Ik verwoord het niet goed, die 80 zal zeker meer grip hebben. Geen twijfel mogelijk, veel meer nop. Gewicht kan ook juist helpen, mits er een harde ondergrond onder de drek te vinden is.kneusteun schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:48:
[...]
Benieuwd wat jij anders doet? (of je hebt het over over straat gebruik)
Als ik mijn tkc80's vergelijk met de tkc70 kan ik je vertellen dat je zeker wel verschil merkt.
Natuurlijk heeft de tkc70 wel offroad grip, maar die 80 steekt daar zo enorm bovenuit.
Als het nat wordt of wat er muller zand is, ligt je achterwiel veeeel vaster met die 80's, die 70's glijden alle kanten uit! Dit was beide op een 235kg+- wegende africa twin
Je gewicht is juist je tegenstander zodra je offroad gaat en het mul en/of nat is, dan zakt ie meteen weg en zit je tot de assen in de drek, met een nop geloof ik wel dat je nog een kans hebt, maar die tkc70's gaan gewoon lekker stoom creëren. En met nat gras exact hetzelfde verhaal, dan merk je zeker verschil.
Ik doelde echt over mijn situatie/reis: om je voorbeeld aan te halen: als je ergens tot je assen in kan wegzakken, dan rij ik daar in m'n eentje met volle bepakking toch niet in als ik ergens in de bossen van Frankrijk rij. Of ik nu tractorbanden eronder heb of wat dan ook. Maar idd, ik heb het ook over straatgebruik, dat is namelijk zeker de helft van de TET
Om even te quoten wat ik in het verslag schrijf:
Banden, ik heb een hoop gezocht en vergeleken maar uiteindelijk kwam ik op de TKC70’s uit. De meest populaire band zo ongeveer, samen met de TKC80. M’n bandenboer raadde ook de 70 aan, dus die ging eronder. De 80 (of andere band met meer nop) heb ik met name niet genomen omdat ik meer doe dan vakanties, en daarna gewoon de banden op de snelweg op wil rijden, ook in de regen. Wat ik van andere rijders onderweg ook begreep ik dat de 80 echt geen genot is om op te rijden op de snelweg, laat staan in de regen.
Ik heb zelden gehad dat de 70 niet genoeg nop had voor mij. Als dat al zo was, zou de 80 mij niet hebben overtuigd om bijv. die ene modderpoel wel in te gaan of niet om te rijden. Als je in je eentje omvalt of vast komt te zitten met de 80 heb je namelijk hetzelfde probleem als met de 70… Ook onderweg meermaals gehoord: met deze modder/klei en type motor ga je met de 80 of vergelijkbaar ook niet fijn kunnen doorrijden.
Zonder bagage merkte ik wel een paar keer dat m’n achterwiel doorslipte, in die zin heeft de bagage juist geholpen met het gebrek aan nop. Zie ook YouTube: The BEST Adventure Motorcycle Tire - MITAS E-07 - 50/50 road/off-road
Daarnaast zou de 80 misschien simpelweg niet eens de hele vakantie hebben gehaald, met alle gedoe van wisselen etc. Nu heb ik nog een halve band over voor dezelfde prijs.
Sterker, ik denk dat dat voor een heel groot deel van de TET wat ik in Frankrijk heb gereden ook wel op gaat. Met je voorwaarde mooi weer en droog, want ik zag ook veel opgedroogde klei wat echt pittig zal geweest als het nat is.Dat gezegd hebbende denk ik dat met mooi weer en droge grond je de gehele TET in NL kan afleggen op slicks. Je maakt het alleen wat pittiger
Maar ik heb het idee dat sommige stukken in Nederland (Drenthe ofzo?) na een lange hete periode juist weer erg lastig zijn omdat er dan wel heel veel diep mul zand is?
En het zal ook uitmaken of je met 30 of 80 wilt/kan rijden.