Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

BLM discussie; IT, fotografie, muziek-, tech-industrie

Pagina: 1
Acties:
  • 609 views

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
Moeten vele cursusboeken, opleidingen, naslagwerken en ingeburgerde begrippen de komende tijd aangepast worden?

Hoe ver moeten we of willen we gaan? Moet er dan overal een 'foute' betekenis achter gezocht worden?

Ik sta er gewoon versteld van, van al die associaties die er gedaan worden bij allerlei woorden die iets/iemand zouden beledigen en/of stigmatiseren. Het is bij mij nooit als zodanig overgekomen.
Wat vinden jullie ervan?
Of moet tweakers hier eens een uitgebreid opiniestuk wijden?

Een paar jaar geleden lachten we er nog om; de naam 'moorkop', 'jodekoek', 'negerzoen', 'zigeunersaus',
Inmiddels schijnt 'Uncle Bens' rijst ook al onder vuur te liggen.
'Blanke vla', 'Zwarte koffie'; kan dat dan wel? 8)7

Vergis je niet!

Ook de ICT wereld ontkomt er niet aan!
Wat dacht je van 'blacklist' en 'whitelist' bij zaken als spamfilters en firewalls.
'White Hat' of 'Black Hat' hackers is ook foute boel.
Of 'master/slave' begrippen bij zaken als databases en communicatieprotocollen.

Nee, nog gekker, ook bij fotografie schijn je het woord slave-flitser ook niet meer te mogen gebruiken.
En in de muziekindustrie mag het begrip 'master recording' ook niet meer.

wat bronnen:
https://www.cnet.com/news...amid-anti-racism-efforts/
https://orf.at/stories/3169600/
https://www.washingtonpos...gly-master-slave-problem/

Mooie Plaatjes   

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 22:46
Dan zou de kleur rood ook niet meer voor gevaar / stop mogen staan. Want dan zouden alle mensen met rood haar gevaarlijk zijn.

Ik denk dat er nu juist onderscheid gemaakt wordt door er zoveel nadruk op te leggen. Waar dat 10 jaar geleden nog het vrouwen quotum was, gaan we nu weer hierover?
En als dit voorbij is welke groep moet dan weer een quotum krijgen?

Ik denk dat uiteindelijk er wel een middenweg wordt gevonden, want bepaalde kleuren worden nu eenmaal geassocieerd met veilig / natuurlijk (groen)en gevaarlijk / verontreinigd (rood en zwart).
Dit laatste bedoel ik dan in letterlijke zin. Als de omgeving/lucht zwart is, dan is er iets goed mis.

[Voor 29% gewijzigd door 99ruud99 op 18-06-2020 10:11]

• dr.lowtune
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 22:22

dr.lowtune

Deugt niet

van ons eigen t.net:

nieuws: GitHub gaat term 'master' niet meer gebruiken wegens negatieve associ...

jouw artikelen noemen vooral nog dat er een potentieel probleem is, terwijl GitHub (en anderen volgens mij ook) hier al mee bezig zijn.

Wat wil je eigenlijk qua discussie bereiken? Ik voorspel 2 kampen: het ene kamp zegt dat dit te ver gaat en onzin is, het andere kamp juicht dit toe.

Zelf denk ik, net als @99ruud99, dat dit de boel weer onnodig polariseert en niet per definitie helpt om racisme te verminderen. Overigens maakt het me persoonlijk dan ook weer niet uit of ik een master-branche straks primary of main moet noemen, of van een inclusion of exclusion list moet spreken (dat laatste vind ik trouwens duidelijker dan black/white list).

Het doorschieten in het anti-racisme verhaal, daar zit het gevaar. De vraag is alleen, wanneer ben je als samenleving doorgeschoten. (ik heb daar geen antwoord op).

• ehtweak
  • Niet online
Het gaat mij helemaal niet om iemands huidskleur, ooglidvorm, haarkleur of [ whatever] uiterlijk kenmerk.

Zoals ik in de startpost aangaf:

Moeten vele cursusboeken, opleidingen, naslagwerken en ingeburgerde begrippen de komende tijd aangepast worden?

Hoe ver moeten we of willen we gaan? Moet er dan overal een 'foute' betekenis achter gezocht worden?

Ik sta er gewoon versteld van, van al die associaties die er gedaan worden bij allerlei woorden die iets/iemand zouden beledigen en/of stigmatiseren. Het is bij mij nooit als zodanig overgekomen.

Dat dus. Vooral als we het zo benadrukken, ontstaan de imho extreme reacties. :-(
Het doorschieten in het anti-racisme verhaal, daar zit het gevaar.
Idd. :X

Ik las ook al ergens een humoristische (!) reactie:
Door de extreme regenbuien stond in iemands buurt de straat 'blank'.
En hij was het helemaal zat om als 'blanke' geassocieerd te worden met dat het begrip 'blank staan' witte mensen in een negatief daglicht stelde. :+

[Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 18-06-2020 10:25]

Mooie Plaatjes   

• samo
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 16:11

samo

yo/wassup

Ik denk vooral dat je door het ridiculiseren van het onderwerp door voorbeelden door te trekken
ehtweak schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:57:
voorbij gaat aan de inhoud van de discussie. Dit toont weinig inlevingsvermogen. Vooral als ik kijk naar
denk ik dat daar een hoop bij valt te leren. Kijk eens goed naar de inhoudelijke argumenten en leef je eens in. Bekijk de argumenten eens niet vanuit de aanname "wat mag ik nu niet meer" maar kijk eens waar anderen tegenaan lopen. Ik denk écht dat als je meer inleest in de argumenten achter deze maatregelen en voorstellen je meer begrip hebt voor de bezwaren. Dan pas kan je je eigen mening op gaan stellen.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• Jester-NL
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Black hat / White hat, en allerlei andere voorbeelden. Gaat dat over een huidskleur?
Ja, er is (institutioneel) rascisme. Niet alleen in de VS, maar wereldwijd. En dat is niet goed en niet goed te praten. Maar om op basis van het feit dat 'wij' niet op een ongekleurde manier (pun intended) omgaan met onze medemensen nu ook allerlei niet-gerelateerde kreten en benamingen onder de loep te (willen) nemen?

Ik heb niet het idee dat je een slavernij-verleden in een ander daglicht stelt door Master/slave niet meer te gebruiken voor databases. Of om muziek niet meer te masteren...

Ik snap een kreet als "Black lives matter". Maar ik denk bij een Black Hat-hacker nou niet gelijk aan een hacker met een getinte huidskleur... of bij White Hat's aan roomblanke nerds. Wat er tussenin zit, heet nog steeds Grey Hats, en dat kan ik al helemaal niet aan een huidskleur koppelen.

Sociologie willen gaan toepassen op technologie is uiteindelijk niets meer of minder dan politiek correct geneuzel.
En dat is anders dan de benamingen in de voedingsindustie. Uncle Ben's... heb je wel eens zo'n pak bekeken? Met een keurig geklede donkere meneer, zo weggelopen uit de keuken van 'Gone with the Wind'.
Maar een negerzoen (ondanks de ethymologie) staat hier al buiten, want is al enige tijd geleden omgedoopt, en er was meer gezeik over die nieuwe naam dan ophef over de oude naam (althans, zichtbaar).
Maar goed. We willen ook van Piet Hein af, las ik (alhoewel die slavernij ook geen warm hart toedroeg... maar hij is een zeeman uit het verleden, en dus fout, blijkbaar)

Ik denk dat dit soort spastische reacties aantonen hoe wij (met zijn allen) geen flauw idee hebben hoe we eeuwen van verschil op korte termijn recht zouden kunnen/moeten trekken. Maar blijkbaar moet dat wel per gisteren...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• Kheos
  • Registratie: juni 2011
  • Nu online
Is dit topic een rant vermomd als 'discussie starten'?

• ehtweak
  • Niet online
@samo Weinig inlevingsvermogen?
Als ik de manual van mijn Nikon flitser lees, dan staat daar o.a.:
" Master flash unit in the wireless flash mode"
of
"optional Wireless Slave Flash Controller SU-4"

Daar heb ik nooit enige associatie met discriminatie en/of inlevingsvermogen bij gehad.
Nu ineens wel?!
Maar je hebt groot gelijk; daar kan ik me weinig mee 'inleven'. Moet dat dan?

@Jester-NL Idd; 'politiek correct geneuzel'. Het lijkt wel alsof er dingen gezocht worden om heibel over te schoppen.

En qua standbeelden gekte. Hoe ver moet je daar dan gaan?
Zijn ineens historische figuren allemaal fout? Wat dacht je van de piramides in Egypte? Alle historische reminders aan de Romeinse keizers? En de vele veroveraars die de afgelopen duizenden jaren onze aardbol geteisterd hebben? Want er valt op allemaal wel wat aan te merken c.q. hebben het bloed van miljoenen aan hun handen.

Mooie Plaatjes   

• Kheos
  • Registratie: juni 2011
  • Nu online
Moeten. Misschien niet. Waarom zou vernieuwing slecht zijn?
gezocht worden? De foute betekenis was er altijd al, nu krijgt die gewoon meer aandacht.
Wat vinden jullie ervan?
Het gaat niet over jou? Dat het voor jou niet beledigend of stigmatiserend is, is toch compleet irrelevant?
Een paar jaar geleden lachten we er nog om; de naam 'moorkop', 'jodekoek', 'negerzoen', 'zigeunersaus',
Uncle Ben heb ik me de laatste 30 jaar altijd al over verbaasd. Blij dat er nu eindelijk kritisch naar gekeken wordt.
Ik denk dat je niet helemaal snapt waar dit over gaat.
Er zijn mensen / zaken met een zwarte kleur en met een witte kleur. Helemaal niks mis mee.
Je hebt concepten waar wit altijd goed is en zwart altijd slecht is. Die hebben geen kleur, maar we geven die mee in onze taal. Da's een keuze die we maken.
Zwart werk, zwart geld, blacklist,...
Ook de ICT wereld ontkomt er niet aan!
Wat dacht je van 'blacklist' en 'whitelist' bij zaken als spamfilters en firewalls.
'White Hat' of 'Black Hat' hackers is ook foute boel.
Of 'master/slave' begrippen bij zaken als databases en communicatieprotocollen.

Nee, nog gekker, ook bij fotografie schijn je het woord slave-flitser ook niet meer te mogen gebruiken.
En in de muziekindustrie mag het begrip 'master recording' ook niet meer.

wat bronnen:
https://www.cnet.com/news...amid-anti-racism-efforts/
https://orf.at/stories/3169600/
https://www.washingtonpos...gly-master-slave-problem/
wat is precies het probleem hier? Het kost jou niks, een ander wordt er beter van maar we doen het niet omdat... ?

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

dr.lowtune schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:17:
Wat wil je eigenlijk qua discussie bereiken? Ik voorspel 2 kampen: het ene kamp zegt dat dit te ver gaat en onzin is, het andere kamp juicht dit toe.
Er is een derde kamp: vindt het niet nodig, juicht het niet toe, vindt het vanwege nostalgische gevoelens jammer, maar ziet dat een groep mensen er voldoende last hebben / pijn voelen om stennis over te schoppen en accepteert dan in publiek andere termen te gebruiken.

-
Master/slave vind ik persoonlijk prima termen. Die machtsverhouding is er inderdaad. In tegenstelling tot 'zwart = slecht, wit = goed' wat simpelweg niet waar is.

Dat structureel blacklist, blackhat, etc. gebruiken de onderhuidse suggestie dat zwart = slechter dan wit versterkt, kan ik me goed voorstellen ja. Al is dat zwart vs wit -denk ik- iets dat al vele eeuwen zo wordt gebruikt, voordat dit enige connotatie met in Afrika geboren mensen had. Zwarte kleren bij heksen, zwart dragen bij rouw, etc. Maar dat kan ik mis hebben.

Edit:
Standeman schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:53:
@Jester-NL Black hat / white hat verwijst helemaal niet naar huidkleur, maar naar nacht / dag. Het geeft aan dat black hat hacker dingen doet die het daglicht niet kan verdragen.
offtopic:
Nee hoor: dat verwijst naar Wikipedia: Black and white hat symbolism in film wat weer neerkomt op dat slechterikken zwart dragen en good guys wit. (Toen omdat een zwartwit film bepaald geen 4K scherm was waar je de bad guy kon herkennen?)

[Voor 22% gewijzigd door F_J_K op 18-06-2020 11:05]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Standeman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 15:25

Standeman

Moderator Witgoed / General Chat

Prutser 1e klasse

@Jester-NL Black hat / white hat verwijst helemaal niet naar huidkleur, maar naar nacht / dag. Het geeft aan dat black hat hacker dingen doet die het daglicht niet kan verdragen.

Het is wel een beetje oppassen dat we zaken onder racisme schuiven die er eigenlijk niets mee te maken hebben.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:57
samo schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:26:
[...]

denk ik dat daar een hoop bij valt te leren. Kijk eens goed naar de inhoudelijke argumenten en leef je eens in. Bekijk de argumenten eens niet vanuit de aanname "wat mag ik nu niet meer" maar kijk eens waar anderen tegenaan lopen. Ik denk écht dat als je meer inleest in de argumenten achter deze maatregelen en voorstellen je meer begrip hebt voor de bezwaren. Dan pas kan je je eigen mening op gaan stellen.
Ik heb me wat ingelezen. Eén van de argumenten die ik tegenkwam waarom master-slave afgeschaft moet worden in technologie is omdat technologie geen ras-specifieke termen moet hebben. Mag ik mensen die bij master-slave direct aan ras denken racistisch noemen?

Sowieso is er mijn inziens een paar steekjes los bij mensen die bij implementatie van een I2C bus met master/slaves een verband leggen met menselijke slavernij. Anders misschien ook maar termen als child-processes verbieden, immers doet mij denken aan kinderarbeid.

@Standeman En master in Github verwijst niet naar een slavenhouder. (Uiteraard enkel specifiek over de Amerikaanse slavernij van het verleden, andere is niet relevant). Het gaat er niet om waar het mee te maken heeft, het gaat erom dat sommige overal vervelende gevoelens bij krijgen.

[Voor 12% gewijzigd door Sissors op 18-06-2020 10:56]

• dr.lowtune
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 22:22

dr.lowtune

Deugt niet

Het is wel een beetje oppassen dat we zaken onder racisme schuiven die er eigenlijk niets mee te maken hebben.
offtopic:
...zegt de moderator "wit goed" :+

• ehtweak
  • Niet online

Inderdaad.
Bij een master/slave flitsconfiguratie in een fotostudio is bij mij nog nooit een associatie met iemands huidskleur opgekomen.
Het is hooguit een technisch hulpmiddel, bedoeld om het model zo goed mogelijk te belichten... Ongeacht de huidskleur!

En bij een 'blacklist' van een IT-proces denk ik hooguit aan duistere/donkere praktijken die het daglicht niet kunnen verdragen. En daarom op die zwarte lijst staan. Verder niks bijzonders, toch?
En ja, dat soort dingen heb ik jarenlang, tezamen met collega's met talloze verschillende huidtinten, als zodanig besproken, geconfigureerd en geïnstalleerd. Daarbij heeft nog nooit iemand de term 'discriminatie' gebezigd.
Of nee, nog beter; een 'discriminator circuit' is zelfs iets uit mijn oorspronkelijke elektrotechniek opleiding. ;)

Mooie Plaatjes   

• SuBBaSS
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 19:54

SuBBaSS

-has Ryzen

dr.lowtune schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:17:
van ons eigen t.net:

nieuws: GitHub gaat term 'master' niet meer gebruiken wegens negatieve associ...

jouw artikelen noemen vooral nog dat er een potentieel probleem is, terwijl GitHub (en anderen volgens mij ook) hier al mee bezig zijn.

Zelf denk ik, net als @99ruud99, dat dit de boel weer onnodig polariseert en niet per definitie helpt om racisme te verminderen. Overigens maakt het me persoonlijk dan ook weer niet uit of ik een master-branche straks primary of main moet noemen, of van een inclusion of exclusion list moet spreken (dat laatste vind ik trouwens duidelijker dan black/white list).

Het doorschieten in het anti-racisme verhaal, daar zit het gevaar. De vraag is alleen, wanneer ben je als samenleving doorgeschoten. (ik heb daar geen antwoord op).
Mee eens qua polarisate, ik denk niet dat dit 'de zaak' veel goed doet.

Het komt met deze voorbeelden wmb. wat in de buurt van verschijnselen als 'regenboogzebrapaden' komt, waar schijnbaar ook ineens een behoefte naar was. Een behoefte die groter was bij een kleine groep sympathisanten dan bij de doelgroep an sich.

Heb het idee dat dat hier 'in het groot' aan de hand is.
De beweging wil imo. meer repareren dan dat er kapot is.

Gaslighting is a form of psychological manipulation in which a person or a group covertly sows seeds of doubt in a targeted individual or group, making them question their own memory, perception, or judgement..

• defiant
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:De topicstart van dit topic voldoet niet aan onze voorwaarden, zie:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Met name dit stuk:
"Een topic moet altijd beginnen met een feitelijke en objectieve topicstart, voor zover dat mogelijk is"

Daarnaast is deze discussie al uitgebreid gevoerd hier:
Aanpassing term 'master' wegens associatie met slavernij
We zien niet in wat een voortzetting van bovenstaande discussie oplevert qua meerwaarde.

Climate dashboard

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True