Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RaZz85
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-06 12:43
Hallo,

Na enkele te warme zomers heeft mijn vrouw besloten dat we rolluiken nemen. Ik dacht, ok, maar dan toch iets dat we wat kunnen integreren. Ik heb een homeassistant draaien op een rPi4, maar verder dan er wat lampen in te stoppen ben ik voorlopig nog niet gekomen.
Onze installateur voor de rolluiken en screens vraagt me of mijn domotica systeem compatibel is met Somfy IO of Somfy RTS? Ik heb wat rondgezocht op de fora ginder maar kom eigenlijk niet tot een sluitend antwoord, vooral veel mensen die op de API sakkeren. Aangezien ik nog aan het begin van mijn smarthome avontuur sta heb ik eigenlijk niet echt een idee, en vroeg ik me af of er tweakers zijn die me voor zijn gegaan en eventueel wat advies voor me hebben.

[Voor 3% gewijzigd door RaZz85 op 16-06-2020 13:54]

Beste antwoord (via RaZz85 op 19-06-2020 13:49)

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Bart ® schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:48:
[...]

Interessant, ik heb echt net mijn rolluiken en zonnescherm laten plaatsen en gekozen voor rts, omdat dat makkelijk aan een pi te hangen is :P.
Hangt een beetje af van welke invalshoek je neemt:
als het ok is om via de api/aansturing van de leverancier te gaan (waarbij die dus wel eens overbelast/niet bereikbaar/... kan zijn) is IO net handig omdat die mooi kan teruggeven dat een screen/rolluik/... al beneden is. (maar dan zit je dus 'vast' aan duurdere zender/ontvanger en ben je afhankelijk van leverancier)

Als je het allemaal lokaal zelf wil doen is RTS idd the way to go :) En hierbij kan je kiezen of je voor de 'mooie dure' zender/ontvanger gaat met relatief weinig hoofdbrekens, of voor een goedkope zelf-soldeer oplossing waarbij je net op de verkeerde moment panne gaat hebben etc, of nog iets tussenin.

Deze zag ik net passeren in het HA topic, en is dan weer een hint om toch voor RTS te gaan:
http://www.rfxcom.com/store/Transceivers/14103

De vette tekst is natuurlijk wat naar het 'extreme', maar geeft de randen van de situatie wel wat aan, want uiteraard werkt je screen niet op de dag dat het 41° wordt en je welgeteld over 3 minuten de deur uit moet etc :)
En aan de andere kant van het scenario zegt somfy over een half jaar 'doei, jullie centjes waren leuk maar wij stoppen er mee', en zit je dus met een duur papiergewicht en screens/... die je niet meer kan bedienen via het netwerk (en heb je hopelijk wel nog de juiste afstandsbedieningen)

Zoveel mensen, zoveel wensen...

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:00

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Somfy IO is een gesloten systeem, dus dat gaat sowieso nooit werken op je Pi. RTS kun je via een Pi bedienen/koppelen door een RFXcom module aan je Pi te hangen.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Hoeveel mag het kosten?

Want Somfy heeft zowel een 'tahoma' als een 'connexoon' waar je met HA naartoe kan verbinden via een api.

Als je wat handig bent met een soldeerbout kan je ook een officiele Somfy afstandsbediening kopen (wel zien dat je de juiste variant koopt) en ipv de knoppen dan de output-pinnen van de gpio van een arduino of rpi solderen etc... dit zorgt dan weer dat je niet afhankelijk bent van hoelang somfy haar servers in de lucht houdt, maar een 'visueel mooie' oplossing is het misschien wat minder, staat weer tegenover dat je dit perfect uit het zicht kan houden en alles via HA bedienen etc

Met wat creativiteit kan je ver raken, maar het kan evt ook de nodige grijze haren kosten :)

• RaZz85
Die Tahoma en Connexoon hubs heb ik gezien. Op zich zit ik er niet mee in om wat uit te geven daarvoor. Maar dan natuurlijk liefst eentje die werkt in Home Assistant. Maar sowieso betekent dat dat ik via de cloud om ga moeten gaan, wat Bart bedoelt vermoed ik... Kunnen beide gebruikt worden icm HA?
Volledig los van Somfy's servers zal het niet werken, behalve dan de Frankenstein afstandsbediening. Wel tof gevonden, hoor. :)

[Voor 14% gewijzigd door RaZz85 op 16-06-2020 14:58]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Beide kunnen inderdaad (mits een beetje moeite) gebruikt worden in HA, zie ook https://www.home-assistant.io/integrations/somfy/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RaZz85
Ok, bedankt. Ik was die pagina ook tegengekomen, maar met het gemopper over de api enz op het forum daar wist ik niet of het al dan niet te vertrouwen was.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Als je nog de keuze hebt tussen IO en RTS zou ik echt wel IO overwegen: die kan een terugkoppeling geven naar HA etc of het rolluik nu eignelijk open of dicht is.
Nadeel is dus wel dat IO meer gesloten is, dat kan 'later' eventueel een probleem geven als Somfy het om een of andere reden niet meer ondersteund of zo - al kan je dan nog altijd op de frankenstein-remote terugvallen :)

• RaZz85
Ok, dan wordt het IO. Bedankt voor het advies!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Ik zag nu ook net in het HA topic hier op tweakers wat klachten over de gebrekkige werking van de Somfy-api, en dat het probleem eigenlijk bij somfy zelf ligt, helaas gaat dan een tahoma of connexoon misschien toch niet zo geweldig zijn in combo met HA...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

RaZz85 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:15:
Ok, dan wordt het IO. Bedankt voor het advies!
Interessant, ik heb echt net mijn rolluiken en zonnescherm laten plaatsen en gekozen voor rts, omdat dat makkelijk aan een pi te hangen is :P.

Cunning linguist.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Bart ® schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:48:
[...]

Hangt een beetje af van welke invalshoek je neemt:
als het ok is om via de api/aansturing van de leverancier te gaan (waarbij die dus wel eens overbelast/niet bereikbaar/... kan zijn) is IO net handig omdat die mooi kan teruggeven dat een screen/rolluik/... al beneden is. (maar dan zit je dus 'vast' aan duurdere zender/ontvanger en ben je afhankelijk van leverancier)

Als je het allemaal lokaal zelf wil doen is RTS idd the way to go :) En hierbij kan je kiezen of je voor de 'mooie dure' zender/ontvanger gaat met relatief weinig hoofdbrekens, of voor een goedkope zelf-soldeer oplossing waarbij je net op de verkeerde moment panne gaat hebben etc, of nog iets tussenin.

Deze zag ik net passeren in het HA topic, en is dan weer een hint om toch voor RTS te gaan:
http://www.rfxcom.com/store/Transceivers/14103

De vette tekst is natuurlijk wat naar het 'extreme', maar geeft de randen van de situatie wel wat aan, want uiteraard werkt je screen niet op de dag dat het 41° wordt en je welgeteld over 3 minuten de deur uit moet etc :)
En aan de andere kant van het scenario zegt somfy over een half jaar 'doei, jullie centjes waren leuk maar wij stoppen er mee', en zit je dus met een duur papiergewicht en screens/... die je niet meer kan bedienen via het netwerk (en heb je hopelijk wel nog de juiste afstandsbedieningen)

Zoveel mensen, zoveel wensen...

• RaZz85
Ik had het ondertussen een beetje verder bestudeerd, en het grote nadeel aan RTS is dat het enkel aansturing is. Er is geen terugkoppeling. Het baart me dan ook wel wat zorgen wat er gebeurt als mijn vrouw met de afstandsbediening de rolluiken half neer laat, en vervolgens de homeassistant ze volledig naar beneden wil brengen, aangezien RTS geen idee heeft wat de positie is. Als ik dan via de cloudservice van de fabrikant moet gaan maar dan een potentieel blokkerend rolluik er mee vermijd, dan zie ik dat nog wel zitten.

Natuurlijk snap ik het voordeel van alles lokaal te doen zeker. Er is geen enkele garantie dat Somfy de service over twintig jaar nog aanbiedt, maar natuurlijk is dan de markt ook weer heel wat vooruit en nemen we die horde wel wanneer ze zich aanbiedt. Als het zover is zijn de motoren in de luiken ondertussen misschien toch aan vervanging toe, dus wie weet.
Ik snap zeker dat het een mogelijkheid is om alleen maar via HA te gaan, en afstandsbediening en dergelijke gewoon te negeren, maar dan boed je net weer een beetje in aan comfort, wat net de bedoeling is met smart home applicaties.

't Is een afweging, nietwaar? :)

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-06 21:14
Het geeft geen enkel probleem om met HA de motor aan te sturen nadat er een commando met de remote gegeven is. Je hebt met RTS in principe maar 4 commando's, up, down, stop, go to intermediate position.
Het maakt niet uit waar het scherm staat als een volgend commando gegeven wordt.
Terugkoppeling is in principe alleen om er zeker van te zijn dat een commando uitgevoerd wordt. Maar omdat RTS op een eigen frequentie werkt is verstoring van de signalen niet erg aannemelijk en werkt het prima. Vraag ervaringen van RTS gebruikers en ze zullen dit bevestigen.

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

RaZz85 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 08:20:
Ik had het ondertussen een beetje verder bestudeerd, en het grote nadeel aan RTS is dat het enkel aansturing is. Er is geen terugkoppeling. Het baart me dan ook wel wat zorgen wat er gebeurt als mijn vrouw met de afstandsbediening de rolluiken half neer laat, en vervolgens de homeassistant ze volledig naar beneden wil brengen, aangezien RTS geen idee heeft wat de positie is. Als ik dan via de cloudservice van de fabrikant moet gaan maar dan een potentieel blokkerend rolluik er mee vermijd, dan zie ik dat nog wel zitten.

Natuurlijk snap ik het voordeel van alles lokaal te doen zeker. Er is geen enkele garantie dat Somfy de service over twintig jaar nog aanbiedt, maar natuurlijk is dan de markt ook weer heel wat vooruit en nemen we die horde wel wanneer ze zich aanbiedt. Als het zover is zijn de motoren in de luiken ondertussen misschien toch aan vervanging toe, dus wie weet.
Ik snap zeker dat het een mogelijkheid is om alleen maar via HA te gaan, en afstandsbediening en dergelijke gewoon te negeren, maar dan boed je net weer een beetje in aan comfort, wat net de bedoeling is met smart home applicaties.

't Is een afweging, nietwaar? :)
Zoals gezegd is je eerste aanname incorrect, dus je hele afweging is incorrect :).

Cunning linguist.

• martijn2110
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08-06 08:34
Je kan ook je somfy spul direct aansturen met een ESP-board (zowel IO als RTS). Bij mij hangt er een somfy zonnescherm en ik ben aan het bestuderen om direct mijn somfy IO motor aan te sturen zonder connexxion-box.

Check eens volgende links:
https://www.instructables...bile-IFTTT-and-Google-fo/
https://www.instructables...Remote-to-Alexa-With-an-/

Met deze info ben ik bezig om een Situo 1 io Pure afstandbediening te koppelen aan een WEMOS D1 en dan te programmeren via ESPhome.

Misschien helpt dit in je onderzoek.

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:48
Hier ook RTS Somfy met een Homey. Homey staat op BG. Nieuwbouw met dikke betonnen vloeren. Alle RTS motoren van buitenscreens doen het 100%. Nooit een een misfire, echt super. We hebben één screen op dakkapel zolder en ook die heeft 100% succesrate. Werkt simpelweg erg robuust. Voor mij reden om altijd RTS te nemen.

STRAVA | Mijn trouwfotografie site | Panasonic 5kW J Monoblock

• sayang1991
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Hier ook rolluiken met RTS, gebruik voor de aansturing een ICS-2000 die aan de andere kant van het huis staat. Moet zeggen dat ik er zelf nog nooit problemen mee heb gehad, alles werkt naar behoren (tenzij me vriendin de ICS-2000 adapter weer eens uittrekt...). Enige punt is de lichte "vertraging" die ik heb als ik vanuit mijn google home de rolluiken op een bepaalde stand wil pauzeren. Maar hier wen je snel aan en of je dit probleem niet ook met IO heb weet ik niet.

Wat betreft het missen van feedback heb ik nog nooit problemen gehad, wellicht een optie om anders een losse sensor hieraan te koppelen ter controle dat ze daadwerkelijk dicht/open zijn?

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:49

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Zat een tijdje terug met hetzelfde dilemma, heb zelf een "domme" Ilmo2-motor bij mijn rolluiken besteld (deze heeft genoeg beveiliging, o.a. met automatische stop) en de smart-functionaliteit zelf toegevoegd.

Hier heb ik een KlikAanKlikUit ASUN-650 aan gehangen om hem vanuit mijn Homewizard te kunnen besturen én er direct een KAKU zender aan te kunnen koppelen die iets minder opvalt in het interieur dan de Somfy muurschakelaars (maar wel op een makkelijk bereikbare plek hangt, in het zicht). Mocht de Homewizard het dan niet doen, doen de muurschakelaars het alsnog wel.

Wat je dan alleen mist is de tussenstand van Somfy RTS maar die gebruik ik eigenlijk toch nooit, en via de schakelaars reageert het best snel moet ik zeggen.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• RaZz85
Ok, de offerte bevestigd, mits vraag om RTS motoren. Bedankt aan iedereen voor het advies!

• pietereer
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-06-2020
interessant, ik volg mee

twijfel voor zonwering nog tussen verschillende opties.

RTS of IO

iemand al ervaring met de shelly 2.5 (in home assistant)?

(Ik heb een shelly 1 op garagepoort, en dat werkt perfect.)

• Ron168
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 25-05 09:20
Ik ben hier ook wel erg benieuwd naar.

Ik ben van plan elektrische jaloeziën en rolgordijnen op te hangen.

Het liefst zou ik eenvoudig jaloeziën en rolgordijnen met motoren kopen en daar een shelly of iets dergelijks aanhangen. Maar deze lijken niet te bestaan? Alleen met ingebouwde ontvangers?

Alle tips zijn van harte welkom! Bedankt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:56
Interessant topic. Toevallig zelf hier ook pas mee bezig geweest. Mijn ouders hadden hetzelfde vraagstuk voor hun nieuwe huis, maar uiteindelijk kwam het toch neer op Somfy. Ondanks dat het een gesloten systeem is, zijn er weinig andere systemen op de markt. RTS was geen optie, omdat de terugkoppeling van de positie wel erg fijn is.

Vond de Somfy TaHoma Box aan de dure kant, maar wilde graag een oplossing die ook nog prima bleef werken mocht Home Assistant kuren hebben. Blijkbaar was de Somfy Connexoon IO ook een optie, gezien we alleen maar IO motoren gebruiken. Maar daar kwam ik pas later achter...

Afgelopen weken met twee Fransen de Tahoma integratie van Home Assistant vanaf de grond herschreven en inmiddels een expert in de werking van de API gebruikt door Tahomalink.com. Deze API is op moment van schrijven erg stabiel en ondersteund alle devices.

Het mooiste zou zijn om de originele Somfy API te gebruiken, maar deze is verre van stabiel en ondersteund vrijwel geen apparaten... Wellicht in de toekomst.

[Voor 14% gewijzigd door iMick op 28-07-2020 18:39]

• Ron168
Dank voor je reactie.

Super tof dat jullie het opnieuw geschreven hebben.
Maar als ik het goed begrijp, gaat dit dan nog steeds via de Somfy servers en ben je alsnog van hun afhankelijk?

Vroeger was alles bekabeld en kon je eenvoudig zelf schakelaars inbouwen, tegenwoordig schijnt alles geïntegreerd te moeten zijn en heb je dit soort problemen.

Ik ben zelf nog steeds op onderzoek. Ik heb Sunway gevonden, maar volgens veel berichten is dit nogal prijzig. Ik kan hier echter weinig over vinden en heb nu bij een aantal bedrijven nagevraagd.

Is het anders niet mogelijk een RTS motor dmv een Shelly of iets dergelijks aan te sturen?

• Diblanco
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 28-02-2022
Ik heb hier nu mijn zonnescherm met Somfy io motor gekoppeld aan de ICS-2000 door met een kaku ASUN-650 een Somfy Izymo zender te bedienen. Is een beetje een omweg maar het werkt top.

• jrd
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-06 15:42
Ben stiekem ook wel heel benieuwd naar de ervaringen / ontwikkelingen hier verder. Zit eigenlijk met precies hetzelfde vraagstuk voor mezelf nu. Offerte gehad met daarin Somfy IO, heb nu al een RTS variant hangen (net verhuist en hing er al, dus moet er nog even werk van maken).

Maar voor zover ik het begrijp, IO gaan we niet werkend krijgen in HA zonder daar eerst een connexoon of Tahoma tussen te planten? Met als bijkomend probleem dat je altijd afhankelijk bent van een werkende internet verbinding (nog maar te zwijgen over de afhankelijkheid van Somfy zelf om dit alles in de lucht te houden). Dit beperkt voor mij al snel eigenlijk de keuze tot de RTS variant, ondanks dat dit een uitlopende techniek van ze is en minder geavanceerd dan de IO variant.

De andere optie is natuurlijk IO en dan de remote eigenlijk open breken en een wifi relais er tussen, zoals ook al eerder voorbij kwam met een link.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:09
Hier nog iemadn. Vandaag eerste screen geplaatst, is met een Maestria+ 50 io screenmotor.
Er zit een eenvoudige afstandsbediening bij. Ik hoopte dat ik idd alles zo in HA kon koppelen, maar dat kan dus niet. En omdat ik IO heb moet ik dus eigenlijk een Tamoha aanschaffen? Ben nl niet van het zelf solderen)

• Leejow(saait)
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 21:41
Hier zijn eind mei een viertal rolluiken met de somfy rs100 motoren geplaatst. Een van de belangrijkste redenen voor mij was dat de RTS motoren EOL zijn en dus een veel kortere support periode hebben.
Ik draaide al home assistant, dus na het aansluiten van de connexoon, het toevoegen van de rolluiken in de somfy app en de somy api integreren in HA werkte alles al. Vooralsnog werkt alles perfect en reageren de rolluiken feilloos (via de HA app of Homekit).

• maartend
Leejow(saait) schreef op zondag 6 september 2020 @ 23:22:
Hier zijn eind mei een viertal rolluiken met de somfy rs100 motoren geplaatst. Een van de belangrijkste redenen voor mij was dat de RTS motoren EOL zijn en dus een veel kortere support periode hebben.
Ik draaide al home assistant, dus na het aansluiten van de connexoon, het toevoegen van de rolluiken in de somfy app en de somy api integreren in HA werkte alles al. Vooralsnog werkt alles perfect en reageren de rolluiken feilloos (via de HA app of Homekit).
Dus idd nog een extra hub nodig. Jammer

• Leejow(saait)
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 21:41
Helaas wel, IO is ook een gesloten systeem dus de afhankelijkheid aan Somfy is groot. Echter bij een beetje domotica zit je al aan een x-aantal hubs vast tegenwoordig.

• maartend
Leejow(saait) schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:16:
Helaas wel, IO is ook een gesloten systeem dus de afhankelijkheid aan Somfy is groot. Echter bij een beetje domotica zit je al aan een x-aantal hubs vast tegenwoordig.
Ik heb Home Assistant, heb alles nog kunnen beperken tot geen extra hub meer. Wel jammer dat het nu alsnog moet.

Nou ja, dan zo'n ding maar eens gaan scoren ergens. Wel prijzig dingetje die Tahoma

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:23
Leejow(saait) schreef op zondag 6 september 2020 @ 23:22:
Hoe krijg je dit juist werkend via Apple Homekit?
Als ik het geod begrijp moet je een Connexoon kopen van Somfy en kan je deze dan integreren in Homekit?

Ik ben helemaal niet thuis in deze zaken maar zou de rolluiken (met RTS motoren) wel graag via Homekit kunnen bedienen.

• tweedebas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-06 16:01
Ik begrijp niet waarom bij domotica fans er zo weinig gebruikt wordt gemaakt van de ouderwetse (WT ofzo) motor waarbij je de motordraden gewoon naar binnen legt en daar een shutter schakelaar, zigbee, z-wave of shelly2.5 op monteert.

Hebben jullie hier aan gedacht? Is het niet te leveren?
Zelf heb ik mijn zonnescherm wel zo uitgevoerd.

• Jeroen-83
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-08-2022
tweedebas schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:25:
Ik begrijp niet waarom bij domotica fans er zo weinig gebruikt wordt gemaakt van de ouderwetse (WT ofzo) motor waarbij je de motordraden gewoon naar binnen legt en daar een shutter schakelaar, zigbee, z-wave of shelly2.5 op monteert.

Hebben jullie hier aan gedacht? Is het niet te leveren?
Zelf heb ik mijn zonnescherm wel zo uitgevoerd.
@tweedebas Precies wat ik hier gedaan heb afgelopen zomer. Alle 7 rolluiken worden via een fibaro z-wave module aangestuurd en als back-up zit er nog een ouderwetse schakelaar (de lelijkste/goedkoopste opbouw variant die er is aangezien deze toch achter de gordijnen zitten. Er was op dat moment zelfs een actie voor gratis IO motoren. De installateur keek mij heel raar aan dat ik die niet wilde :P

Aansturing vind grotendeels geheel automatisch plaats via HA/HC2 en anders via voice via Google Home of door een scene te starten met de lichtknop in de desbetreffende kamer. Schakelaar worden eigenlijk nooit gebruikt (was overigens een eis van mijn vriendin dat ze er überhaupt zitten).

Rolluiken gaan op basis van lux, binnentemperatuur, buitentemperatuur en tijd (positie zon) geheel automatisch in de zomer en bij afwezigheid gaan rolluiken dicht van ramen die nog openstaan. Ook heb ik een smartimplant met relais toegevoegd aan de rookmelders zodat ze allemaal direct opengaan bij alarm.

Enige wens voor de rolluiken is op 2 ramen (1 voor en 1 achter) een ups toevoegen zodat ze ook nog kunnen werken bij brand en stroomuitval (daar komt dan de schakelaar ook van pas).

Wij zijn ook bezig met offertes voor een overkapping met zonwering en een ouderwetse schakelaar is een harde eis, net als ledverlichting die via een schakelaar werkt en niet met een afstandsbediening.

PS: beetje late reactie, ik kwam hier uit omdat ik aan het zoeken was naar mogelijkheden voor automatisering van gordijnen

• EngelbertDubois
  • Laatst online: 10-05 12:29
Jeroen-83 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 17:00:
[...]

@tweedebas Precies wat ik hier gedaan heb afgelopen zomer. Alle 7 rolluiken worden via een fibaro z-wave module aangestuurd en als back-up zit er nog een ouderwetse schakelaar (de lelijkste/goedkoopste opbouw variant die er is aangezien deze toch achter de gordijnen zitten. Er was op dat moment zelfs een actie voor gratis IO motoren. De installateur keek mij heel raar aan dat ik die niet wilde :P

Aansturing vind grotendeels geheel automatisch plaats via HA/HC2 en anders via voice via Google Home of door een scene te starten met de lichtknop in de desbetreffende kamer. Schakelaar worden eigenlijk nooit gebruikt (was overigens een eis van mijn vriendin dat ze er überhaupt zitten).

Rolluiken gaan op basis van lux, binnentemperatuur, buitentemperatuur en tijd (positie zon) geheel automatisch in de zomer en bij afwezigheid gaan rolluiken dicht van ramen die nog openstaan. Ook heb ik een smartimplant met relais toegevoegd aan de rookmelders zodat ze allemaal direct opengaan bij alarm.

Enige wens voor de rolluiken is op 2 ramen (1 voor en 1 achter) een ups toevoegen zodat ze ook nog kunnen werken bij brand en stroomuitval (daar komt dan de schakelaar ook van pas).

Wij zijn ook bezig met offertes voor een overkapping met zonwering en een ouderwetse schakelaar is een harde eis, net als ledverlichting die via een schakelaar werkt en niet met een afstandsbediening.

PS: beetje late reactie, ik kwam hier uit omdat ik aan het zoeken was naar mogelijkheden voor automatisering van gordijnen
Ik heb bijna hetzelfde als jou gedaan, bijna 4 jaar geleden.
Een traditionele elektrische motor in mijn rolluiken, en een ouderwetse niko inbouw schakelaar waarmee de motor bedient kan worden (Op die manier werkt alles nog op een traditionele manier, en kunnen mijn ouders ook perfect de rolluiken bedienen.

Daarnaast heb ik Fibaro Roller Shutters achter de schakelaar ingebouwd.

Dus in principe bedient de niko schakelaar niet rechtstreeks de motor, het zegt tegen de fibaro, ga eens open of toe.

Daarna heb ik een Aeotec Z-Stick aan mijn Raspberry Pi gehangen, en kan ik met de standaard Z-Wave integratie in Home Assistant alles perfect bedienen.

• Niet afhankelijk van een closed vendor systeem
  • Alles werkt lokaal, geen internet verbinding nodig
  • Alle denkbare automatisaties mogelijk via fantastische Home Assistant
Ik gebruik het nu al bijna 4 jaar, en werkt perfect. Z-Wave is nog nooit offline geweest, Home Assistant is top! Ik raad het elke mede-tweaker aan. Voor de gewone leek is Home-Assistant opzetten niet zo simpel, maar voor zo goed als iedereen hier moet dat wel lukken.

• aerendur
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-02 11:52
Ik ben met een vergelijkbaar vraagstuk bezig.

Mijn insteek is voorlopig standaard (ouderwetse) motoren met muurschakelaar. Met daarachter een shelly2.5 voor het aansturen vanuit HA.

Is er een reden om dit af te raden of waarom dit niet zou werken?

• maartend
aerendur schreef op zondag 31 januari 2021 @ 16:41:
Ik ben met een vergelijkbaar vraagstuk bezig.

Mijn insteek is voorlopig standaard (ouderwetse) motoren met muurschakelaar. Met daarachter een shelly2.5 voor het aansturen vanuit HA.

Is er een reden om dit af te raden of waarom dit niet zou werken?
Nope. Behalve dan dat je denk ik niet lunt inmeten op hoever dicht precies

• aerendur
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-02 11:52
Fijn, ik dacht zelf aan het timen van hoe lang HA de module aanzet, dat zou toch redelijk stabiel moeten zijn?

Is er iemand bekend met een goed zigbee alternatief voor Niko/Shelly? Ik draai momenteel alles op zigbee en een extra node richting de tuin zou heel goed uitkomen!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06:01
Ik blijf maar naar mijn oplossing verwijzen :+ Extra AB kopen, draadjes erop solderen, ESP device eraan en klaar is $username

lolgast in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 2"

[Voor 20% gewijzigd door lolgast op 01-02-2021 09:26]

• tweedebas
  • Laatst online: 07-06 16:01
aerendur schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:23:
Fijn, ik dacht zelf aan het timen van hoe lang HA de module aanzet, dat zou toch redelijk stabiel moeten zijn?

Is er iemand bekend met een goed zigbee alternatief voor Niko/Shelly? Ik draai momenteel alles op zigbee en een extra node richting de tuin zou heel goed uitkomen!
Ik heb de https://www.robbshop.nl/r...s-robb-smart?sqr=rolluik& gebruikt voor mijn zonnescherm buiten. 5m breed, 3m uitrollend. (ik dacht dat 400w krap zou zijn, maar op de slimme meter heb ik even gekeken hoeveel dat ding gebruikt en dat zat er ruim binnen)

In Ha geef je opdracht: open, dicht of stand meer niet. Je hebt dan ook nog terugkoppeling op hoeveel % ie van open of dicht zit.

De module zelf moet zich wel kalibreren na installatie, dan weet ie hoe lang het uit en inrollen duurt en kan je ook de opdracht 60% uitrollen geven.

• JDFS
  • Niet online
lolgast schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:26:
Ik blijf maar naar mijn oplossing verwijzen :+ Extra AB kopen, draadjes erop solderen, ESP device eraan en klaar is $username

Is dit voor zonwering binnen of buiten? Ik ben op zoek naar bediening voor Top Down Bottom Up Plisse's en blijf maar uitkomen bij Luxaflex Powerview.

• MarvinS
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-10-2022
Ook ik blijf uitkomen op Luxaflex Powerview. Ik lees op internet wisselende verhalen over Powerview. Heeft iemand in dit topic ervaring met Powerview?

Zaterdag ga ik op afspraak naar een zaak die met SOmfy samenwerkt. Het liefst ga ik natuurlijk niet via de cloud, maar mijn Duette Shades moeten via een accu te besturen zijn en moeten terugkoppeling kunnen geven aan mijn controller. Ik heb geen zin in out of sync issues :-). Wellicht is Somfy IO dan nog een oplossing.

@lolgast , zijn er met jouw Wemos oplossing meerdere Duette shades te bedienen, of moet je per shade een afstandsbediening hebben?

• lolgast
@MarvinS Dat ligt denk ik aan de beperking van Somfy zelf. Als Somfy het toestaat om 1 AB te koppelen aan meerdere shades dan werkt het sowieso voor meerdere uiteraard. De andere optie is om een AB te kopen die 5 kanalen (en dus, 5 shades) kan aansturen. Ook de select-knop is natuurlijk te automatiseren en daarmee alle shades te bedienen.

Die optie heeft denk ik wel wat uitdagingen:
- Ze gaan sowieso niet tegelijk naar beneden (lijkt me geen echt issue)
- Het is lastig om te achterhalen op welk kanaal je ingesteld staat

Dat is allemaal vast wel weer te regelen. Ik dénk namelijk dat als de AB stroomloos is geweest hij altijd op kanaal 1 aangaat. Daarmee zou je dat dus kunnen regelen. Maar echt betrouwbaar gaat die oplossing nooit worden. Denk ik :)

• Jerry_bboy
  • Laatst online: 08:54
Somfy heeft nog geen oplossing voor Top down bottom up. Die gaat er wel komen maar dat duurt nog even.
Dus waarschijnlijk gaat die zaak je niet kunnen helpen aan een Somfy Duette shades althans wanneer je gaat voor een Top down bottom up systeem. @MarvinS Een standaard duette systeem zou wel kunnen met een somfy midmotor. Zou dan persoonlijk voor een IO motor gaan in verband met bi-directioneel, maar dan zit je wel vast aan een conexxoon of aan een Tahoma box. Voor hoever ik weet zijn er nu 2/3 gemotoriseerde producten voor Top down bottom up.

- Luxaflex Powerview (Hunter Douglas)
- Brel (Bedrijf dat motoren importeert maar zelf geen zonwerings producten levert) ze hebben een speciale motor voor Top down bottom up. Maar weet niet in welk product dit werkt.
- Motion Blinds (Coulisse) die heeft wel een oplossing die zowel bi-directioneel is en werkt met onder andere home assistant.

Over dat laatste merk kun je me alles vragen :)

• Jerry_bboy
  • Laatst online: 08:54
Bericht stond er dubbel in, en krijg deze niet verwijderd :)

[Voor 192% gewijzigd door Jerry_bboy op 18-03-2021 14:15]

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-06 16:23
Kun je ze niet koppelen aan een fibaro zwave jaloezie controller?
Zelfde als dat ik nu met mijn rolluiken gedaan heb.
Of ism dat niet mogelijk.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• MarvinS
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-10-2022
icecreamfarmer schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:49:
Kun je ze niet koppelen aan een fibaro zwave jaloezie controller?
Zelfde als dat ik nu met mijn rolluiken gedaan heb.
Of ism dat niet mogelijk.
Volgens mij heb je dan een stroomaansluiting nodig, of werkt deze ook op een accu?

• icecreamfarmer
  • Laatst online: 08-06 16:23
MarvinS schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:51:
[...]

Volgens mij heb je dan een stroomaansluiting nodig, of werkt deze ook op een accu?
Nee dat is met stroom idd.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ron168
Voor de geïnteresseerden, ik was ook lang op zoek naar een systeem dat volledig offline werkt, zonder afhankelijk te zijn van een fabrikant.
Waar ik op uit ben gekomen (de verkoper wist niet eens dat dit bestaat), jaloezieën en voor andere ruimtes rolgordijnen van luxaflex met een "ouderwetse" domme 230V motor.
De motor heeft een 4 aansluitingen, dus 1 voor op en 1 voor neerwaartse controle.
Dit heb ik aangestuurd met een shelly 2.5 die vanuit de fabriek al met home assistant werkt.
Je kunt alles ook tot bijv. 20% dicht laten gaan, etc.
Het enige minpunt is, je kunt de jaloezieën (nog) niet eenvoudig kantelen. Dit kan echter door de shelly voor bijv. 1s open /dicht te laten gaan, afhankelijk van de positie.
Ik heb dit nu enkele maanden in gebruik en nog nooit problemen gehad.
Het heeft mij aanzienlijk veel tijd gekost om dit alles uit te zoeken, aangezien luxaflex deze producten nergens presenteert. Via de website kom je automatisch op powerview uit. Bij andere systemen meestal op somfy.
Hopelijk hebben jullie mede tweakers hier iets aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
Voor geïnteresseerden: bij Kwantum hangt nu (en vanaf 20 april online) de Motion motor met TDBU plissé (werkt echt geweldig goed) en ook rolgordijnen! Bij mij worden nu 7 ramen behangen met 1 TDBU plissé en 6 rolgordijnen plus een mooie Motion afstandsbediening en montage. Kosten? Tussen de 2000 en 3000 - goedkoop is het niet, mooi wel :)

• ziconl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-06 16:24
lolgast schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:26:

Wij krijgen deze zomer ook een zonnescherm /overkapping met somfy. Kun je dit ook uitleggen aan de grootste noob die er is? :)
Is er instructie beschikbaar?

• iMick
  • Laatst online: 22:56
ziconl schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:09:
[...]

Wij krijgen deze zomer ook een zonnescherm /overkapping met somfy. Kun je dit ook uitleggen aan de grootste noob die er is? :)
Het belangrijkste is hier om te begrijpen of je IO of RTS apparaten hebt. Wanneer je RTS apparaten hebt, dan weet je nooit de huidige staat van je zonnescherm, dus dan kun je de huidige afstandsbediening gebruiken of iets als RFXcom.

Wanneer je IO devices gebruikt, en wilt weten wat de actuele positie van je zonnescherm is. Of je wilt het zonnescherm op een x % zetten, dan kan dit helaas alleen met een Somfy Connexoon / TaHoma of Velux hub. Het IO protocol is tot op heden nog niet gereverse engineered.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lolgast
ziconl schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:09:
[...]

Dat ligt een beetje aan hoe 'noob' je bent :) Als je geen verstand hebt van ESP devices dan wordt het lastig. Ik heb destijds deze pagina aangehouden:
https://www.hackster.io/beejayf/somfyduino-io-3d8283

De ESPHome code van mijn Wemos is hier te vinden

Acties:
  • +1Henk 'm!

• maartend
lolgast schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:14:
[...]

Dat ligt een beetje aan hoe 'noob' je bent :) Als je geen verstand hebt van ESP devices dan wordt het lastig. Ik heb destijds deze pagina aangehouden:

Vraagje. Als het esphome is, dan moet hij toch ook wel in home assistant zijn te intergreren?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mystic_Vamp
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-06 22:06
Heeft iemand ervaring met: https://github.com/Nickduino/Pi-Somfy

Deze kerel lijkt op basis van aantal seconden dat een RTS rolluik nodig heeft om open/dicht te gaan de huidige status terug te koppelen naar home assistant.

Je kan dus de opdracht geven het rolluik voor 25% open te doen bijvoorbeeld.

Dit is volgens mij niet anders als dat de shelly 2.5 het doet. Daarbij doorloop je een configuratie waarbij de shelly bepaald hoeveel tijd het kost om het rolluik open/dicht te doen op basis van stroomgebruik.

Dat is een grote + ten opzicht van de huidige oplossing via RFlink die ik gebruik. Ik ga dus sowieso de parts bestellen om deze te gaan bouwen.

• maartend
Mystic_Vamp schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:07:
Heeft iemand ervaring met: https://github.com/Nickduino/Pi-Somfy

Deze kerel lijkt op basis van aantal seconden dat een RTS rolluik nodig heeft om open/dicht te gaan de huidige status terug te koppelen naar home assistant.

Je kan dus de opdracht geven het rolluik voor 25% open te doen bijvoorbeeld.

Dit is volgens mij niet anders als dat de shelly 2.5 het doet. Daarbij doorloop je een configuratie waarbij de shelly bepaald hoeveel tijd het kost om het rolluik open/dicht te doen op basis van stroomgebruik.

Dat is een grote + ten opzicht van de huidige oplossing via RFlink die ik gebruik. Ik ga dus sowieso de parts bestellen om deze te gaan bouwen.
Ik ga dit eens heel erg volgen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lolgast
maartend schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:53:
[...]

Vraagje. Als het esphome is, dan moet hij toch ook wel in home assistant zijn te intergreren?
Dat is hij ook natuurlijk

• maartend
Thnx. Dan eens hele topic doorspitten op hoe en wat.

• ziconl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-06 16:24
lolgast schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:14:
[...]

Dank dat je de tijd neemt om te helpen, wordt gewaardeerd. Ik heb de situatie niet volledig geschetst. Ik heb nu mijn domotica via zigbee2mqtt geregeld (pi+controller) waarmee hue, xiaomi, ikea worden aangestuurd via home assistant. Ik zou graag de bediening van Somfy zonnescherm en verlichting ook willen integreren in home assistant. Is mij nog niet duidelijk of dan IO of RTS het makkelijkst te integreren is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lolgast
@ziconl Voor mijn oplossing geldt denk ik geen 'beste' keuze. Je pakt namelijk gewoon de AB en gebruikt die. Als onder normale omstandigheden de RTS voor jou goed is, is dat bij mijn oplossing ook het geval. Wil jij functies die alleen IO biedt (automatisch stoppen bij tegendruk bijvoorbeeld) dan kies je IO.

Ik weet dat je bij in ieder geval de IO afstandsbediening meerdere rolluiken/screens tegelijkertijd kunt bedienen door een groep aan te maken, dus op die manier zou je met mijn oplossing alles tegelijk kunnen bedienen met maar 1 afstandsbediening en wat solderen. Wil je elk device apart bedienen, dan wordt het een dure oplossing.

• maartend
lolgast schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:34:
@ziconl Voor mijn oplossing geldt denk ik geen 'beste' keuze. Je pakt namelijk gewoon de AB en gebruikt die. Als onder normale omstandigheden de RTS voor jou goed is, is dat bij mijn oplossing ook het geval. Wil jij functies die alleen IO biedt (automatisch stoppen bij tegendruk bijvoorbeeld) dan kies je IO.

Ik weet dat je bij in ieder geval de IO afstandsbediening meerdere rolluiken/screens tegelijkertijd kunt bedienen door een groep aan te maken, dus op die manier zou je met mijn oplossing alles tegelijk kunnen bedienen met maar 1 afstandsbediening en wat solderen. Wil je elk device apart bedienen, dan wordt het een dure oplossing.
De IO afstandsbediening heeft ook een AB met daarop de mogelijkheid tot meerdere rolluiken. Er zitten dan meerdere kanalen op. Ik ben wel eens benieuwd hoe dat dan werkt.

• lolgast
@maartend Ja die ken ik inderdaad, maar ik ben sceptisch over hoe goed dat werkt icm ESPHome/andere firmware. Hoe weet je geauomatiseerd 100% zeker dat je op het juiste kanaal zit? Ik kan de vraag vooralsnog niet sluitend beantwoorden

• maartend
lolgast schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:59:
@maartend Ja die ken ik inderdaad, maar ik ben sceptisch over hoe goed dat werkt icm ESPHome/andere firmware. Hoe weet je geauomatiseerd 100% zeker dat je op het juiste kanaal zit? Ik kan de vraag vooralsnog niet sluitend beantwoorden
Nee, dat dacht ik nl ook al een beetje. NU gaat er wel een led-lampje branden van welk kanaal je gebruikt (er zitten er 5 onder elkaar), dus daar zou iets aan af te lezen zijn. Maar het instellen/aanroepen van het goede kanaal gebeurt maar met 1 knopje dat die kanalen in volgorde afloopt. Je hebt dus nooit een idee waar je eigenlijk zit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
maartend schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:02:
[...]

Nee, dat dacht ik nl ook al een beetje. NU gaat er wel een led-lampje branden van welk kanaal je gebruikt (er zitten er 5 onder elkaar), dus daar zou iets aan af te lezen zijn. Maar het instellen/aanroepen van het goede kanaal gebeurt maar met 1 knopje dat die kanalen in volgorde afloopt. Je hebt dus nooit een idee waar je eigenlijk zit.
Tuurlijk weet je waar je zit.

stap 1 Laat esp kort op channel drukken. Een van de channel ledjes gaat nu branden.
stap 2 lees uit welk channel ledje knippert. Dit is je actieve channel.
stap 3 laat esp x aantal keer op channel drukken om op juiste channel uit te komen. Dit kun je tevens weer uitlezen.

Heb voor de 4 rolluiken een 2de afstandsbediening gekocht en daar de pcb uitgehaald. Op de knoppen en ledjes draadjes gesoldeerd en verbonden met een arduino dmv octocouplers. Code doet de rest ;-)

PCB voor een appel en ei laten maken in China voor montage van de onderdelen.

• maartend
bgrr schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:10:
[...]

stap 1 Laat esp kort op channel drukken. Een van de channel ledjes gaat nu branden.
stap 3 laat esp x aantal keer op channel drukken om op juiste channel uit te komen. Dit kun je tevens weer uitlezen.

Heb voor de 4 rolluiken een 2de afstandsbediening gekocht en daar de pcb uitgehaald. Op de knoppen en ledjes draadjes gesoldeerd en verbonden met een arduino dmv octocouplers. Code doet de rest ;-)

[Afbeelding]
Wow, mooi project. Dit gaat mijn kundigheid te boven. Ik snap idd wel je redenatie, uitvoeren gaat me niet lukken

• lolgast
bgrr schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:10:
[...]

[Afbeelding]
Heb je hier het schema nog van? Vraag ik voor een vriend :+

• Mystic_Vamp
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-06 22:06
maartend schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:18:
[...]

Ik ga dit eens heel erg volgen.
Componenten vandaag besteld. Ik kon de 433,42mhz zender alleen uit China vinden. Uiterlijk 28 juni geleverd. Heb je even? 😁 Zal zeker laten weten of dit gelukt is.

• dq1
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 14-01 10:15
Ook ik ben mij voor komende zomer aan het oriënteren op het automatiseren van de rolluiken. Ik heb nu rolluiken die je handmatig met zo'n slinger omlaag moet doen. Dicht bij mij zit een shop gespecialiseerd in Somfy, dus dat is het eerste waar ik aan dacht. Echter nu ik dit allemaal lees en ik Home Assistant in gebruik heb lijkt het me dus slimmer om 'domme' gemotoriseerde rolluiken te nemen en deze via een Shelly, Fibraro of een Zigbee module aan te gaan sturen.
Als ik het goed begrijp kun je dan zowel de fysieke schakelaar blijven gebruiken als via Home Assistant? En heb je voor Shelly, Zwave en Zigbee modules altijd two-way communicatie?

[Voor 6% gewijzigd door dq1 op 28-04-2021 14:56]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• lolgast
Ik ben inmiddels bezig om de Situo 5 io Pure II te verbinden aan een ESP-device. Huidige stand van zaken:

Ik heb geprobeerd de serial bus uit te lezen, maar kreeg weinig (lees; nul) output in mijn terminal op meerdere baud rates. Vermoedelijk maken ze gebruik van USART ipv UART, getuige het 'SWIM' label bij één van de poorten.

De zwarte chip in het midden van het breadboard is een MCP23008. Dat is een I/O extender, waarmee de Wemos mini 8 extra GPIO poorten krijgt. Dat is nodig om alle LEDs en buttons van de Situo te kunnen verbinden. Als je de programmeerknop ook wilt verbinden (en dat wil ik) kom je op een totaal van 9 benodigde GPIO's. De 8 van de extender + de beschikbare op de Wemos maken dat mogelijk.
1. LED1
2. LED2
3. LED3
4. LED4
5. Up
6. My (Stop)
7. Down
8. Channel
9. Program

Je kunt er ook voor kiezen om een ESP32 device te gebruiken, die heeft van zichzelf genoeg beschikbare GPIO pins.

In principe ben ik zo ver dat ik het zou kunnen solderen, ik wacht echter op nog wat onderdelen om het wat netter/flexibeler te kunnen maken. IC sockets, optocouplers. Aansturing gebeurd via ESPHome om de firmware voor de ESP te bouwen en Node-RED icm HomeAsssitant voor de bediening

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:44
interessant topic!
Hier heb ik momenteel al 2 screens met RTS motoren. Maar er komen nog 3 screens bij.

Huidige opties:
Somfy RTS motoren. wel 105 euro per screen duurder, maar alles RTS. Dan met een RFcom bedienen. Geen terugkoppeling
Huismerk motor/Somfy TL50. RFcom voor oude screens, Shelly voor nieuwe screens (scheelt een klap geld, en Shelly kan ook stoppen bij een obstakel).

Beide is een compromis. Moet nog uitzoeken of ik geen draaischakelaars kan toevoegen aan de huidige RTS motoren. Dan kan ik voor alles Shelly's gebruiken. En een handschakelaar is ook best handig eigenlijk op zijn tijd. Maar denk dat er geen 4 aders uit de RTS komen....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DJSmileX
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-06 09:03
maartend schreef op zondag 31 januari 2021 @ 17:58:
[...]

Nope. Behalve dan dat je denk ik niet lunt inmeten op hoever dicht precies
In de Shelly kun je een je zonnescherm/rolluik/screen calibreren. De Shelly gaat dan eerst tot 100% van je zonnescherm en vervolgens weer dicht, daarna nog een x open en pauzeert een aantal keer.
Hierdoor weet de Shelly de precieze locatie van je screen.

Heb dit nu zelf geïntegreerd en dat werkt perfect.

• wouty1
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-06 22:28
Hallo allemaal,

Klinkt allemaal erg leuk.
Ik heb nu 5 rolluiken met rts motor, die ik via de rfxtrx module bedien vanuit home assistant.
Verder bedien ik ook van alles via een z wave stick.

Nu heb ik nog een zonnescherm met een ouderwetse "domme" motor.
Deze heb ik nu een bedrade zon en wind automaat op zitten.
Graag zou ik dit scherm ook aan de home assistant hangen.
Ik vind het alleen wel belangrijk dat bij teveel wind het scherm in gaat.

Wie heeft hier al een mooie oplossing voor bedacht?

Alvast bedankt voor de reacties.

• Ron168
Je zou de "bedrade zon en wind automaat" als "schakelaar" kunnen gebruiken voor een shelly 2.5?

• wouty1
Ha Ron168,

Naar die oplossing was ik ook al aan het kijken.
Ik vraag mij allee af wat er gebeurt, als je beide kanalen tegelijk schakeld.

Hier het voorbeeld:
Het waaid te hard, dus de windautomaat stuurt het scherm minuten lang dicht.
Het home Dominica systeem (home assistant) denk dat het te warm en te zonnig is en stuurt daarom het scherm open.
Lost de shelly dit netjes op, door het scherm dicht te laten? En ontstaat hier niet zoals bij meerdere andere merken kortsluiting?

Wat is jullie ervaring?

• jrd
Ik denk dat je voorbeeld een hele slechte is hier. Je domotica moet altijd leidend zijn hierin, als je je wind sensoren dus niet mee kan nemen in je domotica, dan is dit al een super slecht idee om mee te beginnen. Als je automatisering wilt toevoegen door zelf het scherm in en uit te laten gaan op basis van sensoren, dan moet je wel zorgen dat je de complete sensoren ter beschikking hebt. Geen split brain situaties creëren, dan krijg je altijd een ongewenst effect op een bepaald moment.

De fysieke schakeling of virtuele schakeling hierin is helemaal niet relevant, ze werken beiden. Als je dit tegelijk doet dan zal een van de twee dominant zijn voor het moment van schakelen. Mijn vermoeden (deels gebaseerd op ervaring met shelly dimmers) is dat het signaal dat als eerste is gegeven altijd zal worden behandeld, totdat deze stopt. In het geval zoals je het beschrijft zal dat dus altijd het eerste signaal zijn, zodra dit stopt en het andere signaal nog steeds wordt gegeven, dan zal die weer worden uitgevoerd.

• herian10
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-06 12:33
wat ook kan is dit met een draadloze zon wind automaat
https://www.somfy.nl/prod...mo-ontvanger-voor-rolluik
is wel prijzig

• wouty1
Ik heb ondertussen de shelly 2.5 achter de bedrade zo'n wind automaat gezet. Dit werkt, alleen als het hard waaid, wordt het scherm dicht gestuurd en zodra hij dicht is, kan het Dominica systeem hem gelijk weer openen. Niet helemaal het gewenste effect en waar jrd al voor waarschuwde. Dit ga ik denk ik software matig proberen op te lossen, totdat ik een betaalbare windsensor gevonden heb.
Maar de shelly werkt!!! Ook de handbediening doet het.

• skank
  • Laatst online: 08-06 19:43
Ik ga hier ook even reageren :)

Nog maar pas trotse bezitter van een renson overkapping met lamellen.
Hierbij heb ik een somfy situo pure 5 remote

De vraag of dit nu IO of RTS is, vermoed ik dat het dus RTS is :)

Met de remote kan ik volgende zaken bedienen:
- de lamellen open/toe of in de stand ik wil
- het screen open/toe of stand ik wil
- de verlichting aan/uit of gedimd

Als ik het goed voorheb kan ik dit nu koppelen in HA?
Dan zou ik via mn smartphone ook kunnen bedienen?

De oplossing hiervoor is zo'n rfxcom ding? https://www.sossolutions....Zj1rz1RYmdLQaAuOIEALw_wcB

Of zjn er nog andere mogelijkheden, want ik vind het niet echt goedkoop en terug een hub bij :p

Deze moet ik dan koppelen aan mn raspberry pi (waarop mijn HA draait), correct?
Zou ik hiermee ook mijn incognito cosyflame haard kunnen bedienen?

Is een broadlink rm een tegenhanger van de rfxcom?

• wouty1
Ha Skank,

Als het rts is kun je die bedienen met de frxcom.
Ja het is geen goedkoop apparaat, maar je kunt echt heel veel wat op 433 MHz communiceerde hiermee aansturen.
De integratie is ook redelijk simpel in home assistant.
Wil je zeker weten, dat je apparaten hiermee werken, kun je het beste de manual even downloaden, daar staan ze allemaal in.

Succes ermee.

• skank
wouty1 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 11:02:
Ha Skank,

Als het rts is kun je die bedienen met de frxcom.
Ja het is geen goedkoop apparaat, maar je kunt echt heel veel wat op 433 MHz communiceerde hiermee aansturen.
De integratie is ook redelijk simpel in home assistant.
Wil je zeker weten, dat je apparaten hiermee werken, kun je het beste de manual even downloaden, daar staan ze allemaal in.

Succes ermee.
Ja , ik vermoed gezien die ab het zeker rts is? Hoe kan ik dat zeker weten?
Mocht ik de haard ook kunnen bedienen dan wordt het idd interessant :) verder heb ik niets op RF
Ik ben de manual aan het zoeken maar dit is eerder een userguide
Geen complete opsomming
http://www.rfxcom.com/epa...5469/Categories/Downloads

edit: in die grote userguide staat de cosyflame helaas niet tussen :-/
Overigens zou ik verplicht zijn deze hub bij mijn pi te plaatsen in de garage, geen idee hoe ver die dan zal reiken zodat ik ook buiten de overkapping zou kunnen bedienen

Je zou dit quasi moeten kunnen testen

[Voor 14% gewijzigd door skank op 09-10-2021 11:18]

• skank
Mmm achteraan op de ab staat
Situo 5 io pure II
https://www.somfy.be/nl-b...870329/situo-5-io-pure-ii

Dus dan is het toch geen rts?
Wat dan?

• wouty1
Dan is het somfy io denk ik.
Mijn ervaring is dat er dan een tussenkastje van somfy tussen moet en die zijn duur.
Maar daar zou ik eerst even naar kijken, of het toch niet anders kan.
Dit is de reden, waarom ik enkele jaren gelden voor rst gekozen heb.

• skank
Ja ik weet het ook niet goed.
200 euro om te kunnen bedien is ronduit belachelijk geld.
Niemand die er oplossingen voor heeft?

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-06 09:51
skank schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 18:11:
Ja ik weet het ook niet goed.
200 euro om te kunnen bedien is ronduit belachelijk geld.
Niemand die er oplossingen voor heeft?
En een Connexoon box? Die kost iets van 120 euro dacht ik.

• skank
Goof2000 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 20:58:
[...]

En een Connexoon box? Die kost iets van 120 euro dacht ik.
Die doet geen io toch?

https://www.onlinezonnesc...somfy-tahoma-of-connexoon

[Voor 14% gewijzigd door skank op 16-10-2021 09:50]

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Ik heb een KLF200 van marktplaats gevist. Deze koppel je simpel aan de SomfyIO.
Vervolgens heb je een lokale API. Die je kan aanspreken vanaf een rpi.

Ik heb het vervolgens in een HC3 geintregeerd. Wellicht is dat wat ?

Groooootste voordeel vind ik...lokaale API

MENTAL REBOOT

• skank
ppeterr schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 09:57:

Klinkt allemaal chinees
KLF en HC3 ken ik allemaal niet, ff googlen
Heb je een howto ergens?
edit: ie klf kost ook 200 euro
en 2de hands niet te vinden

[Voor 5% gewijzigd door skank op 16-10-2021 10:33]

• ppeterr
  • Nu online
skank schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 10:31:
[...]

Klinkt allemaal chinees
KLF en HC3 ken ik allemaal niet, ff googlen
Heb je een howto ergens?
edit: ie klf kost ook 200 euro
en 2de hands niet te vinden
KLF200 is de controller van Velux. Kan het zelfde, als die van Somfy maar een aantal
voordelen dus. HC3 is Fibaro Homecenter 3.

Ik heb hem voor geloof ik 110 euro paar weken terug op marktplaats gekocht, dat vond
in een nette prijs. En zeker met de voordelen t.o.v. de Connexoon een mooie deal.

Hij had er 2, kan wel een berichtje sturen als je dat wilt om te vragen of hij die nog heeft.

MENTAL REBOOT

• skank
Hoi
Je mag gerust eens informeren
Ik heb wel geen fibaro homecenter
Ik gebruik home assistant , dus ik moet ook nog ff kijken of dat allemaal zal werken

• ppeterr
  • Nu online
skank schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 10:39:
Hoi
Je mag gerust eens informeren
Ik heb wel geen fibaro homecenter
Ik gebruik home assistant , dus ik moet ook nog ff kijken of dat allemaal zal werken
Heb gelijk antwoord gekregen via MP. En hij heeft hem niet meer. Helaas.

MENTAL REBOOT

• skank
Jammer, geen probleem.
Ik zal wat geluk moeten hebben vrees ik

• jrd
Een van de oplossingen die je ook vaker ziet is een extra ab halen en die openhalen en een esp bordje tussen solderen. Deze kan dan vervolgens via WiFi weer worden aangestuurd en dus vanuit HA worden bediend. Je mist alleen dan de huidige staat van de schermen, dit zal je niet voor elkaar krijgen met deze oplossing helaas.

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-06 09:51
Connexoon IO zoeken op Google, maar zie dat de prijs fors omhoog is gegooid en dat ze bijna niet leverbaar zijn.
Hier werkt het goed, via google assistant kan ik hem bedienen en via Homey. Ik zoek nog een oplossing om hem aan Homeseer te koppelen. (daar moet ik me nog verder in gaan verdiepen hoe de API werkt)

• skank
Goof2000 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:34:
[...]

Connexoon IO zoeken op Google, maar zie dat de prijs fors omhoog is gegooid en dat ze bijna niet leverbaar zijn.
Hier werkt het goed, via google assistant kan ik hem bedienen en via Homey. Ik zoek nog een oplossing om hem aan Homeseer te koppelen. (daar moet ik me nog verder in gaan verdiepen hoe de API werkt)
Die scheelt maar 5 euro met de tahoma hub
Pff das echt wel duur.
180 euro enkel en alleen om een overkapping te kunnen bedienen met stem/HA app ipv bakje
Ik ga zien he, en veel 2de hands in de gaten houden

• skank
jrd schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:04:
Een van de oplossingen die je ook vaker ziet is een extra ab halen en die openhalen en een esp bordje tussen solderen. Deze kan dan vervolgens via WiFi weer worden aangestuurd en dus vanuit HA worden bediend. Je mist alleen dan de huidige staat van de schermen, dit zal je niet voor elkaar krijgen met deze oplossing helaas.
Das minder gebruiksvriendelijk, mocht ik ergens een mooie tutorial vinden en die dan ook nog mooi deftig kunnen wegwerken ergens
Wie weet, maar ik zie dit mezelf minder doen

• ppeterr
  • Nu online
skank schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:06:
[...]

Die scheelt maar 5 euro met de tahoma hub
Pff das echt wel duur.
180 euro enkel en alleen om een overkapping te kunnen bedienen met stem/HA app ipv bakje
Ik ga zien he, en veel 2de hands in de gaten houden
Tja weet je wat ik dacht, je geeft een boel geld uit aan iets moois. Dan kan die 100, of 150 euro er
ook nog wel af om het leuk te maken. Maar goed, het is natuurlijk wel geld. En je eigen keuze :)

MENTAL REBOOT

• skank
ppeterr schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:59:
[...]

Tja weet je wat ik dacht, je geeft een boel geld uit aan iets moois. Dan kan die 100, of 150 euro er
ook nog wel af om het leuk te maken. Maar goed, het is natuurlijk wel geld. En je eigen keuze :)
Ik krijg dat niet verkocht aan de vrouw hier.
Ik hoor haar al zeggen "dan gebruiken we dat bakje wel"
Mocht ik nog andere somfy dingen hebben, was het mss aanvaardbaarder :)

• ppeterr
  • Nu online
skank schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 18:05:
[...]

Ik krijg dat niet verkocht aan de vrouw hier.
Ik hoor haar al zeggen "dan gebruiken we dat bakje wel"
Mocht ik nog andere somfy dingen hebben, was het mss aanvaardbaarder :)
Sure, ik begrijp je :P

Mijn ex vrouw komt hier wel eens over de vloer, en vergaapt zich aan de mooie dingen
die er hier in huis geregeld zijn :) ..succes!

MENTAL REBOOT

• skank
ppeterr schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 09:57:

Idem
Werkt super
Zie skank in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4"

• I-Lynx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-06 23:11
Klein schopje:

Hier thuis heb ik een aantal bestaande 'domme' rolluiken en een zonnescherm met een Fibaro Rollershutter aan HA hangen.

Dit werkt zeer goed. Tijdens het inleren van de Rollershutter weet deze wanneer het scherm helemaal boven of beneden is. Met een redelijk goede schatting kan ik de luiken bijvoorbeeld op 60% zetten.

Over een tijd komt er hier een dakkapel met ingebouwd rolluik.
Ik moet heel veel moeite doen om een standaard motor erin te krijgen. De verkoper snapt niet dat ik geen RTS of IO wil hebben.

Ik wil gewoon niet vast zitten aan een API en online server van Somfy voor het bedienen van mijn rolluiken.
Of in het geval van RTS moet ik weer een extra module aan HA hangen. En dan heb ik niet eens terugmelding.

Nog een voordeel van de Fibaro Rollershutters is dat er bij sommige kamers nog een normale OP/Neer schakelaar zit. Deze zit aangesloten op de IO poorten van de Rollershutter.
Zo ben ik niet altijd afhankelijk van bediening via HA.

Maar zoals ik al schreef: de verkoper is lastig over te halen om een ouderwetse motor te plaatsen.

• Thejman1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Tijdens mijn zoektocht kwam ik zelf de volgende oplossing tegen en dat lijkt me ook nog een stuk goedkoper dan de conexoon boxen etc of zie ik iets over het hoofd.

https://www.robbshop.nl/robb-smarrt-zigbee-rolluikschakelaar
Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee