• GkkeGerrit
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met buitenjaloezieën? Ik neig zelf naar een "ouderwetse" WT motor en daar dan een Shelly of zo'n Robb schakelaar aan te hangen.
Maar bij een jaloezie heb je naast omhoog en naar beneden ook nog het kantelen van de lamellen. Volgens de verkoper is het kantelen bij zo'n WT motor een stuk minder precies dan bij de IO motor. En als ik zelf in de Somfy Pro Catalogus kijk, staat er bij de IO "aangedreven in 2 dimensies; op en neer, tilting", maar bij de WT motoren staat dat weer niet? :?

Want ik vind het natuurlijk vrij zonde om jaloezieën te nemen en ze vervolgens geen eens te kunnen kantelen.

• Redmar007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-05 19:53
Ikzelf heb nu 2 rolluiken die via RTS worden aangestuurd. Ook een zonnescherm wordt via een RTS verbinding aangestuurd.

Vandaag een dakkapel laten plaatsen waarbij 2 rolluiken zitten die via IO worden aangestuurd. Natuurlijk zit er een afstandsbediening bij die alleen IO kan aansturen en de andere oude afstandsbediening kan alleen RTS aansturen.

Zelf zou ik het bijvoorbeeld graag via Home Assistant willen aansturen of iets dergelijks maar geen idee wat wijsheid is. Wellicht de Somfy Switch kopen inverband de IO of heeft iemand beter advies?

• Stuij91
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:47
Redmar007 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:12:
Ikzelf heb nu 2 rolluiken die via RTS worden aangestuurd. Ook een zonnescherm wordt via een RTS verbinding aangestuurd.

Vandaag een dakkapel laten plaatsen waarbij 2 rolluiken zitten die via IO worden aangestuurd. Natuurlijk zit er een afstandsbediening bij die alleen IO kan aansturen en de andere oude afstandsbediening kan alleen RTS aansturen.

Zelf zou ik het bijvoorbeeld graag via Home Assistant willen aansturen of iets dergelijks maar geen idee wat wijsheid is. Wellicht de Somfy Switch kopen inverband de IO of heeft iemand beter advies?
Als je EN RTS en IO wilt aansturen ontkom je niet aan somfy’s nieuwe Tahoma switch denk ik…

• ArneBE
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-04 11:41
En waarom niet gewoon een drukknop aan je muur hangen en er een switchbot aan zetten? :-) Iets beperkter in mogelijkheden misschien?

Anyway, kan iemand mij een rfxcom aanraden? Kost al snel 100 euro zie ik? Maar dan heb ik vermoedelijk geen Tahoma bridge of wat dan ook nodig? Ik ben nog maar aan het rondkijken, maar mijn vouwgordijnen van Decoline kan ik enkel automatiseren via Somfy volgens de fabrikant. Zo'n motortje die je op je ketting plaatst is geen optie, gezien die ketting mooi is weggewerkt achter het vouwgordijn. Daar kan ik zo'n motorje niet achter plaatsen. (het rolgordijn zou er achter haken bij het naar boven/beneden gaan.

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-06 08:51
Toch even een topic kick, ik zit eigenlijk met dezelfde vraag als de topicstarter en wilde even kijken of ik het goed begrepen heb;

Er is keuze tussen de Somfy IO motoren, en de RTS motoren, beide zijn nog steeds ruim leverbaar.
Bij de leverancier van mijn komende zonnewering zit er geen prijsverschil tussen de IO en RTS buismotoren.

t.b.v. aansturing via HomeAssistant is er sowieso extra apparatuur nodig, een 433Mhz transceiver of een TaHoma/Velux IO Hub. Ik begreep uit recente forumposts dat zowel de Velux als de TaHoma lokaal aanstuurbaar zijn tegenwoordig (de velux was dit altijd al).

Het prijsverschil lijkt dus niet zo groot, tenzij er een goedkoper alternatief is voor de RFXcom.

Zie ik iets over het hoofd? Ik denk niet de terugkoppeling van de IO ooit te gaan gebruiken, maar als er maar 50 euro verschil zit in de hele oplossing zou ik toch voor het nieuwste platform kiezen, ivm de verkrijgbaarheid van extra accessoires, bediening, en toekomstige producten op dezelfde hub.

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-06 22:10

CAP-Team

XBL: CAPTeam

RTX is infrarood toch, en IO is via radiogolven?
Ik heb zelf de IO motoren icm een Tahoma (classic).
Via Overkiz werkt dat prima.

Ik vind het wel fijn om de rolluiken op een bepaalde stand open of dicht te kunnen doen.

[Voor 25% gewijzigd door CAP-Team op 17-02-2023 17:57]

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S20FE | XBOX One

• Stuij91
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:47
Jerra schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 17:53:
Toch even een topic kick, ik zit eigenlijk met dezelfde vraag als de topicstarter en wilde even kijken of ik het goed begrepen heb;

Er is keuze tussen de Somfy IO motoren, en de RTS motoren, beide zijn nog steeds ruim leverbaar.
Bij de leverancier van mijn komende zonnewering zit er geen prijsverschil tussen de IO en RTS buismotoren.

t.b.v. aansturing via HomeAssistant is er sowieso extra apparatuur nodig, een 433Mhz transceiver of een TaHoma/Velux IO Hub. Ik begreep uit recente forumposts dat zowel de Velux als de TaHoma lokaal aanstuurbaar zijn tegenwoordig (de velux was dit altijd al).

Het prijsverschil lijkt dus niet zo groot, tenzij er een goedkoper alternatief is voor de RFXcom.

Zie ik iets over het hoofd? Ik denk niet de terugkoppeling van de IO ooit te gaan gebruiken, maar als er maar 50 euro verschil zit in de hele oplossing zou ik toch voor het nieuwste platform kiezen, ivm de verkrijgbaarheid van extra accessoires, bediening, en toekomstige producten op dezelfde hub.
Tahoma is altijd al lokaal aanstuurbaar. Dit is recentelijk ook beschikbaar gemaakt voor de (oudere) connexoon. Draait hier als een zonnetje

Acties:
  • 0Henk 'm!

• klompje65
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-05 17:41
Sta voor dezelfde keuze... waarbij ik het liefst ga voor een lokale API dan voor Cloud en tegelijk voor betrouwbaarheid van aansturen, etc. (dus liefst wel met terugkoppeling).
Als ik het goed begrijp is dat tegenwoordig dus wel allemaal mogelijk met IO motoren icm HA? Desnoods via Tahoma box zolang het maar mogelijk is... iemand een definitief antwoord?
(Ik gebruik nu mijn oude screen via HA / Rfxcom en met KaKu component en dat werkt op zich redelijk (weliswaar inderdaad geen terugkoppeling en heel af en toe mist ie inderdaad een aansturing die niet aankomt).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:44
CAP-Team schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 17:57:
RTX is infrarood toch, en IO is via radiogolven?
Ik heb zelf de IO motoren icm een Tahoma (classic).
Via Overkiz werkt dat prima.

Ik vind het wel fijn om de rolluiken op een bepaalde stand open of dicht te kunnen doen.
Nope, beide is radiogolven.
Enige verschil is dat IO terugkoppeling geeft (en beter beveiligd is) dan RTX.

• cenobytez
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 24-05 16:22
IO heeft nog een voordeel tov RTS of andere domotica aansturing en dat is de nauwkeurigere besturing. Zo kun je in de Tahoma app een rolluik of screen bijvoorbeeld 65% openen terwijl de andere systemen alleen een OP of NEER commando kunnen geven. Ook geeft je app dan inderdaad aan hoe je rolluik of screen op dat moment staat dmv een pictogram wat een gesloten of half open rolluikje weergeeft.

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-06 16:14
Bij IO worden vaak de kosten van de bijbehorende Tahoma hub als nadeel genoemd. Als je de beperking accepteert dat je altijd via de cloud service werkt, dan kun je ook de Connectivity kit van 69 Euro nemen. Ik heb hem prima werkend in HA via de Overkiz integratie. Bijkomend voordeel is de native Homekit ondersteuning.
Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee