Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GkkeGerrit
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met buitenjaloezieën? Ik neig zelf naar een "ouderwetse" WT motor en daar dan een Shelly of zo'n Robb schakelaar aan te hangen.
Maar bij een jaloezie heb je naast omhoog en naar beneden ook nog het kantelen van de lamellen. Volgens de verkoper is het kantelen bij zo'n WT motor een stuk minder precies dan bij de IO motor. En als ik zelf in de Somfy Pro Catalogus kijk, staat er bij de IO "aangedreven in 2 dimensies; op en neer, tilting", maar bij de WT motoren staat dat weer niet? :?

Want ik vind het natuurlijk vrij zonde om jaloezieën te nemen en ze vervolgens geen eens te kunnen kantelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redmar007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-10-2023
Ikzelf heb nu 2 rolluiken die via RTS worden aangestuurd. Ook een zonnescherm wordt via een RTS verbinding aangestuurd.

Vandaag een dakkapel laten plaatsen waarbij 2 rolluiken zitten die via IO worden aangestuurd. Natuurlijk zit er een afstandsbediening bij die alleen IO kan aansturen en de andere oude afstandsbediening kan alleen RTS aansturen.

Zelf zou ik het bijvoorbeeld graag via Home Assistant willen aansturen of iets dergelijks maar geen idee wat wijsheid is. Wellicht de Somfy Switch kopen inverband de IO of heeft iemand beter advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:48
Redmar007 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:12:
Ikzelf heb nu 2 rolluiken die via RTS worden aangestuurd. Ook een zonnescherm wordt via een RTS verbinding aangestuurd.

Vandaag een dakkapel laten plaatsen waarbij 2 rolluiken zitten die via IO worden aangestuurd. Natuurlijk zit er een afstandsbediening bij die alleen IO kan aansturen en de andere oude afstandsbediening kan alleen RTS aansturen.

Zelf zou ik het bijvoorbeeld graag via Home Assistant willen aansturen of iets dergelijks maar geen idee wat wijsheid is. Wellicht de Somfy Switch kopen inverband de IO of heeft iemand beter advies?
Als je EN RTS en IO wilt aansturen ontkom je niet aan somfy’s nieuwe Tahoma switch denk ik…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArneBE
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-09 16:39
En waarom niet gewoon een drukknop aan je muur hangen en er een switchbot aan zetten? :-) Iets beperkter in mogelijkheden misschien?

Anyway, kan iemand mij een rfxcom aanraden? Kost al snel 100 euro zie ik? Maar dan heb ik vermoedelijk geen Tahoma bridge of wat dan ook nodig? Ik ben nog maar aan het rondkijken, maar mijn vouwgordijnen van Decoline kan ik enkel automatiseren via Somfy volgens de fabrikant. Zo'n motortje die je op je ketting plaatst is geen optie, gezien die ketting mooi is weggewerkt achter het vouwgordijn. Daar kan ik zo'n motorje niet achter plaatsen. (het rolgordijn zou er achter haken bij het naar boven/beneden gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20:01

Jerra

Beunhaas in wording

Toch even een topic kick, ik zit eigenlijk met dezelfde vraag als de topicstarter en wilde even kijken of ik het goed begrepen heb;

Er is keuze tussen de Somfy IO motoren, en de RTS motoren, beide zijn nog steeds ruim leverbaar.
Bij de leverancier van mijn komende zonnewering zit er geen prijsverschil tussen de IO en RTS buismotoren.

t.b.v. aansturing via HomeAssistant is er sowieso extra apparatuur nodig, een 433Mhz transceiver of een TaHoma/Velux IO Hub. Ik begreep uit recente forumposts dat zowel de Velux als de TaHoma lokaal aanstuurbaar zijn tegenwoordig (de velux was dit altijd al).

Het prijsverschil lijkt dus niet zo groot, tenzij er een goedkoper alternatief is voor de RFXcom.

Zie ik iets over het hoofd? Ik denk niet de terugkoppeling van de IO ooit te gaan gebruiken, maar als er maar 50 euro verschil zit in de hele oplossing zou ik toch voor het nieuwste platform kiezen, ivm de verkrijgbaarheid van extra accessoires, bediening, en toekomstige producten op dezelfde hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 11:50

CAP-Team

XBL: CAPTeam

RTX is infrarood toch, en IO is via radiogolven?
Ik heb zelf de IO motoren icm een Tahoma (classic).
Via Overkiz werkt dat prima.

Ik vind het wel fijn om de rolluiken op een bepaalde stand open of dicht te kunnen doen.

[ Voor 25% gewijzigd door CAP-Team op 17-02-2023 17:57 ]

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:48
Jerra schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 17:53:
Toch even een topic kick, ik zit eigenlijk met dezelfde vraag als de topicstarter en wilde even kijken of ik het goed begrepen heb;

Er is keuze tussen de Somfy IO motoren, en de RTS motoren, beide zijn nog steeds ruim leverbaar.
Bij de leverancier van mijn komende zonnewering zit er geen prijsverschil tussen de IO en RTS buismotoren.

t.b.v. aansturing via HomeAssistant is er sowieso extra apparatuur nodig, een 433Mhz transceiver of een TaHoma/Velux IO Hub. Ik begreep uit recente forumposts dat zowel de Velux als de TaHoma lokaal aanstuurbaar zijn tegenwoordig (de velux was dit altijd al).

Het prijsverschil lijkt dus niet zo groot, tenzij er een goedkoper alternatief is voor de RFXcom.

Zie ik iets over het hoofd? Ik denk niet de terugkoppeling van de IO ooit te gaan gebruiken, maar als er maar 50 euro verschil zit in de hele oplossing zou ik toch voor het nieuwste platform kiezen, ivm de verkrijgbaarheid van extra accessoires, bediening, en toekomstige producten op dezelfde hub.
Tahoma is altijd al lokaal aanstuurbaar. Dit is recentelijk ook beschikbaar gemaakt voor de (oudere) connexoon. Draait hier als een zonnetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-05 19:23
Sta voor dezelfde keuze... waarbij ik het liefst ga voor een lokale API dan voor Cloud en tegelijk voor betrouwbaarheid van aansturen, etc. (dus liefst wel met terugkoppeling).
Als ik het goed begrijp is dat tegenwoordig dus wel allemaal mogelijk met IO motoren icm HA? Desnoods via Tahoma box zolang het maar mogelijk is... iemand een definitief antwoord?
(Ik gebruik nu mijn oude screen via HA / Rfxcom en met KaKu component en dat werkt op zich redelijk (weliswaar inderdaad geen terugkoppeling en heel af en toe mist ie inderdaad een aansturing die niet aankomt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:13
CAP-Team schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 17:57:
RTX is infrarood toch, en IO is via radiogolven?
Ik heb zelf de IO motoren icm een Tahoma (classic).
Via Overkiz werkt dat prima.

Ik vind het wel fijn om de rolluiken op een bepaalde stand open of dicht te kunnen doen.
Nope, beide is radiogolven.
Enige verschil is dat IO terugkoppeling geeft (en beter beveiligd is) dan RTX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cenobytez
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 03-06 21:33
IO heeft nog een voordeel tov RTS of andere domotica aansturing en dat is de nauwkeurigere besturing. Zo kun je in de Tahoma app een rolluik of screen bijvoorbeeld 65% openen terwijl de andere systemen alleen een OP of NEER commando kunnen geven. Ook geeft je app dan inderdaad aan hoe je rolluik of screen op dat moment staat dmv een pictogram wat een gesloten of half open rolluikje weergeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:16
Bij IO worden vaak de kosten van de bijbehorende Tahoma hub als nadeel genoemd. Als je de beperking accepteert dat je altijd via de cloud service werkt, dan kun je ook de Connectivity kit van 69 Euro nemen. Ik heb hem prima werkend in HA via de Overkiz integratie. Bijkomend voordeel is de native Homekit ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njh
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 16:01

njh

saturn21 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 17:04:
Bij IO worden vaak de kosten van de bijbehorende Tahoma hub als nadeel genoemd. Als je de beperking accepteert dat je altijd via de cloud service werkt, dan kun je ook de Connectivity kit van 69 Euro nemen. Ik heb hem prima werkend in HA via de Overkiz integratie. Bijkomend voordeel is de native Homekit ondersteuning.
Dus de Connectivity kit zou ik kunnen gebruiken om lokaal vanuit Home Assistant met mijn RTS motor te kunnen babbelen? (Somfy Movelite 35 RTS gordijnrails) Zit deze Connectivity Kit dan middels Wifi of ethernet verbonden?

[ Voor 1% gewijzigd door njh op 04-07-2023 22:21 . Reden: verduidelijken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:16
njh schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 22:20:
[...]

Dus de Connectivity kit zou ik kunnen gebruiken om lokaal vanuit Home Assistant met mijn RTS motor te kunnen babbelen? (Somfy Movelite 35 RTS gordijnrails) Zit deze Connectivity Kit dan middels Wifi of ethernet verbonden?
Met RTS heb ik geen ervaring, maar volgens de specs zou het inderdaad ook met RTS motoren moeten werken. De verbinding is via WiFi.

Ik denk echter niet dat de verbinding lokaal is omdat de integratie binnen HA via het Overkiz platform is, zie. https://www.home-assistant.io/integrations/overkiz. Dit zegt de documentatie erover:
INTERNET CONNECTIVITY REQUIRED

This integration communicates via the cloud-based Overkiz API.
De documentatie heeft het wel over een lokale mogelijkheid bij native Homekit ondersteuning, maar ik weet niet zeker of dit met de Connectivity Kit werkt (hoewel deze inderdaad native HomeKit heeft) en de ondersteuning aan Somfy motoren/producten is beperkt:
Local API via HomeKit Controller

If your hub (e.g. Somfy TaHoma) supports HomeKit natively, your setup code will be added as a sensor in Home Assistant. Look up your hub in Home Assistant and retrieve the value from the ‘HomeKit Setup Code’ sensor. You can now configure the HomeKit Controller integration in Home Assistant and benefit from local support. Only a limited set of devices is supported.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ook ik ben op zoek naar een rolluik motor welke makkelijk en goed te integreren is in Home Assistant. :)

Ik zie vanalles voorbij komen, bijvoorbeeld Somfy IO en Somfy RTS. Dat zijn een beetje de "high end" motoren.

Wat wel heel belangrijk is, is dat alles lokaal te bedienen en uitlezen valt. De automatisering komt in een vlan te zitten dat niet naar internet toe kan.

Nu zie ik statements waarin wordt gezegd dat Somfy IO eigenlijk de enige is die ook een terugkoppeling kan geven. Maar heb ik het dan fout als ik zeg dat een Shelly 2PM dat ook kan? Immers, de Shelly weet toch hoeveel stroom de motor heeft verbruikt (en dus heeft gedraaid)? Het zal wel minder accuraat zijn dan wat Somfy IO kan.
Maar het heeft wel heel veel waarde om Somfy IO dan lokaal te kunnen bedienen en uitlezen.

Zijn mensen hier al wat verder mee?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:13
Tanuki schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:39:
Ook ik ben op zoek naar een rolluik motor welke makkelijk en goed te integreren is in Home Assistant. :)

Ik zie vanalles voorbij komen, bijvoorbeeld Somfy IO en Somfy RTS. Dat zijn een beetje de "high end" motoren.

Wat wel heel belangrijk is, is dat alles lokaal te bedienen en uitlezen valt. De automatisering komt in een vlan te zitten dat niet naar internet toe kan.

Nu zie ik statements waarin wordt gezegd dat Somfy IO eigenlijk de enige is die ook een terugkoppeling kan geven. Maar heb ik het dan fout als ik zeg dat een Shelly 2PM dat ook kan? Immers, de Shelly weet toch hoeveel stroom de motor heeft verbruikt (en dus heeft gedraaid)? Het zal wel minder accuraat zijn dan wat Somfy IO kan.
Maar het heeft wel heel veel waarde om Somfy IO dan lokaal te kunnen bedienen en uitlezen.

Zijn mensen hier al wat verder mee?
Ik gebruik zelf Somfy IO (rolluiken e.d.) met een Connexoon. Dat integreert prima met Home Assistant, maar gaat wel via de cloud. Ik heb begrepen dat je met een Velux KLF200 (i.p.v. een Connexoon) ook Somfy IO spul kunt bedienen, en dat het daarmee wel lokaal kan.

Maar ik heb geen zin om nog eens € 150 uit te geven aan een KLF200 voor een systeem dat voor mij al goed werkt. Ik heb er zelf dus geen ervaring mee.

Er zijn ook plannen om de Somfy/Overkiz HA integratie lokaal werkend te krijgen. Ik weet niet precies wat de status daar van is. Zolang dat niet (stabiel) werkt, durf ik daar m'n vingers niet aan te branden. Maar misschien dat het voor jou nu - of in de toekomst - een goede oplossing kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njh
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 16:01

njh

Uiteindelijk gekozen voor de RFXCOM module en hoewel de configuratie wat omslachtig is, is alles gelukt en werkt perfect. Had geen Windows laptop, maar de RFXCOM configuratie tool is Windows only, dus daar een klein laptopje via Vraag & Aanbod voor aangeschaft :X

Voordeel is dat ik de RFXCOM module ook kon gebruiken voor de shutters en zonnescherm, dus dat waren veel vliegen in een klap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slelieveld
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-06 22:43
Hallo, recent heeft mijn vader een "Situo 5 io Pure IO" remote met Somfy Altus IO motoren gekregen. Nu google ik mij wezenloos om de makkelijkste manier te vinden om in homeassistant te integreren.

Dit lijkt de Overkiz methode met local API te zijn: https://www.home-assistant.io/integrations/overkiz

Kan iemand mij vertellen "wat" ik dan moet kopen/hebben/doen? En wellicht advies geven wat ik het "beste" kan doen? En kastje op marktplaats kopen uit onderstaand lijstje?

Somfy Connexoon IO (local API available)
Somfy Connexoon RTS (local API available)
Somfy TaHoma (local API available)
Somfy TaHoma Beecon (local API available)
Somfy TaHoma Switch (local API available)

Welke het beste?

Daarnaast lees ik in dit topic ook iets over een Velux mogelijkheid. Is dat een optie/aan te raden?

Dank!

[ Voor 6% gewijzigd door slelieveld op 30-12-2023 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 87Vortex87
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-08 16:52
Hallo allemaal,

Dank voor alle berichten hier op dit draadje. Ben zelf al een hele tijd het internet aan het af struinen op zoek naar de beste oplossing en kan het eigenlijk nog niet vinden.

Mijn ultieme oplossing is simpel: een screen op zonnepaneeltje in de dag van het raam installeren en via zigbee aansturen, klaar is kees. Maar zo simpel lijkt het allemaal niet te zijn want bedrijven willen op alle mogelijke manier goed verdienen.

Dus zelf zit ik nu te denken aan de op één na beste en kosteneffectieve oplossing. Standaard screens met motor op stroom met simpele opbouwschakelaat en daar dan zelf voor vijf tientjes een zigbee zonnescherm schakelaar tussen zetten.

Of zijn er hier mensen met betere oplossingen? Randvoorwaarde is geen cloud, wel slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:13
slelieveld schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:43:
Hallo, recent heeft mijn vader een "Situo 5 io Pure IO" remote met Somfy Altus IO motoren gekregen. Nu google ik mij wezenloos om de makkelijkste manier te vinden om in homeassistant te integreren.

Dit lijkt de Overkiz methode met local API te zijn: https://www.home-assistant.io/integrations/overkiz

Kan iemand mij vertellen "wat" ik dan moet kopen/hebben/doen? En wellicht advies geven wat ik het "beste" kan doen? En kastje op marktplaats kopen uit onderstaand lijstje?

Somfy Connexoon IO (local API available)
Somfy Connexoon RTS (local API available)
Somfy TaHoma (local API available)
Somfy TaHoma Beecon (local API available)
Somfy TaHoma Switch (local API available)

Welke het beste?

Daarnaast lees ik in dit topic ook iets over een Velux mogelijkheid. Is dat een optie/aan te raden?

Dank!
Als je IO motoren hebt, kun je het denk ik prima aan de praat krijgen met een Connexoon IO.in combinatie Home Assistant. Zo doe ik het in ieder geval. TaHoma kan denk ik ook, maar is duurder. Ik gebruik het nog wel via de cloud, omdat ik me nog niet heb verdiept in de lokale API die recentelijk ook beschikbaar is gesteld voor HA. Staat nog op m'n to-do lijst.
Met een Velux KLF200 kun je kennelijk ook je Somfy IO motoren lokaal bedienen met HA, maar omdat het tegenwoordig ook lokaal kan met Connexoon, zou ik voor die laatste kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astronaut
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Heeft er iemand ervaring met WT motoren die parallel zijn geschakeld in combinatie met een (zigbee) rolluikmodule. Er zitten bij ons achter één wandschakelaar meedere ramen van verschillende hoogtes.

Ik verwacht dat dat werkt, maar dat in Home Assistant het openingspercentage dan overeenkomt met het grootste raam?
Zou het een optie kunnen zijn om achter die ene schakelaar meerdere rolluikmodules te plaatsen, zodat elk raam apart in HA komt?
Voorwaarde is natuurlijk dat de wandschakelaar bijft werken.

De screen moeten nog geplaatst worden, en ik twijfel nog wel tussen WT en IO. Somfy heeft bij IO wel local api beschikbaar, maar het authenticatietoken moet je nog via hun cloud ophalen. En dat is gewoon raar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zijn mensen hier nog mee bezig geweest? Zijn er evt nieuwe ontwikkelingen, bijvoorbeeld community projecten met esp's / printplaatjes / hacking? Of nieuwere modules / type motoren die zich wel goed laten integreren?

Hier nog steeds de wens voor rolluiken, maar nog steeds niets gekocht ivm de teleurstelling dat we het dan niet netjes in Home Assistant kunnen krijgen. :)

[ Voor 26% gewijzigd door Tanuki op 10-05-2025 08:35 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeroXT
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:46
Tanuki schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:34:
Zijn mensen hier nog mee bezig geweest? Zijn er evt nieuwe ontwikkelingen, bijvoorbeeld community projecten met esp's / printplaatjes / hacking? Of nieuwere modules / type motoren die zich wel goed laten integreren?
Anderhalf jaar geleden kocht ik een huis waarin al twee Somfy-zonweringen waren geïnstalleerd. Aangezien ik veel werk met Home Assistant, wilde ik deze zonweringen uiteraard ook kunnen bedienen via mijn domoticasysteem.

Na wat onderzoek bleek dat er ruwweg twee opties waren:
  • Volledig nieuwe rolluiken aanschaffen die compatibel zijn met Home Assistant
  • Zelf iets bouwen dat het bestaande Somfy-systeem kon bedienen
Aangezien ik graag zelf dingen ontwikkel, koos ik voor de tweede optie: zelf knutselen :).

Hoe werkt het?

Ik ben aan de slag gegaan met een ESP32-board, een kleine microcontroller met Wi-Fi, die ik programmeerde met Arduino IDE. De opzet is als volgt:
  • Ik heb de originele afstandsbediening van Somfy elektrisch gekoppeld aan het ESP32-bord
  • Met een paar transistors simuleert de ESP32 een druk op de knoppen (Up, Down, Stop)
  • Via Wi-Fi maakt het bord verbinding met mijn netwerk
  • Een ingebouwde webserver op het ESP32-bord luistert naar HTTP-verzoeken zoals http://192.168.1.213/down of /up
  • Zo kan Home Assistant eenvoudig commando’s sturen via een shell_command

Voorbeeld: zo werkt de scene-logica

Soms wil je niet alleen "open" of "dicht", maar bijvoorbeeld halverwege stoppen. Dat kan niet met de originele afstandsbediening, maar wel met wat timing-logica.

Ik heb daarom een /scene-endpoint gemaakt. Dit accepteert een JSON-array met stappen, zoals:

JSON:
1
2
3
4
[
{"action": "down", "time": 18000},
{"action": "up", "time": 7300}
]

Bovenstaande sequentie laat het rolluik eerst 18 seconden naar beneden gaan, en daarna 7,3 seconden omhoog, wat neerkomt op ongeveer "halverwege dicht" in mijn geval. Dit alles loopt op de ESP32 zelf, zonder tussenkomst van Home Assistant tijdens de uitvoering.

Integratie in Home Assistant

In configuration.yaml heb ik de volgende shell_command-definities toegevoegd:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
shell_command:
roller_shutter_studeerkamer_down: "curl http://192.168.1.213/down"
roller_shutter_studeerkamer_up: "curl http://192.168.1.213/up"
roller_shutter_studeerkamer_stop: "curl http://192.168.1.213/stop"
roller_shutter_studeerkamer_halfway_down: >-
curl -X POST http://192.168.1.213/scene -H "Content-Type: application/json" -d '[{"action": "down", "time": 18000},{"action": "up", "time": 7300}]'
roller_shutter_studeerkamer_almost_down: >-
curl -X POST http://192.168.1.213/scene -H "Content-Type: application/json" -d '[{"action": "down", "time": 18000},{"action": "up", "time": 3300}]'
roller_shutter_studeerkamer_sun_block: >-
curl -X POST http://192.168.1.213/scene -H "Content-Type: application/json" -d '[{"action": "down", "time": 18000},{"action": "up", "time": 2250}]'

Met deze commando’s kan ik scenes aanroepen zoals "zon blokkeren" of "bijna helemaal dicht".

In Home Assistant heb ik een dashboard gemaakt (1 van de vele :9) waarbij ik rechtsboven de optie heb op een popup te triggeren met alle rolluikopties:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NMYeoWTsFImKVPS7rFESXEINbek=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Af7WQNSNx7I7wH4ndWY8M1Fp.png?f=fotoalbum_large

De rolluikopties met de scene's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ocwr5ZNStwX8XhcxAqD9XaKA0Ks=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IKkWn8LlsuOMOaSfF9oVd0FB.png?f=fotoalbum_large

Hardware

Op het bord zit:
  • Een ESP32 Wroom-bord met Wi-Fi
  • Een handvol transistors om de knoppen op de afstandsbediening aan te sturen
  • Een breadboard om alles tijdelijk op aan te sluiten (later wordt dit gesoldeerd)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-kU7xqBM3zTjXvN4_A3pHts_k9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P5y15ZEjYzE2la8zQr8HBvhZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpA0feTjD2nwIbwok8DxlNsTfLY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jvfWG4yobET8TOwi2mKTs1yf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMYgFIAHlLa1mykB2ORFIqBm6NI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0uTaHuUry3nsnVT5shOBCeNn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LDL98MiAAlYcLTW8L_wDSGysvZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3bZyMOPvNewXns4OYfjWq6hW.jpg?f=fotoalbum_large

Code

Ik heb een lokale git repo draaien, maar hierbij de laatste versie van de code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
#include <WiFi.h>
#include <WebServer.h>
#include <WiFiManager.h>
#include <ArduinoJson.h>

constexpr int pinDown = 18;
constexpr int pinStop = 19;
constexpr int pinUp = 21;

WebServer server(80);

bool isSceneRunning = false;
volatile bool stopRequested = false;

// Scene state
StaticJsonDocument<1024> sceneDoc;
JsonArray sceneSteps;
size_t currentStepIndex = 0;
unsigned long stepStartTime = 0;
bool stepInProgress = false;

int getPinFromAction(const String& action) {
    if (action == "down") return pinDown;
    if (action == "up") return pinUp;
    if (action == "stop") return pinStop;
    return -1;
}

void simulateButtonPress(int pin) {
    digitalWrite(pin, HIGH);
    delay(300);
    digitalWrite(pin, LOW);
}

void pressButton(int pin, const char* message) {
    simulateButtonPress(pin);
    server.send(200, "text/plain", message);
    Serial.println(message);
}

void handleDown() {
    pressButton(pinDown, "'Blinds down' sequence executed");
}

void handleUp() {
    pressButton(pinUp, "'Blinds up' sequence executed");
}

void handleStop() {
    Serial.println("Stop button activated");

if (isSceneRunning) {
        stopRequested = true;
        server.send(200, "text/plain", "Stop request sent to running scene.");
    } else {
        server.send(200, "text/plain", "'Blinds stop' sequence executed.");
    }

simulateButtonPress(pinStop);
}

void handleSceneRequest() {
    if (isSceneRunning) {
        server.send(403, "text/plain", "Another scene is already running.");
        return;
    }

if (!server.hasArg("plain")) {
        server.send(400, "text/plain", "Missing JSON payload.");
        return;
    }

DeserializationError error = deserializeJson(sceneDoc, server.arg("plain"));
    if (error) {
        server.send(400, "text/plain", "Invalid JSON payload.");
        return;
    }

sceneSteps = sceneDoc.as<JsonArray>();
    currentStepIndex = 0;
    isSceneRunning = true;
    stopRequested = false;
    stepInProgress = false;

server.send(200, "text/plain", "Scene started.");
    Serial.println("Scene execution started.");
}

void connectToWifi() {
    WiFiManager wifiManager;
    wifiManager.autoConnect("Roller-Blinds-Setup");

if (WiFi.status() == WL_CONNECTED) {
        Serial.println("WiFi connected.");
    } else {
        Serial.println("WiFi connection failed...");
    }
}

void setup() {
    Serial.begin(115200);

pinMode(pinDown, OUTPUT);
    pinMode(pinUp, OUTPUT);
    pinMode(pinStop, OUTPUT);

connectToWifi();

server.on("/down", handleDown);
    server.on("/up", handleUp);
    server.on("/stop", handleStop);
    server.on("/scene", HTTP_POST, handleSceneRequest);

server.begin();
    Serial.println("Server started.");
}

void loop() {
    server.handleClient();

// Wi-Fi reconnect logic
    if (WiFi.status() != WL_CONNECTED) {
        Serial.println("WiFi lost. Reconnecting...");
        WiFi.begin();
        unsigned long startAttemptTime = millis();
        while (WiFi.status() != WL_CONNECTED && millis() - startAttemptTime < 10000) {
            delay(500);
            Serial.print(".");
        }
        Serial.println(WiFi.status() == WL_CONNECTED ? "\nWiFi reconnected." : "\nReconnect failed.");
    }

// Scene execution (non-blocking)
    if (isSceneRunning && !stopRequested) {
        if (!stepInProgress && currentStepIndex < sceneSteps.size()) {
            JsonObject step = sceneSteps[currentStepIndex];

String action = step["action"] | "";
            unsigned long duration = step["time"] | 0;
            int pin = getPinFromAction(action);

if (pin == -1 || action.isEmpty() || duration == 0) {
                Serial.printf("Invalid step %u: action='%s', time=%lu\n", currentStepIndex, action.c_str(), duration);
                currentStepIndex++;
                return;
            }

Serial.printf("Starting step %u: action='%s', time=%lu\n", currentStepIndex, action.c_str(), duration);
            simulateButtonPress(pin);
            stepStartTime = millis();
            stepInProgress = true;
        }

if (stepInProgress) {
            JsonObject step = sceneSteps[currentStepIndex];
            unsigned long duration = step["time"] | 0;
            if (millis() - stepStartTime >= duration) {
                Serial.printf("Completed step %u\n", currentStepIndex);
                currentStepIndex++;
                stepInProgress = false;
            }
        }
    }

if (stopRequested && isSceneRunning) {
        Serial.println("Stop requested during scene. Stopping now.");
        isSceneRunning = false;
        stepInProgress = false;
        currentStepIndex = 0;
    }

if (isSceneRunning && currentStepIndex >= sceneSteps.size()) {
        Serial.println("Scene complete.");
        isSceneRunning = false;
        stepInProgress = false;
    }
}

Resultaat

De zonwering is nu mooi geïntegreerd in Home Assistant, volledig lokaal, zonder cloud- of vendor lock-in. En dat voor een fractie van de kosten van nieuwe motoren of een proprietary bridge.
Er is wel een nadeel en dat is dat ik niet de huidige stand van een rolluik weet. Dit is ook de reden waarom dat de rolluik eerst in zijn geheel naar beneden gaat om vervolgens weer deels op te gaan.

Toekomst

In de toekomst ga ik de batterij ook nog vervangen door een step down converter die ik inmiddels al heb. Dit zorgt ervoor dat ik de USB stroom die op 5v draait kan omzetten naar 3.3v die de batterij nu levert.

Daarnaast wil ik een cursus 3D printen volgen om een nette behuizing te maken voor het gehele pakket. Hoewel ik het doosje nu prima kan verbergen, voelt het toch een beetje als niet af op deze manier :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:31
@ZeroXT Dat is inderdaad dezelfde route als ik destijds heb bewandeld. Alleen gebruik ik ESPhome. Werkt nog altijd vlekkeloos!

Situo 5 io Pure II aansturen met ESPHome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 00:12
Ik heb gewoon een TaHoma switch bij de rolluiken en buitenjalouzieen.

Nu op 3 manieren te bedienen, via de app, via de afstandbediening en via HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron168
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03-09 14:35
Wij hebben overal rolluiken met "domme" motoren (Somfy WT), 4 aderige kabel. Omlaag, omhoog, nul en aarde draden.
Daaraan zitten shelly's gekoppeld. Werkt goed en je kunt ook bepaalde standen aangeven en uitlezen. Alles wat je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroXT
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:46
Ron168 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 21:46:
Wij hebben overal rolluiken met "domme" motoren (Somfy WT), 4 aderige kabel. Omlaag, omhoog, nul en aarde draden.
Daaraan zitten shelly's gekoppeld. Werkt goed en je kunt ook bepaalde standen aangeven en uitlezen. Alles wat je nodig hebt.
Dat klinkt goed! Ik vraag me alleen af hoe je de standen hiermee uitleest. En over welke shelly's gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartindM
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:18
Ik gebruik de Somfy RTS app in Homey.
Werkt prima.

Alleen heb ik de favorieten stand nog niet werkend gekregen, die zou middels afstandbediening geprogrameerd moeten worden maar lukt mij vooralsnog niet.
En dus kan ik hem middels Homey ook niet aanspreken.

Gebruik voor 4 Kvadrat (Verosol) plissee vitrages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:16

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Overkiz integratie met lokale besturing in HA: werkt super. Komt geen cloud aan te pas in de dagelijkse operatie.

Soms even reboot doordat de connectivity dan niet werkt (van de TaHoma hub).

Alles IO hier.

2 pergola daken
7 screens
4 rolluiken
3 jaloezieën

Echt heel blij mee.. zeker met de adaptive cover integratie.

[ Voor 23% gewijzigd door Miezie op 20-05-2025 23:24 ]

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ron168
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03-09 14:35
ZeroXT schreef op maandag 19 mei 2025 @ 22:03:
[...]

Dat klinkt goed! Ik vraag me alleen af hoe je de standen hiermee uitleest. En over welke shelly's gaat het?
Ik gebruik deze Shelly: Shelly Plus 2PM (inmiddels is er misschien een nieuwere)
Dus simpelweg 2 relais met energiemeting. Ik denk dat die energiemeting gebruik wordt om te kalibreren.

De Shelly kun je namelijk, na aansluiten uiteraard, kalibreren. De open en dicht posities van de rolluiken wordt zo bepaald. Hierna kun je elke positie die je wilt aangeven via bijv. de webinterface of Home Assistant. Werkt hier al 5 jaar stabiel.

Gebruiken we overigens ook voor onze jaloezieën, rolgordijnen en zonwering. Ook allen met Somfy motoren. In principe kun je alle motoren bedienen die met een "ouderwetse" muur schakelaar werken. Het is vaak nog goedkoper ook.

[ Voor 14% gewijzigd door Ron168 op 21-05-2025 11:28 ]

Pagina: 1 2 Laatste