzamelen en neem contact op met de alle mogelijk gerelateerde instanties, en meldt al die instanties welke andere instanties je ook hebt ingelicht. Dan is de kans groter dat ze eens contact met elkaar opnemen en actie ondernemen. Ik zou naast overlast met name ook inzetten op veiligheidsrisico's.

edit: wat @Hsb-3 zegt, bouvergunning.

Aanpakken op alle mogelijke fronten.
das wel een goeie ja. ik heb alleen losse clips. Toch maar eens kijken of ik ergens een camera op de kop kan tikken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brazooka
Drardollan schreef op maandag 22 juni 2020 @ 20:48:
[...]

Het kan ook zo zijn dat hij ze in de bedrijfsvoorraad zet, ik lees dat hij een KVK heeft dus wellicht ook een RDW aanstelling.
Denk het niet. In het begin hing hij een hele rits aan RDW bordjes aan zijn deur, maar die verdwenen echt binnen een week. Denk eerlijk gezegd dat hij de bordjes ergens vandaan had en gewoon ophing 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brazooka
LAD93 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 21:01:
In mijn wijk in Capelle is de handhaving zeer benaderbaar en schakelt snel door. Zou gewoon eens op een doordeweekse dag (als al die auto’s er staan) met hen bellen en de situatie uitleggen. Het feit dat hij de auto’s al dan niet tijdelijk op zijn naam zet zou daarbij niks uit moeten maken, 1x olie lekken en hij kan er een boete voor krijgen.
De handhaving is ook zeker toegankelijk hoor en heel aardig. Alleen zijn ze bij ons langzaam met langskomen. Daarnaast heb ik het gevoel dat de handhaving niet echt weet heeft van de plaatselijke apv en het bestemmingsplan waarover ze moeten handhaven. Je krijgt al snel het gevoel krijgt dat je niet met de juiste personen aan het praten bent. Daarnaast werd mij gezegd elke keer te bellen wanneer hij aan het klussen was zodat ze op heterdaad konden betrappen en dus konden handhaven. Wanneer je dan 2 uur later aan komt rijden zul je niets meer vinden. De laatste keer dat er is gebeld kwamen ze gelukkig wel snel en stonden er meerdere auto's met de motorkappen open en werd er dus geklust op de openbare weg. Volgens de apv mag dat dus helemaal niet en had hij dus op zn minst een boete moeten krijgen lijkt mij. Echter heeft hij toen de handhaving wijsgemaakt dat hij aan het klussen was in zijn tuin en is de handhaving toen weer weggegaan 8)7 . De handhaving koppelde toen terug aan mij dat ze inderdaad de open motorkappen en werktuigen zagen, maar dat ze niks konden doen omdat ze geen vloeistoffen zagen. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brazooka
Ankh schreef op maandag 22 juni 2020 @ 20:44:
Nee ik zie echt dagelijks dat mensen een auto komen afgeven, dat die gerepareerd worden en een paar dagen later weer opgehaald worden. Qua premie etc weet niet precies hoe het gaat, heb ergens een onderbuikgevoel dat hij dat weet te omzeilen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
@brazooka het klinkt echt of je boa's langs hebt gehad. Dat zijn in dit geval de verkeerde toezichthouders en een stap te laag. Probeer bij vth (vergunningen, toezicht, handhaving ) iemand aan z'n jas te trekken. Of een beleidsmedewerker/jurist handhaving.
Het beste kan je bellen met de gemeente, want dan weet je op een moment wel of je de juiste persoon te pakken hebt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
brazooka schreef op maandag 22 juni 2020 @ 23:25:
Daarnaast heeft de afdeling handhaving op regelgeving op dit moment geen tijd om dit uit te zoeken is mij meegedeeld.
Hoe gek het ook klinkt: dan ga je dat zelf uitzoeken. Op allerlei vlakken zijn regels, waarvan hiervoor al een aantal genoemd zijn. Deze kun je verzamelen en in een overzicht naar de gemeente/politie/wijkagent sturen met het verzoek tot handhaving.

Verder zou ik de BOA's eens bij jou thuis uitnodigen om even een uurtje uit het raam te komen staren. Je kunt ze dan meteen vragen of ze bij een volgende bezoekje de zooi uit de gemeenteplantsoen in beslag willen nemen (vooral net na levering van nieuw materiaal...). De beste man moet het kennelijk voelen.

Uiteraard zou het me niks verbazen dan een dergelijk persoon ook nog netjes in een uitkering zit, die kan immers niet aan het werk. En dubbel geld vangen is altijd meegenomen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:41

Yucon

*broem*

Je moet er een beetje geluk mee hebben wie je treft, maar op gemeentelijk niveau valt er met de politiek soms ook iets te bereiken als je er met handhaving echt niet uitkomt. Voor een dakkapel kun je het schudden maar met iets als dit is een beetje prikken bij de lokale groene partijen ook een mogelijkheid. Tenslotte loopt z'n schrobwater bijvoorbeeld ook gewoon de spreekwoordelijke sloot in. En auto's vinden ze al bij voorbaat evil.

[ Voor 5% gewijzigd door Yucon op 23-06-2020 06:56 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-06 18:34
Andere optie is natuurlijk de lokale krant informeren. Op die manier kan je de gemeente forceren actie te ondernemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:01

MsG

Forumzwerver

Misschien moet je juist ook die "losse zaken" aandragen waar je tussendoor over schrijft. Die klinken fundamenteler en maak je niet opeens ongedaan als een boa komt.

Dus:
- het onteigenen van gemeentegrond, dit vernielen en zelf bebouwen
- vergunningsloos? (Dat is achteraf ook nog wel te checken toch?) Een uitbouw maken, ook nog eens te dicht op de erfgrens.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:57

Punkrocker

Mostly harmless

Olie verstoppen in het plantsoen?

Na elke levering de milieudienst bellen.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Ik begrijp nooit waarom mensen meteen instanties er bij betrekken ipv eerst met elkaar te praten. Misschien weet die niet eens dat jullie er zoveel last van hebben? Praat eens alsjeblieft met hem voordat je hem er bij naait bij de gemeente.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:58
brazooka schreef op maandag 22 juni 2020 @ 23:28:
[...]

Ja klopt, alleen loopt hij dus met een tuinslang en schoonmaakmiddel elke avond de parkeerplaatsen schoon te maken nadat hij klaar is waardoor je niet snel oliesporen oid ziet. Hij heeft 1x midden in de nacht een lading olievaten ontvangen die een nacht hebben gestaan. De volgende ochtend handhaving gebeld, maar tegen de tijd dat zij langskwam was het spul alweer leeggepompt en verplaatst binnen de eigen woning.
Als hij olie of chemicaliën in huis opslaat, voldoet ie waarschijnlijk niet aan allerlei voorwaarden om dit veilig op te slaan. Misschien kun je nog wat met de brandweer? (geen idee hoe je dat zou kunnen inschieten overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Volgens kvk heeft meneer een nevenvestiging op de Taborstraat in Rotterdam. Daar lekker verder klussen denk ;)

Hoe breed is die aanbouw? Op de kadastrale kaart zie ik hooguit 1,5 meter tuin aan de zijkant.
Daarnaast heeft het gewoon enkelbestemming wonen.

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:53
gebruikershaes schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 07:57:
Ik begrijp nooit waarom mensen meteen instanties er bij betrekken ipv eerst met elkaar te praten. Misschien weet die niet eens dat jullie er zoveel last van hebben? Praat eens alsjeblieft met hem voordat je hem er bij naait bij de gemeente.
Misschien eerst even alles lezen voordat je domme dingen gaat lopen roepen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avanhel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-06 10:14
Is het mogelijk om en brief op te stellen naar de gemeente die ondertekend wordt door jou en verschillende buren.
Op die manier snappen ze makkelijker dat er een probleem is en dat dit door meerdere mensen wordt ervaren.

De klacht wordt op die manier nog meer op een presenteerblaadje aan ze gegeven.
Ik zou wel eerst uitzoeken aan wie je de brief moet richten.

Acties:
  • +41 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:14

Theo

moederbord

Topidee! Wat verwacht je als reactie?

"Ohja, sorry, ik had niet in de gaten dat jullie als buurt last hadden van mijn autogarage, illegale uitbouw en mijn lozen van olie in het plantsoen, nachtelijke activiteiten en het 'bulshitten' van de BOA's die langs zijn gekomen. Nooit beseft dat iemand hier last van zou kunnen hebben. Zal niet meer gebeuren, ik stop er gelijk mee! "

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:55
Met wat speurwerk op internet vind je dat hij ook een locatie in Rotterdam heeft. Lijkt auto's als particulier aan te bieden op verkoop sites.

Flink asociaal om zoiets te doen in een woonwijk. En dan ook nog niet eens een buurt in Capelle waar je dit zou verwachten...

Mijn advies: als groep buurtbewoners samenwerken en de gemeente blijven benaderen.
Is er niet toevallig iemand in de buurt die connecties heeft in de gemeenteraad? Mijn ervaring is dat je via zo iemand sneller de juiste personen bij de gemeente kan bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik denk dat het een handelaar is eerder als al die auto's op zijn naam staan, lijkt me niet dat mensen voor een herstelling hun auto over gaan schrijven naar hem. Misschien knapt hij ze op en verkoopt hij ze weer door.

Lijkt me dat dit ook niet mag van de gemeente.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:39
Heb je al eens gedacht om de belastingdienst/FIOD te benaderen? Aangezien hij schuift met van alles, kan het bijna niet zo zijn dat hij alles netjes opgeeft (bijv. het inkopen van de vaten olie).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Malandro
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-06 13:33
Ik heb gewoond in een smalle straat met directe buren die in auto's handelden. Vooral schade herstellen en zoals de vader uit 'Matilda' te werk gaan. Die mensen hadden/ hebben verschillende uitkeringen van de gemeente en werken alleen in de nacht omdat het anders opvalt. Alle auto's verspreid door de straat en dan enkele "klassiekers" in de opening van de brandgang. Tegen de zomer aan werden er ook veel Caravans verkocht.
Voor ons; Nooit achterom de tuin in kunnen gaan, slechte nachten vanwege het lawaai, riolering vol met olie en andere chemische troep. Jaren strijd verloren en gelukkig uiteindelijk kunnen verhuizen.

Gemeente doet helemaal niets tegen dit soort praktijken, proberen alleen maar het moraal in de straat te verbeteren door welzijnswerkers in te schakelen die gezellig koffie gaan drinken met de overlast plegers. De wijkagent precies hetzelfde. Nu je er bekend mee bent moet je eens door wijken rijden, je ziet al heel snel dat meer mensen op deze manier geld proberen te verdienen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:49
Als hij echt zoveel olie opslaat in zijn huis of garage kun je zelfs misschien iets met de brandveiligheid aanvoeren zoiets is erg gevaarlijk in een woonwijk. Bij mijn ouders in het dorp stond zo'n schuur/garage tussen twee woningen waar precies hetzelfde gebeurde echter kluste deze man aan brommers en motoren ipv auto's. En laste dan af en toe ook wat.

Vorige maand ergens vloog de schuur in de fik. En dat leidde tot een belachelijke buiten proportionele brand waar de buren aan beide kanten ook bijna hun huis door verloren. Zelfs de brandweer uit een nabij gelegen Belgische gemeente werd opgetrommeld. De rook was tot in de verre omtrek te zien. En dat kwam allemaal door alle olie die daar opgeslagen stond. Niets was volgens de richtlijnen gedaan en ja dat bleek dus achteraf.

Edit: bij veel gemeentes kun je melding maken van brandgevaarlijke situaties. Dan moet de brandweer daar maar eens een onaangekondigde inspectie gaan doen.

[ Voor 10% gewijzigd door CrystalViriS op 23-06-2020 09:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Probeer je met de buren die ook overlast ervaren te organiseren. Ik hoop dat je een ok verstandhouding hebt met de overige buren? Even praatje maken en iedereen die ook overlast ervaart in een app-groep o.i.d.. Kan best zijn dat jij de enige bent die zoveel overlast heeft dat je er echt werk van maakt, maar als je dan een brief stuurt naar de gemeente en je kunt er 5 of 10 handtekeningen onder zetten, dan sta niet 5x maar 100x sterker. Het is dan meteen veel meer duidelijk dat je niet de ouwe zeur bent die een hobby zoekt in de gemeente lastig vallen, maar dat er echt een probleem is.

Bij ons in de wijk heel goede ervaringen mee. Er waren wat klachten over de verkeersveiligheid en hard rijdende bezorgers. Er waren 2 of 3 mensen die de kar trokken. Zij hadden een brief (met het probleem en gesuggereerde oplossingen) opgesteld en een ruime meerderheid van de buurt heeft 'm ondertekend. Binnen een paar maanden waren er drempels, een woonerf en wat verdere kleine aanpassingen om het verkeer kalmeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:38
weertenaar schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:13:
Heb je al eens gedacht om de belastingdienst/FIOD te benaderen? Aangezien hij schuift met van alles, kan het bijna niet zo zijn dat hij alles netjes opgeeft (bijv. het inkopen van de vaten olie).
Als er vaten olie in de plantsoenen liggen; dan zou ik daar eens een paar foto's van maken en doorsturen aan de milieupolitie. Als er eens een vat gaat liggen lekken heb je een probleem...

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-06 10:11
Ik begrijp nooit waarom mensen een garage beginnen zonder overleg en zo de hele buurt "erbij naaien". Uiteraard weet deze meneer dat er overlast is, daarom is het ook niet gemeld van tevoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
brazooka schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 01:04:
[...]

Nee ik zie echt dagelijks dat mensen een auto komen afgeven, dat die gerepareerd worden en een paar dagen later weer opgehaald worden. Qua premie etc weet niet precies hoe het gaat, heb ergens een onderbuikgevoel dat hij dat weet te omzeilen
Maar dan zie je dus 2x een tenaamstellings wisseling telkens bij de RDW voor deze auto's? Daar ben je niet heel duidelijk over.

Edit: ik heb wel wat vragen over die RDW check die jou laat zien dat er 10 voertuigen op de naam van de buurman staan. Hoe zie jij dit precies?

[ Voor 14% gewijzigd door pennywiser op 23-06-2020 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
brazooka schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 00:42:
[...]

Ik kan zeer zeker niet zien bij de RDW op wiens naam een voertuig staat. Deze informatie heb ik teruggekoppeld gekregen van de handhaving die er een tijdje mee bezig was
Deze had ik gemist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13-06 10:35
Als je echt bewijs wil hebben dat er onschimmige praktijken plaats vinden zou je gewoon een camera op het gebied kunnen zetten. dit mag wanneer je eigendom hebt wat op beeld van de camera staat en je wil dat dit beveiligd wordt.

Of zet de camera op je voortuin en op de straat geef dit aan bij de politie dan wordt dit ook getollereerd. wanneer jij kan aantonen dat er elke dag 10+ mensen bij zijn garage komen en hij aan die auto's werkt kan je een dosier opbouwen.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
weertenaar schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:13:
Inderdaad de belastingdienst, die vinden er namelijk vaak wat van als de aangifte niet in orde is. Als hij meer dan hobbymatig handelt/sleutelt als particulier dan moet hij dit aangeven, als hij dit zakelijk doet heeft hij bedrijf wat tegenstrijdig is met het bestemmingsplan.

Voor de overlast kun je klachten blijven indienen, dan heb je in ieder geval een dossier. En hoe zit het met het blokkeren van de parkeerplekken? Zo te lezen parkeert hij buiten de vakken, hier kan je gewoon de politie voor bellen. Bij ons staat de auto dan binnen 2 uurtjes op een auto-ambulance richting het depot. Mag hij hem voor 375 euro weer komen ophalen, als je dit goed volhoudt wordt het vanzelf vervelend :)

De brandweer kun je ook gewoon bellen voor de olievaten in de omgeving/in zijn opslag. Je moet even iemand treffen die er op wil opvolgen, maar zodra je iemand hebt kan vanaf die kant ook de druk worden opgevoerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:46
Voor autobedrijf is speciaal milieuvergunning verplicht melding maken bij omgevingsdienst (let op dat is vaak niet de gemeente).

Dit is een milieudelict.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Laatst online: 25-06 16:04

BLACKfm

o_O

Even wat buren mobiliseren en het de bewuste man even lastig maken?
Parkeerplaats bezetten met eigen voertuigen? De aanbouw (die mogelijk niet legaal is?) blokkeren met een voertuig.

Het zou natuurlijk prettig zijn als het allemaal op een ordelijke wijze geregeld kan worden, maar dat punt zijn we inmiddels wel voorbij denk ik.

De buurman kan waarschijnlijk net zo min klagen over het bezetten van de parkeerplaats als dat de rest van de buurt kan doen, want openbare ruimte. Buurman gaat het snel vervelen als die zijn werk niet meer kan uitvoeren aan huis. Een verlengkabel is maar zó lang.

Wellicht komt er dan een keer een bekeuring of aangifte, en dan kan het feest gaan beginnen voor de rechter.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kleefei
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
....Een rdw check laat dus zien dat hij als individu meer dan 10 auto's op zijn naam heeft staan die telkens weer worden overgeschreven. Hierdoor kan niet worden aangetoond dat hij daadwerkelijk een bedrijf runt omdat het telkens 'zijn auto's' zijn....
Ik zag al andere reacties hier op, maar op de 1 of andere manier bekruipt mij het gevoel dat dit wel eens gewoon door "handhaving" gezegd zou kunnen zijn zonder dat dit waar is.

Ik kan mij dit gewoon niet voorstellen. Krijg je dan niet te maken met een verzekering die opnieuw moet? Overduidelijk dat hier auto's komen die niet naar reguliere garages gaan, aannemelijk voor de kosten. Waarom dan zoveel moeite en kosten maken voor overschrijven etc.

Pak voor de check eens een kenteken er bij van een auto die er nu staat, staat er dan dat deze vandaag van eigenaar gewisseld is?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
In principe is dit een kat in het bakkie. Dit mag absoluut niet en hij breekt tientallen wetten en regels. Instanties kiezen echter vaak de weg van de minste weerstand en op dit moment is dat wegkijken. Er zijn al een heleboel opties genoemd in dit topic.

Je kunt je verenigen met enkele buren. Dit valt vaak onder de rechtsbijstandverzekering. 1 van je buren heeft vast een rechtsbijstandverzekering. Laat hen een brief sturen naar de gemeente. Waarschuw ze dat indien de grond vervuild raakt, zij deze grond dienen te saneren, dat ligt momenteel gevoelig. Indien niemand een rechtsbijstandverzekering heeft kun je samen een juridisch adviseur op het gebied van vergunningen inschakelen. Dan vallen de kosten wel mee en die weet precies wie hij aan moet schrijven.

Verder een zo goed als mogelijk logboek bijhouden. Dus houd alle kentekens bij die je ziet. Houd alle bewegingen van klanten bij. En hou zijn werkuren bij. Gewoon een boekje met korte omschrijvingen met datums en tijden.

Naast de route bij de gemeente kun je het ook nog melden bij de lokale krant, de FIOD, de omgevingsdienst en de woningcorporatie. Als je maar genoeg herrie maakt, dan moet men op een gegeven moment over gaan tot handhaving en dan is je buurman het haasje. Het is echter wel belangrijk het gestructureerd en samen met je buren aan te pakken.

Succes!

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

-DarkShadow- schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:56:
In principe is dit een kat in het bakkie. Dit mag absoluut niet en hij breekt tientallen wetten en regels. Instanties kiezen echter vaak de weg van de minste weerstand en op dit moment is dat wegkijken. Er zijn al een heleboel opties genoemd in dit topic.

Je kunt je verenigen met enkele buren. Dit valt vaak onder de rechtsbijstandverzekering. 1 van je buren heeft vast een rechtsbijstandverzekering. Laat hen een brief sturen naar de gemeente. Waarschuw ze dat indien de grond vervuild raakt, zij deze grond dienen te saneren, dat ligt momenteel gevoelig. Indien niemand een rechtsbijstandverzekering heeft kun je samen een juridisch adviseur op het gebied van vergunningen inschakelen. Dan vallen de kosten wel mee en die weet precies wie hij aan moet schrijven.

Verder een zo goed als mogelijk logboek bijhouden. Dus houd alle kentekens bij die je ziet. Houd alle bewegingen van klanten bij. En hou zijn werkuren bij. Gewoon een boekje met korte omschrijvingen met datums en tijden.

Naast de route bij de gemeente kun je het ook nog melden bij de lokale krant, de FIOD, de omgevingsdienst en de woningcorporatie. Als je maar genoeg herrie maakt, dan moet men op een gegeven moment over gaan tot handhaving en dan is je buurman het haasje. Het is echter wel belangrijk het gestructureerd en samen met je buren aan te pakken.

Succes!
toon volledige bericht
Als de overburen een deurbelcamera installeren is het heel simpel bij te houden en krijg je gewoon logjes in die camera met bewijs :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Marzman schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:00:
[...]

Als de overburen een deurbelcamera installeren is het heel simpel bij te houden en krijg je gewoon logjes in die camera met bewijs :p
Er is geen instantie die de camerabeelden gaat bekijken, maar ter ondersteuning van het logboek is het geweldig bewijs. Goede tip wat mij betreft.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@brazooka Ik las in al je berichten dat je buurman ook heel even een logo plaat met een RDW erkenning gevoerd heeft op z'n woonhuis?

Ik zou ook daar eens gaan informeren naar de betreffende rechtspersoon. Die 'club' is er niet happig op als je die platen (ook?) te pas en te onpas op gevels van panden met een woonbestemming gaat monteren.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Will_M schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:09:
@brazooka Ik las in al je berichten dat je buurman ook heel even een logo plaat met een RDW erkenning gevoerd heeft op z'n woonhuis?

Ik zou ook daar eens gaan informeren naar de betreffende rechtspersoon. Die 'club' is er niet happig op als je die platen (ook?) te pas en te onpas op gevels van panden met een woonbestemming gaat monteren.
Dat bordje zie je ook op streetview. Het is (ze zijn) echter nu weg volgens brazooka in "Overlast autobedrijf in woonwijk"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Will_M schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:09:

Bordje is, als bewijs, op streetview te zien.

Edit: dat zei Cheesy ook al.

[ Voor 4% gewijzigd door noppus op 23-06-2020 11:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-06 21:50
brazooka schreef op maandag 22 juni 2020 @ 23:28:
[...]
Ja klopt, alleen loopt hij dus met een tuinslang en schoonmaakmiddel elke avond de parkeerplaatsen schoon te maken nadat hij klaar is waardoor je niet snel oliesporen oid ziet.
Afgezien van alle andere zaken lijkt me dit ook gewoon een milieudelict.

Willens en wetens, herhaaldelijk olie en andere chemische stoffen wegspoelen naar de hemelwaterafvoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik zou het in 1e instantie even opsplitsen in wat wel aan te pakken valt en wat niet.

Roepen dat hij een bedrijf is en dat hij dagelijks tig auto's overschrijft is niet te handhaven en compleet irrelevant.
Het niet mogen repareren is ook iets wat moeilijk aan te pakken is (want wat is repareren en in de strikste zin mag je dan dus ook niet zelf je lampjes vervangen), er wordt hier veel vrijheid gegeven omdat veel mensen wel eens een dagje iets repareren

Wat wel relevant is dat dat hij maar max 3 auto's binnen 100m mag parkeren.
Dat hij te dicht bij openbare ruimte heeft gebouwd
Dat hij gemeentegrond ingepikt heeft
Als hij elke avond staat schoon te spuiten, dan zal hij dit op tijdstippen doen (normale mensen volgen reguliere tijden) oftewel vraag de BOA's eens 3 dagen op tijdstip x bij jou langs te komen zodat ze het kunnen constateren en vragen erover kunnen stellen.

En ik zou je verhaal eens gestructureerd op papier gaan zetten, want momenteel zit er heel veel subjectivitieit en emotie in wat leidt tot overdrijvingen of rare uitspraken als :
Volgens artikel 3a. mag je niet meer dan 3 auto's hebben staan binnen 100 meter van elkaar. Wat hij doet wanneer hij merkt dat de handhaving vaker langskomt, is zijn auto's verspreid door de wijk parkeren waardoor je dus elke auto 100 meter van elkaar verwijderd hebt.
Als hij echt dat parkeerterreintje vol heeft staan dan maakt het niet uit of handhaving vaker langskomt of niet, 1x zien is handhaven. Alleen dan moeten het niet precies 4 auto's zijn, want dan wordt er al snel weer door de vingers gekeken, maar volgens jou gaat het om veel en veel meer auto's dus dat zou geen enkel probleem moeten zijn.
Daarnaast werd mij gezegd elke keer te bellen wanneer hij aan het klussen was zodat ze op heterdaad konden betrappen en dus konden handhaven. Wanneer je dan 2 uur later aan komt rijden zul je niets meer vinden.
Tja, zoals jij het beschrijft komt het op mij over alsof hij 8 uur per dag 5 dagen per week aan het werk is, maar als je 2 uur later komt dan is hij al klaar? Is het nou een bedrijf wat continue werkt en klust, of is het een hobbyist die 1 uurtje per dag wat klust?
noppus schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:15:
[...]
Bordje is, als bewijs, op streetview te zien.
Maar wat wil je daarmee zeggen? Die buurman gaat gewoon bij een brief van de RDW zeggen dat hij het in 1e instantie niet wist, het wel grappig vond om het op te hangen, toen heeft iemand tegen hem gezegd dat het niet mocht en hij heeft het weer verwijderd.
En dan heeft niemand meer iets te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
CrazyOne schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 08:14:
[...]

Misschien eerst even alles lezen voordat je domme dingen gaat lopen roepen?
My bad. Ik had idd niet gelezen dat meerde buren met hem hebben geprobeerd hierover te praten.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Er is hier maar een juiste weg en dat is een officieel handhavingsverzoek SCHRIFTELIJK in te dienen bij de desbetreffende gemeente.

Dit handhavingsverzoek dient namelijk volgens de Algemene Wet Bestuursrecht afgehandeld te worden. Als melder/klager verleen je hieraan rechten (dit kun je afdwingen.

Even vanaf de zijlijn:

Het betreft hier iemand die een bestemmingsplan-overtreding pleegt indien er hier alleen een woonbestemming geld.
De gemeente dient dan te onderzoeken of dit te legaliseren valt (legalisatieplicht). Dit zal niet het geval zijn.

De meneer zal hierop een brief krijgen met daarin vermeld dat hij de overtreding zal moeten beëindigen. Doet hij dat niet dan zal daar bestuursrechtelijk op gehandhaafd worden, dit betekent meestal een dwangsom.

De gemeente is hier bestuursrechtelijk de organisatie die aan slag is. Het (inhoudelijke) werk achter de schermen zal worden gedaan door de lokale Omgevingsdienst.

Is er sprake van flankerend beleid, waarbij de Omgevingsdienst dus ook strafrechtelijk handhaaft, dan kan het zijn dat er ook nog een strafrechtelijke boete volgt. Dan heeft de ondernemer dubbelpech want dan rolt hij zo de Wet op de Economische Delicten (WED) in.

Even het stukje milieuvergunning:

Grof geschets: een milieuvergunningplicht voor een regulier autobedrijf is niet juist. Een dergelijk bedrijf is echter wel meldingsplichtig op basis van het Activiteitenbesluit Milieubeheer en de onderliggende ministrieele regeling. Let wel: hier moet eerst getoetst worden of de ondernemer kan worden aangemerkt als "inrichting in de zin van de Wet milieubeheer").
Hier ga ik verder even niet op in, want dat kan niet vanachter een toetsenbord. daar zal een fysieke controle en toetsing voor moeten plaatsvinden.

In bovengenoemd Actviteitenbesluit staan de regels waaraan een "inrichting" zich moet houden bij bepaalde "activiteiten" zoals geluidsvoorschriften, opslageisen voor gevaarlijke stoffen en de omgang met grond- en afvalstoffen en nog veel meer.

Ergo: Handhavingsverzoek indienen (met zoveel mogelijk buren apart, geen petitie ofzo van maken)

https://www.omgevingsweb....verheid-op-onderzoek-uit/

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
*snip* nee, gewoon nee.

[ Voor 76% gewijzigd door Señor Sjon op 23-06-2020 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@mierenfokker

en dát is dan weer een "onrechtmatige daad" zoals bedoelt in het Burgerlijk Wetboek :P

[ Voor 22% gewijzigd door Fraggert op 23-06-2020 11:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Is dit niet ook een economisch delict? Want dit figuur concurreert dus kennelijk met bedrijven die zich wel keurig aan alle milieuvoorschriften en wetgeving moeten houden en heeft dus een oneerlijk voordeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ascension schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:41:
Is dit niet ook een economisch delict? Want dit figuur concurreert dus kennelijk met bedrijven die zich wel keurig aan alle milieuvoorschriften en wetgeving moeten houden en heeft dus een oneerlijk voordeel.
Ja, dat is het zeker. Zie mijn post een stukkie omhoog.

In de meeste gevallen een overtreding, bij opzet (dus ook bij herhaling of volharden na een aanschrijving) kan er bij sommige wetsartikelen sprake zijn van het plegen van een misdrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Weet even niet of het al genoemd is, maar kans is ook dat de "inrit" naar zijn voortuin ook illegaal is. Hier moet je normaal een vergunning voor aanvragen vanwege het feit dat je o.a. een parkeerplaats in bezit neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Fraggert schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:28:
Even het stukje milieuvergunning:

Grof geschets: een milieuvergunningplicht voor een regulier autobedrijf is niet juist. Een dergelijk bedrijf is echter wel meldingsplichtig op basis van het Activiteitenbesluit Milieubeheer en de onderliggende ministrieele regeling. Let wel: hier moet eerst getoetst worden of de ondernemer kan worden aangemerkt als "inrichting in de zin van de Wet milieubeheer").
Hier ga ik verder even niet op in, want dat kan niet vanachter een toetsenbord. daar zal een fysieke controle en toetsing voor moeten plaatsvinden.

In bovengenoemd Actviteitenbesluit staan de regels waaraan een "inrichting" zich moet houden bij bepaalde "activiteiten" zoals geluidsvoorschriften, opslageisen voor gevaarlijke stoffen en de omgang met grond- en afvalstoffen en nog veel meer.

Ergo: Handhavingsverzoek indienen (met zoveel mogelijk buren apart, geen petitie ofzo van maken)

https://www.omgevingsweb....verheid-op-onderzoek-uit/
Is niet helemaal correct. Formeel hoeft een garagebedrijf als Type B inrichting geen omgevingsvergunning aan te vragen maar vallen ze onder het activiteitenbesluit.
Maar bovenstaande is natuurlijk alleen geldig als ze zich wel aan de criteria voor een garagebedrijf zoals beschreven in activiteitenbesluit houden.

Dus inderdaad een losse aanvraag is niet noodzakelijk voor garagebedrijf.

Maar er zijn wel een hele hoop vereisten waaraan moet worden voldaan, zoals de speciale vloeren enz enz.
Dus in kader daarvan is er een overtreding, van de wetgeving.
In het bijzonder de bodembescherming is in het geding. De handhaver hiervoor is de omgevingsdienst. Met een beetje mazel voor TS is het gebied een waterwingebied en dan is hij helemaal de sjaak.
PS Type B inrichtingen moeten meestal een beperkte milieutoets doen en dat moet toch wel degeling in OLO (omgevingsloket online)

PS Als hij meer dan 4 wrakken heeft dan de activiteiten onder autodemontage bedrijven en dat zijn type C inrichtingen.

Leuk dit, ik ben toevallig met omgevingsvergunning voor mijn werk bezig een type C inrichting. Ik ben dus niet helemaal een leek.

[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 23-06-2020 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
Fraggert schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:28:
Er is hier maar een juiste weg en dat is een officieel handhavingsverzoek SCHRIFTELIJK in te dienen bij de desbetreffende gemeente.

Dit handhavingsverzoek dient namelijk volgens de Algemene Wet Bestuursrecht afgehandeld te worden. Als melder/klager verleen je hieraan rechten (dit kun je afdwingen.
Alleen dan moet je dus wel zorgen dat het handhavingsverzoek correct is ingevuld.

Je kan dus niet zeggen dat de buurman de hele dag zit te klussen terwijl als de boa's 2 uur later komen die te laat zijn, dan is het dus minimaal niet de hele dag.
Je kan niet zeggen dat er op dagelijkse basis 10 auto's staan terwijl er bij controle slechts 3 staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
Ik zou het toch echt bij omgevingsdienst melding in het kader van de bodembescherming.
Hoef je niet druk te maken over aantal auto's en tijdstippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

leonbong schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:08:
[...]

Is niet helemaal correct. Formeel hoeft een garagebedrijf als Type B inrichting geen omgevingsvergunning aan te vragen maar vallen ze onder het activiteitenbesluit.
Maar bovenstaande is natuurlijk alleen geldig als ze zich wel aan de criteria voor een garagebedrijf zoals beschreven in activiteitenbesluit houden.

Dus inderdaad een losse aanvraag is niet noodzakelijk voor garagebedrijf.

Maar er zijn wel een hele hoop vereisten waaraan moet worden voldaan, zoals de speciale vloeren enz enz.
Dus in kader daarvan is er een overtreding, van de wetgeving.
In het bijzonder de bodembescherming is in het geding. De handhaver hiervoor is de omgevingsdienst. Met een beetje mazel voor TS is het gebied een waterwingebied en dan is hij helemaal de sjaak.
PS Als hij meer dan 4 wrakken heeft dan de activiteiten onder autodemontage bedrijven en dat zijn type C inrichtingen.

Leuk dit, ik ben toevallig met omgevingsvergunning voor mijn werk bezig een type C inrichting. Ik ben dus niet helemaal een leek.
toon volledige bericht
Jouw eerste alinea klopt niet.

Ik zeg namelijk niet dat ze een omgevingsvergunning moeten aanvragen. Dat lees je toch echt niet goed.

Ik zeg dat het bedrijf meldingsplichtig is op basis van het Activiteitenbesluit omdat het hier een "inrichting Type B" kan zijn.

De meldingsplicht staat in artikel 1.10 van het Activiteitenbesluit.

Jij bent misschien bezig met een aanvraag, ik zit iets dieper in de materie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Beperkte milieutoets is toch echt noodzakelijk.
En daarnaast ik vraag niet voor eerst zo'n vergunning aan, doe dit nu bij derde werkgever allemaal fabrieken.

Maar ik ga hier niet over kibbelen, aan de bodembescherming wordt echt niet voldaan.

[ Voor 23% gewijzigd door leonbong op 23-06-2020 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Gomez12 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:17:
[...]

Alleen dan moet je dus wel zorgen dat het handhavingsverzoek correct is ingevuld.

Je kan dus niet zeggen dat de buurman de hele dag zit te klussen terwijl als de boa's 2 uur later komen die te laat zijn, dan is het dus minimaal niet de hele dag.
Je kan niet zeggen dat er op dagelijkse basis 10 auto's staan terwijl er bij controle slechts 3 staan.
Het probleem dat hier speelt gaat over bouw, milieu en bestemmingplanwetgeving. Daar gaan de BOA's niet over.

Alleen voor wat APV gerelateerde dingen kan de BOA her wat betekenen maar dat is niet de juiste insteek, zolang de rest niet eerst wordt aangepakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:06
De BOA's kunnen niet veel meer dan optreden bij het (op heterdaad) vaststellen van foutparkeren, 'dumpen' van goederen in het plantsoen of overschrijding van de geluidsnorm.

Voor structurele aanpak kom je bij de milieudienst, bouw- en woningtoezicht etc.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

leonbong schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:21:
Beperkte milieutoets is toch echt noodzakelijk.
En daarnaast ik vraag niet voor eerst zo'n vergunning aan, doe dit nu bij derde werkgever allemaal fabrieken.

Maar ik ga hier niet over kibbelen, aan de bodembescherming wordt echt niet voldaan.
Het is geen kibbelen.

Een OBM is alleen noodzakelijk als hij een autodemontagebedrijf is (artikel 2.2a van het Besluit Omgevinsgrecht)

https://www.infomil.nl/on...unning/toelichting-obm-0/

Zoals ik het lees is het een "gewoon" autobedrijf. Dat is dus een meldingsplichtige inrichting Type B.

Maar dan nog, eerst moet hier het bestemmingsplan worden getoets en daar strand het hele verhaal gewoon, dit kan nooit en te nimmer hier plaatsvinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
Maar het mooie van een milieudelict is dat boetes veel hoger zijn dan de een overtreding van bestemmingsplan.
Daarom zou ik het aanhangig maken bij gemeente in het kader van bestemmingsplan en daarnaast bij omgevingsdienst in het kader van bodembescherming.

De "dader" moet het wel een beetje afleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

leonbong schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:34:
Maar het mooie van een milieudelict is dat boetes veel hoger zijn dan de een overtreding van bestemmingsplan.
Daarom zou ik het aanhangig maken bij gemeente in het kader van bestemmingsplan en daarnaast bij omgevingsdienst in het kader van bodembescherming.

De "dader" moet het wel een beetje afleren.
en dat moet je dus doen met het daarvoor bestemde handhavingsverzoek d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 979365

*snip* nee, ook geen milieuschade aanrichten.

[ Voor 91% gewijzigd door Señor Sjon op 23-06-2020 14:35 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-06 11:06
Vooral doen, de boel saboteren... daar help je de zaak uiteraard op een goede manier mee vooruit. 8)7

Dit soort adviezen heeft echt niemand wat aan... het is zelfs aanzetten tot een strafbaar feit.

[ Voor 20% gewijzigd door Señor Sjon op 23-06-2020 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-06 20:39
Ik zou even met de buurman praten dat je de overlast beu bent en je er een melding van gaat maken. Handhavingsverzoeken en dergelijke zijn allemaal niet anoniem dus met enige moeite kan hij er toch achter komen, dan kan je het net zo goed van te voren melden, wel zo netjes.

Misschien is hij al bezig met het zoeken van een bedrijfsruimte en stopt ie er over een maand mee, wie weet.

Gewoon rustig blijven en aangeven dat je er geen problemen mee hebt als hij het volgens de regels doet (wat niet gaat volgens het bestemmingsplan).

Eventueel kan je ook zelf een dossier gaan aanleggen over hoeveel auto's en welke auto's hoe lang waar staan, dit kan je helpen richting de gemeente

[ Voor 12% gewijzigd door GrooV op 23-06-2020 12:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 979365

maubaan schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:19:
Als je echt bewijs wil hebben dat er onschimmige praktijken plaats vinden zou je gewoon een camera op het gebied kunnen zetten. dit mag wanneer je eigendom hebt wat op beeld van de camera staat en je wil dat dit beveiligd wordt.

Of zet de camera op je voortuin en op de straat geef dit aan bij de politie dan wordt dit ook getollereerd. wanneer jij kan aantonen dat er elke dag 10+ mensen bij zijn garage komen en hij aan die auto's werkt kan je een dosier opbouwen.
dit tot op een bepaalde hoogte!
puur alleen je auto filmen op een openbare locatie is wettelijk verboden (vorige week volledige controle gehad thuis door de popo, omdat iemand aangifte had gedaan tegen mijn cameras)
zolang je een stukje tuin en of voordeur als basis in je beeld hebt, mag je een auto mee filmen die op openbare grond staat. Als je puur de auto filmt op openbare weg, zonder iets te filmen wat niet op jou grond is, dan ben je strafbaar bezig!
tevens MOET je aangeven met stickers op de ramen dat je filmt! zo niet, ben je zelf strafbaar.

bij mij is alles goedgekeurd, en de boeven(boef ja)buurman die mij hiermee wilde naaien, staat nu zelf flink voor paal. Typisch dat de boef wilt dat de cameras verdwijnen en de rest van de straat er geen moeite mee had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:18

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

Zo veel mogelijk met de wijkagent om tafel. Betrek hierbij ook de andere gedupeerden en neem duidelijk de APV mee in je argumenten. Een flesje olie leeg gooien is namelijk geen oplossing en ook een delict.

De hele situatie zorgt er voor dat dit aan twee kanten kan escaleren. Probeer daarom communicatie ook voor zover mogelijk en redelijk schriftelijk te doen. Desnoods na een overleg even een samenvatting naar de persoon sturen met het verzoek om een akkoord.

Voor de buurman kan het ook erg veel frustratie opwekken dat de "zeikerds" in de buurt om elk wittewasje moeilijk doen. Probeer daarom emotie ook zo veel mogelijk uit alle discussies te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Fraggert schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:22:
[...]

Het probleem dat hier speelt gaat over bouw, milieu en bestemmingplanwetgeving. Daar gaan de BOA's niet over.

Alleen voor wat APV gerelateerde dingen kan de BOA her wat betekenen maar dat is niet de juiste insteek, zolang de rest niet eerst wordt aangepakt.
Vervang BOA door andere controleurs van desbetreffende instanties.

Het feit blijft staan dat als jij claimt dat het van 08:00 tot middernacht doorgaat dat het dan niet kan zijn dat de controleurs net te laat komen, dan is elk tijdstip voor controle goed. En wordt er dan niets aangetroffen, tja wellicht dat je dan je aanvraag iets beter qua tijd had moeten zetten.

Net zoals wanneer je claimt dat het terreintje continue volstaat met zijn auto's, dan kan het niet zo zijn dat er bij langskomen controleur er maar 1 auto staat,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Gomez12 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:18:
[...]

Vervang BOA door andere controleurs van desbetreffende instanties.

Het feit blijft staan dat als jij claimt dat het van 08:00 tot middernacht doorgaat dat het dan niet kan zijn dat de controleurs net te laat komen, dan is elk tijdstip voor controle goed. En wordt er dan niets aangetroffen, tja wellicht dat je dan je aanvraag iets beter qua tijd had moeten zetten.

Net zoals wanneer je claimt dat het terreintje continue volstaat met zijn auto's, dan kan het niet zo zijn dat er bij langskomen controleur er maar 1 auto staat,
wat bedoel je nou met die eerste zin?. De BOA's kunnen alleen de APV doen, mits het Domein 1 BOA's zijn. Domein 2 BOA's kunnen strafrechtelijk meer zoals de WABO, Wet bodembescherming en andere milieuwetgeving zoals het Activiteitenbesluit

De toezichthouders van de Omgevingddienst zijn gewoon gemandateerd voor deze regelgeving, op basis van de Algemene Wet Bestuursrecht in hun aanwijzingsbesluit van het college van de Burgemeester en wethouders aldaar.

Dit soort casussen zijn gewoon erg lastig qua bewijs, dat ontken ik ook niet. Hier heb je een lange adem voor nodig.

Maar buiten de ondervonden overlast zal dit bedrijf hier gewoon niet gevestigd mogen zijn*.

*nogmaals: zo even vanaf de zijlijn beoordeelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
Fraggert schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:28:
[...]
Maar buiten de ondervonden overlast zal dit bedrijf hier gewoon niet gevestigd mogen zijn*.
Er is ook officieel geen bedrijf gevestigd. Oftewel er is wat dat betreft geen probleem.

TS claimt alleen dat er activiteiten plaatsvinden op een schaal die doet denken aan een bedrijf. Alleen dan moet de gemeente dus die geclaimde activiteiten constateren, want zonder die activiteiten is er absoluut geen bedrijf, bij constatering van de geclaimde activiteiten is het nog maar de vraag of het op zo'n schaal is dat het bedrijfsmatig is.

En dan krijg je pas te maken met jouw stokpaardje dat het bedrijf er niet gevestigd mag zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Gomez12 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:35:
[...]

Er is ook officieel geen bedrijf gevestigd. Oftewel er is wat dat betreft geen probleem.

TS claimt alleen dat er activiteiten plaatsvinden op een schaal die doet denken aan een bedrijf. Alleen dan moet de gemeente dus die geclaimde activiteiten constateren, want zonder die activiteiten is er absoluut geen bedrijf, bij constatering van de geclaimde activiteiten is het nog maar de vraag of het op zo'n schaal is dat het bedrijfsmatig is.

En dan krijg je pas te maken met jouw stokpaardje dat het bedrijf er niet gevestigd mag zijn.
Dat heb je goed, en dat handhavingsverzoek is de basis om dus te constateren of er sprake is van een overtreding.

En even voor jouw beeldvorming........als er geen bedrijf staat ingeschreven is dat geen enkel probleem voor wat betreft de handhaving. De feitelijke situatie wordt namelijk getoetst.

Iemand die "buitenproportioneel" aan auto's klust kan namelijk als bedrijfsmatig worden gezien.

Wet milieubeheer:
"elke door de mens bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was, ondernomen bedrijvigheid die binnen een zekere begrenzing pleegt te worden verricht"

Nou weet ik niet of jij "stokpaardje" denigrerend bedoelt, zo komt het in elk geval wel over, maar mijn stokpaardje zorgt hier overigens wel voor mijn boterham :+

[ Voor 0% gewijzigd door Fraggert op 23-06-2020 13:47 . Reden: tiepvautjuh ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:55
Er staat wel een bedrijf ingeschreven op dat adres
Pagina: 1 2 3 Laatste