LG TV & Ziggo Horizonbox kapot door blikseminslag?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmiley
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14-05 23:16
Dag Tweakers,

Afgelopen nacht hebben we noodweer gehad. Onzettend harde bliksem vlak boven ons huis.

Vanochtend kom ik beneden, wil TV aanzetten, doet niet.

* Mijn Ziggobox Horizonbox vertoond niets op het display
* Mijn LG TV heeft wel een rood standbye lampje, maar gaat niet aan.

Alle apparaten spanningloos gemaakt d.m.v. stekkers eruit halen.

Na een uur alles weer opgestart. Geen resultaat.

Mijn vragen:

Kan dit schade door blikseminslag zijn? Mijn Ziggo modem doet het wel nog namelijk, heb gewoon Wifi verbinding in huis.

Als dit schade door bliksem is, had dan de aardlekschakelaar er niet uit moeten klappen?

Alles deed het namelijk gewoon nog verder que elektronica in huis. Ik denk dan, als het blikseminslag is geweest dan had ik tijdelijk even zonder spanning in de woning moeten zitten?

Mijn PS4 stond heeeeeeeel toevallig niet aangesloten met de HDMI op de TV. Heb daarom mijn PS4 aan de TV gehangen nu, maar ook daar blijft de TV zwart scherm vertonen.

Iemand die mij kan vertellen wat er gebeurd is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:05

CyBeRSPiN

sinds 2001

Kan. Een aardlek is geen overspanningsbeveiliging.
Daar zijn aparte kastjes voor die coax, stroom, netwerk kunnen filteren op spanningspieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:00

bonzz.netninja

Niente baffi

CyBeRSPiN schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 08:50:
Kan. Een aardlek is geen overspanningsbeveiliging.
Daar zijn aparte kastjes voor die coax, stroom, netwerk kunnen filteren op spanningspieken.
En zelfs daarmee heb je met echte blikseminslag geen garanties.

Bij bliksem adviseren ze niet voor niets om gewoon de stekkers eruit te halen van je apparaten (maar ik doe dat ook nooit)

[ Voor 16% gewijzigd door bonzz.netninja op 13-06-2020 08:52 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:01
Niet toevallig netstoring op een enkele fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmiley
PROnline schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 08:57:
Niet toevallig netstoring op een enkele fase?
Kan je dit uitleggen? TV heeft wel spanning, maar gaat gewoon niet meer aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:07

wontcachme

You catch me? No you wont

Klinkt als bliksem

Vorig jaar hetzelfde gehad. Goede knal in de nacht en deel van de electronica kapot. Modem en POE switch (beide in meterkast) waren kapot, maar mijn NAS, hoofdswitch en wifipunt op dezelfde plek werkten nog gewoon. Een andere switch in de woonkamer was ook kapot samen met een DECT zender aan de andere kant van het huis.

Stroom werkte ook nog gewoon.

Wij hebben al jaren dat we gewoon alle stekkers eruit halen wanneer er onweer komt. Bij ons is de telefoonlijn erg gevoelig en dat heeft al meerdere modems gekost en ook een paar duizend euro aan telefooncentrale's. Ik ben ook heel blij dat we nu glas hebben wat dat probleem niet heeft.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-05 16:15

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De kans is reëel dat het defect van de apparaten zich beperkt tot de voeding. Ik zou ze eruit schroeven om te inspecteren of het iets simpels als een zekering of opgeblazen elco is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmiley
bonzz.netninja schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 08:51:
[...]

En zelfs daarmee heb je met echte blikseminslag geen garanties.

Bij bliksem adviseren ze niet voor niets om gewoon de stekkers eruit te halen van je apparaten (maar ik doe dat ook nooit)
I know, sliep alleen al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:55
dmantione schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 09:24:
De kans is reëel dat het defect van de apparaten zich beperkt tot de voeding. Ik zou ze eruit schroeven om te inspecteren of het iets simpels als een zekering of opgeblazen elco is.
Als het een voedingsdefect is, gaan dan je apparaten nog wel in standbye?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:03
Blikseminslag kan hier zeker het geval zijn. Ik heb het zelf ooit mogen ondervinden. Dure Harman Kardon versterker en tv naar de kl*te. De verzekering heeft het destijds netjes opgelost. Ik heb nu tussen AV en ook mijn computer zo'n spanningsbeveiliging ding gezet. Of dit daadwerkelijk afdoende is hoop ik nooit te weten. 😉

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@ArnoldSmiley TV ook getest op andere wandcontactdoos ?(stopcontact)

[ Voor 12% gewijzigd door Hackus op 13-06-2020 13:57 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-05 16:15

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
aschja schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 10:08:
[...]

Als het een voedingsdefect is, gaan dan je apparaten nog wel in standbye?
Veel van dit soort apparaten hebben een aparte standbyvoeding, zodat de hoofdvoeding uitgeschakeld kan worden tijdens standby om het standbyverbruik zo laag mogelijk te krijgen. Als de hoofdvoeding kapoet is en de standbyvoeding nog functioneert, dan kun je gedrag zoals dit krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• db87
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-05 15:30

db87

Mach 2 GT modded

Kun je de Ziggo mediabox next aanvragen, die werkt 10x beter dan wat je nu gewend bent. ;)

ECT Prometeia Mach 2 GT modded

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-05 13:46
Dit hebben wij vorig jaar ook gehad, blikseminslag door een dakpan heen. Centraaldoos en rookmelder op zolder zijn ontploft en lagen in stukje over de hele zolder. Veel apparatuur verder stuk, in totaal iets van €15000 aan schade. Alles is netjes verholpen door de verzekering en alles is vergoed. Installateur heeft het hele huis nog doorgemeten en alle centraaldozen bekeken of er kabels gesmolten waren.

What a fine day for Science! | Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnoldSmiley
Hackus schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 13:57:
@ArnoldSmiley TV ook getest op andere wandcontactdoos ?(stopcontact)
Nee, kwam wrachter dat de hele buurt inslagschade heeft.

Verzekering gebeld. Keert dagwaarde uit...100 euro. PS4 hoop ik dat ie het nog doet. Fingers crossed. Meevaller: Mijn pa attendeerde me op een Phillips 55"" 4K UHD...en maakte vervolgens een bijdrage over naar mijn rekening. Financiele schade valt dus te overzien 😁🙏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-05 23:55
Harmsen schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 16:05:
Dit hebben wij vorig jaar ook gehad, blikseminslag door een dakpan heen. Centraaldoos en rookmelder op zolder zijn ontploft en lagen in stukje over de hele zolder. Veel apparatuur verder stuk, in totaal iets van €15000 aan schade. Alles is netjes verholpen door de verzekering en alles is vergoed. Installateur heeft het hele huis nog doorgemeten en alle centraaldozen bekeken of er kabels gesmolten waren.
Dit dus. Een oud-collega van mij heeft dit ook gehad. Inslag op zijn eigen schoorsteen, en het halve dak aan gort. Ook niet aangesloten apparaten (telefoons, laptops) waren doorgebrand. Chip in autosleutels: defect. Bankpassen en OV chipkaarten stuk. Telefoons niet. Dat waren iPhones, dus we hebben zitten denken aan een kooi van Faraday. Wel maakte hij altijd het grapje dat ze twee maanden niet opgeladen hoefden te worden.
Pagina: 1